strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Divize 1 ukončila další část komplexu Podbaba

Už jen pár dní dělí tým Ing. Petra Krutila z divize 1

od dokončení druhé části III. etapy a IV. etapy projektu Rezidenční čtvrti Sladovny, v jejichž rámci vznikly v pražské Podbabě tři zcela nové bytové objekty.

Tři právě dokončené bytové domy o sedmi vchodech

jsou posazené do svažitého terénu. Zakázka obsahovala

i provedení hlavních kanalizačních a vodovodních řadů

včetně domovních přípojek do jednotlivých vchodů, vybudování komunikací a ostatních zpevněných ploch v okolí

objektů včetně osázení zelení (foto č. 1 a 2).

Majitelům, kteří by se měli do nových bytů začít stěhovat během prázdnin, je v domech s jedním podzemním

a pěti či šesti nadzemními podlažími k dispozici celkem

126 bytů, většinou o velikosti 2+kk a 3+kk. Nechybějí

však ani větší bytové jednotky se čtyřmi nebo pěti pokoji

a kuchyňským koutem. V podzemí jsou umístěny garáže,

ve třetím stavebním objektu řešené pomocí parkliftů.

„V průběhu celé stavby bylo nejsložitější získat kvalitní

projektovou dokumentaci, protože autor návrhu ji připravil jen ke stavebnímu povolení a vlastní prováděcí projekt

již zajišťoval někdo jiný. Proto jsme museli neustále zajišťovat koordinaci mezi oběma stupni dokumentace a ze-

1

jména u PSV to vyvolávalo nemalé problémy v průběhu

vlastních prací,“ vzpomíná Ing. Krutil.

Dokončovací práce u venkovních objektů komplikovala i letošní dlouhá a mrazivá zima. Všechny těžkosti však

tým Ing. Krutila překonal maximálním nasazením pracovníků a perfektní koordinací prací. I když u stavby třetího

objektu došlo k časovému posunu o 40 dní, byl kolaudován na konci března a v současné době v něm probíhá

odstraňování běžných závad. První dva stavební objekty

prošly úspěšnou kolaudací v polovině února a do konce

března byly všechny jejich podstatné vady odstraněny.

„Oproti minulé etapě požadovali noví majitelé mnohem méně klientských změn, což evidentně souvisí se

současnou ekonomickou situací. K dnešnímu dni jsou

byty dokončené s výjimkou dvou, ve kterých probíhají

významné úpravy na přání jejich budoucích obyvatel.

Po vzájemně dobré spolupráci mezi investorem a divizí 1

a rovněž po vcelku rychlé a bezproblémové kolaudaci objektů předpokládáme, že investor byl s naší prací spokojen

a mohl by s námi uzavřít i smlouvu na dokončení poslední

etapy celého bytového komplexu,“ zakončil Ing. Krutil.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Detailní architektonický dohled nad stavbou

Vedle O2 arény v pražských Vysočanech se do konečné

výšky dotahuje hrubá stavba třináctipodlažní administrativní budovy, která je součástí nákupního centra

Galerie Harfa (foto č. 1). S kvalitní prací betonářů z divize 6 běží ruku v ruce i náročná činnost týmu Ing. Tomáše Fuksy z divize 3. Ve sdružení se společností Porr

(Česko) dělá všechno pro to, aby multifunkční centrum

– se 1600 místy v podzemních garážích a 42 000 m²

obchodní plochy v třípodlažním nákupním středisku –

bylo dokončeno podle harmonogramu začátkem října.

„Představuje to pro nás výkon na samé hranici možností,“ říká Ing. Fuksa. „Investor požaduje, abychom měli

každý výkres prováděcí dokumentace schválený od architekta z izraelského ateliéru Moshe Tzur Architects. Teprve

v průběhu výstavby však vychází najevo, že jeho původní

návrhy – zvlášť u ocelových konstrukcí – nejsou v souladu

s možnostmi statiky a ekonomickými požadavky investora. Odvážně navržené prosklené konstrukce střešních

2

světlíků totiž po přesných výpočtech vyžadují použití

masivnějších prvků, než původně odhadoval. Také teprve

nyní nachází dispoziční nesrovnalosti ve svých návrzích.

