Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 2
Slavnostní prorážka Královopolských tunelů
Čtvrtek 25. března 2010 se do brněns kroniky za-
še výrazm smem primátor města Roman On-
derka vlastnoručně prorazil kalotu Královopolského
tunelu I na stavbě zdejšího velkého městského okruhu.
Práce na ražbě tubusu prováděla a dokončuje spol-
nost OHL ŽS. Ve stejný den pracovníci firmy Subterra
prorazili i levou horní štolu souběžho tunelu II.
Sdrení Metrostavu a obou uvedených partne tak
brzy bude mít za sebou nejnárnější část zdejší
stavby – ražbu více než 1 km dlouhých tunelových trub.
V extrémně obžných geologických podmínkách, pod
nízkým nadložím a v oblasti s hustou zástavbou.
„Během čtrnácti dnů budou oba tunely proraženy
do plného profilu,“ říká vedoucí projektu Ing. Pavel Bro-
žek z divize 1, který Metrostav zastupuje ve sdružení.
„Středisko izolací naší divize 1 dnes na ech zdejších
podzemních objektech včetně sedmipodlažního tech-
nologického centra provádí mezilehlou fóliovou izolaci.
V obou tubusech pokračuje betonáž sekundárho ostění;
betonáž mezistropu tunelu zatím byla zahájena jen na tu-
nelu I, na tunelu II s ní začneme v dubnu. Ostatpráce
na povrchových objektech, jako jsou komunikace, mosty,
inženýrské a podobně, běží dle harmonogramu tak,
aby stavba byla průjezdná do konce roku 2011.
Tunely procházejí převážně oblas neogenních jílů.
Jejich nejnižší nadloží se pohybuje jen sně nad čtmi
metry a je protkáno hustou tí kabelů a růzch potrubí,
nad kterými leží základy často několikapodlažních domů.
Tam, kde bylo nadloží vyšší a tuž pro ražbu příhod-
nější se zase do podzemí enášely dynamické účinky
vyvolané zejména provozem tramvají.
Negativní vlivy stavby omezujeme na minimum,“ po-
kračuje Ing. Brek. „Na povrchu jsme proto předem sta-
ticky zajistili víc než sto objektů. Kromě clony z tryskové
injekže jsme použili i kompenzační injektáž, i ž jsme
poklesy od ražby vyrovnávali řízeným zvedáním budov.
Čelba tubu Královopolských tune byla při raž
Novou rakouskou tunelovací metodou rozčleněna hori-
zontálně i vertikálna šest výrubů. Každý byl po stroj-
ním rozpojení zeminy a odtěžení 1 m délky samostatně vy-
ztužen pomocí dočasného primárního ostění ze speciálně
vyvinutých prvků HEBREX a stříkaného betonu se sítěmi.
Teprve po vybrácelého profilu, když svařované a mon-
tované díly uzavřely primární ostění po celém líci tunelu,
byly mezilehlé ztužující prvky mezi výruby odstraněny.
Velký městský okruh je zásadní prioritou Brna,“ i-
pomněl i slavnostní prorážce brněnský primátor (foto
vlevo). O důležité dopravní stavbě v moravské metropoli
se více dozvíte na www.mestsky-okruh-brno.cz.
Lenka Svobodová, foto archiv OHL ŽS
Ticho, Halík přednáší!
„Stavba knihovny mi inesla dva nečekapoznatky.
Nikdy bych nepředpokládal, že jako absolvent historie
budu velmi rozmrzelý, když archeologoobjeví něja-
ký zajímavý nález. Také jsem si nedokázal edstavit,
že existuje firma, která i při velmi rychpráci umí hluk
stavby izpůsobit rozvrhu profesora Halíka,pronesl
1. dubna i otevření knihovny Filozofické fakulty UK
její děkan PhDr. Michal Stehlík, Ph.D. (foto č. 1).
Jeho slova zazněla před zaplněnou Červenou studov-
nou (foto č. 2) soas s poděkováním týmu clava
Meisnera z divize 9 (foto č. 3 uprosed, vpravo ředitel
divize Ing. Petr Zábský). Za pouhý půlrok dokončil dlouho
rozpracovanou stavbu, jejíž průběh přerušila změna pro-
jektu, navýšení investch náklanad rámec stanove-
ných limitů, a tím i nové výběrové řízení na dodavatele.
„Nejležií tu byla esná organizace práce, pro-
tože jsme zde nemohli zřídit klasické zízestaveniště.
Na zásobování a odvozu odpadu, ktejinde tvoří okra-
jovou část díla, tady závisel chod stavby,doplnil stav-
byvedouIng. David Hlaváč, který si obstaral program
přednášek prof. PhDr. Tomáše Halíka, Th.D., a stavbu řídil
