Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 2
Divize 1 se vrátila dotřineckých sléváren
Úspěšné dokončení tří předchozích zakázek pro spo-
lečnost Slévárny Třinec přispělo k tomu, že se tým
Pavla Szmeka ze severomoravského regionu divize1
mohl vloni vprosinci znovu zapojit do přestavby jed-
né z největších výroben odlitků v České republice.
Ve spolupráci s projektovou kanceláří Metakon dnes
zpracovává realizní dokumentaci hned nadva nové
projekty – modernizaci žíhací pece amíse.
„Obě zakázky jsou ‚nakč‘, což znamená, že kromě
dokumentace pro prodění stavby dome veškeré po-
třebné stavební práce inové technologické zařízení včetně
montáže a dokumentaci skutečného provedení stavby.
Zajišťujeme také všechny provozní zkoušky – individu-
ální, komplexní igaranční. Uvedeme inovovaná zařízení
doprovozu ainvestorovi předáme kompletní průvodní do-
kumentaci. Obě modernizace opět proběhnou zaplného
provozu srny, ale pozkenostech zedešlých sta-
veb víme, že se můžeme spolehnout nadobrou spolupráci
sjejími vedoucími pracovníky,“ popisuje stavbyvedou
Ing.Václav Dronski.
Moderní technologie si v obou případech vyžáda
přizpůsobení starých slévárenských hal. U stavby nové
žíhací pece, kterou dodá olomoucká společnost Teplo-
techna pmyslové pece, už stavbaři vybourali překážející
konstrukce aprovedli hlavní výkop pro základ technolo-
gie. Nastavbě mísiče, který bude sloužit kpřípravě formo-
vach ssí pro výrobu pískových forem akeskladová
a dopravě všech potřebných surovin, dělníci dokončili
základ pod zásobník olinu azahájili výkopy pro základy
mísiče aakumulačních zásobků ostřiva nad mísičem.
„Stále si rozšiřujeme znalosti z oblasti metalurgie –
zatímco smísem jsme se už setkali (foto), plynovou vo-
zovou žíhací pec sřízeným ochlazováním jsme zatím ještě
nedovali. Pro její vůz, naněmž se bude dopece ukdat
vsázka, musíme v základech pece a před ní vybudovat
kolejtě. Věřím, že itentokrát všechno provedeme kplné
spokojenosti investora abudeme si tak moci rozšovat
zkušenosti zvýroby kovů ajejich slitin ivpříštím roce,“
říká vedoucí projektu Pavel Szmek.
Stavba žíhací pece má po 105denních garančních
zkokách skončit vTřinci už letos 28. prosince. Stavbu
mísiče ukončí divize 1 jen opět dní později, ihned popro-
vedení tentokrát jen 90denních garančních zkoušek.
–red–, Jakub Červenka
Stavba jako sendvič
Ve varšavských ulicích Marsa a Żołnierską rozšíří ješ-
tě letos tým Ing. Tomáše Ćmiela z divize 4 každou z pů-
vodně dvou- až třípruhových komunikací v obou smě-
rech o daí dva jízdní pásy. Oddělí tak místní dopravu
od tranzitní, kterou zrychlí. Součástí této zkapacitně
silnice 631 je pět hlavních objektů WD-1 až WD-5.
WD-1 jsou dva téř 200 m dlouhé spřažené ocelobetono-
vé mosty odevíti polích samostatné pro každý jízdní směr,
které silnici 631 převádějí přes dvě ulice aželezniční trať
provozovanou polskými státními železnicemi PKP. Divize
4 je staví souběžně a uobou už je dnes namontovaná oce-
lová konstrukce. Pravý most má víc zabedněnou mostovku
a končí u něj montáž výzte desky.
Estakáda WD-2 měří přes 600 m anejvětší zjejích 14 po
má roztí 75 m. Vede přes ulice Okularową aChełmży-
ńską a tým Ing.Ćmiela ji buduje jen pro jeden jízdní směr.
Pro druhý most nel investor včas vykoupené pozemky.
WD-2 má hotovou železobetonovou spodní stavbu a na-
montovanou ocelovou konstrukci, která vážila přes
2500tun. Stavbi už na ni bední mostovku.
WD-3 jsou dva téř 100 metrů dlouhé spřažené ocelo-
betonové mosty přes železnní trať provozovanou PKP.
Oba objekty jsou mimoúrovňovou rampou propojeny scy-
klostezkou a chodkem pro pěší.
WD-5 jsou dva železobetonové třípolové mosty o délce
52m, které v místě původní silnice 631 přemosťují ulici
Czwartaków. Kolegové mohli k jejich stavbě přistoupit
