Nejlepší je zakotvit

v přístavu

13. února 2007 / 3 / XIX

více na str. 2

Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,

obchodního ředitele Metrostavu str. 2

Když se řekne TZB... str. 3

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Cesta českým tunelem za

jadranským sluncem str. 3

Rychlý start ke hvězdám

Fotoreportáž: Ocelová příprava

na stavbu str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Změna k zaznamenání

Akciová společnost Doprastav Bohemia změnila své jméno

na DDM Group a.s. Předsedou jejího představenstva

i nadále zůstává Ing. Viliam Turanský a generálním

ředitelem Ing. Ján Dudáš. Nové jméno firmy platí

od 9. ledna 2007, kdy je Městský soud v Praze zapsal do

obchodního rejstříku.

Splněný sen

Obyvatelé a návštěvníci obce Droužkovice nedaleko

Chomutova se už nemohou dočkat letošního jara. V neděli

1. dubna u nich totiž poprvé v historii zahouká vlak. Nová

železniční stanice tu vznikne díky stavbě přeložky trati

z Března do Chomutova. Už zbývá jen dokončit pokládku

kolejí, udělat přes ně přechody a ozelenit okolí. Stavět

zde budou pouze osobní vlaky, na zjednodušení cesty do

blízkého města se však těší snad každý.

Úspěšný listopad

Loňský rok patří mezi nejúspěšnější v historii českého

stavebnictví. Výkony oproti předchozímu roku vyrostly

o pět, šest procent a dobrý výsledek naznačily i poslední

zveřejněné statistiky za listopad 2006. V jedenáctém

měsíci stavební výroba v zemi meziročně vzrostla (ve

stálých cenách roku 2000) o 7,9 procenta, od počátku

roku o 5,9 procenta. V běžných cenách dosáhly výkony

stavbařů za jedenáct měsíců sumy 425 miliard korun,

což je o tři miliardy více než za celý rok 2005. Za celý

loňský rok české stavebnictví podle odhadu expertů

dosáhlo rekordní úrovně, a to více než 445 miliard korun.

Stavebním firmám napomáhá silná poptávka po stavebních

pracích stimulovaná nízkými úrokovými sazbami, silným

hospodářským růstem, přílivem veřejných a evropských

peněz do infrastruktury a samozřejmě i zájmem o nové

bydlení. Velkým problémem však začíná být počet

zaměstnanců. Chybějí technici i dělníci, jejich nedostatek

firmy řeší zejména náborem cizinců.

Světový tunelářský

kongres se blíží

V roce 2004 ITA/AITES

určila, že světový tunelářský

kongres WTC 2007 se

bude konat v květnu 2007

v Praze. ITA/AITES zkracuje

anglicko-francouzský název

Mezinárodní tunelářské asociace International Tunneling

Association /Association Internationale des Travaux en

Souterrain, která jako nevládní organizace celosvětově

sdružuje odborníky a firmy zabývající se podzemním

stavitelstvím. Jejím členem je také Český tunelářský

komitét ČTuK, jehož předsedou je výrobně-technický

ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina. Přidruženými členy

asociace jsou přední světové firmy z oboru, od nás

pouze Metrostav a Subterra. ITA/AITES si klade za cíl

propagovat podzemní prostor a pomáhat s jeho využitím,

zprostředkovávat výměnu zkušeností a znalostí mimo jiné

i konáním odborných kongresů, seminářů a vzdělávacích

kurzů. Důležitou součástí jejích aktivit je činnost

pracovních skupin WGs – Working Groups, kterých je nyní

už třináct. Jsou zaměřeny na různé aspekty podzemního

stavitelství od bezpečnostní problematiky přes smluvní

vztahy a rizika až ke stříkanému betonu, konvenčnímu

tunelování včetně NRTM a mechanizovanému tunelování,

tedy razicím strojům. Zástupci všech z nich se od

7. do 9. května 2007 zúčastní i kongresu WTC 2007

v Pražském kongresovém centru, kde se setkají všichni

nejvýznamnější odborníci z oboru z celého světa. Mezi

nimi mohou být i pracovníci Metrostavu, kteří, stejně

jako ostatní, mohou při včasném přihlášení svým

zaměstnavatelům ušetřit část poplatků. Sleva platí jen do

konce února. Přihlaste se!

Více informací na www.wtc2007.org

Ing. Miloslav Novotný, sekretář ČTuK ITA/AITES

Metrostav_3_07.indd 1

1

V areálu pražského ruzyňského letiště přímo proti

staršímu terminálu Sever I vyrostl nový tříhvězdičkový

hotel Courtyard by Marriott. Podle projektu s názvem

EUROPORT developerské skupiny ECM jej za pomoci

kolegů z divize 6 za pouhých patnáct měsíců vystavěl tým Ing. Karla Volfa z divize 3 Metrostavu. Svou

činnost na stavbě právě končí a už ve druhé polovině

března 2007 nový hotel přivítá své první hosty.