tak, aby jeho výklad a posluchače nic nerušilo.
Nová třípatrová knihovna FF UK je vybavenejmo-
dernější technikou a jsou v nastěhované základní knižní
fondy. „Vnímám ji jako velmi příjemný prostor a věřím, že
stejjako já se v od 6. dubna, kdy bude oteena pro
veřejnost, budou cítit i všichni její návštěvníci,“ shrnula
své pocity i procházce studovnami prvnáměstkyně
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Ing. Eva Bar-
toňová, doprovázená obchodním ředitelem Metrostavu
Jiřím Procházkou, MBA, a rektorem UK prof. RNDr. Vác-
lavem Hamplem, DrSc. (foto č. 4 zprava).
Víta Blechy,
vedoucího provozu dopravy divize 7
Strojař t Blecha pracuje na stavbách téměř 24 let,
z toho víc njedno desetiletí ve funkci vedouho do-
pravy. Nejprve budoval tuzemské a zahraniční dálnice,
dnes už víc než dva roky vede v naší společnosti provoz
dopravy a mechanizace divize 7.
Jak vznikl a co zahrnuje provoz, který dnes řídíte?
Po vyčlenění kolegů, kteří se zabývali zemními pracemi,
zahrnuje náš provoz od letošního ledna zaměstnance
oboru mechanizace, kteří se v opravárenských dílnách
starají o technický stav vozidel a strojového parku, a ma-
středisko recyklace. Hlavnáplní naší činnosti ak
je zajištění práce pro více než 110 strojů technologické
i netechnologické dopravy a jejich obsluhu. Celkem -
me na 130 zaměstnanců, kteří spolu s vozidly představují
různorodý celek, jehož provozování je legislativně velmi
složité. Je obtížné i proto, že patříme do velké firmy, která
dodržuje zákony a buduje si dopravní středisko jako pod-
mínku soběstačnosti v soutěžích a marketingovou vizitku.
roveň jsme pro ni i nositelem technického pokroku.
Můžete postavení vašeho provozu blíž vysvětlit?
Jeho vnímání je různorodé. Jako soást významsta-
vební společnosti nemáme na trhu rovnoprávné postavení
zvšť ve srovnás drobněími podnikateli. Ne stroje
a zařízení jsou novější, modernější, čistší a mají jednot
vizuální styl odpovídající korporátnímu designu firmy.
i jejich provozu dodržujeme platnou legislativu včetně
odborových nařízení, takže vozidla nepřetěžujeme, nejez
rychleji nebo po jiných trasách než je dovoleno a naši řidi-
či respektují nařízené přestávky na odpočinek a podobně.
Na trhu jsme tak znevýhodněni oproti některým menším
soukromým firmám, které mají zastaralejší vybavení
a omezení je netíží. Do budoucna bychom proto uvítali
větší pochopení a podporu od vedení firmy.
Převzali jste pomysl prapor pokroku v rozvoji do-
pravch strojů a zízení. Jak si myslíte, že jich exis-
tence a provoz budou u nás vypadat v budoucnosti?
Zkušenosti z práce v dopravě mimo Metrostav mi nazna-
čují, že zsob rozložení dopravních a strojních prostřed-
ků mezi různé divize v jedné firmě možná není optimální.
Jaký by l t, je ale otázka pro vedení společnosti;
musí zžit, kterým směrem se v oblasti vydá. Myslím
si ak, že velký stavební podnik by byl bez vlastního
strojového parku znevýhodněný. Je to jeho armáda, která,
i když není vždy výdělečná, působí na konkurenci psycho-
logicky po stránce soběstačnosti či reklamy.
jen samotfakt, že si Metrostav velkou část epravy
čehokoli i odtěžení a odvoz zeminy může zajistit vlastními
silami, vede automaticky ke snížení nabízené ceny od ex-
terních dopravců. Jejich podklady pro ne divize často
posuzujeme, ale v konečné fázi nabídky, kdy jsme dražší,
protože nemůžeme snížit fixní klady, se na zazkách
nepodílíme. Je to škoda, protože tak firma vlastně tra
dvakrát platí dodavatelům mimo svůj rámec a její vlastní
stroje a zaměstnanci itom nepracují, i když náklady na
jejich existenci běží. Snažíme se proto navázat co nejc
osobních vzta s pracovníky dalších divizí, abychom
příznivě ovlivnili způsob vnímání našeho provozu.
Podle vašich zkušeností je nákladních vozidel vždy buď
málo, nebo moc. Pořizujete je na operativ leasing
a snažíte se optimalizovat celý vozový i strojový park.
