Za 10 měsíců by měla

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str.

skončit

stavba metra

V.A4

18. února 2014 / 3 / XXVI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Jany Krempové,

vedoucí útvaru financování str. 2

M etrostav

a .s.

Druhá stavba divize 3 v Bělorusku

zdárně pokračuje str. 2

Palmovka Park II má bronzový

ekologický certifikát str. 2

Přesuvná skruž se rozjela

Archiv dokumentů se zabydlí

v protiatomovém krytu str. 3

Krátce / Aktuálně

Vznik koncernu Skupina Metrostav

Představenstvo akciové společnosti Metrostav ustanovilo

4. února 2014 koncern Skupina Metrostav a schválilo

aktualizovaný statut Skupiny Metrostav. Podle něj je

Skupina Metrostav podnikatelské uskupení právnických

osob, které působí v oboru stavebnictví. Podle zákona

o obchodních korporacích, který vstoupil v platnost v lednu

2014, je řídící osobou koncernu společnost Metrostav.

Řízených osob, které koncern tvoří, je celkem 35 a rozšířily

je i firmy, v nichž mají převažující kapitálovou účast

dceřiné společnosti Metrostavu. Úplné znění statutu

Skupiny Metrostav je uloženo na jejím intranetu.

Slovenské novinky

Také v únoru pokračují

kolegové z Metrostavu

Slovakia v předávání nových

staveb. V Bratislavě nedávno

dokončili luxusní bytový dům

Villa Cosmopolitan (foto)

a v nejbližších dnech předají

do užívání byty ze svého vlastního developerského projektu

Bytový dom Košická. Ve spolupráci s divizí 3 Metrostavu

také provádějí poslední práce v pavilonu urgentního příjmu

v Univerzitní nemocnici L. Pasteura v Košicích, který bude

slavnostně otevřen už 1. března. Noviny Metrostavu se mu

budou podrobněji věnovat v čísle 5/2014.

Metrostav se přestěhoval

do nového sídla na adresu

Koželužská 2450/4,

180 00 Praha 8-Libeň.

Metrostav se studentům zamlouvá

Téměř 11 000 studentů z 60 vysokých škol se na přelomu

roku zapojilo do průzkumu mezinárodní společnosti

Universum. Ta u nás poprvé podle jejich preferencí

zjišťovala, kdo je nejžádanějším zaměstnavatelem

v Česku. V žebříčku TOP 100 IDEAL Employers se

Metrostav objevil hned dvakrát. V kategorii technických

oborů byl pátý, za giganty typu Škoda Auto, ČEZ, Siemens.

Předstihl přitom i tak známé firmy, jako jsou Google,

IBM či Microsoft, a mezi stavebními firmami byl první.

Objevil se také na 89. místě v žebříčku IT společností. Více

o vztahu studentů a Metrostavu najdete na straně 4.

Na stavbě estakády, která převede silnici R35 přes

mimoúrovňovou křižovatku Opatovice, už pracovníci

provozu mostních technologií divize 4 zahájili betonáže

vodorovných konstrukcí levého hlavního mostu. Budují

je pomocí spodní přesuvné skruže (titulní foto), kterou

jejich kolegové navrhli z inventárního materiálu.

„Stavíme celou levou polovinu estakády, která měří

asi kilometr, a na východním předmostí připojovací rampu do kruhového objezdu vedeného na vysokém zemním

násypu. Pravou stranu má na starosti Skanska DS, se

jeme železobetonovou deskou. Provedení jednoho taktu

bychom chtěli zvládnout zhruba za 32 dní,“ říká Ing. Rakouš a doplňuje: „Na pravém hlavním mostě nás bude

s odstupem čtyř taktů následovat Skanska DS, protože

dvě skruže by se zde vedle sebe nevešly. Tu jejich jsem

ale ještě neviděl a jsem na ni docela zvědavý. Měla by být

totiž jiná než naše a částečně upevněná i na pilířích.“

Výstavbu hlavních mostů budou doprovázet složitá

dopravně-inženýrská opatření. Provoz na silnici I/37

v prvním patře MÚK totiž může být přerušen jen v okamži-

Premiér mezi tuneláři

Stavbu Nordfjarðargöng, jejíž součástí bude 7,9 km dlouhý tunel Nordfjörður, navštívil 4. února nečekaně ministerský předseda Islandu Sigmundur Davíð Gunnlaugsson

(foto třetí zleva). Podle vyjádření vedoucího projektu Ing.

