strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Divize 1 ukončila další část komplexu Podbaba
Už jen pár dní dělí tým Ing. Petra Krutila z divize 1
od dokončení druhé části III. etapy a IV. etapy projektu Rezidenční čtvrti Sladovny, v jejichž rámci vznikly v pražské Podbabě tři zcela nové bytové objekty.
Tři právě dokončené bytové domy o sedmi vchodech
jsou posazené do svažitého terénu. Zakázka obsahovala
i provedení hlavních kanalizačních a vodovodních řadů
včetně domovních přípojek do jednotlivých vchodů, vybudování komunikací a ostatních zpevněných ploch v okolí
objektů včetně osázení zelení (foto č. 1 a 2).
Majitelům, kteří by se měli do nových bytů začít stěhovat během prázdnin, je v domech s jedním podzemním
a pěti či šesti nadzemními podlažími k dispozici celkem
126 bytů, většinou o velikosti 2+kk a 3+kk. Nechybějí
však ani větší bytové jednotky se čtyřmi nebo pěti pokoji
a kuchyňským koutem. V podzemí jsou umístěny garáže,
ve třetím stavebním objektu řešené pomocí parkliftů.
„V průběhu celé stavby bylo nejsložitější získat kvalitní
projektovou dokumentaci, protože autor návrhu ji připravil jen ke stavebnímu povolení a vlastní prováděcí projekt
již zajišťoval někdo jiný. Proto jsme museli neustále zajišťovat koordinaci mezi oběma stupni dokumentace a ze-
1
jména u PSV to vyvolávalo nemalé problémy v průběhu
vlastních prací,“ vzpomíná Ing. Krutil.
Dokončovací práce u venkovních objektů komplikovala i letošní dlouhá a mrazivá zima. Všechny těžkosti však
tým Ing. Krutila překonal maximálním nasazením pracovníků a perfektní koordinací prací. I když u stavby třetího
objektu došlo k časovému posunu o 40 dní, byl kolaudován na konci března a v současné době v něm probíhá
odstraňování běžných závad. První dva stavební objekty
prošly úspěšnou kolaudací v polovině února a do konce
března byly všechny jejich podstatné vady odstraněny.
„Oproti minulé etapě požadovali noví majitelé mnohem méně klientských změn, což evidentně souvisí se
současnou ekonomickou situací. K dnešnímu dni jsou
byty dokončené s výjimkou dvou, ve kterých probíhají
významné úpravy na přání jejich budoucích obyvatel.
Po vzájemně dobré spolupráci mezi investorem a divizí 1
a rovněž po vcelku rychlé a bezproblémové kolaudaci objektů předpokládáme, že investor byl s naší prací spokojen
a mohl by s námi uzavřít i smlouvu na dokončení poslední
etapy celého bytového komplexu,“ zakončil Ing. Krutil.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Detailní architektonický dohled nad stavbou
Vedle O2 arény v pražských Vysočanech se do konečné
výšky dotahuje hrubá stavba třináctipodlažní administrativní budovy, která je součástí nákupního centra
Galerie Harfa (foto č. 1). S kvalitní prací betonářů z divize 6 běží ruku v ruce i náročná činnost týmu Ing. Tomáše Fuksy z divize 3. Ve sdružení se společností Porr
(Česko) dělá všechno pro to, aby multifunkční centrum
– se 1600 místy v podzemních garážích a 42 000 m²
obchodní plochy v třípodlažním nákupním středisku –
bylo dokončeno podle harmonogramu začátkem října.
„Představuje to pro nás výkon na samé hranici možností,“ říká Ing. Fuksa. „Investor požaduje, abychom měli
každý výkres prováděcí dokumentace schválený od architekta z izraelského ateliéru Moshe Tzur Architects. Teprve
v průběhu výstavby však vychází najevo, že jeho původní
návrhy – zvlášť u ocelových konstrukcí – nejsou v souladu
s možnostmi statiky a ekonomickými požadavky investora. Odvážně navržené prosklené konstrukce střešních
2
světlíků totiž po přesných výpočtech vyžadují použití
masivnějších prvků, než původně odhadoval. Také teprve
nyní nachází dispoziční nesrovnalosti ve svých návrzích.
