strana 3
zp r av o d ajs t v í z d iviz í
1
Divize 1 zvládla v Brně náročnou ražbu
V rámci rekonstrukce části historického jádra Brna probíhala od loňského listopadu ražba nové a rekonstrukce staré kanalizace mezi ulicemi Joštova a Solniční.
Pro Statutární město Brno je prováděl tým Ing. Martina
Cimaly z provozu inženýrských sítí divize 1.
Součástí dodávky bylo vyhloubení stavebních šachet,
ražba štoly a v nich vybudování definitivních konstrukcí.
„Razili jsme štolu podkovovitého tvaru o příčném průřezu
6,5 m² v ocelové kombinované výztuži (foto č. 2). Jako
pažení jsme používali pažnice UNION typ IV,“ popisuje
parametry ražby Ing. Cimala a dodává, že práce v délce 93 m prováděli ze dvou stavebních šachet proti sobě.
2
Ražba probíhala v hloubce asi sedmi metrů ve velmi
složitých geologických podmínkách. Její část bylo třeba
provést v navážkách ze starého hradebního příkopu, další
úsek vedl především v hlinito-písčitých a jílovitých zeminách. Navíc nadloží ražby bylo jen čtyři metry a raziči asi
z poloviny pracovali pod tramvajovým tělesem za plného
provozu tramvají. „Museli jsme proto přístropí štoly zajišťovat pomocí injektovaných kotev ve spojení s injektáží
směsí JETBLEND,“ vysvětluje Ing. Cimala.
Zatímco stavba byla zahájena koncem listopadu loňského roku, do začátku března stavbaři prováděli hloubení
a razili štolu. Ve vyražené štole bude v betonové konstrukci se žlábkem zbudována splašková kanalizace, která
po dokončení vytvoří jednu z částí nově budovaných stok
v centru moravské metropole.
V současné době probíhá nástřik výztuže ve štole pomocí stříkaného betonu (foto č. 1) a od dubna se budou
veškeré práce finalizovat. „Jsem rád, že i přes prvotní
obavy ze složitých geologických podmínek a průběhu
prací za plného provozu tramvají proběhla ražba bez
problémů. A těší mě, že spokojenost vyjádřil i zástupce
investora, kterým jsou Brněnské vodovody a kanalizace,“
uzavírá informace o stavbě divize 1 v Brně Ing. Cimala.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Lisy spustily sedmé mostní pole o půl metru
Stavba nového mostu přes Labe u Mlékojed se v pondělí 16. března letošního roku dočkala výjimečné technické události. Její poslední, sedmé pole nad břehem
u Litoměřic, které bylo vybetonováno půl metru nad
definitivní polohou, bylo na dvaadvaceti lisech spuštěno dolů na výšku danou projektem.
„Most jsme z důvodu kolize podélných nosníků skruže s průjezdným profilem frekventované trati Litoměřice
–Ústí nad Labem museli vybetonovat na betonových
blocích, umístěných v místech ložisek. Teprve pak jsme
podpěrnou skruž (foto č. 1) odstranili a vznikl nám prostor pro osazení lisů,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Tomáš
Hnojský z divize 4 Metrostavu a pokračuje: „Na pilíři č. 7
bylo instalováno 14 lisů a na opěře dalších osm (foto č. 2).
Postupnými kroky po asi 55 mm byl most spouštěn do konečné polohy a za postupného odstraňování jednotlivých
betonových bločků. Během celé operace, která probíhala
na pilíři v patnáctimetrové výšce, bylo více než 2000 tun
těžké pole zajištěno ocelovými roubíky, aby nedošlo k jeho příčnému či podélnému posunu.“
Díky práci celého týmu most nakonec po několika hodinách pozvolného spouštění dosedl na ložiska na opěře.
Na pilíři č. 7 však ve zcela definitivní poloze stále ještě
1
není. Dokud nebude dokončena výstavba předchozího
mostního pole, která probíhá technologií letmé betonáže,
nelze pole před opěrou přesně uložit. K poslední drobné
rektifikaci výšky pomocí nižších hydraulických lisů dojde
až po dokončení druhého vahadla. Před zabetonováním
spojovací spáry mezi oběma poli bude provedeno přesné
sladění obou konstrukcí, a teprve pak bude sedmé pole
ve své definitivní poloze a dojde k zabetonování nadložiskových bločků.
Letmá betonáž, která se teď nad Labem u Litoměřic
u pole s rozpětím 151 metrů pomalu chýlí ke konci, bude
největší dosud provedená v celé České republice. Její
ukončení proběhne podle harmonogramu letos v červenci. Naše noviny při této události nebudou chybět.
Šest set metrů dlouhý most přes Labe u Litoměřic staví Malé sdružení Prosmyky, v jehož společném týmu jsou
rovnoměrně zastoupeni pracovníci divize 4 Metrostavu
a společnosti SMP CZ. Do provozu by most měl být uveden v prosinci 2009, kdy konečně bez ohledu na velkou
vodu bezpečně propojí Litoměřice s druhým břehem Labe
a s nedávno otevřeným přivaděčem k průmyslové zóně
Prosmyky na trase silnice II/247.
Lenka Svobodová, foto archiv divize 4
2
Stavba II/247 Litoměřice – přivaděč k průmyslové zóně Prosmyky I. část
Celková délka nové komunikace: 3,16 km
Celkový počet mostů na trase: 6
Celková délka mostu přes Labe SO 204: 584,5 m
Rozpětí polí mostu SO 204 v metrech: 43 + 64 + 72 + 90 + 151 + 102 + 60
Investor: Krajský úřad Ústeckého kraje
Realizace stavby: Sdružení firem SMP CZ, a.s., Stavby silnic a železnic, a.s., Metrostav a.s.
