Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 3
Vrámci projektu společnosti ČEZ nakomplexní obnovu
uhelných zdrojů přišla vloni vzáří nařadu iElektrár-
na Pruřov II (EPR II). Generálním dodavatelem její
estavby amodernizace se stala firma ŠKODA PRA-
HA Invest. Pracuje pro ni iněkolik projektových týmů
Metrostavu. Nejtší zakázky tu dnes řídí Ing.Daniel
Riedl z divize 3, jehož práci na obnově kotelny (foto
č. 1) jsme se věnovali nedávno, ahlavně jeho kolega
Ing.Marek Šach. Sj díl práce vPruřově odvedla
idivize8 – tým Ing.Josefa Pjentaka sIng.Františkem
Vaňkem zfirmy BEUMER Group tu vloni před koncem
roku provedl výměnu páteřového struskového doprav-
ku. I když toto dílo bylo rozsahem porně malé,
bylo nárné aextrémně rychle provedené.
Mnoho práce navelm území vkrátkém čase
Zakázka naobnovuEPR II je rozdělena doněkolika ob-
chodních balíčků (OB). Tým Ing.Šacha zdivize 3 pro
stavební práce v rámci OB 11. Vpodstatě se dá říct, že
svýjimkou modernizace chladich věží asystému odsí-
ření pracuje vevšech ostatních částech druhé prunéřov-
ské elektrárny aobjem jeho stavebních prací je vareálu
největší. „Projekt, který máme v Pruřově nastarosti,
je pro nás velkou výzvou. Je technicky, technologicky
ikoordinačně velmi složitý, protože přestavujeme téř
echny objekty rozlehho areálu anavíc při zachová
provozu dvou z pěti výrobch bloků EPR II. Přitom jej
musíme zvládnout do konce roku 2014, tedy ve velmi
krátm čase,“ konstatuje Ing.Šach.
Jeho stavba se skdá zcelkem 115 stavebních objek-
tů rozdělených doosmi skupin podle jejich účelu. První
skupinou jsou objekty zauhlování, dodruhé spadá hlav
výrobní blok azahrnuje iprávě probíhající demoliční práce
uvnitř strojovny (foto č. 2) abourací práce vně kotelny
(foto č. 3). Třetí objekty se týkají vedleích energetických
produktů, ato jak jejich sklado, tak přepravy. Čtvr
je vodní hospořství včetně přivaděčů vody z5 km vzdá-
lené Oe. Pátá skupina objektů se zabývá chemickou
úpravou vody a k šesté paí elektrozařízení. U sedmé,
staveb kompresorové stanice a pro vyvedení tepla, už
tým Ing. Šacha během letní odstávky zrekonstruoval
vpředstihu teplárenskou budovu, aby nedošlo kpřere
dovky tepla dookolních měst. Doposlední skupiny spa-
dají demolice amodernizace ostatních netechnologických
objektů elektrárny, třeba úpravy azateplení administrativ-
ních budov, opravy železniční vlečky iareálových komuni-
kací apřestavba otevřeného skladu vápence nakrytý.
„Narozdíl odedchozích zakázek, které jsem řídil, je
tento projekt velmi různorodý. Každý objekt je jiný ališí
se isouhem činností – někde práce teprve zahajujeme
a vedlejší objekt už třeba převáme zadavateli. Jsem
rád, že se při takto nárném díle mohu spolehnout
nabetoře zdivize 6, avěřím, že se dohodnu isnašimi
kolegy oceláři,“ uzavírá Ing.Šach, který vEPR II řídí navíc
výstavbu základů pro zdejší nové turbosoustrojí.
Největší anejrychleji postavený
Odvoz strusky z obou elektráren Prunéřov na úliš
zajťoval vminulosti otevřený pásový dopravk, který
pomocí 200 m dlouhého ocelového mostu přeczel že-
lezniční koridor ChomutovKarlovy Vary, silnici doPruné-
řova a kolejtě Severeských dolů. Vloni dosloužil –
kvůli stáří konstrukce iproto, že jedním zlů komplex
obnovy EPR II je zleení čistoty ovzdí v Ústeckém
kraji. Tým Ing.Pjentaka dostal zaúkol pásový dopravk
etně mostu demontovat anahradit jej moderm trub-
kovým dopravníkem nanovém ocelovém přemostění. Vše
zapouch 61 dnů výluky vpřepravě strusky.
„Odstarého mostu neexistovala dokumentace, takže
jsme hmotnost oceli pouze odhadovali,“ říká Ing.Pjentak
