Jedenácté zimní sportovní
hry Metrostavu se vydařily
20. února 2018 / 3 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Tomáše Ćmiela,
vedoucího projektu z divize 4 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Zakázky v jaderných elektrárnách
úspěšně pokračují str. 2
Divize 1 se vrátila do třineckých
sléváren str. 2
Druhá prorážka v Kongsbergu
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Počet spokojených řidičů stoupá
Před pár týdny otevřeli stavbaři z týmu Ing. Igora Sedláčka
z divize 4 pro veřejnou dopravu levý jízdní pás téměř 3 km
dlouhého úseku komunikace S7, který začíná kousek
od Visly a směřuje na Nowy Dwór Gdański. Vzhledem
k současné probíhající výstavbě pravého jízdního pásu
je zde provoz veden obousměrně. Kvůli pozdější záruce
krytu vozovky jezdí auta po ložné vrstvě, obrusná bude
zhotovena až na samém konci stavby. Současně s částí S7
byl v rámci jednoho dopravního opatření zprovozněn
i téměř kilometr souběžně vedené servisní komunikace.
Ministr v muzeu
Nový ministr kultury
PhDr. Ilja Šmíd (foto vlevo)
navštívil 1. února historickou
budovu Národního muzea,
aby se seznámil s její
rekonstrukcí, kterou řídí
tým Jana Kučery z divize 9.
Kontrolního dne se zúčastnili i generální ředitel muzea
PhDr. Michal Lukeš, Ph.D., a generální ředitelka
Národního památkového ústavu Ing. arch. Naděžda
Goryczková s Pavlem Jeriem, který stavbu osobně
dozoruje. Na závěr prohlídky ministr ocenil práci týmu,
který se na rekonstrukci podílí, a vyjádřil mu podporu.
Program doporučení funguje
Práce kolegů z divize 5 (titulní foto), které na stavbě
obchvatu města Kongsberg vede tým Ing. Jiřího Šacha,
si opět zasloužila pozornost norské veřejnosti i místního velvyslance České republiky Jaroslava Knota.
Po loňském září, kdy byl proražen tunel Moane, totiž
25. ledna starostka města Kari Anne Sand posledním
slavnostním odpalem zakončila i ražby tunelu Vollås.
Zima je letos v Norsku velmi tvrdá. „Před Vánocemi nás
sužovaly silné mrazy, během celého týdne teplota nevystoupala nad minus 10 °C a často klesla až k minus dvaceti. Po Vánocích se přidaly přívaly sněhu, momentálně
ho tady leží asi 1,5 metru. Pluhování a posyp cest nám ale
starost nedělá, o ty se stará náš partner ve sdružení, firma
Bertelsen & Garpestad, která někdy musela nasadit stroje
na 24 hodin denně. My jsme byli na zimu dobře připraveni,
takže kromě několika menších problémů nás v ražbách
neomezila. Pro kolegy z provozu mostů a železobetonových konstrukcí (ŽBK) ale současné počasí znamená
výraznější komplikaci a při přívalech sněhu i zpomalení
prací,“ říká vedoucí projektu Ing. Šach.
Pro úspěšné dokončení ražby tunelu Vollås bylo
důležité provést zateplení rozvodů technologické vody
a systému pro čerpání a čištění tunelové vody. Čelba už
byla na začátku zimy tak daleko v hoře, že u ní nemrzlo.
Pracovníci z provozu mostů a ŽBK ale musejí před betonáží vytápět bednění a při velkých mrazech topit také během
tuhnutí betonu tak, aby se nastartoval proces hydratace.
Také nezabudovaná výztuž, bednění a další vybavení musejí být stále přikryté, aby je neobalil sníh či led.
Zkušenosti ze stavby
Oba tunely na trase E134 Trollerudmoen–Saggrenda –
Moane s raženou délkou 275 m a Vollås se 440 m – měly
největší standardizovaný profil, jaký v Norsku může být.