až tehdy, když kolem nich vybudovali a zprovoznili míst
komunikace, po nichž dnes proudí tranzitní doprava.
red–, foto Genesis PR
Ing.Tomáše Ćmiela,
vedoucího projektu zdivize 4
Po studiu na Stavební fakultě VUT v Brně a tříleté praxi
u firmy Mott MacDonald nastoupil Ing. Ćmiel v ro-
ce2005 do Metrostavu k divizi 4. Z dopravních staveb,
které budoval v rodm Slezsku, se v roce2013 pře-
sunul do polské Varšavy. Nejdřív pracoval na stav
komunikace S8, nyní zde už druhý rok řídí přestavbu
silnice631 proczející ulicemi Marsa a Żołnierska.
Na čem v soasnosti pracujete?
i zachování provozu budujeme ve frekventovaných
varšavských ulicích zhruba pětikilometrovou tranzit
komunikaci, jejíž součástí je pět mostů o celkové délce
es jeden kilometr. Po dokoení naší zakázky zůstanou
vodní ulice a křižovatky zachované pro místní dopravu
a vedle nich anebo nad nimi povede koridor pro tranzit
převážně nákladních vozidel lemovaný stezkou pro cyklis-
ty a také chodníkem. Oba typy komunikací budou propo-
jené jak rampami pro silniční dopravu, tak bezbarrovým
ístupem pro pěší a cyklisty.
Jde oměstskou liniovou stavbu. Co je pro ni typické?
Vzhledem k tomu, že přeczíme přes čtyři silnní kři-
žovatky a dvě železnní tratě provozované PKP, což je
obdoba Českých drah, máme již dnes za sebou více než
stovku dopravně-inženýrských opatření. Změny dopravy
jsou velmi časté a její trasy se mění několikrát zaměsíc.
Mezi daí specifika díla patři minimální zábor, který nám
investor vrámci investice dovolil, a proto bojujeme také
s nedostatkem skladovacích ploch a omezeným místem
pro výstavbu. Nac nadjezd WD-3 nad provozovanou
tratí PKP můžeme stat pouze tři hodiny v noci, když je
přestávka v provozu železniční dopravy.
Jak daleko zakázka pokrila?
Stavební práce jsme zahájili se zpožděním kvůli tomu,
že nám investor pozdě předal některé pozemky. Z tohoto
vodu je termín dokoení díla posunutý o čti měce
oproti původnímu plánu. Polovina stavby je ale dnes již
ř hotová a byla na ni převedena doprava, druhou
dokončíme během léta. Letní zima nám ale moc nee-
je. Teplota se bohužel někdy i přes den drží pod nulou,
a proto nemůžeme provát zemní práce. Na kritické
cestě máme stavbu objektu WD-3, kde po založení mos-
tu podle projektu nevyšly zatěžovací zkoky pilot a byli
jsme nuceni zalení zelit. Než nám ale investor dodal
přeprojektovanou dokumentaci, nabrali jsme zpoždě
anastala zima… Stavební práce bychom ale měli fyzicky
skoit do 24. července 2018. Pak budeme mít dva mě-
ce na vízení administrativy, aby komunikace mohla být
koncem září částně zprovozna. Dva objekty, WD-3
as ním související WD-4, dokoíme později.
te zkušenosti ze stavby S8. Liší se odní ta dneš?
Liší, prote má jiného investora. Zatímco u S8 byla zada-
vatelem státní organizace GDDKIA, tedy obdoba českého
ŘSD, pro přestavbu MarsaŻołnierska je investorem Zar-
ząd Miejskich Inwestycji Drogowych, což je rozpočtová
jednotka varšavské obdoby pražského magistrátu. Takže
teď víc jedme s úředníky než s techniky, což bývá asi
ve všech zemích obtížnější a zdlouhavější.
Sjakým týmem veVaršavě pracujete?
Realizační tým tví pět českých techniků včetně mne
a 23 Poků. S většinou z nich se zm ze stavby S8,
zbytek týmu jsem doplnil během výstavby. Mluvíme spolu
polsky už tak dlouho, že si někdy nejsem schopen rychle
vybavit, jak se něco řekne česky. Jsem rád, že se nám ve
Varšavě podilo vybudovat sehraný a loalní tým. My-
slím, že ipolští kolegové to už cítí podobně jako my. Na
počátku totiž brali zaměstní u společnosti Metrostav ja-
ko ostatní potí stavbi, kterým je obvykle jedno, u koho
pracují, anechávají se najímat jen na konkrétní projekt.
Co byste chl dělat, až současná stavba skončí?
Po téměř šesti letech strávených v Polsku bych rád po-
