strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Změnu stavby po ukončení díla nepostřehnete

Na jaře se jihočeský tým divize 6 v čele s Janem Prokešem pustí do úpravy velké plavební komory Hořín.

Výsledkem náročného projektu, který je spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury a EU,

bude rozšíření průjezdného profilu vodního díla z 11 na

12 metrů a hlavně zvýšení podjezdné výšky památkově

chráněného mostu přes dolní ohlaví zdymadla o téměř

pět metrů pomocí nové posuvně-zdvihací konstrukce.

„Tato stavba zřejmě bude technicky i časově nejnáročnější ze všech, které jsem zatím prováděl,“ říká vedoucí

projektu. „Plánované odstávky plavebního kanálu z Vraňan do Mělníka, kde dvoukomorové zdymadlo Hořín leží,

budou minimální. Průplav v malé komoře musí být zachován a přestavěná velká komora by měla být uvedena do

provizorního provozu za pouhých devět měsíců od jejího

uzavření. Na novou zvedací konstrukci mostního oblouku

budeme složitě připevňovat původní kamenný obklad, aby

na první pohled nebyla patrná žádná změna. Upravujeme

totiž technickou památku, a proto budou celou stavbu

a přestavbu mostu sledovat památkáři,“ vysvětluje.

1

Skalka je další perlou resortu Dolní Morava

Lyžaři a návštěvníci sportovního areálu Dolní Morava

mají k dispozici další zajímavý objekt – vyhlídkovou

restauraci Skalka pod horní stanicí lanovky Sněžník

(foto č. 1). Prosklenou krásku, jak tuto novinku zcela zaslouženě prezentuje resort na svých webových

stránkách, dokončili stavbaři Metrostavu z oblastního

zastoupení divize 9 pro Pardubický kraj jen několik dnů

před zahájením letošní zimní sezony.

Stavba restaurace s hygienickým zázemím byla zahájena v srpnu 2017. Investor si v průběhu stavby vyžádal

změnu koncepce a určité zpoždění vzniklo během nutné

zimní pauzy. Novostavba se nachází v horském terénu

ochranného pásma národní přírodní rezervace Králický

Sněžník ve výšce přes 1100 m nad mořem (foto č. 2).

„Termín byl problematický, protože jsme tam už v listopadu bojovali se sněhem. Nahoru po úzké osmikilometrové

turistické cestě jsme se nedostali bez prohrnování a sněhových řetězů. Zásobování se muselo zajišťovat malými vozy,

2

Další z úspěšných projektů

Jan Prokeš přitom není na Vltavě žádný nováček. Za posledních 12 let byl členem týmu, který zrekonstruoval jezy

ale například poslední týden před předáním byl přístup

ke stavbě možný už jen sedačkovou lanovkou,“ vysvětluje stavbyvedoucí Ing. David Hlaváč. Metrostav předal

novostavbu investorovi, společnosti SKYWALK, s. r. o.,

vloni 19. prosince. Pro veřejnost se nové zařízení otevřelo

o víkendu před vánočními svátky.

Speciální posuvná střecha

Restaurace se nachází těsně pod největší atrakcí turistického areálu, šroubovitou konstrukcí Stezky v oblacích.

Novostavba je částečně zapuštěna do svahu, přičemž

v dolním patře je umístěno zázemí pro zaměstnance a veřejné WC přístupné ze sjezdovky. V horním proskleném

patře se nachází kuchyně, terasa a prostorná restaurace

s barem krytá speciální posuvnou střechou dodanou

rakouským výrobcem. „Horní část stavby je koncipována

jako transparentní objem APRESSKI, kde jsou obvodové

stěny zredukovány na podpory prosklené střechy, jejíž

dvě třetiny jsou řešeny jako posuvná konstrukce, která

zajíždí pod pevnou část,“ uvádí se v technické zprávě.

Stavbaři divize 9 pracovali v resortu Dolní Morava

podruhé. Poprvé to bylo 60 bytů pro zaměstnance areálu

U Slona dokončených v srpnu roku 2018. Letos je čeká

další zakázka: nástavba horní a dolní stanice čtyřsedadlové lanové dráhy, jež vede od hotelu Vista k horské chatě

Slaměnka. „Nástavby spojené s přípravou pro technologii

bobové dráhy bude nutné zvládnout do léta. Zbývající

práce, jako třeba garáž pro rolby, by měly být hotovy před

zimní sezonou,“ uzavírá inženýr Hlaváč.

