Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
2
1
3
Spolupráce sVŠB-TUO
Zátkem února proběhlo vyhodnocení soutěže Ce-
na Metrostavu za nejlepší diplomové práce studentů
Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava.
Zaúčasti děkanky prof.Ing.Darji Kubkové Skulino-
vé, Ph.D., azástupce Metrostavu mohli při promocích
sledovat slavnostní vyhlášení vítězů apředání finanční
odny ivšichni absolventi školy.
Nejlepší pci zoboru Geotechnika předložil Ing.Vác-
lav Štefek, který se věnoval vyití magnetoelastického
dynamometru při měření napětí v zemních kotvách.
Voboru Dopravní stavby uspěl Ing. Martin Varecha sdi-
plomovou prací na téma Přechod železničního spodku
na mostní objekty. Ing.Pavol Pecko zoboru Provádění
staveb vsouži zvízil spra, která se věnovala techno-
logickému předpisu proskleného pláště objektu autosa-
lonu. Nejleí diplomovou práci ze všech studentů oboru
Konstrukce staveb vypracoval Ing.Patrik Hollesch, který
zpracoval téma Spřený železobetonový silniční most.
Spolupráce Metrostavu svysokými školami pomáhá
nejen pedagom a jejich studentům, přináší zárov
íležitost, aby si naše společnost vybrala zaperspektivní
zaměstnance ty nejlepší studenty. Doufáme proto, že se
isletos ocemi ostravskými absolventy vbudoucnos-
ti setkáme jako snašimi kolegy.
PhDr.Lenka Laňová
4 5
6
Modelka Blanka
Snímek z tunelu Blanka od českého autora Jakuba
Karčka obsadil druhé místo ve fotografické souži
odborného britského časopisu Tunnels & Tunnelling.
Oceněné foto zobrazuje strojovnu vzduchotechniky
pod Letnou sdokončeným definitivním ostěním. Odbor-
nou porotu zaujala kompozice snímku, namž obrovi-
tost zachyceného podzemního prostoru odhalí hra světla
akontrast velikosti lidských postav (foto).
Jakub Karlíček, pracovník spolnosti SATRA, je web-
masterem internetových stránek www.tunelblanka.cz,
asoutěže T&T Photo Competition 2011 se proto zúčastnil
právě scyklem snímků zvýstavby této největší tunelo
stavby v ČR, kterou řídí naše divize 2. Fotografii, která
podle porotců nejlépe zachytila specifika podzemního
stavitelství, nazval Lidský rozměr. Spolu s ostatními
autorovými soutěžními snímky ji můžete vbřeznu vidět
každou středu od14 do18hodin vinformačním centru
stsho okruhu na staveništi Letná na ulici Milady
Horákové naproti fotbalovému stadionu Sparty.
Tvrdý boj ozlato
Hokejový tým naší společnosti úspěšně prošel tur-
najem Skybox Cup 2012 v O
2
aréně avevyrovnaném
souboji ozlato prohrál až ponájezdech. Kestříbrmu
umístění avratu nastupně vítězů gratulujeme!
„Oproti loňsku, kdy jsme vyhráli jen pomyslný Por
dobré vůle mezi čtyřmi slaími týmy, se nám víc dilo.
Možná i proto, že náš tým omdl, a pokolika letech
hry se tak náš kapitán Jaroslav Linet mlaí zdivize 5 stal
nejzkenějším hráčem Metrostavu vtomto turnaji,“ při-
poml výraznou obnu kádru jeho hrající organizátor
Michal Kiln zdivize 3.
Už šestého ročníku Skybox Cupu se také letos zúčast-
nilo osm firemních týmů vedvou základních skupinách.
Jeden zápas trval tradičně dvakt dvacet minut azkaždé
střídky vždy bylo naledě pět hráčů abrankář. Fauly ne-
následovalo vyloučení, ale trestné střílení, při kterém se
kvůli větší objektivitě apodohodě týmů většinou snažil
skórovat právě faulovaný hokejista.
Naše reprezentační drstvo (foto), složené zpracov-
