strana 3
ZpraVoDaJStVÍ Z DiViZÍ
1
technologii právě prověřují komplexní zkoušky
Nová trasa metra IV. c2 z Ládví do Letňan bude už za
tři měsíce sloužit veřejnosti. V podzemí proto vrcholí
zejména činnost technologů, kteří po technických prohlídkách zahájili komplexní zkoušky svých celků. Divize 8 je podílníkem ve sdružení pro technologickou část
stavby, a proto ani její technici v zázemí metra nezahálejí, stejně jako specialisté střediska TZB z divize 9,
kteří pro své kolegy převážnou část zakázky realizují.
„Ve sdružení máme jen 10% podíl z investičního objemu a tomu odpovídá i rozsah prací, které provádíme,“
říká hlavní stavbyvedoucí divize 8 Jiří Bartoš. „Na stanici
Střížkov zajišťujeme výstavbu kompletní vzduchotechniky (foto č. 2 a 3), tedy strojní část i elektro u vlastní stanice a energobloku, který zahrnuje měnírnu, distribuční
transformovnu, baterkárny a okolní zázemí. Dále zde
provádíme strojní i elektro část všech čerpacích stanic,
silové rozvody a rozhlas. V Letňanech (foto č. 1) realizujeme pouze strojní část obou vzduchotechnických celků.“
Technologové svou práci zahájili vloni v lednu. V polovině října dokončili montážní práce na měnírnách a distribučních trafostanicích včetně přívodních kabelů a rozvodu 22 kV, které zabezpečují dodávku elektrické energie
pro zařízení v nových prostorách. Od této doby byly po
zkouškách uváděny do provozu jednotlivé měnírny, jež
2
zajišťují trakční energii pro vozy metra. Od 15. listopadu
je pod napětím celá nová trasa a rozeběhly se technické
prohlídky a zkoušky technologických zařízení i celků.
Komplexní zkoušky technologie, které byly zahájeny
po technických prohlídkách, prověřují správnou činnost
jednotlivých zařízení včetně provázanosti mezi všemi
systémy. Například u vzduchotechnických zařízení se
provádí zátěžová zkouška, která ověřuje bezporuchový
chod celého zařízení po dobu 72 hodin, včetně dodržení
projektovaných parametrů. U čerpacích stanic se ověřuje
nejen funkčnost čerpadel, ale i správné nastavení výšky
hladin včetně přenosu signalizace všech stavů. V metru
jsou přitom dva druhy čerpacích stanic – fekální a nefekální. Ty první jsou určeny především pro sociální zařízení
a ty druhé nejen pro sběr dešťové vody ze střechy stanice
a přilehlých ploch, ale i pro odčerpání vody z mezistaničních úseků při mytí tunelů.
V nové části metra nyní probíhají zkoušky traťového
a staničního zabezpečovacího zařízení. Technické prohlídky a komplexní zkoušky technologických celků skončí
29. února a od 1. března bude na trase IV. C2 zahájen ověřovací provoz. Nové stanice Prosek, Střížkov a Letňany se
pro veřejnost otevřou už začátkem května.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
3
Divize 1 přesně dodržuje harmonogram
Druhá etapa projektu dostavby multifunkčního centra
Optima v Košicích zahrnuje výstavbu části s multikinem a obchodní pasáží Mall Shop a části nákupního
celku nazvaného Retail Park Unit.
Dodavatelský tým Ing. Jana Šlajse z divize 1, kterému
pomáhají kolegové ze žilinského závodu Doprastavu, zatím splnil všechny termínové požadavky investora. Při zakládání a stavbě nosných konstrukcí nového objektu nyní
dokončuje práce i na inženýrských sítích pod rozsáhlým
parkovištěm, jehož velkou část musí investorovi předat
hotovou v předstihu už 5. května.
