Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 3
Vsoasné době Metrostav rekonstruuje tři význam
židovské památky. Vedle synagogy v Březnici, o ž
jsme psali minule, knim patří isynagoga arabínský
m vseveročesm Úštěku. Tuto akci tým Ing.Josefa
Holady zdivize 6 zahájil počátkem roku 2012 avsou-
časnosti sní již sje kzávěru. Spředáváním opravené
synagogy zal vloni před Vánocemi, rabínský dům ji
bude následovat vpolovině letošního února.
Nechybělo mnoho a úšcká synagoga nemusela
existovat. Byla vdezotním stavu av70. letech minu-
ho století nani byl dokonce vystaven demoliční výměr.
Spolupráce Židovské obce asta Úšk však naštěstí
rozhodla ojejí opravě, apodilo se tak zachránit stavbu,
která je hned zněkolika hledisek velmi zajímavá aoriginál-
ní. Byla postavena vklasicistm stylu koncem 18.století
namístě vyhelé dřevěné synagogy. Stojí vprudkém sva-
hu navysoké podezvce zpískovcových kvádrů, zeedu
je jednopatrová (foto č. 2) azezadu má charakter věžo
stavby. Uvnitř je vyzdobena maurskými motivy.
Synagoga iranský dům prošly vdevadesátých le-
tech 20. století velkými opravami. Ranský dům dostal
novou střechu afasádu, synagoga byla rekonstruována.
Bohužel se však nepodilo odstranit vlhkost vjejích pod-
zemních podlažích. Vyřešení tohoto probmu bylo proto
spolu s rekonstrukcí zahrad hlavním úkolem divize 6.
Zahrada ovšem neznamenala jen úpravu dřevin adalších
okrasných prvků, stavaři ji museli zpevnit azlomoho
kamene postavit tři úrovně opěrných zdí (foto č. 1).
Vzhledem k slimu terénu jsme veškeré práce
lali ručně,“ popisuje hlavní slitost stavby Ing.Holada.
Jenom beton do základů jsme mohli dopravovat čer-
padlem akesunu zeminy jsme poili dopravní pásy.
Jednoduché nebylo ani sehnat dostatečné mnství pís-
kovcových kdrů pro opěrné sny. Ty, které byly namís-
tě, stačily tak na tinu díla. Zbylé jsme museli shát
zrůzných demolic vokolí. Místní pískovcový lom je tot
už léta zavřený. Avozit kámen až zHořic či Božejova, kde
jsou dnes jediné pískovcové lomy vČR, by představovalo
znné náklady nadopravu anavíc by kvádry svou struk-
turou neodpovídaly okolním stavbám. Aaby toho nebylo
lo, museli jsme je nasto pokládky tahat ručně asi
200metrů poschodech,“ vzpomíná Ing.Holada.
Usynagogy už dnes stavbařům zvají dokončit pou-
ze některé terénní úpravy. Obdobně ivransm domě už
mají téměř vše hotovo. Z deseti vybraných židovských ob-
jektů, které v současnosti proczejí rekonstrukcí vrámci
programu revitalizace pracovně nazvaho 10hvězd, bu-
dou patky vÚšku otevřeny jako první. Již počátkem
letošní letní sezony v nich návštěvníci najdou expozici
věnovanou židovskému školství.
jar, foto Josef Husák
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Program na záchranu židovských památek
1
2
Arl Mendelovy univerzity v Brně-Černých Poch
opouštějí potéř dvou letech stavbaři. Sdružení pro
stavbu pavilonů M a X, jehož soástí byla divize 1
Metrostavu, tu už totiž dokončilo výstavbu dvou nových
budov, vnichž odzátku příštího akademického roku
najdou moderní zázemí pro výuku ivýzkumnou činnost
studenti apedagogové brněnské univerzity. Nevznikly
tu ale jen nové učebny aposlucrny vybavené potřeb-
mi přístroji atechnologiemi, pavilon X se díky své
poloze a moderní jídelně s výdejnou jídel pravděpo-
dobně stane icentrálm bodem univerzitho života.
m Ing.Jaroslava Kunce zjihomoravské oblasti divi-
ze 1 měl uzakázky nastarosti výstavbu části pavilonuM
aprovedení venkovních terénních úprav aareálových sítí.
Ostatní objekty spadaly do kompetence dalších členů
dodavatelského sdružení – firem IMOS Brno aUNISTAV.
Pavilon M byl zorganizačních iprojektových důvodů
rozdělen nazelenou budovu M1 (foto č. 2) ačást M2, jež
fasáda je obložena cembonitem. Obě propojuje prosklená
