Centrum InnoCrystal bude
xxxx
více
fotoreportáži na str. 4
líhníveinovací
17. února 2015 / 3 / XXVII
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Ondřeje Buršíka,
OŘ Metrostavu Development str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Úrazovost ve společnosti Metrostav
má sestupnou tendenci str. 2
Zbývají poslední dny pro výhodný
nákup bytu se slevou str. 3
Z Čech až na konec světa
Sacre Coeur II vytvoří i stovky tun
oceli a desítky tun svarů str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Viktorie se zakousla do Homolky
Na stavbě tunelu Ejpovice se 3. ledna roztočil tunelovací
stroj Viktorie. Při ražbách, které prvně projdou břidlicovým
masivem vrchu Homolka, se u něj pod vedením
Ing. Štefana Ivora vystřídá na 120 dělníků a 26 techniků
z divize 5. První tubus by měla Viktorie vyrazit ještě letos,
po průchodu i tvrdšími spility sousedního kopce Chlum.
Doplnění výuky
Šestice smluvních žáků
z pražské Střední školy
technické, kteří by měli
po vyučení nastoupit jako
tesaři k divizím 4 a 6, se
3. února zúčastnila školení
ve firmě PERI o systémovém
bednění. Za dohledu mistra odborného výcviku Václava
Janouška a Zuzany Junkové z našeho útvaru personálního
marketingu si vyzkoušeli i skládání a rozebírání bednění.
První „bílá“ jízda
Na trasu metra V.A vyjela
10. února v časných ranních
hodinách první souprava.
Její cestu zachytil Ing. Jiří
Junek, CSc., zástupce
ředitele výstavby z divize 8.
Od 16. do 28. února budou
v metru V.A probíhat zkoušky zabezpečovacích zařízení, od
1. března do 5. dubna měl následovat zkušební provoz bez
cestujících. Ti by se měli v soupravách objevit už 6. dubna.
Stroj na výstavbu dálnic i ranvejí
Středisko asfaltových vozovek divize 4 si pořídilo moderní
finišer Vögele Super 2100-3i, který je schopen pokládat
koberec v šíři až 13 m a má denní výkon 13 000 m².
Třetí nejžádanější
V prestižním průzkumu, který u vysokoškolských studentů technických oborů provedla už podruhé švédská
společnost Universum spolu s českou mediální skupinou Studenta Media, dosáhl Metrostav výborného
úspěchu. Studenti jej vyhodnotili jako třetího nejatraktivnějšího zaměstnavatele v České republice.
Žebříček Czech Republic’s Most Attractive Employers
(Nejatraktivnější zaměstnavatelé v České republice) zveřejnili pořadatelé 5. února a byl sestaven na základě odpovědí více než 13 tisíc vysokoškolských studentů. Jedna
z hlavních otázek, na které se průzkum zaměřil, zněla:
Kam byste po škole nejraději nastoupili do zaměstnání?
V kategorii Engineering byl mezi studenty technických
oborů největší zájem o společnost Škoda Auto, druhá byla skupina ČEZ a třetí Metrostav. Při porovnání tradice,
prestiže i velikosti těchto firem lze umístění Metrostavu
považovat za špičkový výsledek. Potvrdil, že náš kredit
mezi vysokoškoláky je opravdu vysoký. Diplom za výborné umístění převzali personální ředitel Metrostavu
Mgr. Tomáš Zámečník, MBA, a vedoucí útvaru personálního marketingu Mgr. Jana Kořínková, MBA, (foto).
–red–, foto: David Christian Lichtag
Metrostav_03_2015.indd 1
Cesta mezi Prahou a portálem Eskifjörður na východě
Islandu měří něco málo přes 2800 km. Je to sice jen asi
polovina vzdálenosti, kterou před 550 lety urazil po Evropě pan Jaroslav Lev z Rožmitálu při diplomatické
pouti ve službách krále Jiřího z Poděbrad, přesto i ona
vede pomalu až na konec světa. Že ji pravidelně absolvují kolegové z divize 5 vedení Ing. Alešem Gothardem,
kteří na severu už rok a půl razí 7566 m dlouhý silniční
tunel Norðfjörður (titulní foto), tolik nepřekvapí jako to,
že se na ni ze střediska dílenské výroby divize 5 v Praze-Lochkově vydávají i bretexy do tunelového ostění.