Dvě stě třicet pět dvoulůžkových pokojů, restaurace

s kapacitou až tisíc jídel denně a s kuchyní otevřenou pro

pohled veřejnosti, konferenční centrum pro asi 250 osob,

fitness, dvoupatrové nákupní centrum, veškeré technické

zázemí a navazující sedmipatrové nadzemní garáže pro

340 vozů se v novém ruzyňském hotelu zabalily do jedné

velké, sedmipatrové kostky. Zvnějšku vcelku nenápadná

budova (foto č. 1) má však až neuvěřitelně členitý a zajímavý vnitřní prostor (foto č. 2). V téměř 166 tisících

kubíků obestavěného prostoru skrývá dohromady jen

kolem 33 tisíc metrů čtverečních užitné plochy.

Nad jedním podzemním podlažím ze čtvercového parteru ve 2. patře vyrůstají dvě pětipatrová hotelová křídla,

spojená úzkým krčkem a komunikačními lávkami. Vnitřní

dominantou hotelu je mezi nimi uzavřené prosklené

a zazeleněné atrium, jež částečně plní funkci protihlukové ochrany mezi pokoji a jsou v něm umístěny i výtahy

a spojovací lávky.

2

Obchodní pasáž ve druhém patře budovy, která návštěvníkům nabídne navíc další gastronomické provozy,

je vnější lávkou propojena s průběžnou estakádou před

hotelem a jejím prostřednictvím i s novým letištním terminálem Sever II. Umožní jednoduchý přístup do hotelu

i hostům s omezenou schopností pohybu a orientace,

na něž celý projekt pamatoval přesně podle vyhlášky

č. 369/2001 Sb. ministerstva pro místní rozvoj.

Spodní stavba budovy je založená na pilotách, nosnou konstrukci objektu tvoří monolitický železobetonový

sketet. V některých místech s větším rozpětím jej doplňují ocelové konstrukce vyplněné skleněnými tabulemi,

a to zejména u zastřešení atria a části kongresové haly

a potom i v čelní části hotelu, kde vytvářejí předsazenou

prosklenou fasádu.

Převažující část zastřešení je řešena jako plochá

střecha s těžkou skladbou s obráceným pořadím vrstev.

Fasády budovy tvoří kombinace prosklených stěn a bondový obklad s neotvíravými okny. Tyto dva základní druhy

doplňuje plechový žaluziový obklad parkingu a kontaktní

zateplovací systém.

Hotel v blízkosti startovacích a přistávacích drah letadel bude klimatizovaný a hlavně dobře odhlučněný.

Hygienické limity hluku ze všech vnějších a vnitřních

zdrojů v žádném hotelovém pokoji nepřekročí požadovanou hranici 40 dB ve dne a 30 dB v noci, jak doložila

i právě proběhlá měření hluku v pokojích obrácených

ke startujícím letadlům.

„Vlastní konstrukce stavby nebyla zvlášť komplikovaná, obtížné však bylo její zvládnutí v rekordně krátkém

čase i s ohledem na skutečnost, že do naší dodávky patřil

také nábytek a vnitřní vybavení hotelu. Součástí smluvní

dokumentace byly designové standardy od budoucího

hotelového operátora společnosti Marriott, které odkazují

na americké normy,“ zavzpomínal Ing. Karel Volf. „Tento

asi třicetistránkový manuál si hned na začátku vyžádal

kompletní přepracování celého projektu. Podle amerických norem NFPA a designových standardů Marriott se

například hotelová část musela oddělit od zbytku budovy

konstrukcemi se 120 minutovou požární odolností, přeprojektovat se muselo topení, chlazení, sprinklery i měření a regulace.“

Termín stavby se však podařilo dodržet a březnové

otevření tříhvězdičkového hotelu jistě příjemně nastartuje

nejednu cestu z ruzyňského letiště ke hvězdné obloze.

Stavba multifunkční

haly je už zahájena

Ve čtvrtek 1. února se na staveništi v Karlových Varech-Tuhnicích sešli politici, sportovci a podnikatelé v čele

s hejtmanem Karlovarského kraje JUDr. Josefem Pavlem a primátorkou města JUDr. Veronikou Vlkovou,

aby slavnostním poklepem na základní kámen zahájili

stavbu Výstavního, sportovně kulturního a kongresového centra. Za naši společnost se akce mimo jiné

zúčastnili i ředitel divize 9 Ing. Ivan Kajer a obchodní

ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto).

Multifunkční centrum za téměř 900 milionů korun a se

zastavěnou plochou větší než 16 000 m² postaví Sdružení

SYNER – BAU-STAV – Metrostav hned vedle stávajícího

stadionu Závodu míru. Vyrostou zde dva nové dominantní

objekty – velká víceúčelová městská hala s kapacitou přes

6000 diváků a menší tréninková s diváckou galerií pro

100 osob, které do jednoho celku spojí komunikační krček

v úrovni 1. až 3. nadzemního podlaží a parking v parteru

pro celkem 290 aut.

Součástí hlavní haly, v jejímž hledišti je vyčleněn také

prostor pro osoby se sníženou možností pohybu, budou

divácké buffety a dostatečně dimenzovaná WC.

do kon č ení na s t r. 3

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2/12/07 11:05:16 AM