strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Metrostav opět staví v pražském podzemí
Divize 8 se vrátila do metra – ve stanicích Náměstí Republiky a Palmovka řídí rekonstrukce pohyblivých schodů
(PS), do stanice Nádraží Veleslavín eskalátory doplňuje. Provoz v podzemí přitom nesmí narušit.
Linka B, Náměstí Republiky – západní vestibul (foto č. 5)
Termín stavby:
1. 11. 2017 – 1. 8. 2018
Dodavatel:
Metrostav (50 %) a Geosan Group (50 %)
Vedoucí projektu:
Ing. Jan Štoncner, divize 8 (D8)
Počet PS:
tři staniční
Zdvih:
34,3 m
Šířka stupně:
1000 mm
Délka PS:
68 600 mm
Práce Skupiny Metrostav: D6 – tesárna, D1 – elektroservis a ZTI, D11 – buňky a půjčovna, D4 – doprava, D8
– geodeti a elektrostředisko, TBG Metrostav – betony,
Metrostav stavebniny, Subterra – elektrostředisko
1
Dokončené bytové projekty střídají nové
Výstavba bytů v Praze a jejím okolí patří ke standardním zakázkám Metrostavu. Vloni jeho pracovníci
dokončili více než 800 nových bytových jednotek. Dalších 78 k nim letos přidal tým Petra Kratochvíla, který
právě uzavřel druhou etapu výstavby domů U Dubu
v Modřanech. Divize 9 pokračuje ve stavbě v Berouně.
Z nedávno zveřejněné analýzy Institutu plánování
a rozvoje Prahy (IPRP) vyplývá, že se sice v hlavním městě
ve srovnání s minulostí nestaví kriticky málo, přesto nabídka bytů nedokáže reagovat na velmi vysokou poptávku,
2
která už několik let stoupá. Institut zkoumal všechny developerské projekty novostaveb domů s minimální velikostí
10 bytových jednotek, které byly v daném roce zkolaudované, rozestavěné či nabízené na trhu. K loňskému září
tak identifikoval celkem 118 projektů o celkovém počtu
13 206 bytů v některé z fází realizace. Volná ke koupi jich
však byla jen necelá desetina. Průměrná velikost projektu
dosahovala 112 jednotek. Jejich vnitřní užitná plocha průměrně měřila 82,7 m², když se však připočetly i balkony,
lodžie a terasy, vyšplhala se k rovným 100 m².
Divize 1 dokončila U Dubu dalších 78 bytů
Do analýzy IPRP se určitě promítla i druhá etapa výstavby
bytových domů z projektu U Dubu nedaleko Modřanské
rokle (foto č. 1). I když průměrných hodnot co do počtu
dokončených bytů i jejich velikostí nedosáhla – v Modřanech totiž vzniklo jen 78 bytů ve velikosti od 29 do 119 m².
Stavbaři z divize 1 v čele s Petrem Kratochvílem postavili na rohu ulic Generála Šišky a Československého exilu
3
dva samostatné pětipatrové objekty propojené dvěma
suterény s garážovými stáními a sklepy. Podzemní podlaží
navíc nově postavené objekty propojují s domy U Dubu,
které vznikly v první etapě projektu, již Petr Kratochvíl
se svým týmem dokončil už v roce 2015. Také o bydlení
v Modřanech je velký zájem. Všechny byty U Dubu II byly
rezervovány už před zahájením výstavby.
Pokračování ve výstavbě přináší výhody
Standardy bytových domů (foto č. 2), které vznikly nedávno, se od těch předchozích nelišily. Obě etapy výstavby
se shodovaly i z hlediska technického a estetického (foto
č. 3), což bylo pro stavbaře výhodou. „Díky tomu, že jsme
stavěli první etapu, využili jsme některé technické postupy,
jež vznikly během ní. Jednalo se například o řešení detailů
klempířských konstrukcí. Dále jsme se pokusili udržet
spolehlivé subdodavatele a eliminovat nespolehlivé. Jako
velký přínos pak vidím i skutečnost, že jsme se už znali
s investorem a měli jsme z jednání s ním zkušenosti,“ řekl
vedoucí projektu. V současné době si mohou zájemci rezervovat byty ve třetí etapě výstavby, během níž vznikne
celkem 101 nových bytů. „Měla by začít na jaře a s investorem už o zakázce jednáme,“ dodal Petr Kratochvíl.
V Berouně staví byty divize 9
Bytový dům Corso vyrůstá pod taktovkou Milana Vaňkáta
z divize 9 v Berouně na nábřeží řeky Berounky, k níž bude
orientovaná hlavní fasáda. Do února příštího roku se objekt vyšplhá do výšky čtyř nadzemních podlaží a jednoho
ustupujícího, kde vzniknou dva byty s velkorysými terasami. Celkově bude v domě 18 bytů a v podzemí garážová
stání. Parkování budou mít majitelé zajištěné i za domem
– krytá parkovací místa těsně navážou na administrativní
budovu v Hrnčířské ulici, kterou – jak noviny informovaly
minule –rekonstruuje a dostavuje stejný tým. Mezi parkovištěm a hřištěm sousední základní školy vyroste zahrada.
Při pohledu na vizualizace domu od ateliéru ov architekti na první pohled upoutá zalamovaná fasáda (obr. č. 4),
díky níž se každý byt otevře velkými prosklenými plochami
směrem k řece. Dynamiku vzhledu umocní střídání otevřených a zasklených lodžií. Architekti si vyhráli také s barvami. Hlavní část domu bude mít tmavě fialovočervenou
omítku, u vstupu a ustoupeného 5. NP bude světle šedá.
