Centrum InnoCrystal bude

xxxx

více

fotoreportáži na str. 4

líhníveinovací

17. února 2015 / 3 / XXVII

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Ondřeje Buršíka,

OŘ Metrostavu Development str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Úrazovost ve společnosti Metrostav

má sestupnou tendenci str. 2

Zbývají poslední dny pro výhodný

nákup bytu se slevou str. 3

Z Čech až na konec světa

Sacre Coeur II vytvoří i stovky tun

oceli a desítky tun svarů str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Viktorie se zakousla do Homolky

Na stavbě tunelu Ejpovice se 3. ledna roztočil tunelovací

stroj Viktorie. Při ražbách, které prvně projdou břidlicovým

masivem vrchu Homolka, se u něj pod vedením

Ing. Štefana Ivora vystřídá na 120 dělníků a 26 techniků

z divize 5. První tubus by měla Viktorie vyrazit ještě letos,

po průchodu i tvrdšími spility sousedního kopce Chlum.

Doplnění výuky

Šestice smluvních žáků

z pražské Střední školy

technické, kteří by měli

po vyučení nastoupit jako

tesaři k divizím 4 a 6, se

3. února zúčastnila školení

ve firmě PERI o systémovém

bednění. Za dohledu mistra odborného výcviku Václava

Janouška a Zuzany Junkové z našeho útvaru personálního

marketingu si vyzkoušeli i skládání a rozebírání bednění.

První „bílá“ jízda

Na trasu metra V.A vyjela

10. února v časných ranních

hodinách první souprava.

Její cestu zachytil Ing. Jiří

Junek, CSc., zástupce

ředitele výstavby z divize 8.

Od 16. do 28. února budou

v metru V.A probíhat zkoušky zabezpečovacích zařízení, od

1. března do 5. dubna měl následovat zkušební provoz bez

cestujících. Ti by se měli v soupravách objevit už 6. dubna.

Stroj na výstavbu dálnic i ranvejí

Středisko asfaltových vozovek divize 4 si pořídilo moderní

finišer Vögele Super 2100-3i, který je schopen pokládat

koberec v šíři až 13 m a má denní výkon 13 000 m².

Třetí nejžádanější

V prestižním průzkumu, který u vysokoškolských studentů technických oborů provedla už podruhé švédská

společnost Universum spolu s českou mediální skupinou Studenta Media, dosáhl Metrostav výborného

úspěchu. Studenti jej vyhodnotili jako třetího nejatraktivnějšího zaměstnavatele v České republice.

Žebříček Czech Republic’s Most Attractive Employers

(Nejatraktivnější zaměstnavatelé v České republice) zveřejnili pořadatelé 5. února a byl sestaven na základě odpovědí více než 13 tisíc vysokoškolských studentů. Jedna

z hlavních otázek, na které se průzkum zaměřil, zněla:

Kam byste po škole nejraději nastoupili do zaměstnání?

V kategorii Engineering byl mezi studenty technických

oborů největší zájem o společnost Škoda Auto, druhá byla skupina ČEZ a třetí Metrostav. Při porovnání tradice,

prestiže i velikosti těchto firem lze umístění Metrostavu

považovat za špičkový výsledek. Potvrdil, že náš kredit

mezi vysokoškoláky je opravdu vysoký. Diplom za výborné umístění převzali personální ředitel Metrostavu

Mgr. Tomáš Zámečník, MBA, a vedoucí útvaru personálního marketingu Mgr. Jana Kořínková, MBA, (foto).

–red–, foto: David Christian Lichtag

Metrostav_03_2015.indd 1

Cesta mezi Prahou a portálem Eskifjörður na východě

Islandu měří něco málo přes 2800 km. Je to sice jen asi

polovina vzdálenosti, kterou před 550 lety urazil po Evropě pan Jaroslav Lev z Rožmitálu při diplomatické

pouti ve službách krále Jiřího z Poděbrad, přesto i ona

vede pomalu až na konec světa. Že ji pravidelně absolvují kolegové z divize 5 vedení Ing. Alešem Gothardem,

kteří na severu už rok a půl razí 7566 m dlouhý silniční

tunel Norðfjörður (titulní foto), tolik nepřekvapí jako to,

že se na ni ze střediska dílenské výroby divize 5 v Praze-Lochkově vydávají i bretexy do tunelového ostění.

