strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Když se řekne TZB…

Technická zařízení budov – TZB zahrnují veškeré klíčové profese, které dávají stavbám život – přivádějí

energii, vodu, světlo i vzduch, topí, chladí, chrání před

ohněm i před zloději a zajišťují spojení s okolním světem. V Metrostavu tyto technologie dodává a instaluje

provoz TZB divize 9, vedený Ing. Martinem Skořepou.

„Náš útvar má více než 120 zaměstnanců, z nichž

převážná část jsou naše montážní kapacity v hlavních

oborech. Máme vlastní technické, technologické a ekonomické zázemí, vlastní přípravu, částečně obchod a marketing. Podíleli jsme se na mnoha významných stavbách

Metrostavu, o kterých se v minulosti v novinách psalo,“

prozrazuje Ing. Skořepa a dodává, že vedle provozu TZB

u divize 9 vyrůstá také středisko Technologických celků

(TC), jehož úkolem je zajištění realizace specializovaných

technologických dodávek nad rámec TZB, které jsou zajišťovány především subdodavatelsky.

Historie provozu TZB sahá hluboko do minulosti, protože navazuje na tradici oblastí PSV a Elektro, které byly

součástí divize 9 od nepaměti. Jeho současní pracovníci

však pracují se zcela novými technologiemi. Především

informační technologie a elektronika v systémech TZB

posunují tyto obory kupředu mílovými kroky.

Vedení společnosti před dvěma lety rozhodlo, že produktové portfolio provozu TZB bude součástí prioritní

skupiny vnitropodnikových nosných technologií, což znamená, že provoz TZB má zelenou v dalším rozvoji a měl

by mít na trhu určitou konkurenční výhodu.

„Začínáme se aktivně orientovat na cílové skupiny

externích zákazníků, které jsou mnohdy odlišné od zákazníků Metrostavu jako generálního dodavatele staveb.

Chceme je oslovit především komplexním portfoliem

kvalitních služeb, zkušeným týmem našich pracovníků,

vlastním technologickým zázemím a nadstandardními

službami, jako je odborné poradenství, posudky, popřípadě spolupráce při optimalizaci realizačních nákladů

v příslušných profesích, které naši kolegové uvnitř Metrostavu již běžně využívají,“ vysvětluje Ing. Skořepa.

Provoz divize 9 je nositelem klíčových oprávnění

a certifikátů pro dodávky a montáže vyhrazených technologií TZB ve všech svých oborech. Které to jsou a kde

se můžeme s prací provozu TZB setkat?

Silnoproudé a slaboproudé elektroinstalace

K elektru patří nejen vnější a vnitřní silnoproudé rozvody

vysokého i nízkého napětí, ale také slaboproudé telefonní

1

Metrostav_3_07.indd 3

a datové rozvody, dnes často sdružované do jedné sítě

pomocí IT technologií. Provoz TZB tyto komplexní systémy nainstaloval například při rekonstrukci Úřadu městské

části Prahy 2 (foto č. 1). Elektřina oživuje také systémy

EPS a EZS či kamerové systémy CCTV v objektu Justičního paláce Na Míčánkách.

Tepelná technika

Systémy tepelné techniky topí i chladí, příjemnou pohodu

budou například zajišťovat i návštěvníkům a pacientům

v právě realizovaném objektu „C“ FN Motol. V nové

Národní technické knihovně v Dejvicích bude použita

netradiční technologie „aktivace betonového jádra“. Je

to energeticky šetrná metoda, na jejímž principu lze

v nočních hodinách akumulovat energii do hmoty budovy

a následně ji přes denní špičku odebírat. NTK bude teprve

třetí stavba v ČR s touto technologií.

Zdravotně technické instalace

Vodovody jsou důležité pro rozvody vody užitkové, požární nebo pitné, což potvrdí i diváci nově otevřeného

Hudebního divadla v Karlíně. Technologie ZTI budou spolu s náročným odpadním kanalizačním systémem jednou

z technických specialit nejvyšší budovy v ČR City Tower

v Praze. Životní prostředí pomáhají chránit tuková, olejová a kalová hospodářství, jež jsou nainstalována i v novém stravovacím pavilonu FN Královské Vinohrady.

