strana 2
Nové Realitní centrum
Kolegům z Metrostavu Development, kteří se loni v září přestěhovali z Palmovka Parku I v Zenklově ulici
do věže C v Palmovka Parku II, se práce daří. Svědčí
o tom nejen to, že mají prodané všechny byty ze současné nabídky Na Vackově, ale i otevření nového Realitního centra (foto č. 1), ke kterému došlo 31. ledna.
Prostor, v němž se budou v nejbližší budoucnosti pronajímat zejména komerční nemovitosti, otevřel generální
ředitel Metrostavu Development Jiří Procházka, MBA,
symbolickou pásku přestřihl obchodní ředitel Ing. Ondřej
Buršík (foto č. 2). Slavnostní akce se mimo jiné zúčastnili
také viceprezident Skupiny Metrostav Ing. František Kočí
(foto č. 3 druhý vlevo) a Ing. Lubomír Prosek.
Nadčasový interiér nového centra, jehož součástí
jsou i modely projektů Na Vackově (foto č. 4) a Palmovka
Open Park, navrhl Ing. arch. Boris Redčenkov ze studia
A69 – Architekti. Jeho pracovníci byli i autory interiérů
Palmovka Parku II, z jehož přízemní haly se po předběžné
telefonické dohodě s makléři do centra volně vstupuje.
Mezi novinky Metrostavu Development patří i moderní
stránky www.metrostavdevelopment.cz (foto č. 5), které
se kromě zajímavé grafiky vyznačují i lepší přehledností
a umožňují rychlejší orientaci především v nabídce komerčních projektů, kam patří rozestavěný administrativní
komplex Palmovka Open Park. Jeho výstavbu vedle sídla
Metrostavu řídí tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3.
Developeři se při nabídce jednotek v Palmovka Open
Parku zatím soustředí zejména na pronájem prostor pro
služby. Zahájení prodeje nových bytů z plánovaných rezidenčních projektů očekávají koncem letošního roku.
1
2
3
PTÁME SE
Ing. Jána Sekeráka,
oblastního ředitele divize 3
1
Subterra – loňské úspěchy a letošní výzvy
Pro celý český stavební trh nebyl loňský rok jednoduchý. Ani pro Skupinu Metrostav a jejího člena, společnost Subterra. Zejména u infrastrukturálních staveb
se plně projevila nepřipravenost projektů a přetlak kapacit schopných provádět vypsané zakázky. I Subterra
proto hledala řešení v posílení svých pozic v zahraničí.
A byla v tom úspěšná.
Tuneláři divize 1 pracují ponejvíc v cizině
K úspěšným počinům divize 1 a dceřiné firmy Subterry
SBT Sverige AB patřila vloni výstavba přístupových tunelů
Skärholmen (foto č. 1) a Sätra ve Stockholmu. V prosinci
pak zástupci SBT Sverige AB za účasti předsedy jejího
představenstva Ondřeje Fuchse podepsali další smlouvu se stejným investorem na ražbu samotného tunelu
Skärholmen, který bude součástí silničního obchvatu
švédského hlavního města. Práce zde potrvají čtyři roky.
Na domácím poli probíhaly ražby průzkumných štol
Radlické radiály v Praze-Jinonicích. Ve sdružení se společností Hochtief zahájila divize 1 také stavbu kolektoru
podél Hlávkova mostu v centru české metropole.
V Německu sice tuneláři Subterry dokončili hlavní
práce na rekonstrukci železničního tunelu Alter Kaiser
Wilhelm, ale ani letos je neopustí – společně s firmou BeMo Tunnelling zde zahájí výstavbu dvou dálničních tunelů,
a to Herrschaftsbuck na A98 a Spitzenberg na A44.
I další významnou stavbu bude divize provádět mimo
území ČR. Jedná se o železniční tunel Milochov na Slovensku, který je součástí modernizace trati Žilina–Púchov.
Rekonstrukce a novostavby pozemních objektů
Divize 2, která se zabývá pozemním stavitelstvím, dokončila loni na podzim zajímavý projekt, kterým byla oprava
Bastionu U Božích muk v Praze 2. Pokračovala také v několik let trvající rekonstrukci pražského Klementina (foto
č. 2). Tu letos ukončí, stejně jako vloni zahájenou výstavbu
bytového komplexu Corso Pod Lipami v Řevnicích podle
architektonického návrhu Aleny Šrámkové a rekonstrukci
vstupu a přilehlých prostor Divadla Na Zábradlí.
Dalšími zajímavými projekty, které letos divizi čekají
a zcela jistě neujdou pozornosti ani širší veřejnosti, jsou
rekonstrukce věže Staroměstské radnice včetně orloje
a novostavba zimního stadionu Padok IceRink v Praze 10.
4
5
Metrostav_03_2017.indd 2
2
Důležitou nosnou technologií je železniční stavitelství
Divize 3 vloni úspěšně dokončila několik významných
železničních projektů, například rekonstrukce traťových
úseků Brno-Královo Pole – Kuřim (foto č. 3), Klatovy –
Železná Ruda nebo Blažovice–Nesovice. Důležitý projekt
uzavřela také v Maďarsku – modernizaci železničního uzlu
Székesfehérvár.
3
Dobrým příkladem skupinové spolupráce je modernizace traťového úseku Plzeň–Rokycany, kde Metrostav
razí tunel Ejpovice a divize 3 firmy přestavuje koleje.
Letos má divize ve svém výrobním programu zatím
jen dvě nové zakázky – optimalizaci trati Beroun – Králův
Dvůr a rekonstrukci železniční stanice Kuřim na Moravě.
V zahraničí se podílí jako člen vítězného sdružení na
modernizaci trati Žilina–Púchov, která z hlediska Slovenska představuje největší investici svého druhu v historii.