1

„Původně se nám myšlenka výroby bretexů v Česku

zdála scestná. Po obdržení několika vysokých cenových nabídek od místních firem jsme ji ale oživili,“ říká

Ing. Gothard a dodává: „Ve správnosti rozhodnutí nás

utvrdily i první bretexy, které jsme kvůli nedostatku času

museli objednat na Islandu. Minimální zkušenosti místních výrobců s podobnými příhradovými svařovanými

rámy se totiž podepsaly na jejich nízké kvalitě, která velmi

pokulhávala za vysokým standardem, na nějž jsme zvyklí

od našeho střediska dílenské výroby vedeného Gabrielem

Jačmanem. Islanďanům jsme proto poděkovali a taktně

vysvětlili, že si s výrobou raději poradíme sami.“

Tuneláři potřebují bretexy kvůli nepříznivé geologii zastižené při ražbách od portálu Eskifjörður (foto č. 1), kde

místo metody Drill&Blast musí používat uzpůsobenou obdobu Nové rakouské tunelovací metody. „Věděli jsme, že

narazíme na sedimentární polohy a že ražby v nich mohou

být komplikované,“ vzpomíná Ing. Gothard a doplňuje:

„Překvapilo nás však, jak jsou vrstvy mocné a jak často

se opakují. Jejich stoupání na metr tunelu dosahuje kolem

10 cm. Vrstva, kterou procházíme teď, je kolem sedmi

metrů silná, takže nás zpomalí asi v délce 140 metrů. Náš

průměrný denní postup proto dosáhne pouze 3,5 metru,

což je téměř třikrát méně, než jsme razili ze začátku.“

Ražby z druhého portálu Fannardalur probíhají obvyklou metodou Drill&Blast a procházejí střídavě velmi

tvrdým čedičem a měkčí bazaltovou pemzou. Jejich týdenní postup kolísá kolem 66,5 m, což představuje asi

11 m denně. V polovině ledna odtud raziči dosáhli konce

2

dovrchní ražby a zbývajících 750 m razí úpadně. Z obou

portálů vyrazil tým Ing. Gotharda 11. února už 5310 m

(foto č. 2), což představuje více než 70 % délky tunelu.

Krajina, kde kolegové pracují, je tak divoká a nehostinná, že si ji vloni filmaři vybrali pro natočení exteriérů

krimiseriálu Fortitude, který se má odehrávat ještě o tisíc

kilometrů severněji, na Špicberkách. Hlavní role v něm

hrají třeba Michael Gambon – představitel Albuse Brumbála z filmů o Harry Potterovi – či Richard Dormer – známý ze Hry o trůny. Seriál měl premiéru koncem letošního

ledna a reklamu v ulicích Londýna mu dělal model ledního

medvěda. Na Island však tyto šelmy připlavou na krách

z Grónska jen ojediněle, takže neohrozily ani filmaře ani

stavbu divize 5, v jejímž okolí se scény natáčely. Pro

místní obyvatele to byla veliká událost a pro kolegy bude

sledování seriálu zajímavé rozptýlení po práci, které jim

jinak v zemi ohně a ledu nabízí většinou jen polární záře.

Poslední kubík betonu

V úterý 17. února ukončili betonáři divize 6 vedení

Ing. Vladimírem Horáčkem práce na nosných konstrukcích Nové Palmovky – polyfunkčního komplexu,

jenž v devítipodlažním domě poskytne už v dubnu 2016

sídlo radnici MČ Prahy 8 a v rozlehlé podnoži vytvoří

prostory pro komerční využití a podzemní parking.

Investorem Nové Palmovky je Metrostav Development

a na její výstavbě se podílí hned několik divizí Metrostavu

i firem jeho Skupiny. Projekt, vznikající podle návrhu arch.

Josefa Pleskota, řídí Ing. Stanislav Červený z divize 3,

který říká: „Hrubou stavbu dokončili kolegové kvalitně

včetně architekty sledovaných pohledových betonů kolem schodišť. Zakázka tak zatím běží podle očekávání

a bez výraznějších problémů. V sedmém podlaží radnice

osazujeme okna (foto), v pátém provádíme hrubé rozvody

instalací – s těmi nám pomáhají kolegové ze Subterry –

a ve dvou spodních patrech montujeme sádrokartonové

příčky. Na střeše nákupního centra jsme už začali sestavovat i ocelové konstrukce pilových světlíků. V březnu plánujeme zahájit náročnou vyzdívku fasády radniční věže,

jejíž kvalitní provedení bude pro vzhled objektu zásadní.“

Obvodový plášť radničního hranolu se šikmou atikou,

jejíž výška se mění od 0,5 m do 4 m, vytvoří jen 12,5 cm

štíhlé předsazené stěny z lícových dutinových cihel, které

budou přes odvětrávanou mezeru a tepelnou izolaci kotvené do železobetonových stěn. Vyzdívky subdodavatel

odsunul na jaro, aby nízké zimní teploty neovlivnily naplánovanou jednolitou barevnost spár režného zdiva.

–red–, foto Aleš Gothard

13.02.15 11:29