strana 4
Zajímavé projekty
technicko-ekonomická konference 2008
Ocenění nejlepších
Naše fotoreportáž
I letos se účastníci TEK 2008 seznámili s významnými
stavbami, které v loňském roce Metrostav realizoval.
V našich novinách jsme už všech šest prezentovaných
projektů představili po stránce architektonické, stavební i technologické. Na konferenci však nově zaznělo
hodnocení průběhu stavby z pohledu řídících pracovníků, které může ostatním pomoci k vyšší efektivitě
práce při podobných projektech.
Výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina
prezentace přivítal. Ocenil, že se úspěšní vedoucí pracovníci rozhodli sdělit své zkušenosti, popsat, s jakými
specifickými problémy se museli vypořádat a jak jejich
stavby probíhaly a byly vyhodnoceny.
Výstavba neurochirurgického operačního sálu s intraoperační magnetickou rezonancí
Vedoucí projektu Ing. Martin Sirotek z divize 1 seznámil
kolegy s výstavbou unikátního lékařského pracoviště,
které Metrostav jako člen sdružení dostavěl k souběžně
rekonstruovanému pavilonu C v areálu Ústřední vojenské
nemocnice Praha ve Střešovicích. Pro další podobně
náročné projekty doporučil mimo jiné spolupracovat již
od začátku přímo s výrobcem technologického vybavení,
aby se předešlo nedorozuměním při provádění stavební
připravenosti pro neznámé zařízení.
Komunikace R48, druhá etapa Tošanovice – Žukov
Vedoucí projektu Ing. Michael Dibon představil práci
divize 4, která jako lídr sdružení vybudovala v náročném
terénu téměř osm kilometrů trasy rychlostní silnice se
125 stavebními objekty, z nichž jedním byla více než
700 metrů dlouhá estakáda. Zvláštností této zakázky byla
práce všech členů sdružení v jednom týmu a na jeden
účet, tzv. „echte arge“, a enormní objemy zemních prací. Ing. Dibon varoval před jejich podceněním ze strany
projektanta i dodavatelů a ocenil možnost využít vlastní
kapacity tam, kde subdodavatelské nestačí.
River Diamond
Tým divize 9 v čele s vedoucím projektu Václavem Meisnerem vloni úspěšně dokončil náročnou novostavbu luxusního bytového domu na Rohanském nábřeží v Praze.
Kromě obvyklých rizik, spojených s krátkým termínem
výstavby, technicko/technologickou náročností stavby
a nutností dopracovat projektovou dokumentaci, práci divize 9 komplikovala souběžně probíhající stavba sousedního podzemního objektu a neobvykle velký rozsah veřejnoprávních projednávání. Václav Meisner zmínil i zapojení
stavby do soutěže Designblok, kdy staveniště navštívilo
na 7000 návštěvníků. Ze svých zkušeností doporučil velké
subdodávky rozdělit mezi více menších dodavatelů.
Hotel Imperial*****
Technický náměstek ředitele Divize development Ing. Petr
Kajer prezentoval svou poslední stavbu, kterou jako vedoucí projektu řídil v divizi 9. Rekonstrukce památkově
chráněného objektu zapsaného na seznamu UNESCO
byla náročná co do charakteru vysoce nadstandardního
díla, krátkého termínu výstavby, lokality v centru Prahy
i specifičnosti investora. Ing. Kajer poradil zvážit časové
rezervy při dokončování podobných staveb, předem si
prověřit vliv projektové dokumentace na prvky chráněné
památkovou péčí a důkladně prověřit dodávky ze zahraničí, zvlášť ze zemí třetího světa.
Obchodní centrum a bytový dům v Mostě
Divize 8 pod vedením Ing. Radka Zemana pracuje v Mostě na největší stavbě v regionu. Probíhá v centru města
a pod bedlivým dohledem nejen místních úřadů, ale zejména veřejnosti. Po seznámení se stavbou Ing. Zeman
doporučil u podobných projektů využít prefabrikované
nosné konstrukce, byť by měly neobvykle velký počet
různých prvků. Pochválil také spolupráci s místními dodavateli a s investorem.
