Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 2
Polský tunel Emília už slouží motoristům
Jen pár kilometrů od slovensko-polských hranic je od
5. ezna v provozu nový silniční tunel Emília. Stavěl
jej slovenský Doprastav ve sdružení s českou firmou
GL & KRÝSL a pozastupitejej spolu se zahra-
ničními zástupci dodavatelů otevřeli dohromady s no-
vým, 4,676 km dloum úsekem rychlostní komunika-
ce S69 mezi obcemi Szare a Laliky u města Živiec.
Tunel dostal jméno po matce papeže Jana Pavla II.
a prochází vrchem Sobczakowa Grapa s nadmořskou
výškou 766 m. Horu tvoří etihorní sedimentární vrstvy
jílovců a pískovců, které mají v místech tektonických
poruch charakter jílu až jílovito-kamenitých sutí. Ražené
úseky la proto byly provedeny pomoNRTM.
Polš investoři u stavby zvolili na čes podmínky
atypické řešetunel v oblouku a ve sklonu má pouze
jeden obousměrjízdní tubus, který je pro zvýšebez-
pečnosti čtyřmi propojkami spojený s evakuační štolou,
osově vzdálenou kolem třiceti metrů (foto č. 1).
U silntrouby s profilem 104,6 byla ražba roz-
členěna na tři části kalotu, opěří a dno a probíhala
rozpojováním horniny pomocí tunelbagrů s ojedinělým
použitím trhacích prací. U evakuač štoly s profilem
30,3 m² (foto č. 2) raziči postupovali stejným způsobem,
jen ve dvou kroch, a po kalotě tak rovnou dobírali dno.
„Abychom v nepříznivých geologických podmínkách do-
drželi termín dokonče la, zahájili jsme s odstupem
u obou tubusů v březnu 2009 i protiražbu,“ doplnil popis
výstavby Ing. František Očkaják, vedoucí projektového
týmu z polské organizační složky Doprastavu.
Stavba tunelu trvala od listopadu roku 2007 jen dva
roky. Dodavatelské sdružení i vyrazilo 630 m jízdního
i evakuačního tunelu, ke kterým istavělo 48 m hloube-
ných částí. Celková délka proražených průchodů překroči-
la 80 m. Ze staveniště muselo být odvezeno téměř 165 ti-
síc vykopazeminy a pro výstavbu ostění tuneláři
použili skoro 3,5 tisíce tun betonářské oceli a 25 tisíc
stříkaného a více než 31 tisíc m³ litého betonu.
Doprastav svou práci dokončil vloni v listopadu.
Téměř 700 m dlouhý tunel byl po všech zkokách zpro-
vozněn a dnes je nejdelším hotovým podzemním silničním
dílem v Polsku. A protože Polsko je evážrovinaté,
delší obdobný tunel tu asi hned tak někdo nepostaví...
r e d , f o t o a r c h i v D o p r a s t a v u
Pamětní deska na jezu
Od letošho 2. března je na vltavském jezu České
Vrbumísna pamět plaketa. em lidem kolem
sděluje, že tuto vodní stavbu zmodernizovala divize 6
Metrostavu za výrazného přispění Evropské Unie.
Spolu s estavbou jezu (foto č. 1) skončila na Vlta-
i prohrábka jejího dna pro zajištění plavební hloubky
1,6 metru ve zdrži jezu Hluboká nad Vltavou. Obě díla patří
do série staveb, které by už za tři roky měly řeku souvisle
splavnit z Českých Budějovic až k hrázi Orlické přehrady.
„Divize 6 je tradičním dodavatelem vodních staveb,
ipoml ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc (foto č. 2) a po-
chlil pracovky jeho oblastho ředitelství pro Jiho-
český kraj, kteří v čele se svým ředitelem Miroslavem
Führerem na obou stavbách pracovali. Poté spolu se zá-
stupci investora a krajského města odhalil pamětní desku
(foto č. 3), která bude později umístěna na pilíři jezu.
O tom, že investor je s naší prací spokojen, svědčí
i to, že tým Miroslava Führera pokračuje i na další stav
vltavské vodní cesty na plavební komoře ČesVrbné.
„U její stavby bylo náročné podchycení pravého jezového
pilíře, který byl založen jen asi t metrů nad úrovní ko-
