strana 2
Výhled do budoucnosti
PTÁME SE
Koncem roku 2021 pojedeme vlakem z Prahy-Hostivaře do stanice Praha – hlavní nádraží po první čtyřkolejné trati na síti SŽDC rychleji, bezpečněji a pohodlněji.
Pohyb cestujících zpříjemní nové i přestavěné stanice.
Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha
hl. n., II. část, kterou bude jako lídr sdružení řídit Metrostav, konkrétně tým Ing. Ladislava Šabacha z divize 5, se
dotkne prakticky všech zařízení dráhy – od mostů přes železniční svršek i spodek či trakční a napájecí vedení až po
technologická zařízení a pozemní objekty využívané pro
provoz i cestující. Po cestě z Hostivaře vznikne jako první
stanice Praha – Zahradní Město (vizualizace č. 1), následovat bude nová zastávka Praha – Eden (č. 2) hned vedle
fotbalového stadionu Slavie (č. 3). Změny se dotknou
i vršovického nádraží, kde kromě nástupišť (č. 4) projdou
přestavbou a prodloužením také všechny podchody (č. 5).
Stavba, která začne už brzy, musí skončit za 40 měsíců. Během dalších pěti měsíců dojde k jejímu předání.
Ing. Petra Orta,
vedoucího projektu z divize 8
–red–, vizualizace archiv SŽDC
Dodavatelské sdružení:
Metrostav 55 %,
Swietelsky Rail CZ 40 %, SMP CZ 5 %
Sanace železničního spodku
31 km
Délka železničního svršku
nový 23,174 km
použitý 6,482 km
Počet nově vložených výhybek
99
Počet dotčených nástupišť
9
Počet železničních mostů
11
Demolice pozemních objektů
36 970 m3
Výstavba pozemních objektů
17 130 m3
1
2
BeMo Tunnelling – další aktuální projekty
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) má aktuálně rozpracovaných také několik zajímavých projektů z oblasti
inženýrských a průmyslových staveb či ocelových konstrukcí. Kromě velkého projektu na výstavbu lehkého
metra v Karlsruhe pracují zaměstnanci BeMo z divizí
Inženýrské a průmyslové stavby a Ocelové konstrukce
i na řadě dalších náročných zakázek.
Rekonstrukce mostů
Bourání starých a výstavbu nových mostů na dálnici A1
ve Volmarsteinu (malé foto) a nad nádražím v Hengstey
u města Hagen v Severním Porýní-Vestfálsku provádí BeMo ve sdružení s divizí 4 Metrostavu, a to včetně zhotovení prováděcích projektů. Důležitou součást obou zakázek
představuje návrh dopravních opatření na šestiproudové
dálnici. Vzhledem k riziku tvorby dlouhých kolon vozidel
jsou součástí smluv i odměny pro dodavatele za zkrácení
doby plánovaných dopravních omezení.
Nový most z předpjatého betonu přes údolí ve Volmarsteinu bude mít dvě desetipolové konstrukce samostatné
pro každý jízdní směr. Práce spojené s pažením mostních
opěr začaly už vloni v listopadu.
Most v Hengstey je spřažená ocelobetonová konstrukce se třemi poli, která překlenuje osmikolejnou železniční
trať v minimální vzdálenosti od trakčního vedení, což má
značný vliv na bourací práce původního mostu.
ticí společnosti ThyssenKrupp Steel. Jeho součástí byla
kromě jiného výstavba článkové chladicí věže a základů
pod stroje jednotlivých zařízení, jejichž železobetonové
konstrukce se opíraly o vrtané piloty. Práce na zakázce
probíhaly i v tavicích halách a za provozu oceláren.
Logistické středisko ve Würselenu u Cách staví společnost BeMo na klíč. Jeho konstrukce je složena ze železobetonových prefabrikátů, opláštěna fasádami z ISO
sendvičových panelů a má plochou střechu z trapézového
plechu s fóliovou izolací. Dílo je do značné míry dokončené a do konce března jej stavbaři předají zadavateli.
Na konci února zahájilo BeMo práce na projektu peletového sila v Eemshavenu, při kterém dodá i projektovou
dokumentaci pro zhotovení hrubé stavby. Silo betonáři
provedou ze železobetonu s pomocí posuvného bednění.
