Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 3
V rámci rekonstrukce části historického jádra Brna pro-
hala od lského listopadu ražba nové a rekonstruk-
ce staré kanalizace mezi ulicemi Joštova a Solniční.
Pro Statutární město Brno je prováděl tým Ing. Martina
Cimaly z provozu inžerských sítí divize 1.
Součástí dodávky bylo vyhloubení stavebních šachet,
ražba štoly a v nich vybudodefinitivních konstrukcí.
„Razili jsme štolu podkovovitého tvaru o příčném průřezu
6,5 m² v ocelové kombinované výztuži (foto č. 2). Jako
pažení jsme používali pažnice UNION typ IV,“ popisuje
parametry ražby Ing. Cimala a do, že práce v l-
ce 93 m prováděli ze dvou stavebních šachet proti sobě.
Ražba probíhala v hloubce asi sedmi metrů ve velmi
složitých geologických podmínkách. Její část bylo třeba
provést v navážkách ze starého hradebního příkopu, další
úsek vedl především v hlinito-písčitých a jílovitých zemi-
nách. Navíc nadloží ražby bylo jen čti metry a raziči asi
z poloviny pracovali pod tramvajovým tělesem za plného
provozu tramva. „Museli jsme proto přístropí štoly za-
jišťovat pomocí injektovaných kotev ve spojení s injekží
směsí JETBLEND,“ vysvětluje Ing. Cimala.
Zatímco stavba byla zajena koncem listopadu loň-
ského roku, do začátku března stavbaři prováděli hloubení
a razili štolu. Ve vyražené štole bude v betono kon-
strukci se žlábkem zbudována splašková kanalizace, která
po dokončení vytvoří jednu z částí nově budovaných stok
v centru moravské metropole.
V současné době probísik výzte ve štole po-
mocí síkaného betonu (foto č. 1) a od dubna se budou
veškeré práce finalizovat. „Jsem rád, že i es prvotní
obavy ze složitých geologických podmínek a průběhu
prací za plho provozu tramvají proběhla ražba bez
problémů. A těší mě, že spokojenost vyjádřil i zástupce
investora, kterým jsou Brněnské vodovody a kanalizace,“
uzavírá informace o stavbě divize 1 v Brně Ing. Cimala.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Stavba nového mostu přes Labe u Mlékojed se v pon-
lí 16. března letošního roku dočkala výjimečné tech-
nické události. Její poslední, sedmé pole nad ehem
u Litoměřic, které bylo vybetonováno půl metru nad
definitivní polohou, bylo na dvaadvaceti lisech spuště-
no dolů na výšku danou projektem.
Most jsme z důvodu kolize polných nosnískru-
že s průjezdným profilem frekventované trati Litoměřice
Ústí nad Labem museli vybetonovat na betonových
blocích, umístěných v stech ložisek. Teprve pak jsme
podpěrnou skruž (foto č. 1) odstranili a vznikl nám pro-
stor pro osazení lisů,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Tomáš
Hnojský z divize 4 Metrostavu a pokruje: „Na pilíři č. 7
bylo instalováno 14 lisů a na opěře dalších osm (foto č. 2).
Postupmi kroky po asi 55 mm byl most spoušn do ko-
nečné polohy a za postupného odstraňování jednotlivých
betonových bločků. Během celé operace, která probíhala
na pilíři v patnáctimetrové výšce, bylo ce než 2000 tun
těžké pole zajištěno ocelovými roubíky, aby nedošlo k je-
ho příčnému či podélnému posunu.
Díky práci celého týmu most nakonec pokolika ho-
dinách pozvolného spouštění dosedl na ložiska na opěře.
Na pilíři č. 7 však ve zcela definitivpoloze stále ještě
není. Dokud nebude dokončena výstavba předchozího
mostního pole, která probíhá technologií letmé betože,
nelze pole před opěrou přesně uložit. K poslední drobné