vstupní hala. Pavilon má dvě podzemní advě nadzem
podlaží ajeho nosnou konstrukci tví monolitický skelet
doplněný montovaným sendvičovým pláštěm. Zajímavé
je ikteré vnitřní vybavení, jež bylo součástí dodávky.
Nacházejí se v něm naíklad skleníky včetně nezbytné-
ho technicho zázemí adva fytotrony. To jsou speciál
klimatické komory kpěstování rostlin zakontrolovaných
aprogramově regulovatelných vnějších podmínek. Díky
tomu vnich lze simulovat klimatické podmínky odhor
a suché Sahary přes deštný prales až poledovou Arktidu.
Pavilon X má jedno podzemní atři nadzemní podlaží,
ičemž to poslední mírně ustupuje. Pozornost upou-
tá především drum podlažím, které má oválný tvar
a celoprosklenou obvodovou stěnu. Jeho fasádu zdobí
lepené lamely z modřínového dřeva, jež jsou uchyceny
doobvodové ocelové konstrukce aplní funkci slunolamu.
Nedodržení geometrické svislosti, které zaujme naprvní
pohled, je zár. Lamely totiž mají evokovat vzhled
kmenů stromů, se kterými si pohrává vítr (foto č. 1).
Jednou znáročněích činností byla koordinace sta-
vební připravenosti pro výstavbu minipivovaru, pekárny,
minimlékárny, masné výrobny a mikrosladovny, které
jsou umístěny včásti M2,“ vzpomíná Ing. Kunc. Hotové
lo jeho tým předá investorovi veznu. Vnásleduch
ch vedení univerzity zajistí vybavení nových pavi-
lonů potřebným nábytkem atechnologiemi dolaboratoří
anapodzim otevře jejich dve studenm.
Martina Vampulová, foto Vladir Palát
Mendelova univerzita má dva nové pavilony
Ikdyž práce narozestané rychlostní komunikaci R7
vúseku mezi Vysočany aDroužkovicemi omezuje zimní
období, dílo se pomalu chýlí ke konci. Téměř 9,5 km
dlouhý úsek nové čtyřpruhové silnice na tahu mezi
Prahou a Saskem by totiž měl být uveden doprovozu
ještě letos. Pracovníci divize 4 vedení Ing. Zdeňkem
Rozsypálkem dělají vše pro to, aby se tak stalo.
„Nacelé stavbě je celkem 11 mos, zavýstavbu osmi
znich odpovídáme,“ říká hlavní stavbyvedoucí Ing.Petr
Marhold zdivize 4, která nazakázce pracuje vesdruže
se společnostmi EUROVIA CS aSALEMA Construction,
a doplňuje: „Sedm přímo postavili pracovníci našeho
provozu mostních technologií a jeden jsme zadali sub-
dodavateli. Dvě přemostění (foto č. 1) už jsou hotová
auvedená doprovozu, ostatní mosty naR7 dokončíme
hemprvního pololetí letošho roku. Ikdyž jsme teď
kvůli počasí stavbu nachvíli opustili, zemní práce jsou
už téměř hotové. Brzy budeme pokračovat v pokládce
nestmelených istmelených konstrukčních vrstev vozov-
ky, dokončíme její odvodnění, osazení svodidel, dopravní
znení aSOS systémy. Dále nás letos čeká ještě jedna
protihluková stěna, oplocení anesmím samozřejmě zapo-
menout navegetační úpravy arekultivní práce.“
Stejně jako ostatním stavitelům liniových dopravních
staveb způsobily v počátcích díla pracovkům z tý-
mu Ing. Rozsypálka nejtší vrásky na čele geologic
podmínky. Vzářezech třeba nečekaně odkryli spalitel
uhelnaté vrstvy, které museli zabezpečit před případm
samovzcem. Dlouhé měce také trvalo, než podoplň-
kovém inženýrsko-geologickém průzkumu odborníci určili
nejvhodnější způsob, jak vyřešit konsolidaci vysokých
sypů zemního tělesa. Původní projektová dokumen-
tace navrhovala prost vertikální geodrény, které měly
konsolidaci podloží násypů urychlit. Specialisté se však
nakonec shodli natom, že tento způsob je nutné využít
jen vevelmi mam rozsahu. Navětšině trasy byla stli-
telnost podlí nízká apoití geodnů nakonec nebylo
eba. V jednom úseku však museli pracovníci provozu
zemních prací divize 4 nahradit běžný násyp sendvičo-
vým, vmž zeminu násypu prokládali lehkým keramic-
kým kamenivem. Vylehčený násyp podloží příliš nezatížil,
ajeho konsolidace proto byla výrazně meí akratší.
Zkrácení jahokoliv termínu přitom bylo vítané –
stavbu totiž už vpátku zdrželo čekání naněkterá sta-
