Za 10 měsíců by měla
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str.
skončit
stavba metra
V.A4
18. února 2014 / 3 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Jany Krempové,
vedoucí útvaru financování str. 2
M etrostav
a .s.
Druhá stavba divize 3 v Bělorusku
zdárně pokračuje str. 2
Palmovka Park II má bronzový
ekologický certifikát str. 2
Přesuvná skruž se rozjela
Archiv dokumentů se zabydlí
v protiatomovém krytu str. 3
Krátce / Aktuálně
Vznik koncernu Skupina Metrostav
Představenstvo akciové společnosti Metrostav ustanovilo
4. února 2014 koncern Skupina Metrostav a schválilo
aktualizovaný statut Skupiny Metrostav. Podle něj je
Skupina Metrostav podnikatelské uskupení právnických
osob, které působí v oboru stavebnictví. Podle zákona
o obchodních korporacích, který vstoupil v platnost v lednu
2014, je řídící osobou koncernu společnost Metrostav.
Řízených osob, které koncern tvoří, je celkem 35 a rozšířily
je i firmy, v nichž mají převažující kapitálovou účast
dceřiné společnosti Metrostavu. Úplné znění statutu
Skupiny Metrostav je uloženo na jejím intranetu.
Slovenské novinky
Také v únoru pokračují
kolegové z Metrostavu
Slovakia v předávání nových
staveb. V Bratislavě nedávno
dokončili luxusní bytový dům
Villa Cosmopolitan (foto)
a v nejbližších dnech předají
do užívání byty ze svého vlastního developerského projektu
Bytový dom Košická. Ve spolupráci s divizí 3 Metrostavu
také provádějí poslední práce v pavilonu urgentního příjmu
v Univerzitní nemocnici L. Pasteura v Košicích, který bude
slavnostně otevřen už 1. března. Noviny Metrostavu se mu
budou podrobněji věnovat v čísle 5/2014.
Metrostav se přestěhoval
do nového sídla na adresu
Koželužská 2450/4,
180 00 Praha 8-Libeň.
Metrostav se studentům zamlouvá
Téměř 11 000 studentů z 60 vysokých škol se na přelomu
roku zapojilo do průzkumu mezinárodní společnosti
Universum. Ta u nás poprvé podle jejich preferencí
zjišťovala, kdo je nejžádanějším zaměstnavatelem
v Česku. V žebříčku TOP 100 IDEAL Employers se
Metrostav objevil hned dvakrát. V kategorii technických
oborů byl pátý, za giganty typu Škoda Auto, ČEZ, Siemens.
Předstihl přitom i tak známé firmy, jako jsou Google,
IBM či Microsoft, a mezi stavebními firmami byl první.
Objevil se také na 89. místě v žebříčku IT společností. Více
o vztahu studentů a Metrostavu najdete na straně 4.
Na stavbě estakády, která převede silnici R35 přes
mimoúrovňovou křižovatku Opatovice, už pracovníci
provozu mostních technologií divize 4 zahájili betonáže
vodorovných konstrukcí levého hlavního mostu. Budují
je pomocí spodní přesuvné skruže (titulní foto), kterou
jejich kolegové navrhli z inventárního materiálu.
„Stavíme celou levou polovinu estakády, která měří
asi kilometr, a na východním předmostí připojovací rampu do kruhového objezdu vedeného na vysokém zemním
násypu. Pravou stranu má na starosti Skanska DS, se
jeme železobetonovou deskou. Provedení jednoho taktu
bychom chtěli zvládnout zhruba za 32 dní,“ říká Ing. Rakouš a doplňuje: „Na pravém hlavním mostě nás bude
s odstupem čtyř taktů následovat Skanska DS, protože
dvě skruže by se zde vedle sebe nevešly. Tu jejich jsem
ale ještě neviděl a jsem na ni docela zvědavý. Měla by být
totiž jiná než naše a částečně upevněná i na pilířích.“
Výstavbu hlavních mostů budou doprovázet složitá
dopravně-inženýrská opatření. Provoz na silnici I/37
v prvním patře MÚK totiž může být přerušen jen v okamži-
Premiér mezi tuneláři
Stavbu Nordfjarðargöng, jejíž součástí bude 7,9 km dlouhý tunel Nordfjörður, navštívil 4. února nečekaně ministerský předseda Islandu Sigmundur Davíð Gunnlaugsson
(foto třetí zleva). Podle vyjádření vedoucího projektu Ing.