či vystavěl nové plavební komory (PK) v Českém Vrbném

u Českých Budějovic, v Hluboké nad Vltavou, kde vybudoval i sportovní přístav, či v Hněvkovicích. V několika

úsecích řídil prohloubení dna řeky a postavil horní i dolní

rejdu PK na vodním díle Kořensko. Teď poprvé se jeho

práce z Vltavy, která plní horní část dnes přestavovaného

vodního díla Hořín, přesunou až na Labe – to totiž ovlivňuje dolní vodu pod tamějším zdymadlem.

Práce divize 6 se dotknou jen velké, levé PK Hořín

a jejích ohlaví, kde všude musí být průjezdný profil rozšířen o jeden metr na úkor levého břehu. „Technicky složitá

bude zejména přestavba železobetonového, kamenem

obloženého oblouku mostu na hydraulicky zdvižnou konstrukci. V současné době jednáme s možnými dodavateli

tohoto díla o cenových nabídkách a technických řešeních.

Nosný ocelový základ by nám třeba byla schopna dodat

i divize 3, spolupracovat bychom mohli se Zakládáním

staveb. Časově náročné potom bude rozšíření obou ohlaví

komory a s tím související výměna vrat. Demolice prvků

a jejich zpětná montáž totiž musí být hotova při první odstávce velké komory od letošního 1. července do zahájení

provizorního provozu v dubnu 2020,“ uzavírá Jan Prokeš.

Lenka Svobodová,

vizualizace Ředitelství vodních cest ČR

Dvoukomorové zdymadlo Hořín překonává víc než

osmimetrový rozdíl hladin a tvoří nejvyšší plavební

stupeň na Vltavě v úseku Praha – Mělník. Dílo uvedené

do provozu v roce 1905 projektoval Ing. František

Sander a je chráněno jako nemovitá kulturní památka

spolu s 10km Vraňansko-hořínským plavebním

kanálem, jenž velkým říčním lodím umožňuje vyhnout

se nebezpečnému proudu v posledních peřejích na

Vltavě před soutokem s Labem.

roku trvá v průměru povolovací řízení u nových staveb. Návrh

nového stavebního zákona, který má v březnu projednat vláda,

by tuto lhůtu měl zkrátit v průměru na jeden rok.

Tichý asfalt z obalovny Líchovy na českých silnicích

Ulice Čechova, Vlašimská či Na Chmelnici v Benešově u Prahy, ale také Bezručova, Hostomická či Čs. armády

v Dobříši nebo hlavní průtah obcí Hluboš nedaleko Příbrami. Co mají společného? Vedení těchto měst a obce se

při jejich rekonstrukci rozhodlo využít tzv. tichý asfalt. V České republice se začal vyvíjet a zkoušet okolo roku

2003 a vyrábí se také v obalovně Líchovy firmy BES, s. r. o., dceřiné společnosti Metrostavu.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

Začala rekonstrukce venkovních bazénů na Klíši

Metrostav se po třech letech vrátil do areálu Klíše

v Ústí nad Labem. Po rekonstrukci plavecké haly, kterou dokončil tým Ing. Radka Zemana z divize 8 v roce

2015, se teď stejná divize vrací, aby opravila venkovní

areál. Na konci ledna byl poklepán základní kámen

stavby (foto) a v polovině února se tým Ing. Petra Plachého pustil do zemních prací.

„Nejprve nás čeká příprava terénu, demoliční práce

a provedení přípojek vody, kanalizace a elektroinstalace.

Následovat bude betonáž zázemí,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Petr Plachý. Do konce letošního roku by podle

něj mohly být osazeny nové nerezové vany.

Ve venkovním areálu, který těsně navazuje na již

zrekonstruovanou plaveckou halu, vznikne vedle nového

plaveckého a dětského bazénu také nové zázemí, okolní

plochy a vstupní brána včetně turniketů. Plavecký bazén

bude mít relaxační část, kde se bude místo toboganu

nacházet široká skluzavka, relaxační plocha i masážní

lehátka. Dětský bazén bude vybaven moderními vodními

atrakcemi, například prolézací lodí se skluzavkami. Bazény zůstanou zhruba na stejném místě, jako jsou nyní,

pouze se rozšíří. Nově upravená bude plocha mezi nimi,

kde vzniknou sluneční terasy.