Náplní práce divize 4 jsou TZB a technologické celky
Vůbec nejvýznamnější zakázkou vloni i v historii divize 4
bylo vybavení dálničních tunelů Prackovice a Radejčín na
dálnici D8, kde byla hlavním dodavatelem technologické
části tunelů a dispečerského pracoviště SSÚD Řehlovice.
Pracovníci divize dokončili v roce 2016 také dodávky
technického zařízení budov pro nový Institut informatiky
a kybernetiky ČVUT v Praze-Dejvicích. Letos dohotoví
práce na TZB při rozšíření a dostavbě Obchodního centra
Chodov a budou pokračovat s činností v areálu pražské
Waltrovky. Jednou ze stěžejních zakázek roku 2017 budou
pro ně i technologické profese v Palmovka Parku III a IV.
Zdroj Subterra
Po studiu na stavební fakultě VŠ technické v Košicích
pracoval Ing. Sekerák sedm let v Hutních stavbách Košice, kde začínal coby zásobovač a končil jako vedoucí
přípravy. Poté, co se na Slovensku většina velkých
stavebních podniků rozpadla, se v roce 1994 stal ředitelem košické divize společnosti Raven, která dnes patří k nejvýznamnějším dodavatelům hutního materiálu
na území visegrádské čtyřky. Ve firmě působil 20 let
a rozbíhal i její obchodní zastoupení v Ostravě. Před
dvěma lety se rozhodl, že je čas posunout se dál a hledat nové výzvy. Od srpna 2015 je oblastním ředitelem
divize 3 Metrostavu pro Košický a Prešovský kraj.
Vrátil jste se ke stavařině. Jak se vám to líbí?
Stavební agendy jsem se zprvu trochu obával. Všechno
dnes totiž funguje jinak než před 30 lety, kdy jsem promoval. Ale můj předchůdce Ing. Jan Hehejík nastartoval
i rozběhl naše zastoupení velmi dobře a mám šikovný tým,
který moderní stavební technologie ovládá, a mě baví učit
se stále nové věci. Jinak mi změna zaměstnání nepřinesla
až tak mnoho novinek. Raven je také velká společnost
a má vypracovaný podobný systém řízení práce, jako
funguje v Metrostavu. Také jsme dost daleko od Prahy –
a je zajímavé, že z Prahy do Prešova je dál než z Prešova
do Prahy – a i když vedení divize nám vždycky poradí,
spoustu úkolů řešíme samostatně, což mi vyhovuje.
Sídlíte v Prešově. Jak velké je vaše zastoupení?
Malé, je nás dohromady jen deset, a velmi mladé. Věkový
průměr kazím jen já s jedním kolegou. Ostatní mají pár
let po vysoké škole, ale jsou šikovní, pracovití, ambiciózní a mají chuť něco dokázat. Získali si proto už respekt
nejen na stavbě, ale i u investorů či projektantů. Kolektiv
ale má být vyvážený, proto teď hledám někoho generačně
uprostřed, aby nás doplnil. Vloni jsme koncem roku nabrali jednoho zkušeného stavbaře, který by mohl zastřešit
výrobu, a teď hledáme adepta na pomoc při přípravě zakázek. Pokud se nám podaří získat a udržet si potřebnou
práci, rád bych naše zastoupení ještě výhledově rozšířil,
a to nejen o techniky, ale i malou partu řemeslníků.
Jak lidé v regionu Metrostav vnímají?
Začal tu pracovat už před šesti lety a zaměstnává místní
lidi, takže už trochu zdomácněl. Navíc není jediná zahraniční firma, jejíž pobočka u nás působí. A že je z Prahy? To
nikdo neřeší. Horší by možná bylo, kdyby sídlil v Bratislavě… Jediní, komu vadíme, je konkurence. Ubíráme jí totiž
zakázky, protože investoři si už na nás zvykli. Díky dobře
odvedené práci při rekonstrukci budovy Filozofické fakulty UPJŠ v Moyzesově ulici v Košicích jsme třeba bez soutěže získali opravu vedlejšího objektu, který vloni vyhořel.
Stavbu pro univerzitu bez veřejné soutěže?
Jen po jednacím řízení. V budově z roku 1903, kde střechu
zničil požár a interiéry voda z hasičských stříkaček, totiž
pracovaly laboratoře s dotovanými výzkumy a ty musí co
nejrychleji pokračovat. Památkově chráněný objekt proto
neprojde rekonstrukcí, jen odstraníme škody, které brání
jeho užívání. V podstatě jej uvedeme do původního stavu
pouze s drobnými úpravami, aby vyhověl současným
normám a předpisům. Smlouvu o dílo, která zahrnuje
i vypracování projektové dokumentace, jsme podepsali
na začátku roku a nedávno jsme už převzali i staveniště.
Pár dalších projektů máte před podpisem smlouvy…
O těch zatím mluvit nechci, abych je nezakřikl. Brzy ale začneme přestavovat mateřskou školu ve Svidníku a budeme pokračovat v úpravách náměstí před Divadlem Jonáša
Záborského v Prešově, kde nás ještě čekají tři etapy práce.
Také proto, abychom na místě hezky dokončené dílo předvedli, pozvali jsme v lednu do divadla asi sto obchodních
partnerů na původní slovenský muzikál Jana z Arku. Představení i následné přátelské setkání s pohoštěním mělo
velký úspěch – i když naše dlažba nebyla pod sněhem vidět –, a proto bych rád akci za rok zopakoval a vytvořil tak
novou tradici našeho zastoupení. Jinak samozřejmě chci
navázat na dobrou práci svého předchůdce a rozvinout ji
tak, abychom byli spokojení my i celá divize 3.
15.02.17 10:26