strana 3
zp r a v o da j s t v í z di v iz í
1
Na hlavní nádraží v Praze vjely stavební stroje
Rekonstrukce pražského hlavního nádraží se od ledna
rozšířila do kolejiště. V druhé etapě modernizace západní části stanice zde ve dvou fázích proběhne přestavba čtyř původních nástupišť, k nim odpovídajícího
kolejiště, podchodů, kabelovodu a inženýrských sítí.
Stavbu ve sdružení vede divize 3 Metrostavu a musí
ji dokončit tak, aby provoz na nádraží byl obnoven do
zavedení nového jízdního řádu 13. prosince 2008.
Na železničních stavbách mohou pracovat pouze proškolení pracovníci, kteří absolvují prohlídku u drážního
lékaře a projdou základním bezpečnostním školením.
Průkaz, který je opravňuje ke vstupu do kolejiště, si musí
pravidelně obnovovat, a čím vyšší pracovní pozici zastávají, tím jsou zkoušky složitější. Pro náročnou zakázku
celofiremního významu proto divize 3 přijala nového
vedoucího projektu Ing. Přemysla Krejsu. Jeho oprávnění
sahají přes autorizaci v oboru a nutnou zkoušku F01 pro
vedení prací na železničním spodku a svršku, až k oprávnění řídit sled a pracovat pod trolejovým vedením.
„Práci na železnici asi nejvíc ovlivňuje nutnost zvládnout všechno na čas a v termínu dlouho předem plánované výluky,“ říká Ing. Krejsa. „U modernizace nádraží k tomu navíc přistupuje náročná koordinace velkého objemu
prací na malém prostoru a zmenšený výběr dodavatelů.
2
Oprávnění pro vstup do kolejiště totiž musí mít třeba
i dlaždiči, kteří tady budou pokládat více než 18 tisíc m²
žulové dlažby na nástupištích a v podchodech.“
Modernizace nádraží je spolufinancována z fondů EU
a podle podmínek smlouvy musí mít každý z jejích téměř
80 stavebních objektů a provozních souborů vlastní
stavební deník. Za poměrně krátkou dobu v nich přibylo
hodně zápisů. Po snesení trolejového vedení a kolejových
polí jsou už totiž hotové nejen demolice objektů na nástupištích číslo 3 a 4. Nástupiště jsou vybagrovaná včetně
výkopových jam v místě dvou rekonstruovaných podchodů pro cestující a v prostoru nově budovaného severního
zavazadlového tunelu a kabelovodu (foto č. 1, 2).
Stávající jižní zavazadlový tunel se v otevřeném výkopu předělává na kabelový kanál a zároveň se buduje nový
kolektor pod provozovanými kolejemi a nástupišti č. 5, 6
a 7. Vrch klenby štoly je pouze 2 m pod terénem, a proto
provozované koleje už v předstihu podepřelo 6 mostních
provizorií. Osmdesátimetrovou štolu pro kolektor s plochou výrubu 9 m² razí tým společnosti Subterra a s prací
je už z poloviny hotový.
Na modernizaci hlavního nádraží pracuje i divize 1
Metrostavu, která má na starost ražbu 160 metrů dlouhé
kanalizační štoly s plochou výrubu 4 m². Prochází osm až
deset metrů pod terénem a raziči mají za sebou přesně
polovinu toho, co mohou dokončit při první etapě prací.
Výluka na 3. a 4. nástupišti skončí v červnu a hned po
ní bude následovat druhá etapa modernizace při výluce
lichých kolejí a nástupišť 1 a 2. Práce v kolejišti divize 3
musí ukončit do 13. prosince 2008, kdy bude obnoven
plný provoz hlavního nádraží a do provozu budou uvedeny
i všechny koleje Nového spojení. Ve své zakázce na hlavním nádraží bude pokračovat jen tým naší divize 9, který
pro společnost Grandi Stazioni přestavuje staré nádražní
budovy na moderní dopravní a obchodní centrum.
Stavba Corsa IIA pomalu míří do finále
V prosinci loňského roku byla prakticky po roce dokončena hrubá stavba administrativní budovy Corso IIA
v pražském Karlíně. Kolaudační řízení, které je naplánováno na konec května, by se mělo podle vedoucího
projektu Václava Paláska z divize 9 zvládnout, protože
mírný skluz v harmonogramu se daří dotahovat.
