Firma BeMo představuje
další aktuální projekty
11. dubna 2018 / 6 / XXX
více v článku na str. 2
Ptáme se: Ing. Petra Orta,
vedoucího projektu z divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Stavme na sebevědomí!
Divize 4 přestavuje na Moravě
silnici I/48 na dálnici str. 3
Výuka o lese v technické říši za
zrcadlem str. 3
Šťastná sedmička, aneb návrat na
místo činu str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
S vodou si divize 6 Metrostavu rozumí
V soutěži Vodohospodářská stavba roku 2017 byl
Metrostav velmi úspěšný. Nejvyšší titul totiž získaly hned
čtyři projekty divize 6: Intenzifikace a rozšíření čistírny
odpadních vod Poděbrady, rekonstrukce jezu v Černošicích
či Vodní dílo Klíčava, jejichž výstavbu řídil Ing. Petr Brož,
a plavební komora na jezu v Hněvkovicích, vybudovaná
týmem Jana Prokeše. Gratulujeme!
Ražby v Istanbulu
V březnu skončily v Istanbulu
výkopy hloubeného vestibulu
horní stanice podzemní
lanovky, kterou buduje
společnost Metrostav Ankara
İnşaat, a její pracovníci
otevřeli ražbu horního
staničního tunelu. Vzhledem k velikosti jeho příčného
profilu (až 194 m²) zahájili raziči práce pomocí NRTM
členěným výrubem a nejprve razí levý opěrový tunel
kaloty (foto). Práci jim komplikuje skutečnost, že staniční
i traťové tunely jsou ve spádu 13 procent a investor
nepovolil otevřít svislou přístupovou šachtu v žádném
místě přibližně 800 metrů dlouhé trasy lanovky.
První odpal
Na stavbě více než 700 m
dlouhého tunelu Mjønes,
který je součástí stavby
silnice Fv. 714 u Åstfjordenu
v Norsku, provedli 23. března
pracovníci divize 5 první
odpal. V pořadí již čtvrtý
projekt Metrostavu v Norsku, o němž psaly noviny, řídí
za tuneláře Ing. Jiří Šach. Kromě ražeb zde kolegové
pokračují i ve výkopech a násypech v moři pro pilíře mostu
Åstfjordbrua a vrtají piloty pro jeho pilíř na souši.
Vyhraje každý, kdo se zúčastní
Letní sportovní hry Metrostavu se letos uskuteční ve
čtvrtek 14. a v pátek 15. června v Nymburce. I když se může
zdát, že tento termín je ještě daleko, nastal už čas na volbu
vedoucích jednotlivých týmů. Her, na nichž se soutěží
v tenisu, volejbalu, nohejbalu, hodu koulí a štafetovém
běhu, se mohou zúčastnit nejen zaměstnanci Metrostavu
a tradičně i Subterry, ale i všech ostatních firem Skupiny
Metrostav. Vloni v nich celkově zvítězila divize 3.
Budoucí kolegové
V průběhu března podepsali
zástupci Metrostavu z útvaru
personálního marketingu
smlouvy s novými smluvními
žáky. Nejvíc jich navštěvuje
Akademii řemesel Praha
– Střední školu technickou
na Zeleném pruhu. V sedmi profesích tam studuje
21 budoucích řemeslníků, kteří by měli posílit dělnický
personál společnosti. Na SOŠ a SOU v Kolíně se učí dalších
pět elektrikářů a jeden tesař, na SŠ designu a řemesel
v Kladně dva tesaři a jeden další by mohl do Metrostavu
nastoupit po ukončení SPŠS a SOŠST v Ústí nad Labem.
Motto letošní Strategické konference Skupiny Metrostav znělo: Stavíme na sebevědomí. Projevy, které
27. března zazněly v pražském Centru současného
umění DOX, se ale týkaly nejen schopnosti uvědomit si
vlastní sílu a možnosti, ale i hospodářských výsledků,
strategie do budoucnosti a zajímavých projektů, které
firmy koncernu vloni dokončily nebo na nich pracují.
Prezident Jiří Bělohlav (titulní foto) se ve svém projevu věnoval problému nízkého sebevědomí nejen v české
společnosti, ale i ohrožení, které nízká sebedůvěra představuje pro firmy Skupiny Metrostav. „Problém se sebevědomím máme jako Češi, nebo možná Slované, tak nějak
v nátuře. Svědčí o tom naše historie, ale i to, jak jsme jako
národ uchopili svých posledních pětadvacet let svobody.
Příklon k levnému populismu, obavy z neexistujících hrozeb a nedostatek sebevědomí náš národ zbytečně paralyzují. Z vývoje české společnosti jsem zklamaný. Doufal
jsem, že máme na víc,“ konstatoval prezident.
Nízká sebedůvěra ohrožuje i lidi ve firmách Skupiny.
„Nemohu se ubránit pocitu, že u nás dochází k paradoxu.
Strategické principy se zdají být v pořádku, přesto přetavení do operativy a cifer nepřináší uspokojení. Zaměňujeme dlouhodobé cíle za krátkodobé, naše produkce
vykazuje chybovost. Mám za to, že to souvisí s naším
sebevědomím,“ uvedl Jiří Bělohlav. Projevuje se to třeba
v našich vztazích v rámci sdružení a vůči velkým developerům. Nízké sebevědomí ale máme jen na domácím
trhu. V zahraničí projektovým týmům sebedůvěra nechybí. Prosadily se v těžkých podmínkách a jejich výsledky
snesou přísnou kritiku i z hlediska kvality dodávaných děl.
