Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 2
Ostění suzavřeným hydroizolačm systémem
Kabelový tunel pod Vltavou, který výrazně zlepšil ener-
getické zásobování pražského Smíchova,dokončil Me-
trostav už vroce 2008. Toto podzemní dílo (foto), raže-
né pod korytem řeky, bylo velmi inovátorské vřeše
hydroizolační funkce definitivního ostění. Zkušenosti
ztéto výstavby chce proto Metrostav využít ii reali-
zaci dalších podobných zakázek vbudoucnosti.
Kabelový tunel Vltava uzavírají naobou břech šach-
ty, znichž jedna je 40 m hlubo. Je 280 m dlouhý a
podkovovitý profil se stlou šířkou 2,4 m avýškou 2,6 m.
Vede 24 m pod běžnou provozní hladinou Vltavy, jeho
konstrukce však byly navrženy naještě o30 cm vyšší hla-
dinu, než jaká byla vroce 2002, což pro dno čerpací jímky
všachtě naSmíchově představuje 43 m vodního sloupce.
Vzhledem k trase pod řekou nebylo možné tunel
opatřit drenážním systémem, který by sžil zatížení
nakonstrukcích azamezil riziku průsaků podzemní vody.
Investor, společnost Pražská energetika, proto společ
sprojektanty zfirmy KO-KA padoval zajtění vodone-
propustnosti tunelu uzavřeným hydroizolačním systé-
mem, tedy bez jakýchkoliv izolačních vrstev – jejich funkci
mělo plně převt definitivní železobetonové ostění.
Realizační tým divize 1, který vedl Ing.Pavel Kař, tak
byl postaven před několik díích úloh, které vespolupráci
súsekem výrob-technicho ředitele Metrostavu začal
postupně ověřovat azískané závěry vtělovat doprojekto-
vé dokumentace atechnologických postupů.
Složení betonu bylo mné navrhnout tak, aby defini-
tivní ostění bez výrazného finančního navýšení splňovalo
kriria vodonepropustnosti. Větší probm však před-
stavovala doprava betonové směsi do ce než 200 m
vzdálené betonářské formy. Výztuž osní zase byla navr-
žena tak, aby ii vzniku trhlin měla konstrukce dlouhou
dobu životnosti. Hloubku trhlin proto bylo nutné prověřit
statickými výpočty. Pro ověření praktické proveditelnosti
detailů byl vytvořen také experimentální segment tunelu
vměřítku1:1, který prel itlakovými zkouškami.
Definitivní ostění bylo nakonec betonováno na d
etapy – nejprve dno apak horní klenba. Forma pro beto-
ž byla během výstavby zna tak, aby se pracov
spára posunula o kolik desítek centimetrů výš, což
při zachování statického schématu konstrukce zajistilo
jednodušší stykováníztužných prutů. Obtížnější bylo
izajištění vodonepropustnosti pracovních adilatních
spár ostění. Ojedilé lokální průsaky byly sanovány jtě
před předáním díla, aprotože ani při následných prohlíd-
kách nebyly žádné další zjišny, můžeme realizaci tohoto
tunelu považovat zaúspěšnou isodstupem času.
Úspěch jsme dosáhli díky spolupráci sprojektantem
ačasové ifinanční investici dozkoumání nové problema-
tiky. Získali jsme zkenosti snavrhováním arealizací vo-
donepropustho osní tunelů bez izolch souvrství,
které jsou podmínkou pro další pnované projekty.
Ing.Vladislav John, foto Josef Husák
Čilý ruch ivzimě
I když to tak na první pohled nevypadá (foto č. 1),
staveniště narohu Voctářovy aKoželužské ulice vPra-
ze-Libni, kde do konce roku 2013 vyroste centrum
Palmovka Park II, pulzovalo i v letošch mrazivých
únorových dnech rušným životem.
Pod taktovkou týmu Ing.Přemysla Duška zdivize 6
tu zastnanci naší dciné firmy PRAGIS zahajují práce
na zajtění stavební jámy (foto č. 2). Na staveniště už
proto stěhovali i potřebné strojní vybavení (foto č. 3).
Vpolovině února dokončili podchycení základů restaurace
Horkých Pivní sanatorium, která se stavbou těsně souse
adíky častým návštěvám známého spisovatele Bohumila
Hrabala patří mezi libeňské pamětihodnosti.
Temperované velkoprostorové stany, které se už
odprosince postupně přesouvají postaveništi, ukrývají
pracoviště archeologů ze společnosti ARCHAIA Praha.
