Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 2
Technické zkušenosti zražeb pomocí TBM II
Pro rby metra V.A pomocí strojů EPBM předepsal
projekt maxilní možný pokles povrchu 10 mm. Dodr-
žení tohoto přísho kritéria bylo pro Metrostav výzvou
zejména vúseku podél Evropské ulice, kde tunely byly
lké asnulovým skalním nadložím. Poklesové kotli-
ny odobou tunelů se navíc vjemně překrývaly, takže
maximální povolené sedání nad každým strojem mohlo
veskutnosti dosahovat pouze 5 mm.
Jako jeden z hlavch zdrojů sedání povrchu byl
identifikován výrub podél 8,5 metru dlouho štítu stroje
EPBM. Důvodem pro deformace výrubu byl technologicky
nutný 15mm naez poobvodu předního štítu, který byl
poebný kpohodlnému řízení štítu voblouch tunelové
trasy. Kvůli kónické geometrii štítu akloubovému připo-
jení jeho předního azadního dílu mohl nad zadním štítem
vznikat prostor až 50 mm (scma), který vypovala
nestabilní hornina, jež způsobila pokles povrchu.
Druhým zdrojem sedání bylo vytlačování podzem
vody zhorniny kolem štítu. Skaždým jednotlivým zá-
rem bylo na čelbu vháněno 2530 kubíků pěny, jejímž
úkolem bylo plastizovat rubaninu asnížit její lepivý poten-
ciál, aby byla snadno transportovatelná skrz otvory vřez-
né hlavě dokomory azkomory šnekem nadopravníkový
s. Pěna se při kontaktu shorninou apři míchání sru-
baninou částečně rozpadala navodu avzduch ačásteč
zkomory odcházela spolu srubaninou pomocí šneku.
ky opěrmu tlaku rubaniny na čelbě o velikosti
dva bary, pěna a vzduch pronikaly pod stejným tlakem
dopropustné horniny, zž vytlovaly podzemní vodu.
Stlačený vzduch zvyšoval napjatost hladiny podzemní vo-
dy, která se projevila vevzdálenosti 20 m před čelbou gej-
zírem podzemní vody promíchané sbublinami vzduchu,
jenž vyvěral napovrch zotevřeného hydrogeologického
vrtu zaž šestimetrové hloubky (foto).
Proudění podzemní vody vhornině vedlo kvyvání
jech jemch částic. Odvodnění horniny vokolí výrubu
potom vedlo k lokální konsolidaci, která byla zdrojem
sedání povrchu.
Stroje EPBM poklesy povrchu významně omezily
opěrným tlakem rubaniny na čelbě a tlakem výplňo
injektáže poobvodu segmentového ostění. Pro budou
projekty se zvýšeným rizikem poklesu pod povrchovou
zástavbou však bude nutné provést takovou úpravu stro-
je, která by zajistila opěrný tlak podél štítu azabránila úni-
ku vzduchu dohorniny nejen při odstávkách, ale iražbě.
Ing.Karel Rössler, Ph.D.
Styk dvou technolog
Tunely metra V.A propojí 15 asi desetimetrových vzdu-
chotechnických propojek sprofilem kolem 30 m
2
. Je-
jich stavbu řídí sdružení divizí 8 a5 adokonce červen-
ce budou hotové isdefinitivm ostěním.
Práce napropojkách je zamavá nejen tím, že ražby
probíhají ve velmi odlišm geologickém prostředí, ale
iproto, že pro spojení tunelů ražených různými technolo-
giemi – TBM aNRTM – bylo nutné použít nová technická
řešení. Také styk klasicho osní propojek shydroizo-
lačním systémem zfólií nabezizolační tybinkové os
tunelů si vyžádal vyřešení speciálních detailů.
Pro ražbu propojek malých profilů mohou být navíc
použity pouze nejmenší stroje (foto č. 1), které mají ome-
zené schopnosti třeba při rozpojoní tvrích hornin.
Raziči zdivize 5 apřed nimi izDoprastavu tedy měli vždy
co dělat, aby snimi vyrazili tunel vezdravé břidlici (foto
č. 2). Propojka 4.2 nedaleko stanice Bislavka byla třeba
jedim objektem nametru V.A, kde pracovci Metro-
stavu museli použít trhací práce. Zato natraťovém úseku
mezi Bislavkou astanicí Dejvická zastihli tak neízni
geotechnické podmínky, že pro sedm zdejších propojek
museli nechat vpředstihu provést masivní tryskové ache-
mické injektáže zEvropské ulice.
Pracovky vpodzemí chrání při práci vpropojkách
