strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Metrostav opět staví v pražském podzemí

Divize 8 se vrátila do metra – ve stanicích Náměstí Republiky a Palmovka řídí rekonstrukce pohyblivých schodů

(PS), do stanice Nádraží Veleslavín eskalátory doplňuje. Provoz v podzemí přitom nesmí narušit.

Linka B, Náměstí Republiky – západní vestibul (foto č. 5)

Termín stavby:

1. 11. 2017 – 1. 8. 2018

Dodavatel:

Metrostav (50 %) a Geosan Group (50 %)

Vedoucí projektu:

Ing. Jan Štoncner, divize 8 (D8)

Počet PS:

tři staniční

Zdvih:

34,3 m

Šířka stupně:

1000 mm

Délka PS:

68 600 mm

Práce Skupiny Metrostav: D6 – tesárna, D1 – elektroservis a ZTI, D11 – buňky a půjčovna, D4 – doprava, D8

– geodeti a elektrostředisko, TBG Metrostav – betony,

Metrostav stavebniny, Subterra – elektrostředisko

1

Dokončené bytové projekty střídají nové

Výstavba bytů v Praze a jejím okolí patří ke standardním zakázkám Metrostavu. Vloni jeho pracovníci

dokončili více než 800 nových bytových jednotek. Dalších 78 k nim letos přidal tým Petra Kratochvíla, který

právě uzavřel druhou etapu výstavby domů U Dubu

v Modřanech. Divize 9 pokračuje ve stavbě v Berouně.

Z nedávno zveřejněné analýzy Institutu plánování

a rozvoje Prahy (IPRP) vyplývá, že se sice v hlavním městě

ve srovnání s minulostí nestaví kriticky málo, přesto nabídka bytů nedokáže reagovat na velmi vysokou poptávku,

2

která už několik let stoupá. Institut zkoumal všechny developerské projekty novostaveb domů s minimální velikostí

10 bytových jednotek, které byly v daném roce zkolaudované, rozestavěné či nabízené na trhu. K loňskému září

tak identifikoval celkem 118 projektů o celkovém počtu

13 206 bytů v některé z fází realizace. Volná ke koupi jich

však byla jen necelá desetina. Průměrná velikost projektu

dosahovala 112 jednotek. Jejich vnitřní užitná plocha průměrně měřila 82,7 m², když se však připočetly i balkony,

lodžie a terasy, vyšplhala se k rovným 100 m².

Divize 1 dokončila U Dubu dalších 78 bytů

Do analýzy IPRP se určitě promítla i druhá etapa výstavby

bytových domů z projektu U Dubu nedaleko Modřanské

rokle (foto č. 1). I když průměrných hodnot co do počtu

dokončených bytů i jejich velikostí nedosáhla – v Modřanech totiž vzniklo jen 78 bytů ve velikosti od 29 do 119 m².

Stavbaři z divize 1 v čele s Petrem Kratochvílem postavili na rohu ulic Generála Šišky a Československého exilu

3

dva samostatné pětipatrové objekty propojené dvěma

suterény s garážovými stáními a sklepy. Podzemní podlaží

navíc nově postavené objekty propojují s domy U Dubu,

které vznikly v první etapě projektu, již Petr Kratochvíl

se svým týmem dokončil už v roce 2015. Také o bydlení

v Modřanech je velký zájem. Všechny byty U Dubu II byly

rezervovány už před zahájením výstavby.

Pokračování ve výstavbě přináší výhody

Standardy bytových domů (foto č. 2), které vznikly nedávno, se od těch předchozích nelišily. Obě etapy výstavby

se shodovaly i z hlediska technického a estetického (foto

č. 3), což bylo pro stavbaře výhodou. „Díky tomu, že jsme

stavěli první etapu, využili jsme některé technické postupy,

jež vznikly během ní. Jednalo se například o řešení detailů

klempířských konstrukcí. Dále jsme se pokusili udržet

spolehlivé subdodavatele a eliminovat nespolehlivé. Jako

velký přínos pak vidím i skutečnost, že jsme se už znali

s investorem a měli jsme z jednání s ním zkušenosti,“ řekl

vedoucí projektu. V současné době si mohou zájemci rezervovat byty ve třetí etapě výstavby, během níž vznikne

celkem 101 nových bytů. „Měla by začít na jaře a s investorem už o zakázce jednáme,“ dodal Petr Kratochvíl.

V Berouně staví byty divize 9

Bytový dům Corso vyrůstá pod taktovkou Milana Vaňkáta

z divize 9 v Berouně na nábřeží řeky Berounky, k níž bude

orientovaná hlavní fasáda. Do února příštího roku se objekt vyšplhá do výšky čtyř nadzemních podlaží a jednoho

ustupujícího, kde vzniknou dva byty s velkorysými terasami. Celkově bude v domě 18 bytů a v podzemí garážová

stání. Parkování budou mít majitelé zajištěné i za domem

– krytá parkovací místa těsně navážou na administrativní

budovu v Hrnčířské ulici, kterou – jak noviny informovaly

minule –rekonstruuje a dostavuje stejný tým. Mezi parkovištěm a hřištěm sousední základní školy vyroste zahrada.

Při pohledu na vizualizace domu od ateliéru ov architekti na první pohled upoutá zalamovaná fasáda (obr. č. 4),

díky níž se každý byt otevře velkými prosklenými plochami

směrem k řece. Dynamiku vzhledu umocní střídání otevřených a zasklených lodžií. Architekti si vyhráli také s barvami. Hlavní část domu bude mít tmavě fialovočervenou

omítku, u vstupu a ustoupeného 5. NP bude světle šedá.

