strana 4
Spolupráce s VŠB-TUO
Začátkem února proběhlo vyhodnocení soutěže Cena Metrostavu za nejlepší diplomové práce studentů
Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava.
Za účasti děkanky prof. Ing. Darji Kubečkové Skulinové, Ph.D., a zástupce Metrostavu mohli při promocích
sledovat slavnostní vyhlášení vítězů a předání finanční
odměny i všichni absolventi školy.
Nejlepší práci z oboru Geotechnika předložil Ing. Václav Štefek, který se věnoval využití magnetoelastického
dynamometru při měření napětí v zemních kotvách.
V oboru Dopravní stavby uspěl Ing. Martin Varecha s diplomovou prací na téma Přechod železničního spodku
na mostní objekty. Ing. Pavol Pecko z oboru Provádění
staveb v soutěži zvítězil s prací, která se věnovala technologickému předpisu proskleného pláště objektu autosalonu. Nejlepší diplomovou práci ze všech studentů oboru
Konstrukce staveb vypracoval Ing. Patrik Hollesch, který
zpracoval téma Spřažený železobetonový silniční most.
Spolupráce Metrostavu s vysokými školami pomáhá
nejen pedagogům a jejich studentům, přináší zároveň
příležitost, aby si naše společnost vybrala za perspektivní
zaměstnance ty nejlepší studenty. Doufáme proto, že se
i s letos oceněnými ostravskými absolventy v budoucnosti setkáme jako s našimi kolegy.
informace / aktuality / zajímavosti
Rekordy lanových drah
n a š e FOTOREPORT Á Ž
1
P hD r. L en k a L a ň o v á
Tvrdý boj o zlato
Hokejový tým naší společnosti úspěšně prošel turnajem Skybox Cup 2012 v O2 aréně a ve vyrovnaném
souboji o zlato prohrál až po nájezdech. Ke stříbrnému
umístění a návratu na stupně vítězů gratulujeme!
„Oproti loňsku, kdy jsme vyhráli jen pomyslný Pohár
dobré vůle mezi čtyřmi slabšími týmy, se nám víc dařilo.
Možná i proto, že náš tým omládl, a po několika letech
hry se tak náš kapitán Jaroslav Linet mladší z divize 5 stal
nejzkušenějším hráčem Metrostavu v tomto turnaji,“ připomněl výraznou obměnu kádru jeho hrající organizátor
Michal Kilián z divize 3.
Už šestého ročníku Skybox Cupu se také letos zúčastnilo osm firemních týmů ve dvou základních skupinách.
Jeden zápas trval tradičně dvakrát dvacet minut a z každé
střídačky vždy bylo na ledě pět hráčů a brankář. Fauly nenásledovalo vyloučení, ale trestné střílení, při kterém se
kvůli větší objektivitě a po dohodě týmů většinou snažil
skórovat právě faulovaný hokejista.
Naše reprezentační družstvo (foto), složené z pracovníků divizí 2, 3, 5, 6 a 8 Metrostavu, porazilo v pondělí
6. února v O2 aréně ve Vysočanech nejprve hokejisty
společností Telefónica a Hewlett-Packard, potom však
o tři góly prohrálo s Českou podnikatelskou pojišťovnou.
Postoupilo tak do semifinále jako druhé ze své skupiny.
„Ve čtvrtek nato jsme díky posílené obraně porazili
hladce 9:2 favorizovaný domácí tým BESTSPORT, složený
i z profesionálů, a ve finále se opět utkali s Českou podnikatelskou pojišťovnou,“ vzpomíná Michal Kilián. „Byli
jsme už sehranější, obrana se nám lépe dařila a těsně
před koncem utkání jsme vyrovnali na 4:4. V nájezdech se
nám však už bohužel nevedlo a o jeden gól jsme prohráli.
I tak jsme byli se svým letošním výkonem spokojení.
Podařilo se nám vrátit se na bednu i přesto, že hra se
v turnaji stále přitvrzuje, což několikrát potvrdila i krev
na ledě – naštěstí jen z drobných zranění. Teď netrpělivě
čekáme na vyhlášení termínu dalšího tradičního hokejového turnaje, Construction Cupu. Po létě bychom potom
chtěli uspořádat výběrový a přípravný camp, kde by své
kvality mohli prokázat i další noví hokejisté z Metrostavu,“
uzavřel Michal Kilián s poděkováním fanouškům, kteří náš
tým přišli v hojném počtu v průběhu Skybox Cupu podpořit. Na závěr přislíbil, že se v trestném střílení do příště
zlepší nejen on, ale i ostatní naši reprezentanti – pohár už
totiž zase mají na dosah a chtěli by jej vyhrát.
– r e d –, f o t o a r c h i v M e t r o s t a v u
2
3
4
5
V zimním období vyráží na hory snad každý, kdo má
lyže. I ti méně zdatní sjezdaři přitom často využívají
lanovky – ať už vleky či kabinky, které jim přibližují
vrcholky sjezdovek. Lanovky však mohou být různé...
Nejdelší v současnosti provozovanou lanovkou na
světě je údajně 42 km dlouhý přepravník vápence Forsby–Köping ve Švédsku. Říká se mu Kalklinbanan a jeho
konečnou stanicí je cementárna ve městě Köping.
Nejstrmější visutou lanovkou v Evropě je švýcarská
lanovka Stechelberg–Mürren, která na jednom metru
vodorovné délky překonává až 1,688 m převýšení! Slouží
převážně k přepravě nákladu, lze jí však vozit i cestující.
Nejstarší a nejdelší lanovou drahou bez mezizastávky
je u nás ta dvousedačková z Krupky u Teplic na Komáří
hůrku. Měří 2384 m a kabina při své cestě překonává
převýšení 482 m. Při rychlosti 2,5 m/s dopraví pasažéra
z nástupní do výstupní stanice za necelých 16 minut.
