Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 2
Zhruba za síc a půl by měla být v Praze otevřena
Pánská pasáž s obchody a službami, určenými vý-
hradně pro pány. Mužům však tento průchod mezi ulicí
Na Příkopě a Ovocm trhem patří už teď. Od loňského
ří totiž v paži, zatím nazývané Rathova, pracuje
tým stavbyvedoucího Petra Dvořáka z divize 9.
Dílo zahájil rozsáhlými bouracími pracemi. Pro vy-
budování nového prostoru potom stavbaři použili řadu
originálních a zajímavých způsobů řešení. „Atypické
jsou například podhledy z prosvícené barrisolové fólie,
napínané na rámy ukotvené přes ocelovou konstrukci do
železobetonové stropní desky (foto),“ popisuje Petr Dvo-
řák a pokračuje: „Členioplášpasáže jsme prováděli
z velkoformátových bezpečnostních skel, poprvé jsme po-
užili i bezrámové skleněné protipární výplně otvorů.“
Rekonstrukce si vyžádala doplnění samočinného od-
trávaho systému v kombinaci se sprinklery. V sou-
vislosti s nimi bylo nutvešit i atypicautomatické
podlahové otevírače skleněných dveří do provozoven.
Dnes se v pasáži opravuje už jen fasáda a dokončují
finální úpravy jednotlivých obchodních jednotek, kterých
Místo určené hlavně pro pány
TBM dětskýma očima
Tunelovací stroje, které vyrazí metro V. A, se jmenují
Tonda a Adéla. Názvy vymysleli malí pacienti z Kliniky
dětské chirurgie Fakultní nemocnice v Motole. Nakres-
lili i obrázky, na nichž zobrazili, jak si edstavují TBM,
které už brzy zahájí ražbu tunelů ze staveniště nedale-
ko motolské nemocnice do Dejvic.
Někdo si pojmenuje auto nebo dům, tuneláři mají
ve zvyku pokřt své tunelovací stroje (TBM). Většinou
dostávají ženská jména, třeba nejdelší železniční tunel na
svěGotthardský razily Gabi, Heidi a Sissi. Našim
štítům, které od firmy Herrenknecht získaly pořadová
čísla 609 a 610, budou pracovníci Metrostavu říkat Tonda
a Adéla. „Jako první začne pracovat Tonda. Jsem rád, že
oba TBM mají jno a nemume jim říkat čísly,“ uve-
dl vedoucí projektu Ing. David Cyroň, který řídí sdruže
divizí 8 a 5, jež ražby traťových tunelů provede.
Jak tunelovací stroj vypadá, žádné dítě nevědělo,
vždyť poslední podobný štít v Praze pracoval ed ce
než 30 lety. Přesto technicky nadaní kreslíři pochopili, že
se do podzemusí dostat z povrchu (obr. č. 1). Věděli,
že stavba s jeho pomocí téměř neovlivní život lidí nad ním
(obr. č. 2) a že stroje musí t silnou řeznou hlavu (obr.
č. 3). Uměli nakreslit, že TBM začnou pracovat kousek od
nemocnice (obr. č. 4) a Metrostav i jejich použití bude
velmi dbát na bezpečnost (foto č. 5).
Za spolupráci věnovala naše firma nemocnici DVD
přehrávače a drobdárky. Snad dětem zpříjemní pobyt
stejně jako nové metro dopravu všem jeho uživatelům.
Ing. Ermína Stehlíka,
specialisty z divize 5
Ern Stehlík spojil zátek profesního života s praž-
ským metrem, které pro Metrostav stavěl i jeho otec.
Po zkenostech z Iráku, Anglie, Indonésie, Číny, Sin-
gapuru i USA vloni úspěšně dokončil tunely na Islandu.
Dnes v Metrostavu pomáhá i ípravě reb metra
pomoTBM. Vedení naší firmy ocenilo jeho dlouhole-
tou dobrou práci a vyhlásilo jej Osobností roku 2010.
Co pro vás toto ocenění zname?
I ky tátovi, který zahajoval stavbu metra ješve Vod-
ních stavbách, jsem hodně spjatý se začátky Metrostavu.
V metru jsem ostatně pracoval v roce 1968 jako stu-
dent na brigádě. Později, v předvýrobní přípravě a v hava-
rijní komisi Metrostavu jsem se mnoho naučil od starších,
zkušech kolegů. Metrostav je proto pro srdeční
ležitost a jeho ocenění si moc považuji a těší mě.
Pracoval jste jako konzultant v zných zemích sta.
Liší se stavby tunelů podle místa, kde se budují?
