strana 3

ZpraVoDaJStVÍ Z DiViZÍ

1

technologii právě prověřují komplexní zkoušky

Nová trasa metra IV. c2 z Ládví do Letňan bude už za

tři měsíce sloužit veřejnosti. V podzemí proto vrcholí

zejména činnost technologů, kteří po technických prohlídkách zahájili komplexní zkoušky svých celků. Divize 8 je podílníkem ve sdružení pro technologickou část

stavby, a proto ani její technici v zázemí metra nezahálejí, stejně jako specialisté střediska TZB z divize 9,

kteří pro své kolegy převážnou část zakázky realizují.

„Ve sdružení máme jen 10% podíl z investičního objemu a tomu odpovídá i rozsah prací, které provádíme,“

říká hlavní stavbyvedoucí divize 8 Jiří Bartoš. „Na stanici

Střížkov zajišťujeme výstavbu kompletní vzduchotechniky (foto č. 2 a 3), tedy strojní část i elektro u vlastní stanice a energobloku, který zahrnuje měnírnu, distribuční

transformovnu, baterkárny a okolní zázemí. Dále zde

provádíme strojní i elektro část všech čerpacích stanic,

silové rozvody a rozhlas. V Letňanech (foto č. 1) realizujeme pouze strojní část obou vzduchotechnických celků.“

Technologové svou práci zahájili vloni v lednu. V polovině října dokončili montážní práce na měnírnách a distribučních trafostanicích včetně přívodních kabelů a rozvodu 22 kV, které zabezpečují dodávku elektrické energie

pro zařízení v nových prostorách. Od této doby byly po

zkouškách uváděny do provozu jednotlivé měnírny, jež

2

zajišťují trakční energii pro vozy metra. Od 15. listopadu

je pod napětím celá nová trasa a rozeběhly se technické

prohlídky a zkoušky technologických zařízení i celků.

Komplexní zkoušky technologie, které byly zahájeny

po technických prohlídkách, prověřují správnou činnost

jednotlivých zařízení včetně provázanosti mezi všemi

systémy. Například u vzduchotechnických zařízení se

provádí zátěžová zkouška, která ověřuje bezporuchový

chod celého zařízení po dobu 72 hodin, včetně dodržení

projektovaných parametrů. U čerpacích stanic se ověřuje

nejen funkčnost čerpadel, ale i správné nastavení výšky

hladin včetně přenosu signalizace všech stavů. V metru

jsou přitom dva druhy čerpacích stanic – fekální a nefekální. Ty první jsou určeny především pro sociální zařízení

a ty druhé nejen pro sběr dešťové vody ze střechy stanice

a přilehlých ploch, ale i pro odčerpání vody z mezistaničních úseků při mytí tunelů.

V nové části metra nyní probíhají zkoušky traťového

a staničního zabezpečovacího zařízení. Technické prohlídky a komplexní zkoušky technologických celků skončí

29. února a od 1. března bude na trase IV. C2 zahájen ověřovací provoz. Nové stanice Prosek, Střížkov a Letňany se

pro veřejnost otevřou už začátkem května.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

3

Divize 1 přesně dodržuje harmonogram

Druhá etapa projektu dostavby multifunkčního centra

Optima v Košicích zahrnuje výstavbu části s multikinem a obchodní pasáží Mall Shop a části nákupního

celku nazvaného Retail Park Unit.

Dodavatelský tým Ing. Jana Šlajse z divize 1, kterému

pomáhají kolegové ze žilinského závodu Doprastavu, zatím splnil všechny termínové požadavky investora. Při zakládání a stavbě nosných konstrukcí nového objektu nyní

dokončuje práce i na inženýrských sítích pod rozsáhlým

parkovištěm, jehož velkou část musí investorovi předat

hotovou v předstihu už 5. května.