Hledáme proto nová řešení, která ovšem mají vliv na nosné konstrukce, profese, fasádu a podobně...“
Díky divizi 6 jsou dnes v Galerii Harfa téměř hotové
všechny železobetonové prvky a zbývá jen dobudovat poslední dvě patra administrativní části (foto č. 2), technologické nástavby zelené střechy, demontovat jeřáby a dopnout dodatečně předpínané průvlaky. V nákupní galerii
jsou dokončené téměř všechny vyzdívky a rozpracované
sádrokartonové konstrukce; začaly i práce na opláštění
objektu. Rozběhly se zde i další profese, na kterých se podílí také naše divize 1 a silnoproudaři z firmy Subterra.
Investor, společnost C&R Developments, ještě také
nevyřešil novou koncepci střechy. Zvažuje podstatné
změny jejího původního návrhu, které se odrazí jak v zatížení nosných konstrukcí a ve střešních skladbách, tak
i v technologických rozvodech. I když jsou některé práce
na střeše pozastavené, přesto jsou z třetiny hotové její
pojistné hydroizolace a probíhají zátopové zkoušky.
„V poslední době nás dost zaměstnává také výběr
dlažby do nákupních pasáží. Investor o nich zatím nerozhodl, preferuje však žulu dováženou z Číny. Její dodací
lhůta však bývá tři měsíce, a i když dostaneme objednané
množství v požadované kvalitě a včas, musíme ještě dlažbu položit na plochu více než 11 000 m². Je při tom duben
a otevírat se má už za půl roku...“ konstatuje Ing. Fuksa.
„Jsme ale přesvědčeni, že výsledkem naší práce bude
hezká a zajímavá stavba. Úsilí architekta a jeho zájem
o estetické dopracování každého detailu se prostě na konečném vzhledu Galerie Harfa musí odrazit.“
Nový archiv pro ČSSZ byl zkolaudován
Úspěšnou březnovou kolaudací ukončil tým Ing. Jana
Krysty z naší divize 7 výstavbu nové administrativní budovy pro Českou správu sociálního zabezpečení
v pražských Stodůlkách. Objekt s jedním podzemním
podlažím a třemi nadzemními (foto) bude sloužit především k archivaci spisových materiálů, které je ČSSZ
povinna ze zákona uchovávat až padesát let.
Nová budova se rozkládá na ploše 26,6 x 25,5 metru
a její součástí je i suterénní podlaží ve tvaru písmene L.
Objekt je založen na vrtaných pilotách, jeho suterén vytvořila šedá vana z monolitického betonu s pojistnou PVC
hydroizolací. Nadzemní podlaží vznikla vyzděním ocelového skeletu s celkovou hmotností přes 210 tun.
Nejzajímavější na celé zakázce bylo podle vedoucího
projektu Ing. Jana Krysty především podchycení sousedního panelového domu, kterého se ujali kolegové
z divize 7 Metrostavu. Provedli je pomocí patnáct metrů
dlouhého železobetonového prahu, založeného na dvaceti
osmimetrových mikropilotách. Práh dělali po kratších
úsecích pod stálým dohledem geodeta, aby nedošlo k porušení stability vedlejšího objektu.
Paradoxně nejsložitější na celém díle nebyla žádná
etapa prací, ale vztahy s okolím. „Někteří zdejší obyvatelé
se ve stavebním řízení proti stavbě několikrát odvolali.
Po zahájení výstavby proto byla nesmírně důležitá komunikace našeho stavbyvedoucího s místními občany.
Dobře ji zvládl, vztahy se podařilo narovnat a kolaudace
již proběhla bez připomínek,“ říká Ing. Krysta a připomíná
ještě další výjimečnost díla: „Spíš než v technickém řešení
objektu byla v účelu budovy: během času jsme si stále víc
uvědomovali, že zde uložené doklady se budou dotýkat
přímo nás i dalších kolegů z Metrostavu.“
Stavba probíhala podle schváleného harmonogramu.
V jejím průběhu však investor kromě dalších změn navýšil i celkovou velikost kancelářských prostor. To realizaci
oproti plánu zbrzdilo zhruba o dva a půl měsíce.
