strana 2

Úspěšný veletrh

Začátkem února výstaviště v Holešovicích zaplnili návštěvníci, kteří měli zájem vylepšit si své bydlení. Ať

už pořízením nového bytu, domku nebo alespoň části

jeho vybavení. Souběžně tam proběhlo hned několik

specializovaných výstav věnovaných těmto oblastem.

Všech asi 35 000 návštěvníků, kteří branami pražského výstaviště za dobu akce prošli, si prvně prohlédlo

výstavu Bydlení 2007. Jedním z jejích největších a nejvýraznějších vystavovatelů a developerů byl Metrostav,

jehož nově řešený stánek ve firemních barvách o ploše

60 m² nemohl nikdo přehlédnout (foto č. 1).

Pracovníci Developerské divize a mezi nimi i Ondřej

Hynek (foto č. 2, 4) v něm zájemcům nabízeli ke koupi

nejen bydlení v právě dokončovaných domech obou etap

stavby Na Krutci (www.krutec.cz), ale i na Novém náměstí

v Uhříněvsi (www.novenamesti.cz). K doprodeji byly i některé další bytové a nebytové jednotky a garáže. Největší

zájem však vzbudil jeden z nových projektů Metrostavu

– Bydlení pod Tyršovým vrchem v Praze 4. Ohlas vyvolaly i další – Horské apartmány v Rokytnici nad Jizerou

a Nové bydlení-Městská brána v Ostravě. Půvabné hostesky vlídně odpovídaly na dotazy (foto č. 3) a s průběhem výstavy byli spokojeni nejen její návštěvníci, ale také

naši developeři.

1

Největší rozlohu z 25 000 m² výstavní plochy všech

souběžně probíhajících výstav zabíral 17. veletrh Pragointerier New Design – přehlídka nábytku, podlahovin,

bytového textilu a svítidel. Doplňoval jej 34. veletrh energetiky, vytápění a úspor energie PRAGOTHERM a 8. specializovaná výstava oken, dveří, schodů a schodišť.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

PTÁME SE

Ing. Pavla Piláta,

obchodního ředitele Metrostavu

Nejlepší je zakotvit v přístavu

V laguně holešovického přístavu roste jeden z dosud

největších rezidenčních projektů na území hlavního

města – Prague Marina. Výstavba areálu v celkové

hodnotě kolem deseti miliard korun je naplánována do

čtyř fází a s její první etapou začal v lednu letošního

roku tým divize 9 vedený Ing. Janem Drösslerem. Dokončit by ji měl ve druhém čtvrtletí příštího roku.

Projekt areálu Prague Marina vychází a těží z blízkosti

vodních toků a ploch. Ve světě jsou takové komplexy bytů, kanceláří a obchodů velmi populární, známé je například oživení londýnských doků či hamburského přístavu.

U nás takto zatím vznikl jen jediný rezidenční komplex

Diamond River na Rohanském ostrově, který jako generální dodavatel také stavěl Metrostav.

První etapa výstavby obsahuje realizaci tří bytových

domů přilehlých k Jankovcově ulici s hrubou plochou

obytných podlaží kolem 25 000 m². Jejich 339 bytů doplní

nájemní prostory pro obchody a služby a podzemní parking pro 512 vozů. Nové inženýrské sítě, jejich připojení

na veřejné rozvody, areálové komunikace a zeleň jsou

dnes již samozřejmostí u každé novostavby.

Domy, pojmenované Adelaide, Baltimore a Cardiff

jsou stručně označované jako A, B a C. Architekti je navrhli tak, aby ladily s okolními secesními budovami, navazovaly na stávající přístavní objekty a současně vytvářely

podmínky pro nadstandardní bydlení. Výškově členitou

budovu C tvoří pět komunikačních jader a pětipatrový

most mezi jejími deseti a osmipatrovými věžemi potom

vytváří bránu z ulice do přístavu. Objekty A a B budou

mít společný dvoupodlažní suterén a jejich nadzemní část

bude rozdělena do několika výškově rozdílných sekcí.