Geologické poměry na staveništi v Košicích se poněkud lišily od předpokládaných, a tak musela být část

pro Retail Park založena ne plošně, jak řešil projekt, ale

na pilotách. Stavbu to však významně nezdrželo. Nově

navržené základy už jsou kompletně hotové a nad nimi

probíhá montáž prefabrikovaného skeletu a betonáž monolitických obvodových stěn. Ta běží i ve druhé části,

zkráceně označené jako Mall Shop. Také práce na jejích

základech – monolitických patkách s prefabrikovanými

kalichy – se už chýlí ke konci.

Nový objekt Optima II dispozičně navazuje na provozované obchodní centrum Optima I. Všechny přeložky jeho přípojek, které stavbě II. etapy překážely, proto musely

být přepojeny do nově vybudovaného kolektoru. Práce

přitom mohly probíhat jen v noci, aby nerušily provoz

stávajících prodejen v otevírací době.

„Naše stavba leží uprostřed dostavovaného nákupního

areálu, a sousedí tak nejen s Optimou I, ale na druhé straně i s novostavbou obchodního domu KIKA,“ říká vedoucí

projektu Ing. Šlajs. „Protože jeho stavba začala již vloni

v létě, bude otevřen dřív než naše část. Proto musíme

polovinu centrálního parkoviště, včetně všech obslužných

komunikací, dokončit již začátkem května.“

Dnes je provedeno už na 90 procent inženýrských

sítí pod parkovištěm, včetně retenční nádrže a odlučovače ropných látek, a na části plochy už začala pokládka

konstrukčních vrstev. Celý multifunkční areál by měl být

dokončený a otevřený pro veřejnost letos na podzim.

příprava na největší letmou betonáž vrcholí

Na přivaděči k zóně Prosmyky už společný tým složený

z pracovníků divize 4 Metrostavu a společnosti SMP cZ

dokončil spodní stavbu mostu přes Labe na levém břehu řeky. Dodělává zárodek na pátém pilíři, z nějž odstartuje největší dosud provedená letmá betonáž v ČR.

Hlavní pole železobetonového mostu bude mít rozpětí

151 m a jeho výstavba započne už začátkem března.

„Letmou betonáž provedeme pomocí vozíků nové

konstrukce značky Doka,“ říká vedoucí projektu Ing. Petr

Štědronský z divize 4. „Na jejich použití bude dohlížet

rakouský šéfmontér, protože se jedná o první most, kde

budou tyto vozíky nasazeny. V principu se sice příliš neliší od starších typů, jejich konstrukce je však vylepšena

o několik detailů, které by nám měly usnadnit práci. Už

jsme začali s jejich předmontáží a do konce února chceme

zahájit montáž na zárodek, aby v průběhu března mohly

začít práce na této podstatné části mostu. Zpočátku očekáváme pomalejší průběh prací, protože se jedná o největší lamely a s technologií se budeme teprve sžívat. Až se

podaří celý soubor rozchodit, chceme se dostat do tempa

a dodržovat týdenní výrobní cyklus.“

Zárodek se na pilíři mostu staví klasickým způsobem

na skruži a betonuje se na dvě etapy. Jeho spodní část

a stěny ve tvaru „U“ už jsou hotové, horní deska, která

profil uzavře, bude dokončena zhruba v polovině února.

Od pražské opěry probíhá souběžně výstavba monolitického předpolí na skruži, které se připojí k vahadlu mostu přes Labe. Stavba je rozdělená do tří etap a první z nich

je dnes vybedněná, ukládá se do ní armatura a chráničky

pro dodatečně předpínané kabely. Koncem února potom

proběhne betonáž, a bude tak dokončena první etapa této

části mostní konstrukce.

V závislosti na stavebním povolení by se po dokončení

zárodku část kapacit měla přesunout na písečný ostrov

u pravého břehu a pokračovat v práci na šestém pilíři.

Letos v červnu bude ještě dokončen 165 metrů dlouhý

šestipolový most, který pro sdružení provádí firma PSVS.

Naváže na vloni dokončenou část dálničního přivaděče

k zóně Prosmyky a propojí ji s místními komunikacemi

v Mlékojedech, a tím zlepší jejich dopravní obslužnost.