rektifikaci výšky pomocí nižších hydraulických lisů dojde
až po dokončení druho vahadla. ed zabetonováním
spojovací spáry mezi oběma poli bude provedeno přesné
sladění obou konstrukcí, a teprve pak bude sedmé pole
ve sdefinitivní poloze a dojde k zabetononadlis-
kových bločků.
Letmá betonáž, která se teď nad Labem u Litoměřic
u pole s rozpětím 151 metrů pomalu chýlí ke konci, bude
největší dosud provedená v celé České republice. Její
ukončení proběhne podle harmonogramu letos v červen-
ci. Naše noviny při této události nebudou chybět.
Šest set metrů dlouhý most přes Labe u Litoměřic sta-
ví Malé sdružení Prosmyky, v jehož společném týmu jsou
rovnoměr zastoupeni pracovníci divize 4 Metrostavu
a společnosti SMP CZ. Do provozu by most měl být uve-
den v prosinci 2009, kdy konečbez ohledu na velkou
vodu bezpečně propojí Litoměřice s druhým břehem Labe
a s nedávno otevřeným přivaděčem k průmyslové zóně
Prosmyky na trase silnice II/247.
Lenka Svobodová, foto archiv divize 4
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Divize 1 zvládla v Brně náročnou ražbu
1
Stavba obchodní galerie projektu Chomutov City Center zdárně pokruje
Železobetonová nosná konstrukce nové obchodní galerie v Chomutově dorostla na konci března do skonečpodoby.
Tým Václava Spálenky z divize 8 tím splnil první významný milník její výstavby. Práce na přilehlém bytovém domě, druhé
části projektu Chomutov City Center, investor vloni v prosinci pozastavil. „Dokoili jsme bohužel jen železobetonový
skelet obytčásti se stropem nad 3. nadzemním podlažím a dál ji už nestavíme,konstatoval clav Spálenka, který
výstavbu chomutovského multifunního centra na starosti. Zkušený stavbyvedou ve vedeprojektu nedávno
vystřídal Ing. Radka Zemana, který dnes řídí stavbu nového výrobního bloku v Elektrárně Ledvice. V komerččásti
objektu stavba běží naplno. Dokončujeme vyzdívky dělicích příček a obvodového zdiva (foto). Do práce na rozvodech se
pustili i technologové, elektrotechnici a vzduchotechnici. Harmonogram výstavby obchodní galerie totiž pokračuje
es podle plánu,dová stavbyvedoucí Václav Spálenka. Chomutov City Center vyrůstá v Chomutově na stě
původního autobusového nádrí a měl by uzavřít a dotvořit zástavbu v západní části městské památkové zóny. Navazuje
na Táboritskou ulici, kterou měl díky novým bytům, obchodům a restauračním zařízením celkově oživit. Dokončena však
bude pouze větší část původního projektu dvoupatrová nákupní galerie s obchodními jednotkami a s kavárnami pro
rychlé občerstvení v nákupní pasáži. Dominantou bezbariérově přístupné budovy bude atrium kryté kruhovým tubusem
se šikmým proskleným střešním světlíkem. Uliční fasáda nového centra je navržena v barevných kombinacích více typů
strukturovaných omítek a obkladů z cihelných pásků, aby nepůsobila íliš jednolitě a mohutně. Na střeše galerie stalo
zachováno parkoviště pro 52 motorových vozidel. Stavba byla zahájena loni v srpnu, s dokončením obchodní galerie se
počítá v září 2009. Bytovou část s 20 bytovými jednotkami investor pnuje dokoit, jakmile mu to situace dovolí.
Lisy spustily sedmé mostní pole o půl metru
2
Trenčínské Laugaricio brzy otevře své brány
Marcus Aurelius by dneš Trenčín urči nepoznal.
Mohlo by ho však pošit, že na jeho zdeí pobyt míst-
obyvatelé nezapomínají. Latinským zvem legio-
nářského tábora, kde v roce 179 n. l. přezimoval, tot
