Slovensko není úkol, ale

xxxx

více

ve příležitost

fotoreportáži na str. 4

velká

5. března 2014 / 4 / XXVI

více v článku na str. 2

Ptáme se: Jiřího Paulera, vedoucího

projektu z divize 9 str. 2

čt r n á ctid e n í k

M e t r ostav

a .s.

Život v království sněhu

Stavba pro zvýšení bezpečnosti

jaderné energetiky str. 2

Mohutná schránka pro nejmodernější

laser na světě str. 3

Rekonstrukce za provozu značkové

prodejny košil str. 3

Krátce / Aktuálně

Komplexní analýza stávajících opatření

Útvar interního auditu ve spolupráci s externím poradcem

prověřuje možnost využít v rámci koncernu Skupiny

Metrostav pravidla vztahující se k zákonu č. 418/2011 Sb.,

která jsou v současnosti platná v Metrostavu. Provádí

přitom komplexní analýzu, jež se zabývá posouzením

dostatečnosti a účinnosti stávajících opatření a doporučí

jejich případné doplnění včetně způsobu účinné kontroly.

Po odsouhlasení vedením koncernu se výsledky šetření

stanou podkladem pro aktualizaci organizačně-řídící

dokumentace, s níž jsou pravidelně seznamováni

zaměstnanci v rámci školení a kurzů pořádaných Centrem

vzdělávání Skupiny Metrostav.

Darujte krev

Zaměstnancům Metrostavu

i firem jeho Skupiny

se po kratší odmlce už

pošestnácté otevírá možnost

dobrovolně darovat krev.

V pátek 11. dubna dorazí

výjezdový tým z ÚVN Praha

poprvé do Centra vzdělávání Skupiny Metrostav v přízemí

Palmovka Parku II v Koželužské ulici. Předem děkujeme

všem, kdo si tento termín poznamenají do kalendáře, aby

se jako obvykle asi 14 dní před akcí na odběr přihlásili

prostřednictvím firemního intranetu.

Zkušební Blowerdoor test

Na stavbě Výukového a výzkumného centra UK v Hradci

Králové, kterou řídí divize 9, proběhl 12. února zkušební

Blowerdoor test. Odborníci zde za dohledu specialistů

z úseku výrobně-technického ředitele Metrostavu proměřili

jednu místnost, aby ještě před dokončením fasády odhalili

problémová místa, kde by mohla být obálka budovy

netěsná, a mohli na ně předem upozornit dodavatele.

Titul na beton

V březnu se uskuteční další

tři semináře z 5. ročníku

Beton University, které jsou

zařazeny do akreditovaných

programů v projektech

celoživotního vzdělávání

ČKAIT a ČKA. V Praze 13. 3.

a v Ostravě 27. 3. se bude konat seminář o provádění

betonových konstrukcí. Seminář o betonech pro dopravní

stavby se uskuteční 20. března v Jihlavě a na obou se

budou podílet specialisté z TBG Metrostav i z Metrostavu.

Víc informací najdete na www.betonuniversity.cz.

Island je považovaný za zemi ohně a ledu. Kolegové z divize 5, kteří na jeho východě razí tunel Norðfjörður, se naštěstí na stavbě se sopkami či gejzíry trápit nemusejí. Zato velmi

dobře znají sníh, vítr a mráz. Jejich nadvládu překonávají nejen při práci, ale i ve volném čase. Jak se žije na Islandu v zimě, přibližuje fotoreportáž na straně 4.

Metrostav se připravuje na ražby tunelu Žilina

Stálá spolupráce

Pracovníci divize 5 uspěli ve sdružení v soutěži na dostavbu jižního dálničního obchvatu Žiliny. Jejich podíl

na zakázce zatím zahrnuje ražbu jedné tunelové trouby

685 m dlouhého tunelu, je však možné, že by naši tuneláři mohli na dálnici D1 v úseku Hričovské Podhradie–

Lietavská Lúčka pracovat i na dalších dílech. Stavba

slavnostně začala 20. února, skončit by měla za 4 roky.

Podíl Metrostavu ve sdružení, které postaví 11,32 km

dlouhý úsek slovenské dálnice D1 se dvěma tunely

a 11 mosty (foto č. 1), se pohybuje v řádu procent, což

zhruba odpovídá objemu prací na severním tubusu tune­

lu Žilina. Sdružení firem STRABAG, Metrostav a Váho­

stav SK, které vede Doprastav, však právě v těchto dnech

vybírá dodavatele dalších tunelářských prací – nejen pro

jižní troubu tunelu Žilina, ale i pro celý tunel Ovčiarsko,

jehož dva tubusy budou měřit po 2367 m. Počet kolegů,

kteří by mohli u našich východních sousedů pracovat, by

se tak mohl oproti současným předpokladům ještě zvýšit.

„Se zahájením ražeb počítáme letos v říjnu, zatím při­

pravujeme projektovou dokumentaci a plánujeme zařízení

staveniště. Je to pro nás složitější než obvykle, protože

zde budeme poprvé stavět tunel metodou design&build,

tedy podle Yellow FIDIC,“ říká Ing. Pavel Bürgel z divize 5,

který prozatím výstavbu slovenského tunelu Žilina vede.