Li, ktí se tunelinou živí, si jsou podobní, ístup
k lu se ale místy liší. V Iráku jsme eba pracovali při
stanném právu a pod palbou. V Číně si jtě před 12 lety
příliš nelámali hlavu s bezpečnosk čelbě kaloty tam
vedlo bambusové lešení, nad kterým si razi klidně
rozdělali oheň. V Anglii zase bylo na stavbě víc úředníků
než dodavatelů. A nse ujasnila všechna práva, projekt
se někdy dlou týdny projednával v parlamentu. i
kontraktech v New Yorku jste dřív než dělníka potkali pět
právků. Předem si už chystali claimy, podle kterých si
dodavatel může navíc nárokovat peníze za to, co investor
nedodrží nebo není v projektu. Odbory také přesně stano-
vily, kdo bude v tunelech pracovat bez ohledu na to, že
tito lidé s jejich výstavbou neměli žádné zkušenosti.
I když na to nevypadáte, máte za sebou dlouhou praxi.
Mění se podle vás tunelařina i s postupem času?
. Procesy schvalovájsou zdlouhavější, je víc pa-
pírováa klade se větší důraz na bezpečnost. To vede
i k tomu, že ceny tunejsou sle vyšší a moc firem je
stavět nechce. Dřív také nebyl při přípra takový tlak
na rychlost a i projektování jsme se mohli c věnovat
vymýšlení nových postupů, které stavbu zjednodušily
a zrychlily. Teď byrokracie odvádí techniky i od přímého ří-
zení stavby. Bez kontaktu s ní je ale stavař ztracený. Stává
se z něj teoretik, který sedí u počítače a slepě důvěřuje vý-
počtům. Přestává používat selský rozum a nebere ohledy
na zkušenosti a cit. Ty jsou ale u stavby tunelů nezbytné.
Jejich složitost totiž spočívá v tom, že jdete do neznáma,
které se přesně spočítat nedá.
Sezmil jste se kde ve světě s něčím, co by bylo
podle vás prospěšné i pro výstavbu v Čechách?
V USA eba funguje institut Value Engineering. Projekt
tam před stavbou hodnotí nezávislý konzultant, který kro-
kontroly dokumentace hledá i úspory pro investora.
i posuzovátunelu by se tam eba zeptal, zda je pro
něj opravdu nutná tak výkonná vzduchotechnika, že se
kvůli musí vyrazit tubus s tak velikým profilem. Nebo
by ověřil, zda jsou u dálničních staveb sjezdy či přechody
pro zvěř opravdu tam, kde mají smysl. Tento kontrolní me-
chanismus mi u nás chybí a ušetřil by miliardy. Dodavatel
totiž rozsah prací a jejich cenu ovlivnit nemůže – jsou
zadané ve vysoutěžené nabídkové dokumentaci.
Co vám nedávno udělalo radost a na co se chystáte?
inu pracovního času jsem trávil i přípravě staveb.
Na Islandu jsem si však splnil sen – byl jsem u tunelů od
prvního odstřelu až po přesení sky. Zbyla tam po
nás i dobrá pověst spojená nejen s Českou republikou,
ale ímo s Metrostavem, a z toho mám velikou radost.
V divizi 5 tvyužívám zkušenosti s TBM a chystám se
do Schwanau na přejímku druhého štítu. Byl jsem tší
světoběžník, než jsem si kdy edstavoval, a i proto děti
zůstaly v cizině. Teď jsem rád, že jsem doma. Doháním
resty v bytě i na chalupě, ve volných chvílích si při sportu
vzpomenu na moderní pětiboj, ve kterém jsem kdysi závo-
dil. Jediné, co mě mrzí, je, že se mého ocenění nedožil tá-
ta. Metrostav totu s v rodině vždy hodně znamenal.
strana 2
PTÁME SE
1
Palmovka park se už brzy začne ztšovat
Tři nové propojebudovy vyrostou do prosince 2013
vedle centrály Metrostavu v Koželužské ulici v Praze 8.
Nový administrativ komplex Palmovka park II (obr.
č. 1) tu podle vrhu architekta Josefa Pleskota posta-
ví jako investor Metrostav Development. Po dokoení
bude sloužit jako sídlo vedení naší firmy i jejích divizí.
Návrh Palmovka parku II na prv pohled zaujme
trojlístkem oblých budov s hranatými nástavbami (obr.
č. 2), které vyrostou nad společným parterem a skrytými