Aleše Gotharda z divize 5 se mu práce našich tunelářů
líbila a připojil se k ní odpalem 505. metru podzemního
díla. Slíbil při něm, že se na stavbu bude vracet častěji.
–red–, foto archiv stavby
Metrostav_03_2014.indd 1
1
kterou tu dnes působíme ve sdružení,“ popisuje vedoucí
projektu Ing. Richard Rakouš a vzpomíná: „Stavbu jsme
zahájili v červnu 2010, ale za dva měsíce jsme ji museli
podle pokynu tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty zastavit a zakonzervovat. Práce jsme potom mohli obnovit
až vloni v létě, a dokončit je proto máme v prosinci 2016.“
Mírná zima zatím stavbařům dovolila rozvinout dílo
naplno. Před několika měsíci zaměstnanci Zakládání
staveb provedli hlubinné pilotové založení levého mostu
a rampy a mostaři z divize 4 už na něm dnes dokončují
spodní stavbu (foto č. 1, 2). Sestavili vlastní přesuvnou
skruž, která při posunu chytrým způsobem objíždí pilíře.
Překlenuje přitom nezvykle velké rozpětí 60 m a pohybuje se ve výšce 20 m nad terénem. Betonáři už na skruži
ve dvou fázích vybetonovali první pole nové části estakády a po jejím přesunu začali pracovat na druhém. „V první
fázi betonujeme 3,2 m vysokou komoru mostu ve tvaru
nízkého a širokého písmene U a pak ji s přesahy zakry-
2
ku přesunu skruží. Jinak na ní bude motoristy chránit dřevěná konstrukce připomínající tunel. Její menší provedení
zabezpečí i vedlejší místní komunikaci, kterou využívají
převážně cyklisté. Doprava na kruhovém objezdu ve druhém patře křižovatky bude omezována podle potřeby, ale
v přesně stanovených lhůtách. Stavba proto musí běžet
na čas, aby se do předem ohlášených termínů vtěsnala.
Hlavním mostům, které porostou na přesuvných skružích ve směru od Jičína, půjde naproti – z už téměř hotového náspu na moravské straně – stavba mostů na pevných skružích. S pravým už Skanska DS začala, a protože
zde nejsou takové požadavky na volný prostor, Metrostav
ji s levým bude následovat pouze s odstupem asi jednoho
pole. V rámci této etapy výstavby vzniknou na pevných
skružích také rampy, které druhé patro MÚK propojí se
třetím, s rozestavěnou R35. Co ale bude s touto rychlostní
komunikací dál, se zatím neví. Příprava stavby navazujícího úseku MÚK Opatovice–Časy totiž zatím nepokračuje.
Pokroková reference
Tým Ing. Marka Vavroucha z jihomoravského regionu
divize 1 pracoval od dubna 2012 ve sdružení, které
rozšiřovalo a zkvalitňovalo brněnský stokový systém.
Téměř dvouleté dílo za dvě miliardy korun slavnostně
skončilo 3. února. Stavbaři během něj vybudovali
13 km nové a rekonstruovali na 12 km původní kanalizace. Při stavbě, na kterou přispěla Evropská unie,
Metrostav poprvé využil technologii mikrotunelování.
Pracovníci divize 1 měli v Brně na starosti rekonstrukci v městské části Husovice a pro ražbu zdejší více
než 1200 m dlouhé kmenové stoky D s profilem DN 1200
využili mikrotunelovací stroj Iseki Unclemole TCC. Řízeným protlakem tak zjednodušili výstavbu v komplikovaných geologických podmínkách v blízkosti řeky Svitavy
a zároveň neohrozili stabilitu okolních budov. „Jsem rád,
že jsme se s touto nejmodernější metodou bezvýkopové
technologie mohli seznámit. Neumím si ani představit, jak
bychom bez ní dílo provedli. Stoka totiž vedla podél koryta
řeky ve složitém horninovém prostředí a měli jsme k dispozici jen extrémně stísněné staveniště,“ říká Ing. Vav
rouch a doplňuje: „Kromě toho nás tlačil čas a práce jsme
museli provádět podle předem přesně vymezených etap.“
Další práce probíhaly v Tuřanech, Žebětíně, Ivanovicích či Bohunicích. Přispěly k tomu, že brněnské řeky
i podzemní vody budou čistší, a za to primátor Bc. Roman
Onderka, MBA, účastníkům projektu poděkoval (foto).
–red–, foto Marek Vavrouch
14.2.14 12:22