Jedenácté zimní sportovní

hry Metrostavu se vydařily

20. února 2018 / 3 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Tomáše Ćmiela,

vedoucího projektu z divize 4 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Zakázky v jaderných elektrárnách

úspěšně pokračují str. 2

Divize 1 se vrátila do třineckých

sléváren str. 2

Druhá prorážka v Kongsbergu

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Počet spokojených řidičů stoupá

Před pár týdny otevřeli stavbaři z týmu Ing. Igora Sedláčka

z divize 4 pro veřejnou dopravu levý jízdní pás téměř 3 km

dlouhého úseku komunikace S7, který začíná kousek

od Visly a směřuje na Nowy Dwór Gdański. Vzhledem

k současné probíhající výstavbě pravého jízdního pásu

je zde provoz veden obousměrně. Kvůli pozdější záruce

krytu vozovky jezdí auta po ložné vrstvě, obrusná bude

zhotovena až na samém konci stavby. Současně s částí S7

byl v rámci jednoho dopravního opatření zprovozněn

i téměř kilometr souběžně vedené servisní komunikace.

Ministr v muzeu

Nový ministr kultury

PhDr. Ilja Šmíd (foto vlevo)

navštívil 1. února historickou

budovu Národního muzea,

aby se seznámil s její

rekonstrukcí, kterou řídí

tým Jana Kučery z divize 9.

Kontrolního dne se zúčastnili i generální ředitel muzea

PhDr. Michal Lukeš, Ph.D., a generální ředitelka

Národního památkového ústavu Ing. arch. Naděžda

Goryczková s Pavlem Jeriem, který stavbu osobně

dozoruje. Na závěr prohlídky ministr ocenil práci týmu,

který se na rekonstrukci podílí, a vyjádřil mu podporu.

Program doporučení funguje

Práce kolegů z divize 5 (titulní foto), které na stavbě

obchvatu města Kongsberg vede tým Ing. Jiřího Šacha,

si opět zasloužila pozornost norské veřejnosti i místního velvyslance České republiky Jaroslava Knota.

Po loňském září, kdy byl proražen tunel Moane, totiž

25. ledna starostka města Kari Anne Sand posledním

slavnostním odpalem zakončila i ražby tunelu Vollås.

Zima je letos v Norsku velmi tvrdá. „Před Vánocemi nás

sužovaly silné mrazy, během celého týdne teplota nevystoupala nad minus 10 °C a často klesla až k minus dvaceti. Po Vánocích se přidaly přívaly sněhu, momentálně

ho tady leží asi 1,5 metru. Pluhování a posyp cest nám ale

starost nedělá, o ty se stará náš partner ve sdružení, firma

Bertelsen & Garpestad, která někdy musela nasadit stroje

na 24 hodin denně. My jsme byli na zimu dobře připraveni,

takže kromě několika menších problémů nás v ražbách

neomezila. Pro kolegy z provozu mostů a železobetonových konstrukcí (ŽBK) ale současné počasí znamená

výraznější komplikaci a při přívalech sněhu i zpomalení

prací,“ říká vedoucí projektu Ing. Šach.

Pro úspěšné dokončení ražby tunelu Vollås bylo

důležité provést zateplení rozvodů technologické vody

a systému pro čerpání a čištění tunelové vody. Čelba už

byla na začátku zimy tak daleko v hoře, že u ní nemrzlo.

Pracovníci z provozu mostů a ŽBK ale musejí před betonáží vytápět bednění a při velkých mrazech topit také během

tuhnutí betonu tak, aby se nastartoval proces hydratace.

Také nezabudovaná výztuž, bednění a další vybavení musejí být stále přikryté, aby je neobalil sníh či led.

Zkušenosti ze stavby

Oba tunely na trase E134 Trollerudmoen–Saggrenda –

Moane s raženou délkou 275 m a Vollås se 440 m – měly

největší standardizovaný profil, jaký v Norsku může být.

