strana 4

Tři měsíce pomoci

Cyklon Haiyan, který vloni 8. listopadu zpustošil rozsáhlou část Filipín, si vyžádal přes 6200 obětí, zničil

více než 1,1 milionu domů a téměř šest milionů lidí

připravil o živobytí. Mezi humanitární pomocí z celého

světa dorazily do postižené oblasti i prostředky z veřejné sbírky SOS Filipíny, kterou vyhlásila nevládní

nezisková organizace Člověk v tísni (ČvT). Zaměstnanci Metrostavu do ní přispěli částkou 157 000 korun,

kterou vedení firmy zdvojnásobilo.

Ze zprávy, kterou zástupci Člověka v tísni vydali za­

čátkem února, vyplývá, že na kontě sbírky SOS Filipíny

se dosud shromáždilo 18,3 milionu korun. Spolu s 500 ti­

síci Kč, které Člověk v tísni uvolnil z fondu svého Klubu

přátel, už tyto prostředky pomohly 35 000 lidí v oblastech

postižených katastrofou. Stránky www.clovekvtisni.cz

tuto pomoc rozepisují, aby měl každý konkrétní představu

o tom, k čemu jeho peníze pomohly:

 10 000 lidí dostalo potravinovou pomoc

 5000 lidí ČvT pomohl zajistit provizorní přístřeší

 1550 lidí se účastnilo veřejných prací, při nichž si od­

klízením trosek vydělali na zajištění nejzákladnějších

potřeb pro své rodiny (celkem pomoc pro 8000 lidí)

 25 km cest do vesnic a obcí bylo zpřístupněno díky

odklizení trosek a napadaných stromů

 3 nové dřevěné mosty umožnily přístup do odříznu­

tých oblastí

 30 veřejných prostranství bylo vyčištěno od trosek

 64 tříd základních škol ČvT opravuje

 69 latrín u škol či klinik ČvT opravuje a slouží více

než 3000 lidí

 2 zdravotní střediska byla vyčištěna od trosek a opra­

vena, slouží více než 1200 obyvatelům

 4 denní centra pro děti jsou opravena

Pomoc je na Filipínách stále zapotřebí. Složitou situaci

v postižených oblastech ještě navíc letos v lednu zkompliko­

valy vytrvalé lijáky a větry. Příspěvky je stále možné posílat

na konto sbírky SOS Filipíny 37893789/0300 nebo pro­

střednictvím DMS ve tvaru DMS FILIPINY na číslo 87777.

Děkujeme všem, kdo pomohli, pomáhají a pomohou.

i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / z a j í ma v o s t i

Cyklisté jsou vítáni

n a š e FOTORE P ORTÁ Ž

1

2

3

Ze skokanské historie

Olympijské hry v Soči už sice skončily, české sportovní

fanoušky ale vrchol klasické zimní lyžařské sezony

teprve čeká. V březnu se totiž v Harrachově uskuteční

mistrovství světa v letech na lyžích.

Při této příležitosti vyšla publikace nazvaná Kronika

Světového poháru ve skocích na lyžích, která výsledkově

i textově mapuje všechny doposud uskutečněné ročníky

nejprestižnější světové série závodů lyžařských skokanů.

Kniha, kterou sestavil Petr Hybský z divize 5 a k jejímuž

vzniku přispěl i Metrostav, byla koncem ledna slavnostně

pokřtěna v restauraci U rytíře Jakuba. Křtu se mimo jiné

zúčastnil Zdeněk Remsa, trenér našeho prvního vítěze ze

zimních olympiád skokana Jiřího Rašky, někdejší světový

rekordman Dalibor Motejlek, který ve stejné disciplíně

dovedl Pavla Ploce ke dvěma a Jiřího Malce k jedné olym­

pijské medaili, a vnuk Jiřího Rašky skokan Jan Mazoch.

Knihu lze koupit prostřednictvím internetu na skoky.net.

4

5

Cyklista je v objektu PPII povinen:

 Řídit se dopravně-provozním řádem garáží PPII

 Řídit se závaznými pokyny pro parkování jízdních kol

v garážích PPII

 

Dbát na ochranu movitého majetku Metrostavu

a okolo parkujících vozidel. Případné způsobené ško­

dy musí nahlásit správě objektu

 Zdržovat se v garážích pouze po dobu nezbytně nut­

nou k zaparkování kola nebo jeho vyvedení ven

 

Po umístění jízdního kola do stojanu kolo uzam­

knout zámkem a neponechávat na něm odnímatelné

předměty

Bronzový certifikát

6

7

8

9

Tečka za stavbou

Divize 6, která vloni úspěšně dokončila stavbu Palmovka

Parku II, objednala na první poradu ředitelů v novém

sídle Metrostavu a jeho Skupiny překvapení. Zruční

cukráři ze společnosti Profi Catering, která je už řadu let

spolehlivým dodavatelem Metrostavu, pro ni vyrobili dort

v podobě makety nové budovy. Sladkou tečku za nároč­

ným projektem letos posledního ledna svorně nakrojili

prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav, generální ře­

ditel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a viceprezident Skupiny

Metrostav Ing. František Kočí (foto zprava).

Až 60 cyklistů může od 1. března 2014 naráz parkovat

svá kola v podzemních garážích nového sídla Me­

trostavu a jeho Skupiny. Pohyb po Palmovka Parku II

jim omezují závazné pokyny, které jsou zveřejněny

na intranetu Metrostavu spolu s dopravně-provozním

řádem garáží a půdorysným schématem prvního podzemního podlaží objektu s vyznačenými místy pro

uložení jízdních kol.

