Nejlepší je zakotvit
v přístavu
13. února 2007 / 3 / XIX
více na str. 2
Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,
obchodního ředitele Metrostavu str. 2
Když se řekne TZB... str. 3
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Cesta českým tunelem za
jadranským sluncem str. 3
Rychlý start ke hvězdám
Fotoreportáž: Ocelová příprava
na stavbu str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Změna k zaznamenání
Akciová společnost Doprastav Bohemia změnila své jméno
na DDM Group a.s. Předsedou jejího představenstva
i nadále zůstává Ing. Viliam Turanský a generálním
ředitelem Ing. Ján Dudáš. Nové jméno firmy platí
od 9. ledna 2007, kdy je Městský soud v Praze zapsal do
obchodního rejstříku.
Splněný sen
Obyvatelé a návštěvníci obce Droužkovice nedaleko
Chomutova se už nemohou dočkat letošního jara. V neděli
1. dubna u nich totiž poprvé v historii zahouká vlak. Nová
železniční stanice tu vznikne díky stavbě přeložky trati
z Března do Chomutova. Už zbývá jen dokončit pokládku
kolejí, udělat přes ně přechody a ozelenit okolí. Stavět
zde budou pouze osobní vlaky, na zjednodušení cesty do
blízkého města se však těší snad každý.
Úspěšný listopad
Loňský rok patří mezi nejúspěšnější v historii českého
stavebnictví. Výkony oproti předchozímu roku vyrostly
o pět, šest procent a dobrý výsledek naznačily i poslední
zveřejněné statistiky za listopad 2006. V jedenáctém
měsíci stavební výroba v zemi meziročně vzrostla (ve
stálých cenách roku 2000) o 7,9 procenta, od počátku
roku o 5,9 procenta. V běžných cenách dosáhly výkony
stavbařů za jedenáct měsíců sumy 425 miliard korun,
což je o tři miliardy více než za celý rok 2005. Za celý
loňský rok české stavebnictví podle odhadu expertů
dosáhlo rekordní úrovně, a to více než 445 miliard korun.
Stavebním firmám napomáhá silná poptávka po stavebních
pracích stimulovaná nízkými úrokovými sazbami, silným
hospodářským růstem, přílivem veřejných a evropských
peněz do infrastruktury a samozřejmě i zájmem o nové
bydlení. Velkým problémem však začíná být počet
zaměstnanců. Chybějí technici i dělníci, jejich nedostatek
firmy řeší zejména náborem cizinců.
Světový tunelářský
kongres se blíží
V roce 2004 ITA/AITES
určila, že světový tunelářský
kongres WTC 2007 se
bude konat v květnu 2007
v Praze. ITA/AITES zkracuje
anglicko-francouzský název
Mezinárodní tunelářské asociace International Tunneling
Association /Association Internationale des Travaux en
Souterrain, která jako nevládní organizace celosvětově
sdružuje odborníky a firmy zabývající se podzemním
stavitelstvím. Jejím členem je také Český tunelářský
komitét ČTuK, jehož předsedou je výrobně-technický
ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina. Přidruženými členy
asociace jsou přední světové firmy z oboru, od nás
pouze Metrostav a Subterra. ITA/AITES si klade za cíl
propagovat podzemní prostor a pomáhat s jeho využitím,
zprostředkovávat výměnu zkušeností a znalostí mimo jiné
i konáním odborných kongresů, seminářů a vzdělávacích
kurzů. Důležitou součástí jejích aktivit je činnost
pracovních skupin WGs – Working Groups, kterých je nyní
už třináct. Jsou zaměřeny na různé aspekty podzemního
stavitelství od bezpečnostní problematiky přes smluvní
vztahy a rizika až ke stříkanému betonu, konvenčnímu
tunelování včetně NRTM a mechanizovanému tunelování,
tedy razicím strojům. Zástupci všech z nich se od
7. do 9. května 2007 zúčastní i kongresu WTC 2007
v Pražském kongresovém centru, kde se setkají všichni
nejvýznamnější odborníci z oboru z celého světa. Mezi
nimi mohou být i pracovníci Metrostavu, kteří, stejně
jako ostatní, mohou při včasném přihlášení svým
zaměstnavatelům ušetřit část poplatků. Sleva platí jen do
konce února. Přihlaste se!
Více informací na www.wtc2007.org
Ing. Miloslav Novotný, sekretář ČTuK ITA/AITES
Metrostav_3_07.indd 1
1
V areálu pražského ruzyňského letiště přímo proti
staršímu terminálu Sever I vyrostl nový tříhvězdičkový
hotel Courtyard by Marriott. Podle projektu s názvem
EUROPORT developerské skupiny ECM jej za pomoci
kolegů z divize 6 za pouhých patnáct měsíců vystavěl tým Ing. Karla Volfa z divize 3 Metrostavu. Svou
činnost na stavbě právě končí a už ve druhé polovině
března 2007 nový hotel přivítá své první hosty.
