strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Třetí běloruská zakázka je z jiného soudku
Po stavbě logistických terminálů u Ščitomiriči jižně
od Minska a Kozloviči-2 v Brestu pokračuje divize 3
v Bělorusku další zakázkou, tentokrát vodohospodářskou. Začátkem loňského listopadu totiž její zástupci
podepsali smlouvu na modernizaci a rozšíření čistírny
odpadních vod (ČOV) v Brestu (mapa). Projekt financovaný úvěrem od Severní investiční banky v rámci Helsinské úmluvy o ochraně mořského prostředí oblasti
Baltského moře povede tým Ing. Pavla Hrušky.
„Na stavbu včetně dodávky technologií máme 36 měsíců od zahájení, které je v tomto případě totožné s podpisem smlouvy. Pak nás ještě čekají zkoušky a půlroční
zkušební provoz. ČOV by měla být zprovozněna v červenci 2019 k 1000. výročí založení Brestu,“ říká Ing. Hruška.
„Vloni jsme v listopadu a prosinci provedli geologické
a geodetické práce a průzkum stavu původních objektů.
Dnes náš subdodavatel, firma Brestkomunprojekt, pokračuje ve tvorbě projektu – zakázku rozdělenou na pět etap
totiž budujeme systémem Design & Build. Se zahájením
zemních prací první části díla počítáme v červnu,“ dodává
vedoucí projektu, kterému budou při zakázce pomáhat
dva zaměstnanci Metrostavu z Česka a čtyři z Běloruska.
1
Projekt za více než sedm milionů eur zahrnuje rekonstrukci a rozšíření dosavadních vodohospodářských zařízení a výstavbu nových částí tak, aby plně automatizovaná
městská čistírna odpadních vod vyhověla soudobým požadavkům na ochranu životního prostředí. Součástí díla
proto bude zejména výstavba přívodní komory, česlovny,
aktivačních a usazovacích nádrží a instalace moderního
technologického zařízení. Rekonstrukcí mezi jiným projdou primární usazovací (foto) i aktivační nádrže.
Divize 3 má s prací v Bělorusku zkušenosti
„Dopředu se dá jen těžko odhadnout, co bude na projektu
nejobtížnější. Určitě nedokonalá implementace mezinárodní smlouvy FIDIC do běloruského práva, mnoho změn
ze strany investora oproti zadání ve výběrovém řízení,
provádění prací za provozu původní čistírny odpadních
vod, rusko-anglická administrativa projektu a všude přítomná byrokracie ze strany státní správy. Každý nový
projekt je ale pro mě výzva a také příležitost naučit se
něco nového, seznámit se s dalšími lidmi, a i proto se také
na tuto stavbu těším,“ uzavírá Ing. Pavel Hruška.
–red–, foto archiv stavby
Nabídka na největší tunelovou stavbu v historii
Metrostav už tři měsíce připravuje nabídku na dílo H51 Pfons–Brenner (schema 1 a 2). Soutěže na
stavbu nejdelší části Brennerského bázového tunelu
(BBT) na rakouském území se účastní ve sdružení čtyř
dodavatelských subjektů jako jeden celek spolu se
svou dceřinou společností BeMo Tunnelling (40 % ku
60 %). Dokumentaci v němčině a italštině musí předat
do 18. dubna 2017. Na současné největší nabídce celoevropského dosahu, jejímž garantem je za Metrostav
Ing. Václav Pavlovský z divize 5, pracuje dohromady za
sdružení na 70 odborníků z Česka, Rakouska a Itálie.
„Nabídku na téměř stejně velkou tunelovou stavbu
jsme poprvé podávali v roce 2015. Tehdy se jednalo o obdobný úsek Brennerského tunelu na italské straně a sdružení, jehož jsme byli členem, skončilo v soutěži na druhém
místě. Zkušenosti, které jsme tehdy získali, samozřejmě
využíváme i dnes, i když stejný investor má v jiné zemi
odlišný přístup i mantinely nabídky,“ říká Ing. Pavlovský.
