Slovensko není úkol, ale
xxxx
více
ve příležitost
fotoreportáži na str. 4
velká
5. března 2014 / 4 / XXVI
více v článku na str. 2
Ptáme se: Jiřího Paulera, vedoucího
projektu z divize 9 str. 2
čt r n á ctid e n í k
M e t r ostav
a .s.
Život v království sněhu
Stavba pro zvýšení bezpečnosti
jaderné energetiky str. 2
Mohutná schránka pro nejmodernější
laser na světě str. 3
Rekonstrukce za provozu značkové
prodejny košil str. 3
Krátce / Aktuálně
Komplexní analýza stávajících opatření
Útvar interního auditu ve spolupráci s externím poradcem
prověřuje možnost využít v rámci koncernu Skupiny
Metrostav pravidla vztahující se k zákonu č. 418/2011 Sb.,
která jsou v současnosti platná v Metrostavu. Provádí
přitom komplexní analýzu, jež se zabývá posouzením
dostatečnosti a účinnosti stávajících opatření a doporučí
jejich případné doplnění včetně způsobu účinné kontroly.
Po odsouhlasení vedením koncernu se výsledky šetření
stanou podkladem pro aktualizaci organizačně-řídící
dokumentace, s níž jsou pravidelně seznamováni
zaměstnanci v rámci školení a kurzů pořádaných Centrem
vzdělávání Skupiny Metrostav.
Darujte krev
Zaměstnancům Metrostavu
i firem jeho Skupiny
se po kratší odmlce už
pošestnácté otevírá možnost
dobrovolně darovat krev.
V pátek 11. dubna dorazí
výjezdový tým z ÚVN Praha
poprvé do Centra vzdělávání Skupiny Metrostav v přízemí
Palmovka Parku II v Koželužské ulici. Předem děkujeme
všem, kdo si tento termín poznamenají do kalendáře, aby
se jako obvykle asi 14 dní před akcí na odběr přihlásili
prostřednictvím firemního intranetu.
Zkušební Blowerdoor test
Na stavbě Výukového a výzkumného centra UK v Hradci
Králové, kterou řídí divize 9, proběhl 12. února zkušební
Blowerdoor test. Odborníci zde za dohledu specialistů
z úseku výrobně-technického ředitele Metrostavu proměřili
jednu místnost, aby ještě před dokončením fasády odhalili
problémová místa, kde by mohla být obálka budovy
netěsná, a mohli na ně předem upozornit dodavatele.
Titul na beton
V březnu se uskuteční další
tři semináře z 5. ročníku
Beton University, které jsou
zařazeny do akreditovaných
programů v projektech
celoživotního vzdělávání
ČKAIT a ČKA. V Praze 13. 3.
a v Ostravě 27. 3. se bude konat seminář o provádění
betonových konstrukcí. Seminář o betonech pro dopravní
stavby se uskuteční 20. března v Jihlavě a na obou se
budou podílet specialisté z TBG Metrostav i z Metrostavu.
Víc informací najdete na www.betonuniversity.cz.
Island je považovaný za zemi ohně a ledu. Kolegové z divize 5, kteří na jeho východě razí tunel Norðfjörður, se naštěstí na stavbě se sopkami či gejzíry trápit nemusejí. Zato velmi
dobře znají sníh, vítr a mráz. Jejich nadvládu překonávají nejen při práci, ale i ve volném čase. Jak se žije na Islandu v zimě, přibližuje fotoreportáž na straně 4.
Metrostav se připravuje na ražby tunelu Žilina
Stálá spolupráce
Pracovníci divize 5 uspěli ve sdružení v soutěži na dostavbu jižního dálničního obchvatu Žiliny. Jejich podíl
na zakázce zatím zahrnuje ražbu jedné tunelové trouby
685 m dlouhého tunelu, je však možné, že by naši tuneláři mohli na dálnici D1 v úseku Hričovské Podhradie–
Lietavská Lúčka pracovat i na dalších dílech. Stavba
slavnostně začala 20. února, skončit by měla za 4 roky.
Podíl Metrostavu ve sdružení, které postaví 11,32 km
dlouhý úsek slovenské dálnice D1 se dvěma tunely
a 11 mosty (foto č. 1), se pohybuje v řádu procent, což
zhruba odpovídá objemu prací na severním tubusu tune
lu Žilina. Sdružení firem STRABAG, Metrostav a Váho
stav SK, které vede Doprastav, však právě v těchto dnech
vybírá dodavatele dalších tunelářských prací – nejen pro
jižní troubu tunelu Žilina, ale i pro celý tunel Ovčiarsko,
jehož dva tubusy budou měřit po 2367 m. Počet kolegů,
kteří by mohli u našich východních sousedů pracovat, by
se tak mohl oproti současným předpokladům ještě zvýšit.
„Se zahájením ražeb počítáme letos v říjnu, zatím při
pravujeme projektovou dokumentaci a plánujeme zařízení
staveniště. Je to pro nás složitější než obvykle, protože
zde budeme poprvé stavět tunel metodou design&build,
tedy podle Yellow FIDIC,“ říká Ing. Pavel Bürgel z divize 5,
který prozatím výstavbu slovenského tunelu Žilina vede.