Vzduchotechnika

V současné době je standardem větrat, chladit a klimatizovat nejen průmyslové stavby a haly, ale i rezidenční

objekty a sídla úřadů. Velmi přísné požadavky na kvalitu

vnitřního prostředí zajišťuje vzduchotechnika v novém

porodnickém pavilonu v Praze Podolí. Naproti tomu větrání tunelů je o úplně jiných výkonech – 8 ventilátorů v útrobách strojoven pražského tunelu Mrázovka má

celkový objemový průtok přes 3 miliony m³/h vzduchu

a celkový elektrický příkon jejich motorů dosahuje skoro

neuvěřitelné hodnoty 1950 kW (foto č. 2).

Kapacita provozu TZB je zákonitě limitována, snaží se

však zajistit standard i pro divizemi a projekty nakupované dodávky TZB z externího trhu. Proto se vloni provoz

TZB stal odborným garantem několikadenního kurzu pro

kolegy z ostatních divizí. Za účasti špičkových odborníků

z katedry TZB FSv ČVUT v Praze absolventi kurzu získali

základní technické znalosti oboru, které jsou pro ně neocenitelnou pomůckou při řešení TZB na jejich stavbách.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

Cesta českým tunelem za jadranským sluncem

Od podzimu loňského roku se v Chorvatsku hned dva

týmy divize 5 podílejí na stavbě dálnice Rijeka – Zagreb. Doprava tu zatím obousměrně proudí pouze po

polovičním profilu a jeho doplnění na plný zajišťuje

sdružení, složené z místní pobočky rakouské společnosti STRABAG a z chorvatských firem Hidroelektra,

Viadukt a Konstruktor. Pro poslední z nich Metrostav

pracuje jako schválený subdodavatel a zatímco jeden

jeho tým tady realizuje viadukt Stará Sušice, druhý

vlastními silami buduje tunel Lučice od ražby až do

konečné podoby. Tuneláře v Chorvatsku už od poloviny

ledna chrání podle staré tradice i jejich patronka, svatá Barbora (viz foto).

Nově budovaná druhá dvoupruhá trouba silničního

tunelu Lučice bude v nadmořské výšce kolem 700 metrů

procházet pod vyvýšeninami rozlehlé, převážně krasové

vysočiny Gorski kotar v severozápadní části Chorvatska

u hranic se Slovinskem.

Z geologického hlediska ražba více než půlkilometrového tunelu je a bude vedena v silně porušených vápencích a dolomitech, jejichž pukliny vyplňuje hlína a středně

zrnitý písek. „Kavernózní jevy jsou tady zcela běžné. Při

ražbě nedalekého tunelu, který je dlouhý pouhých 260

metrů a jehož druhá tunelová trouba je již v provozu,

dělníci nečekaně narazili na jeskynní útvar o rozměrech

asi 60 x 80 x 45 metrů, o kterém nikdo předem neměl ani

tušení. Dálnice v tomhle tunelu tak asi povede po mostě.

Věřím, že nás podobné překvapení nečeká,“ přeje si vedoucí projektového týmu Ing. Miloslav Zelenka.

Divize 5 zahájila práce na výstavbě stavebního dvora

a na vlastnímu tunelu koncem září. Geologické podmínky

na úpatí hory si však vyžádaly zajištění vstupního portálu

kolem celého profilu tunelu mikropilotovým deštníkem,

který pražská společnost Zakládání staveb dokončila až

v listopadu. Po provedení hloubené části tunelu potom

v prosinci mohly začít o měsíc odsunuté ražby. Raziči je

provádějí klasickou technologií NRTM, přičemž v úvodní

části tunelu většinou používají strojní rozpojování materiálu, pouze mimořádně použili trhací práce formou přistřílek. Podle geologické třídy se velikost výrubu pohybuje

od 77 do 87 m².

Průběh letošní zimy je i v Chorvatsku velmi neobvyklý. V polovině ledna v této horské oblasti obvykle bývá až

metrová sněhová přikrývka, a tak se diví i místní pamětníci, kteří si začátek roku bez sněhu vůbec nepamatují.

Počasí tak přeje našim stavbařům i jejich kolegům ze

společnosti Subterra, jež o dvacet kilometrů dál razí druhou troubu tunelu Tuhobič na dostavbě stejné dálnice.

