strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Když se řekne TZB…
Technická zařízení budov – TZB zahrnují veškeré klíčové profese, které dávají stavbám život – přivádějí
energii, vodu, světlo i vzduch, topí, chladí, chrání před
ohněm i před zloději a zajišťují spojení s okolním světem. V Metrostavu tyto technologie dodává a instaluje
provoz TZB divize 9, vedený Ing. Martinem Skořepou.
„Náš útvar má více než 120 zaměstnanců, z nichž
převážná část jsou naše montážní kapacity v hlavních
oborech. Máme vlastní technické, technologické a ekonomické zázemí, vlastní přípravu, částečně obchod a marketing. Podíleli jsme se na mnoha významných stavbách
Metrostavu, o kterých se v minulosti v novinách psalo,“
prozrazuje Ing. Skořepa a dodává, že vedle provozu TZB
u divize 9 vyrůstá také středisko Technologických celků
(TC), jehož úkolem je zajištění realizace specializovaných
technologických dodávek nad rámec TZB, které jsou zajišťovány především subdodavatelsky.
Historie provozu TZB sahá hluboko do minulosti, protože navazuje na tradici oblastí PSV a Elektro, které byly
součástí divize 9 od nepaměti. Jeho současní pracovníci
však pracují se zcela novými technologiemi. Především
informační technologie a elektronika v systémech TZB
posunují tyto obory kupředu mílovými kroky.
Vedení společnosti před dvěma lety rozhodlo, že produktové portfolio provozu TZB bude součástí prioritní
skupiny vnitropodnikových nosných technologií, což znamená, že provoz TZB má zelenou v dalším rozvoji a měl
by mít na trhu určitou konkurenční výhodu.
„Začínáme se aktivně orientovat na cílové skupiny
externích zákazníků, které jsou mnohdy odlišné od zákazníků Metrostavu jako generálního dodavatele staveb.
Chceme je oslovit především komplexním portfoliem
kvalitních služeb, zkušeným týmem našich pracovníků,
vlastním technologickým zázemím a nadstandardními
službami, jako je odborné poradenství, posudky, popřípadě spolupráce při optimalizaci realizačních nákladů
v příslušných profesích, které naši kolegové uvnitř Metrostavu již běžně využívají,“ vysvětluje Ing. Skořepa.
Provoz divize 9 je nositelem klíčových oprávnění
a certifikátů pro dodávky a montáže vyhrazených technologií TZB ve všech svých oborech. Které to jsou a kde
se můžeme s prací provozu TZB setkat?
Silnoproudé a slaboproudé elektroinstalace
K elektru patří nejen vnější a vnitřní silnoproudé rozvody
vysokého i nízkého napětí, ale také slaboproudé telefonní
1
Metrostav_3_07.indd 3
a datové rozvody, dnes často sdružované do jedné sítě
pomocí IT technologií. Provoz TZB tyto komplexní systémy nainstaloval například při rekonstrukci Úřadu městské
části Prahy 2 (foto č. 1). Elektřina oživuje také systémy
EPS a EZS či kamerové systémy CCTV v objektu Justičního paláce Na Míčánkách.
Tepelná technika
Systémy tepelné techniky topí i chladí, příjemnou pohodu
budou například zajišťovat i návštěvníkům a pacientům
v právě realizovaném objektu „C“ FN Motol. V nové
Národní technické knihovně v Dejvicích bude použita
netradiční technologie „aktivace betonového jádra“. Je
to energeticky šetrná metoda, na jejímž principu lze
v nočních hodinách akumulovat energii do hmoty budovy
a následně ji přes denní špičku odebírat. NTK bude teprve
třetí stavba v ČR s touto technologií.
Zdravotně technické instalace
Vodovody jsou důležité pro rozvody vody užitkové, požární nebo pitné, což potvrdí i diváci nově otevřeného
Hudebního divadla v Karlíně. Technologie ZTI budou spolu s náročným odpadním kanalizačním systémem jednou
z technických specialit nejvyšší budovy v ČR City Tower
v Praze. Životní prostředí pomáhají chránit tuková, olejová a kalová hospodářství, jež jsou nainstalována i v novém stravovacím pavilonu FN Královské Vinohrady.
