strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Třetí běloruská zakázka je z jiného soudku

Po stavbě logistických terminálů u Ščitomiriči jižně

od Minska a Kozloviči-2 v Brestu pokračuje divize 3

v Bělorusku další zakázkou, tentokrát vodohospodářskou. Začátkem loňského listopadu totiž její zástupci

podepsali smlouvu na modernizaci a rozšíření čistírny

odpadních vod (ČOV) v Brestu (mapa). Projekt financovaný úvěrem od Severní investiční banky v rámci Helsinské úmluvy o ochraně mořského prostředí oblasti

Baltského moře povede tým Ing. Pavla Hrušky.

„Na stavbu včetně dodávky technologií máme 36 měsíců od zahájení, které je v tomto případě totožné s podpisem smlouvy. Pak nás ještě čekají zkoušky a půlroční

zkušební provoz. ČOV by měla být zprovozněna v červenci 2019 k 1000. výročí založení Brestu,“ říká Ing. Hruška.

„Vloni jsme v listopadu a prosinci provedli geologické

a geodetické práce a průzkum stavu původních objektů.

Dnes náš subdodavatel, firma Brestkomunprojekt, pokračuje ve tvorbě projektu – zakázku rozdělenou na pět etap

totiž budujeme systémem Design & Build. Se zahájením

zemních prací první části díla počítáme v červnu,“ dodává

vedoucí projektu, kterému budou při zakázce pomáhat

dva zaměstnanci Metrostavu z Česka a čtyři z Běloruska.

1

Projekt za více než sedm milionů eur zahrnuje rekonstrukci a rozšíření dosavadních vodohospodářských zařízení a výstavbu nových částí tak, aby plně automatizovaná

městská čistírna odpadních vod vyhověla soudobým požadavkům na ochranu životního prostředí. Součástí díla

proto bude zejména výstavba přívodní komory, česlovny,

aktivačních a usazovacích nádrží a instalace moderního

technologického zařízení. Rekonstrukcí mezi jiným projdou primární usazovací (foto) i aktivační nádrže.

Divize 3 má s prací v Bělorusku zkušenosti

„Dopředu se dá jen těžko odhadnout, co bude na projektu

nejobtížnější. Určitě nedokonalá implementace mezinárodní smlouvy FIDIC do běloruského práva, mnoho změn

ze strany investora oproti zadání ve výběrovém řízení,

provádění prací za provozu původní čistírny odpadních

vod, rusko-anglická administrativa projektu a všude přítomná byrokracie ze strany státní správy. Každý nový

projekt je ale pro mě výzva a také příležitost naučit se

něco nového, seznámit se s dalšími lidmi, a i proto se také

na tuto stavbu těším,“ uzavírá Ing. Pavel Hruška.

–red–, foto archiv stavby

Nabídka na největší tunelovou stavbu v historii

Metrostav už tři měsíce připravuje nabídku na dílo H51 Pfons–Brenner (schema 1 a 2). Soutěže na

stavbu nejdelší části Brennerského bázového tunelu

(BBT) na rakouském území se účastní ve sdružení čtyř

dodavatelských subjektů jako jeden celek spolu se

svou dceřinou společností BeMo Tunnelling (40 % ku

60 %). Dokumentaci v němčině a italštině musí předat

do 18. dubna 2017. Na současné největší nabídce celoevropského dosahu, jejímž garantem je za Metrostav

Ing. Václav Pavlovský z divize 5, pracuje dohromady za

sdružení na 70 odborníků z Česka, Rakouska a Itálie.

„Nabídku na téměř stejně velkou tunelovou stavbu

jsme poprvé podávali v roce 2015. Tehdy se jednalo o obdobný úsek Brennerského tunelu na italské straně a sdružení, jehož jsme byli členem, skončilo v soutěži na druhém

místě. Zkušenosti, které jsme tehdy získali, samozřejmě

využíváme i dnes, i když stejný investor má v jiné zemi

odlišný přístup i mantinely nabídky,“ říká Ing. Pavlovský.

