strana 3

Šťastná sedmička aneb Návrat na místo činu

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

V Centrálním tankovišti ropy (CTR) v Nelahozevsi buduje tým divize 3 velkokapacitní nádrž na ropu s objemem 125 000 m³. Je to už sedmá shodně velká nádrž,

kterou Metrostav pro společnost MERO ČR ve zdejším

areálu staví. Předchozích šest tu ve dvou etapách dokončily týmy Ing. Daniela Riedla a Ing. Daniela Folka

v letech 2000–2008. Sedmou dostal na starost opět

tým Ing. Daniela Riedla a dokončí ji v únoru roku 2020.

„Staveniště jsme převzali vloni 4. prosince a letos

v únoru kolegové z divize 4 začali se zemními pracemi

(foto č. 1). Počasí nám ale moc nepřeje, proto máme zatím

hotový jen výkop jámy a násyp i zhutnění vrstvy štěrkodrti

s frakcí 0– 63 mm (foto č. 2), která zlepšuje únosnost základové spáry. Abychom mohli budovat základy záchytné

jímky, pokládáme a zhutňujeme další dvě podkladní vrstvy, pro které používáme zeminu vytěženou z jámy. Pod

základem nádrže použijeme pro násyp materiál z pískovny

Uhy,“ říká stavbyvedoucí Jiří Slováček. Ing. Riedl doplňuje: „V Horních Počernicích už pro nás oceláři vyrábějí

devět ocelových lubů tloušťky 10 až 39 mm a odkalovací

nádoby, které na staveništi s pomocí jeřábů od divize 11

montéři sestaví a svaří. Ze Skupiny Metrostav zde ještě

působí firma SQZ, která provádí statické zkoušky zeminy.“

1

Přestavba silnice I/48 na dálnici D48

Na silnici I/48 mezi obcemi Rybí a Rychaltice pracuje

od konce loňského května tým divize 4 jako lídr sdružení s firmami SWIETELSKY a COLAS CZ. Na dvou úsecích zde ve třech etapách přestavuje nedělenou čtyřpruhovou komunikaci na směrově rozdělenou dálnici.

Stavba je rozdělena na dva úseky, protože se uprostřed trasy nachází MÚK Příbor-západ, která byla zhotovena v předstihu v rámci výstavby obchvatu města Příbor.

„Přebudování silnice na dálnici je náročné zejména

kvůli koordinaci 147 stavebních objektů. Při práci jsme

povinni zachovat provoz na I/48 v režimu 1+1, což znamená, že prvně musíme rozšířit silniční těleso a vybudovat

vozovku na jedné polovině budoucí dálnice včetně výstavby nových mostů. Pak na hotovou polovinu převedeme

provoz a začneme pracovat na druhé,“ popisuje Ing. Jiří

Capil, který letos v únoru převzal vedení projektu.

Zakázka předpokládá maximální využití zemního tělesa silnice I/48, přesto musí stavbaři provést mohutné

výkopy a násypy. Výstavba nové komunikace si vyžádá také přeložky inženýrských sítí – pěti vodohospodářských,

51 elektro a osmi plynovodů. Staré silniční mosty nahradí

dvě mostní konstrukce samostatné pro každý jízdní směr.

Divize 4 využije na stavbě vlastní kapacity

Každý člen sdružení odpovídá za provedení konkrétních

objektů nebo jejich částí. Pro divizi 4 to znamená provést

hlavní trasu, postavit šest dálničních mostů, šest km dálniční kanalizace a tři km protihlukových stěn. „Aktuálně

máme dokončeny přeložky inženýrských sítí. Provádíme

demolici nepojížděné části starých mostů (foto č. 1 a 2),

pracujeme na výstavbě nových, stavíme obslužné komunikace podél budoucí dálnice a zahajujeme zemní práce.

Mosty staví náš provoz pod vedením Ing. Martina Slováka. Část zemních prací a kanalizace dostal na starost

provoz zemních prací divize 4. Kolegové ze střediska

asfaltových vozovek položí mechanicky zpevněné kamenivo a vozovkové vrstvy. Středisko betonových vozovek

provede nakonec cementobetonový kryt dálnice s využitím mobilní betonárny Metrostavu,“ uzavřel Ing. Capil.

