Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 2
Pro zvýšení bezpečnosti jaderné energetiky
Tým divize 2 vedený Janem Ševecem převezme v nej-
bližších dnech staveniště v Jaderné elektrárně Duko-
vany. Do konce ledna 2016 tu bude pracovat na stavbě
koncových jímačů tepla, které mají nahradit původ
vysoké chladicí věže a přist k dalšímu zvýšení bez-
pečnosti elektrárny.
I když v České republice nehrozí tsunami a tak silné
zeesení jako v japonské Fukušimě, mohou naše
elektrárny zahnout například extrémní mrazy či vedra,
ívalové deště nebo silný vítr. Jeho dosud nejsilnější na-
řený poryv na území České republiky dosáhl na Sž-
ce vlednu2007 při ornu Kyrill rychlosti až 216km/h.
Jen oněco silnější vicice, kolem 230km/h, by přitom
mohla pkodit v Dukovanech například chladicí vě-
že. Opatrnost je tedy namístě, a proto společnost ČEZ
přistoupila k dalším plánovaným opatřením, která mají
zvýšit zabezpečení jejích jaderných zařízení.
Kromě úprav střechy nad reaktorovnou a strojovnou
zali stavbi v elektrárně budovat dva nové, nízké ob-
jekty moderních chladicích věží, každý o půdorysm
rozměru 40 x 27 m a s šesti odlemi buňkami (kon-
covými jímači tepla), které mají ventitory o průměru
osm metrů. Nové budovy budou vysoké jen 17 m a ve
srovnání s nynějšími 125 m vysokými chladicími věže-
mi budou odolnější proti velkému zeesení, tornádu
adlouhotrvajícím extrémním teplotám. Pro čti hlavní
výrobní bloky dukovanské elektrárny budou postaveny
dva samostatné bloky koncových jímů tepla.
Hlavním úkolem divize 2 bude položit potrubí, kte
nové jímače tepla propojí se stávajícími chladicími sys-
témy elektrárny. Pokládka potrubí přitom bude spojena
svybudováním dalších podpůrných nadzemních ipod-
zemních stavebních objektů. Pření celé stavby do uží-
ní se předpokládá v lednu 2016.
„Stavba v Dukovanech je první větší zakázka, na kte
bude divize 2 pracovat mimo pražský tunelový komplex
Blanka,“ říká vedoucí projektu Jan Ševec a doplňuje:
„Pce v jaderné elektrárně sice budou prohat ve speci-
álním bezpečnostním režimu, ale určitě při nich uplatní-
me také naše minulé zkenosti, protože se bude jednat
o kombinaci stavebních a technologických činností, se
kterou se běžně při projektech setme.“
Opatrnost se vyplá
Metrostav poebuje šikovné řemeslníky, ktí budou
hned po vyučení vědět, co vyžaduje, a vydrží v m
pracovat. Rode žáků, ktí vycházejí z9.íd ZŠ, zase
často hledají finance pro jejich další studium ajistotu,
že potomci najdou poškole perspektivní zaměstnání.
Spojení obou potřeb už šest let zajišťuje stále vylepšo-
vaný program reprodukce dělnického personálu.
Smlouvu se žáky Metrostav uzavírá až potzv. draftu
vpololetí 1. ročku SŠ. „Stejně jako orok dřív jsme ivzá-
ří 2013 zařadili dodraftu 85 žáků smluvch škol vPraze,
Brně aÚstí n/L zoborů zedk, tesař, zámečk, strojk
aelektrikář,“ říká Ing.Pavel Šplíchal zútvaru personálního
marketingu Metrostavu (foto č. 1 vlevo) adoplňuje: „Vý-
r, kdo znich se stane smluvním žákem (foto č. 2), jsme
uzavřeli až popololetní klasifikaci aprováděli jej patroni
smluvch žáků zjednotlivých divizí Metrostavu. Nažáky
se informovali iumistrů aučitelů, kteří je průběžně hod-
notili naškolách. Draft se nám ot osvědčil, neboť řada
žáků vněm neusla – kvůli absencím, nekázni či špat-
mu prospěchu. Smlouvu (foto č. 3) jsme proto zam
podepsali jen s35, daí kní mají ještě cestu oteenou.“
Oproti loňsku se rodiče aktivněji zajímali opodmínky
spolupráce (foto č. 4) aměli více dotazů. Přibyli ižáci,
ktí se cíleně přihlásili nakonktní školu aobor, protože
li odzačátku zájem st se smluvními žáky Metrostavu.
Pokud zájem následovala ispolehlivost, šikovnost, dob
chování asnaha veškole, uspěli (foto č.5). Zda spokoje-