Práce na tunelu Lučice se už dnes zavrtaly hlouběji do

úbočí. Ve čtvrtek 18. ledna proto farář místně příslušné

delnické farnosti uložil do ostění tunelu vysvěcenou sošku svaté Barbory. Jejího slavnostního uložení se zúčastnil

také český velvyslanec PhDr. Petr Buriánek, zástupci společnosti Konstruktor i vedení a pracovníci divize 5 Metrostavu a jeho spolupracujících organizací. Pod ochranou

patronky horníků, architektů i stavebních dělníků se všem

jistě podaří tunel Lučice úspěšně dokončit do konce roku

2007, přesně podle plánu.

Lenka Svobodová, foto archiv divize 5

Stavba multifunkční haly je už zahájena

do kon č ení z e s t r. 1

Hráčské kabiny či šatny účinkujících doplní samostatný

blok šaten domácích, vybavených regenerací, posilovnou,

klubem a zázemím realizačního týmu. V hale budou i V.

I.P. lóže a restaurace pro cca 200 osob, prostory pro média, obchod se sportovním zbožím a suvenýry, služebna

bezpečnostní agentury a provozní zázemí.

Menší hala s provozním a šatnovým zázemím hokejového oddílu poskytne prostor i pro administrativní

provozy, pro kanceláře hokejového oddílu i nového centra

a pro budoucí obchodní galerii.

Na konec roku 2008, kdy by hala měla být dokončena,

budou nedočkavě čekat celé Karlovy Vary a jejich okolí.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Karlínské korzování po katalánsku

V sousedství již šest let otevřeného zrekonstruovaného centra Corso Karlín v prosinci loňského roku začal

tým divize 9 pod vedením Václava Paláska pracovat na

stavbě sousední administrativní budovy Corso IIA. Developerská společnost Real Estate Karlin Group nechala architektonické studie nové stavby opět zpracovat

u známého katalánského architekta Ricardo Bofilla.

1

Jeho mezinárodní kancelář The Taller de Arqitectura

své kvality dokázala už při rekonstrukci Corso Karlín,

které coby ukázka šťastného příkladu citlivé revitalizace někdejších industriálních prostor bylo oceněno jako

„Best of Realty 2001“ a „Stavba Roku 2001“. K ocenění

významnou měrou přispělo i kvalitní provedení stavby,

kterou také realizovala divize 9. Sám Bofill je se spoluprací

spokojený: „Taková městská část, jakou je Karlín, je pro

každého umělce mimořádně inspirativní. Industriální charakter místa přímo vyzývá k zachycení jeho atmosféry,

tempa a image. Jsem rád, že můžu být přítomen a přímo

se účastnit změn, kterými tato část Prahy prochází.“

V budoucnosti se proto rád bude podílet i na návrhu následujících Corso IIB a C.

Rozestavěné Corso IIA bude po všech stránkách unikátní. Jeho moderní architektura, která jde ruku v ruce

se stavebními technologiemi odpovídajícími 21. století,

není samoúčelná, ale plně respektuje funkční a užitné

aspekty budovy. Má být nejen reprezentativním firemním

sídlem s dokonalým profesionálním zázemím, ale zároveň

i místem, kde se zaměstnanci i jejich hosté budou cítit

příjemně, uvolněně a bezpečně.

V první fázi výstavby na ploše 13 000 m² vyroste

centrální komunikační jádro se čtyřmi výtahy a dvěma

schodišti. Na něj navazující variabilní prostor umožní

flexibilní rozdělení podlaží na menší místnosti v sek-

2

torech po 1,5 metru. Součástí objektu budou přízemní

showroomy, restaurace a hlídané třípatrové podzemní

parkoviště s kapacitou více než 140 vozů.

Mimořádně efektní bude také prosklená fasáda propojující okenní části se speciálními obvodovými panely s výplní z benátského štuku, nebo vnitřní prosklené atrium

se zelení. Výhodná poloha budovy v centru města zaručí

budoucím nájemníkům snadný přístup ke všem službám,

silničním tahům i městské dopravě.

Tak by mělo centrum Corso IIA vypadat a sloužit v polovině roku 2008 (foto č. 1). Na jeho místě však zatím za

ohradou staveniště zeje téměř čtyřmetrová stavební jáma

(foto č. 2), jíž společně vyhloubili pracovníci divizí 9 a 7

a společnosti Zakládání Group, která ji v současnosti

zajišťuje milánskými stěnami. Čas však kráčí mílovými

kroky a za rok a pár měsíců se tato část Karlína promění

v jedno velké korzo kolem Corsa.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák,

vizualizace Real Estate Karlín Group

2/12/07 11:05:35 AM