Výstavba BBT, který leží zhruba napůl v Itálii a Rakousku, je rozdělena do úseků. Pro víc než 10 částí díla včetně

přístupových tunelů už byl určen dodavatel a mimo aktu-

2

álně připravované etapy zbývají odsoutěžit jen čtyři kratší

úseky. „Na H51 je nutné vyrazit 32 km tunelů pomocí čtyř

TBM s průměrem 10,5 m a 23 km Novou rakouskou tunelovací metodou,“ říká Ing. Pavlovský. „Při výběru nabídek

používá zadavatel multikriteriální hodnocení. Posledně

byla váha na cenu menší než 50 %. Nejprve se posuzují

technická řešení, která vyhodnocují nezávislí experti.

Projekt sice je v gesci investora, my ale navrhujeme třeba

organizaci práce, typy TBM, větrání, logistiku či způsoby

minimalizace geotechnických rizik. Na prostudování tisíců

stran dokumentů má komise asi dva měsíce. Teprve pak

zadavatel otevírá cenovou nabídku s dodavatelským harmonogramem, který také hodnotí. Celý proces do podpisu smlouvy zabere asi 10 měsíců,“ dodává.

Po dlouhodobém úsilí, které zakázce věnoval ÚZP

Skupiny Metrostav, dnes na nabídce pracuje asi 15 zaměstnanců divize 5, kterým pomáhají experti z úseku

VTŘ, zejména Ing. Karel Rössler, PhD. Výstupy konzultují

v Innsbrucku, kde své know-how a doladění na místní

poměry přidávají kolegové z firmy BeMo. Na úrovni sdružení se nabídkou zaobírá kolem 50 vlastních specialistů

a síť externích konzultantů, úhrnem asi 70 osob. „Pokud

uspějeme, bude to společná zásluha. Všichni, se kterými

se stýkám, jsou profesionálové a zaslouží si poděkování

za řešení svých úkolů,“ uzavírá Ing. Pavlovský.

Pokud by se sdružení podařilo podílet na stavbě H51

Pfons–Brenner, mělo by před sebou vyhlídku dlouhodobé

zakázky. Investorská lhůta výstavby totiž činí 86 měsíců.

Navíc by si připsalo i špičkovou referenci. Po dokončení

v roce 2026 totiž bude BBT spolu s tunelovým obchvatem

Innsbrucku měřit 64 km, čímž překoná i Gotthardský

úpatní tunel, který je dnes nejdelší svého druhu na světě.

– red –, schema w w w.bbt-se.com

Sto sedmnáct nových bytů pro Hradec Králové

I když statistiky uvádějí, že počet zahájených staveb

bytů v poslední době klesá, hlásí Metrostav další

novou bytovou zakázku. Tentokrát se jedná o projekt

nazvaný Medium park, který se bude nacházet v královéhradecké městské části Moravské Předměstí hned

naproti obchodnímu centru Futurum a v blízkosti dosavadní bytové zástavby. Projektu na klíč se ujali stavbaři divize 9 v čele s Ing. Pavlem Trojanem.

„V současnosti odhrnujeme sníh a zahajujeme stavbu.

Abych byl konkrétní, jde o část přeložek a zemní práce

na stavební jámě. Následně nás bude čekat pilotové založení a pevně věřím, že v březnu nám počasí dovolí přeložit

vodovodní řad DN 600,“ říká vedoucí projektu. Podle jeho

slov je Medium park běžný bytový projekt, který má ale

z důvodu inženýringových a projektových pochybení investora hned od počátku velmi napjatý termín dokončení.

Litva

Rusko

Bělorusko

Rusko

Minsk

Polsko

Brest

Německo

Ukrajina

Česko

Slovensko

Rakousko

Modernizace plaveckého areálu v Porubě

Kolegové ze severomoravského regionu divize 1 rekonstruují venkovní části plaveckého areálu v Ostravě-Porubě. „Velmi zajímavé je pozorovat instalaci nerezových bazénů, které dodáváme včetně technologií,“

říká vedoucí projektu Ing. Lukáš Horuta.

Současná stavba je druhou částí rekonstrukce sportoviště, které kolem krytého bazénu vyrostlo v 80. letech

20. století. První etapa, modernizace vnitřních prostor,

skončila loni v listopadu. Práce na úpravě exteriéru Metrostav zahájil už předtím – v září. Dokončit je chce v dubnu.