Výstavba BBT, který leží zhruba napůl v Itálii a Rakousku, je rozdělena do úseků. Pro víc než 10 částí díla včetně
přístupových tunelů už byl určen dodavatel a mimo aktu-
2
álně připravované etapy zbývají odsoutěžit jen čtyři kratší
úseky. „Na H51 je nutné vyrazit 32 km tunelů pomocí čtyř
TBM s průměrem 10,5 m a 23 km Novou rakouskou tunelovací metodou,“ říká Ing. Pavlovský. „Při výběru nabídek
používá zadavatel multikriteriální hodnocení. Posledně
byla váha na cenu menší než 50 %. Nejprve se posuzují
technická řešení, která vyhodnocují nezávislí experti.
Projekt sice je v gesci investora, my ale navrhujeme třeba
organizaci práce, typy TBM, větrání, logistiku či způsoby
minimalizace geotechnických rizik. Na prostudování tisíců
stran dokumentů má komise asi dva měsíce. Teprve pak
zadavatel otevírá cenovou nabídku s dodavatelským harmonogramem, který také hodnotí. Celý proces do podpisu smlouvy zabere asi 10 měsíců,“ dodává.
Po dlouhodobém úsilí, které zakázce věnoval ÚZP
Skupiny Metrostav, dnes na nabídce pracuje asi 15 zaměstnanců divize 5, kterým pomáhají experti z úseku
VTŘ, zejména Ing. Karel Rössler, PhD. Výstupy konzultují
v Innsbrucku, kde své know-how a doladění na místní
poměry přidávají kolegové z firmy BeMo. Na úrovni sdružení se nabídkou zaobírá kolem 50 vlastních specialistů
a síť externích konzultantů, úhrnem asi 70 osob. „Pokud
uspějeme, bude to společná zásluha. Všichni, se kterými
se stýkám, jsou profesionálové a zaslouží si poděkování
za řešení svých úkolů,“ uzavírá Ing. Pavlovský.
Pokud by se sdružení podařilo podílet na stavbě H51
Pfons–Brenner, mělo by před sebou vyhlídku dlouhodobé
zakázky. Investorská lhůta výstavby totiž činí 86 měsíců.
Navíc by si připsalo i špičkovou referenci. Po dokončení
v roce 2026 totiž bude BBT spolu s tunelovým obchvatem
Innsbrucku měřit 64 km, čímž překoná i Gotthardský
úpatní tunel, který je dnes nejdelší svého druhu na světě.
– red –, schema w w w.bbt-se.com
Sto sedmnáct nových bytů pro Hradec Králové
I když statistiky uvádějí, že počet zahájených staveb
bytů v poslední době klesá, hlásí Metrostav další
novou bytovou zakázku. Tentokrát se jedná o projekt
nazvaný Medium park, který se bude nacházet v královéhradecké městské části Moravské Předměstí hned
naproti obchodnímu centru Futurum a v blízkosti dosavadní bytové zástavby. Projektu na klíč se ujali stavbaři divize 9 v čele s Ing. Pavlem Trojanem.
„V současnosti odhrnujeme sníh a zahajujeme stavbu.
Abych byl konkrétní, jde o část přeložek a zemní práce
na stavební jámě. Následně nás bude čekat pilotové založení a pevně věřím, že v březnu nám počasí dovolí přeložit
vodovodní řad DN 600,“ říká vedoucí projektu. Podle jeho
slov je Medium park běžný bytový projekt, který má ale
z důvodu inženýringových a projektových pochybení investora hned od počátku velmi napjatý termín dokončení.
Litva
Rusko
Bělorusko
Rusko
Minsk
Polsko
Brest
Německo
Ukrajina
Česko
Slovensko
Rakousko
Modernizace plaveckého areálu v Porubě
Kolegové ze severomoravského regionu divize 1 rekonstruují venkovní části plaveckého areálu v Ostravě-Porubě. „Velmi zajímavé je pozorovat instalaci nerezových bazénů, které dodáváme včetně technologií,“
říká vedoucí projektu Ing. Lukáš Horuta.
Současná stavba je druhou částí rekonstrukce sportoviště, které kolem krytého bazénu vyrostlo v 80. letech
20. století. První etapa, modernizace vnitřních prostor,
skončila loni v listopadu. Práce na úpravě exteriéru Metrostav zahájil už předtím – v září. Dokončit je chce v dubnu.