Hlavním zástupcem Metrostavu v řízení celé stavby je

jeho kolega Ing. Stanislav Sibert.

Mezi uchazeči o dostavbu 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín patří k favoritům americká firma Westinghouse. Metrostav je jejím exkluzivním partnerem

pro dodávku kompletní stavební části projektu.

„Pro přípravu nabídky do tendru vyhlášeného společ­

ností ČEZ jsme vytvořili samostatný tým a využili desítky

našich specialistů i pracovníků z dceřiných společností.

Věnovali tisíce hodin složitým výpočtům, zpracování do­

kumentace pro zásady organizace výstavby, jednání se

zástupci firem Westinghouse, Toshiba i s potenciálními

subdodavateli. Prostředky, které jsme na tuto činnost

vynaložili, se už pohybují v řádu milionů korun,“ říká ob­

chodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský.

Na kompletní nabídce pro ČEZ, jež zabrala na 12 tisíc

stran a vážila přes 250 kilogramů, usilovně pracovalo

téměř 300 odborníků z firmy Westinghouse a jejích

partnerů. Početný tým nadále spolupracuje i na přípravě

realizace projektu. O náročnosti zadávacího řízení svědčí

také doba jeho trvání, která již přesáhla 19 měsíců.

„Je pro nás ctí, že našim dovednostem věří tak vý­

znamná americká firma, jíž bezpochyby Westinghouse

je, a vybrala si nás ke spolupráci. Tento projekt pro nás

představuje výzvu dokázat, že jsme schopni zvládnout

vysoce náročnou stavbu, kde budeme muset koordinovat

práci tisíců pracovníků možná od stovek subdodavatelů,“

zdůrazňuje generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát.

Plánovaná dostavba elektrárny Temelín by dala Metro­

stavu a potažmo celému českému stavebnictví příležitost,

aby se odrazilo ode dna, k němuž padá již od roku 2008.

Zároveň by byla šancí na osvojení nových progresivních

technologií. Proto vedení Metrostavu věří, že i přes ne­

ustálé odsouvání vyhodnocení tendru padne v dohledné

době zásadní rozhodnutí, a společnost je spolu s firmou

Westinghouse připravena převzít odpovědnost za dostav­

bu tohoto potřebného projektu.

Další informace o přípravě na dostavbu Temelína a s ní

souvisejících aktivitách Metrostavu najdete v následují­

cích číslech firemních novin a na www.metrostav.cz.

Ražby tubusů proběhnou NRTM dovrchně ze západní­

ho portálu s asi měsíčním odstupem. „Budeme razit pod

ochranou ocelových mikropilotových deštníků a čelbu

uvažujeme horizontálně členit na kalotu, opěří a dno s mi­

nimálními odstupy, aby byl rychle uzavírán celý profil,“

popisuje Ing. Bürgel a vysvětluje: „Čeká nás totiž složitá

geologie. Dúbravu, kterou tunel překonává s maximálním

nadložím 30 m, tvoří flyšové pásmo povrchově navětra­

lých jílovců a pískovců se štěrky. Horninu proto budeme

rozpojovat strojně a definitivní ostění obou trub provede­

me s pomocí jednoho bednicího vozu. Předpokládáme, že

bude železobetonové s mezilehlou fóliovou hydroizolací.“

Stavbu úseku D1 Hričovské Podhradie–Lietavská Lúč­

ka slavnostně zahájil 20. února v Žilině ministr dopravy,

stavebnictví a regionálního rozvoje Slovenska Ing. Ján

Počiatek. Při této příležitosti poznamenal: „Začali jsme

budovat další rozhodující úsek, který scelí dálnici D1 a zá­

roveň vysvobodí Žilinu a její okolí z dopravního sevření.

Jeho význam samozřejmě ještě naroste po dobudování

tunelu Višňové, který plánujeme začít stavět do poloviny

letošního roku.“ Jeho slova pozorně sledoval i ředitel naší

divize 5 Ing. Roman Fuksa (foto č. 2 vpravo). U tohoto asi

7,5 km dlouhého tunelu totiž raziči Metrostavu pracovali

na průzkumné štole a divize 5 se ve sdružení zúčastnila

i soutěže na jeho stavbu. Její vítěz zatím nebyl potvrzen.

–red–, foto archiv stavby

Martino, děkujeme a gratulujeme!

Obhajoba zlaté medaile z Vancouveru na pětikilome­

trové trati se Martině Sáblíkové povedla. Ze zimních

olympijských her v Soči si letos přivezla i stříbro ze

3000 m. Nejlepší světové rychlobruslařce na dlouhých

tratích poděkoval 27. února za perfektní reprezentaci

také Ing. Milan Veselský (foto), obchodní ředitel Me­

trostavu – společnosti, která Martinu podporuje už

osmým rokem. Vyjádřil tak i gratulaci a přání zdraví,

štěstí i pevných nervů do dalších let od ostatních za­

městnanců firmy. Všichni blahopřejeme!

Metrostav_04_2014.indd 1

1

2

3.3.14 12:20