a pokračuje: „Šest dílů mostu o lce od 42 do 56 m
jsme během pouhých čtyř osmihodinových výluk dopravy
demontovali avpřesně načasovaných pracovních postu-
pech nahradili novou ocelovou příhradovou konstrukcí
sobslužnými lávkami. Celá vážila 200tun.“ Podemontáži
se ukázalo, že nejtěžší část staho mostu vážila 56 tun.
Manipulaci sdíly zajišťoval pásový mobilní jeřáb svýškou
90 m anejvší únosností unás – DEMAG CC 2800 sdo-
plňkovým protizávažím 350 tun (foto č. 4, archiv stavby).
hrada dopravku trvala jen dva měsíce – jeden
zabrala výměna ocelové konstrukce a druhý montáž
technologie. Potuto dobu pracovaly elektrárny nanižší
výkon astruska se ukdala dosil. Dnes ji už přepravuje
moderní trubkový dopravník vřezu se dma troubami –
horní odváží materl aspodní je vratná. Veskutečnosti
ale obě trouby tvoří jeden speclní pryžový pás vyztuže
textilními vložkami. Struska se naněj sype, když má po-
dobu pásu. Pás se pak veformovací části dopravku sba
dotvaru trubky astrusku bezprašně převeze kvýsypce.
ed ní se rozbalí astruska se vysype. Při návratu se pro-
ces sbalení arozbalení opakuje. Zdejší trubkový dopravk
má podle tvrzení odborníků nejen nejtší průměr vČeské
republice, ale navíc byl – i díky divizi 8 – takénejrychleji
postavený. Ato si zmínku vtisku rozhodně zaslouží.
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Komplexní obnova Elektrárny Prunéřov II
1
2
4
3
Od konce listopadu běží v Chotusich ve zkušebním
provozu rekonstruovaná čistírna odpadních vod (foto
č. 1). Slouží pro obyvatele obce i nedalekou Letec-
kou základnu Čáslav ajejí modernizaci aintenzifikaci
dokončila zhruba po roce prací divize 6 Metrostavu
vesdružení sklatovskou firmou K&K TECHNOLOGY.
Výstavbu původní ČOV zahájil místní národní vý-
bor v roce 1983 ve spolupráci s ministerstvem obrany
a dokoil ji o 14 let pozji spolu s odkanalizováním
celé obce. Odotaci najejí rekonstrukci, aby odpovídala
požadavkům současné legislativy, však Chotusice mohly
požádat až po roce 2008, kdy jim ministerstvo obrany
evedlo své části beplatně domajetku.
Dnes už všechny objekty ČOV prošly větší či menší
stavební rekonstrukcí a její technologie se komplet
změnila. Na dně nátokové čerpací stanice jsou třeba
osazeny hned tři komplety nových ponorných kalových
čerpadel. Každé z nich má samostatný výtlak vedený
do žlabu pod podlahou původní strojovny šnekových
čerpadel. Dvě čerpadla přitom slouží pro černí splaš-
kových přítoků – vchodu je vždy ale jen jedno, druhé tvoří
stoprocentní rezervu. Třetí čerpá jen při zvýšených prů-
toch podešti. Novou technologií byla vybavena ičást
zajťující hrubé předčiš, kde byly dohlavho žlabu
osazeny samočisticí strojně srané česle.
vodní ČOV byla předimenzovaná – socialistický
vrh totiž předpokdal, že naletecké základně bude ko-
lem čtyř tisíc zaměstnanců včetně voků základní služby.
Po odstrojení obou stávach biologických linek proto
mohla být jedna ze dvou dosazovacích nádrží najedné
znich odstavena. Nad ní ajímkou kalu musel tým Ing.Pet-
ra Bre vybudovat nový stavební objekt pro zpracování
kalu, elektrorozvodnu admychárnu. Dva komplety rot-
ních dmychadlových soustrojí sprotihlukovými kryty pro
instalaci dovnitřho prostředí tu slouží pro dodávku stla-
čeho vzduchu pro provzdušnění achání nitrifik
drže, pro provzdušnění a mícní nádrže regenerace
kalu, pro pohon mamutích čerpadel odtahu plovouch
nečistot zhladin dosazovach nádrží anitrifikační nádrže
apro čeření hladin obou dosazovacích nádrží.
Zanejnárnější považuje stavbyvedoucí Ing.Samuel
Balcar koordinaci prací při zprovozňování nové části ČOV