–red–, foto archiv stavby

D48 Rybí – MÚK Rychaltice

2

Délka úseku

Plocha vozovek

Mosty na dálnici

Ostatní mosty

Protihlukové stěny

Přeložky komunikací

Výkopy

Násypy

11,53 km

129 750 m²

16

11

13 (5205 m)

9 (14 049 m)

594 879 m³

377 537 m³

Výuka o lese v technické říši za zrcadlem

Na začátku března zahájila divize 1 v pražském Suchdole stavbu High-tech technologicko-výukového pavilonu Fakulty lesnické a dřevařské. Jak název napovídá,

buduje tým Ing. Václava Petráška v areálu České zemědělské univerzity neobyčejný, supermoderně vybavený objekt, jaký bychom zde zřejmě nehledali. Po dokončení bude téměř neviditelný – zrcadlo jeho čelní

fasády totiž ukáže jen odraz přilehlého parku.

Třetí tisíciletí pokročilo a s ním rostou i požadavky

na vysokoškoláky. Nastávající lesníci a dřevaři proto

budou ke studiu potřebovat i laboratoře pro výuku audiovizuálních technologií a virtuální reality, využití dronů, ergonomických studií, 3D modelování, dálkového průzkumu

Země, transmisní i elektronová mikroskopie či zpracování

digitálních dat z geografických informačních systémů.

„Nejnovější technologie si vyžádají perfektně fungující

technická zařízení, především vzduchotechniku či měření

a regulaci. Neobyčejná bude celozrcadlová fasáda pavilonu – parametry zasklení jsou totiž velmi specifické a ob-

sahují požadavky na vysokou reflexi při zachování světelné prostupnosti. Stavba se navíc nachází v hlukovém

ochranném pásmu plánované dráhy ruzyňského letiště,

a proto musí být neprůzvučnost obvodových konstrukcí

zvýšená na nejméně 30 dB. Zajímavé budou akustické

obklady a podhledy některých laboratoří. Budova jinak nebude stavebně složitá, musíme ji ale dokončit za pouhých

230 dnů od převzetí staveniště,“ říká vedoucí projektu.

Bezpečný velkokapacitní zásobník

Nádrž s označením H13 vyroste v zabezpečeném areálu

na vyvýšeném základu v území, kde nedávno skončila

1

těžba štěrkopísků. Velkokapacitní zásobník bude ocelový,

tenkostěnný, s dvoupalubovou plovoucí střechou, dvojitým monitorovaným dnem a s ocelovou havarijní jímkou

dimenzovanou na zachycení celého obsahu nádrže. Nádrž

doplní stabilní hasicí a chladicí zařízení, její součástí budou i přístupové a obslužné plošiny, schodiště, žebříky,

přechodové lávky a také veškeré armatury, kompenzátory,

trysková míchadla, střešní čerpadlo a další příslušenství.

Zásobník H 13 bude napojen na dříve vybudované

přívodní a distribuční potrubí ropy. To se ale samozřejmě stane až po úspěšném provedení jeho hydrostatické

zkoušky. Poté se nynějších 16 ocelových nadzemních

nádrží u Nelahozevsi, které dohromady pojmou více než

1,5 milionu kubíků ropy, rozšíří o dalších 125 tisíc m³.

–red–, foto archiv stavby

Velkokapacitní zásobník ropy H13

Jmenovitý objem nádrže

125 000 m3

Jmenovitý objem záchytné jímky

24 400 m3

Výška nádrže

24,100 m

Maximální výška hladiny

22,300 m

Průměr nádrže

84,470 m

Výška havarijní jímky

19,750 m

Průměr havarijní jímky

90,470 m

Maximální zatížení základů od plné nádrže

128 600 t

2

krát se už vedoucí manažeři firem Skupiny Metrostav setkali na své

Strategické konferenci. Navazující Programová konference Metrostavu

se letos uskuteční 26. dubna. Informace z ní přinesou noviny č. 8/2018.