ocelový rám (foto č. 3), který rozpírá narušené os
traťoho tunelu až dodoby, než je provedeno jejich defi-
nitivní ostění (foto č. 4). Dnes je už propojek vyražených
det, veřejnost se s některými z nich mohla sezmit
vlednu při dni otevřených dveří (foto č. 5).
Ing.Ladislava Profoty,
vedoucího útvaru integrovaného systé-
mu řízení společnosti Metrostav
Ing.Profota vystudoval Fakultu podnikohospodářskou
naVŠE vPraze. Je spoluzakladatelem dvou vzděláva-
ch společností, poradenské firmy a IT společnosti
zaměřené namanažerské informační systémy. Předse-
dá řídícímu výboru České asociace pro finanční řízení.
Vroce 2010 spojil svou profesní dráhu sMetrostavem.
Proč jste se rozhodl pracovat právě vMetrostavu?
řím docím firm, ukterých má management bz-
ko kvlastníkům. Měl jsem to štěstí, že právě pro tako
spolnosti jsem vminulosti pracoval, ať už naprojektech
formulování a prosazení jejich strategie, organizních
změn nebo zleení finančho řízení. Externě jsem tak
sobil ikolik let pro Metrostav. Při přímém oslovení
k intenzivněí spolupráci jsem proto neváhal. Poznal
jsem řadu manažerských týmů zjich firem ai jejich
porovnání cítím právě vMetrostavu vysokou vniní sílu
asoudržnost. Udržet si ji inale bude pro nás všechny
rozhodující. Chci ktomu přispět.
Co konkrétně máte vMetrostavu nastarosti?
Spolu s kolegy z úseků a divizí se staráme především
opodporu strategie spolnosti, oorganizaci firmy ain-
terní pravidla jeho fungování. Ta popisují způsob práce,
jenž v Metrostavu vznikl díky přispění několika jeho
pracovních generací a jejich poučení z chyb i úschů.
Jsou společm aktivem firmy, sdílenou zkušenos, jak
nejlépe postupovat odzískání zakázky přes její přípravu až
poúspěšnou realizaci. Zaposlední roky jsme tato interní
pravidla vněkolika vlnách prověřili azjednodušili. Přitom
jsme spolupracovali s projektovými týmy, úseky divizí
icentrálou. Myslím, že vzhledem kvelikosti Metrostavu
jsou tato pravidla nastavena vyženě apřiměřeně slitě.
Zesilující se výzvy vedení kjejich dodržování adiscip
nejsou obhajováním restrikcí či nařízení shůry. Jsou vý-
zvou krespektování zkušeností, aby nedocházelo kezby-
tečm chym nebo jejich opaková.
Bude se nějak měnit organizace Metrostavu vsouvis-
losti spřipravovam sestěhováním divizí acentrály?
Tím, že k sobě budeme mít blíž, máme velkou šanci
sousedit vybrané činnosti jednotlivých divizí acentrály
a prodět je z jednoho místa efektivněji. Jedná se ze-
jména opodpůrné činnosti personálních aekonomických
úseků, jako jsou persolní slby, mzdové a provozní
účtárny, servis firemních informatiků, ale třeba iosobní
doprava. Většina těchto činností bude organizačně vy-
jmuta zdivizí ase všemi povinnostmi přesunuta nacen-
trálu pod správu příslho výkonného ředitele. Vždy
ak přitom musí být zachona garance kvality služby
bez ohledu nato, kdo ji poskytuje, zda divize, centrála,
nebo třeba dceřiná společnost Metrostavu. Pro někte
z kolegů budou tyto změny představovat nejen změnu
pracovního prose, ale také nové sousedy vkance-
řích. Vím, že výkonní ředitelé věnovali avěnují plánová
chto změn velkou pozornost. Tento bod se pravidelně
ocitá naprogramu jednání porad vedení. Pro všechny je
důležité, aby se lidé vnovém sídle cítili dobře avytvořili
spolu sehrané pracovní kolektivy.
Je Metrostav organizně připravený pro pnované
vstupy nazahraniční trhy?
Organizace Metrostavu, založená na silných divich, je
prověřena léty úspěšho působení nadomácím trhu. Vě-
řím, že tuto svou sílu asynergii vrámci své Skupiny uplat-
níme také naSlovensku, abychom jeho trh mohli sebejistě
označit zadomácí. Vdalším zahraní máme především
šanci uplatnit kapacity našich vnitropodnikových techno-