dvoupatrovými podzemními garážemi se 184 parkovacími
místy. Zeleň na mnoha pobytových střešních zahradách
domy opticky začlení do nového parku, který vznikne
ve východní části pozemku. Výraz komplexu bude ladit
s podobou dnešní centrály Metrostavu, kterou architekt
Josef Pleskot a jeho kolegové z AP atelieru navrhovali
před zhruba 13 lety. Novostavba k sobě citli lení
i dva sousedí domy dochované z původní zástavby.
Pro udržení genia loci sta Libně se architekti i
návrhu Palmovka Parku II nechali inspirovat nahodilostí
zdejší vodní zástavby. Uličky židovského města s prů-
chody do dvorů připomene v novostavbě společné příze-
mí. Složí je tři celky, plošně odpovídající půdorysu budov
nad nimi, a společná pasáž, která poslouží jako vstupní
hala do všech částí komplexu. Podle logických toků pohy-
bu osob bude mít i vstupy a dva společné komunikační
uzly, ze kterých povedou jádra výtaa únikových scho-
dišť určená pro všechny tři kancelářské věže. V jejich čty-
řech, respektive ti patrech s oblými půdorysy a jedno-
či dvoupatrovými střešními nástavbami budou umístěny
luxusní kanceláře s celkovou plochou přes 12 400 m².
Dispozice administrativních prostor umožní volbu mezi
vytvořením malých uzavřených místnosnebo kanceláří
typu openspace. Podle energetické náročnosti se celý
komplex zamezi úsporbudovy ídy B.
V současné době prochází projekt na výstavbu Pal-
movka parku II územním řízením. Pokud vše půjde podle
plánu, jeho stavba by mohla začít letos na podzim.
Celá oblast mezi libeňským zámečkem a Libeňským
mostem ohraničená Zenklovou a Voctářovou ulicí je podle
územního plánu určena pro smíšenou zástavbu a Met-
rostav Development v vlastní většinu pozemků. Jejich
stavba započala v roce 1998, kdy začal vyrůstat
Palmovka park I – centrála naší společnosti v Koželužské
ulici, v podzemí propojená s objektem v Zenklově, kde
dnes sídlí divize 2 a naši developeři. Palmovka park II,
který by měl začít sloužit v roce 2013, doplní ve třetí etapě
stejnojmenného projektu další administrativní budova.
–ls–, vizualizace AP atelier
2
1
2
3
4
5
Rathova pasáž dostala své jno po Emerichu Rathovi
(1883–1962), všestranném sportovci, olympionikovi
a obchodníkovi se sportovními a tábornickými
potřebami, jehož obchod v ní býval. S ideou proměnit ji
na obchodní uličku, kde muži najdou vše, co poebují,
išel nedávno pražský hoteliér Ivan Chadima a jeho
átelé – architekt Martin Němec a podnikatel Frank
Hanečák. Inspirací se jim stala londýnská Burlington
Arcade. V britské metropoli je podobných míst řada –
eba Jermyn Street, kde se obká i princ Charles.
by na ploše 900 mělo t dohromady dvacet. Celá
stavba podle návrhu ateliéru A.D.N.S. Architekti probíhala
za plného provozu ve vedlejších objektech. Z pasáže bylo
třeba zajistit i bezpečný přístup do Komerční banky a pro-
stor Metrostavu, který je investorem celé rekonstrukce.
Pánská paž však nežije jen pracovním ruchem.
Na konci února se sem vrátila restaurace a pizzerie, další
nájemci by se do unikátních prostor měli začít stěhovat
v dubnu. A pánové se tu mají na co těšit: najdou zde kla-
sické holičství, ručně šité obleky od vídeňského krejčího,
prodejnu loveckých potřeb či zastoupení autodromu.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2011, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (348 ms)

Rendering Strana 3 (103920): (0/1) (340 ms)

Rendering Strana 2 (103919): (0/1) (381 ms)

Rendering Strana 1 (103918): (0/1) (381 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3083/vth120540-1.jpg

 i3083/vth120541-1.jpg

 i3083/bg103919.svg

 i3083/vth120542-1.jpg

 i3083/vth120543-1.jpg