V současnosti pracovníci divize 9 Metrostavu dokončují omítky a sádrové stěrky. Objekt je již uzavřen proti
povětrnosti, dokončeny jsou hrubé rozvody technologií
ve stupačkách a podhledech. Fasáda by měla být kompletní do konce dubna. I další práce spějí mílovými kroky
kupředu. „Momentálně pracujeme na sádrokartonových
konstrukcích (foto č. 1) a montujeme dvojité podlahy, do
nichž instalujeme hrubé rozvody technologií. Pokračují
práce na pohledové části montované fasády i tepelné a finální hydroizolaci střech. Díky počasí můžeme provádět
i betonové mazaniny. Zároveň montujeme výtahy a hlavní
vzduchotechnické jednotky,“ popisuje postup prací Václav
Palásek s tím, že jeho tým také dokončuje trafostanici,
která se připravuje k předběžnému spuštění.
Loni v prosinci byla nejen dokončena hrubá stavba, ale
změnil se i její majitel. Ten dosavadní, developerská společnost Real Estate Karlín Group, prodal budovy Corso IIA
a IIB irskému investorovi DUKE House Asset Managers,
který tak poprvé vstoupil na český trh. V takové situaci
se pochopitelně nabízí otázka, zda se změna majitele
1
promítla do postupu prací. „Byla zastavena neveřejná část
prvního nadzemního podlaží a čekáme na projektovou
dokumentaci ke klientským změnám,“ říká Václav Palásek
a dodává, že v důsledku toho bude pro tuto část posunut
termín dokončení. Jinak by mělo dojít jen k detailním
odchylkám od původního projektu, jak byl prezentován
na loňském Designbloku. S jedinou výjimkou: z důvodu
plánované demolice sousedního objektu se pozastavila
kontaktní zateplená fasáda na západní straně objektu.
Zatím nejsložitější na celé stavbě je podle Václava Paláska montovaná fasáda (foto č. 2). Musí totiž být provedena do nejmenších detailů, včetně parotěsných zábran,
těsnění, tepelných izolací až k poslednímu šroubku, což
je třeba před zakrytím pečlivě zkontrolovat.
Do konce května pak musí tým stavbyvedoucího Jana
Salingera dokončit stěrky v garážích a benátský štuk v interiérech. Dále je třeba ještě provést všechny truhlářské
a kamenické práce, zajistit dopravní značení i doplňkové
vybavení. Po dokončení bude v Praze k dispozici dalších
12 tisíc m² kancelářských ploch a 140 podzemních parkovacích míst. Na dokončené Corso IIA by měla navázat
stavba Corso IIB. Před tím však bude muset pravděpodobně opět divize 9 provést demolici sousedního objektu,
na jehož místě bude zařízení staveniště a povede tudy i
jediná přístupová cesta na stavbu Corsa IIB.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
2
Soliterní vily jsou ozdobou areálu Na Krutci
Stavební činnost divize 8 v obytném areálu Na Krutci
v Praze 6 se chýlí ke konci. Tým Ing. Pavla Komsy zde
dokončuje poslední práce na stavbě 12 architektonicky
výjimečných vil, které doplnily domy a řadové domky
z 1. etapy výstavby. Tým Jiřího Kuby už předal místní
sportovní centrum jeho majiteli Romanu Šebrlovi a dodělává pouze venkovní sportoviště. Ještě zbývá položit
travní koberec a nové obyvatele nic nebude rušit.
Koncept vzhledu, použitých materiálů a barev 13 atypických vil v souboru vypracoval ateliér Kuba & Pilař
architekti, který posléze dokončil i projekt na výstavbu
konstrukčně a pak je provést, přesně jak vyžadovali architekti.“ Nosné konstrukce domů jsou převážně z monolitického železobetonu. Největší vila, již stavěl Metrostav, má
v interiéru velké množství pohledových betonů.
