Firma BeMo představuje

další aktuální projekty

11. dubna 2018 / 6 / XXX

více v článku na str. 2

Ptáme se: Ing. Petra Orta,

vedoucího projektu z divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Stavme na sebevědomí!

Divize 4 přestavuje na Moravě

silnici I/48 na dálnici str. 3

Výuka o lese v technické říši za

zrcadlem str. 3

Šťastná sedmička, aneb návrat na

místo činu str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

S vodou si divize 6 Metrostavu rozumí

V soutěži Vodohospodářská stavba roku 2017 byl

Metrostav velmi úspěšný. Nejvyšší titul totiž získaly hned

čtyři projekty divize 6: Intenzifikace a rozšíření čistírny

odpadních vod Poděbrady, rekonstrukce jezu v Černošicích

či Vodní dílo Klíčava, jejichž výstavbu řídil Ing. Petr Brož,

a plavební komora na jezu v Hněvkovicích, vybudovaná

týmem Jana Prokeše. Gratulujeme!

Ražby v Istanbulu

V březnu skončily v Istanbulu

výkopy hloubeného vestibulu

horní stanice podzemní

lanovky, kterou buduje

společnost Metrostav Ankara

İnşaat, a její pracovníci

otevřeli ražbu horního

staničního tunelu. Vzhledem k velikosti jeho příčného

profilu (až 194 m²) zahájili raziči práce pomocí NRTM

členěným výrubem a nejprve razí levý opěrový tunel

kaloty (foto). Práci jim komplikuje skutečnost, že staniční

i traťové tunely jsou ve spádu 13 procent a investor

nepovolil otevřít svislou přístupovou šachtu v žádném

místě přibližně 800 metrů dlouhé trasy lanovky.

První odpal

Na stavbě více než 700 m

dlouhého tunelu Mjønes,

který je součástí stavby

silnice Fv. 714 u Åstfjordenu

v Norsku, provedli 23. března

pracovníci divize 5 první

odpal. V pořadí již čtvrtý

projekt Metrostavu v Norsku, o němž psaly noviny, řídí

za tuneláře Ing. Jiří Šach. Kromě ražeb zde kolegové

pokračují i ve výkopech a násypech v moři pro pilíře mostu

Åstfjordbrua a vrtají piloty pro jeho pilíř na souši.

Vyhraje každý, kdo se zúčastní

Letní sportovní hry Metrostavu se letos uskuteční ve

čtvrtek 14. a v pátek 15. června v Nymburce. I když se může

zdát, že tento termín je ještě daleko, nastal už čas na volbu

vedoucích jednotlivých týmů. Her, na nichž se soutěží

v tenisu, volejbalu, nohejbalu, hodu koulí a štafetovém

běhu, se mohou zúčastnit nejen zaměstnanci Metrostavu

a tradičně i Subterry, ale i všech ostatních firem Skupiny

Metrostav. Vloni v nich celkově zvítězila divize 3.

Budoucí kolegové

V průběhu března podepsali

zástupci Metrostavu z útvaru

personálního marketingu

smlouvy s novými smluvními

žáky. Nejvíc jich navštěvuje

Akademii řemesel Praha

– Střední školu technickou

na Zeleném pruhu. V sedmi profesích tam studuje

21 budoucích řemeslníků, kteří by měli posílit dělnický

personál společnosti. Na SOŠ a SOU v Kolíně se učí dalších

pět elektrikářů a jeden tesař, na SŠ designu a řemesel

v Kladně dva tesaři a jeden další by mohl do Metrostavu

nastoupit po ukončení SPŠS a SOŠST v Ústí nad Labem.

Motto letošní Strategické konference Skupiny Metrostav znělo: Stavíme na sebevědomí. Projevy, které

27. března zazněly v pražském Centru současného

umění DOX, se ale týkaly nejen schopnosti uvědomit si

vlastní sílu a možnosti, ale i hospodářských výsledků,

strategie do budoucnosti a zajímavých projektů, které

firmy koncernu vloni dokončily nebo na nich pracují.

Prezident Jiří Bělohlav (titulní foto) se ve svém projevu věnoval problému nízkého sebevědomí nejen v české

společnosti, ale i ohrožení, které nízká sebedůvěra představuje pro firmy Skupiny Metrostav. „Problém se sebevědomím máme jako Češi, nebo možná Slované, tak nějak

v nátuře. Svědčí o tom naše historie, ale i to, jak jsme jako

národ uchopili svých posledních pětadvacet let svobody.

Příklon k levnému populismu, obavy z neexistujících hrozeb a nedostatek sebevědomí náš národ zbytečně paralyzují. Z vývoje české společnosti jsem zklamaný. Doufal

jsem, že máme na víc,“ konstatoval prezident.

Nízká sebedůvěra ohrožuje i lidi ve firmách Skupiny.

„Nemohu se ubránit pocitu, že u nás dochází k paradoxu.

Strategické principy se zdají být v pořádku, přesto přetavení do operativy a cifer nepřináší uspokojení. Zaměňujeme dlouhodobé cíle za krátkodobé, naše produkce

vykazuje chybovost. Mám za to, že to souvisí s naším

sebevědomím,“ uvedl Jiří Bělohlav. Projevuje se to třeba

v našich vztazích v rámci sdružení a vůči velkým developerům. Nízké sebevědomí ale máme jen na domácím

trhu. V zahraničí projektovým týmům sebedůvěra nechybí. Prosadily se v těžkých podmínkách a jejich výsledky

snesou přísnou kritiku i z hlediska kvality dodávaných děl.

