Nové výkonné stroje pro
provoz dopravy naší divize 7
28. dubna 2010 / 7 / XXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Františka Kočího,
viceprezidenta Metrostavu str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Detailní architektonický dohled nad
stavbou str. 3
Nový archiv pro ČSSZ úspěšně prošel
kolaudací str. 3
Základní kámen metra V. A
Divize 1 ukončila další část komplexu
Podbaba str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Metrostav je opět na špičce žebříčku
Sdružení CZECH TOP 100 zveřejnilo koncem března
v pořadí už 12. žebříček sta nejobdivovanějších firem ČR.
Ve stavebnictví v něm naše společnost zvítězila, a po
loňském druhém místě se tak opět vrátila na vrchol.
Za námi skončily společnosti OHL ŽS, Skanska a PSJ.
Manažeři významných společností, finanční analytici
a zástupci odborových svazů, sdružení i profesních
asociací žebříček sestavují podle kritérií, kterými jsou
např. dlouhodobá hodnota firmy, schopnost přilákat
a udržet talentované zaměstnance i odpovědnost
k životnímu prostředí a vztah ke společnosti.
Stavíme ekologicky
Do osmého ročníku Soutěže
o stavbu s ekologickým
přínosem Metrostav přihlásil
dvě stavby divize 6. Jako
první modernizaci jezu
České Vrbné (foto), která
zvýší kapacitu koryta
Vltavy i hydroenergetický potenciál přilehlé MVE a omezí
možnosti záplav. Jako druhou stavbu přihlásil projekt
ve Volyni, díky kterému Jihočeský kraj uspoří energii
v tamějších školách a školských zařízeních. Cílem soutěže
je představit odborné i laické veřejnosti stavební projekty
realizované s ohledem na požadavky ochrany životního
prostředí a ukázat, že investiční a stavební činnosti mohou
být ohleduplné, šetrné a přitom i moderní a úsporné.
Výsledky soutěže budou slavnostně vyhlášeny v Brně
v posledním květnovém týdnu.
MetrosNewsletter oblékl nový design
První elektronický zpravodaj společnosti METROS
v letošním roce vyšel v nové grafické podobě. Stejně jako
vizuální styl Metrostavu vznikl i jeho design ve spolupráci
s Tomášem Machkem ze studia Side2. V rubrice A komodit
jeho nové číslo představuje dodavatele ochranných oděvů
a pracovních pomůcek a v následném článku upozorňuje
právě na chyby při používání OOPP. V rozhovoru se ptá
Martina Biedermanna, vedoucího pneuservisu a skladu
stavebnin. Zveřejňuje také akční nabídku materiálů
a novou kolekci vín v e-shopu. MetrosNewsletter naleznete
na adrese www.metros.cz/newsletter5/index.htm.
Obyvatelé Prahy a zejména její šesté městské části se
dožili dalšího historického okamžiku, na který čekali
mnoho let. V pondělí 12. dubna zahájil pražský primátor Pavel Bém poklepem na základní kámen stavbu
metra v úseku V. A. Spolu s ním a s dalšími hosty se jako zástupce dodavatelského sdružení firem Metrostav
a HOCHTIEF CZ kladívka chopil i generální ředitel naší
společnosti Ing. Pavel Pilát (titulní foto první zprava).
Na stavbě nového úseku trasy A se budou významně
podílet divize 5, 7 a 8 Metrostavu i firma Subterra; veřejnosti by měl začít sloužit už v roce 2014.
Pozvánka na den otevřených dveří
Dětské krizové centrum (DKC), které Metrostav
dlouhodobě podporuje, pořádá ve čtvrtek 29. dubna
od 9 do 16 hodin sedmý ročník dne otevřených dveří.
Přijďte si je prohlédnout do ulice V Zápolí 1250/21
v Praze 4 a seznamte se s jeho službami, které nabízí
zejména týraným, zneužívaným a zanedbávaným dětem.
Další akcí DKC, na kterou se už teď můžete těšit, je tradiční
sportovně-zábavná sobota Darujte sebe 2010! – 22. května
na pražském Výstavišti. Podrobnosti najdete na webu
www.dkc.cz nebo na www.darujtesebe.cz.