Ten, kdo pojede do práce na kole, najde parkovací

místo pro svůj dopravní prostředek v prvním podzemním

podlaží vlevo u vjezdu do garáží, dále potom vedle výta­

hových šachet B, C a C3. V PPII je k dispozici 60 parko­

vacích stojanů, při zaplnění všech stání je možné zavolat

recepci objektu a požádat o náhradní uschování kola.

Parkovat kolo v podzemí PPII tak může každý uživatel

PPII s přidělenou vstupní kartou, která má přístupová

práva rozšířená o vstup a výstup z garáží. Zájemce o par­

kování jízdního kola, který nemá přístup do garáží s au­

tem, proto musí o možnost využívat parkovací stojany

požádat v útvaru správy administrativních budov Metro­

stavu Facility, jehož zaměstnanci oprávnění k rozšířeným

přístupovým právům schvalují. Kontaktními osobami pro

uživatele Palmovka Parku II jsou Ing. Jiří Trojan a Libuše

Petráčková. Na základě schválených požadavků bude se­

staven seznam pracovníků využívajících parkovací místa

pro kola, který bude umístěn ve sdíleném adresáři O –

Provoz PPII a průběžně aktualizován.

Vjezd do garáží budou cyklisté otevírat vstupní kartou

přes čtečku u závory nad vjezdovou rampou. Jízdní kolo

potom zavedou do určeného parkovacího prostoru – jízda

na něm je v podzemí přísně zakázána – a musí se přitom

řídit výstražnou světelnou signalizací ve stejném režimu

jako automobil. Stejný postup musí dodržet i při trans­

portu jízdního kola ven z budovy. Kola přitom není povo­

leno dopravovat výtahem a parkovat je mimo vyhrazená

místa v 1. PP. Po zaparkování může cyklista pro vstup

do objektu využít schodiště nebo výtah C3 do přízemní

recepce. Ven z garáží se dostane s pomocí tlačítka na

prostředním sloupku mezi garážovými vraty.

Island je krásná země, ale v jinou roční dobu

Na stavbě tunelu Norðfjörður pracuje v osmitýdenních turnusech a v šesti směnách na 50 razičů a techniků divize 5

z týmu Ing. Aleše Gotharda. Od Prahy je dělí přes 2600 km. I když se teploty v Česku a na Islandu letos koncem

února podobají – jen přes den je u nás o pár stupňů víc – sněhové podmínky obou zemí se opravdu, ale opravdu liší.

U nás v současnosti leží nejvíc sněhu na Labské boudě – asi 70 cm. V islandském městečku Eskifjörður, kde polovina

kolegů bydlí, je sněhová pokrývka stejná, ovšem u hladiny moře. Asi 600 m nad ní u tunelu Oddsskarð (foto č. 1),

jenž je součástí cesty z Eskifjörður do Neskaupstaður, kde sídlí zbytek osádky Metrostavu, měří jeho vrstva až 6 m,

a to bez závějí a lavin, které tuto jedinou spojnici města Neskaupstaður se zbytkem světa často uzavírají i na několik

dní. Práce divize 5 na Islandu zatím nejvíc pokročily z portálu Eskifjörður, odkud raziči (foto č. 2, 3) vyrazili už více

než 700 m tunelu. Brzy vyzkoušejí i novou metodu odtěžby, kterou navrhl zdejší partner, firma Suðurverk – kolové

nakladače při ní zatáhnou k čelbě dva 16nápravové dopravníky, naloží do nich asi 288 m³ horniny z celého odpalu

a vytáhnou je ven (foto č. 4). „O životě mimo práci (foto č. 5–7) toho není příliš co říct. Pracujeme od pondělí do

neděle ráno, a protože je zde v tuto roční dobu velmi špatné počasí a brzy tma, ani nás to netáhne ven. V létě to snad

bude lepší,“ říká Ing. Gothard, autor fotoreportáže. Z jeho snímků je patrné, že život na Islandu není žádný med.

Ještě že tu kolegové mají dobrou kuchařku (foto č. 8) a techniku, jež jim umožňuje kontakt s rodinou (foto č. 9).

Palmovka Park II obdržel bronzový certifikát potvrzující kvalitu návrhu jeho budovy. Plaketu, která toto hodnocení dosvědčuje, převzal 11. února Ing. Rostislav

Šíša z Metrostavu Development (foto vlevo).

Administrativní budovu, která se stala novým sídlem

Metrostavu, auditor hodnotil v souladu s principy udrži­

telné výstavby podle národního českého certifikačního

nástroje SBToolCZ. Posuzoval přitom nejen environmen­

tální a sociální kritéria, ale i ekonomiku a management

projektu či jeho lokalitu. U Palmovka Parku II nejvýš oce­

nil sociální aspekty budovy – její intenzivní střešní zeleň,

kvalitní denní osvětlení, hospodaření s dešťovou vodou

a zdravé vnitřní prostředí – které spolu s hodnocením

lokality dosáhly vysokou kvalitu. V celkovém výsledku

odpovídá hodnota indikátoru nového sídla Metrostavu

nadstandardní, neboli dobré kvalitě, a tedy bronzovému

certifikátu. Plaketa, která to potvrzuje, bude už brzy umís­

těna ve vstupní hale objektu.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 4/2014 vyšlo 5. 3. 2014 (5/2014 vyjde 20. 3. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan,

P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem

dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_04_2014.indd 4

3.3.14 12:20