1
„Původně se nám myšlenka výroby bretexů v Česku
zdála scestná. Po obdržení několika vysokých cenových nabídek od místních firem jsme ji ale oživili,“ říká
Ing. Gothard a dodává: „Ve správnosti rozhodnutí nás
utvrdily i první bretexy, které jsme kvůli nedostatku času
museli objednat na Islandu. Minimální zkušenosti místních výrobců s podobnými příhradovými svařovanými
rámy se totiž podepsaly na jejich nízké kvalitě, která velmi
pokulhávala za vysokým standardem, na nějž jsme zvyklí
od našeho střediska dílenské výroby vedeného Gabrielem
Jačmanem. Islanďanům jsme proto poděkovali a taktně
vysvětlili, že si s výrobou raději poradíme sami.“
Tuneláři potřebují bretexy kvůli nepříznivé geologii zastižené při ražbách od portálu Eskifjörður (foto č. 1), kde
místo metody Drill&Blast musí používat uzpůsobenou obdobu Nové rakouské tunelovací metody. „Věděli jsme, že
narazíme na sedimentární polohy a že ražby v nich mohou
být komplikované,“ vzpomíná Ing. Gothard a doplňuje:
„Překvapilo nás však, jak jsou vrstvy mocné a jak často
se opakují. Jejich stoupání na metr tunelu dosahuje kolem
10 cm. Vrstva, kterou procházíme teď, je kolem sedmi
metrů silná, takže nás zpomalí asi v délce 140 metrů. Náš
průměrný denní postup proto dosáhne pouze 3,5 metru,
což je téměř třikrát méně, než jsme razili ze začátku.“
Ražby z druhého portálu Fannardalur probíhají obvyklou metodou Drill&Blast a procházejí střídavě velmi
tvrdým čedičem a měkčí bazaltovou pemzou. Jejich týdenní postup kolísá kolem 66,5 m, což představuje asi
11 m denně. V polovině ledna odtud raziči dosáhli konce
2
dovrchní ražby a zbývajících 750 m razí úpadně. Z obou
portálů vyrazil tým Ing. Gotharda 11. února už 5310 m
(foto č. 2), což představuje více než 70 % délky tunelu.
Krajina, kde kolegové pracují, je tak divoká a nehostinná, že si ji vloni filmaři vybrali pro natočení exteriérů
krimiseriálu Fortitude, který se má odehrávat ještě o tisíc
kilometrů severněji, na Špicberkách. Hlavní role v něm
hrají třeba Michael Gambon – představitel Albuse Brumbála z filmů o Harry Potterovi – či Richard Dormer – známý ze Hry o trůny. Seriál měl premiéru koncem letošního
ledna a reklamu v ulicích Londýna mu dělal model ledního
medvěda. Na Island však tyto šelmy připlavou na krách
z Grónska jen ojediněle, takže neohrozily ani filmaře ani
stavbu divize 5, v jejímž okolí se scény natáčely. Pro
místní obyvatele to byla veliká událost a pro kolegy bude
sledování seriálu zajímavé rozptýlení po práci, které jim
jinak v zemi ohně a ledu nabízí většinou jen polární záře.
Poslední kubík betonu
V úterý 17. února ukončili betonáři divize 6 vedení
Ing. Vladimírem Horáčkem práce na nosných konstrukcích Nové Palmovky – polyfunkčního komplexu,
jenž v devítipodlažním domě poskytne už v dubnu 2016
sídlo radnici MČ Prahy 8 a v rozlehlé podnoži vytvoří
prostory pro komerční využití a podzemní parking.
Investorem Nové Palmovky je Metrostav Development
a na její výstavbě se podílí hned několik divizí Metrostavu
i firem jeho Skupiny. Projekt, vznikající podle návrhu arch.
Josefa Pleskota, řídí Ing. Stanislav Červený z divize 3,
který říká: „Hrubou stavbu dokončili kolegové kvalitně
včetně architekty sledovaných pohledových betonů kolem schodišť. Zakázka tak zatím běží podle očekávání
a bez výraznějších problémů. V sedmém podlaží radnice
osazujeme okna (foto), v pátém provádíme hrubé rozvody
instalací – s těmi nám pomáhají kolegové ze Subterry –
a ve dvou spodních patrech montujeme sádrokartonové
příčky. Na střeše nákupního centra jsme už začali sestavovat i ocelové konstrukce pilových světlíků. V březnu plánujeme zahájit náročnou vyzdívku fasády radniční věže,
jejíž kvalitní provedení bude pro vzhled objektu zásadní.“
Obvodový plášť radničního hranolu se šikmou atikou,
jejíž výška se mění od 0,5 m do 4 m, vytvoří jen 12,5 cm
štíhlé předsazené stěny z lícových dutinových cihel, které
budou přes odvětrávanou mezeru a tepelnou izolaci kotvené do železobetonových stěn. Vyzdívky subdodavatel
odsunul na jaro, aby nízké zimní teploty neovlivnily naplánovanou jednolitou barevnost spár režného zdiva.
–red–, foto Aleš Gothard
13.02.15 11:29