Barvy pláště doplní ještě bílé rámy oken a dveře.
Demontáž trojice starých eskalátorů a montáž nových
mezi západním vestibulem stanice a nástupištěm je
vzhledem k rozměrným dílcům velmi náročná. Jejich dopravu zajišťují při noční přepravní výluce pracovní vozy
metra z dep Zličín a Hostivař. Modernizace probíhá nejen
za provozu stanice metra, ale i podchodu pod náměstím
Republiky s otevřenými obchody a zachovanými vstupy
do OC Palladium. Kvůli umístění stavby na frekventovaném místě není možné na povrchu vybudovat potřebné
zařízení staveniště a i možnosti svislé či vodorovné dopravy materiálu a zařízení jsou velmi omezené.
„Vzhledem k exponované turistické a obchodní lokalitě
Metrostav vyhověl žádosti pražského magistrátu a eskalátory neuzavřel od 1. listopadu, jak bylo v plánu, ale až
2. ledna 2018, čímž přispěl k adventní pohodě ve středu
metropole,“ připomněl Ing. Štoncner.
Linka B, Palmovka – východní část (fota č. 1, 2)
Termín stavby:
22. 11. 2017 – 8. 4. 2018
Dodavatel:
Metrostav
Vedoucí projektu:
Ing. Libor Zeman, divize 8
Počet PS:
tři staniční a jedny podchodové
Šířka stupně:
1000 mm
Zdvih staničních PS:
6,84 m
Délka staničních PS:
13 680 mm
Zdvih podchodových PS:
6,61 m
Délka podchodových PS:
13 220 mm
Práce Skupiny Metrostav: D8 – elektrostředisko a geodeti, D5 – část ocelových konstrukce a repase, D11 – buňky,
oplocení a půjčovna mechanizace
Tým Ing. Zemana ukončil vloni 14. listopadu obdobnou
stavbu v západní části stanice Palmovka, kde během
pouhých 152 dnů vyměnil tři staniční a dva podchodové
eskalátory a navíc vybudoval bezbariérový výtah.
„Na současnou práci máme jen 137 kalendářních
dnů, do nichž jsou započítány i vánoční svátky, kdy třeba německý výrobce elektrokomponentů pro eskalátory
měl plánovanou třítýdenní celopodnikovou výluku výroby. Na schvalovací řízení, přejímky, komplexní zkoušky
a získání průkazů způsobilosti pro provoz určených technických zařízení DP Praha navíc spotřebujeme 35 dnů.
Pracujeme proto na dvě směny,“ říká Ing. Zeman.
Linka A, Nádraží Veleslavín – jižní podchod (fota č. 3, 4)
Termín stavby:
1. 11. 2017 – 31. 3. 2018
Dodavatel:
Metrostav
Vedoucí projektu:
Ing. Jan Štoncner, divize 8
Počet PS:
dvoje podchodové
Zdvih:
4,7 m
Šířka stupně:
800 mm
Délka PS:
9400 mm
Práce Skupiny Metrostav: D5 – zámečníci, D6 – tesárna,
D1 – elektroservis, D11 – buňky a půjčovna, D4 – doprava, D8 – geodeti, TBG Metrostav – betony, Metrostav
stavebniny, Subterra – elektrostředisko
První etapa stavby zahrnuje vybourání výstupního schodiště směrem k terminálu BUS a jeho náhradu dvojicí
užších pohyblivých schodů. Ve druhé etapě díla vznikne
u zastávky autobusu ve směru na Slaný asi 5,5 metru
dlouhý ocelový přístřešek se skleněnou střechou.
„Chybějící eskalátory u extrémně frekventovaného výstupu z metra směrem k autobusu na letiště a vlakovému
nádraží Veleslavín byly mediálně sledovanou kauzou. Proto i jejich stavba probíhá pod dohledem nejen investora,
ale i veřejnosti,“ uzavřel Ing. Štoncner.
1
2
3
4
Spolupráce se Subterrou a dobré zázemí divize
„Staveniště jsme převzali loni koncem října a v podstatě
hned druhý den jsme začali budovat zázemí stavby,“ říká
Milan Vaňkát. Pak následovaly zemní práce a příprava
pilotovací roviny s vrty pro piloty. „Dnes již máme zabetonovaný strop nad přízemím, a pokud nás nezastaví nepřízeň počasí, tak v průběhu dubna dokončíme kompletní
monolitickou konstrukci a zaměříme se na ostatní práce
včetně dodávky domovních technologií, které pro nás ve
sdružení zajišťuje Subterra,“ popisuje vedoucí projektu.
„Corso by mělo být dokončeno příští rok v únoru.
Vzhledem k poměrně velkým nárokům na kvalitu osazovaných prvků, ale i náročnost investora na jakost prováděných prací nás čeká nelehký úkol. Jsem ale přesvědčen,
že se nám společně se Subterrou i díky zázemí, které nám
poskytuje naše divize, podaří předat investorovi kvalitní
dílo, které bude sloužit k bydlení po dlouhá léta a bude se
líbit i obyvatelům Berouna,“ uzavřel Milan Vaňkát.
Martina Vampulová, foto archiv Metrosta-
4
Metrostav_03_2018.indd 3
vu, vizualizace ateliér ov architekti
5
16.02.18 9:19