nazvali no obchodně-zábav centrum Laugaricio
(foto č. 1). Divize 1 je postavila za pouhých 11 měsí
a už první dubnový víkend jej otevře veřejnosti.
V Trenčíně nás přijali velmi vstřícně,říká vedoucí
projektu Ing. Radomír Richter z brněnské oblasti divize 1
a připomíná, že kromě nich a ostravských kolegů se
na stavbě polel i žilinský závod Doprastavu. „Abychom
mohli do 24. února ukončit kolaudace a v chto dnech
předávat celé lo v požadované kvalitě, strávil náš tým
na staveništi mnoho přesčasových hodin. Odvedl dobrou
práci a chtěl bych za ni kolegům poděkovat.
Prvdokoebudova v areálu Laugaricio nabídne
26 000 nájemních ploch a 800 parkovacích míst pro
kazníky. V ízemí kupní paže bude supermarket,
řada dních obchoa designové kavárny. Meí pat-
rová část nad hlavním vstupem bude vyhrazena převáž
zábavě a stravovacím provozům.
Projekt Laugaricio realizují dva akcionáři. Majoritní je
společnost Trenčín Property, součást Czech and Slovak
Property Fund, druhým akcionářem je Martin Kuk, který
už více než 12 let podniká v ČR v oblasti nemovitostí.
Laugaricio charakterizuje provozní jednoduchost
a ehlednost, podtrže příjemnou barevnos, dostat-
kem světla a popínavou zelení, ky které stavba brzy
doslova proroste do okolho prostře. „V interru vel-
mi zajímavě působí kavárna, zavěšená jako vzduchol
v atriu nákupního centra,“ popisuje Ing. Richter. „Její
kostru tvoří různě velké íčné elipsy, propojetrubkami
do atypické prostorové příhradoviny (foto č. 2).
Dalším charakteristickým znakem centra je nezvykle
velké množst různých světlíků a světelných studní,
které sluneční paprsky dovádějí do všech zákoutí budovy
a světlem spojují obchodní pasáž s oblohou.
Mezi detaily, které návštěvníky upoutají, jistě bude
patřit pochozí vitrína pro expozici archeologických nálezů.
Průzkum před stavbou totiž zjistil, že zde v letech 1400
až 700 př. n. l. bylo nejí dosud prozkoumané urnové
poebtě na Slovensku. Téměř 2200 hrolické kul-
tury z mladší a pozdní doby bronzové obsahovalo kromě
uren i mnoho dalších keramických nádob, nástrojů, zbraní
a ozdob. Alespoň část z pohřebch nádob teď bude sym-
bolicky vrácena na místo nálezu. Archeologicvýstava
tak minulost spojí s ítomností stejně, jako latinský
zev Laugaricio spojil nové obchodně-zábavní centrum
soudobého Trenčína se starověkým Římem.
–ls– , foto Radomír Richter
Stavba II/247 Litoměřice – přivaděč k průmyslové zóně Prosmyky I. část
Celková délka nové komunikace: 3 ,1 6 k m
Celkový počet mostů na trase: 6
Celková délka mostu přes Labe SO 204: 5 8 4 , 5 m
Rozpětí polí mostu SO 204 v metrech: 43 + 64 + 72 + 90 + 151 + 102 + 60
Investor: Krajský úřad Ústeckého kraje
Realizace stavby: Sdružení firem SMP CZ, a.s., Stavby silnic a železnic, a.s., Metrostav a.s.
Dodavatel mostu přes Labe SO 204: Malé sdružení Prosmyky – SMP CZ, a.s., divize 4 Metrostav a.s.
Termín stavby: listopad 2005–prosinec 2009
1
1
2
2
Metrostav_06_09.indd 3 3/30/09 12:05:57 PM
Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 06/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (251 ms)

Rendering Strana 4 (104173): (0/1) (243 ms)

Rendering Strana 3 (104171): (0/1) (278 ms)

Rendering Strana 2 (104170): (0/1) (278 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3130/vth120841-1.jpg

 i3130/vth120842-1.jpg

 i3130/bg104171.svg

 i3130/vth120844-1.jpg

 i3130/vth120839-1.jpg