Geologické poměry na staveništi v Košicích se poněkud lišily od předpokládaných, a tak musela být část
pro Retail Park založena ne plošně, jak řešil projekt, ale
na pilotách. Stavbu to však významně nezdrželo. Nově
navržené základy už jsou kompletně hotové a nad nimi
probíhá montáž prefabrikovaného skeletu a betonáž monolitických obvodových stěn. Ta běží i ve druhé části,
zkráceně označené jako Mall Shop. Také práce na jejích
základech – monolitických patkách s prefabrikovanými
kalichy – se už chýlí ke konci.
Nový objekt Optima II dispozičně navazuje na provozované obchodní centrum Optima I. Všechny přeložky jeho přípojek, které stavbě II. etapy překážely, proto musely
být přepojeny do nově vybudovaného kolektoru. Práce
přitom mohly probíhat jen v noci, aby nerušily provoz
stávajících prodejen v otevírací době.
„Naše stavba leží uprostřed dostavovaného nákupního
areálu, a sousedí tak nejen s Optimou I, ale na druhé straně i s novostavbou obchodního domu KIKA,“ říká vedoucí
projektu Ing. Šlajs. „Protože jeho stavba začala již vloni
v létě, bude otevřen dřív než naše část. Proto musíme
polovinu centrálního parkoviště, včetně všech obslužných
komunikací, dokončit již začátkem května.“
Dnes je provedeno už na 90 procent inženýrských
sítí pod parkovištěm, včetně retenční nádrže a odlučovače ropných látek, a na části plochy už začala pokládka
konstrukčních vrstev. Celý multifunkční areál by měl být
dokončený a otevřený pro veřejnost letos na podzim.
příprava na největší letmou betonáž vrcholí
Na přivaděči k zóně Prosmyky už společný tým složený
z pracovníků divize 4 Metrostavu a společnosti SMP cZ
dokončil spodní stavbu mostu přes Labe na levém břehu řeky. Dodělává zárodek na pátém pilíři, z nějž odstartuje největší dosud provedená letmá betonáž v ČR.
Hlavní pole železobetonového mostu bude mít rozpětí
151 m a jeho výstavba započne už začátkem března.
„Letmou betonáž provedeme pomocí vozíků nové
konstrukce značky Doka,“ říká vedoucí projektu Ing. Petr
Štědronský z divize 4. „Na jejich použití bude dohlížet
rakouský šéfmontér, protože se jedná o první most, kde
budou tyto vozíky nasazeny. V principu se sice příliš neliší od starších typů, jejich konstrukce je však vylepšena
o několik detailů, které by nám měly usnadnit práci. Už
jsme začali s jejich předmontáží a do konce února chceme
zahájit montáž na zárodek, aby v průběhu března mohly
začít práce na této podstatné části mostu. Zpočátku očekáváme pomalejší průběh prací, protože se jedná o největší lamely a s technologií se budeme teprve sžívat. Až se
podaří celý soubor rozchodit, chceme se dostat do tempa
a dodržovat týdenní výrobní cyklus.“
Zárodek se na pilíři mostu staví klasickým způsobem
na skruži a betonuje se na dvě etapy. Jeho spodní část
a stěny ve tvaru „U“ už jsou hotové, horní deska, která
profil uzavře, bude dokončena zhruba v polovině února.
Od pražské opěry probíhá souběžně výstavba monolitického předpolí na skruži, které se připojí k vahadlu mostu přes Labe. Stavba je rozdělená do tří etap a první z nich
je dnes vybedněná, ukládá se do ní armatura a chráničky
pro dodatečně předpínané kabely. Koncem února potom
proběhne betonáž, a bude tak dokončena první etapa této
části mostní konstrukce.
V závislosti na stavebním povolení by se po dokončení
zárodku část kapacit měla přesunout na písečný ostrov
u pravého břehu a pokračovat v práci na šestém pilíři.
Letos v červnu bude ještě dokončen 165 metrů dlouhý
šestipolový most, který pro sdružení provádí firma PSVS.
Naváže na vloni dokončenou část dálničního přivaděče
k zóně Prosmyky a propojí ji s místními komunikacemi
v Mlékojedech, a tím zlepší jejich dopravní obslužnost.