Barvy pláště doplní ještě bílé rámy oken a dveře.

Demontáž trojice starých eskalátorů a montáž nových

mezi západním vestibulem stanice a nástupištěm je

vzhledem k rozměrným dílcům velmi náročná. Jejich dopravu zajišťují při noční přepravní výluce pracovní vozy

metra z dep Zličín a Hostivař. Modernizace probíhá nejen

za provozu stanice metra, ale i podchodu pod náměstím

Republiky s otevřenými obchody a zachovanými vstupy

do OC Palladium. Kvůli umístění stavby na frekventovaném místě není možné na povrchu vybudovat potřebné

zařízení staveniště a i možnosti svislé či vodorovné dopravy materiálu a zařízení jsou velmi omezené.

„Vzhledem k exponované turistické a obchodní lokalitě

Metrostav vyhověl žádosti pražského magistrátu a eskalátory neuzavřel od 1. listopadu, jak bylo v plánu, ale až

2. ledna 2018, čímž přispěl k adventní pohodě ve středu

metropole,“ připomněl Ing. Štoncner.

Linka B, Palmovka – východní část (fota č. 1, 2)

Termín stavby:

22. 11. 2017 – 8. 4. 2018

Dodavatel:

Metrostav

Vedoucí projektu:

Ing. Libor Zeman, divize 8

Počet PS:

tři staniční a jedny podchodové

Šířka stupně:

1000 mm

Zdvih staničních PS:

6,84 m

Délka staničních PS:

13 680 mm

Zdvih podchodových PS:

6,61 m

Délka podchodových PS:

13 220 mm

Práce Skupiny Metrostav: D8 – elektrostředisko a geodeti, D5 – část ocelových konstrukce a repase, D11 – buňky,

oplocení a půjčovna mechanizace

Tým Ing. Zemana ukončil vloni 14. listopadu obdobnou

stavbu v západní části stanice Palmovka, kde během

pouhých 152 dnů vyměnil tři staniční a dva podchodové

eskalátory a navíc vybudoval bezbariérový výtah.

„Na současnou práci máme jen 137 kalendářních

dnů, do nichž jsou započítány i vánoční svátky, kdy třeba německý výrobce elektrokomponentů pro eskalátory

měl plánovanou třítýdenní celopodnikovou výluku výroby. Na schvalovací řízení, přejímky, komplexní zkoušky

a získání průkazů způsobilosti pro provoz určených technických zařízení DP Praha navíc spotřebujeme 35 dnů.

Pracujeme proto na dvě směny,“ říká Ing. Zeman.

Linka A, Nádraží Veleslavín – jižní podchod (fota č. 3, 4)

Termín stavby:

1. 11. 2017 – 31. 3. 2018

Dodavatel:

Metrostav

Vedoucí projektu:

Ing. Jan Štoncner, divize 8

Počet PS:

dvoje podchodové

Zdvih:

4,7 m

Šířka stupně:

800 mm

Délka PS:

9400 mm

Práce Skupiny Metrostav: D5 – zámečníci, D6 – tesárna,

D1 – elektroservis, D11 – buňky a půjčovna, D4 – doprava, D8 – geodeti, TBG Metrostav – betony, Metrostav

stavebniny, Subterra – elektrostředisko

První etapa stavby zahrnuje vybourání výstupního schodiště směrem k terminálu BUS a jeho náhradu dvojicí

užších pohyblivých schodů. Ve druhé etapě díla vznikne

u zastávky autobusu ve směru na Slaný asi 5,5 metru

dlouhý ocelový přístřešek se skleněnou střechou.

„Chybějící eskalátory u extrémně frekventovaného výstupu z metra směrem k autobusu na letiště a vlakovému

nádraží Veleslavín byly mediálně sledovanou kauzou. Proto i jejich stavba probíhá pod dohledem nejen investora,

ale i veřejnosti,“ uzavřel Ing. Štoncner.

1

2

3

4

Spolupráce se Subterrou a dobré zázemí divize

„Staveniště jsme převzali loni koncem října a v podstatě

hned druhý den jsme začali budovat zázemí stavby,“ říká

Milan Vaňkát. Pak následovaly zemní práce a příprava

pilotovací roviny s vrty pro piloty. „Dnes již máme zabetonovaný strop nad přízemím, a pokud nás nezastaví nepřízeň počasí, tak v průběhu dubna dokončíme kompletní

monolitickou konstrukci a zaměříme se na ostatní práce

včetně dodávky domovních technologií, které pro nás ve

sdružení zajišťuje Subterra,“ popisuje vedoucí projektu.

„Corso by mělo být dokončeno příští rok v únoru.

Vzhledem k poměrně velkým nárokům na kvalitu osazovaných prvků, ale i náročnost investora na jakost prováděných prací nás čeká nelehký úkol. Jsem ale přesvědčen,

že se nám společně se Subterrou i díky zázemí, které nám

poskytuje naše divize, podaří předat investorovi kvalitní

dílo, které bude sloužit k bydlení po dlouhá léta a bude se

líbit i obyvatelům Berouna,“ uzavřel Milan Vaňkát.

Martina Vampulová, foto archiv Metrosta-

4

Metrostav_03_2018.indd 3

vu, vizualizace ateliér ov architekti

5

16.02.18 9:19