„Jedná se o tunely třídy T14,5, které jsou 16 m široké
a 10 m vysoké. Běžná plocha výrubu je 130 m² a v zálivu,
rozšířeném o další 3 m, dosahuje 168 m² – tam už jsme
museli čelbu dělit. Obvyklé operace v tak velkém tunelu
trvají déle, než jsme zvyklí, a úměrně vyšší je i množství
použitých svorníků a betonu. Ze všeho nejobtížnější ale
byl začátek ražeb tunelu Moane, kde byla geologicky
a geometricky nepříznivá portálová stěna těsně u obydlených domů a čelbu bylo nutné dělit na malé části i zakrývat. Navíc jsme museli používat těžké vystrojení a první
metry ražeb šly extrémně pomalu,“ vzpomíná Ing. Šach.
Na obchvatu Kongsbergu už tuneláři z divize 5 provádějí jen dokončovací práce a připravují se k přesunu
na další projekt. Jejich kolegové z provozu mostů a ŽBK
dostavěli dva podjezdy, základy portálů tunelu Moane
a pracují na skruži pro betonáž prvního portálu (foto č. 1).
Ve zprávě z návštěvy velvyslance Jaroslava Knota
(foto č. 2 vlevo) na posledním odpalu tunelu Vollås web
Ministerstva zahraničních věcí uvedl: „Metrostav opět
svou kvalitní a poctivou prací dokázal, že je vlajkovou
lodí českého stavebního průmyslu nejen v Norsku, ale
i v celé Skandinávii, kde je výborně etablován.“
Výstavba bytů Vivus pokračuje
Metrostav_03_2018.indd 1
1
Kompletní obnova
Tým Ing. Františka Janteka z oblastního zastoupení
divize 3 pro Košický a Prešovský kraj dokončil po roce
prací kompletní rekonstrukci budovy Přírodovědecké
fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košicích.
Památkově chráněný objekt z počátku 20. století, využívaný jako vědecko-výzkumné pracoviště, zdevastoval
v prosinci 2016 velký požár, při kterém shořela střecha.
–red–, foto archiv stavby
Letos v lednu obdrželi zaměstnanci Metrostavu osm
odměn za doporučení nových kolegů v celkové výši
70 000 Kč. Program pro doporučení spolupracovníků
najdete na webu https://metrostav.jobote.com.
Divize 3 podepsala smlouvu na výstavbu obytného souboru
Vivus Argentinská v Praze 7. Zakázka potrvá 26 měsíců
a tým Ing. Michala Bárty ji provede ve sdružení se
společností SWIETELSKY stavební. Metrostav už postavil
bytové domy Vivus Uhříněves a staví Vivus Ohradní.
Metrostav opět staví v pražském
podzemí str. 3
2
Úkolem divize 3 bylo zpracovat projektovou dokumentaci kompletní opravy objektu a pod provizorním
zastřešením obnovit poškozené konstrukce i prvky do
původního vzhledu. Týkalo se to i nefunkčních komínů
(foto). Investor samozřejmě přihlédl k době rekonstrukce
– staré plastové rozvody vzduchotechniky, jimiž se šířil
oheň, třeba nahradily nerezové s protipožárními klapkami.
Ing. Jantek vzpomíná: „Až po odstranění zbytků shořelé střechy odborník zjistil, že se v části stropních trámů
vyskytuje dřevomorka, což nás nečekaně donutilo vyměnit řadu dřevěných prvků. Nový krov jsme potom podle
požadavků památkářů složili na místě pomocí klasických
tesařských spojů. Práce na střeše samozřejmě probíhaly
tak, aby nepršelo do interiérů, kde jsme pracovali na
opravách a měnili instalace. V části objektu investor navíc
pokračoval ve výzkumných úkolech, které stavba nesměla
ohrozit prachem nebo otřesy. Vše se nám podařilo zvládnout kvalitně a včas zejména díky dobré práci přípraváře
Ing. Jána Bednára a mistra Ing. Radovana Krupy.“
–red–, foto archiv stavby
16.02.18 9:19