Podle slov prezidenta Skupiny máme přitom i doma
všechny předpoklady, které má sebevědomá firma mít –
úspěšnou historii, zkušené a věrné zaměstnance, ověřený
systém práce a vzdělávání, dobré vnitřní operační klima,
etický kodex a robustní systém trestněprávní compliance
s nulovou tolerancí k nekorektnímu, protiprávnímu či neetickému chování a profesionálně ovládáme technologie.
Je navíc jisté, že jsme v minulosti pracovali dobře, protože
za dobu existence jsme nikdy nevykázali finanční ztrátu.
Od minulosti k budoucnosti
Na začátku projevu viceprezidenta Ing. Františka Kočího
(foto č. 1) opět zaznělo: „Chtěl bych poděkovat všem, kteří
se v loňském roce podíleli na dobrých výsledcích jednotlivých společností i celé Skupiny.“ Obsahem vystoupení
ale nebyla jen chvála, protože jen ten, kdo nic nedělá, nic
nezkazí. A Skupina Metrostav toho vloni vykonala mnoho.
Co se týče hospodaření – Skupina má dnes 25 aktivních členů, zhruba 5000 zaměstnanců a její tržní podíl
v České republice dosáhl téměř čtyř procent.
Metrostav, jako řídící osoba koncernu, překročil plánované výkony. Dařilo se mu v zahraničí, a to zejména
v severských zemích. Dosáhl dobrých výsledků u některých energetických projektů a zlepšil si zásobník práce.
K jeho nedostatkům ale stále patří ekonomika bytové
výstavby a slabá výkonnost některých divizí.
Subterra plán lehce nesplnila, ale podařilo se jí finančně vypořádat dvě problematické zahraniční zakázky a roste počet projektů v Německu, kde úspěšně spolupracuje
s dalším členem Skupiny, společností BeMo Tunnelling.
Nejen škola bezpečné jízdy
Spolek Cesta za snem uspořádal 1. dubna další akci
projektu Řídíme to všichni!, při níž mu opět pomohl
i Metrostav. Na autodromu v Mostě si všichni účastníci,
včetně handicapovaných řidičů, jimž byla akce přednostně
určena, mohli mimo jiné vyzkoušet motokáry s ručním
řízením, čtyřkolky, elektromobily či offroad. Čestný host,
andorský rallye pilot na vozíku Albert Llover, účastníky
osobně provezl svým závodním nákladním speciálem
Tatra, s nímž dokončil závod Rallye Dakar. Cílem akce bylo
ukázat, že i s těžkým postižením lze žít naplno a bavit se.
Metrostav_06_2018.indd 1
1
2
Firma Pragis dosahuje stabilně dobrých výsledků. Metrostav Slovakia uzavřel nepříznivé projekty z minulosti
a dosáhl nejvyššího obratu za posledních pět let.
V silničním stavitelství dokázala divize 4 Metrostavu
spolu s firmami BES či Údržba silnic zvládnout všechny
potřebné technologie tak, aby zakázky mohla komplexně
dokončovat vlastními silami. Na programu ale zůstává
doplnění surovinové základny v České republice, která je
na rozdíl od Slovenska stále nedostatečná.
Oba developeři Skupiny dosáhli předpokládaných výsledků a připravují se na růst aktivit v příštím období, kdy
by měla v Česku pokračovat výstavba Rezidenčního parku
na Vackově a u východních sousedů začít projekt Devínka.
Také specializované firmy, mezi něž patří třeba Metrostav stavebniny, SQZ, CCE Praha či Metrostav Facility,
v loňském roce z většiny obstály.
Samostatnou kapitolou jsou zahraniční společnosti.
Firmě BeMo Tunnelling se dařilo nejen v Rakousku či
Německu, ale také ve Velké Británii a v USA. Metrostav
Ankara İnşaat rozeběhla dvě zajímavé zakázky v Istanbulu.
Ohledně vývoje stavební produkce v ČR Ing. Kočí
podotkl, že oproti roku 2008 na trhu stále chybějí zakázky za více než 100 miliard Kč. „Bohužel není ani náznak
trendu, že by se trh měl vrátit. Stěžovat si však na okolí
považuji za zbytné, musíme prostě umět i dnes vyhledávat
a získávat projekty, které mají přiměřenou bonitu a jsou
pro nás akceptovatelné z hlediska všech rizik,“ doplnil.
Na závěr zopakoval základní strategické cíle Skupiny.
Máme být na co hrdí
„Jsme osmým rokem jedničkou na našem stavebním trhu
a stále se rozvíjíme. Dokázali jsme zareagovat na výpadek
velkých infrastrukturních projektů na trhu a expandovali
do zahraničí. Už nejsme jen největší stavební skupina
v Čechách, ale uznávaný partner a konkurent v evropském
měřítku. K nízkému sebevědomí tedy není žádný důvod.
Nemáme to zapotřebí a hlavně, nikdy se to nevyplatí,“
uzavřel první část jednání (foto č. 2) Jiří Bělohlav.
Další informace obsahuje článek na straně 2 a fotoreportáž na straně 4. Všechny materiály jsou opět přístupné
na intranetu Skupiny v sekci strategie.
–red–, foto z konference Josef Husák
09.04.18 13:03