nost bude oboustranná, si Metrostav ověří zapár let. Už
dnes ale ví, že se mu výběr žáků vyplatí.
Jiřího Paulera,
vedoucího projektu zdivize 9
Jiří Pauler se na stavch pohybuje už od maturity ana
pozici vedouho projektu divize 9 se vypracoval od
mistra. Oceňuje, že se při své práci vMetrostavu může
setkávat se slitými a různorodými stavbami, které
mu pokaždé umožní nahlédnout pod pokličku jiného
zajímavého provozu. Baví ho vymýšlet řešení složitých
detailů i jednat s lidmi.
Vyzkoel jste si práci ve velkých i mach firch,
zaměstnancem Metrostavu jste osm let. Na kterou ze
staveb, kde jste působil, vzpomínáte nejraději?
Zajímavé byly všechny, ale nejhezčí vzpomínky mám
asi na první etapu revitalizace barokního Klementina,
kterou jsme v týmu Ing. Karla Hrdlovicse dokoili před
emi lety. Seznámil jsem se při ní se světem knihovků
ameteorologů. V souhu se stavebními pracemi zde za
průběžné kontroly patkové péče probíhaly i zajíma
restaurátorské činnosti, třeba restaurování maleb nebo
obnova zlacení v Barokním sále. Zbzka jsme poznali ta-
kékvalitu řemeslné práce nich předků. Byla to stavba
vhistorickém centru Prahy, a i proto byla odlišná od té,
kde se pohybuji nyní.
Jakou zakázku řídíte v současnosti?
Po loňsm dokončení první etapy stavby depozitáře
rodní knihovny ČR v Hostivi, kterou jsem poprvé vedl
jako samostatný vedoucí projektu, dnes řídím stavbu pro
výzkumný projekt SUSEN – Udržitelná energetika v kom-
plexu ÚJV Řež (ústav jaderho výzkumu).
Čím se liší práce pro vědce od té pro knihovky?
sto patkářů se nám teď pod ruce dívají dozimetris-
té. Při novostavbě diagnosticho centra a rekonstrukci
iístavbách dalších pěti objektů totiž pracujeme v řež-
ském areálu ÚJV za nepřerušeného provozu výzkumného
15MW atomového reaktoru. I když slouží vědě a ne výrobě
elektrické energie, platí zde stejná bezpečnostní pravidla
jako třeba v Jaderné elektrárně Temelín. Také řada ma-
teriálů, se kterými přicházíme při demolicích do styku,
může být kontaminována radioaktivními látkami, které by
mohly ohrozit zdraví.
Nete z takoho pracovtě obavy?
Dodržujeme pravidla nastavená v souladu s vyhláškou
Státního úřadu pro jadernou bezpnost. Všichni z re-
alizho týmu jsme podle mho rizika zazeni do
kategorie pracovků A. Prli jsme školením z radi
bezpnosti a jsme pod neustálým monitoringem i lékař-
ským dohledem. V areálu, kde pracujeme, jsou vymeze-
na takzvaná sledovaná a kontrolovaná pásma, která se
liší možnými dávkami ionizujího záření. Právě v těchto
pásmech se pohybujeme s osobními dozimetry, kterými
se kontroluje, abychom nepřekročili limitní dávky záření.
Veškeré práce v kontrolovaných pásmech navíc probíha
za účasti dozimetrické kontroly.
S jakými zajímavostmi se na stavbě setváte?
Je to práce při zachovaném provozu výzkumných praco-
višť v arlu, který dost živelně vznikal někdy v 50. letech
minulého století. Podle stavebně-technických průzkumů
zde stále narážíme na nemilá překvapení třeba v podo
nekvalitních betonů původních konstrukcí. Technologii
sice do Řeže nedome, ale protože pro ni děláme
stavební připravenost, musíme se s ní podrobji se-
známit. Jaderná energetika mě zají, takže pro mě byla
itažlivá třeba stavba objektu horké komory, který je ur-
čený kbezpné pci s vysoce radioaktivmi materiály.
Budou v něm snicí komory s půl metru silnými stěnami
z oceli a v nich budou osazené robotické ruce. U objektu
neutronový zdroj, který jsme investorovi předali před pár
dny, jsme zase museli vybudovat místo dveří posuvné
stínicí bloky, z nichž ten větší vážil 54 tun.
Jak se vám práce v Metrostavu líbí?
Po zkušenostech u menší firmy jsem hledal zaměstnava-
tele, který by mi umožnil pracovat na velkých a složitých