„Je to vzdušná a hodně otevřená stavba, připomínající loftové byty,“ popisuje Ing. Komsa. „Je v ní také
hodně velkých prosklených stěn, ze kterých je i opláštění
schodiště. Nadměrné skleněné tabule jsme museli osadit v předstihu před vlastními schody, které se v domě
dokončují až jako poslední. Skleněné jsou i mléčně bílé
mozaiky obkladů. Z šedobílé barevnosti vily vlastně
šesti z nich. Pět dalších navrhlo studio RUDIŠ – RUDIŠ
architekti a návrh poslední vily, kterou dokončuje firma
Geosan Group, vznikl v ateliéru ABM architekti.
Všechny luxusní vily mají užitnou plochu nad 250 m²
a charakterizují je jednoduché objemy a nadčasové materiály. „Práce na nich byla náročná,“ vzpomíná Ing. Komsa
a pokračuje: „Studio RUDIŠ – RUDIŠ architekti dávalo
při výběru materiálů přednost dřevu (foto), Kuba & Pilař
architekti zase spíš volili plech a pohledový beton. Prostorová geometrie, při níž jsme museli sladit setkávání
různých linií a hran, byla velmi složitá u všech domů bez
ohledu na to, kdo je navrhoval. Detaily styků odlišných
materiálů pod různými úhly jsme museli nejprve vyřešit
vystupuje jen vodou modrý a už napuštěný krytý bazén
a tmavě hnědá dřevěná podlaha.“
Investorem výstavby souboru Na Krutci je Divize
development Metrostavu. Její pracovníci nyní vily přebírají a brzy je začnou předávat do užívání klientům. Jeden
z nich v novém domě už dokonce bydlí. V úterý 18. března
proběhne kolaudace poslední vily od divize 8, jejíž výstavbu zdržela značná klientská změna, a areál z druhé etapy
výstavby budou čekat jen drobné opravy a dokončení
sadových úprav. Až přijde jaro, budou už stráně v areálu
zelené a spolu se zelenými střechami vyplní klientům
developerský slib originálního bydlení v zeleni.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Office Park Nové Butovice doplní budova C
Tým Ing. Lukáše Zeleného z divize 1 zahájil vloni koncem roku dostavbu poslední budovy C administrativního komplexu Office Park Nové Butovice. V Praze 13
u stanice metra, nedaleko dálnice D5 i blízko městského okruhu tak vznikne dalších více než 7100 m² kancelářských ploch a 60 parkovacích míst v podzemních garážích. Divize 1 dobře ví, co ji na stavbě čeká. V areálu
postavila i budovu B, která už stojí víc než dva roky.
V současném projektovém týmu je sice jen jeden
technik, který se účastnil předchozí stavby v Office Parku,
ale někteří dodavatelé budou stejní, a divize 1 tak má dost
informací, aby ji při práci nic nepřekvapilo.
Budova C bude mít půdorys do tvaru L (vizualizace).
Jedno její křídlo bude mít 7 a druhé 8 nadzemních podlaží. Sjednocujícím prvkem různě vysokých a půdorysně
odlišných objektů Office Parku jsou fasády, které také
u poslední budovy architekti ze Studia acht navrhli z okenních pásů, bílých panelů a režných cihlových obkladů.
Nosná konstrukce budovy je z železobetonového monolitického skeletu, jehož podzemí je už dnes z poloviny
kryté stropní deskou. V květnu, po dokončení betonáže
4. NP, začne tým Ing. Zeleného řídit práce na fasádě a na
vnitřních rozvodech. Koncem července bude hrubá stavba hotová a do konce roku se budova zaplní technologiemi, vedenými v akustických hliníkových podhledech a ve
zdvojených podlahách. Patra o ploše přes 900 m² jsou
totiž řešena jako libovolně dělitelný volný prostor.
Poslední budova v Office Parku Nové Butovice nabídne stejný či větší komfort než předchozí. Bude mít
klimatizaci, ale i otevíravá okna. Bude vybavena optickou
kabelovou sítí a bezpečnost v ní zajistí 24hodinová bezpečnostní služba, kamerový systém a kartové turnikety.
Svoji práci divize 1 v Nových Butovicích dokončí
v prosinci a od ledna 2009 se do nových kanceláří začnou
stěhovat nájemci. Jistě se jim v nich bude líbit stejně jako
těm stávajícím v ostatních budovách Office Parku.
–ls–, vizualizace archiv CSIA
Metrostav_05_08.indd 3
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
3/10/08 9:57:17 AM