K projektu, který bude realizován od února do srpna 2018,
patří ještě zhotovení rozvodny a komunikací.
Andreas Rabe, Robert Dostál
BeMo buduje i pánvovou pec či peletové silo
Projekt pánvové pece (velké foto), který je krátce před dokončením, je v poslední době největší jednorázovou inves-
Odborné příspěvky ze Strategické konference
Druhou polovinu Strategické konference Skupiny Metrostav vyplnily odborné příspěvky, které přiblížily
technicky náročné projekty vybraných firem.
3
4
5
Metrostav_06_2018.indd 2
Dvě prezentace dceřiné společnosti BeMo Tunnelling
Dipl. Ing. Leo Falkner, ředitel BeMo UK, představil zajímavé a technicky náročné projekty ve Velké Británii, z nichž
vybíráme: podzemní stanice Whitechapel a Liverpool
Street na trati Crossrail, přípravu ražeb šachet a tunelů
pro přívod chladicí vody jaderných reaktorů elektrárny
Hinkley Point C, odborné služby při výstavbě odvodňovacího tunelu pod Temží a tři projekty na modernizaci
a rozšíření původních stanic londýnského metra.
Dipl. Ing. Rainer Antretter mluvil o zakázkách v USA
a v Kanadě – o stanici metra Chinatown Station v San
Francisku, železničním tunelu Plymouth v Marylandu,
ražbách podzemní stanice lehkého metra v Los Angeles
a kolejovém tunelu Quarters v kanadském Edmontonu.
Náročné islandské výzvy
Zástupce ředitele zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Ing. Aleš Richter – ve spolupráci s Ing. Alešem
Gothardem a týmem divize 5, který pracuje na Islandu –
shrnul zkušenosti ze všech tří islandských tunelových
staveb Metrostavu. U tunelů Héðinsfjarðar připomněl extrémní přítoky studené tlakové podzemní vody – až 520 l/s
– a devalvaci místní měny v průběhu stavby. Téměř 8km
Norðfjarðar získal prvenství nejen svou délkou – mezi islandskými silničními tunely a v historii Metrostavu – ale
i tamní premiérou NRTM. Dnes rozpracovaný Dýrafjarðar
zase vede v odlehlosti staveniště od civilizace, což si vyžádalo nejen výstavbu zateplené mobilní betonárny, ale i náročné zásobování či nové a spolehlivé tunelovací stroje.
Depo metra a podzemní lanovka v Istanbulu
Hlavní stavbyvedoucí projektů v Turecku Ing. Marek Gasparovič přiblížil historii, úspěchy a práci firmy Metrostav
Ankara İnşaat, které Metrostav poskytuje know-how či
reference a firma Ankara İnşaat znalost místního prostředí i zajištění kapacit. Oba tamější projekty – depo metra
a podzemní lanovka v Istanbulu – běží od loňského roku.
Metrostavu Development se daří
Generální ředitel Metrostavu Development Ing. Ondřej
Buršík (foto) seznámil účastníky konference se situací
developerských projektů v Praze a s aktivitami firmy,
kterou řídí a jež má dnes 12 otevřených projektů v 15 firmách. Jejím cílem je každoročně dávat do prodeje 350 až
400 bytů – od roku 2020 – a v komerční nabídce dokončit
každých pět let projekt o velikosti 20 000 m2. Z rezidenčních staveb se developerům brzy rozeběhnou další etapy
výstavby na Vackově. Divize 3 staví Rezidenci Hadovitá
a na rozjezd čeká Rezidenční park Odkolek. Z komerčních
projektů končí výstavba Palmovka Open Parku, u kterého
kolegové do konce roku předpokládají 100% obsazenost.
Ing. Ort patří mezi kolegy, kteří se s Metrostavem
seznámili na vysoké škole a prvnímu zaměstnavateli
zatím zůstali věrní. U divize 8 totiž začínal na stavbě
hlavního výrobního bloku v elektrárně Ledvice už během studií na VUT v Brně v roce 2009.
Proč jste si za profesi vybral stavebnictví?