Héðinsfjarðargöng – tunely Siglufjördur a Ólafsfjördur
Jako poslední vystoupil Ing. Václav Soukup, ředitel divize 5, který seznámil přítomné s náročnou zakázkou na
Islandu. Metrostav zde ve sdružení odpovídá za výstavbu
dvou tunelů o délce 3871 m a 7124 m. Ražby probíhají ve
velmi nepříznivých geologických podmínkách za vysokých přítoků podzemních vod. Pro vysoké nadloží – až
850 m – se zde vyskytují extrémní horninové boční tlaky.
Naši pracovníci se museli přizpůsobit nezvyklým klimatickým podmínkám, zvlášť kombinaci větru, mrazu a sněhu.
I při nich však byli schopni zvládnout nové technologie
při výstavbě, jejichž použití si vyžádala i délka tunelů. Pro
všechny je stavba ve velmi vzdáleném, jazykově a kulturně odlišném prostředí velkou zkušeností. Ing. Soukup na
závěr ocenil schopnost našich pracovníků přizpůsobit se
a plnit plánované výkony i v tak náročných podmínkách.
Účastníci letošní Technicko-ekonomické konference se jistě shodli, že slyšeli to, co pro svou práci potřebují vědět, a že to
pro ně bylo víc než užitečně strávené dopoledne. S velkým zájmem vyslechli nejen vystoupení generálního ředitele Jiřího
Bělohlava, ale také prezentace šesti vedoucích projektů, kteří v rámci TEK představili „své“ stavby, jež patří k významným
referencím Metrostavu. Díky výběru projektů bylo navíc zřejmé, jak široký záběr naše firma má a jak specifické zakázky
dokáže realizovat. Vždyť například tým divize 1 pod vedením Ing. Martina Sirotka (foto č. 2) dokázal vybudovat v Ústřední
vojenské nemocnici v Praze-Střešovicích zázemí pro speciální neurochirurgický operační sál s magnetickou rezonancí,
jakým se kromě ÚVN mohou pochlubit jen další dvě nemocnice na světě. Vlnu dotazů spustilo vystoupení ředitele divize 5
Ing. Václava Soukupa (na fotu č. 3 vpravo), který hovořil o výstavbě tunelů na Islandu. Někteří z přítomných si totiž až v tuto
chvíli uvědomili, co všechno tak náročná zakázka obnáší a v jak složitých podmínkách zde divize 5 pracuje. S odpověďmi na
otázky Ing. Soukupovi vypomohl i výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina, který se velmi dobře zhostil role moderátora
TEK. Ing. Radek Zeman (foto č. 4) z divize 8 představil nejen projekt polyfunkčního komplexu v Mostě, ale upozornil na mnohá
úskalí, která přináší práce v regionech. Že je nedostatek dělníků i techniků na našich stavbách velkou bolestí potvrdily
dotazy, na něž odpovídala i vedoucí útvaru pracovněprávních vztahů Ing. Martina Zrcková (foto č. 5). V kuloárech se však
hovořilo nejen o práci (foto č. 6 a 7). V závěru TEK zazněla jména těch, kteří v Metrostavu v loňském roce patřili ve svém
oboru k nejlepším (foto č. 8). Bouřlivý potlesk provázel zejména ředitele divize 9 Ing. Ivana Kajera (na fotu č. 9 vpravo), jemuž
generální ředitel Metrostavu s neskrývaným potěšením předal titul Osobnost Metrostav a.s. 2007.
Lenka Svobodová
Blanka Hrdinová, foto Josef Husák
Na závěr Technicko-ekonomické konference Metrostavu byli i letos slavnostně vyhodnoceni nejlepší zaměstnanci naší společnosti za uplynulý rok.
Generální ředitel Jiří Bělohlav všem přítomným osobně poděkoval za jejich práci a popřál hodně úspěchů.
Nejlepší mistři a dělníci obdrží blahopřejný dopis od Jiřího
Bělohlava z rukou ředitele své divize do konce února.
Ke gratulaci a poděkování všem se samozřejmě připojují i naše noviny, které rozhovor s Osobností Metrostavu
– Ing. Ivanem Kajerem – přinášejí na straně 2.
