strana 4

Spolupráce s VŠB-TUO

Začátkem února proběhlo vyhodnocení soutěže Cena Metrostavu za nejlepší diplomové práce studentů

Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava.

Za účasti děkanky prof. Ing. Darji Kubečkové Skulinové, Ph.D., a zástupce Metrostavu mohli při promocích

sledovat slavnostní vyhlášení vítězů a předání finanční

odměny i všichni absolventi školy.

Nejlepší práci z oboru Geotechnika předložil Ing. Václav Štefek, který se věnoval využití magnetoelastického

dynamometru při měření napětí v zemních kotvách.

V oboru Dopravní stavby uspěl Ing. Martin Varecha s diplomovou prací na téma Přechod železničního spodku

na mostní objekty. Ing. Pavol Pecko z oboru Provádění

staveb v soutěži zvítězil s prací, která se věnovala technologickému předpisu proskleného pláště objektu autosalonu. Nejlepší diplomovou práci ze všech studentů oboru

Konstrukce staveb vypracoval Ing. Patrik Hollesch, který

zpracoval téma Spřažený železobetonový silniční most.

Spolupráce Metrostavu s vysokými školami pomáhá

nejen pedagogům a jejich studentům, přináší zároveň

příležitost, aby si naše společnost vybrala za perspektivní

zaměstnance ty nejlepší studenty. Doufáme proto, že se

i s letos oceněnými ostravskými absolventy v budoucnosti setkáme jako s našimi kolegy.

informace / aktuality / zajímavosti

Rekordy lanových drah

n a š e FOTOREPORT Á Ž

1

P hD r. L en k a L a ň o v á

Tvrdý boj o zlato

Hokejový tým naší společnosti úspěšně prošel turnajem Skybox Cup 2012 v O2 aréně a ve vyrovnaném

souboji o zlato prohrál až po nájezdech. Ke stříbrnému

umístění a návratu na stupně vítězů gratulujeme!

„Oproti loňsku, kdy jsme vyhráli jen pomyslný Pohár

dobré vůle mezi čtyřmi slabšími týmy, se nám víc dařilo.

Možná i proto, že náš tým omládl, a po několika letech

hry se tak náš kapitán Jaroslav Linet mladší z divize 5 stal

nejzkušenějším hráčem Metrostavu v tomto turnaji,“ připomněl výraznou obměnu kádru jeho hrající organizátor

Michal Kilián z divize 3.

Už šestého ročníku Skybox Cupu se také letos zúčastnilo osm firemních týmů ve dvou základních skupinách.

Jeden zápas trval tradičně dvakrát dvacet minut a z každé

střídačky vždy bylo na ledě pět hráčů a brankář. Fauly nenásledovalo vyloučení, ale trestné střílení, při kterém se

kvůli větší objektivitě a po dohodě týmů většinou snažil

skórovat právě faulovaný hokejista.

Naše reprezentační družstvo (foto), složené z pracovníků divizí 2, 3, 5, 6 a 8 Metrostavu, porazilo v pondělí

6. února v O2 aréně ve Vysočanech nejprve hokejisty

společností Telefónica a Hewlett-Packard, potom však

o tři góly prohrálo s Českou podnikatelskou pojišťovnou.

Postoupilo tak do semifinále jako druhé ze své skupiny.

„Ve čtvrtek nato jsme díky posílené obraně porazili

hladce 9:2 favorizovaný domácí tým BESTSPORT, složený

i z profesionálů, a ve finále se opět utkali s Českou podnikatelskou pojišťovnou,“ vzpomíná Michal Kilián. „Byli

jsme už sehranější, obrana se nám lépe dařila a těsně

před koncem utkání jsme vyrovnali na 4:4. V nájezdech se

nám však už bohužel nevedlo a o jeden gól jsme prohráli.

I tak jsme byli se svým letošním výkonem spokojení.

Podařilo se nám vrátit se na bednu i přesto, že hra se

v turnaji stále přitvrzuje, což několikrát potvrdila i krev

na ledě – naštěstí jen z drobných zranění. Teď netrpělivě

čekáme na vyhlášení termínu dalšího tradičního hokejového turnaje, Construction Cupu. Po létě bychom potom

chtěli uspořádat výběrový a přípravný camp, kde by své

kvality mohli prokázat i další noví hokejisté z Metrostavu,“

uzavřel Michal Kilián s poděkováním fanouškům, kteří náš

tým přišli v hojném počtu v průběhu Skybox Cupu podpořit. Na závěr přislíbil, že se v trestném střílení do příště

zlepší nejen on, ale i ostatní naši reprezentanti – pohár už

totiž zase mají na dosah a chtěli by jej vyhrát.

– r e d –, f o t o a r c h i v M e t r o s t a v u

2

3

4

5

V zimním období vyráží na hory snad každý, kdo má

lyže. I ti méně zdatní sjezdaři přitom často využívají

lanovky – ať už vleky či kabinky, které jim přibližují

vrcholky sjezdovek. Lanovky však mohou být různé...

Nejdelší v současnosti provozovanou lanovkou na

světě je údajně 42 km dlouhý přepravník vápence Forsby–Köping ve Švédsku. Říká se mu Kalklinbanan a jeho

konečnou stanicí je cementárna ve městě Köping.

Nejstrmější visutou lanovkou v Evropě je švýcarská

lanovka Stechelberg–Mürren, která na jednom metru

vodorovné délky překonává až 1,688 m převýšení! Slouží

převážně k přepravě nákladu, lze jí však vozit i cestující.

Nejstarší a nejdelší lanovou drahou bez mezizastávky

je u nás ta dvousedačková z Krupky u Teplic na Komáří

hůrku. Měří 2384 m a kabina při své cestě překonává

převýšení 482 m. Při rychlosti 2,5 m/s dopraví pasažéra

z nástupní do výstupní stanice za necelých 16 minut.