Hlavní most přes Labe, na kterém se výstavbou štětovnicových jímek pro základy pilířů podílela i naše divize 7, by měl být hotový do dvou let od vydání posledního

stavebního povolení. Na pravém břehu řeky jej ukončí

kruhový objezd, který Litoměřice napojí na dálniční síť.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

karlovarská multifunkční hala je pod střechou

Stavba velké víceúčelové i malé tréninkové haly v Karlových Varech-Tuhnicích dospěla do poločasu. Od loňského 1. února, kdy byla slavnostně zahájena, stavbaři

ze Sdružení SyNER – BAU-STAV – Metrostav zdárně

překonali nejen složitosti zakládání na pozemku s velmi obtížnými geologickými podmínkami, ale dokončili

i hrubou stavbu a obě haly zastřešili. Zbývá jim právě

rok na to, aby nové, sportovně-kulturní, kongresové

a výstavní centrum vybavili složitými technologiemi

a 19. února 2009 předali investorovi.

„Základové poměry jsme vylepšili směsí elektrárenského popílku a vápna,“ říká vedoucí projektu Jan Mráz

z divize 9 a pokračuje: „Vytvořili jsme tak asi dvaceticentimetrovou únosnou skořápku, která nám umožnila

bezpečný pohyb zemních strojů. Teď nám komplikuje provádění ležatých kanalizací, protože ji musíme prorážet.“

Práce na halách probíhají souběžně a obě už mají

hotovou spodní nosnou část střešního pláště z trapézových plechů. Jen u velké haly jí kousek chybí (viz foto). To

proto, aby z arény mohly vyjet stavební stroje, které na

šikmé nosníky ukládají lavičky – betonové prefabrikáty

pro vytvoření základu stupňovitého hlediště.

Do konce března budou hotové jak vrstvy hlavního

střešního pláště a fasády, tak i ploché zastřešení ochozů

a do uzavřených hal nastoupí pracovníci profesí. Velkou

halu připraví na její víceúčelový provoz a z malé zbudují

tréninkovou základnu pro karlovarský hokejový klub.

„Naše středisko TZB nám provede elektroinstalace,

většinu ostatních dodavatelů zatím vybíráme,“ sděluje

stavbyvedoucí Ing. Tomáš Slepička. „Technologické soubory tu budou složité i proto, že v sousedství má v budoucnosti vyrůst bazén, který by pomocí rekuperačních

jednotek mělo vyhřívat odpadní teplo vznikající v obou

dnes stavěných halách při výrobě ledu.“

Vybudování podkladů pro ledovou plochu, s níž se počítá i v multifunkční hale, nebude jednoduché. V té malé,

tréninkové, bude v patře nad garážemi, ve velké přímo na

základové spáře. Obě kluziště však budou mít na nosné

železobetonové desce shodnou základní stavbu. Vytvoří ji

spodní deska s topnými kabely, oddělená kluznou vrstvou

od desky s rozvody pro chladicí medium.

„Led potřebuje teploty kolem – 30 ºC,“ vysvětluje

Ing. Slepička a pokračuje: „Aby se chlad nepřenášel do

podloží či nezamrzala auta v garážích, eliminuje jej vytápění spodní desky. Chlazená a vytápěná část musí být

odděleny dilatací, abychom vyloučili poruchy konstrukce

v důsledku objemových změn betonu. Kluznost dilatační

spáry zvýšíme navíc nátěrem silikonovým olejem.“

Betonáž vrchní části ledových kluzišť však na stavbaře čeká až v závěru letošního roku. Po vytvoření nosné

desky totiž obě haly zaplní prostorové lešení, ze kterého

specialisté začnou montovat světelné rampy, vzduchotechniku i rozvody ostatních instalací.

Lenka Svobodová, foto archiv divize 9

Lenka Svobodová

vizualizace archiv Palm corp

Metrostav_03_08.indd 3

2/12/08 10:02:56 AM