ků divizí 2, 3, 5, 6 a8 Metrostavu, porazilo vpon
6. února v O
2
aréně ve Vysočanech nejprve hokejisty
společností Telefónica a Hewlett-Packard, potom však
oi góly prohrálo sČeskou podnikatelskou pojišťovnou.
Postoupilo tak dosemifinále jako druhé zesvé skupiny.
„Večtvrtek nato jsme díky posílené obraně porazili
hladce 9:2 favorizovaný docí tým BESTSPORT, slože
izprofesionálů, avefinále se opět utkali sČeskou pod-
nikatelskou pojišťovnou,“ vzpomíná Michal Kilián. „Byli
jsme už sehraněí, obrana se nám lépe dila a těs
ed koncem utkání jsme vyrovnali na4:4. Vnájezdech se
m však už bohužel nevedlo aojeden gól jsme prohráli.
I tak jsme byli se svým letošním výkonem spokojení.
Podařilo se nám vrátit se na bednu i přesto, že hra se
v turnaji stále přitvrzuje, což několikrát potvrdila i krev
naledě – našstí jen zdrobch zranění. Teď netrpělivě
čekáme navyhlášení ternu dalšího tradičního hokejo-
vého turnaje, Construction Cupu. Potě bychom potom
chli uspádat výběrový aípravný camp, kde by s
kvality mohli prokázat i daí noví hokejisté zMetrostavu,“
uzael Michal Kiln spoděkoním fanokům, kteří náš
tým přišli vhojném počtu v průběhu Skybox Cupu pod-
pořit. Na závěr přisbil, že se v trestném střílení dopříš
zlepší nejen on, ale iostatní ni reprezentanti – pohár už
totiž zase mají nadosah a chtěli by jej vyhrát.
red, foto archiv Metrostavu
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 18000 Praha 8-Libeň, tel.: 266709415; www.metrostav.cz / Číslo 4/2012 vyšlo 28. 2. 2012 (5/2012 vyjde 14. 3. 2012) / Složení redakční rady Ing.František Polák (předseda), Ing.Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing.Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing.Jitka Neklanová, Ing.Ladislav Profota, Ing.Lenka Svobodová, Ing.Jaromír Šob,Ing.Libuše Weinfurtová aIng.Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
Ani vzimních měsících práce vtunelech Blanka neutichají
Ikdyž vpražských ulich panoval zátkem února takřka sibiřský mráz, práce pod zemí nebylo nutné přerušit.
Teplota vtunelech je totiž vzimě omnoho příjemnější než napovrchu. Základním předpokladem pro udržení teploty
pro betože je však zamezení průvanu a vtom výrazně pomáhá ivýstavba vnitřch konstrukcí, které postup
zapují třeba strojovnu vzduchotechniky pod Letnou (foto č. 1). Pracovci ze sdružení divizí 2 a5 tu dnes ří
betonáž vnitřch stěn astropů (foto č. 2), které jsou nezbytné pro ustění technologicho vybavení. Okus dál už
vestavebně téměř dokončených tunelech prožjí nákladní vozy, které se vevíce než tříkilometrovémúseku mezi
Trojou aLetnou snadno mohou dostat zeseverní tunelové trouby dojižní anaopak pomocí průjezdných propojek
(foto č. 3). Horní klenbu tunelů Blanka už vtéto části nakterých místech sjednotil ibarevný nátěr aobkladači
vnich položili zkušební vzorky budoucího obkladu boků tunelu, jak ukazuje smek č. 4, který zobrazilbezpečnost
záliv. Vjním tubusu je vcem rozsahu dokončeno definitivní osní včetně betonáže veškerých montážch
otvorů vpříčce pod mostovkou vdvoupruhovém itřípruhom tunelu. Vseverní troubě bylo vpolovině února
odportálu vTroji provedeno 151 sekcí betonáže vevšech fázích výstavby. Aikdyž se naněkterých jejích místech
ještě koncem loňsho roku pracovalo (foto č. 5), dnes už je ivní poslední vrstva definitivního ostění ze stříkaného