(foto č. 2). Původně totiž byly včistírně linky dvě. No
došlo kjejich sjednocení dojedné, ato zaplného avpod-
statě nepřerušeného provozu.Značnou komplikací byla
– citlivě řečeno – také nepřesnost původních betonových
konstruk, které byly za minulého režimu postaveny
vrámci akce Z. Některé z nich jsme proto museli doda-
tečně upravovat,“ vzpomíná Ing.Br.
Vsoučasné době ale ČOV spolehlivě pracuje vezku-
šebním provozu kmaximální spokojenosti obyvatel Cho-
tusic apředevším starostky obce Bc.Ludmily Lehetové,
která napráci stavbů osobně anesmlouvavě dohlížela.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Nová ČOV pro Chotusice ileteckou základnu
V Chrudimi jako v rumunském letovisku
Hotel Bohemia v Chrudimi připoná architekturu ru-
munských černomořských letovisek. Není to náhoda.
Na přelomu 60. a 70. let minulého století jej jako
částečnou splátku dluhu českoslovensmu stu po-
stavili rumunští stavbi. Dokonce si přivezli i vlastní
písek, mramor a cihly. Hotel, který se tehdy jmenoval
Romania, architektonicky ztvárnili v podobném stylu
jako ubytovací zařízení ve svých letoviscích Mamaia
či Mangalia. Podle odborníků jde o zajímavou ukázku
socialistického realismu neboli sorely.
V současnosti je hotel, dnes pojmenovaný Bohemia,
uzaený. Od ledna do srpna 2013 v něm totiž divize 3 pro-
dí rekonstrukci, jež rozšíří jeho kapacitu azvýší kvalitu
nazech služeb. „Na stavbě Rumuni použili trochu jiné
technologie, než jsme zvyklí z českých staveb stejho
období. Jde především o odlišné monolitické podhledové
konstrukce, založení stavby, jiná je iotopná soustava či
vzduchotechnické rozvody,“ vyjmenovává zvláštnosti díla
vedoucí projektu Ing. David Hlač z divize 9.
Nejvíce zn se odehrává uvnitř hotelu, úpravy však
budou po dokončení patrné i zvnějšku. Pracovníci Me-
trostavu zde totiž na postranní části hotelu přistaví d
stavby. Jedna bude obsahovat 14 pokojů a druhá velký
kongresový sál pro 250 osob a dvoudráhový bowling.
Celkově se ubytovací kapacita zvýší z dosavadních 104na
138 lůžek včetně devíti čthzdičkových apartmánů.
Rozšíří se recepce, změnou projde i restaurace a moder-
nizace samozřejmě čeká i hotelové kuchyňské prostory.
Celý hotel (vizualizace) bude upraven jako bezbariérový.
Bohemia se chce v budoucnosti více zaměřit na firem-
ní klientelu a zvýšit svou úroveň ze tří na čtyři hzdičky.
V hotelu proto přibude wellness centrum s banem,
parními lázněmi, finskou saunou, bylinnou a Kneipovou
zní. Novinkou viditelnou na první pohled zvenčí bude
panoramatický výtah, který nátěvníky do vyšších pater
vyveze venkovní prosklenou šachtou.
Stavbaři již mají za sebou demoliční práce adokoují
ocelovou konstrukci obou nástaveb, v praxi to předsta-
vuje smontování zhruba 200 tun oceli. Zároveň provádějí
vyzdívky a betonují základy pro nové části hotelu. Začína
pracovat na zdravotechnických instalacích a na topení.
Pracovci divize 9 mají zájem pokračovat i na druhé
etapě projektu – výstavbě dvoupodlažní parkovací budo-
vy. „Pevně věříme, že na ni investor brzy najde finanč
prostředky,“ uzavírá Ing. Hlaváč.
jar, vizualizace Ing. Martina Šotolo
1 2
Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2013, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (631 ms)

Rendering Strana 4 (103700): (0/1) (623 ms)

Rendering Strana 3 (103691): (0/1) (667 ms)

Rendering Strana 2 (103681): (0/1) (665 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3038/vth120269-1.jpg (3x)

 i3038/vth120281-1.jpg (3x)

 i3038/bg103691.svg

 i3038/vth120295-1.jpg (3x)

 i3038/vth120266-1.jpg