Podle slov prezidenta Skupiny máme přitom i doma

všechny předpoklady, které má sebevědomá firma mít –

úspěšnou historii, zkušené a věrné zaměstnance, ověřený

systém práce a vzdělávání, dobré vnitřní operační klima,

etický kodex a robustní systém trestněprávní compliance

s nulovou tolerancí k nekorektnímu, protiprávnímu či neetickému chování a profesionálně ovládáme technologie.

Je navíc jisté, že jsme v minulosti pracovali dobře, protože

za dobu existence jsme nikdy nevykázali finanční ztrátu.

Od minulosti k budoucnosti

Na začátku projevu viceprezidenta Ing. Františka Kočího

(foto č. 1) opět zaznělo: „Chtěl bych poděkovat všem, kteří

se v loňském roce podíleli na dobrých výsledcích jednotlivých společností i celé Skupiny.“ Obsahem vystoupení

ale nebyla jen chvála, protože jen ten, kdo nic nedělá, nic

nezkazí. A Skupina Metrostav toho vloni vykonala mnoho.

Co se týče hospodaření – Skupina má dnes 25 aktivních členů, zhruba 5000 zaměstnanců a její tržní podíl

v České republice dosáhl téměř čtyř procent.

Metrostav, jako řídící osoba koncernu, překročil plánované výkony. Dařilo se mu v zahraničí, a to zejména

v severských zemích. Dosáhl dobrých výsledků u některých energetických projektů a zlepšil si zásobník práce.

K jeho nedostatkům ale stále patří ekonomika bytové

výstavby a slabá výkonnost některých divizí.

Subterra plán lehce nesplnila, ale podařilo se jí finančně vypořádat dvě problematické zahraniční zakázky a roste počet projektů v Německu, kde úspěšně spolupracuje

s dalším členem Skupiny, společností BeMo Tunnelling.

Nejen škola bezpečné jízdy

Spolek Cesta za snem uspořádal 1. dubna další akci

projektu Řídíme to všichni!, při níž mu opět pomohl

i Metrostav. Na autodromu v Mostě si všichni účastníci,

včetně handicapovaných řidičů, jimž byla akce přednostně

určena, mohli mimo jiné vyzkoušet motokáry s ručním

řízením, čtyřkolky, elektromobily či offroad. Čestný host,

andorský rallye pilot na vozíku Albert Llover, účastníky

osobně provezl svým závodním nákladním speciálem

Tatra, s nímž dokončil závod Rallye Dakar. Cílem akce bylo

ukázat, že i s těžkým postižením lze žít naplno a bavit se.

Metrostav_06_2018.indd 1

1

2

Firma Pragis dosahuje stabilně dobrých výsledků. Metrostav Slovakia uzavřel nepříznivé projekty z minulosti

a dosáhl nejvyššího obratu za posledních pět let.

V silničním stavitelství dokázala divize 4 Metrostavu

spolu s firmami BES či Údržba silnic zvládnout všechny

potřebné technologie tak, aby zakázky mohla komplexně

dokončovat vlastními silami. Na programu ale zůstává

doplnění surovinové základny v České republice, která je

na rozdíl od Slovenska stále nedostatečná.

Oba developeři Skupiny dosáhli předpokládaných výsledků a připravují se na růst aktivit v příštím období, kdy

by měla v Česku pokračovat výstavba Rezidenčního parku

na Vackově a u východních sousedů začít projekt Devínka.

Také specializované firmy, mezi něž patří třeba Metrostav stavebniny, SQZ, CCE Praha či Metrostav Facility,

v loňském roce z většiny obstály.

Samostatnou kapitolou jsou zahraniční společnosti.

Firmě BeMo Tunnelling se dařilo nejen v Rakousku či

Německu, ale také ve Velké Británii a v USA. Metrostav

Ankara İnşaat rozeběhla dvě zajímavé zakázky v Istanbulu.

Ohledně vývoje stavební produkce v ČR Ing. Kočí

podotkl, že oproti roku 2008 na trhu stále chybějí zakázky za více než 100 miliard Kč. „Bohužel není ani náznak

trendu, že by se trh měl vrátit. Stěžovat si však na okolí

považuji za zbytné, musíme prostě umět i dnes vyhledávat

a získávat projekty, které mají přiměřenou bonitu a jsou

pro nás akceptovatelné z hlediska všech rizik,“ doplnil.

Na závěr zopakoval základní strategické cíle Skupiny.

Máme být na co hrdí

„Jsme osmým rokem jedničkou na našem stavebním trhu

a stále se rozvíjíme. Dokázali jsme zareagovat na výpadek

velkých infrastrukturních projektů na trhu a expandovali

do zahraničí. Už nejsme jen největší stavební skupina

v Čechách, ale uznávaný partner a konkurent v evropském

měřítku. K nízkému sebevědomí tedy není žádný důvod.

Nemáme to zapotřebí a hlavně, nikdy se to nevyplatí,“

uzavřel první část jednání (foto č. 2) Jiří Bělohlav.

Další informace obsahuje článek na straně 2 a fotoreportáž na straně 4. Všechny materiály jsou opět přístupné

na intranetu Skupiny v sekci strategie.

–red–, foto z konference Josef Husák

09.04.18 13:03