strana 2

Výhled do budoucnosti

PTÁME SE

Koncem roku 2021 pojedeme vlakem z Prahy-Hostivaře do stanice Praha – hlavní nádraží po první čtyřkolejné trati na síti SŽDC rychleji, bezpečněji a pohodlněji.

Pohyb cestujících zpříjemní nové i přestavěné stanice.

Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha

hl. n., II. část, kterou bude jako lídr sdružení řídit Metrostav, konkrétně tým Ing. Ladislava Šabacha z divize 5, se

dotkne prakticky všech zařízení dráhy – od mostů přes železniční svršek i spodek či trakční a napájecí vedení až po

technologická zařízení a pozemní objekty využívané pro

provoz i cestující. Po cestě z Hostivaře vznikne jako první

stanice Praha – Zahradní Město (vizualizace č. 1), následovat bude nová zastávka Praha – Eden (č. 2) hned vedle

fotbalového stadionu Slavie (č. 3). Změny se dotknou

i vršovického nádraží, kde kromě nástupišť (č. 4) projdou

přestavbou a prodloužením také všechny podchody (č. 5).

Stavba, která začne už brzy, musí skončit za 40 měsíců. Během dalších pěti měsíců dojde k jejímu předání.

Ing. Petra Orta,

vedoucího projektu z divize 8

–red–, vizualizace archiv SŽDC

Dodavatelské sdružení:

Metrostav 55 %,

Swietelsky Rail CZ 40 %, SMP CZ 5 %

Sanace železničního spodku

31 km

Délka železničního svršku

nový 23,174 km

použitý 6,482 km

Počet nově vložených výhybek

99

Počet dotčených nástupišť

9

Počet železničních mostů

11

Demolice pozemních objektů

36 970 m3

Výstavba pozemních objektů

17 130 m3

1

2

BeMo Tunnelling – další aktuální projekty

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) má aktuálně rozpracovaných také několik zajímavých projektů z oblasti

inženýrských a průmyslových staveb či ocelových konstrukcí. Kromě velkého projektu na výstavbu lehkého

metra v Karlsruhe pracují zaměstnanci BeMo z divizí

Inženýrské a průmyslové stavby a Ocelové konstrukce

i na řadě dalších náročných zakázek.

Rekonstrukce mostů

Bourání starých a výstavbu nových mostů na dálnici A1

ve Volmarsteinu (malé foto) a nad nádražím v Hengstey

u města Hagen v Severním Porýní-Vestfálsku provádí BeMo ve sdružení s divizí 4 Metrostavu, a to včetně zhotovení prováděcích projektů. Důležitou součást obou zakázek

představuje návrh dopravních opatření na šestiproudové

dálnici. Vzhledem k riziku tvorby dlouhých kolon vozidel

jsou součástí smluv i odměny pro dodavatele za zkrácení

doby plánovaných dopravních omezení.

Nový most z předpjatého betonu přes údolí ve Volmarsteinu bude mít dvě desetipolové konstrukce samostatné

pro každý jízdní směr. Práce spojené s pažením mostních

opěr začaly už vloni v listopadu.

Most v Hengstey je spřažená ocelobetonová konstrukce se třemi poli, která překlenuje osmikolejnou železniční

trať v minimální vzdálenosti od trakčního vedení, což má

značný vliv na bourací práce původního mostu.

ticí společnosti ThyssenKrupp Steel. Jeho součástí byla

kromě jiného výstavba článkové chladicí věže a základů

pod stroje jednotlivých zařízení, jejichž železobetonové

konstrukce se opíraly o vrtané piloty. Práce na zakázce

probíhaly i v tavicích halách a za provozu oceláren.

Logistické středisko ve Würselenu u Cách staví společnost BeMo na klíč. Jeho konstrukce je složena ze železobetonových prefabrikátů, opláštěna fasádami z ISO

sendvičových panelů a má plochou střechu z trapézového

plechu s fóliovou izolací. Dílo je do značné míry dokončené a do konce března jej stavbaři předají zadavateli.

Na konci února zahájilo BeMo práce na projektu peletového sila v Eemshavenu, při kterém dodá i projektovou

dokumentaci pro zhotovení hrubé stavby. Silo betonáři

provedou ze železobetonu s pomocí posuvného bednění.