„Myslím, že nejnáročnější bude výstavba sociálního zázemí a zajištění potřebné stavební připravenosti

před montáží nerezových van. A v neposlední řadě také

zajištění vodotěsnosti,“ říká vedoucí projektu. Během

rekonstrukce budou stavbaři používat běžné technologie,

v zázemí objektu počítají s vodostavebními betony. Nově

vznikne nejen sociální zařízení, ale i bufet a rekonstrukcí

projde také plocha pro další stánky.

Času nazbyt stavbaři moc nemají. Rekonstrukce musí být hotová během prosince, aby ještě před Vánocemi

stavbaři stihli zahájit všechny potřebné zkoušky. Do ostrého provozu pak budou bazény uvedeny na jaře. První

obyvatelé Ústí nad Labem i jeho návštěvníci si budou nový

venkovní areál s bazény moci vyzkoušet příští rok v létě.

Mar tina Vampulová, foto Rober t Gruzovsk ý

Areál Klíše

 Koupaliště na Klíši má dvě části – krytou a venkovní.

 Naposledy se ve venkovních bazénech mohli lidé

vykoupat v roce 2014, od té doby jsou zavřené.

 V roce 2015 byla po roční rekonstrukci otevřena

vnitřní část areálu se třemi bazény, párou, saunami

a posilovnou. Rekonstrukci prováděla také divize 8,

vedoucím projektu byl Ing. Radek Zeman.

 V roce 2020 by měl být po rekonstrukci otevřen

i venkovní areál se dvěma bazény.

Metrostav_03_2019.indd 3

Odborně nazývaná asfaltová směs s CRmB má ještě

lepší vlastnosti než ostatní asfaltová pojiva a směsi – dokáže pohlcovat hluk z provozu a má dobré protismykové

vlastnosti. Vyrábí se na automatizované obalovací lince,

kde se směs ohřátého kameniva promíchá se silničním

asfaltem obohaceným o pryžová zrna a případně s dalšími

přísadami, jako je jemně mletý vápenec.

Zrna z drcených pneumatik

„Hlavní součástí směsi je asfaltové pojivo modifikované

pryžovým granulátem. Ten se vyrábí v modifikační stanici,

která je v našem případě stabilní součástí obalovny u obce Líchovy. V této stanici dochází ve stanoveném poměru

ke smíchání – modifikaci – silničního asfaltu s pryžovým

granulátem. My zatím k tomu používáme asfalt A 50/70,

který se ohřívá na teplotu do 190 °C a přidávají se k němu

zrna z drcených pneumatik. Takto vzniká modifikované

pojivo pryžovým granulátem pod označením CRmB,

které se po ukončení modifikace dopravuje potrubím

do míchací věže obalovny, kde se již běžným způsobem

vyrábí asfaltová směs,“ popisuje postup výroby vedoucí

obaloven Bohumil Stránský.

Pokládka vyžaduje rychlost

Pokládka asfaltové směsi s CRmB (foto) probíhá stejně jako

u směsi bez CRmB, pouze teplota vzduchu musí být vyšší.

Například pro položení vrstvy v tloušťce do 50 mm nesmí

okolní teplota klesnout pod 10 °C. S tím souvisí nižší dojezdová vzdálenost od obalovny na místo stavby. V letních

měsících je dojezdová vzdálenost delší než v zimě, pohybuje se maximálně do 60 km. „Dodávky směsi do zahraničí

jsou prakticky nemožné. Nicméně za hranice republiky

můžeme dodávat samotné asfaltové pojivo CRmB, které se

vyrobí v modifikační stanici a následně převeze na vzdálenou obalovnu poblíž stavby, kde se pak běžným postupem

vyrobí tzv. tichý asfalt,“ upřesňuje Bohumil Stránský.

V obalovně Líchovy začala výroba tichých asfaltů

v druhé polovině roku 2015 a do konce loňského roku bylo

vyrobeno necelých 5000 tun. „Roční výroba jak klasických asfaltových směsí, tak tichých asfaltů kolísá a není

možné je vyrábět na sklad. Záleží tak vždy na poptávce

investorů. My jako dodavatel stavby můžeme tiché asfalty pouze nabídnout, finální rozhodnutí ale už není v naší

kompetenci,“ uzavírá Bohumil Stránský.

Martina Vampulová, foto archiv BES

18.02.19 11:45