Venkovní 25m bazén se v rámci revitalizace rozdělí

na dvě nerezové části – letní, o rozměrech 2 x 16 m, a celoroční o velikosti 7 x 12 m. První část doplněná o atrakce,

jako je protiproud či vzduchové a masážní lavice, bude

v provozu jen v horkých dnech. Druhou, jež bude spojená

s vnitřním bazénem krytým vodním tunelem, budou moci

návštěvníci využívat i v zimě, protože teplota vody se v ní

bude i v zimě pohybovat mezi 30 až 35 ºC.

Novou nerezovou vanou budou po úpravě terénu

osazena i dětská brodítka. Důležitou součástí venkovních

prací bude také rozšíření zpevněných ploch a rekonstrukce okolních teras. Modernizace má zvýšit atraktivitu a kapacitu areálu. Město počítá, že během letních dnů využije

nabídku areálu až 1000 návštěvníků za den.

Stavba není podle Ing. Horuty složitá, za drobnou

komplikaci považuje pouze to, že probíhá v zimě (foto).

„Není to ideální, ale jsme připravení pracovat pod vyhřívanými stany,“ říká a oceňuje spolupráci s dodavateli

i s investorem. „Rádi bychom se ucházeli i o další etapu

prací, která plavecký areál rozšíří. Proto je v současnosti

naší prioritou odvést v termínu výbornou práci,“ dodává.

Jeho tým dnes s divizí 5 připravuje v Ostravě i modernizaci dvou tramvajových mostů. Divize 1 je zbourá

a divize 5 postaví „Jsme si ale ve všem nápomocní a zastupitelní a tvoříme jeden tým,“ říká Ing. Horuta.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Ačkoli se jedná o standardní bytovou výstavbu, komplikace se mohou podle Ing. Pavla Trojana objevit hlavně

na začátku díla, protože stavbaři budou objekt zakládat

pod hladinou podzemní vody. Tu by měl ve štětovnicemi

zajištěné stavební jámě snížit systém čerpacích studní.

„Kromě čerpání nás čeká i větší množství přeložek inženýrských sítí, což by také mohlo stavbu lehce zpomalit,

ale další těžkosti doufám nenastanou,“ říká Ing. Trojan.

Nosnou konstrukci podzemí objektu vytvoří bílá vana,

nadzemní podlaží budou vyzdívaná se železobetonovými

stropy. „Na této části díla bychom rádi spolupracovali

s divizí 6,“ dodává Ing. Trojan. Objekt bude mít plochou

střechu, fasádu ze severu ozvláštní popínavé rostliny.

Příjemný prostor pro život

Už do září příštího roku by doslova na zelené louce měl na

společné podzemní podnoži vyrůst nad zem čtyřpodlažní

objekt (vizualizace), který bude dispozičně i provozně

rozdělen na tři bloky se samostatnými schodišti a výtahy. Architekti z Atelieru Habina je navrhli jako trojtrakt se

střední chodbou, s půdorysem ve tvaru písmene U. Díky

tomu se uprostřed komplexu vytvoří neuzavřené atrium.

V domě vznikne celkem 117 nových bytových jednotek

a apartmánů o velkosti 1+kk až 4+kk. Většina bytů bude

mít balkon, ty umístěné v přízemí pak předzahrádku.

Suterén budovy poslouží jako garáže. K dispozici tu bude

70 vnitřních stání a 56 míst v parkovacích zakladačích.

Martina Vampulová, vizualizace stavba

Metrostav_03_2017.indd 3

Lotyšsko

Prorážku 647 m dlouhé severní trouby tunelu Žilina, který je součástí rozestavěného úseku slovenské dálnice D1 Hričovské

Podhradie – Lietavská Lúčka, provedli 9. února 2017 raziči divize 5 vedení týmem Ing. Andreje Korby. Slavnostní prorážka

jižního tubusu se uskutečnila vloni 5. prosince. Dálniční tunel Žilina buduje Metrostav ve sdružení s Doprastavem ve velice

těžkých geologických podmínkách pomocí Nové rakouské tunelovací metody (NRTM). Více informací příště.

15.02.17 10:26