K projektu, který bude realizován od února do srpna 2018,

patří ještě zhotovení rozvodny a komunikací.

Andreas Rabe, Robert Dostál

BeMo buduje i pánvovou pec či peletové silo

Projekt pánvové pece (velké foto), který je krátce před dokončením, je v poslední době největší jednorázovou inves-

Odborné příspěvky ze Strategické konference

Druhou polovinu Strategické konference Skupiny Metrostav vyplnily odborné příspěvky, které přiblížily

technicky náročné projekty vybraných firem.

3

4

5

Metrostav_06_2018.indd 2

Dvě prezentace dceřiné společnosti BeMo Tunnelling

Dipl. Ing. Leo Falkner, ředitel BeMo UK, představil zajímavé a technicky náročné projekty ve Velké Británii, z nichž

vybíráme: podzemní stanice Whitechapel a Liverpool

Street na trati Crossrail, přípravu ražeb šachet a tunelů

pro přívod chladicí vody jaderných reaktorů elektrárny

Hinkley Point C, odborné služby při výstavbě odvodňovacího tunelu pod Temží a tři projekty na modernizaci

a rozšíření původních stanic londýnského metra.

Dipl. Ing. Rainer Antretter mluvil o zakázkách v USA

a v Kanadě – o stanici metra Chinatown Station v San

Francisku, železničním tunelu Plymouth v Marylandu,

ražbách podzemní stanice lehkého metra v Los Angeles

a kolejovém tunelu Quarters v kanadském Edmontonu.

Náročné islandské výzvy

Zástupce ředitele zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Ing. Aleš Richter – ve spolupráci s Ing. Alešem

Gothardem a týmem divize 5, který pracuje na Islandu –

shrnul zkušenosti ze všech tří islandských tunelových

staveb Metrostavu. U tunelů Héðinsfjarðar připomněl extrémní přítoky studené tlakové podzemní vody – až 520 l/s

– a devalvaci místní měny v průběhu stavby. Téměř 8km

Norðfjarðar získal prvenství nejen svou délkou – mezi islandskými silničními tunely a v historii Metrostavu – ale

i tamní premiérou NRTM. Dnes rozpracovaný Dýrafjarðar

zase vede v odlehlosti staveniště od civilizace, což si vyžádalo nejen výstavbu zateplené mobilní betonárny, ale i náročné zásobování či nové a spolehlivé tunelovací stroje.

Depo metra a podzemní lanovka v Istanbulu

Hlavní stavbyvedoucí projektů v Turecku Ing. Marek Gasparovič přiblížil historii, úspěchy a práci firmy Metrostav

Ankara İnşaat, které Metrostav poskytuje know-how či

reference a firma Ankara İnşaat znalost místního prostředí i zajištění kapacit. Oba tamější projekty – depo metra

a podzemní lanovka v Istanbulu – běží od loňského roku.

Metrostavu Development se daří

Generální ředitel Metrostavu Development Ing. Ondřej

Buršík (foto) seznámil účastníky konference se situací

developerských projektů v Praze a s aktivitami firmy,

kterou řídí a jež má dnes 12 otevřených projektů v 15 firmách. Jejím cílem je každoročně dávat do prodeje 350 až

400 bytů – od roku 2020 – a v komerční nabídce dokončit

každých pět let projekt o velikosti 20 000 m2. Z rezidenčních staveb se developerům brzy rozeběhnou další etapy

výstavby na Vackově. Divize 3 staví Rezidenci Hadovitá

a na rozjezd čeká Rezidenční park Odkolek. Z komerčních

projektů končí výstavba Palmovka Open Parku, u kterého

kolegové do konce roku předpokládají 100% obsazenost.

Ing. Ort patří mezi kolegy, kteří se s Metrostavem

seznámili na vysoké škole a prvnímu zaměstnavateli

zatím zůstali věrní. U divize 8 totiž začínal na stavbě

hlavního výrobního bloku v elektrárně Ledvice už během studií na VUT v Brně v roce 2009.

Proč jste si za profesi vybral stavebnictví?