mory a museli jsme jej zajišťovat nejen tryskovou injektá-
ží, ale i pilotami s převázkami (foto č. 4 vpravo),řekl při
malé slavnosti novinářům Miroslav Führer a doplnil: „T
probíhají betonáže jak vlastní plavební komory (foto č. 6)
tak i její hora dolní rejdy. I když dnešní průtok Vltavy
70 /s vypadá hrozivě, stavbu by mohl ohrozit až asi
ikrát větší. Věříme, že tak velká voda nepřijde, a mylo
odevzdáme podle pnu hotouž letos v listopadu.“
Ing. Miroslava Filipa z divize 8,
ředitele výstavby metra V. A
Po studiu vodních staveb na ČVUT v Praze se Miro-
slav Filip podílel na budování inženýrských sítí v malé
stavební společnosti. Po ročním pobytu v zahraničí
nastoupil před osmi lety jako ípravář do obchodho
úseku firmy Subterra. Později na vlastní žádost přešel
do projektového týmu její divize 2, kde jako hlavní
stavbyvedoucí řídil výstavbu metra IV. C2. Vloni kon-
cem roku přijal nabídku na přestup do ní divize 8
a stal se za Metrostav ředitelem právě zahajované do-
stavby linky A prského metra z Dejvic do Motola.
Vloni v prosinci jste jako vedoucí dobře sehraného pro-
jektového týmu končil výstavbu protipovodňové ochra-
ny v Praze na Zbraslavi a ve firmě Subterra se vám
bilo. Čím si s skala nabídka Metrostavu?
išla nečeka a i přes to, že nepaím mezi lidi, ktí
často a rádi mění zastní, ivítal jsem ji. Do bu-
doucnosti tot pro znamená posun v náročnosti
práce a tím i velkou výzvu. Samoejmě ta odpověd-
nost za řízení a koordinaci petného kolektivu a stavbu
podzemního liniového la, která typem a způsobem
nejvíc baví. Mimo vodních staveb je taasi nejblíž
specializaci. Velkým lákadlem pro mě byla i mnost
řídit ražby pomomoderních zeminových štítů EPB, se
kterými se setkám poprvé. I když to bude náročná práce,
věřím zkušeným kolegům z divize 5, se kterými budeme
při této části stavby pracovat ve sdružení.
Metrostav znáte nejen z edchospolupráce na spo-
lečných projektech. Jak vás v divizi 8ivítali?
Rozhodně jsem nešel do neznáma. S řadou současných
kolegů jsem se seznámil třeba právě i stavbě metra
IV. C2. Známe se i z Letních sportovních her Metrostavu,
kde jsem za firmu Subterra často hrál volejbal a běhal, ale
i házel koulí. Pravidelně se účastním také zimních her, vlo-
ni jsem byl ve své kategorii druhý ve slalomu na závodech
o Putovpohár prezidenta DDM Group. Spoustu lidí, se
kterými dnes pracuji, tak znám i neformálně. ichni
však mezi sebe přijali přátelsky a podporují mě. Pomáhají
mi tak překonat začátky na novém projektu, který jsem
bohužel neměl možnost připravovat, a tím i poznávat od
začátku. Naskočil jsem do rozjetého vlaku a teď se prvně
musím se zakázkou podrobně seznámit. Podle mě je dob-
ře připravená a pracuje na ní dobře obsazený tým opravdu
kvalitních pracovníků, který se postupně rozroste až asi
na sedmdesát techniků. Já teď musím dokázat, že budu je-
ho platným členem a přínosem pro divizi 8 i Metrostav.
Co se teď na stavbě metra V. A děje?
Zatím probíhají jen přípravpráce. Rozbíhá se hledání
dodavatelů a zínáme jednat s nimi i s nimi partnery,
mezi které mimo spolka ve sdružení, společnosti
HOCHTIEF CZ, patří i divize 5 Metrostavu a dále také Sub-
terra. Přebíráme a vybavujeme prvzařízení staveniště.
Chysme se na slavnostzahájení stavby, které by za
vedení pražského primátora Pavla Béma mělo proběhnout
v závěru letošního dubna. Od poloviny ktna bychom
potom rádi zahájili ražbu první přístupové štoly z portálu
stavební jámy na Vypichu.
Rok jste žil na Novém Zélandu. Co vám pobyt přinesl?
Je to velmi zajímavá země s krásnou přírodou. Pobyt v ní