Jaké teď chystáte novinky?
několik týdnů pracují na stavbě Pražsho okruhu
v úseku 512 dva ne nové velké dozery a v nejbližších
dnech se chystáme převzít v současné donejvětší pá-
sový nakladač. Počítáme s ním pro práce na stavbě metra
a na skrývkách ornice u velkých liniových staveb. Je neza-
stupitelný zejména při práci na nakloněné rovině; zeminu
může rozrývat i hrnout a nabere a zdvihne objem až 4 m³.
Stroj podobných parametrů jsme už v nabídce měli, tento
však patří ve své kategorii k nejmodernějším a dokládá, že
i přes recesi v oboru míří vybavení divize 7 kupředu.
strana 2
PTÁME SE
1
stavba Městského úřadu v Přelouči
stí T. G. Masaryka v Přelouči ilo s příchodem
jara stavebním ruchem. V pon22. ezna zde tým
divize 9 pod vedením Ing. Ivana Millera převzal sta-
veniš pro výstavbu nové budovy stského úřadu.
Ta stávající dosloužila a nový objekt, navržený pro
110 úředků a zastupitelů města, by ji l v plném
rozsahu nahradit zhruba za rok a půl konečný termín
edání hotové stavby je stanoven na 31. října 2011.
Stavět v srdci historického města je vždycky problém;
pro okolí to většinou přináší nemalé nepohodlí v podobě
zvýšené prašnosti, hluku a zásahu do navyklého chodu
života. Pracovníci divize 9 jsou však dostatečně zkuše
na to, aby si byli těchto rizik domi a dokázali je elimi-
novat na nejnižší možnou míru. Do ruky jim hraje i to,
že nová budova vyroste v dvorním traktu ohraničeném
ulicemi Československé armády a Tůmy Přeloučského.
Projektant, přeloučs firma MYDAT, navrhl novou
budovu MÚ na téměř čtvercovém půdorysu o rozměrech
29 x 27 m. Vytvoří ji jedno podzemní a pět nadzemních
podlaží. Výška dosáhne 19 m, zastavěná plocha překročí
700 m². To e složí dohromady 13 800 m² obestavěného
prostoru (vizualizace č. 2). Soástéto bezla sedm-
desátimilionové investice bude 11 parkovacích míst pro
veřejnost a dpro zdravotně postižené oany. Dalších
13 parkovacích míst bude pro zaměstnance.
Z pohledu stavbů z divize 9 jde o standardní zakázku:
objekt je založen na pilotách, nosnou konstrukci podze
vytvoří železobetonové sny a prefa sloupy. Konstrukce
1. až 4. podlaží je navržena jako skeletový systém ot
se zde uplatní prefabrikované sloupy, železobetonové stě-
ny a porothermem dozdívané šachty. Ocelová konstrukce
je pak nosným prvkem pátého podlaží a zastřešení.
Stropy z monoliticho železobetonu budou v prv-
ním až čtvrm podlaží opatřeny zavěšemi podhledy
Ecophon, na podlahách se podle funkčního využití objeví
keramická dlažba, nátěrové betony, antistatické PVC,
zátěžo koberce, linoleum... Fasáda, člená plastový-
mi okny s šedou fólií v bar írodního hliníku, bude
z ušlechtilé světle okro omítky, zčásti oblená čer-
venými pásky klinker (vizualizace č. 1). Bočpomoc
schodiště, šikmé stěny na západní a východní straně v pá-
tém nadzemním podlaží a dvě strany vnitřního atria budou
pokryty prosklenou rastrovou hliníkovou fasádou.
„Plán výstavby průběh realizace do í fází,řekl
Ing. Miller. Ta první začala hned druhý den po převzetí
staveniš a zahrnuje demolice a oplocení. Ve druhé
zi proběhne záchranný archeologický průzkum. Pokud
archeologové neodkryjí nějaké významné lezy, měl by
trvat asi měsíc. Třetí fází je pak vlastní výstavba.
Nová budova MÚ je však zatím budoucností, kterou by
tým divize 9 měl naplnit v příštích devatenácti měsících.
rip–, vizualizace MYDAT
2
1
2
3
4
Metrostav_06_10.indd 2 4/7/10 5:43:38 PM
Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 06/2010, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (258 ms)

Rendering Strana 3 (104012): (0/1) (251 ms)

Rendering Strana 2 (104011): (0/1) (297 ms)

Rendering Strana 1 (104010): (0/1) (296 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3105/vth120635-1.jpg (2x)

 i3105/vth120636-1.jpg (2x)

 i3105/bg104011.svg

 i3105/vth120637-1.jpg (2x)

 i3105/vth120638-1.jpg