strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Unikátní tramvaj
Po Karlově mostě se během turistické sezony dá stěží
protlačit přes davy turistů. Druhý nejstarší dochovaný
most u nás si pozornost právem zaslouží. Nejenže pamatuje Karla IV., ale do jeho historie se zapsaly i různé
zajímavosti. Jezdila po něm například tramvaj.
V Praze začaly první tramvaje, koňky, jezdit roku 1875.
Po 23 letech provozu nastoupila jejich elektrifikace a koně
z kolejí do roku 1901 zmizeli. S jedinou výjimkou, kterou
představovala trať mezi Křižovnickým a Malostranským
náměstím. Vedla totiž po Karlově mostě a tam si nikdo
nedokázal představit nadzemní trolejové vedení. Koňka
tu proto jezdila až do roku 1905, kdy vynálezce a elektrotechnik František Křižík navrhl pro tramvaje spodní přívod
proudu – důmyslný, bezpečný (zařízení bylo pod proudem
pouze v okamžiku průjezdu tramvaje), ale také složitý.
Elektrické tramvaje s cestujícími vjely prvně na Karlův
most 28. září roku 1905. Časem se ale ukázalo, že systém
jejich napájení není tak spolehlivý, jak se od něj očekávalo.
Nefungoval, jak měl, když byl sníh či námraza, a občas
vyhořelo některé z jeho 240 relátek. Jen za první dva roky
provozu bylo doloženo přes 300 různých poruch!
Roku 1907 byla proto pravidelná linka s klasickým
trolejovým vedením ukončena na Křižovnickém náměstí
a přes Karlův most jezdil dál Křižíkův vynález se spodním
odběrem jako samostatný pendl. Poruchy ale pokračovaly, a proto byla 30. dubna 1908 tramvajová doprava
na Karlově mostě úplně zastavena a o šest let později byly
z jeho dlažby odstraněny i koleje.
A jen tak pro zajímavost – v letech 1857–1871 po Karlově mostě jezdily i vlaky. Z Ringhofferovy strojírny
na Smíchově je přes něj k železniční vlečce z dnešního
Masarykova nádraží převážely koňské potahy.
Nej ze světa eskalátorů
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Název eskalátor vznikl jako obchodní značka výrobku
firmy Otis Elevator Company a vymyslel jej Charles
Seeberger. Jezdicí schody jim už dnes řekne málokdo.
1
2
3
Jak šel čas po Karlově mostě
1383
1411
1503
1588
1714
1759
1821
1883–1905
1905–1908
1908–1909
1932–1939
1965
Václav IV. stanovil poplatek za užívání
hrubé dokončení mostu
úplné dokončení mostu
po mostě se procházel medvěd
dokončena původní sochařská výzdoba
nařízen provoz vpravo
první koňský omnibus
konespřežná tramvaj
elektrická tramvaj
omnibus se spalovacím motorem
autobus na pneumatikách
konec automobilového provozu
Těsně čtvrtí
4
5
Hvězdný bazar 2017
V minulém roce se ve společnosti Metrostav uskutečnila sbírka oblečení a doplňků pro charitativní second
hand Hvězdný bazar (foto).
„Chtěla bych všem zaměstnancům Metrostavu, kteří
se na akci podíleli, poděkovat. Byla to největší a nejúspěšnější sbírka, jakou jsme kdy udělali,“ řekla Alena
Jančíková, ředitelka České asociace paraplegiků – CZEPA,
která bazar provozuje. „Jen díky takové podpoře můžeme
bazar provozovat a pomáhat mladým vozíčkářům postavit
se na vlastní nohy,“ dodala.
Hvězdný bazar je tréninkové pracoviště pro vozíčkáře
s poraněním míchy, kteří v něm pracují jako prodejci. Pomáhá zvýšit předpoklady pro pracovní uplatnění lidem,
kteří po úrazu nemohou vykonávat původní profesi, nebo
nedokončili studium a nemají pracovní zkušenosti. Za období od sbírky v Metrostavu našlo po pracovním tréninku
v bazaru zaměstnání už šest vozíčkářů.
„Moc si vážíme toho, že nám Metrostav zachoval
přízeň a připravuje na jaro letošního roku další sbírku,“
uzavírá Alena Jančíková.
Letošní sbírka oblečení a doplňků se uskuteční ve
čtvrtek 16. března od 14 hodin v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav. Děkujeme za vaši pomoc.
První eskalátor na světě zkonstruoval roku 1897 Jesse
W. Reno a umístil jej jako zábavní atrakci v New Yorku.
První komerční eskalátor na světě vytvořil Jesse W. Reno v roce 1899 společně s firmou Otis Elevator Company.
Na podobných zařízeních pracovali souběžně i jiní konstruktéři, například se uvádí, že eskalátor vynalezl i pojmenoval kolem roku 1900 Charles Seeberger.
První eskalátor v Československu bylo kryté pohyblivé
schodiště s dřevěnými stupni, které díky soukromému
investorovi vzniklo v roce 1926 v trase zrušené pozemní
lanovky na pražskou Letnou. Fungovalo až do roku 1935.
První interiérový eskalátor v Československu byl roku 1939 spuštěn mezi přízemím a prvním patrem obchodního domu Bílá labuť v Praze, který postavil podnikatel
Jaroslav Brouk v ulici Na Poříčí.
