strana 4

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Unikátní tramvaj

Po Karlově mostě se během turistické sezony dá stěží

protlačit přes davy turistů. Druhý nejstarší dochovaný

most u nás si pozornost právem zaslouží. Nejenže pamatuje Karla IV., ale do jeho historie se zapsaly i různé

zajímavosti. Jezdila po něm například tramvaj.

V Praze začaly první tramvaje, koňky, jezdit roku 1875.

Po 23 letech provozu nastoupila jejich elektrifikace a koně

z kolejí do roku 1901 zmizeli. S jedinou výjimkou, kterou

představovala trať mezi Křižovnickým a Malostranským

náměstím. Vedla totiž po Karlově mostě a tam si nikdo

nedokázal představit nadzemní trolejové vedení. Koňka

tu proto jezdila až do roku 1905, kdy vynálezce a elektrotechnik František Křižík navrhl pro tramvaje spodní přívod

proudu – důmyslný, bezpečný (zařízení bylo pod proudem

pouze v okamžiku průjezdu tramvaje), ale také složitý.

Elektrické tramvaje s cestujícími vjely prvně na Karlův

most 28. září roku 1905. Časem se ale ukázalo, že systém

jejich napájení není tak spolehlivý, jak se od něj očekávalo.

Nefungoval, jak měl, když byl sníh či námraza, a občas

vyhořelo některé z jeho 240 relátek. Jen za první dva roky

provozu bylo doloženo přes 300 různých poruch!

Roku 1907 byla proto pravidelná linka s klasickým

trolejovým vedením ukončena na Křižovnickém náměstí

a přes Karlův most jezdil dál Křižíkův vynález se spodním

odběrem jako samostatný pendl. Poruchy ale pokračovaly, a proto byla 30. dubna 1908 tramvajová doprava

na Karlově mostě úplně zastavena a o šest let později byly

z jeho dlažby odstraněny i koleje.

A jen tak pro zajímavost – v letech 1857–1871 po Karlově mostě jezdily i vlaky. Z Ringhofferovy strojírny

na Smíchově je přes něj k železniční vlečce z dnešního

Masarykova nádraží převážely koňské potahy.

Nej ze světa eskalátorů

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Název eskalátor vznikl jako obchodní značka výrobku

firmy Otis Elevator Company a vymyslel jej Charles

Seeberger. Jezdicí schody jim už dnes řekne málokdo.

1

2

3

Jak šel čas po Karlově mostě

1383

1411

1503

1588

1714

1759

1821

1883–1905

1905–1908

1908–1909

1932–1939

1965

Václav IV. stanovil poplatek za užívání

hrubé dokončení mostu

úplné dokončení mostu

po mostě se procházel medvěd

dokončena původní sochařská výzdoba

nařízen provoz vpravo

první koňský omnibus

konespřežná tramvaj

elektrická tramvaj

omnibus se spalovacím motorem

autobus na pneumatikách

konec automobilového provozu

Těsně čtvrtí

4

5

Hvězdný bazar 2017

V minulém roce se ve společnosti Metrostav uskutečnila sbírka oblečení a doplňků pro charitativní second

hand Hvězdný bazar (foto).

„Chtěla bych všem zaměstnancům Metrostavu, kteří

se na akci podíleli, poděkovat. Byla to největší a nejúspěšnější sbírka, jakou jsme kdy udělali,“ řekla Alena

Jančíková, ředitelka České asociace paraplegiků – CZEPA,

která bazar provozuje. „Jen díky takové podpoře můžeme

bazar provozovat a pomáhat mladým vozíčkářům postavit

se na vlastní nohy,“ dodala.

Hvězdný bazar je tréninkové pracoviště pro vozíčkáře

s poraněním míchy, kteří v něm pracují jako prodejci. Pomáhá zvýšit předpoklady pro pracovní uplatnění lidem,

kteří po úrazu nemohou vykonávat původní profesi, nebo

nedokončili studium a nemají pracovní zkušenosti. Za období od sbírky v Metrostavu našlo po pracovním tréninku

v bazaru zaměstnání už šest vozíčkářů.

„Moc si vážíme toho, že nám Metrostav zachoval

přízeň a připravuje na jaro letošního roku další sbírku,“

uzavírá Alena Jančíková.

Letošní sbírka oblečení a doplňků se uskuteční ve

čtvrtek 16. března od 14 hodin v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav. Děkujeme za vaši pomoc.

První eskalátor na světě zkonstruoval roku 1897 Jesse

W. Reno a umístil jej jako zábavní atrakci v New Yorku.

První komerční eskalátor na světě vytvořil Jesse W. Reno v roce 1899 společně s firmou Otis Elevator Company.

Na podobných zařízeních pracovali souběžně i jiní konstruktéři, například se uvádí, že eskalátor vynalezl i pojmenoval kolem roku 1900 Charles Seeberger.

První eskalátor v Československu bylo kryté pohyblivé

schodiště s dřevěnými stupni, které díky soukromému

investorovi vzniklo v roce 1926 v trase zrušené pozemní

lanovky na pražskou Letnou. Fungovalo až do roku 1935.

První interiérový eskalátor v Československu byl roku 1939 spuštěn mezi přízemím a prvním patrem obchodního domu Bílá labuť v Praze, který postavil podnikatel

Jaroslav Brouk v ulici Na Poříčí.

