strana 3
z p r a v o d a j stv í z d i v i z í
Malé vodní elektrárny na Labi a Berounce
Každého dne něco překrásného končí a něco překrásného začíná, říká básník. S jistou licencí by se tohle
dalo říci i o činnosti týmu divize 6, který vede Ing. Luboš Jonáš. Jako lídr ve sdružení s firmou Zakládání
staveb teď končí výstavbu malé vodní elektrárny na Labi v Lovosicích-Píšťanech a v únoru zahájil obdobné dílo – tentokrát na Berounce u Velkého jezu v Berouně.
Obě stavby mají stejného investora – společnost
RenoEnergie. Ta je se spoluprací spokojena, protože zahájená realizace berounské elektrárny je v pořadí již třetí,
kterou pro ni divize 6 dělá; čtvrtou zakázku připravuje.
Není to však jediné, čím si jsou tyto dvě stavby podobné.
Jejich dalším a z ekologického hlediska významným společným prvkem je vybudování rybích přechodů.
Na lovosické stavbě jsou hned dva a jejich vytvoření
je spolufinancováno z fondů EU. První je koncipován jako
štěrbinový a tvoří jej zhruba 2 m široké a 75 m dlouhé koryto v trase někdejší vorové propusti. Bude sloužit především větším rybám, protože je poměrně strmé – jeho průměrný sklon činí 3,1 %; menší rybky budou moci migrovat
216 m dlouhým lichoběžníkovým korytem s průměrným
1
Klementinum čeká rozsáhlá revitalizace
Stavba Klementina – nejstarší a největší jezuitské koleje v Čechách – trvala skoro 170 let a díky ní na ploše
dvou hektarů mezi Karlovou a Křižovnickou ulicí v Praze vznikla řada historicky cenných budov. V současné
době začala jejich revitalizace (foto č. 1), která je zatím v celém areálu naplánována do čtyř etap a bude se
dohromady týkat patnácti stavebních objektů.
První etapu, která zahrnuje odstranění novodobých
nánosů a přiblížení se k původnímu duchu objektu, dostal
na starost tým Ing. Karla Hrdlovicse z divize 9. Dotkne se
Barokního knihovního sálu (foto č. 2), Zrcadlové kaple,
Hodinové i Astronomické věže a objektů, jež lemují tzv.
Technické nádvoří, a odkud se odstěhovala Státní technická knihovna. Kromě toho zabezpečí prostory pro provoz
Národní knihovny a depozitářů, ať už z hlediska mikroklimatu nebo z důvodu protipožární ochrany. Součástí prací
bude rovněž kompletní rekonstrukce fasád a střech.
„Vzhledem k tomu, že revitalizujeme národní kulturní
památku velkého významu, od začátku stavby pečlivě
spolupracujeme s památkáři, kteří se účastní pravidelných pochůzek i kontrolních dnů. V Klementinu také stále
pokračuje stavebně historický průzkum, aby bylo možné
vytvořit základní dokumentaci pro odstrojení konstrukcí před zpracováním restaurátorských záměrů. Nálezy
přitom naznačují, že se předmět našeho díla s největší
pravděpodobností rozšíří, protože třeba pod novodobými
nášlapnými vrstvami průzkumy odhalily dřevěné podlahy
tzv. ‚vídeňských křížů‘. Jsme ale na začátku prací, takže
na souhrnné zhodnocení je ještě brzy,“ říká Ing. Hrdlovics.
Dnes se jeho tým soustřeďuje především na ochranu
historicky hodnotných zabudovaných prvků, dovybavení
zařízení staveniště, vyklízecí a bourací práce.
Během jara se práce rozšíří i do bývalých prostor Státní technické knihovny. Po jejich dokončení v nich zahájí
provizorní provoz Národní knihovna, bude zde umístěn
i její knihovní fond a nájemní jednotky. První etapa revitalizace Klementina by měla být skončit ještě letos. Už
dnes je však jisté, že restaurátorské práce v Barokním
knihovním sále budou rozšířeny. Jak tato skutečnost
ovlivní harmonogram díla, však zatím není zcela jasné.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
1
sklonem 1,1 % a s balvanitou úpravou dna. A protože je
termín dokončení stavby plánován na 1. srpna, otevře se
tato nová cesta všem rybám již v letošním létě.
„Malá vodní elektrárna v Lovosicích-Píšťanech je
jednou z největších, ne-li vůbec největší stavbou svého
druhu u nás,“ řekl Ing. Jonáš. „Během její výstavby jsme
museli překonat řadu problémů, zdrželo nás třeba zvýšení
hladiny spodních vod, což znemožnilo provádět kotvení
štětovnicových a železobetonových stěn ochranné jímky.
2
Skluz se nám ale zvýšeným nasazením a operativními
změnami v organizaci práce podařilo překonat. V současné době se především soustřeďujeme na dokončení železobetonového stropu strojovny (foto č. 1), aby mohla začít
montáž čisté technologie (foto č. 2). Po dokončení bude
elektrárna, osazená 4 Kaplanovými turbínami o výkonu
2,640 MW, zásobovat energií zhruba 5 000 domácností.“
Stavba druhého díla, MVE v Berouně, je teprve v začátcích a skončit by měla v březnu 2011. Koncem letošního
března tu proto divize 6 dokončila teprve práce na jímkách
a zahájila bourací a zemní práce pro stavbu strojovny, aby
zde vystavěla průtočnou, příjezovou elektrárnu s automatickým řízením. Využije místní hydroenergetický potenciál
a díky rekonstrukci stávajícího pevného jezu na pohyblivý
zároveň stabilizuje hladinu vody v nadjezí až do průtoků
jednoleté povodně. Energetickou jednotku vytvoří i zde
čtyři turbosoustrojí o celkovém instalovaném výkonu
720 kW. Oboustranný rybí přechod v délce 128 m bude
na Berounce peřejnatý, s mírným sklonem.