Vzduchotechnika
V současné době je standardem větrat, chladit a klimatizovat nejen průmyslové stavby a haly, ale i rezidenční
objekty a sídla úřadů. Velmi přísné požadavky na kvalitu
vnitřního prostředí zajišťuje vzduchotechnika v novém
porodnickém pavilonu v Praze Podolí. Naproti tomu větrání tunelů je o úplně jiných výkonech – 8 ventilátorů v útrobách strojoven pražského tunelu Mrázovka má
celkový objemový průtok přes 3 miliony m³/h vzduchu
a celkový elektrický příkon jejich motorů dosahuje skoro
neuvěřitelné hodnoty 1950 kW (foto č. 2).
Kapacita provozu TZB je zákonitě limitována, snaží se
však zajistit standard i pro divizemi a projekty nakupované dodávky TZB z externího trhu. Proto se vloni provoz
TZB stal odborným garantem několikadenního kurzu pro
kolegy z ostatních divizí. Za účasti špičkových odborníků
z katedry TZB FSv ČVUT v Praze absolventi kurzu získali
základní technické znalosti oboru, které jsou pro ně neocenitelnou pomůckou při řešení TZB na jejich stavbách.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
Cesta českým tunelem za jadranským sluncem
Od podzimu loňského roku se v Chorvatsku hned dva
týmy divize 5 podílejí na stavbě dálnice Rijeka – Zagreb. Doprava tu zatím obousměrně proudí pouze po
polovičním profilu a jeho doplnění na plný zajišťuje
sdružení, složené z místní pobočky rakouské společnosti STRABAG a z chorvatských firem Hidroelektra,
Viadukt a Konstruktor. Pro poslední z nich Metrostav
pracuje jako schválený subdodavatel a zatímco jeden
jeho tým tady realizuje viadukt Stará Sušice, druhý
vlastními silami buduje tunel Lučice od ražby až do
konečné podoby. Tuneláře v Chorvatsku už od poloviny
ledna chrání podle staré tradice i jejich patronka, svatá Barbora (viz foto).
Nově budovaná druhá dvoupruhá trouba silničního
tunelu Lučice bude v nadmořské výšce kolem 700 metrů
procházet pod vyvýšeninami rozlehlé, převážně krasové
vysočiny Gorski kotar v severozápadní části Chorvatska
u hranic se Slovinskem.
Z geologického hlediska ražba více než půlkilometrového tunelu je a bude vedena v silně porušených vápencích a dolomitech, jejichž pukliny vyplňuje hlína a středně
zrnitý písek. „Kavernózní jevy jsou tady zcela běžné. Při
ražbě nedalekého tunelu, který je dlouhý pouhých 260
metrů a jehož druhá tunelová trouba je již v provozu,
dělníci nečekaně narazili na jeskynní útvar o rozměrech
asi 60 x 80 x 45 metrů, o kterém nikdo předem neměl ani
tušení. Dálnice v tomhle tunelu tak asi povede po mostě.
Věřím, že nás podobné překvapení nečeká,“ přeje si vedoucí projektového týmu Ing. Miloslav Zelenka.
Divize 5 zahájila práce na výstavbě stavebního dvora
a na vlastnímu tunelu koncem září. Geologické podmínky
na úpatí hory si však vyžádaly zajištění vstupního portálu
kolem celého profilu tunelu mikropilotovým deštníkem,
který pražská společnost Zakládání staveb dokončila až
v listopadu. Po provedení hloubené části tunelu potom
v prosinci mohly začít o měsíc odsunuté ražby. Raziči je
provádějí klasickou technologií NRTM, přičemž v úvodní
části tunelu většinou používají strojní rozpojování materiálu, pouze mimořádně použili trhací práce formou přistřílek. Podle geologické třídy se velikost výrubu pohybuje
od 77 do 87 m².
Průběh letošní zimy je i v Chorvatsku velmi neobvyklý. V polovině ledna v této horské oblasti obvykle bývá až
metrová sněhová přikrývka, a tak se diví i místní pamětníci, kteří si začátek roku bez sněhu vůbec nepamatují.
Počasí tak přeje našim stavbařům i jejich kolegům ze
společnosti Subterra, jež o dvacet kilometrů dál razí druhou troubu tunelu Tuhobič na dostavbě stejné dálnice.