Nejkratší na světě je eskalátor o výšce 83 cm s pěti

schody v nákupním centru japonského města Kawasaki.

Nejdelší nepřerušovaný eskalátor na světě jezdí ve

washingtonské stanici metra Wheaton; měří 155 metrů

a jízda po něm trvá tři a půl minuty.

Nejdelší nepřerušovaný eskalátor u nás vede do stanice

metra Náměstí Míru; měří 87,1 metru, má přepravní výšku

43 metrů a jízda po něm trvá dvě minuty a dvacet sekund.

Je uváděný jako třetí nejdelší svého druhu na světě.

Nejdelší exteriérový eskalátor na světě měří 800 metrů

a tvoří jej 20 dílů eskalátorů a tři pohyblivé pásy. V Hongkongu překonává převýšení 135 metrů, propojuje 14 silnic

a denně jej zdarma využije na 55 tisíc lidí. Do desáté hodiny dopoledne jezdí tato krytá pohyblivá ulice jen dolů,

zbytek dne pak vzhůru do rezidenční čtvrti Mid-Level.

Nejdelší vyhlídkový eskalátor světa otevřeli vloni v čínské provincii Chu-pej. Měří 688 metrů a sváží turisty dolů

po úbočí hory Čchi-sing-čaj (Qixingzhai). Postavený je

prý především z ekologicky šetrných materiálů a za hodinu dokáže přepravit až 7300 pasažérů. Cesta na něm trvá

okolo 18 minut, což je déle než sestup pěšky.

V letošním 11. ročníku Skybox Cupu skončil zcela nový hokejový tým Metrostavu (foto) vedený kapitánem

a nejzkušenějším hráčem Petrem Dvořákem z Metrostavu Facility těsně pod stupni vítězů.

Po suverénním postupu ze skupiny, kde porazil Českou spořitelnu, Pro Hockey a PPF, chybělo Metrostavu

v dalším průběhu turnaje štěstí. Manažer mužstva Michal

Kilián však věří, že sehranost týmu bude stoupat a už příští rok naši hokejisté znovu dosáhnou na pohár. I za letošní

bojovný výkon si však zaslouží velké poděkování.

–red–, foto archiv týmu

6

8

7

9

Obě tváře krkonošského počasí vidělo letos na 100 účastníků ZSH Metrostavu

… nejdřív nám vládce hor Krakonoš zařídil slunečný pátek, kterého využilo na 80 sjezdařů (foto č. 1), aby změřili

své síly ve slalomu na jedné ze sjezdovek areálu Šachty ve Vysokém nad Jizerou … s organizací závodu pomohli

rozhodčí a časoměřiči z TJ Vysoké nad Jizerou (foto č. 2) v čele s Pavlem Šaldou … průběh závodů (foto č. 3)

komentoval a okolní přírodní krásy slovem představil člověk, bez kterého by to ve Vysokém už sedmý rok také

nešlo, Honza Vaverka … lyže prémiové značky Blossom našim závodníkům ochotně celý den půjčoval Ivo Šmíd

ze Skicentra Eden (foto č. 4) … a některým šla změna značky rozhodně k duhu, měřeno jejich dosaženými časy

… a navrch nás v téměř kompletní sestavě navštívilo vedení Metrostavu v čele s generálním ředitelem Pavlem

Pilátem (foto č. 5), a tak se pánové ruče ujali předávání cen těm, kteří se umístili v pěti vypsaných (věkových )

kategoriích … letošní zimní hry měly i své poprvé … to když jsme do závodu připustili snowboardérky (foto č. 6)

a za předvedené výkony je i patřičně ocenili – konkrétně pak obchodní ředitel Milan Veselský (foto č. 7), příští rok

už na novou disciplínu zapomenout nemůžeme! … a v sobotu pak za počasím značně ztížených podmínek, rozuměj

za mrazu a mlhy, změřilo své síly 22 odvážných běžkařů (foto č. 8) v areálu na Petruškách … poděkování patří

všem, co přijeli, a ty, co zůstali letos doma, doufáme, zláká tahle reportáž (naše kolegyně a běžkaře nevyjímaje)

… za organizátory – jsme o rok starší a příští rok domluvíme s Krakonošem i to sobotní počasí (foto č. 9) … nebo se

o to alespoň pokusíme … fotky z jubilejních 10. ZSH 2017 si můžete prohlédnout a stáhnout z firemního intranetu.

Soupiska týmu Metrostavu

Michal Kilián

Filip Kilián

Milan Hromádka

Vojtěch Bazgier

Jakub Hudek

Pavel Lehman

Libor Švec

Jan Fiala

Jan Habrovec

Jiří Zapletal

Ondřej Stehlík

Vojtěch Ašebrener

Jiří Panuška

Jiří Hazuka

Jiří Husárik

Petr Dvořák – kapitán

divize

3

5

6

3

3

3

3

3

1

1

1

Subterra divize 2

Subterra centrála

6

8

Metrostav Facility

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 3/2017 vyšlo 17. 2. 2017 (4/2017 vyjde 7. 3. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob

a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_03_2017.indd 4

15.02.17 10:26