–rip–, foto Josef Husák
Dvě přihlášky do soutěže TOP INVEST 2009
2
K hlavním účelům soutěže o nejlepší investiční záměr
TOP INVEST 2009 patří podpora investiční výstavby
v ČR s ohledem na harmonický rozvoj regionů.
Metrostav proto do soutěže přihlásil zakázky divize 6,
které za podpory EU její pracovníci nedávno dokončili
v Jihočeském kraji. První je projekt na snížení energetické náročnosti školských zařízení ve Volyni s přestavbou
kotelny na centrální teplovodní zdroj na biomasu a zemní
plyn (foto). Druhým dílem je zajištění plavebních hloubek
ve zdrži jezu Hluboká nad Vltavou a modernizace jezu České Vrbné. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 13. dubna.
Stavba otrokovického hotelu Atrium finišuje
Už jen pár měsíců dělí stavbaře z divize 3 od dokončení
čtyřhvězdičkového hotelu Atrium v Otrokovicích. Nová
dominanta města propojí v architektonicky zajímavém
objektu luxusní ubytování s nadstandardními byty.
V současné době získává svou konečnou podobu povrch jeho obvodového pláště, který tvoří obklad z pásků
klinker, připomínající lícované cihly baťovského funkcionalismu z nedalekého Zlína. „Zatím jsme obložili asi po-
lovinu budovy (foto). Práci nám ztížila dlouhá a tuhá zima
s nízkými teplotami až pod -20 °C. Mohli jsme pracovat
do minus pěti, a to jen díky tomu, že jsme na lešení měli
pověšené termoplachty, pod kterými si obkladači topili,“
vzpomíná mistr Michal Gajdoš a dodává, že celý objekt by
měl být obložen zhruba během měsíce.
Také uvnitř budovy práce pilně pokračují. V pokojích
v hotelové části před pár dny stavbaři lili podlahy a zaklápěli podhledy. Téměř dokončen je už také vzorový
hotelový pokoj, v jehož sociálním zařízení tým vedoucího
projektu Ing. Marka Šacha pozorně sleduje pokládku
keramického obkladu stěn. Kromě toho obkladači pracují
i v dalších koupelnách a v 5. až 7. patře dělníci provádějí
instalace. Práce se soustřeďují i na atriové výtahy. Ty
u vnitřních schodišť jsou již hotové a zbývá jen obezdít
jejich dveře. Až na vytmelení skel je dokončené také
zastřešení atria, které bude do budovy přivádět dostatek
světla, a to i v zimě při sněhové pokrývce. Sníh na střeše
atria by totiž měl díky vytápění spodní haly průběžně tát.
Hotel Atrium by měl být po několika odkladech a přerušení prací dokončen letos v srpnu. Jeho podzemí bude
vyhrazeno pro parkování a pro technické zázemí budovy,
v přízemí budou hosté moci využít kongresový a společensko-zábavní sál, restaurace a letní terasu. Druhé až
čtvrté nadzemní podlaží nabídne 47 pokojů a čtyři apartmány čtyřhvězdičkového hotelu. V pátém až sedmém
podlaží bude k dispozici 15 luxusních bytů, které pod
střechou doplní strojovny chlazení a vzduchotechniky.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Metrostav_06_10.indd 3
Modernizace hlavního nádraží soutěží o titul Česká dopravní stavba roku
Spolu s rekonstrukcí výpravní budovy v Mariánských Lázních, o které jsme psali v minulém čísle našeho čtrnáctideníku,
Metrostav přihlásil do soutěže o Českou dopravní stavbu roku 2009 také druhou etapu modernizace západní části železniční
stanice Praha – hlavní nádraží v oblasti nástupišť I.–IV. (foto). Tým Ing. Přemysla Krejsy z divize 3 tuto zakázku úspěšně
dokončil vloni v srpnu jako vedoucí účastník ve sdružení spolu s firmami Skanska DS a Eurovia CZ. Stavba navázala na dříve
zrekonstruované páté až sedmé nástupiště a důvodem její realizace bylo i navýšení kapacity stanice a průjezdnosti tratí od
nádraží Praha-Libeň, Vysočany a Holešovice. Přestavba probíhala ve dvou fázích a v termínech dlouho předem plánovaných
výluk. Koordinace velkého objemu prací na malém prostoru byla náročná i proto, že zaměstnanci všech dodavatelů, kteří na
zakázce pracovali, museli mít oprávnění pro vstup do kolejiště. Při modernizaci, spolufinancované z fondů EU, byl prostor
mezi prvním a čtvrtým nástupištěm zcela zrekonstruován po stránce stavební i technologické. Dva podchody bezbariérově
zpřístupnily rozšířená nástupiště s moderním informačním systémem pro cestující, které mimo hlavní halu chrání nové
skleněné přístřešky. Pro zlepšení drážního provozu stavbaři nejen přestavěli kolejiště, ale vybudovali i nový dvoupatrový
zavazadlový tunel s kabelovodem a stávající jižní předělali na kabelový kanál, který raziči z firmy Subterra prodloužili další
štolou. Pracovníci naší divize 1 zase doplnili nové inženýrské sítě o 160 m dlouhou raženou kanalizaci.
4/7/10 5:43:43 PM