Hlavní most přes Labe, na kterém se výstavbou štětovnicových jímek pro základy pilířů podílela i naše divize 7, by měl být hotový do dvou let od vydání posledního
stavebního povolení. Na pravém břehu řeky jej ukončí
kruhový objezd, který Litoměřice napojí na dálniční síť.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
karlovarská multifunkční hala je pod střechou
Stavba velké víceúčelové i malé tréninkové haly v Karlových Varech-Tuhnicích dospěla do poločasu. Od loňského 1. února, kdy byla slavnostně zahájena, stavbaři
ze Sdružení SyNER – BAU-STAV – Metrostav zdárně
překonali nejen složitosti zakládání na pozemku s velmi obtížnými geologickými podmínkami, ale dokončili
i hrubou stavbu a obě haly zastřešili. Zbývá jim právě
rok na to, aby nové, sportovně-kulturní, kongresové
a výstavní centrum vybavili složitými technologiemi
a 19. února 2009 předali investorovi.
„Základové poměry jsme vylepšili směsí elektrárenského popílku a vápna,“ říká vedoucí projektu Jan Mráz
z divize 9 a pokračuje: „Vytvořili jsme tak asi dvaceticentimetrovou únosnou skořápku, která nám umožnila
bezpečný pohyb zemních strojů. Teď nám komplikuje provádění ležatých kanalizací, protože ji musíme prorážet.“
Práce na halách probíhají souběžně a obě už mají
hotovou spodní nosnou část střešního pláště z trapézových plechů. Jen u velké haly jí kousek chybí (viz foto). To
proto, aby z arény mohly vyjet stavební stroje, které na
šikmé nosníky ukládají lavičky – betonové prefabrikáty
pro vytvoření základu stupňovitého hlediště.
Do konce března budou hotové jak vrstvy hlavního
střešního pláště a fasády, tak i ploché zastřešení ochozů
a do uzavřených hal nastoupí pracovníci profesí. Velkou
halu připraví na její víceúčelový provoz a z malé zbudují
tréninkovou základnu pro karlovarský hokejový klub.
„Naše středisko TZB nám provede elektroinstalace,
většinu ostatních dodavatelů zatím vybíráme,“ sděluje
stavbyvedoucí Ing. Tomáš Slepička. „Technologické soubory tu budou složité i proto, že v sousedství má v budoucnosti vyrůst bazén, který by pomocí rekuperačních
jednotek mělo vyhřívat odpadní teplo vznikající v obou
dnes stavěných halách při výrobě ledu.“
Vybudování podkladů pro ledovou plochu, s níž se počítá i v multifunkční hale, nebude jednoduché. V té malé,
tréninkové, bude v patře nad garážemi, ve velké přímo na
základové spáře. Obě kluziště však budou mít na nosné
železobetonové desce shodnou základní stavbu. Vytvoří ji
spodní deska s topnými kabely, oddělená kluznou vrstvou
od desky s rozvody pro chladicí medium.
„Led potřebuje teploty kolem – 30 ºC,“ vysvětluje
Ing. Slepička a pokračuje: „Aby se chlad nepřenášel do
podloží či nezamrzala auta v garážích, eliminuje jej vytápění spodní desky. Chlazená a vytápěná část musí být
odděleny dilatací, abychom vyloučili poruchy konstrukce
v důsledku objemových změn betonu. Kluznost dilatační
spáry zvýšíme navíc nátěrem silikonovým olejem.“
Betonáž vrchní části ledových kluzišť však na stavbaře čeká až v závěru letošního roku. Po vytvoření nosné
desky totiž obě haly zaplní prostorové lešení, ze kterého
specialisté začnou montovat světelné rampy, vzduchotechniku i rozvody ostatních instalací.
Lenka Svobodová, foto archiv divize 9
Lenka Svobodová
vizualizace archiv Palm corp
Metrostav_03_08.indd 3
2/12/08 10:02:56 AM