Pod vedením Mgr.Martina Vyšohlída vnich koči opa-
trně odkrývají postatky minulosti, aby v jejich stoch
mohli archeologové provést plošný záchranný výzkum
(foto č. 4). Postupně zdokumentuje stavební vývoj parcel,
nanichž vyroste budoucí sídlo Metrostavu. Ipřes částeč-
né zničení ploch inženýrskými sítěmi atovární zástavbou
z 19. století výkopy hluboké i přes dva metry odhalu
nanašem pozemku unitně dochovaný celek postup
se vyvíjející zástavby původního židovského města (foto
č. 5). Vzniklo před více než 450lety a svou velikostí i vý-
znamem bylo vPraze druhé nejtší. Výsledky výzkumu
najdete i na http://archaiapraha.cz adalší podrobnosti
ostavbě na intranetových stránkách Skupiny Metrostav.
Ing.Pavla Brka,
vedoucího projektu zdivize 1
Deset let vMetrostavu oslavil Ing.Brožek vloni nastej-
né stavbě, naž začínal ještě jako student stavební
fakulty VUT v Brně – na Královopolských tunelech.
Vroce2001 pohal budovat jejich průzkumné štoly,
dnes se už šest let polí nařízení jejich výstavby.
Královopolské tunely, kterým se také říká Dobrovsho
IaII, jsou vBrně diskutované podobně jako vPraze tu-
nely Blanka. Mohl byste jejich situaci přibžit?
Leží na velkém městsm okruhu (VMO) vúseku, je
má přes 440 stavebních objektů aprovozch souborů.
Tunely jsou paralelní, dvoupruhové, se čtmi propojkami
akaždý znich měří přes 1200m. Vedou mělce pod hustou
stskou zástavbou abyly raženy vextrémně obtížných
geologických podmínkách. Stavbu provázely velké pro-
testy obyvatel, kteří se obávali nejen poškození okolních
domů, ale ihluku zbudoucí dopravy. Práce jsme proto
museli dvakrát nadlouhou dobu přerit kvůli žalobám
ekologických aktivistů. Ražby začaly vúnoru2008, celý
úsek i s tunely by měl být zprovozn až letos 31. srpna.
Jak jste se sproblémy ražeb iprotesty vypořádali?
Budovy přímo nad portálem investor vykoupil, stovku
daích, které ležely v poklesové kotli, jsme zajistili
injektážemi, výztuhami a táhly. Ražby potom probíhaly
strojním rozpojováním neogenních jílů sčelbou dělenou
našest segmentů. Kromě kompenzačních injektáží jistil
stavbu neetržitý monitoring, podle kteho se postup
ražeb okaitě optimalizoval. Díky tomu byla poškoze
všech objektů minimální. V ch nevykoupených třeba
opravujeme jen vlasové trhliny vmalbách. Samotné pce
mnoho stížností nedoprovázelo, jenom jsme museli upra-
vit způsob rozebírání provizorního ostění jednotlivých
segmentů profilu, protože se napovrch přenášely vibrace.
Obavy zdopravho hluku se podařilo vyřit dodatečnou
úpravou projektu. Osazujeme třeba speciální svodidla,
která bude možné jednoduše doplnit protihlukovými stě-
nami všude, kde to bude podle měření hluku zapotře.
Stavbu prodí sdružení. Jak jsme vněm zastoupeni?
Metrostav se na sdrení, jehož lídrem je firma OHL ŽS,
polí 36 %. Jeho dalším členem je Subterra, jejíž pra-
covníci razili tunel Dobrovského II. Metrostav má vespo-
lečném týmu, který stavbu řídí, specialisty navýstavbu
tunelů, silnic, horkovodů aplynovodů. Nastavbě tunelů
se však polel ivlastními silami. Pracovala tu zejména di-
vize 1, jejíž izolatéři provedli hydroizolace všech ražených
ihloubených podzemch částí díla a její brnské stře-
disko inženýrských sítí zase zajistilo přeložky plynovodů.
Zapůl roku otevíráte. Co se vtunelech provádí dnes?
Jejich povrch je už opaen šedou cementovou barvou,
která je omyvatel, a zahajujeme přípravu výstavby
vozovek. Veznu doobou tubusů vjedou finišery, kte-
ré položí vozovkové vrstvy, utechnologických souborů
probíhají přežně jen kompletace. Součástí stavby bylo
isedmipodlažní podzemní technologické centrum, kam
se dnes dotahují kabeže. Hloubili jsme ho pod ochranou
bentonitového pažení, 31 m dlouhých armokošů, mohut-
ch rozr anepřetržitého kotvení, aby stavba odolala