OSOBNOST METROSTAVU
Ing. Ivan Kajer, ředitel divize 9
Vedoucí projektu
Ing. Václav Apolín, D 1, hlavní stavbyvedoucí
Jiří Macháček, D 3, stavbyvedoucí II
Ing. Jaromír Heřt, D 5, hlavní stavbyvedoucí
Petr Hanzlík, D 6, stavbyvedoucí II
Jan Kučera, D 9, stavbyvedoucí II
Josef Majer, D 9, stavbyvedoucí II
1
Stavby vedoucí
2
3
Petr Kopička, D 1, stavbyvedoucí I
Ing. Pavel Kacíř, D 1, vedoucí střediska podzemí
Ing. Karel Biskup, D 3, stavbyvedoucí I
Ing. Jan Hehejík, D 3, stavbyvedoucí I
Ing. Tomáš Cmiel, D 4, stavbyvedoucí I
Bohumil Vimr, D 4, stavbyvedoucí II
Leoš Černý, D 5, stavbyvedoucí I
Zdeněk Hošek, D 5, stavbyvedoucí I
Jan Kolek, D 6, stavbyvedoucí I
Ing. Petr Šimák, D 6, stavbyvedoucí I
Ing. Jaroslav Záhorský, D 7, stavbyvedoucí I
Václav Spálenka, D 8, hlavní stavbyvedoucí
Ing. Tomáš Slepička, D 9, stavbyvedoucí I
Josef Janota, D 9, stavbyvedoucí I
Přípravář
4
5
Pavel Karásek, D 1, SOTP I přípravy
Ing. Helena Pavelková, D 1, SOTP I přípravy
Ing. Jiří Daněk, D 3, SOTP I
Ing. Eva Součková, D 3, SOTP II
Ing. Irena Štajnrtová, D 4, SOTP I
Ing. Štefan Ivor, D 5, OTP II přípravy
Dana Kubernátová, D 5, SOTP I přípravy
Ing. Pavel Švorc, D 6, vedoucí útvaru II
Ing. Jana Kuličková, D 7, OTP I přípravy
Petra Dostálová, D 8, SOTP I
Manažer junior
6
7
Ing. Luděk Kadlíček, D 1, stavbyvedoucí I
Ing. Robert Schneider, D 1, stavbyvedoucí I
Ing. Robert Pátek, D 3, náměstek ŘD
Jiří Růžek, D 3, stavbyvedoucí II
Ing. Pavel Jelen, D 4, stavbyvedoucí I
Ing. Jan Růžička, D 4, stavbyvedoucí II
Martin Polák, D 5, stavbyvedoucí I
Ing. Jaroslav Kazatel, D 6, stavbyvedoucí I
Ing. Jiří Vích, D 7, stavbyvedoucí I
Ing. Martin Szücs, D 8, vedoucí útvaru II
Ing. Lukáš Simon, D 9, stavbyvedoucí I
Ondřej Brabec, ŘÚEV, OTP III správce sítě
Student – asistent manažera
8
9
Víc než užitečně strávené dopoledne
Alena Králíková, D 3, TP III, patron Ing. Mir. Zobaník
Martina Jeroušková, D 3, TP III, patron Ing. Petr Hončík
Bc. David Stempák, D 4, TP II, patron Ing. Michael Dibon
Josef Špaček, D 5, TP II, patron Ing. Jiří Tihan
Petr Špinar, D 6, TP II, patron Ing. Luboš Jonáš
Milan Pekárek, D 6, TP III, patron Ing. David Tůma
Jan Župka, D 7, TP III, patron Ing. Jindřich Hátle
Jan Všetečka, D 8, OTP I, patron Ing. Petr Půta
Bc. Jakub Mazal, D 9, TP III, patron Vít Strejček
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz, Číslo 3/2008 vyšlo 13. 2. 2008
(4/2008 vyjde 27. 2. 2008) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jan Cuc, Ing. Jiří Kavan, Mgr. Jan Kuchař, Pavel Meyer, Ing. Jaromír Pavlíček, Ing. Jaromír Šob a Ing. Libuše Weinfurtová / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o.,
Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s.r.o., Poděbradská 110/1, 198 00 Praha 9, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96
ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_03_08.indd 4
2/12/08 10:03:08 AM