kračoval v dosavadní práci v rámci České republiky. Chtěl
bych se totiž vtit za svojí rodinou. Proto doufám, že se
stavitelství u nás bude více dařit a rozehnou se nové
tuzemské dopravní zakázky.
strana 2
PME SE
1
Zazky v jaderných elektrárnách pokračují
Technici astavbaři Metrostavu pracují vsoučasné do-
bě načtyřech zakázkách pro jaderné elektrárny naSlo-
vensku. VMochovcích, kde se pohybují odprosince ro-
ku 2015, už dokoili stavební úpravy havarijho krytu
pro první adruhý blok azahájili práce naprojektu seiz-
mického zodolnění nádrží superhavarijního napájení.
Vjaderné elektrárně Mochovce (EMo) se podle noho
harmonogramu zdrží nejméně dokvětna příštího roku.
Pce naprvním projektu zahrnovaly úpravy pro zvý-
šení seizmické odolnosti krytu, který má vpřípadě havárie
sloužit jako místo, odkud je mné bezpečně ovládat prv
adruhý blok jaderné elektrny. Oba bloky jsou vprovozu
ř dvacet let, ale ikryt musí podle nových předpisů
odolat otřem osíle do5,5 stupně Richterovy stupnice.
Práce spojené se zelením nosných konstrukcí adal-
ších bezpnostních prvků jsou podle vedouho provozu
Ing.Jího Husárika již hotové. Pro úplné dokončení z
propojit část kabelů, ale to bude možné udělat až při od-
stávce bloku pnované nakvěten příštího roku.
Druhý projekt vEMo, naněmž začal tým Ing.Husárika
pracovat už napodzim roku 2016, se ale teprve rozbí.
Zadání pro úpravy šesti nádrží (foto č. 2), které sloí
jako záložní zdroj demineralizované vody pro chlazení
reaktorů 1. a2.bloku vpřípadě nehody nebo havárie, se
totiž během lského roku zásadně změnilo. Proto se sa-
motná realizace odsunula až naletošní duben, kdy dojde
kodstávce prvního bloku,“ vystluje vedoucí projektu.
Stavbaři už nicméně zali s úpravami pro zvýše
seizmické odolnosti podzemních částí příslušných ob-
jektů i kterých technologických zařízení. Až na jaře,
hem odstávky, však bude mné zahájit práce napo-
žadovaném zvýšení počtu ukotvení všech nádrží a na
osazení jejich nového ztužovacího prstence. „Zatím byly
provedeny diagnostiky stavu nádrží anově požadované
statické aseizmické posouzení,“ připomíná Ing.Husárik.
Divize 8 pracuje ve čtyřech jaderných elektrárch
Metrostav je uobou projektů v EMo generálním dodava-
telem, což je podle Ing.Husárika nejvhodí forma pro
provádění zakázek vjaderch elektrárnách. „Základem
je kvalitní práce našeho týmu, ale záleží i na místch
subdovch,“ říká. VEMo probíhala většina stavebních
činností aelektroinstalace bez větších komplika. Horší
to bylo se sřecími pracemi adovkou seizmicky odol-
ho kontejneru navzduchotechniku (foto č. 1).
Tým Jádro má nyní naSlovensku dvě zakázky ivJa-
slovských Bohunicích. U projektu na úpravu kabeláže
avzduchotechniky elektrárny V-1, kde se bude ipopláno-
vané likvidaci dvou odstavených bloků dál využívat sklad
vyhořelého jaderného paliva, zal se stavbou nových
HEPA filtrů. Technici Metrostavu už v to elektrár
pracují také na další zakázce – projektu, který se týká
demontáže technologických zařízení a potrubních sys-
mů. Součástí této realizace bude podle Ing. Husárika
idekontaminace alikvidace radioaktivních částí.
VČesku tým pokračuje vDukovanech, kde už začal
srekonstrukcí prvních střech. V Temeně aktuálně do-
končuje fasády zdravotho střediska ahasicí zbrojnice.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
2
Metrostav_03_2018.indd 2 16.02.18 9:19
Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2018, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (709 ms)

Rendering Strana 3 (102396): (0/1) (696 ms)

Rendering Strana 2 (102393): (0/1) (742 ms)

Rendering Strana 1 (102391): (0/1) (740 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2907/vth118567-1.jpg (3x)

 i2907/vth118569-1.jpg (3x)

 i2907/bg102393.svg

 i2907/vth118572-1.jpg (3x)

 i2907/vth118575-1.jpg