Hledáme proto nová řešení, která ovšem mají vliv na nosné konstrukce, profese, fasádu a podobně...“

Díky divizi 6 jsou dnes v Galerii Harfa téměř hotové

všechny železobetonové prvky a zbývá jen dobudovat poslední dvě patra administrativní části (foto č. 2), technologické nástavby zelené střechy, demontovat jeřáby a dopnout dodatečně předpínané průvlaky. V nákupní galerii

jsou dokončené téměř všechny vyzdívky a rozpracované

sádrokartonové konstrukce; začaly i práce na opláštění

objektu. Rozběhly se zde i další profese, na kterých se podílí také naše divize 1 a silnoproudaři z firmy Subterra.

Investor, společnost C&R Developments, ještě také

nevyřešil novou koncepci střechy. Zvažuje podstatné

změny jejího původního návrhu, které se odrazí jak v zatížení nosných konstrukcí a ve střešních skladbách, tak

i v technologických rozvodech. I když jsou některé práce

na střeše pozastavené, přesto jsou z třetiny hotové její

pojistné hydroizolace a probíhají zátopové zkoušky.

„V poslední době nás dost zaměstnává také výběr

dlažby do nákupních pasáží. Investor o nich zatím nerozhodl, preferuje však žulu dováženou z Číny. Její dodací

lhůta však bývá tři měsíce, a i když dostaneme objednané

množství v požadované kvalitě a včas, musíme ještě dlažbu položit na plochu více než 11 000 m². Je při tom duben

a otevírat se má už za půl roku...“ konstatuje Ing. Fuksa.

„Jsme ale přesvědčeni, že výsledkem naší práce bude

hezká a zajímavá stavba. Úsilí architekta a jeho zájem

o estetické dopracování každého detailu se prostě na konečném vzhledu Galerie Harfa musí odrazit.“

Nový archiv pro ČSSZ byl zkolaudován

Úspěšnou březnovou kolaudací ukončil tým Ing. Jana

Krysty z naší divize 7 výstavbu nové administrativní budovy pro Českou správu sociálního zabezpečení

v pražských Stodůlkách. Objekt s jedním podzemním

podlažím a třemi nadzemními (foto) bude sloužit především k archivaci spisových materiálů, které je ČSSZ

povinna ze zákona uchovávat až padesát let.

Nová budova se rozkládá na ploše 26,6 x 25,5 metru

a její součástí je i suterénní podlaží ve tvaru písmene L.

Objekt je založen na vrtaných pilotách, jeho suterén vytvořila šedá vana z monolitického betonu s pojistnou PVC

hydroizolací. Nadzemní podlaží vznikla vyzděním ocelového skeletu s celkovou hmotností přes 210 tun.

Nejzajímavější na celé zakázce bylo podle vedoucího

projektu Ing. Jana Krysty především podchycení sousedního panelového domu, kterého se ujali kolegové

z divize 7 Metrostavu. Provedli je pomocí patnáct metrů

dlouhého železobetonového prahu, založeného na dvaceti

osmimetrových mikropilotách. Práh dělali po kratších

úsecích pod stálým dohledem geodeta, aby nedošlo k porušení stability vedlejšího objektu.

Paradoxně nejsložitější na celém díle nebyla žádná

etapa prací, ale vztahy s okolím. „Někteří zdejší obyvatelé

se ve stavebním řízení proti stavbě několikrát odvolali.

Po zahájení výstavby proto byla nesmírně důležitá komunikace našeho stavbyvedoucího s místními občany.

Dobře ji zvládl, vztahy se podařilo narovnat a kolaudace

již proběhla bez připomínek,“ říká Ing. Krysta a připomíná

ještě další výjimečnost díla: „Spíš než v technickém řešení

objektu byla v účelu budovy: během času jsme si stále víc

uvědomovali, že zde uložené doklady se budou dotýkat

přímo nás i dalších kolegů z Metrostavu.“

Stavba probíhala podle schváleného harmonogramu.

V jejím průběhu však investor kromě dalších změn navýšil i celkovou velikost kancelářských prostor. To realizaci

oproti plánu zbrzdilo zhruba o dva a půl měsíce.

