strana 3

z p r a v o d a j stv í z d i v i z í

Malé vodní elektrárny na Labi a Berounce

Každého dne něco překrásného končí a něco překrásného začíná, říká básník. S jistou licencí by se tohle

dalo říci i o činnosti týmu divize 6, který vede Ing. Luboš Jonáš. Jako lídr ve sdružení s firmou Zakládání

staveb teď končí výstavbu malé vodní elektrárny na Labi v Lovosicích-Píšťanech a v únoru zahájil obdobné dílo – tentokrát na Berounce u Velkého jezu v Berouně.

Obě stavby mají stejného investora – společnost

RenoEnergie. Ta je se spoluprací spokojena, protože zahájená realizace berounské elektrárny je v pořadí již třetí,

kterou pro ni divize 6 dělá; čtvrtou zakázku připravuje.

Není to však jediné, čím si jsou tyto dvě stavby podobné.

Jejich dalším a z ekologického hlediska významným společným prvkem je vybudování rybích přechodů.

Na lovosické stavbě jsou hned dva a jejich vytvoření

je spolufinancováno z fondů EU. První je koncipován jako

štěrbinový a tvoří jej zhruba 2 m široké a 75 m dlouhé koryto v trase někdejší vorové propusti. Bude sloužit především větším rybám, protože je poměrně strmé – jeho průměrný sklon činí 3,1 %; menší rybky budou moci migrovat

216 m dlouhým lichoběžníkovým korytem s průměrným

1

Klementinum čeká rozsáhlá revitalizace

Stavba Klementina – nejstarší a největší jezuitské koleje v Čechách – trvala skoro 170 let a díky ní na ploše

dvou hektarů mezi Karlovou a Křižovnickou ulicí v Praze vznikla řada historicky cenných budov. V současné

době začala jejich revitalizace (foto č. 1), která je zatím v celém areálu naplánována do čtyř etap a bude se

dohromady týkat patnácti stavebních objektů.

První etapu, která zahrnuje odstranění novodobých

nánosů a přiblížení se k původnímu duchu objektu, dostal

na starost tým Ing. Karla Hrdlovicse z divize 9. Dotkne se

Barokního knihovního sálu (foto č. 2), Zrcadlové kaple,

Hodinové i Astronomické věže a objektů, jež lemují tzv.

Technické nádvoří, a odkud se odstěhovala Státní technická knihovna. Kromě toho zabezpečí prostory pro provoz

Národní knihovny a depozitářů, ať už z hlediska mikroklimatu nebo z důvodu protipožární ochrany. Součástí prací

bude rovněž kompletní rekonstrukce fasád a střech.

„Vzhledem k tomu, že revitalizujeme národní kulturní

památku velkého významu, od začátku stavby pečlivě

spolupracujeme s památkáři, kteří se účastní pravidelných pochůzek i kontrolních dnů. V Klementinu také stále

pokračuje stavebně historický průzkum, aby bylo možné

vytvořit základní dokumentaci pro odstrojení konstrukcí před zpracováním restaurátorských záměrů. Nálezy

přitom naznačují, že se předmět našeho díla s největší

pravděpodobností rozšíří, protože třeba pod novodobými

nášlapnými vrstvami průzkumy odhalily dřevěné podlahy

tzv. ‚vídeňských křížů‘. Jsme ale na začátku prací, takže

na souhrnné zhodnocení je ještě brzy,“ říká Ing. Hrdlovics.

Dnes se jeho tým soustřeďuje především na ochranu

historicky hodnotných zabudovaných prvků, dovybavení

zařízení staveniště, vyklízecí a bourací práce.

Během jara se práce rozšíří i do bývalých prostor Státní technické knihovny. Po jejich dokončení v nich zahájí

provizorní provoz Národní knihovna, bude zde umístěn

i její knihovní fond a nájemní jednotky. První etapa revitalizace Klementina by měla být skončit ještě letos. Už

dnes je však jisté, že restaurátorské práce v Barokním

knihovním sále budou rozšířeny. Jak tato skutečnost

ovlivní harmonogram díla, však zatím není zcela jasné.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

1

sklonem 1,1 % a s balvanitou úpravou dna. A protože je

termín dokončení stavby plánován na 1. srpna, otevře se

tato nová cesta všem rybám již v letošním létě.

„Malá vodní elektrárna v Lovosicích-Píšťanech je

jednou z největších, ne-li vůbec největší stavbou svého

druhu u nás,“ řekl Ing. Jonáš. „Během její výstavby jsme

museli překonat řadu problémů, zdrželo nás třeba zvýšení

hladiny spodních vod, což znemožnilo provádět kotvení

štětovnicových a železobetonových stěn ochranné jímky.

2

Skluz se nám ale zvýšeným nasazením a operativními

změnami v organizaci práce podařilo překonat. V současné době se především soustřeďujeme na dokončení železobetonového stropu strojovny (foto č. 1), aby mohla začít

montáž čisté technologie (foto č. 2). Po dokončení bude

elektrárna, osazená 4 Kaplanovými turbínami o výkonu

2,640 MW, zásobovat energií zhruba 5 000 domácností.“

Stavba druhého díla, MVE v Berouně, je teprve v začátcích a skončit by měla v březnu 2011. Koncem letošního

března tu proto divize 6 dokončila teprve práce na jímkách

a zahájila bourací a zemní práce pro stavbu strojovny, aby

zde vystavěla průtočnou, příjezovou elektrárnu s automatickým řízením. Využije místní hydroenergetický potenciál

a díky rekonstrukci stávajícího pevného jezu na pohyblivý

zároveň stabilizuje hladinu vody v nadjezí až do průtoků

jednoleté povodně. Energetickou jednotku vytvoří i zde

čtyři turbosoustrojí o celkovém instalovaném výkonu

720 kW. Oboustranný rybí přechod v délce 128 m bude

na Berounce peřejnatý, s mírným sklonem.