zemním tlakům. Na rozdíl odBlanky je totiž naše centrum
uspořáno svisle, ne vodorovně jako pod Letnou.
Pro Metrostav jste už vBrně řídil istavbu kolektorů či
rekonstrukci základní a mateřské školy ve Veslařské
ulici. Příprava ražeb akoordinace tunelové stavby vás
však bavila. Co byste chtěl dělat pojejím dokončení?
NaVMO je ještě nutné vybudovat úsek mezi naší stavbou
aPisáreckým tunelem. Podél Svratky tam vede v údo
tramvajová trať aúzká silnice. Aby zní vznikla čtyřpruho
magistrála, musí se pro tramvaj postavit tunel. Líbilo by
se mi, kdyby se Metrostav natéto stavbě polel.
Letos jste už poněkolikáté zvítězil ve slalomu na Zim-
ních sportovních hrách. Co je váš koček v létě?
m kapitánské zkoky a jezdím regatové závody
na Jadranu. Na mistrovství republiky na mi jsme už
byli třetí ato sladkovodní jsme i vyhráli. Vzimě mě pros
najdete nashu, vlétě navodě a pocelý rok nastavbě.
strana 2
PME SE
Metrostav SK míří zjihu navýchod Slovenska
Vedle bytových domů Nejedlého v Bratislavě staví
Metrostav SK inajihu Slovenska. Letos začne navíc
sobit ivevýchodch regionech země.
Po rozhlé rekonstrukci základní školy v Dunajské
Stredě, která prohala po etach za plného provozu,
je už vchto dnech připraven sloužit obyvatem jiho-
slovenského města Sládkovičovo nový azároveň iprvní
tamější supermarket Tesco (foto).
Umístění stavby téř uprostřed centra města vyvo-
lalo vprvní chvíli ustch obyvatel obavy, zda p
kvůli ní nebudou muset toto prostranství zdaleka obc-
zet. Nic takoho se však nestalo. Napilotách založe
objekt halového typu, jehož železobetonovou konstrukci
kryjí šedobílé zateplené kazety, jim jakoby ze dne naden
vyrostl přímo před očima zapouhé tři měsíce. „Vzhledem
k probm se starou místní kanalizací jsme museli
kromě supermarketu vybudovat blízko něj iretení ná-
drž sobjemem 85 m³. Je zstěna doregulní šachty
aupravuje průtok vody doveřejné kanalizace,“ vystlil
vedoucí realizačního týmu Ing.Martin Bo.
S výstavbou nákupního centra souvisela i výměna
oken vsousední budově základní astřední školy, kde pů-
vodní výplně nahradily protihlukové se speciální větrací
ížkou. Naparkovti usupermarketu jsou i místa pro
invalidy arodiny smami dětmi. Vnově vznikm vedlej-
ším parku zahradníci vysadili ještě napodzim mladé javo-
ry, najaře jej pokryje itrávk. To vše stihl MetrostavSK
vybudovat za necelý čtvrtrok i esto, že dokončovací
práce probíhaly vsilných mrazech. Letos totiž neušetřily
ani tuto jinak klimaticky teplejší slovenskou lokalitu.
V současnosti končí i kolaudace obchodního centra
Molo veZvolenu. „Vespojení svedleím supermarketem
Tesco, který jsme předali vloni, vytvoří dlouho očekávané
centrum obchodu aslužeb pro obyvatele sídliště Sekier,
sdělil vedoucí obou projektů Ľubomír Čaniga. Ityto dvě
středoslovenské stavby, pod které se Metrostav SK pode-
psal, mají sostatními společné zejna to, že je provedli
lidé, kterým záleží nejen naspokojenosti investora. Důle-
žitý je pro ně iohled naobyvatele zokolí díla, se kterými
hem prací denně komunikují.
Snově nasmlouvanými zazkami se místo působení
Metrostavu SK přesouvá navýchodní Slovensko. Vloni
vříjnu totiž začal realizovat první etapu stavby nových by-
tových domů vKošich azahájil ipráce narekonstrukci
aístavbě Městské sportovní haly veStaré Ľubovni. Brzy
se knim připojí ivýstavba nákupního centra vBardejo
amodernizace arevitalizace náměstí veSpské Teplici.
zdroj: Metrostav SK
1
2
3
4
5
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (578 ms)

Rendering Strana 3 (103832): (0/1) (567 ms)

Rendering Strana 2 (103831): (0/1) (626 ms)

Rendering Strana 1 (103830): (0/1) (626 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3062/vth120452-1.jpg (3x)

 i3062/vth120453-1.jpg (3x)

 i3062/bg103831.svg

 i3062/vth120454-1.jpg (3x)

 i3062/vth120456-1.jpg