betonu hotová, jak je patrné inafotografii č. 6, kde fotograf zachytil práce unapojení severní tunelové trouby
navzduchotechnický tunel. I když to není na povrchu vit, v pražském podzemí se pracuje bez ohledu na počasí.
Rekordy lanových drah
V zimním období vyráží na hory snad kdý, kdo má
lyže. I ti méně zdatní sjezdaři přitom často využívají
lanovky – ať už vleky či kabinky, které jim přibližují
vrcholky sjezdovek. Lanovky však mohou být různé...
Nejdelší v současnosti provozovanou lanovkou na
světě je údajně 42 km dlouhý přepravk vápence For-
sbyping ve Šdsku. Říká se mu Kalklinbanan a jeho
konečnou stanicí je cementárna ve městě Köping.
Nejstrí visutou lanovkou v Evropě je švýcarská
lanovka StechelbergMürren, která na jednom metru
vodorovné délky překová až 1,688 m převýše! Slouží
evážně k přepravě nákladu, lze jí však vozit i cestu.
Nejstarší a nejdelší lanovou drahou bez mezizastávky
je u nás ta dvousedačková z Krupky u Teplic na Komáří
hůrku. Měří 2384 m a kabina při své cestě překonává
evýšení 482 m. Při rychlosti 2,5 m/s dopraví pasažéra
z nástupní do výstupní stanice za necech 16 minut.
Nejvíce cestujících v Evropě ve svých dvou dvojpod-
lažních kabinách přepraví lanovka v lyžařském ráji Para-
diski Vanoise v Savojských Alpách. Pohybuje se rychlos
čtyřicet pět kilometrů za hodinu a do každé z jech kabin
se vejde až 200 cestuch. Celkem má tato lanovka pře-
pravní kapacitu až dva tisíce lyžařů za hodinu.
Nejstarší visutou sedačkovou lanovkou svého druhu
v Evropě je ta, která spojuje Pec pod Sněžkou s Růžovou
horou a Sžkou. Celkově měří 3527 metrů a překo
evýšení 450 m. Její první úsek na Růžovou horu byl
uveden do užíní již 15. ledna 1949. Lanovka je v pro-
vozu po celý rok a za toto období dopraví na vrchol naší
nejvyšší hory kolem půl milionu osob.
Nejstarší lanová dráha na světě však byla zcela jis
postavena ještě před narozením Krista. Doklady o tom by-
ly nalezeny na čínských malch ze 4. století před naším
letopočtem. Zobrazují jednoduché zařízení, které sloužilo
pro přepravu kamene při stavbě starověké pevnosti.
K pravděpodobně nejznámějším následníkům této ná-
kladní lanovky patří dráha postavená roku 1644 Holaa-
nem Adamem Wybem. Sloužila pro dopravu materiálu na
stavbu pevnosti Danzig. Tyto lanovky, poháné většinou
lidskou nebo zvířecí silou, měly jednu nevýhodu – málo
pevná lana. Byla z přírodch vken a teprve vynález těch
ocelových v roce 1834 znamenal zátek rozvoje lanovek.
Nejjiží a určitě jednou z nejunikátjších lanovek je
Kuranda Skyrail v Austrálii. Trasa 7,5 km dlouhé kabino
lanovky vede nízko nad rozlehlým deštným pralesem,
acestovatelé v kabinkách pro 6 osob tak mohou zbzka
obdivovat zdejší fru a faunu. Jízda jedním směrem trvá
celou hodinu, aby si mohl každý vychutnat pitek z jíz-
dy. K protinm je to však daleko, proto si hezky užijte
eba lanovky na českých sjezdovkách.
Zdroj: Wikipedia a časopis 21. století

 

Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2012, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (401 ms)

Rendering Strana 4 (103834): (0/1) (433 ms)

Rendering Strana 3 (103832): (0/1) (434 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3062/vth120454-1.jpg

 i3062/vth120456-1.jpg

 i3062/bg103834.svg

 i3062/vth120452-1.jpg

 i3062/vth120453-1.jpg