Nejvíce cestujících v Evropě ve svých dvou dvojpodlažních kabinách přepraví lanovka v lyžařském ráji Paradiski Vanoise v Savojských Alpách. Pohybuje se rychlostí

čtyřicet pět kilometrů za hodinu a do každé z jejích kabin

se vejde až 200 cestujících. Celkem má tato lanovka přepravní kapacitu až dva tisíce lyžařů za hodinu.

Nejstarší visutou sedačkovou lanovkou svého druhu

v Evropě je ta, která spojuje Pec pod Sněžkou s Růžovou

horou a Sněžkou. Celkově měří 3527 metrů a překonává

převýšení 450 m. Její první úsek na Růžovou horu byl

uveden do užívání již 15. ledna 1949. Lanovka je v provozu po celý rok a za toto období dopraví na vrchol naší

nejvyšší hory kolem půl milionu osob.

Nejstarší lanová dráha na světě však byla zcela jistě

postavena ještě před narozením Krista. Doklady o tom byly nalezeny na čínských malbách ze 4. století před naším

letopočtem. Zobrazují jednoduché zařízení, které sloužilo

pro přepravu kamene při stavbě starověké pevnosti.

K pravděpodobně nejznámějším následníkům této nákladní lanovky patří dráha postavená roku 1644 Holanďanem Adamem Wybem. Sloužila pro dopravu materiálu na

stavbu pevnosti Danzig. Tyto lanovky, poháněné většinou

lidskou nebo zvířecí silou, měly jednu nevýhodu – málo

pevná lana. Byla z přírodních vláken a teprve vynález těch

ocelových v roce 1834 znamenal začátek rozvoje lanovek.

Nejjižnější a určitě jednou z nejunikátnějších lanovek je

Kuranda Skyrail v Austrálii. Trasa 7,5 km dlouhé kabinové

lanovky vede nízko nad rozlehlým deštným pralesem,

a cestovatelé v kabinkách pro 6 osob tak mohou zblízka

obdivovat zdejší flóru a faunu. Jízda jedním směrem trvá

celou hodinu, aby si mohl každý vychutnat požitek z jízdy. K protinožcům je to však daleko, proto si hezky užijte

třeba lanovky na českých sjezdovkách.

Z dr oj: W ik ipedia a č a s o pi s 2 1. s t ole tí

Modelka Blanka

6

Ani v zimních měsících práce v tunelech Blanka neutichají

I když v pražských ulicích panoval začátkem února takřka sibiřský mráz, práce pod zemí nebylo nutné přerušit.

Teplota v tunelech je totiž v zimě o mnoho příjemnější než na povrchu. Základním předpokladem pro udržení teploty

pro betonáže je však zamezení průvanu a v tom výrazně pomáhá i výstavba vnitřních konstrukcí, které postupně

zaplňují třeba strojovnu vzduchotechniky pod Letnou (foto č. 1). Pracovníci ze sdružení divizí 2 a 5 tu dnes řídí

betonáž vnitřních stěn a stropů (foto č. 2), které jsou nezbytné pro umístění technologického vybavení. O kus dál už

ve stavebně téměř dokončených tunelech projíždějí nákladní vozy, které se ve více než tříkilometrovém úseku mezi

Trojou a Letnou snadno mohou dostat ze severní tunelové trouby do jižní a naopak pomocí průjezdných propojek

(foto č. 3). Horní klenbu tunelů Blanka už v této části na některých místech sjednotil i barevný nátěr a obkladači

v nich položili zkušební vzorky budoucího obkladu boků tunelu, jak ukazuje snímek č. 4, který zobrazil bezpečnostní

záliv. V jižním tubusu je v celém rozsahu dokončeno definitivní ostění včetně betonáže veškerých montážních

otvorů v příčce pod mostovkou v dvoupruhovém i třípruhovém tunelu. V severní troubě bylo v polovině února

od portálu v Troji provedeno 151 sekcí betonáže ve všech fázích výstavby. A i když se na některých jejích místech

ještě koncem loňského roku pracovalo (foto č. 5), dnes už je i v ní poslední vrstva definitivního ostění ze stříkaného

betonu hotová, jak je patrné i na fotografii č. 6, kde fotograf zachytil práce u napojení severní tunelové trouby

na vzduchotechnický tunel. I když to není na povrchu vidět, v pražském podzemí se pracuje bez ohledu na počasí.

Snímek z tunelu Blanka od českého autora Jakuba

Karlíčka obsadil druhé místo ve fotografické soutěži

odborného britského časopisu Tunnels & Tunnelling.

Oceněné foto zobrazuje strojovnu vzduchotechniky

pod Letnou s dokončeným definitivním ostěním. Odbornou porotu zaujala kompozice snímku, na němž obrovitost zachyceného podzemního prostoru odhalí hra světla

a kontrast velikosti lidských postav (foto).

Jakub Karlíček, pracovník společnosti SATRA, je webmasterem internetových stránek www.tunelblanka.cz,

a soutěže T&T Photo Competition 2011 se proto zúčastnil

právě s cyklem snímků z výstavby této největší tunelové

stavby v ČR, kterou řídí naše divize 2. Fotografii, která

podle porotců nejlépe zachytila specifika podzemního

stavitelství, nazval Lidský rozměr. Spolu s ostatními

autorovými soutěžními snímky ji můžete v březnu vidět

každou středu od 14 do 18 hodin v informačním centru

Městského okruhu na staveništi Letná na ulici Milady

Horákové naproti fotbalovému stadionu Sparty.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 4/2012 vyšlo 28. 2. 2012 (5/2012 vyjde 14. 3. 2012) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.