Dvě stě třicet pět dvoulůžkových pokojů, restaurace
s kapacitou až tisíc jídel denně a s kuchyní otevřenou pro
pohled veřejnosti, konferenční centrum pro asi 250 osob,
fitness, dvoupatrové nákupní centrum, veškeré technické
zázemí a navazující sedmipatrové nadzemní garáže pro
340 vozů se v novém ruzyňském hotelu zabalily do jedné
velké, sedmipatrové kostky. Zvnějšku vcelku nenápadná
budova (foto č. 1) má však až neuvěřitelně členitý a zajímavý vnitřní prostor (foto č. 2). V téměř 166 tisících
kubíků obestavěného prostoru skrývá dohromady jen
kolem 33 tisíc metrů čtverečních užitné plochy.
Nad jedním podzemním podlažím ze čtvercového parteru ve 2. patře vyrůstají dvě pětipatrová hotelová křídla,
spojená úzkým krčkem a komunikačními lávkami. Vnitřní
dominantou hotelu je mezi nimi uzavřené prosklené
a zazeleněné atrium, jež částečně plní funkci protihlukové ochrany mezi pokoji a jsou v něm umístěny i výtahy
a spojovací lávky.
2
Obchodní pasáž ve druhém patře budovy, která návštěvníkům nabídne navíc další gastronomické provozy,
je vnější lávkou propojena s průběžnou estakádou před
hotelem a jejím prostřednictvím i s novým letištním terminálem Sever II. Umožní jednoduchý přístup do hotelu
i hostům s omezenou schopností pohybu a orientace,
na něž celý projekt pamatoval přesně podle vyhlášky
č. 369/2001 Sb. ministerstva pro místní rozvoj.
Spodní stavba budovy je založená na pilotách, nosnou konstrukci objektu tvoří monolitický železobetonový
sketet. V některých místech s větším rozpětím jej doplňují ocelové konstrukce vyplněné skleněnými tabulemi,
a to zejména u zastřešení atria a části kongresové haly
a potom i v čelní části hotelu, kde vytvářejí předsazenou
prosklenou fasádu.
Převažující část zastřešení je řešena jako plochá
střecha s těžkou skladbou s obráceným pořadím vrstev.
Fasády budovy tvoří kombinace prosklených stěn a bondový obklad s neotvíravými okny. Tyto dva základní druhy
doplňuje plechový žaluziový obklad parkingu a kontaktní
zateplovací systém.
Hotel v blízkosti startovacích a přistávacích drah letadel bude klimatizovaný a hlavně dobře odhlučněný.
Hygienické limity hluku ze všech vnějších a vnitřních
zdrojů v žádném hotelovém pokoji nepřekročí požadovanou hranici 40 dB ve dne a 30 dB v noci, jak doložila
i právě proběhlá měření hluku v pokojích obrácených
ke startujícím letadlům.
„Vlastní konstrukce stavby nebyla zvlášť komplikovaná, obtížné však bylo její zvládnutí v rekordně krátkém
čase i s ohledem na skutečnost, že do naší dodávky patřil
také nábytek a vnitřní vybavení hotelu. Součástí smluvní
dokumentace byly designové standardy od budoucího
hotelového operátora společnosti Marriott, které odkazují
na americké normy,“ zavzpomínal Ing. Karel Volf. „Tento
asi třicetistránkový manuál si hned na začátku vyžádal
kompletní přepracování celého projektu. Podle amerických norem NFPA a designových standardů Marriott se
například hotelová část musela oddělit od zbytku budovy
konstrukcemi se 120 minutovou požární odolností, přeprojektovat se muselo topení, chlazení, sprinklery i měření a regulace.“
Termín stavby se však podařilo dodržet a březnové
otevření tříhvězdičkového hotelu jistě příjemně nastartuje
nejednu cestu z ruzyňského letiště ke hvězdné obloze.
Stavba multifunkční
haly je už zahájena
Ve čtvrtek 1. února se na staveništi v Karlových Varech-Tuhnicích sešli politici, sportovci a podnikatelé v čele
s hejtmanem Karlovarského kraje JUDr. Josefem Pavlem a primátorkou města JUDr. Veronikou Vlkovou,
aby slavnostním poklepem na základní kámen zahájili
stavbu Výstavního, sportovně kulturního a kongresového centra. Za naši společnost se akce mimo jiné
zúčastnili i ředitel divize 9 Ing. Ivan Kajer a obchodní
ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto).
Multifunkční centrum za téměř 900 milionů korun a se
zastavěnou plochou větší než 16 000 m² postaví Sdružení
SYNER – BAU-STAV – Metrostav hned vedle stávajícího
stadionu Závodu míru. Vyrostou zde dva nové dominantní
objekty – velká víceúčelová městská hala s kapacitou přes
6000 diváků a menší tréninková s diváckou galerií pro
100 osob, které do jednoho celku spojí komunikační krček
v úrovni 1. až 3. nadzemního podlaží a parking v parteru
pro celkem 290 aut.
Součástí hlavní haly, v jejímž hledišti je vyčleněn také
prostor pro osoby se sníženou možností pohybu, budou
divácké buffety a dostatečně dimenzovaná WC.
do kon č ení na s t r. 3
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2/12/07 11:05:16 AM