Hlavním zástupcem Metrostavu v řízení celé stavby je
jeho kolega Ing. Stanislav Sibert.
Mezi uchazeči o dostavbu 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín patří k favoritům americká firma Westinghouse. Metrostav je jejím exkluzivním partnerem
pro dodávku kompletní stavební části projektu.
„Pro přípravu nabídky do tendru vyhlášeného společ
ností ČEZ jsme vytvořili samostatný tým a využili desítky
našich specialistů i pracovníků z dceřiných společností.
Věnovali tisíce hodin složitým výpočtům, zpracování do
kumentace pro zásady organizace výstavby, jednání se
zástupci firem Westinghouse, Toshiba i s potenciálními
subdodavateli. Prostředky, které jsme na tuto činnost
vynaložili, se už pohybují v řádu milionů korun,“ říká ob
chodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský.
Na kompletní nabídce pro ČEZ, jež zabrala na 12 tisíc
stran a vážila přes 250 kilogramů, usilovně pracovalo
téměř 300 odborníků z firmy Westinghouse a jejích
partnerů. Početný tým nadále spolupracuje i na přípravě
realizace projektu. O náročnosti zadávacího řízení svědčí
také doba jeho trvání, která již přesáhla 19 měsíců.
„Je pro nás ctí, že našim dovednostem věří tak vý
znamná americká firma, jíž bezpochyby Westinghouse
je, a vybrala si nás ke spolupráci. Tento projekt pro nás
představuje výzvu dokázat, že jsme schopni zvládnout
vysoce náročnou stavbu, kde budeme muset koordinovat
práci tisíců pracovníků možná od stovek subdodavatelů,“
zdůrazňuje generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát.
Plánovaná dostavba elektrárny Temelín by dala Metro
stavu a potažmo celému českému stavebnictví příležitost,
aby se odrazilo ode dna, k němuž padá již od roku 2008.
Zároveň by byla šancí na osvojení nových progresivních
technologií. Proto vedení Metrostavu věří, že i přes ne
ustálé odsouvání vyhodnocení tendru padne v dohledné
době zásadní rozhodnutí, a společnost je spolu s firmou
Westinghouse připravena převzít odpovědnost za dostav
bu tohoto potřebného projektu.
Další informace o přípravě na dostavbu Temelína a s ní
souvisejících aktivitách Metrostavu najdete v následují
cích číslech firemních novin a na www.metrostav.cz.
Ražby tubusů proběhnou NRTM dovrchně ze západní
ho portálu s asi měsíčním odstupem. „Budeme razit pod
ochranou ocelových mikropilotových deštníků a čelbu
uvažujeme horizontálně členit na kalotu, opěří a dno s mi
nimálními odstupy, aby byl rychle uzavírán celý profil,“
popisuje Ing. Bürgel a vysvětluje: „Čeká nás totiž složitá
geologie. Dúbravu, kterou tunel překonává s maximálním
nadložím 30 m, tvoří flyšové pásmo povrchově navětra
lých jílovců a pískovců se štěrky. Horninu proto budeme
rozpojovat strojně a definitivní ostění obou trub provede
me s pomocí jednoho bednicího vozu. Předpokládáme, že
bude železobetonové s mezilehlou fóliovou hydroizolací.“
Stavbu úseku D1 Hričovské Podhradie–Lietavská Lúč
ka slavnostně zahájil 20. února v Žilině ministr dopravy,
stavebnictví a regionálního rozvoje Slovenska Ing. Ján
Počiatek. Při této příležitosti poznamenal: „Začali jsme
budovat další rozhodující úsek, který scelí dálnici D1 a zá
roveň vysvobodí Žilinu a její okolí z dopravního sevření.
Jeho význam samozřejmě ještě naroste po dobudování
tunelu Višňové, který plánujeme začít stavět do poloviny
letošního roku.“ Jeho slova pozorně sledoval i ředitel naší
divize 5 Ing. Roman Fuksa (foto č. 2 vpravo). U tohoto asi
7,5 km dlouhého tunelu totiž raziči Metrostavu pracovali
na průzkumné štole a divize 5 se ve sdružení zúčastnila
i soutěže na jeho stavbu. Její vítěz zatím nebyl potvrzen.
–red–, foto archiv stavby
Martino, děkujeme a gratulujeme!
Obhajoba zlaté medaile z Vancouveru na pětikilome
trové trati se Martině Sáblíkové povedla. Ze zimních
olympijských her v Soči si letos přivezla i stříbro ze
3000 m. Nejlepší světové rychlobruslařce na dlouhých
tratích poděkoval 27. února za perfektní reprezentaci
také Ing. Milan Veselský (foto), obchodní ředitel Me
trostavu – společnosti, která Martinu podporuje už
osmým rokem. Vyjádřil tak i gratulaci a přání zdraví,
štěstí i pevných nervů do dalších let od ostatních za
městnanců firmy. Všichni blahopřejeme!
Metrostav_04_2014.indd 1
1
2
3.3.14 12:20