strana 2

Nové Realitní centrum

Kolegům z Metrostavu Development, kteří se loni v září přestěhovali z Palmovka Parku I v Zenklově ulici

do věže C v Palmovka Parku II, se práce daří. Svědčí

o tom nejen to, že mají prodané všechny byty ze současné nabídky Na Vackově, ale i otevření nového Realitního centra (foto č. 1), ke kterému došlo 31. ledna.

Prostor, v němž se budou v nejbližší budoucnosti pronajímat zejména komerční nemovitosti, otevřel generální

ředitel Metrostavu Development Jiří Procházka, MBA,

symbolickou pásku přestřihl obchodní ředitel Ing. Ondřej

Buršík (foto č. 2). Slavnostní akce se mimo jiné zúčastnili

také viceprezident Skupiny Metrostav Ing. František Kočí

(foto č. 3 druhý vlevo) a Ing. Lubomír Prosek.

Nadčasový interiér nového centra, jehož součástí

jsou i modely projektů Na Vackově (foto č. 4) a Palmovka

Open Park, navrhl Ing. arch. Boris Redčenkov ze studia

A69 – Architekti. Jeho pracovníci byli i autory interiérů

Palmovka Parku II, z jehož přízemní haly se po předběžné

telefonické dohodě s makléři do centra volně vstupuje.

Mezi novinky Metrostavu Development patří i moderní

stránky www.metrostavdevelopment.cz (foto č. 5), které

se kromě zajímavé grafiky vyznačují i lepší přehledností

a umožňují rychlejší orientaci především v nabídce komerčních projektů, kam patří rozestavěný administrativní

komplex Palmovka Open Park. Jeho výstavbu vedle sídla

Metrostavu řídí tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3.

Developeři se při nabídce jednotek v Palmovka Open

Parku zatím soustředí zejména na pronájem prostor pro

služby. Zahájení prodeje nových bytů z plánovaných rezidenčních projektů očekávají koncem letošního roku.

1

2

3

PTÁME SE

Ing. Jána Sekeráka,

oblastního ředitele divize 3

1

Subterra – loňské úspěchy a letošní výzvy

Pro celý český stavební trh nebyl loňský rok jednoduchý. Ani pro Skupinu Metrostav a jejího člena, společnost Subterra. Zejména u infrastrukturálních staveb

se plně projevila nepřipravenost projektů a přetlak kapacit schopných provádět vypsané zakázky. I Subterra

proto hledala řešení v posílení svých pozic v zahraničí.

A byla v tom úspěšná.

Tuneláři divize 1 pracují ponejvíc v cizině

K úspěšným počinům divize 1 a dceřiné firmy Subterry

SBT Sverige AB patřila vloni výstavba přístupových tunelů

Skärholmen (foto č. 1) a Sätra ve Stockholmu. V prosinci

pak zástupci SBT Sverige AB za účasti předsedy jejího

představenstva Ondřeje Fuchse podepsali další smlouvu se stejným investorem na ražbu samotného tunelu

Skärholmen, který bude součástí silničního obchvatu

švédského hlavního města. Práce zde potrvají čtyři roky.

Na domácím poli probíhaly ražby průzkumných štol

Radlické radiály v Praze-Jinonicích. Ve sdružení se společností Hochtief zahájila divize 1 také stavbu kolektoru

podél Hlávkova mostu v centru české metropole.

V Německu sice tuneláři Subterry dokončili hlavní

práce na rekonstrukci železničního tunelu Alter Kaiser

Wilhelm, ale ani letos je neopustí – společně s firmou BeMo Tunnelling zde zahájí výstavbu dvou dálničních tunelů,

a to Herrschaftsbuck na A98 a Spitzenberg na A44.

I další významnou stavbu bude divize provádět mimo

území ČR. Jedná se o železniční tunel Milochov na Slovensku, který je součástí modernizace trati Žilina–Púchov.

Rekonstrukce a novostavby pozemních objektů

Divize 2, která se zabývá pozemním stavitelstvím, dokončila loni na podzim zajímavý projekt, kterým byla oprava

Bastionu U Božích muk v Praze 2. Pokračovala také v několik let trvající rekonstrukci pražského Klementina (foto

č. 2). Tu letos ukončí, stejně jako vloni zahájenou výstavbu

bytového komplexu Corso Pod Lipami v Řevnicích podle

architektonického návrhu Aleny Šrámkové a rekonstrukci

vstupu a přilehlých prostor Divadla Na Zábradlí.

Dalšími zajímavými projekty, které letos divizi čekají

a zcela jistě neujdou pozornosti ani širší veřejnosti, jsou

rekonstrukce věže Staroměstské radnice včetně orloje

a novostavba zimního stadionu Padok IceRink v Praze 10.

4

5

Metrostav_03_2017.indd 2

2

Důležitou nosnou technologií je železniční stavitelství

Divize 3 vloni úspěšně dokončila několik významných

železničních projektů, například rekonstrukce traťových

úseků Brno-Královo Pole – Kuřim (foto č. 3), Klatovy –

Železná Ruda nebo Blažovice–Nesovice. Důležitý projekt

uzavřela také v Maďarsku – modernizaci železničního uzlu

Székesfehérvár.

3

Dobrým příkladem skupinové spolupráce je modernizace traťového úseku Plzeň–Rokycany, kde Metrostav

razí tunel Ejpovice a divize 3 firmy přestavuje koleje.

Letos má divize ve svém výrobním programu zatím

jen dvě nové zakázky – optimalizaci trati Beroun – Králův

Dvůr a rekonstrukci železniční stanice Kuřim na Moravě.

V zahraničí se podílí jako člen vítězného sdružení na

modernizaci trati Žilina–Púchov, která z hlediska Slovenska představuje největší investici svého druhu v historii.