I přesto dovedl Ing. Jan Krysta svůj tým k úspěšnému
završení stavby. Během několika dalších týdnů by Česká
správa sociálního zabezpečení měla sklady ještě dovybavit moderními zakladači dokumentů. Pak se postupně
do Stodůlek začnou stěhovat archivní dokumenty ze stávajících úložišť. Do konce letošního roku by tak všechny
„živé“ spisové materiály měly být umístěny na jednom
místě, kde budou po celou dobu uskladnění chráněny kvalitními požárními a bezpečnostními systémy.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
1
2
Největší MÚK v Praze je už téměř hotová
Uzavření Patočkovy ulice v Praze 6 přidalo do hustého
automobilového provozu v hlavním městě další porci
komplikací. Tentokrát však tato uzavírka ohlašuje, že
stavba, označovaná jako SAT 2A a týkající se mimoúrovňové křižovatky Malovanka (foto), vstoupila do své
závěrečné fáze. Už 27. července by ji stavbaři z divize 5 Metrostavu měli předat investorovi.
Popravdě řečeno, všichni si zřejmě oddychnou. Tahle
stavba, na níž tým Ing. Tomáše Kohouta působí od roku 2005, dala všem jaksepatří zabrat. Jde totiž o jednu
z největších a nejkomplikovanějších mimoúrovňových
křižovatek nejen na trase Městského okruhu, ale i v celé
Praze. Jen pro ilustraci: skládá se zhruba z 200 stavebních
objektů na území o rozloze 12 hektarů a její součástí jsou
i rampy z a do tunelů, neuvěřitelné množství přeložek
inženýrských sítí – jenom délka ražené kanalizace přesahuje 1250 m – lávka pro pěší či rozsáhlé terénní a sadové
úpravy v okolí, včetně revitalizace údolí potoka Brusnice
se dvěma malými rybníky. Po svém zprovoznění MÚK
Malovanka spojí Strahovský tunel s Břevnovem.
„V těchto dnech dokončujeme obklady opěrných zdí
lícovými cihlami Klinker, doděláváme výtahovou šachtu
a napojení nových vozovek v předpolí na ty stávající. Budujeme rampu A a pokládáme kabely PS značení a řízení
provozu. V okolí křižovatky samozřejmě probíhají sadové
úpravy a chystáme montáž nové lávky přes potok Brusnice,“ řekl vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout.
Konec dobrý, všechno dobré, tvrdí přísloví. Jistě
bude platit i v tomto případě, i když vzpomínky na řadu
problémů, které bylo nutno překonat, jsou stále ještě živé.
Obtíže způsobily i několikaměsíční skluz v termínu dokončení prací. Na druhé straně s tím, co tato stavba dostala
do vínku, se zdržení počítané na měsíce a na prstech jedné
ruky dá považovat za malý zázrak. Záleží na úhlu pohledu. Stavbaři mohou těžko něco dělat, nejsou-li vyřízena
všechna povolení nebo když chybí projektová dokumentace. A na této stavbě bylo projednávání těchto záležitostí
včetně množství dopravních opatření opravdu moc, práce
totiž probíhaly za provozu na všech komunikacích a výstavbu bylo nutné koordinovat i s navazujícími stavbami.
Velké problémy stavařům způsobily místní hydrologické podmínky, které ovlivnil i souběžný potok Brusnice.
Ostatně dodnes se zde musí odčerpávat více než 300 kubíků vody denně. Sanační práce zajišťující podloží byly
proto stejně důležité jako náročné. Ke slovu přišly opěrné
stěny, štěrkové polštáře, geomříže... Jenže tohle je druh
problémů, s nimiž si pracovníci Metrostavu umějí poradit,
a svého úkolu se proto zhostili se ctí.
Stavba mimoúrovňové křižovatky SAT 2A se tedy chýlí
ke konci. Její uvedení do provozu ale celkovou dopravní
situaci v Praze ovlivní jen minimálně. Výrazné zlepšení
pocítí Pražané až po uzavření výstavby SAT 2B, která
napojí tento úsek Městského okruhu na tunely Blanka.
–rip–, foto Josef Husák