strana 4
Tři měsíce pomoci
Cyklon Haiyan, který vloni 8. listopadu zpustošil rozsáhlou část Filipín, si vyžádal přes 6200 obětí, zničil
více než 1,1 milionu domů a téměř šest milionů lidí
připravil o živobytí. Mezi humanitární pomocí z celého
světa dorazily do postižené oblasti i prostředky z veřejné sbírky SOS Filipíny, kterou vyhlásila nevládní
nezisková organizace Člověk v tísni (ČvT). Zaměstnanci Metrostavu do ní přispěli částkou 157 000 korun,
kterou vedení firmy zdvojnásobilo.
Ze zprávy, kterou zástupci Člověka v tísni vydali za
čátkem února, vyplývá, že na kontě sbírky SOS Filipíny
se dosud shromáždilo 18,3 milionu korun. Spolu s 500 ti
síci Kč, které Člověk v tísni uvolnil z fondu svého Klubu
přátel, už tyto prostředky pomohly 35 000 lidí v oblastech
postižených katastrofou. Stránky www.clovekvtisni.cz
tuto pomoc rozepisují, aby měl každý konkrétní představu
o tom, k čemu jeho peníze pomohly:
10 000 lidí dostalo potravinovou pomoc
5000 lidí ČvT pomohl zajistit provizorní přístřeší
1550 lidí se účastnilo veřejných prací, při nichž si od
klízením trosek vydělali na zajištění nejzákladnějších
potřeb pro své rodiny (celkem pomoc pro 8000 lidí)
25 km cest do vesnic a obcí bylo zpřístupněno díky
odklizení trosek a napadaných stromů
3 nové dřevěné mosty umožnily přístup do odříznu
tých oblastí
30 veřejných prostranství bylo vyčištěno od trosek
64 tříd základních škol ČvT opravuje
69 latrín u škol či klinik ČvT opravuje a slouží více
než 3000 lidí
2 zdravotní střediska byla vyčištěna od trosek a opra
vena, slouží více než 1200 obyvatelům
4 denní centra pro děti jsou opravena
Pomoc je na Filipínách stále zapotřebí. Složitou situaci
v postižených oblastech ještě navíc letos v lednu zkompliko
valy vytrvalé lijáky a větry. Příspěvky je stále možné posílat
na konto sbírky SOS Filipíny 37893789/0300 nebo pro
střednictvím DMS ve tvaru DMS FILIPINY na číslo 87777.
Děkujeme všem, kdo pomohli, pomáhají a pomohou.
i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / z a j í ma v o s t i
Cyklisté jsou vítáni
n a š e FOTORE P ORTÁ Ž
1
2
3
Ze skokanské historie
Olympijské hry v Soči už sice skončily, české sportovní
fanoušky ale vrchol klasické zimní lyžařské sezony
teprve čeká. V březnu se totiž v Harrachově uskuteční
mistrovství světa v letech na lyžích.
Při této příležitosti vyšla publikace nazvaná Kronika
Světového poháru ve skocích na lyžích, která výsledkově
i textově mapuje všechny doposud uskutečněné ročníky
nejprestižnější světové série závodů lyžařských skokanů.
Kniha, kterou sestavil Petr Hybský z divize 5 a k jejímuž
vzniku přispěl i Metrostav, byla koncem ledna slavnostně
pokřtěna v restauraci U rytíře Jakuba. Křtu se mimo jiné
zúčastnil Zdeněk Remsa, trenér našeho prvního vítěze ze
zimních olympiád skokana Jiřího Rašky, někdejší světový
rekordman Dalibor Motejlek, který ve stejné disciplíně
dovedl Pavla Ploce ke dvěma a Jiřího Malce k jedné olym
pijské medaili, a vnuk Jiřího Rašky skokan Jan Mazoch.
Knihu lze koupit prostřednictvím internetu na skoky.net.
4
5
Cyklista je v objektu PPII povinen:
Řídit se dopravně-provozním řádem garáží PPII
Řídit se závaznými pokyny pro parkování jízdních kol
v garážích PPII
Dbát na ochranu movitého majetku Metrostavu
a okolo parkujících vozidel. Případné způsobené ško
dy musí nahlásit správě objektu
Zdržovat se v garážích pouze po dobu nezbytně nut
nou k zaparkování kola nebo jeho vyvedení ven
Po umístění jízdního kola do stojanu kolo uzam
knout zámkem a neponechávat na něm odnímatelné
předměty
Bronzový certifikát
6
7
8
9
Tečka za stavbou
Divize 6, která vloni úspěšně dokončila stavbu Palmovka
Parku II, objednala na první poradu ředitelů v novém
sídle Metrostavu a jeho Skupiny překvapení. Zruční
cukráři ze společnosti Profi Catering, která je už řadu let
spolehlivým dodavatelem Metrostavu, pro ni vyrobili dort
v podobě makety nové budovy. Sladkou tečku za nároč
ným projektem letos posledního ledna svorně nakrojili
prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav, generální ře
ditel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a viceprezident Skupiny
Metrostav Ing. František Kočí (foto zprava).
Až 60 cyklistů může od 1. března 2014 naráz parkovat
svá kola v podzemních garážích nového sídla Me
trostavu a jeho Skupiny. Pohyb po Palmovka Parku II
jim omezují závazné pokyny, které jsou zveřejněny
na intranetu Metrostavu spolu s dopravně-provozním
řádem garáží a půdorysným schématem prvního podzemního podlaží objektu s vyznačenými místy pro
uložení jízdních kol.