Inspiraci jsem našel v rodině, táta míval malý stavební

podnik, do nějž jsem chodil na brigády už během gymnázia. Stavařina se mi zalíbila, jenže když jsem viděl, jak to

funguje v menších firmách, chtěl jsem nastoupit do velké

společnosti. V rámci praxe na VUT jsem si mohl vybrat

hned z několika a mně se hodilo, že divize 8 potřebovala

lidi pro Ústecký kraj, odkud pocházím. Dosud jsem nikdy

nelitoval, že jsem si zvolil právě ji.

Na jakých stavbách divize 8 jste pracoval?

Ještě v rámci studentské praxe jsem začínal v Ledvicích,

kam jsem se také po promoci vrátil do pracovního poměru na plný úvazek. Už za dva roky po nástupu do firmy

jsem se po několika menších zakázkách stal vedoucím

projektu sanací a rekultivací severozápadního svahu lomu

ČSA. Tohle dílo ve sdružení dokončíme až za čtyři roky,

letos tu teprve uzavíráme technické etapy a pokračujeme

v biologických. Také další akce byly v Ústeckém kraji

– sanace sesuvu v Mostě, čtyři zakázky ve veslařském

areálu v Račicích nebo tři další v Terezíně v rámci obnovy

Malé pevnosti po povodni z roku 2013. Z větších projektů to byla před třemi lety rekonfigurace stojánky číslo

14 na letišti v Ruzyni. Od roku 2017 až dodnes působím

v papírenském závodě Mondi Štětí, kde jsme rozšířili dřevosklad, a souběžně pracujeme na dalších třech stavbách.

Co se vám na vaší práci líbí nejvíc?

Asi jednání s lidmi, které se týká jak řešení smluvních,

tak finančních záležitostí i řízení týmu. Samozřejmě také

to, že je za námi každý den vidět kus odvedené práce, při

níž vzniká něco nového. Rád pracuji pro investora, který

si nás přímo vyžádá, což se po první dobře dokončené

zakázce stalo třeba ve Štětí. Také mě těší poznávat nové

lidi a zajímavá prostředí, třeba velké mezinárodní letiště.

Je něco, co vám na druhé straně na práci vadí?

Hlavně to, že investoři věnují více času své přípravě či

tendrování zakázky a nechávají minimální dobu na zhotovení projektové dokumentace a vlastní realizaci staveb.

Projekty tak nebývají dobře technicky připravené a tlak

na dodržení krátkých termínů výstavby je enormní.

Které stavby vám nejvíc utkvěly v paměti?

Hlavně ty, na kterých jsme používali zajímavé technologie.

Na začátku to byly Ledvice, kde jsme pomocí posuvného

bednění vystavěli za necelé dva měsíce dvě 145 metrů vysoké přístupové věže výrobního bloku elektrárny.

Na letišti to bylo zase napájení a klimatizace pro letadla

a pohyblivé nástupní mosty pro největší dopravní letouny

na světě, což byly speciality, se kterými se běžný stavbař

často nesetkává. Nakonec současné stavby ve Štětí, kde

se po částech seznamuji s technickými specifiky papírenského průmyslu. Stále se prostě učím, a to mě baví.

Říkal jste, že jste měl štěstí i na kolegy…

Na významných akcích, které jsem jmenoval, jsem mohl

pracovat s větším týmem složeným z kvalitních profesionálů, kteří byli zároveň i dobří lidé. A právě díky nim naše

zakázky dobře dopadly. Dřív jsem neměl stabilní projektový tým, jeho kostra se začala tvořit až ve Štětí. Pracuje se

mi s ním dobře a rád bych si kolegy udržel, proto věřím,

že u stejného investora získáme i další zakázky. Jinak se

totiž týmy mění podle potřeby, u divize 8 je stále kde brát.

Už víte, co byste chtěl dělat v budoucnosti?

Před nástupem do Metrostavu jsem si ani nedokázal

představit, čeho u něj mohu za pouhých osm let dosáhnout a s čím vším se potkám. Nechám se proto překvapit,

co přijde dál. Vím, že pokud budu potřebovat vyřešit nějaký problém, mám se na koho obrátit, ať už v oblastním

zastoupení, divizi nebo v centrále, kde cítím jak podporu

nadřízených, tak ochotu odborných expertů. I proto se

těším, jaká další zajímavost mě čeká.

09.04.18 13:03