Ani v zimě práce v tunelech

xxxx

více

ve fotoreportáži

Blanka

neutichají na str. 4

28. února 2012 / 4 / XXIV

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Pavla Brožka,

vedoucího projektu z divize 1 str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Krása nejen v zimě

Ostění s uzavřeným hydroizolačním

systémem str. 2

Úspěch divize 8 je založený také na

obratu a spolehlivosti str. 3

Stavba pavilonu urgentního příjmu

v košické nemocnici str. 3

KrÁtce / aKtUÁlnĚ

Výpis ze statistik roku 2011

Podle inženýrské a poradenské společnosti ÚRS Praha

klesla česká stavební produkce od počátku roku 2011 do

konce listopadu o 12,3 % ve srovnání se stejným obdobím

konjunkturního roku 2008. Hodnota zakázek na pozemní

stavby se propadla o 22,5 procenta na 36,1 miliardy Kč.

V případě inženýrských staveb zadal stát a veřejná správa

zakázky za 82,6 miliardy korun, což představuje meziroční

nárůst o 9,1 %. Rostly hlavně zakázky na vodohospodářské

stavby spolufinancované z Operačního programu Životní

prostředí. Stát a veřejná správa vypsaly v roce 2011

celkem sedm soutěží, jejichž hodnota překročila miliardu

korun. Nejvíc veřejných zakázek vloni získala společnost

Skanska, Metrostav byl druhý nejúspěšnější.

Další finský projekt

Divize 5 začala koncem

února v Helsinkách pracovat

už na své třetí finské

zakázce, při které vyrazí

220 m dlouhý servisní tunel

pro nově budované centrum

Kalasatama (vizualizace).

Poslouží pro přeložky centrálního vytápění a bude napojen

na stávající podzemní tunely teplárny. Z počátečního

profilu 46 m² se postupně zmenší na 29 m², jeho definitivní

ostění vytvoří stříkané betony a svorníková výztuž. Tunel

by měl vybudovat tým složený z devíti dělníků a čtyř

techniků divize 5 během nepřetržitého tříměsíčního

pobytu. Multifunkční centrum Kalasatama vyroste jako

základ nové helsinské městské části do roku 2021 v bývalé

průmyslové oblasti nedaleko stejnojmenné stanice metra.

Stříbro do sbírky

Rychlobruslařka Martina

Sáblíková, kterou Metrostav

podporuje už šestým rokem,

vybojovala 19. února na

vícebojařském mistrovství

světa v Moskvě stříbrnou

medaili. I přes zranění se

oproti loňsku o jedno místo zlepšila. Gratulujeme! Martina

byla opět nejrychlejší na tratích 3 a 5 km, na 1500 m byla

čtvrtá. Světový titul obhájila Nizozemka Ireen Wüstová.

Stavba v Olomouci

Tým vedený Ing. Janem

Šlajsem z divize 1 převzal

v únoru staveniště

v prostoru bývalé továrny

Milo blízko historického

jádra Olomouce. Zhruba

za 19 měsíců na něm podle

návrhu studia Benoy postaví obchodní galerii Šantovka,

která by se měla stát první budovou nové městské čtvrti.

Obsáhne 46 000 m² pronajímatelných ploch, 1000 míst

k parkování a měla by být otevřena už na podzim 2013.

Čitelná stavba

Naproti současné centrále

Metrostavu na rohu

Koželužské a Voctářovy

ulice v Praze-Libni byla

zahájena stavba Palmovka

Parku II (viz fotosloupek na

str. 2). Práce tu běží pod

přímým dohledem manažerů a specialistů z Metrostavu,

kteří stavbu mají přímo pod okny. Dnes už ale i každý

kolemjdoucí může podle označení poznat, co, kdy a pro

koho na tomto místě vznikne. Tým Ing. Přemysla Duška

z divize 6, který zde buduje příští sídlo Metrostavu, už

totiž staveniště označil přesně podle vizuálního stylu naší

společnosti. Kdo za plotem pracuje, oznamují přímo na

něm i nově osazená jasně červená loga Metrostavu.

Zatímco některá pražská zákoutí ztratí svůj půvab,

ihned jak roztaje sníh ukrývající nepořádek a špínu,

Kajetánce už krása zůstane po celý rok. Stavaři z naší

divize 6 a firmy Z & D stavební společnost už totiž vrátili původní vzhled jak její barokní vile, tak okolnímu parku (titulní foto). Pod jejich rukama vznikly navíc v horní

části oplocené zahrady i dva domy s 62 luxusními byty,

do nichž se v březnu začnou stěhovat noví obyvatelé.

