Nové výkonné stroje pro

provoz dopravy naší divize 7

28. dubna 2010 / 7 / XXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Františka Kočího,

viceprezidenta Metrostavu str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Detailní architektonický dohled nad

stavbou str. 3

Nový archiv pro ČSSZ úspěšně prošel

kolaudací str. 3

Základní kámen metra V. A

Divize 1 ukončila další část komplexu

Podbaba str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Metrostav je opět na špičce žebříčku

Sdružení CZECH TOP 100 zveřejnilo koncem března

v pořadí už 12. žebříček sta nejobdivovanějších firem ČR.

Ve stavebnictví v něm naše společnost zvítězila, a po

loňském druhém místě se tak opět vrátila na vrchol.

Za námi skončily společnosti OHL ŽS, Skanska a PSJ.

Manažeři významných společností, finanční analytici

a zástupci odborových svazů, sdružení i profesních

asociací žebříček sestavují podle kritérií, kterými jsou

např. dlouhodobá hodnota firmy, schopnost přilákat

a udržet talentované zaměstnance i odpovědnost

k životnímu prostředí a vztah ke společnosti.

Stavíme ekologicky

Do osmého ročníku Soutěže

o stavbu s ekologickým

přínosem Metrostav přihlásil

dvě stavby divize 6. Jako

první modernizaci jezu

České Vrbné (foto), která

zvýší kapacitu koryta

Vltavy i hydroenergetický potenciál přilehlé MVE a omezí

možnosti záplav. Jako druhou stavbu přihlásil projekt

ve Volyni, díky kterému Jihočeský kraj uspoří energii

v tamějších školách a školských zařízeních. Cílem soutěže

je představit odborné i laické veřejnosti stavební projekty

realizované s ohledem na požadavky ochrany životního

prostředí a ukázat, že investiční a stavební činnosti mohou

být ohleduplné, šetrné a přitom i moderní a úsporné.

Výsledky soutěže budou slavnostně vyhlášeny v Brně

v posledním květnovém týdnu.

MetrosNewsletter oblékl nový design

První elektronický zpravodaj společnosti METROS

v letošním roce vyšel v nové grafické podobě. Stejně jako

vizuální styl Metrostavu vznikl i jeho design ve spolupráci

s Tomášem Machkem ze studia Side2. V rubrice A komodit

jeho nové číslo představuje dodavatele ochranných oděvů

a pracovních pomůcek a v následném článku upozorňuje

právě na chyby při používání OOPP. V rozhovoru se ptá

Martina Biedermanna, vedoucího pneuservisu a skladu

stavebnin. Zveřejňuje také akční nabídku materiálů

a novou kolekci vín v e-shopu. MetrosNewsletter naleznete

na adrese www.metros.cz/newsletter5/index.htm.

Obyvatelé Prahy a zejména její šesté městské části se

dožili dalšího historického okamžiku, na který čekali

mnoho let. V pondělí 12. dubna zahájil pražský primátor Pavel Bém poklepem na základní kámen stavbu

metra v úseku V. A. Spolu s ním a s dalšími hosty se jako zástupce dodavatelského sdružení firem Metrostav

a HOCHTIEF CZ kladívka chopil i generální ředitel naší

společnosti Ing. Pavel Pilát (titulní foto první zprava).

Na stavbě nového úseku trasy A se budou významně

podílet divize 5, 7 a 8 Metrostavu i firma Subterra; veřejnosti by měl začít sloužit už v roce 2014.

Pozvánka na den otevřených dveří

Dětské krizové centrum (DKC), které Metrostav

dlouhodobě podporuje, pořádá ve čtvrtek 29. dubna

od 9 do 16 hodin sedmý ročník dne otevřených dveří.

Přijďte si je prohlédnout do ulice V Zápolí 1250/21

v Praze 4 a seznamte se s jeho službami, které nabízí

zejména týraným, zneužívaným a zanedbávaným dětem.

Další akcí DKC, na kterou se už teď můžete těšit, je tradiční

sportovně-zábavná sobota Darujte sebe 2010! – 22. května

na pražském Výstavišti. Podrobnosti najdete na webu

www.dkc.cz nebo na www.darujtesebe.cz.

Úspěchy divize 6

V poslední době uspěla

divize 6 hned ve dvou

odborných soutěžích.

Stavba týmu Miroslava

Führera, která zajistila

plavební hloubku ve zdrži

jezu Hluboká nad Vltavou

a zmodernizovala jez České Vrbné, získala 13. dubna

čestné ocenění v soutěži TOP INVEST 2009. Druhý

jihočeský tým, tentokrát pod vedením Ing. Petra Šimáka,

obdržel titul Fasáda roku 2009 Baumit za kvalitní

provedení kontaktního zateplovacího systému stejné

značky na rozsáhlém projektu snižujícím energetickou

náročnost školských zařízení ve Volyni. Cenu převzali

15. dubna v Hudebním divadle v Karlíně ředitel divize 6

Ing. Jan Cuc a jeho náměstek Ing. Jiří Sládek (foto zleva).