–rip–, foto Josef Husák

Dvě přihlášky do soutěže TOP INVEST 2009

2

K hlavním účelům soutěže o nejlepší investiční záměr

TOP INVEST 2009 patří podpora investiční výstavby

v ČR s ohledem na harmonický rozvoj regionů.

Metrostav proto do soutěže přihlásil zakázky divize 6,

které za podpory EU její pracovníci nedávno dokončili

v Jihočeském kraji. První je projekt na snížení energetické náročnosti školských zařízení ve Volyni s přestavbou

kotelny na centrální teplovodní zdroj na biomasu a zemní

plyn (foto). Druhým dílem je zajištění plavebních hloubek

ve zdrži jezu Hluboká nad Vltavou a modernizace jezu České Vrbné. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 13. dubna.

Stavba otrokovického hotelu Atrium finišuje

Už jen pár měsíců dělí stavbaře z divize 3 od dokončení

čtyřhvězdičkového hotelu Atrium v Otrokovicích. Nová

dominanta města propojí v architektonicky zajímavém

objektu luxusní ubytování s nadstandardními byty.

V současné době získává svou konečnou podobu povrch jeho obvodového pláště, který tvoří obklad z pásků

klinker, připomínající lícované cihly baťovského funkcionalismu z nedalekého Zlína. „Zatím jsme obložili asi po-

lovinu budovy (foto). Práci nám ztížila dlouhá a tuhá zima

s nízkými teplotami až pod -20 °C. Mohli jsme pracovat

do minus pěti, a to jen díky tomu, že jsme na lešení měli

pověšené termoplachty, pod kterými si obkladači topili,“

vzpomíná mistr Michal Gajdoš a dodává, že celý objekt by

měl být obložen zhruba během měsíce.

Také uvnitř budovy práce pilně pokračují. V pokojích

v hotelové části před pár dny stavbaři lili podlahy a zaklápěli podhledy. Téměř dokončen je už také vzorový

hotelový pokoj, v jehož sociálním zařízení tým vedoucího

projektu Ing. Marka Šacha pozorně sleduje pokládku

keramického obkladu stěn. Kromě toho obkladači pracují

i v dalších koupelnách a v 5. až 7. patře dělníci provádějí

instalace. Práce se soustřeďují i na atriové výtahy. Ty

u vnitřních schodišť jsou již hotové a zbývá jen obezdít

jejich dveře. Až na vytmelení skel je dokončené také

zastřešení atria, které bude do budovy přivádět dostatek

světla, a to i v zimě při sněhové pokrývce. Sníh na střeše

atria by totiž měl díky vytápění spodní haly průběžně tát.

Hotel Atrium by měl být po několika odkladech a přerušení prací dokončen letos v srpnu. Jeho podzemí bude

vyhrazeno pro parkování a pro technické zázemí budovy,

v přízemí budou hosté moci využít kongresový a společensko-zábavní sál, restaurace a letní terasu. Druhé až

čtvrté nadzemní podlaží nabídne 47 pokojů a čtyři apartmány čtyřhvězdičkového hotelu. V pátém až sedmém

podlaží bude k dispozici 15 luxusních bytů, které pod

střechou doplní strojovny chlazení a vzduchotechniky.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Metrostav_06_10.indd 3

Modernizace hlavního nádraží soutěží o titul Česká dopravní stavba roku

Spolu s rekonstrukcí výpravní budovy v Mariánských Lázních, o které jsme psali v minulém čísle našeho čtrnáctideníku,

Metrostav přihlásil do soutěže o Českou dopravní stavbu roku 2009 také druhou etapu modernizace západní části železniční

stanice Praha – hlavní nádraží v oblasti nástupišť I.–IV. (foto). Tým Ing. Přemysla Krejsy z divize 3 tuto zakázku úspěšně

dokončil vloni v srpnu jako vedoucí účastník ve sdružení spolu s firmami Skanska DS a Eurovia CZ. Stavba navázala na dříve

zrekonstruované páté až sedmé nástupiště a důvodem její realizace bylo i navýšení kapacity stanice a průjezdnosti tratí od

nádraží Praha-Libeň, Vysočany a Holešovice. Přestavba probíhala ve dvou fázích a v termínech dlouho předem plánovaných

výluk. Koordinace velkého objemu prací na malém prostoru byla náročná i proto, že zaměstnanci všech dodavatelů, kteří na

zakázce pracovali, museli mít oprávnění pro vstup do kolejiště. Při modernizaci, spolufinancované z fondů EU, byl prostor

mezi prvním a čtvrtým nástupištěm zcela zrekonstruován po stránce stavební i technologické. Dva podchody bezbariérově

zpřístupnily rozšířená nástupiště s moderním informačním systémem pro cestující, které mimo hlavní halu chrání nové

skleněné přístřešky. Pro zlepšení drážního provozu stavbaři nejen přestavěli kolejiště, ale vybudovali i nový dvoupatrový

zavazadlový tunel s kabelovodem a stávající jižní předělali na kabelový kanál, který raziči z firmy Subterra prodloužili další

štolou. Pracovníci naší divize 1 zase doplnili nové inženýrské sítě o 160 m dlouhou raženou kanalizaci.

4/7/10 5:43:43 PM