Inspiraci jsem našel v rodině, táta míval malý stavební
podnik, do nějž jsem chodil na brigády už během gymnázia. Stavařina se mi zalíbila, jenže když jsem viděl, jak to
funguje v menších firmách, chtěl jsem nastoupit do velké
společnosti. V rámci praxe na VUT jsem si mohl vybrat
hned z několika a mně se hodilo, že divize 8 potřebovala
lidi pro Ústecký kraj, odkud pocházím. Dosud jsem nikdy
nelitoval, že jsem si zvolil právě ji.
Na jakých stavbách divize 8 jste pracoval?
Ještě v rámci studentské praxe jsem začínal v Ledvicích,
kam jsem se také po promoci vrátil do pracovního poměru na plný úvazek. Už za dva roky po nástupu do firmy
jsem se po několika menších zakázkách stal vedoucím
projektu sanací a rekultivací severozápadního svahu lomu
ČSA. Tohle dílo ve sdružení dokončíme až za čtyři roky,
letos tu teprve uzavíráme technické etapy a pokračujeme
v biologických. Také další akce byly v Ústeckém kraji
– sanace sesuvu v Mostě, čtyři zakázky ve veslařském
areálu v Račicích nebo tři další v Terezíně v rámci obnovy
Malé pevnosti po povodni z roku 2013. Z větších projektů to byla před třemi lety rekonfigurace stojánky číslo
14 na letišti v Ruzyni. Od roku 2017 až dodnes působím
v papírenském závodě Mondi Štětí, kde jsme rozšířili dřevosklad, a souběžně pracujeme na dalších třech stavbách.
Co se vám na vaší práci líbí nejvíc?
Asi jednání s lidmi, které se týká jak řešení smluvních,
tak finančních záležitostí i řízení týmu. Samozřejmě také
to, že je za námi každý den vidět kus odvedené práce, při
níž vzniká něco nového. Rád pracuji pro investora, který
si nás přímo vyžádá, což se po první dobře dokončené
zakázce stalo třeba ve Štětí. Také mě těší poznávat nové
lidi a zajímavá prostředí, třeba velké mezinárodní letiště.
Je něco, co vám na druhé straně na práci vadí?
Hlavně to, že investoři věnují více času své přípravě či
tendrování zakázky a nechávají minimální dobu na zhotovení projektové dokumentace a vlastní realizaci staveb.
Projekty tak nebývají dobře technicky připravené a tlak
na dodržení krátkých termínů výstavby je enormní.
Které stavby vám nejvíc utkvěly v paměti?
Hlavně ty, na kterých jsme používali zajímavé technologie.
Na začátku to byly Ledvice, kde jsme pomocí posuvného
bednění vystavěli za necelé dva měsíce dvě 145 metrů vysoké přístupové věže výrobního bloku elektrárny.
Na letišti to bylo zase napájení a klimatizace pro letadla
a pohyblivé nástupní mosty pro největší dopravní letouny
na světě, což byly speciality, se kterými se běžný stavbař
často nesetkává. Nakonec současné stavby ve Štětí, kde
se po částech seznamuji s technickými specifiky papírenského průmyslu. Stále se prostě učím, a to mě baví.
Říkal jste, že jste měl štěstí i na kolegy…
Na významných akcích, které jsem jmenoval, jsem mohl
pracovat s větším týmem složeným z kvalitních profesionálů, kteří byli zároveň i dobří lidé. A právě díky nim naše
zakázky dobře dopadly. Dřív jsem neměl stabilní projektový tým, jeho kostra se začala tvořit až ve Štětí. Pracuje se
mi s ním dobře a rád bych si kolegy udržel, proto věřím,
že u stejného investora získáme i další zakázky. Jinak se
totiž týmy mění podle potřeby, u divize 8 je stále kde brát.
Už víte, co byste chtěl dělat v budoucnosti?
Před nástupem do Metrostavu jsem si ani nedokázal
představit, čeho u něj mohu za pouhých osm let dosáhnout a s čím vším se potkám. Nechám se proto překvapit,
co přijde dál. Vím, že pokud budu potřebovat vyřešit nějaký problém, mám se na koho obrátit, ať už v oblastním
zastoupení, divizi nebo v centrále, kde cítím jak podporu
nadřízených, tak ochotu odborných expertů. I proto se
těším, jaká další zajímavost mě čeká.
09.04.18 13:03