Venkovní 25m bazén se v rámci revitalizace rozdělí
na dvě nerezové části – letní, o rozměrech 2 x 16 m, a celoroční o velikosti 7 x 12 m. První část doplněná o atrakce,
jako je protiproud či vzduchové a masážní lavice, bude
v provozu jen v horkých dnech. Druhou, jež bude spojená
s vnitřním bazénem krytým vodním tunelem, budou moci
návštěvníci využívat i v zimě, protože teplota vody se v ní
bude i v zimě pohybovat mezi 30 až 35 ºC.
Novou nerezovou vanou budou po úpravě terénu
osazena i dětská brodítka. Důležitou součástí venkovních
prací bude také rozšíření zpevněných ploch a rekonstrukce okolních teras. Modernizace má zvýšit atraktivitu a kapacitu areálu. Město počítá, že během letních dnů využije
nabídku areálu až 1000 návštěvníků za den.
Stavba není podle Ing. Horuty složitá, za drobnou
komplikaci považuje pouze to, že probíhá v zimě (foto).
„Není to ideální, ale jsme připravení pracovat pod vyhřívanými stany,“ říká a oceňuje spolupráci s dodavateli
i s investorem. „Rádi bychom se ucházeli i o další etapu
prací, která plavecký areál rozšíří. Proto je v současnosti
naší prioritou odvést v termínu výbornou práci,“ dodává.
Jeho tým dnes s divizí 5 připravuje v Ostravě i modernizaci dvou tramvajových mostů. Divize 1 je zbourá
a divize 5 postaví „Jsme si ale ve všem nápomocní a zastupitelní a tvoříme jeden tým,“ říká Ing. Horuta.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
Ačkoli se jedná o standardní bytovou výstavbu, komplikace se mohou podle Ing. Pavla Trojana objevit hlavně
na začátku díla, protože stavbaři budou objekt zakládat
pod hladinou podzemní vody. Tu by měl ve štětovnicemi
zajištěné stavební jámě snížit systém čerpacích studní.
„Kromě čerpání nás čeká i větší množství přeložek inženýrských sítí, což by také mohlo stavbu lehce zpomalit,
ale další těžkosti doufám nenastanou,“ říká Ing. Trojan.
Nosnou konstrukci podzemí objektu vytvoří bílá vana,
nadzemní podlaží budou vyzdívaná se železobetonovými
stropy. „Na této části díla bychom rádi spolupracovali
s divizí 6,“ dodává Ing. Trojan. Objekt bude mít plochou
střechu, fasádu ze severu ozvláštní popínavé rostliny.
Příjemný prostor pro život
Už do září příštího roku by doslova na zelené louce měl na
společné podzemní podnoži vyrůst nad zem čtyřpodlažní
objekt (vizualizace), který bude dispozičně i provozně
rozdělen na tři bloky se samostatnými schodišti a výtahy. Architekti z Atelieru Habina je navrhli jako trojtrakt se
střední chodbou, s půdorysem ve tvaru písmene U. Díky
tomu se uprostřed komplexu vytvoří neuzavřené atrium.
V domě vznikne celkem 117 nových bytových jednotek
a apartmánů o velkosti 1+kk až 4+kk. Většina bytů bude
mít balkon, ty umístěné v přízemí pak předzahrádku.
Suterén budovy poslouží jako garáže. K dispozici tu bude
70 vnitřních stání a 56 míst v parkovacích zakladačích.
Martina Vampulová, vizualizace stavba
Metrostav_03_2017.indd 3
Lotyšsko
Prorážku 647 m dlouhé severní trouby tunelu Žilina, který je součástí rozestavěného úseku slovenské dálnice D1 Hričovské
Podhradie – Lietavská Lúčka, provedli 9. února 2017 raziči divize 5 vedení týmem Ing. Andreje Korby. Slavnostní prorážka
jižního tubusu se uskutečnila vloni 5. prosince. Dálniční tunel Žilina buduje Metrostav ve sdružení s Doprastavem ve velice
těžkých geologických podmínkách pomocí Nové rakouské tunelovací metody (NRTM). Více informací příště.
15.02.17 10:26