Poslední hala v Prologis Parku Rudná je hotová

V Česku a především v okolí Prahy vyrůstají logistické

a průmyslové haly doslova jako houby po dešti. Podle

údajů firmy Cushman & Wakefield, která trh průmyslových nemovitostí u nás, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku sleduje, se v Česku loni postavilo

662 tisíc m2 nových průmyslových ploch. To byl druhý

nejlepší výsledek ve střední Evropě i v české historii.

S výstavbou průmyslových nemovitostí mají zkušenosti i divize Metrostavu, například v Prologis Parku Rudná nedaleko Prahy je firma podepsána už pod řadou logistických hal, které vznikaly minimálně od roku 2007. Tým

Ing. Petra Kolbábka z divize 8 v tomto průmyslovém parku

vloni dostavěl budovu DC18, která jako 19. průmyslový

objekt na světě a první v ČR získala certifikát BREEAM

v nejvyšší úrovni Outstanding, tedy vynikající. Po osmi

měsících prací dokončil letos v březnu i objekt 19, který

bude sloužit české rodinné firmě VAFO PRAHA.

Halu o rozměrech 289 x 85 m tvoří betonový skelet,

na opláštění byly použity minerální panely. Celková skladová plocha dosahuje téměř 24 tisíc m2 (foto) a 700 m2 je

k dispozici pro administrativu. „Na začátku jsme se museli

vypořádat s komplikovanějším založením, které se dost

protáhlo. Měli jsme poměrně napjatý časový harmonogram i u celého díla. Navíc jsme stavěli v zimě. Proto jsem

rád, že jsme nakonec vše stihli v termínu, a chtěl bych

poděkovat celému týmu, především pak kolegům Martinu

Bendovi a Tomáši Jakoubkovi,“ řekl vedoucí projektu.

Certifikace BREEAM je pro firmu Prologis povinná

Stejně jako hala DC18 má i DC19 certifikaci BREEAM, protože ta je pro firmu Prologis v úrovni GOOD standardem.

Byla zde například použita dálkově odečitatelná měřidla

nebo energeticky úsporné LED osvětlení. Na základě

požadavků společnosti VAFO pak byly podlahy budovy

vybaveny systémem pro indukční navádění vozíků.

Dokončením DC19 byla naplněna kapacita Prologis

Parku Rudná. Zkušenosti ze stavby tohoto posledního objektu, ale i z dostavby haly DC18 tým Ing. Petra Kolbábka

jistě zužitkuje při další podobné zakázce.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

Zrcadlová fasáda odrazí okolní park

Univerzitní areál tedy ještě letos doplní dvoupodlažní

pavilon s částečně zapuštěným suterénem, který vyroste

na zastavěné ploše kolem 950 m2. Vytvoří ho jednoduchý

kvádr s předsazeným komunikačním jádrem uprostřed

východní fasády. Nosné železobetonové monolitické stěny a stropní desky obalí fasáda, jejíž povrch z velké části

pokryjí zrcadlová skla osazená v plných i průhledných

plochách, která budou zrcadlit přilehlý park (vizualizace).

Část obvodového pláště zkrášlí dřevěný obklad, který

vzhled objektu přizpůsobí sousedním univerzitním budovám a symbolicky napoví, komu bude pavilon sloužit.

„Očekáváme, že na staveništi pod vrstvou humusového pokryvu narazíme na neúnosné a namrzavé sprašové

hlíny, takže spodní stavbu vybudujeme jako takzvanou

černou vanu uloženou na pilotách vetknutých do štěrkopískové terasy,“ uvažuje o začátku prací Ing. Petrášek.

Ještě můžeme podotknout, že více než sto uživatelů

pavilonu se bude zabývat i stavbařům srozumitelnějšími

věcmi – třeba ochranou a protipožárními vlastnostmi

dřevěných materiálů či konstrukčními prvky dřevostaveb.

–red–, vizualizace atelier vv

Metrostav_06_2018.indd 3

09.04.18 13:03