„S výsledkem práce je spokojený nejen investor, společnost BOZNER, a jeho klienti, ale i my všichni, kdo na

Kajetánce už dva roky pracujeme,“ konstatuje vedoucí

projektu Ing. David Tůma z divize 6, který stavbu se svými

kolegy řídí, a vysvětluje: „Nastoupili jsme totiž do zpustlé

zahrady s bahnitou tůní, kde byla keři zarostlá ruina vyho-

1

řelé vily ze 17. století. Přesto to byla oáza klidu nedaleko

Pražského hradu i rušné křižovatky Malovanka a všichni

jsme si přáli vrátit jí původní kouzlo a význam. Podařilo se

nám to i díky dobré spolupráci s investorem a odborníky

z Národního památkového ústavu hl. města Prahy a chci

za to všem zúčastněným poděkovat.“

Při první etapě výstavby vyrostly podél ulice Na

Petynce čtyřpodlažní obytné domy (foto č. 1), spojené

dvoupatrovou podnoží. Bílým kamenným obkladem fasád

a předzahrádkami, lodžiemi či velkými terasami (foto č. 2)

se obracejí do upraveného a omlazeného parku s vyčištěným rybníčkem. Kostru domů, stejně jako ostatní nosné

železobetonové konstrukce dalších zdejších budov, vybudovali či právě staví betonáři z divize 6 Metrostavu.

V polovině letošního ledna se uskutečnila i kolaudace

zrekonstruované vily a vstupní vrátnice do oploceného

areálu. Na rozdíl od domů a jejich přilehlých soukromých

předzahrádek bude park volně přístupný pro veřejnost,

jen v noci jej před vandalismem ochrání zamčená brána.

Vlastní vilu Kajetánku, kterou si i s parkem v březnu přebere do správy Městská část Praha 6, v současnosti její

nový nájemce upravuje na restauraci. Otevřena by měla

být už začátkem května 2012.

„Souběžně s první etapou stavby máme rozpracovanou i druhou,“ řekl Ing. Tůma. „V ní náš partner ve

sdružení rekonstruuje památkově chráněnou oranžerii

postavenou v roce 1760. Budou v ní jen tři apartmá, zato

vyhrazená pro nejnáročnější klientelu. S oranžerií bude

2

propojený třetí nový dům se 30 byty, který má dnes

hotovou hrubou stavbu. Práce v něm řídí naše divize 1

a chceme je dokončit tak, abychom už začátkem března

mohli začít dělat omítky a podlahy.“

Už brzy by měla divize 6 začít pracovat i na poslední

etapě zakázky – na výstavbě čtvrtého bytového domu se

33 bytovými jednotkami, který vyroste ve spodní části zahrady. Jeho stavba bude probíhat z přilehlé ulice, a proto

nijak nenaruší klid v již obývané části areálu.

Celou krásně upravenou a obydlenou Kajetánku, postavenou či zrekonstruovanou podle návrhu architektů

z ateliéru LOXIA, by stavbaři měli opustit příští rok. Už

dnes je ale na první pohled patrné, že se opět stane jednou

z ozdob pražského Břevnova.

Kilometrový milník

Délka vyražených traťových tunelů Länsimetro, jejichž

výstavbu provádí v Helsinkách tým Ing. Václava Pavlovského z divize 5, už překročila 1000 metrů.

„Pracujeme na čelbách v obou tubusech, které v našem úseku stavby měří dohromady 2,6 km. V polovině února jsme z nich měli vyraženo 1050 m,“ říká

Ing. Pavlovský. „Traťové tunely probíráme naráz v plném

profilu 36,2 m² a i přes poměrně nepříznivé geologické

podmínky v nich postupujeme průměrnou rychlostí 5,5 m

za den. Směrem k Helsinkám však musíme záběry kvůli

rozpukanosti hornin zkracovat na 2–3 m. I když přítoky

vody zatím nepřekročily očekávaných 10 l/min. do 100 m

tunelu, už teď jsme zpracovali všech 350 000 kg injektážních cementů, které byly plánované pro celou stavbu.“

Práce se našim tunelářům ve Finsku daří – z většiny

už mají vyražené i obě poloviny horní části výrubu první

technologické komory (foto). Má profil 318 m², což je

o skoro 20 m² víc než strojovna vzduchotechniky v tunelech Blanka pod Letnou. I přes poměrně pevný horninový

masiv, ve kterém komora vzniká, museli raziči její čelbu

horizontálně rozdělit, protože nejvyšší bod kaloty je téměř

13 m ode dna a stroje na něj ze země nedosáhnou.

Svědectvím o dobré práci týmu Ing. Pavlovského je

i to, že firma Destia Oy, současný místní partner Metrostavu, pověřila divizi 5, aby vystavěla tunel Kalasatama

(viz Krátce / Aktuálně). Jeho ražba začne už za pár dní.

– r e d –, f o t o a r c h i v d i v i z e 5