Nejvíce cestujících v Evropě ve svých dvou dvojpodlažních kabinách přepraví lanovka v lyžařském ráji Paradiski Vanoise v Savojských Alpách. Pohybuje se rychlostí
čtyřicet pět kilometrů za hodinu a do každé z jejích kabin
se vejde až 200 cestujících. Celkem má tato lanovka přepravní kapacitu až dva tisíce lyžařů za hodinu.
Nejstarší visutou sedačkovou lanovkou svého druhu
v Evropě je ta, která spojuje Pec pod Sněžkou s Růžovou
horou a Sněžkou. Celkově měří 3527 metrů a překonává
převýšení 450 m. Její první úsek na Růžovou horu byl
uveden do užívání již 15. ledna 1949. Lanovka je v provozu po celý rok a za toto období dopraví na vrchol naší
nejvyšší hory kolem půl milionu osob.
Nejstarší lanová dráha na světě však byla zcela jistě
postavena ještě před narozením Krista. Doklady o tom byly nalezeny na čínských malbách ze 4. století před naším
letopočtem. Zobrazují jednoduché zařízení, které sloužilo
pro přepravu kamene při stavbě starověké pevnosti.
K pravděpodobně nejznámějším následníkům této nákladní lanovky patří dráha postavená roku 1644 Holanďanem Adamem Wybem. Sloužila pro dopravu materiálu na
stavbu pevnosti Danzig. Tyto lanovky, poháněné většinou
lidskou nebo zvířecí silou, měly jednu nevýhodu – málo
pevná lana. Byla z přírodních vláken a teprve vynález těch
ocelových v roce 1834 znamenal začátek rozvoje lanovek.
Nejjižnější a určitě jednou z nejunikátnějších lanovek je
Kuranda Skyrail v Austrálii. Trasa 7,5 km dlouhé kabinové
lanovky vede nízko nad rozlehlým deštným pralesem,
a cestovatelé v kabinkách pro 6 osob tak mohou zblízka
obdivovat zdejší flóru a faunu. Jízda jedním směrem trvá
celou hodinu, aby si mohl každý vychutnat požitek z jízdy. K protinožcům je to však daleko, proto si hezky užijte
třeba lanovky na českých sjezdovkách.
Z dr oj: W ik ipedia a č a s o pi s 2 1. s t ole tí
Modelka Blanka
6
Ani v zimních měsících práce v tunelech Blanka neutichají
I když v pražských ulicích panoval začátkem února takřka sibiřský mráz, práce pod zemí nebylo nutné přerušit.
Teplota v tunelech je totiž v zimě o mnoho příjemnější než na povrchu. Základním předpokladem pro udržení teploty
pro betonáže je však zamezení průvanu a v tom výrazně pomáhá i výstavba vnitřních konstrukcí, které postupně
zaplňují třeba strojovnu vzduchotechniky pod Letnou (foto č. 1). Pracovníci ze sdružení divizí 2 a 5 tu dnes řídí
betonáž vnitřních stěn a stropů (foto č. 2), které jsou nezbytné pro umístění technologického vybavení. O kus dál už
ve stavebně téměř dokončených tunelech projíždějí nákladní vozy, které se ve více než tříkilometrovém úseku mezi
Trojou a Letnou snadno mohou dostat ze severní tunelové trouby do jižní a naopak pomocí průjezdných propojek
(foto č. 3). Horní klenbu tunelů Blanka už v této části na některých místech sjednotil i barevný nátěr a obkladači
v nich položili zkušební vzorky budoucího obkladu boků tunelu, jak ukazuje snímek č. 4, který zobrazil bezpečnostní
záliv. V jižním tubusu je v celém rozsahu dokončeno definitivní ostění včetně betonáže veškerých montážních
otvorů v příčce pod mostovkou v dvoupruhovém i třípruhovém tunelu. V severní troubě bylo v polovině února
od portálu v Troji provedeno 151 sekcí betonáže ve všech fázích výstavby. A i když se na některých jejích místech
ještě koncem loňského roku pracovalo (foto č. 5), dnes už je i v ní poslední vrstva definitivního ostění ze stříkaného
betonu hotová, jak je patrné i na fotografii č. 6, kde fotograf zachytil práce u napojení severní tunelové trouby
na vzduchotechnický tunel. I když to není na povrchu vidět, v pražském podzemí se pracuje bez ohledu na počasí.
Snímek z tunelu Blanka od českého autora Jakuba
Karlíčka obsadil druhé místo ve fotografické soutěži
odborného britského časopisu Tunnels & Tunnelling.
Oceněné foto zobrazuje strojovnu vzduchotechniky
pod Letnou s dokončeným definitivním ostěním. Odbornou porotu zaujala kompozice snímku, na němž obrovitost zachyceného podzemního prostoru odhalí hra světla
a kontrast velikosti lidských postav (foto).
Jakub Karlíček, pracovník společnosti SATRA, je webmasterem internetových stránek www.tunelblanka.cz,
a soutěže T&T Photo Competition 2011 se proto zúčastnil
právě s cyklem snímků z výstavby této největší tunelové
stavby v ČR, kterou řídí naše divize 2. Fotografii, která
podle porotců nejlépe zachytila specifika podzemního
stavitelství, nazval Lidský rozměr. Spolu s ostatními
autorovými soutěžními snímky ji můžete v březnu vidět
každou středu od 14 do 18 hodin v informačním centru
Městského okruhu na staveništi Letná na ulici Milady
Horákové naproti fotbalovému stadionu Sparty.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 4/2012 vyšlo 28. 2. 2012 (5/2012 vyjde 14. 3. 2012) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.