Náplní práce divize 4 jsou TZB a technologické celky

Vůbec nejvýznamnější zakázkou vloni i v historii divize 4

bylo vybavení dálničních tunelů Prackovice a Radejčín na

dálnici D8, kde byla hlavním dodavatelem technologické

části tunelů a dispečerského pracoviště SSÚD Řehlovice.

Pracovníci divize dokončili v roce 2016 také dodávky

technického zařízení budov pro nový Institut informatiky

a kybernetiky ČVUT v Praze-Dejvicích. Letos dohotoví

práce na TZB při rozšíření a dostavbě Obchodního centra

Chodov a budou pokračovat s činností v areálu pražské

Waltrovky. Jednou ze stěžejních zakázek roku 2017 budou

pro ně i technologické profese v Palmovka Parku III a IV.

Zdroj Subterra

Po studiu na stavební fakultě VŠ technické v Košicích

pracoval Ing. Sekerák sedm let v Hutních stavbách Košice, kde začínal coby zásobovač a končil jako vedoucí

přípravy. Poté, co se na Slovensku většina velkých

stavebních podniků rozpadla, se v roce 1994 stal ředitelem košické divize společnosti Raven, která dnes patří k nejvýznamnějším dodavatelům hutního materiálu

na území visegrádské čtyřky. Ve firmě působil 20 let

a rozbíhal i její obchodní zastoupení v Ostravě. Před

dvěma lety se rozhodl, že je čas posunout se dál a hledat nové výzvy. Od srpna 2015 je oblastním ředitelem

divize 3 Metrostavu pro Košický a Prešovský kraj.

Vrátil jste se ke stavařině. Jak se vám to líbí?

Stavební agendy jsem se zprvu trochu obával. Všechno

dnes totiž funguje jinak než před 30 lety, kdy jsem promoval. Ale můj předchůdce Ing. Jan Hehejík nastartoval

i rozběhl naše zastoupení velmi dobře a mám šikovný tým,

který moderní stavební technologie ovládá, a mě baví učit

se stále nové věci. Jinak mi změna zaměstnání nepřinesla

až tak mnoho novinek. Raven je také velká společnost

a má vypracovaný podobný systém řízení práce, jako

funguje v Metrostavu. Také jsme dost daleko od Prahy –

a je zajímavé, že z Prahy do Prešova je dál než z Prešova

do Prahy – a i když vedení divize nám vždycky poradí,

spoustu úkolů řešíme samostatně, což mi vyhovuje.

Sídlíte v Prešově. Jak velké je vaše zastoupení?

Malé, je nás dohromady jen deset, a velmi mladé. Věkový

průměr kazím jen já s jedním kolegou. Ostatní mají pár

let po vysoké škole, ale jsou šikovní, pracovití, ambiciózní a mají chuť něco dokázat. Získali si proto už respekt

nejen na stavbě, ale i u investorů či projektantů. Kolektiv

ale má být vyvážený, proto teď hledám někoho generačně

uprostřed, aby nás doplnil. Vloni jsme koncem roku nabrali jednoho zkušeného stavbaře, který by mohl zastřešit

výrobu, a teď hledáme adepta na pomoc při přípravě zakázek. Pokud se nám podaří získat a udržet si potřebnou

práci, rád bych naše zastoupení ještě výhledově rozšířil,

a to nejen o techniky, ale i malou partu řemeslníků.

Jak lidé v regionu Metrostav vnímají?

Začal tu pracovat už před šesti lety a zaměstnává místní

lidi, takže už trochu zdomácněl. Navíc není jediná zahraniční firma, jejíž pobočka u nás působí. A že je z Prahy? To

nikdo neřeší. Horší by možná bylo, kdyby sídlil v Bratislavě… Jediní, komu vadíme, je konkurence. Ubíráme jí totiž

zakázky, protože investoři si už na nás zvykli. Díky dobře

odvedené práci při rekonstrukci budovy Filozofické fakulty UPJŠ v Moyzesově ulici v Košicích jsme třeba bez soutěže získali opravu vedlejšího objektu, který vloni vyhořel.

Stavbu pro univerzitu bez veřejné soutěže?

Jen po jednacím řízení. V budově z roku 1903, kde střechu

zničil požár a interiéry voda z hasičských stříkaček, totiž

pracovaly laboratoře s dotovanými výzkumy a ty musí co

nejrychleji pokračovat. Památkově chráněný objekt proto

neprojde rekonstrukcí, jen odstraníme škody, které brání

jeho užívání. V podstatě jej uvedeme do původního stavu

pouze s drobnými úpravami, aby vyhověl současným

normám a předpisům. Smlouvu o dílo, která zahrnuje

i vypracování projektové dokumentace, jsme podepsali

na začátku roku a nedávno jsme už převzali i staveniště.

Pár dalších projektů máte před podpisem smlouvy…

O těch zatím mluvit nechci, abych je nezakřikl. Brzy ale začneme přestavovat mateřskou školu ve Svidníku a budeme pokračovat v úpravách náměstí před Divadlem Jonáša

Záborského v Prešově, kde nás ještě čekají tři etapy práce.

Také proto, abychom na místě hezky dokončené dílo předvedli, pozvali jsme v lednu do divadla asi sto obchodních

partnerů na původní slovenský muzikál Jana z Arku. Představení i následné přátelské setkání s pohoštěním mělo

velký úspěch – i když naše dlažba nebyla pod sněhem vidět –, a proto bych rád akci za rok zopakoval a vytvořil tak

novou tradici našeho zastoupení. Jinak samozřejmě chci

navázat na dobrou práci svého předchůdce a rozvinout ji

tak, abychom byli spokojení my i celá divize 3.

15.02.17 10:26