„Jedná se o tunely třídy T14,5, které jsou 16 m široké

a 10 m vysoké. Běžná plocha výrubu je 130 m² a v zálivu,

rozšířeném o další 3 m, dosahuje 168 m² – tam už jsme

museli čelbu dělit. Obvyklé operace v tak velkém tunelu

trvají déle, než jsme zvyklí, a úměrně vyšší je i množství

použitých svorníků a betonu. Ze všeho nejobtížnější ale

byl začátek ražeb tunelu Moane, kde byla geologicky

a geometricky nepříznivá portálová stěna těsně u obydlených domů a čelbu bylo nutné dělit na malé části i zakrývat. Navíc jsme museli používat těžké vystrojení a první

metry ražeb šly extrémně pomalu,“ vzpomíná Ing. Šach.

Na obchvatu Kongsbergu už tuneláři z divize 5 provádějí jen dokončovací práce a připravují se k přesunu

na další projekt. Jejich kolegové z provozu mostů a ŽBK

dostavěli dva podjezdy, základy portálů tunelu Moane

a pracují na skruži pro betonáž prvního portálu (foto č. 1).

Ve zprávě z návštěvy velvyslance Jaroslava Knota

(foto č. 2 vlevo) na posledním odpalu tunelu Vollås web

Ministerstva zahraničních věcí uvedl: „Metrostav opět

svou kvalitní a poctivou prací dokázal, že je vlajkovou

lodí českého stavebního průmyslu nejen v Norsku, ale

i v celé Skandinávii, kde je výborně etablován.“

Výstavba bytů Vivus pokračuje

Metrostav_03_2018.indd 1

1

Kompletní obnova

Tým Ing. Františka Janteka z oblastního zastoupení

divize 3 pro Košický a Prešovský kraj dokončil po roce

prací kompletní rekonstrukci budovy Přírodovědecké

fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košicích.

Památkově chráněný objekt z počátku 20. století, využívaný jako vědecko-výzkumné pracoviště, zdevastoval

v prosinci 2016 velký požár, při kterém shořela střecha.

–red–, foto archiv stavby

Letos v lednu obdrželi zaměstnanci Metrostavu osm

odměn za doporučení nových kolegů v celkové výši

70 000 Kč. Program pro doporučení spolupracovníků

najdete na webu https://metrostav.jobote.com.

Divize 3 podepsala smlouvu na výstavbu obytného souboru

Vivus Argentinská v Praze 7. Zakázka potrvá 26 měsíců

a tým Ing. Michala Bárty ji provede ve sdružení se

společností SWIETELSKY stavební. Metrostav už postavil

bytové domy Vivus Uhříněves a staví Vivus Ohradní.

Metrostav opět staví v pražském

podzemí str. 3

2

Úkolem divize 3 bylo zpracovat projektovou dokumentaci kompletní opravy objektu a pod provizorním

zastřešením obnovit poškozené konstrukce i prvky do

původního vzhledu. Týkalo se to i nefunkčních komínů

(foto). Investor samozřejmě přihlédl k době rekonstrukce

– staré plastové rozvody vzduchotechniky, jimiž se šířil

oheň, třeba nahradily nerezové s protipožárními klapkami.

Ing. Jantek vzpomíná: „Až po odstranění zbytků shořelé střechy odborník zjistil, že se v části stropních trámů

vyskytuje dřevomorka, což nás nečekaně donutilo vyměnit řadu dřevěných prvků. Nový krov jsme potom podle

požadavků památkářů složili na místě pomocí klasických

tesařských spojů. Práce na střeše samozřejmě probíhaly

tak, aby nepršelo do interiérů, kde jsme pracovali na

opravách a měnili instalace. V části objektu investor navíc

pokračoval ve výzkumných úkolech, které stavba nesměla

ohrozit prachem nebo otřesy. Vše se nám podařilo zvládnout kvalitně a včas zejména díky dobré práci přípraváře

Ing. Jána Bednára a mistra Ing. Radovana Krupy.“

–red–, foto archiv stavby

16.02.18 9:19