vební povolení apozdní přeložky vodičů vysokého avelmi
vysokého natí. Teď už ale snad nic nezabrání tomu, aby
nová část čtyřpruhové rychlostní silnice R7 mezi křižovat-
kami Vysočany a Drokovice (foto č. 2) byla ještě letos
uvedena doprovozu, azrychlila tak cestu nahlavním tahu
mezi Prahou, Chomutovem, Horou Svatého Šebestiána
a sousedním Německem. Celkové dokončení stavby je
naplánované nakonec června roku 2014.
Se zimním počasím stavbi zdivize 4 počítají
1 2
1 2
Divize 5 umí stat mosty, tunely ipivovary
Pracovci divize 5 se vedle tunelů amostů stávají od-
borky inapivovary. Vletech 1995–2007 se poleli
narozhlé rekonstrukci vKrušovicích, aprotože tam-
ní management byl s jejich prací spokojen, objednal
si je inamodernizaci dosvého dalšího působiště – do
pivovaru vRakovku, který vznikl roku1454.
Vpivovaru (foto) má divize 5 nastarosti hned několik
ak. Vloni v únoru začala s postupnou rní demolicí
objektu humen – prostoru pro úpravu sladu, kekteré se
pak přidala přestavba části skladu nanovou kotelnu ataké
rekonstrukce filtrace – tu momentálně stavbaři dokoují.
Vříjnu zahájili práce nazákladech pro nové přetl
tanky, znichž se stáčí hotové pivo. „Ity již máme prak-
ticky hotové, ato včetně demolic souvisejících objektů,“
uvedl vedoucí projektu Milan Špička adoplnil: „Další pro-
hající akcí je revitalizace tzv. hvozdu nasila pro sklado-
ní hotového sladu, kterou bychom měli dokoit letos
v ktnu. Hvozdy, čili budova na sušení sladu, projdou
zásadní změnou a zbudou znich pouze obvodové stěny.
Ručně vybouráme vnitřní konstrukce, zpevníme základo-
vé zdivo a provedeme otky. Objekt pak přeme pro
montáž samotných sil. Potechnologii dokončíme staveb-
ní úpravy auděme novou sechu. Podobně jako jinde,
itady je součástí díla demolice přilehho objektu.
Ikdyž je pivovar dost specializovaný provoz, pracovní-
ci divize 5 vněm prodějí především standardní staveb
práce. Nejkomplikovaněí z nich jsou rozsáhlé asli
ruční demolice. Pivovar se totiž nachází vestředu města,
atak omezují hlnost iprašnost amusejí se vypádat
takésvšími nároky nabezpečnost alogistiku. Největší
takovou akcí bude ruční zbourání 20 m vysokého sila
nanádví, kekterému dojde při plném provozu pivovaru.
„Odpočátku stavby jsme měli obavy zmokrých pro-
ce, prote jejich provedení vezcela rozkryté budo
vychází sohledem natermíny montáže technologie nale-
den aúnor. Současné mrazivé pasí naše obavy bohužel
potvrzuje,“ říká Milan Špička. Věří však, že všechny po-
psané komplikace jeho tým dobře zvládne, asvým dílem
tak přispěje kobnově slávy rakovnicho piva.
jar, foto Josef Husák
Rychlostní silnice R7, Praha–Slaný–Louny–Chomutov:
Čtyřpruh kategorie R 25,5/100
Celková délka: 82,634 km
Z toho v provozu: 25,999 km
Z toho v přípravě: 56,635 km
Rozestavěný úsek MÚK Vysočany–MÚK Droužkovice:
lka: 9,444 km
Plocha vozovek: 206 322 m²
Objem výkopů: 225 000 m³
Objem násypů: 874 000 m³
Mendelova univerzita v Brně je nejstarším vysokým
zemědělským a lesnickým učením v českých
zech. V roce 1919 byla založena jako Vysoká škola
zemědělská, po 76 letech ji pojmenovali po Gregoru
Johannu Mendelovi (1822 Hynčice – 1884 Brno), který
si uvědomil důležitost matematiky a statistiky pro
vysvětlování přírodních dějů. Objevil základní zákony
dičnosti a stal se zakladatelem genetiky.
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2013, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (425 ms)

Rendering Strana 4 (103677): (0/1) (415 ms)

Rendering Strana 3 (103675): (0/1) (463 ms)

Rendering Strana 2 (103673): (0/1) (460 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3036/vth120259-1.jpg (3x)

 i3036/vth120261-1.jpg (3x)

 i3036/bg103675.svg

 i3036/vth120264-1.jpg (3x)

 i3036/vth120257-1.jpg