Ten, kdo pojede do práce na kole, najde parkovací
místo pro svůj dopravní prostředek v prvním podzemním
podlaží vlevo u vjezdu do garáží, dále potom vedle výta
hových šachet B, C a C3. V PPII je k dispozici 60 parko
vacích stojanů, při zaplnění všech stání je možné zavolat
recepci objektu a požádat o náhradní uschování kola.
Parkovat kolo v podzemí PPII tak může každý uživatel
PPII s přidělenou vstupní kartou, která má přístupová
práva rozšířená o vstup a výstup z garáží. Zájemce o par
kování jízdního kola, který nemá přístup do garáží s au
tem, proto musí o možnost využívat parkovací stojany
požádat v útvaru správy administrativních budov Metro
stavu Facility, jehož zaměstnanci oprávnění k rozšířeným
přístupovým právům schvalují. Kontaktními osobami pro
uživatele Palmovka Parku II jsou Ing. Jiří Trojan a Libuše
Petráčková. Na základě schválených požadavků bude se
staven seznam pracovníků využívajících parkovací místa
pro kola, který bude umístěn ve sdíleném adresáři O –
Provoz PPII a průběžně aktualizován.
Vjezd do garáží budou cyklisté otevírat vstupní kartou
přes čtečku u závory nad vjezdovou rampou. Jízdní kolo
potom zavedou do určeného parkovacího prostoru – jízda
na něm je v podzemí přísně zakázána – a musí se přitom
řídit výstražnou světelnou signalizací ve stejném režimu
jako automobil. Stejný postup musí dodržet i při trans
portu jízdního kola ven z budovy. Kola přitom není povo
leno dopravovat výtahem a parkovat je mimo vyhrazená
místa v 1. PP. Po zaparkování může cyklista pro vstup
do objektu využít schodiště nebo výtah C3 do přízemní
recepce. Ven z garáží se dostane s pomocí tlačítka na
prostředním sloupku mezi garážovými vraty.
Island je krásná země, ale v jinou roční dobu
Na stavbě tunelu Norðfjörður pracuje v osmitýdenních turnusech a v šesti směnách na 50 razičů a techniků divize 5
z týmu Ing. Aleše Gotharda. Od Prahy je dělí přes 2600 km. I když se teploty v Česku a na Islandu letos koncem
února podobají – jen přes den je u nás o pár stupňů víc – sněhové podmínky obou zemí se opravdu, ale opravdu liší.
U nás v současnosti leží nejvíc sněhu na Labské boudě – asi 70 cm. V islandském městečku Eskifjörður, kde polovina
kolegů bydlí, je sněhová pokrývka stejná, ovšem u hladiny moře. Asi 600 m nad ní u tunelu Oddsskarð (foto č. 1),
jenž je součástí cesty z Eskifjörður do Neskaupstaður, kde sídlí zbytek osádky Metrostavu, měří jeho vrstva až 6 m,
a to bez závějí a lavin, které tuto jedinou spojnici města Neskaupstaður se zbytkem světa často uzavírají i na několik
dní. Práce divize 5 na Islandu zatím nejvíc pokročily z portálu Eskifjörður, odkud raziči (foto č. 2, 3) vyrazili už více
než 700 m tunelu. Brzy vyzkoušejí i novou metodu odtěžby, kterou navrhl zdejší partner, firma Suðurverk – kolové
nakladače při ní zatáhnou k čelbě dva 16nápravové dopravníky, naloží do nich asi 288 m³ horniny z celého odpalu
a vytáhnou je ven (foto č. 4). „O životě mimo práci (foto č. 5–7) toho není příliš co říct. Pracujeme od pondělí do
neděle ráno, a protože je zde v tuto roční dobu velmi špatné počasí a brzy tma, ani nás to netáhne ven. V létě to snad
bude lepší,“ říká Ing. Gothard, autor fotoreportáže. Z jeho snímků je patrné, že život na Islandu není žádný med.
Ještě že tu kolegové mají dobrou kuchařku (foto č. 8) a techniku, jež jim umožňuje kontakt s rodinou (foto č. 9).
Palmovka Park II obdržel bronzový certifikát potvrzující kvalitu návrhu jeho budovy. Plaketu, která toto hodnocení dosvědčuje, převzal 11. února Ing. Rostislav
Šíša z Metrostavu Development (foto vlevo).
Administrativní budovu, která se stala novým sídlem
Metrostavu, auditor hodnotil v souladu s principy udrži
telné výstavby podle národního českého certifikačního
nástroje SBToolCZ. Posuzoval přitom nejen environmen
tální a sociální kritéria, ale i ekonomiku a management
projektu či jeho lokalitu. U Palmovka Parku II nejvýš oce
nil sociální aspekty budovy – její intenzivní střešní zeleň,
kvalitní denní osvětlení, hospodaření s dešťovou vodou
a zdravé vnitřní prostředí – které spolu s hodnocením
lokality dosáhly vysokou kvalitu. V celkovém výsledku
odpovídá hodnota indikátoru nového sídla Metrostavu
nadstandardní, neboli dobré kvalitě, a tedy bronzovému
certifikátu. Plaketa, která to potvrzuje, bude už brzy umís
těna ve vstupní hale objektu.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 4/2014 vyšlo 5. 3. 2014 (5/2014 vyjde 20. 3. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan,
P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem
dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_04_2014.indd 4
3.3.14 12:20