I přesto dovedl Ing. Jan Krysta svůj tým k úspěšnému

završení stavby. Během několika dalších týdnů by Česká

správa sociálního zabezpečení měla sklady ještě dovybavit moderními zakladači dokumentů. Pak se postupně

do Stodůlek začnou stěhovat archivní dokumenty ze stávajících úložišť. Do konce letošního roku by tak všechny

„živé“ spisové materiály měly být umístěny na jednom

místě, kde budou po celou dobu uskladnění chráněny kvalitními požárními a bezpečnostními systémy.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

1

2

Největší MÚK v Praze je už téměř hotová

Uzavření Patočkovy ulice v Praze 6 přidalo do hustého

automobilového provozu v hlavním městě další porci

komplikací. Tentokrát však tato uzavírka ohlašuje, že

stavba, označovaná jako SAT 2A a týkající se mimoúrovňové křižovatky Malovanka (foto), vstoupila do své

závěrečné fáze. Už 27. července by ji stavbaři z divize 5 Metrostavu měli předat investorovi.

Popravdě řečeno, všichni si zřejmě oddychnou. Tahle

stavba, na níž tým Ing. Tomáše Kohouta působí od roku 2005, dala všem jaksepatří zabrat. Jde totiž o jednu

z největších a nejkomplikovanějších mimoúrovňových

křižovatek nejen na trase Městského okruhu, ale i v celé

Praze. Jen pro ilustraci: skládá se zhruba z 200 stavebních

objektů na území o rozloze 12 hektarů a její součástí jsou

i rampy z a do tunelů, neuvěřitelné množství přeložek

inženýrských sítí – jenom délka ražené kanalizace přesahuje 1250 m – lávka pro pěší či rozsáhlé terénní a sadové

úpravy v okolí, včetně revitalizace údolí potoka Brusnice

se dvěma malými rybníky. Po svém zprovoznění MÚK

Malovanka spojí Strahovský tunel s Břevnovem.

„V těchto dnech dokončujeme obklady opěrných zdí

lícovými cihlami Klinker, doděláváme výtahovou šachtu

a napojení nových vozovek v předpolí na ty stávající. Budujeme rampu A a pokládáme kabely PS značení a řízení

provozu. V okolí křižovatky samozřejmě probíhají sadové

úpravy a chystáme montáž nové lávky přes potok Brusnice,“ řekl vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout.

Konec dobrý, všechno dobré, tvrdí přísloví. Jistě

bude platit i v tomto případě, i když vzpomínky na řadu

problémů, které bylo nutno překonat, jsou stále ještě živé.

Obtíže způsobily i několikaměsíční skluz v termínu dokončení prací. Na druhé straně s tím, co tato stavba dostala

do vínku, se zdržení počítané na měsíce a na prstech jedné

ruky dá považovat za malý zázrak. Záleží na úhlu pohledu. Stavbaři mohou těžko něco dělat, nejsou-li vyřízena

všechna povolení nebo když chybí projektová dokumentace. A na této stavbě bylo projednávání těchto záležitostí

včetně množství dopravních opatření opravdu moc, práce

totiž probíhaly za provozu na všech komunikacích a výstavbu bylo nutné koordinovat i s navazujícími stavbami.

Velké problémy stavařům způsobily místní hydrologické podmínky, které ovlivnil i souběžný potok Brusnice.

Ostatně dodnes se zde musí odčerpávat více než 300 kubíků vody denně. Sanační práce zajišťující podloží byly

proto stejně důležité jako náročné. Ke slovu přišly opěrné

stěny, štěrkové polštáře, geomříže... Jenže tohle je druh

problémů, s nimiž si pracovníci Metrostavu umějí poradit,

a svého úkolu se proto zhostili se ctí.

Stavba mimoúrovňové křižovatky SAT 2A se tedy chýlí

ke konci. Její uvedení do provozu ale celkovou dopravní

situaci v Praze ovlivní jen minimálně. Výrazné zlepšení

pocítí Pražané až po uzavření výstavby SAT 2B, která

napojí tento úsek Městského okruhu na tunely Blanka.

–rip–, foto Josef Husák