Všechny domy mají deskostěnový nosný systém doplněný sloupy a kromě budovy C, která je na skalním

podloží, budou založené na želozebetonových pilotách.

Střecha bude z větší části zazeleněná a pochozí. Obvodový plášť směrem do ulice bude ze zateplených železobetonových stěn, barevně ladících se sousední zástavbou.

K jeho oživení i k přizpůsobení přístavnímu charakteru

zástavby přispějí posuvné dřevěné panely, jež budou

zároveň plnit i funkci stínících prvků. Prosklené východní

fasády s francouzskými okny, balkony a lodžie se skleněným zábradlím se na druhé straně domů co nejvíc otevřou

přilehlé vodní ploše, kterou svým tvarem zkopírují.

Byty i komerční prostory budou mimo jiné nadstandardně vybaveny částečným podlahovým vytápěním,

videotelefony, EZS, EPS, systémem měření a regulace

a chráněny přístupovou kontrolou.

Druhá etapa projektu Prague Marina se bude týkat

ohbí přístavní laguny a ve třetí a ve čtvrté bude zastavěn

výběžek, jež odděluje přístavní bazén od Vltavy, a provedeny rekonstrukce stávajících přístavních budov, v nichž

zájemci naleznou hlavně gastronomické provozy.

Hrana více než sto let starého přístavního bazénu bude po přestavbě sloužit jak k uvazování osobních a sportovních lodí, tak i jako promenáda. Její součástí bude také

instalace protipovodňových hrazení, jež dosáhnou až do

výšky kolem šesti metrů nad úroveň hladiny vody.

Ten, kdo v novém holešovickém přístavu zakotví, ať

už doslova nebo obrazně, tu najde bezpečný prostor pro

život. Zatím však staveniště Prague Marina oživují jen

těžké stroje, provádějící zemní práce ve stavební jámě.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák,

vizualizace archiv Prague Marina

Technicko ekonomická konference 2007

3

4

Metrostav_3_07.indd 2

Ve čtvrtek 8. února se na Tek 2007 vybraní pracovníci

Metrostavu sešli se svým vedením. Na tři sta zaměstnanců společnosti zaplnilo sál VŠE v Praze a vyslechlo

projev generálního ředitele Jiřího Bělohlava o strategii na léta 2006 až 2010 a prezentace zástupců divizí

o stavbách, které právě skončily, nebo se rozbíhají.

Potleskem všichni ocenili i nejlepší zaměstnance firmy

a zejména Ing. Jaromíra Pavlíčka, vedoucího kanceláře GŘ, a Ivo Kuklu, vedoucího provozu divize 6, kteří se

po zásluze stali „Osobnostmi Metrostavu“ roku 2006.

Jiří Bělohlav ve svém úvodu zhodnotil výsledky Metrostavu v uplynulém roce a seznámil s plánem do dalšího období, jehož základem je Souhrnná strategie, shrnutá

do hesel Mise, Vize a Základní strategické cíle.

Vedoucí vybraných projektů poté seznámili se svými dokončenými stavbami – Centrum Novo Plaza, most

přes Rybný potok, ECM Europort a hotel Karmelitská

– a vyzdvihli jejich technické i technologické zajímavosti.

Ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava představil právě

zahajovaný projekt Blanka a Ing. Petr Řezáč, náměstek

ředitele Divize development, přiblížil nové směřování

i projekty své divize.

Součástí konference bylo i ocenění nejlepších zaměstnanců za uplynulý rok. Jejich přehled, stejně jako další

podrobnosti z Tek 2007 přinese příloha příštího čísla.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Rok 2006 je definitivně za námi a v obchodním oddělení centrály Metrostavu se naplno rozeběhly počítače,

aby jej zhodnotily, sečetly a shrnuly do statistických

výstupů. Přesná čísla zatím známá nejsou, ale i předběžné údaje o mnohém vypovídají.

Jaké výsledky dosáhl Metrostav v roce 2006 a jak by

se daly srovnat s rokem předcházejícím?