logií. Nad zsobem cesty dozahraní je však zapotře
dohnout absolutní shody mezi centrálou a divizemi.
edevším z vodu vysoho rizika, které při tomto
podnikání negativně potilo již mnoho jiných stavebních
firem. Toto riziko lze snížit vhodnou organizací azpůso-
bem práce, který si jistě osvojíme. Nelze jej ale eliminovat
úpl. Bude záležet především na tom, zda je překo
naše víra vúsch, naše odhodní anaše pracovitost.
strana 2
PME SE
Stěhování donového sídla proběhne podle plánu
Na Programové konferenci Metrostavu TEK 2013 za-
zněl ipříspěvek Ing.Lenky Zátorské. Účastkům jed-
ní přiblížil průběh výstavby Palmovka Parku II ase-
známil je i srámcovým plánem stěhování donového
spolného sídla Metrostavu.
Úvod vystoupení Ing. torské patřil rekapitulaci.
ipomněla průh projektu i tempo, sjakou tři budovy
Palmovka Parku II rostou. Projektový tým PPII i tým
Ing.Přemysla Duška zdivize6 řídí stavbu profesionálně.
Za dodržování termínů a kvality pak patří poděko
em, kdo se naní podíleli či naní pracu.
Co se týče inter, divize iúseky centrály už zna
definitivní dispozice svých prostor. Jejich design, kte-
rý navrhli autoři z ateliéru A69 – architekti, shodnými
kladními prvky připomene, že v objektu budou sídlit
zaměstnanci jedné stavební firmy. Vybrané sny adetai-
ly však budou vkažm podlaží odl, aby upozornily
narozdílnosti jednotlivých divizí. „Napřesném vzhledu
povrchových úprav ana detailech se ještě domlouváme,“
říká Ing. Zátorská apokračuje: „S vedením společnosti
v současné době probíráme celkový vzhled pracovch
prostor. Pozornost věnujeme i nedominantním interié-
rovým prvkům, jako jsou třeba vypínače nebo zařizova
předměty do sociálních zařízení. Oslovili jsme také několik
dodavatelů židlí a sestavili jsme vzorové pracoviště, aby
vedoucí manažeři firmy mohli rozhodnout o dekoru nábyt-
ku avýběru pohodlného sezení.
V současné době připravuje tým Ing. torské vý-
běrová řízení nadodavatele služeb donového komplexu
achystá stěhování. Pro zaměstnance by nelo být ná-
ročné – dostanou kdispozici parové krabice, dokterých
zabalí azalepí vše, co potřebují přestit. Další den už je
najdou vedle sho stolu nanovém pracovišti. Jako prv
by se měli druhý týden vzáří zít shovat dověžeApra-
covníci centrály a centralizovaných úseků jednotlivých
divizí. Bží se proto čas, aby se všichni porozhlédli, co
poebují aco je možné vyhodit nebo skartovat.
„Pokud pn vyjde, vříjnu se zaplní ivěž B, vlistopadu
C anapřelomu listopadu aprosince by se mohla doupra-
vených prostor současné centrály Metrostavu přestěho-
vat také Subterra. Denně by se mělo přesunout nejvíc
50zaměstnan, aby jim stačila kapacita výtahů abyl čas
takénapřipojení telefonů či výpočetní techniky. Vzhledem
ktomu, že současně se stěhom by mělo napozemku
zaLibeňským mostem začít sloužit iídavné parkoviště
pro více než 200 vozů zastnanců anávštěv Metrosta-
vu, věřím, že do íštího roku už všichni bez prob
vstoupíme nanovém pracovišti,“ říká Ing.Zátorská, která
nazár své prezentace naTEK 2013 přiblížila divám in-
teriér nového sídla pomocí virtuální počítové animace.
1
2
3
4
5
ední
štít
Zadní
štít
Segmentové
ostění
Deformace
výrubu
1. NP
Výplňo
injektáž
Řez
hlava
6080 mm
6030 mm
50 mm
5800 mm
Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 06/2013, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (800 ms)

Rendering Strana 3 (103689): (0/1) (789 ms)

Rendering Strana 2 (103687): (0/1) (837 ms)

Rendering Strana 1 (103684): (0/1) (836 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3041/vth120273-1.jpg (3x)

 i3041/vth120276-1.jpg (3x)

 i3041/bg103687.svg

 i3041/vth120278-1.jpg (3x)

 i3041/vth120284-1.jpg