Dodavatel mostu přes Labe SO 204: Malé sdružení Prosmyky – SMP CZ, a.s., divize 4 Metrostav a.s.
Termín stavby: listopad 2005–prosinec 2009
Trenčínské Laugaricio brzy otevře své brány
Marcus Aurelius by dnešní Trenčín určitě nepoznal.
Mohlo by ho však potěšit, že na jeho zdejší pobyt místní obyvatelé nezapomínají. Latinským názvem legionářského tábora, kde v roce 179 n. l. přezimoval, totiž
nazvali nové obchodně-zábavní centrum Laugaricio
(foto č. 1). Divize 1 je postavila za pouhých 11 měsíců
a už první dubnový víkend jej otevře veřejnosti.
„V Trenčíně nás přijali velmi vstřícně,“ říká vedoucí
projektu Ing. Radomír Richter z brněnské oblasti divize 1
a připomíná, že kromě nich a ostravských kolegů se
na stavbě podílel i žilinský závod Doprastavu. „Abychom
mohli do 24. února ukončit kolaudace a v těchto dnech
předávat celé dílo v požadované kvalitě, strávil náš tým
na staveništi mnoho přesčasových hodin. Odvedl dobrou
práci a chtěl bych za ni kolegům poděkovat.“
První dokončená budova v areálu Laugaricio nabídne
26 000 m² nájemních ploch a 800 parkovacích míst pro
zákazníky. V přízemí nákupní pasáže bude supermarket,
řada módních obchodů a designové kavárny. Menší patrová část nad hlavním vstupem bude vyhrazena převážně
zábavě a stravovacím provozům.
Projekt Laugaricio realizují dva akcionáři. Majoritní je
společnost Trenčín Property, součást Czech and Slovak
Property Fund, druhým akcionářem je Martin Kuk, který
už více než 12 let podniká v ČR v oblasti nemovitostí.
1
Metrostav_06_09.indd 3
Laugaricio charakterizuje provozní jednoduchost
a přehlednost, podtržená příjemnou barevností, dostatkem světla a popínavou zelení, díky které stavba brzy
doslova proroste do okolního prostředí. „V interiéru velmi zajímavě působí kavárna, zavěšená jako vzducholoď
v atriu nákupního centra,“ popisuje Ing. Richter. „Její
kostru tvoří různě velké příčné elipsy, propojené trubkami
do atypické prostorové příhradoviny (foto č. 2).“
Dalším charakteristickým znakem centra je nezvykle
velké množství různých světlíků a světelných studní,
které sluneční paprsky dovádějí do všech zákoutí budovy
a světlem spojují obchodní pasáž s oblohou.
Mezi detaily, které návštěvníky upoutají, jistě bude
patřit pochozí vitrína pro expozici archeologických nálezů.
Průzkum před stavbou totiž zjistil, že zde v letech 1400
až 700 př. n. l. bylo největší dosud prozkoumané urnové
pohřebiště na Slovensku. Téměř 2200 hrobů lužické kultury z mladší a pozdní doby bronzové obsahovalo kromě
uren i mnoho dalších keramických nádob, nástrojů, zbraní
a ozdob. Alespoň část z pohřebních nádob teď bude symbolicky vrácena na místo nálezu. Archeologická výstava
tak minulost spojí s přítomností stejně, jako latinský
název Laugaricio spojil nové obchodně-zábavní centrum
soudobého Trenčína se starověkým Římem.
–ls– , foto Radomír Richter
2
Stavba obchodní galerie projektu Chomutov City Center zdárně pokračuje
Železobetonová nosná konstrukce nové obchodní galerie v Chomutově dorostla na konci března do své konečné podoby.
Tým Václava Spálenky z divize 8 tím splnil první významný milník její výstavby. Práce na přilehlém bytovém domě, druhé
části projektu Chomutov City Center, investor vloni v prosinci pozastavil. „Dokončili jsme bohužel jen železobetonový
skelet obytné části se stropem nad 3. nadzemním podlažím a dál ji už nestavíme,“ konstatoval Václav Spálenka, který
má výstavbu chomutovského multifunkčního centra na starosti. Zkušený stavbyvedoucí ve vedení projektu nedávno
vystřídal Ing. Radka Zemana, který dnes řídí stavbu nového výrobního bloku v Elektrárně Ledvice. „V komerční části
objektu stavba běží naplno. Dokončujeme vyzdívky dělicích příček a obvodového zdiva (foto). Do práce na rozvodech se
už pustili i technologové, elektrotechnici a vzduchotechnici. Harmonogram výstavby obchodní galerie totiž pokračuje
přesně podle plánu,“ dodává stavbyvedoucí Václav Spálenka. Chomutov City Center vyrůstá v Chomutově na místě
původního autobusového nádraží a měl by uzavřít a dotvořit zástavbu v západní části městské památkové zóny. Navazuje
na Táboritskou ulici, kterou měl díky novým bytům, obchodům a restauračním zařízením celkově oživit. Dokončena však
bude pouze větší část původního projektu – dvoupatrová nákupní galerie s obchodními jednotkami a s kavárnami pro
rychlé občerstvení v nákupní pasáži. Dominantou bezbariérově přístupné budovy bude atrium kryté kruhovým tubusem
se šikmým proskleným střešním světlíkem. Uliční fasáda nového centra je navržena v barevných kombinacích více typů
strukturovaných omítek a obkladů z cihelných pásků, aby nepůsobila příliš jednolitě a mohutně. Na střeše galerie zůstalo
zachováno parkoviště pro 52 motorových vozidel. Stavba byla zahájena loni v srpnu, s dokončením obchodní galerie se
počítá v září 2009. Bytovou část s 20 bytovými jednotkami investor plánuje dokončit, jakmile mu to situace dovolí.
3/30/09 12:05:57 PM