zakázch. U Metrostavu se mi to splnilo. Velmi si cením
ry, kterou jsem dostal od vedení divize 9. Díky ní
mohu působit právě jako vedouho projektu.
strana 2
PME SE
1
Slovensko není úkol, ale příležitost
Když seMetrostavu vpolovině roku 2013 zcela otevře-
ly dve do všech segmentů slovensho stavebho
trhu, nastavil nově obchodní strategii apravidla pro ta-
mější podnikání. Divizní bratislavská zastoupení sou-
sedil dobudovy Metrostavu Slovakia, abyvytvořil co
nejvhodnější podmínky pro vyhledávání a získávání
zakázek zanašimi východními hranicemi.
Vloni vpololetí zanikla pozměně vlastnické struktury
vazba Metrostavu sDoprastavem, který naSlovensku ob-
sazoval segment dopravních staveb. Divizím Metrostavu
se proto otevřela daí část trhu vzeměpisně ijazykově
blízkém regionu. Stavební trh našich východních souse-
dů je sice vesrovnání sčeským zhruba třetinový, přesto
by mohlo ijedno až dvě procenta z jeho objemu fir
poskytnout zajímavé zakázky. Zvlášť proto, že obchodní
ilidské vazby Metrostavu se slovenskýmDoprastavem
etrvávají aípadná spolupráce dnes již konkurenčních
firem může vesdružech přist úspěch.
Podnikání naSlovensku není pro Metrostav novinka.
V nevné minulosti tu dokončil hned několik velkých
staveb, třeba obchodní centra Laugaricio vTrenčíně (foto
č.1), Optima vKošich (foto na straně 1 v levé upoutáv-
ce) a Tesco vŽilině (foto č. 2) nebo průzkumnou štolu pro
tunel Višňové (foto č. 3). Navýchodě země už také deí
dobu působí divize 3, protože v České republice ne
idělený žádný kraj. Pce se jí tu daří – právě předala
doužívání novostavbu pavilonu urgentního příjmu vko-
šické nemocnici. Její zastoupení sídlí vPrešově, zástupci
ostatch divizí Metrostavu – 2, 4, 5, 6 a 8 – se letos
vlednu seshovali do bratislavské budovy Metrostavu
Slovakia, aby mohli sdílet některé služby. Jejich obchod
činnost bude řídit vČesku léty ověřený marketingový sys-
m, který jim slovenský trh rozdělil ne územně, ale podle
výrobho zaření. Divize5 bude třeba sledovat ražené
stavby aželezniční zakázky včetně mostů. Divize 1 pro
Slovensko plán ne, protože úspěšně pracuje nacelé
Moravě i v Plzeňsm kraji. Může však na slovenském
území vyhledávat jednotlivé projekty.
Všechna obchodní zastoupení Metrostavu přitom zo-
hlední, že slovenské pozemní stavby dlouhodobě soutěží
dciná spolnost Metrostavu – Metrostav Slovakia, kte-
rá naíklad letos v únoru uzavřela smlouvu navybudová-
ní velké výrobní haly pro firmu SLOVAKTUAL vPravenci.
„Spolupráci Skupiny Metrostav na Slovensku jtě
prohloubíme. Zneme se Subterrou apotom se pravi-
delných marketingových porad budou brzy zúčastňovat
istupci našich dalších dciných firem,“ říká obchodní
ředitel Metrostavu Ing.Milan Veselský a apeluje: „Sou-
sední slovenský trh nám nabízí leí možnost uspět než
vzdálené země, kde nerozumíme ani jazyku, ani právnímu
systému. Divize5 už naněj vstoupila, když letos zala
ve sdružení pracovat na dostavbě dálnic D1 (viz str. 1)
aD3. Divize3 zase vBratislavě spolu sMetrostavem Slo-
vakia pokračuje nadostavbě komplexu 3nity. Slovensko
pro nás prostě nesmí být pn. Je to příležitost, kterou
musíme využít. Jak se najeho stavebním trhu prosadíme,
zálí jen nas, obchodnících, ato předeím na těch
zdivizí Metrostavu či firem jeho Skupiny.
32
2
1
3
4
5
Metrostav_04_2014.indd 2 3.3.14 12:20
Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (438 ms)

Rendering Strana 3 (102887): (0/1) (431 ms)

Rendering Strana 2 (102885): (0/1) (472 ms)

Rendering Strana 1 (102883): (0/1) (473 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3002/vth119240-1.jpg

 i3002/vth119242-1.jpg

 i3002/bg102885.svg

 i3002/vth119244-1.jpg

 i3002/vth119246-1.jpg