Nejkratší na světě je eskalátor o výšce 83 cm s pěti
schody v nákupním centru japonského města Kawasaki.
Nejdelší nepřerušovaný eskalátor na světě jezdí ve
washingtonské stanici metra Wheaton; měří 155 metrů
a jízda po něm trvá tři a půl minuty.
Nejdelší nepřerušovaný eskalátor u nás vede do stanice
metra Náměstí Míru; měří 87,1 metru, má přepravní výšku
43 metrů a jízda po něm trvá dvě minuty a dvacet sekund.
Je uváděný jako třetí nejdelší svého druhu na světě.
Nejdelší exteriérový eskalátor na světě měří 800 metrů
a tvoří jej 20 dílů eskalátorů a tři pohyblivé pásy. V Hongkongu překonává převýšení 135 metrů, propojuje 14 silnic
a denně jej zdarma využije na 55 tisíc lidí. Do desáté hodiny dopoledne jezdí tato krytá pohyblivá ulice jen dolů,
zbytek dne pak vzhůru do rezidenční čtvrti Mid-Level.
Nejdelší vyhlídkový eskalátor světa otevřeli vloni v čínské provincii Chu-pej. Měří 688 metrů a sváží turisty dolů
po úbočí hory Čchi-sing-čaj (Qixingzhai). Postavený je
prý především z ekologicky šetrných materiálů a za hodinu dokáže přepravit až 7300 pasažérů. Cesta na něm trvá
okolo 18 minut, což je déle než sestup pěšky.
V letošním 11. ročníku Skybox Cupu skončil zcela nový hokejový tým Metrostavu (foto) vedený kapitánem
a nejzkušenějším hráčem Petrem Dvořákem z Metrostavu Facility těsně pod stupni vítězů.
Po suverénním postupu ze skupiny, kde porazil Českou spořitelnu, Pro Hockey a PPF, chybělo Metrostavu
v dalším průběhu turnaje štěstí. Manažer mužstva Michal
Kilián však věří, že sehranost týmu bude stoupat a už příští rok naši hokejisté znovu dosáhnou na pohár. I za letošní
bojovný výkon si však zaslouží velké poděkování.
–red–, foto archiv týmu
6
8
7
9
Obě tváře krkonošského počasí vidělo letos na 100 účastníků ZSH Metrostavu
… nejdřív nám vládce hor Krakonoš zařídil slunečný pátek, kterého využilo na 80 sjezdařů (foto č. 1), aby změřili
své síly ve slalomu na jedné ze sjezdovek areálu Šachty ve Vysokém nad Jizerou … s organizací závodu pomohli
rozhodčí a časoměřiči z TJ Vysoké nad Jizerou (foto č. 2) v čele s Pavlem Šaldou … průběh závodů (foto č. 3)
komentoval a okolní přírodní krásy slovem představil člověk, bez kterého by to ve Vysokém už sedmý rok také
nešlo, Honza Vaverka … lyže prémiové značky Blossom našim závodníkům ochotně celý den půjčoval Ivo Šmíd
ze Skicentra Eden (foto č. 4) … a některým šla změna značky rozhodně k duhu, měřeno jejich dosaženými časy
… a navrch nás v téměř kompletní sestavě navštívilo vedení Metrostavu v čele s generálním ředitelem Pavlem
Pilátem (foto č. 5), a tak se pánové ruče ujali předávání cen těm, kteří se umístili v pěti vypsaných (věkových )
kategoriích … letošní zimní hry měly i své poprvé … to když jsme do závodu připustili snowboardérky (foto č. 6)
a za předvedené výkony je i patřičně ocenili – konkrétně pak obchodní ředitel Milan Veselský (foto č. 7), příští rok
už na novou disciplínu zapomenout nemůžeme! … a v sobotu pak za počasím značně ztížených podmínek, rozuměj
za mrazu a mlhy, změřilo své síly 22 odvážných běžkařů (foto č. 8) v areálu na Petruškách … poděkování patří
všem, co přijeli, a ty, co zůstali letos doma, doufáme, zláká tahle reportáž (naše kolegyně a běžkaře nevyjímaje)
… za organizátory – jsme o rok starší a příští rok domluvíme s Krakonošem i to sobotní počasí (foto č. 9) … nebo se
o to alespoň pokusíme … fotky z jubilejních 10. ZSH 2017 si můžete prohlédnout a stáhnout z firemního intranetu.
Soupiska týmu Metrostavu
Michal Kilián
Filip Kilián
Milan Hromádka
Vojtěch Bazgier
Jakub Hudek
Pavel Lehman
Libor Švec
Jan Fiala
Jan Habrovec
Jiří Zapletal
Ondřej Stehlík
Vojtěch Ašebrener
Jiří Panuška
Jiří Hazuka
Jiří Husárik
Petr Dvořák – kapitán
divize
3
5
6
3
3
3
3
3
1
1
1
Subterra divize 2
Subterra centrála
6
8
Metrostav Facility
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 3/2017 vyšlo 17. 2. 2017 (4/2017 vyjde 7. 3. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_03_2017.indd 4
15.02.17 10:26