„Po dlouhých 32 letech od otevření se trasa A – s konečnou stanicí umístěnou nejblíž centru města – dočkala

zahájení stavby svého logického prodloužení,“ konstatoval primátor Pavel Bém při pracovní slavnosti na Červeném vrchu v Praze 6. Ve svém dalším projevu připomněl,

že metro – nejinteligentnější, nejbezpečnější a nejekologičtější druh hromadné dopravy v Praze – ročně přepraví

více než 537 milionů cestujících. Po síti tří tras s celkovou

délkou přes 59 km je rozváží do 57 stanic, z nichž 35 je už

přístupných i pro osoby se sníženou schopností pohybu.

Traťový úsek V. A rozšíří současnou délku podzemní dráhy o více než 10 % – o 6134 m – a o čtyři stanice: Červený

vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Právě zahájená stavba si vyžádá téměř devatenáct

miliard korun z městského rozpočtu. Až osm miliard

z nich by však mohly uhradit fondy Evropské unie z operačního programu Doprava. „Chtěli bychom poděkovat

Praze i jejímu dopravnímu podniku, že v této ekonomicky

nelehké době našly iniciativu a sílu pustit se do takto velkého investičního díla, které pomůže nejen dopravě, ale

i stavebnictví,“ řekl před poklepem základního kamene

Ing. Pilát a doplnil, že oba jednokolejné tunely v úseku

Dejvická–Vypich v délce více než 4,5 km Metrostav vyrazí s využitím technologie TBM (Tunnel Boring Machine).

„Po skoro čtyřech desetiletích se tak k nám vrátí plně

mechanizované razicí štíty, jejichž použití je šetrnější k životnímu prostředí. Podzemní práce se tak méně dotknou

obyvatel v okolí, a i proto věřím, že se dílo nebude potýkat

s legislativními obtížemi,“ popřál stavbě v závěru.

Jeho proslov si vyslechli i obchodní ředitel Metrostavu Jiří Procházka, MBA, jeho výrobně-technický ředitel

Ing. Ivan Hrdina a ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek. Spolu

s dalšími hosty a místní Lípou svobody, která budoucí

ruch na zdejším staveništi Metrostavu přečká za ochranným plotem, byli svědky slibů primátora a generálního

ředitele Dopravního podniku hl. města Prahy na další

dostavbu podzemní dráhy: „Ve výhledu počítáme s tím, že

trasa A bude ze stanice Motol pokračovat přes zastávky

Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle až na konečnou u Letiště

Ruzyně. Od Dejvické by tak vznikl úsek dlouhý téměř

13 km s devíti stanicemi a Pražané by jej mohli využívat

celý už v roce 2018,“ řekl Pavel Bém. Generální ředitel dopravního podniku Ing. Martin Dvořák k tomu dodal: „V přípravě je už i ‚Déčko‘ – úplně nová, 11 km dlouhá trasa. Je

navržena jako technologicky nezávislá a bude obsahovat

deset dalších stanic. V současné chvíli probíhá výběrové

řízení na dodavatele její projektové dokumentace a věříme, že brzy je bude následovat i vlastní stavba. Veřejnosti

by linka D měla začít sloužit brzy po roce 2018.“

Právě zahájené prodloužení trasy A, jehož stavbu

bude řídit jako lídr ve sdružení tým divize 8 pod vedením

Ing. Miroslava Filipa, ulehčí Vítěznému náměstí od autobusové dopravy až o padesát procent. V dochozí vzdálenosti poslouží 90 000 Pražanům a největší pražskou

nemocnici v Motole lépe zpřístupní celému čtvrt milionu

obyvatel její spádové oblasti. O průběhu stavby, jejíž

zahájení je už na Veleslavíně patrné (malé foto), budeme

v novinách Metrostavu pravidelně informovat.

Sympozium Mosty 2010

Už popatnácté se letos v dubnu sešli v Brně odborníci

na výstavbu a rekonstrukce mostů. Nechyběli mezi

nimi technici z Metrostavu, který byl jedním z hlavních

partnerů mezinárodního sympozia Mosty 2010, pořádaného v rámci doprovodného programu veletrhu IBF.

Třídenní setkání, jehož heslem bylo „Mosty – stavby

spojující národy a generace“, seznámilo širokou technickou veřejnost s nejnovějšími poznatky souvisejícími se

všemi druhy mostů jak v České republice, tak i v zahraničí.

„O našich mostech většinou máme povědomí. Zajímavé

proto pro mě byly informace třeba ze Slovenska, například příspěvek o stavbě Městské estakády v Povážské

Bystrici, na které se podílel i Doprastav,“ řekl Ing. Radim

Čáp, vedoucí projektu z divize 4 Metrostavu.

Zaměstnanci naší společnosti byli na sympoziu mezi

posluchači i sami o stavbách referovali. Velkou pozornost

vzbudila zpráva o výstavbě obloukového železobetonového mostu přes Oparenské údolí (foto), na které se podíleli

jak specialisté a technici z divize 5, třeba vedoucí projektu

Martin Špička, tak i prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., z centrály

naší společnosti. Na příspěvku o dálničním mostě přes

údolí u Dobkoviček zase spolupracoval s naším ředitelem

dostavby dálnice D8 Ing. Romanem Fuksou a expertem

Ing. Robertem Brožem, Ph.D., z divize 5 i vedoucí projektu

Ing. Petr Štědronský z divize 4. O lávce přes Ocelářskou

ulici v Praze potom informoval materiál, který připravil

i Ing. Vladimír Beneš z divize 7.