Práce na tunelu Lučice se už dnes zavrtaly hlouběji do
úbočí. Ve čtvrtek 18. ledna proto farář místně příslušné
delnické farnosti uložil do ostění tunelu vysvěcenou sošku svaté Barbory. Jejího slavnostního uložení se zúčastnil
také český velvyslanec PhDr. Petr Buriánek, zástupci společnosti Konstruktor i vedení a pracovníci divize 5 Metrostavu a jeho spolupracujících organizací. Pod ochranou
patronky horníků, architektů i stavebních dělníků se všem
jistě podaří tunel Lučice úspěšně dokončit do konce roku
2007, přesně podle plánu.
Lenka Svobodová, foto archiv divize 5
Stavba multifunkční haly je už zahájena
do kon č ení z e s t r. 1
Hráčské kabiny či šatny účinkujících doplní samostatný
blok šaten domácích, vybavených regenerací, posilovnou,
klubem a zázemím realizačního týmu. V hale budou i V.
I.P. lóže a restaurace pro cca 200 osob, prostory pro média, obchod se sportovním zbožím a suvenýry, služebna
bezpečnostní agentury a provozní zázemí.
Menší hala s provozním a šatnovým zázemím hokejového oddílu poskytne prostor i pro administrativní
provozy, pro kanceláře hokejového oddílu i nového centra
a pro budoucí obchodní galerii.
Na konec roku 2008, kdy by hala měla být dokončena,
budou nedočkavě čekat celé Karlovy Vary a jejich okolí.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Karlínské korzování po katalánsku
V sousedství již šest let otevřeného zrekonstruovaného centra Corso Karlín v prosinci loňského roku začal
tým divize 9 pod vedením Václava Paláska pracovat na
stavbě sousední administrativní budovy Corso IIA. Developerská společnost Real Estate Karlin Group nechala architektonické studie nové stavby opět zpracovat
u známého katalánského architekta Ricardo Bofilla.
1
Jeho mezinárodní kancelář The Taller de Arqitectura
své kvality dokázala už při rekonstrukci Corso Karlín,
které coby ukázka šťastného příkladu citlivé revitalizace někdejších industriálních prostor bylo oceněno jako
„Best of Realty 2001“ a „Stavba Roku 2001“. K ocenění
významnou měrou přispělo i kvalitní provedení stavby,
kterou také realizovala divize 9. Sám Bofill je se spoluprací
spokojený: „Taková městská část, jakou je Karlín, je pro
každého umělce mimořádně inspirativní. Industriální charakter místa přímo vyzývá k zachycení jeho atmosféry,
tempa a image. Jsem rád, že můžu být přítomen a přímo
se účastnit změn, kterými tato část Prahy prochází.“
V budoucnosti se proto rád bude podílet i na návrhu následujících Corso IIB a C.
Rozestavěné Corso IIA bude po všech stránkách unikátní. Jeho moderní architektura, která jde ruku v ruce
se stavebními technologiemi odpovídajícími 21. století,
není samoúčelná, ale plně respektuje funkční a užitné
aspekty budovy. Má být nejen reprezentativním firemním
sídlem s dokonalým profesionálním zázemím, ale zároveň
i místem, kde se zaměstnanci i jejich hosté budou cítit
příjemně, uvolněně a bezpečně.
V první fázi výstavby na ploše 13 000 m² vyroste
centrální komunikační jádro se čtyřmi výtahy a dvěma
schodišti. Na něj navazující variabilní prostor umožní
flexibilní rozdělení podlaží na menší místnosti v sek-
2
torech po 1,5 metru. Součástí objektu budou přízemní
showroomy, restaurace a hlídané třípatrové podzemní
parkoviště s kapacitou více než 140 vozů.
Mimořádně efektní bude také prosklená fasáda propojující okenní části se speciálními obvodovými panely s výplní z benátského štuku, nebo vnitřní prosklené atrium
se zelení. Výhodná poloha budovy v centru města zaručí
budoucím nájemníkům snadný přístup ke všem službám,
silničním tahům i městské dopravě.
Tak by mělo centrum Corso IIA vypadat a sloužit v polovině roku 2008 (foto č. 1). Na jeho místě však zatím za
ohradou staveniště zeje téměř čtyřmetrová stavební jáma
(foto č. 2), jíž společně vyhloubili pracovníci divizí 9 a 7
a společnosti Zakládání Group, která ji v současnosti
zajišťuje milánskými stěnami. Čas však kráčí mílovými
kroky a za rok a pár měsíců se tato část Karlína promění
v jedno velké korzo kolem Corsa.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák,
vizualizace Real Estate Karlín Group
2/12/07 11:05:35 AM