Aleše Gotharda z divize 5 se mu práce našich tunelářů

líbila a připojil se k ní odpalem 505. metru podzemního

díla. Slíbil při něm, že se na stavbu bude vracet častěji.

–red–, foto archiv stavby

Metrostav_03_2014.indd 1

1

kterou tu dnes působíme ve sdružení,“ popisuje vedoucí

projektu Ing. Richard Rakouš a vzpomíná: „Stavbu jsme

zahájili v červnu 2010, ale za dva měsíce jsme ji museli

podle pokynu tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty zastavit a zakonzervovat. Práce jsme potom mohli obnovit

až vloni v létě, a dokončit je proto máme v prosinci 2016.“

Mírná zima zatím stavbařům dovolila rozvinout dílo

naplno. Před několika měsíci zaměstnanci Zakládání

staveb provedli hlubinné pilotové založení levého mostu

a rampy a mostaři z divize 4 už na něm dnes dokončují

spodní stavbu (foto č. 1, 2). Sestavili vlastní přesuvnou

skruž, která při posunu chytrým způsobem objíždí pilíře.

Překlenuje přitom nezvykle velké rozpětí 60 m a pohybuje se ve výšce 20 m nad terénem. Betonáři už na skruži

ve dvou fázích vybetonovali první pole nové části estakády a po jejím přesunu začali pracovat na druhém. „V první

fázi betonujeme 3,2 m vysokou komoru mostu ve tvaru

nízkého a širokého písmene U a pak ji s přesahy zakry-

2

ku přesunu skruží. Jinak na ní bude motoristy chránit dřevěná konstrukce připomínající tunel. Její menší provedení

zabezpečí i vedlejší místní komunikaci, kterou využívají

převážně cyklisté. Doprava na kruhovém objezdu ve druhém patře křižovatky bude omezována podle potřeby, ale

v přesně stanovených lhůtách. Stavba proto musí běžet

na čas, aby se do předem ohlášených termínů vtěsnala.

Hlavním mostům, které porostou na přesuvných skružích ve směru od Jičína, půjde naproti – z už téměř hotového náspu na moravské straně – stavba mostů na pevných skružích. S pravým už Skanska DS začala, a protože

zde nejsou takové požadavky na volný prostor, Metrostav

ji s levým bude následovat pouze s odstupem asi jednoho

pole. V rámci této etapy výstavby vzniknou na pevných

skružích také rampy, které druhé patro MÚK propojí se

třetím, s rozestavěnou R35. Co ale bude s touto rychlostní

komunikací dál, se zatím neví. Příprava stavby navazujícího úseku MÚK Opatovice–Časy totiž zatím nepokračuje.

Pokroková reference

Tým Ing. Marka Vavroucha z jihomoravského regionu

divize 1 pracoval od dubna 2012 ve sdružení, které

rozšiřovalo a zkvalitňovalo brněnský stokový systém.

Téměř dvouleté dílo za dvě miliardy korun slavnostně

skončilo 3. února. Stavbaři během něj vybudovali

13 km nové a rekonstruovali na 12 km původní kanalizace. Při stavbě, na kterou přispěla Evropská unie,

Metrostav poprvé využil technologii mikrotunelování.

Pracovníci divize 1 měli v Brně na starosti rekonstrukci v městské části Husovice a pro ražbu zdejší více

než 1200 m dlouhé kmenové stoky D s profilem DN 1200

využili mikrotunelovací stroj Iseki Unclemole TCC. Řízeným protlakem tak zjednodušili výstavbu v komplikovaných geologických podmínkách v blízkosti řeky Svitavy

a zároveň neohrozili stabilitu okolních budov. „Jsem rád,

že jsme se s touto nejmodernější metodou bezvýkopové

technologie mohli seznámit. Neumím si ani představit, jak

bychom bez ní dílo provedli. Stoka totiž vedla podél koryta

řeky ve složitém horninovém prostředí a měli jsme k dispozici jen extrémně stísněné staveniště,“ říká Ing. Vav­

rouch a doplňuje: „Kromě toho nás tlačil čas a práce jsme

museli provádět podle předem přesně vymezených etap.“

Další práce probíhaly v Tuřanech, Žebě­tíně, Ivanovicích či Bohunicích. Přispěly k tomu, že brněnské řeky

i podzemní vody budou čistší, a za to primátor Bc. Roman

Onderka, MBA, účastníkům projektu poděkoval (foto).

–red–, foto Marek Vavrouch

14.2.14 12:22