mi mimo jiné zlepšil angličtinu, jež se mi ve firmě Subter-
ra hodila eba při stavbě obchodního centra Plzeň Plaza
pro izraelského investora. Ze stavského hlediska mě na
ostrovech nejvíc upoutalo mnstvodních staveb. Vý-
znamná část elektrické energie je totiž na Novém Zélandu
skána z vodních zdrojů, a tak jsou ktejeho části
protkány soustavou ehrad, nádrží, ivaděčů, kanálů
i dalšími hydrotechnickými díly. Moje ítelkyně a dnes
i manželka, která doprovázela, mou profesionální
deformaci sdílela, protože vystudovala stejný obor jako já.
Rádi bychom se do jihozápadní části Pacifiku někdy vráti-
li, ale to teď nebude možné. Kromě náročné stavby metra
mě totiž čeká i výchova našeho malého syna.
strana 2
PTÁME SE
1
Blanka promění křižovatku na Prašném mostě
Stavba tunelového komplexu Blanka zlepší v Praze do-
pravu i vzhled řady míst na povrchu. Nový park vyroste
i u křovatky Prašný most. Jeho součásbudou také
pozůstatky barokních hradeb dvou tibokých bt
čili bastionů s čísly XIII a XIV, které byly pojmenované
svatý Benedikt a svatý Václav (vizualizace nahoře).
„Když jsme na budoucí staveniště li, ocitli jsme
se v armádním sportovním komplexu,vzpomíná stavby-
vedoucí Ing. Libor Čada z divize 2. Těleso bastionu XIV
tehdy vypadalo jen jako zarostlá vyvýšenina. Po odko-
pání zeminy jsme odhalili jeho značně poškozezdivo,
které sice pokračuje do hloubky 5–6 metrů, ale nad terén
vyčnípouze o metr (foto). I druhý, částečně omítnutý
bastion XIII byl narušen povětrností a náletovou zelení.
Staveniště je na Prašném mostě proto, aby zpřístup-
nilo ražené tunely do Břevnova a na druhé straně otevřelo
cestu hloubeným tunem na Letnou. Zdejší, 25 m hlubo-
kou stavební jámu lemují z jižní strany oba bastiony a mezi
nimi tzv. kurtina. Práce proto probíhají za dohledu památ-
kářů i odborníků z Archeologického ústavu AV ČR.
V místě, kde trasa tunelů protne linii opevnění, zůstane
nad základy bastionu XIII ce než 10m nadlí. Aby ne-
došlo k poškození památky vlivem ražby, zajistila divize 2
klady bašty pomocí podzemních sanačních prací, trys-
kových injektáží a vějířových vrtů. Bastion sv. Benedikta
navíc pod úrovní terénu zpevnily i tyčové kotvy.
„Dnes máme zajištěné portálové stěny jámy a j
letos do ní pracovníci divize 5 prorazí jižní, 550 m dlouhý
tunel z jámy Myslbekova,“ říká Ing. Čada. „Vytěžený pro-
stor postupně vyplní konstrukce hloubených tunelů, jejich
druhého technologického centra a podzemní garáže.
Z kurtiny i bastionů odstraníme náletové dřeviny a opev-
nění zrekonstruujeme podle památkářského projektu.
Mezi hradbami a třídou Milady Horákové bude v ro-
ce 2012 zpřístupněn nový park s fontánou. Opravené
bastiony doplní cihlám podobný obklad výjezdové rampy
z tunelu, který pohledově sladí barokopevs mo-
derní dopravní stavbou. Na jediném místě, kde stavba
tunelů Blanka na povrchu vstupuje do Pražské památkové
rezervace, tak stavební činnost umožní vznik nové zelené
zy, která otevře malebný pohled na Pražský hrad.
–ls–, vizualizace www.tunelblanka.cz
foto http://archeopraha.cz
2
1
2
2
3
1
4
5
Metrostav_04_10.indd 2 3/9/10 1:45:52 PM
Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2010, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (430 ms)

Rendering Strana 3 (104004): (0/1) (418 ms)

Rendering Strana 2 (104003): (0/1) (459 ms)

Rendering Strana 1 (104002): (0/1) (458 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3103/vth120627-1.jpg (3x)

 i3103/vth120628-1.jpg (3x)

 i3103/bg104003.svg

 i3103/vth120629-1.jpg (3x)

 i3103/vth120630-1.jpg