Výkony Metrostavu v roce 2006 dosahují výše 22,1 mld.

korun. Očekáváme, že jeho konsolidované výkony se

budou pohybovat v oblasti nad 26 miliard Kč, nekonsolidované výkony celé skupiny DDM Group budou zřejmě

kolem 43 miliard Kč. Tato čísla znamenají, že jsme opět

dosáhli lepších výsledků než v roce 2005.

Který segment nejvíc přispěl k úspěchu společnosti

a jak se na něm podílely regiony?

Výkony narostly ve většině segmentů stavebního trhu.

Největší podíl na jejich konečné částce mají stále dopravní

stavby včetně podzemních, výrazného růstu však dosáhla

i bytová výstavba a průmyslové stavby. Objem prací v regionech také roste, předběžné výkony z oblastí mimo Prahu a Středočeský kraj vloni přesáhly 8,6 miliard korun.

Jaký význam mají pro naši firmu zahraniční zakázky?

V současnosti jsou v realizaci dvě – tunely na Islandu

a dostavba dálnice v Chorvatsku, kde budujeme tunel

a most. Práce v zahraničí jsou pro Metrostav velmi zajímavé, protože nás konfrontují s celosvětovými trendy

a kvalitou jak v soutěžní, tak v realizační oblasti. Jsou pro

nás důležité také z hlediska referencí a zkušeností a chceme proto zahraniční podnikání i nadále rozvíjet. Pokud

nepominou ochranářská opatření Evropské unie, tak se

převážně soustředíme na východ a jihovýchod Evropy.

Slovensko je pro nás stále trochu jiná cizina než ostatní země. Jak se tam daří Metrostavu?

Na Slovensku podnikáme prostřednictvím dceřiné společnosti Metrostav SK, která v loňském roce dosáhla

výkonů přes 2 miliardy slovenských korun. Kromě rozvoje

její úspěšné činnosti předpokládáme, že na slovenském

trhu v pozemním stavitelství budou realizovat stavby

i některé z divizí naší mateřské firmy.

V posledních letech výkony Metrostavu stoupají. Jaké

plány má společnost do budoucnosti, jakým způsobem

si chce své postavení udržet?

Pokud chceme být úspěšní i nadále, pak to znamená jít

směrem do segmentů trhu a destinací, ve kterých jsme

zatím nepůsobili, nebo ne tak výrazně. Další růst Metrostavu bude proto spojen i s expanzí do zahraničí, a to

jak prostřednictvím jednotlivých zakázek, tak případně

akvizicí. Výchozí pozici máme dobrou, neboť máme zasmluvněny zakázky ve výši 40 miliard Kč.

Odrazí se budoucí plány i v počtu zaměstnanců?

Počet pracovníků Metrostavu roste tak, jak rostou jeho

výkony. Spolu se skupinou DDM Group jsme významným

zaměstnavatelem v regionu, počet našich zaměstnanců

dohromady přesáhl osm tisíc a ještě poroste.

Doba je složitá a konkurence mnoho. Jakým způsobem

chce Metrostav v budoucnosti vystupovat, aby uspěl?

Abychom byli i v budoucích letech úspěšní, je naprosto

nezbytné, aby naše produkty byly co nejblíž představám

investorů, zadavatelů. To znamená, aby byly provedeny

v kvalitě, v termínu a v ceně, které zadavatel požaduje.

Jenom v takovém případě budeme mít dobré referenční

stavby, dobré vztahy se zadavateli a budeme mít šanci

i v budoucnu získávat další zakázky. Samozřejmě chceme

mít také korektní, průhledné a vzájemně výhodné vztahy

se svými partnery, s nimiž stavby realizujeme.

Rok uteče jako voda. Co očekáváte od toho letošního?

Předpokládám mírný nárůst výkonů ve shodě se strategií

naší společnosti a doufám, že dosažené výsledky budou

lepší, než ty plánované. Tak, jak tomu ostatně bylo vždy

v posledních letech.

za rozhovor děkuje Lenka Svobodová

2/12/07 11:05:25 AM