Úspěchy divize 6
V poslední době uspěla
divize 6 hned ve dvou
odborných soutěžích.
Stavba týmu Miroslava
Führera, která zajistila
plavební hloubku ve zdrži
jezu Hluboká nad Vltavou
a zmodernizovala jez České Vrbné, získala 13. dubna
čestné ocenění v soutěži TOP INVEST 2009. Druhý
jihočeský tým, tentokrát pod vedením Ing. Petra Šimáka,
obdržel titul Fasáda roku 2009 Baumit za kvalitní
provedení kontaktního zateplovacího systému stejné
značky na rozsáhlém projektu snižujícím energetickou
náročnost školských zařízení ve Volyni. Cenu převzali
15. dubna v Hudebním divadle v Karlíně ředitel divize 6
Ing. Jan Cuc a jeho náměstek Ing. Jiří Sládek (foto zleva).
„Po dlouhých 32 letech od otevření se trasa A – s konečnou stanicí umístěnou nejblíž centru města – dočkala
zahájení stavby svého logického prodloužení,“ konstatoval primátor Pavel Bém při pracovní slavnosti na Červeném vrchu v Praze 6. Ve svém dalším projevu připomněl,
že metro – nejinteligentnější, nejbezpečnější a nejekologičtější druh hromadné dopravy v Praze – ročně přepraví
více než 537 milionů cestujících. Po síti tří tras s celkovou
délkou přes 59 km je rozváží do 57 stanic, z nichž 35 je už
přístupných i pro osoby se sníženou schopností pohybu.
Traťový úsek V. A rozšíří současnou délku podzemní dráhy o více než 10 % – o 6134 m – a o čtyři stanice: Červený
vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.
Právě zahájená stavba si vyžádá téměř devatenáct
miliard korun z městského rozpočtu. Až osm miliard
z nich by však mohly uhradit fondy Evropské unie z operačního programu Doprava. „Chtěli bychom poděkovat
Praze i jejímu dopravnímu podniku, že v této ekonomicky
nelehké době našly iniciativu a sílu pustit se do takto velkého investičního díla, které pomůže nejen dopravě, ale
i stavebnictví,“ řekl před poklepem základního kamene
Ing. Pilát a doplnil, že oba jednokolejné tunely v úseku
Dejvická–Vypich v délce více než 4,5 km Metrostav vyrazí s využitím technologie TBM (Tunnel Boring Machine).
„Po skoro čtyřech desetiletích se tak k nám vrátí plně
mechanizované razicí štíty, jejichž použití je šetrnější k životnímu prostředí. Podzemní práce se tak méně dotknou
obyvatel v okolí, a i proto věřím, že se dílo nebude potýkat
s legislativními obtížemi,“ popřál stavbě v závěru.
Jeho proslov si vyslechli i obchodní ředitel Metrostavu Jiří Procházka, MBA, jeho výrobně-technický ředitel
Ing. Ivan Hrdina a ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek. Spolu
s dalšími hosty a místní Lípou svobody, která budoucí
ruch na zdejším staveništi Metrostavu přečká za ochranným plotem, byli svědky slibů primátora a generálního
ředitele Dopravního podniku hl. města Prahy na další
dostavbu podzemní dráhy: „Ve výhledu počítáme s tím, že
trasa A bude ze stanice Motol pokračovat přes zastávky
Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle až na konečnou u Letiště
Ruzyně. Od Dejvické by tak vznikl úsek dlouhý téměř
13 km s devíti stanicemi a Pražané by jej mohli využívat
celý už v roce 2018,“ řekl Pavel Bém. Generální ředitel dopravního podniku Ing. Martin Dvořák k tomu dodal: „V přípravě je už i ‚Déčko‘ – úplně nová, 11 km dlouhá trasa. Je
navržena jako technologicky nezávislá a bude obsahovat
deset dalších stanic. V současné chvíli probíhá výběrové
řízení na dodavatele její projektové dokumentace a věříme, že brzy je bude následovat i vlastní stavba. Veřejnosti
by linka D měla začít sloužit brzy po roce 2018.“
Právě zahájené prodloužení trasy A, jehož stavbu
bude řídit jako lídr ve sdružení tým divize 8 pod vedením
Ing. Miroslava Filipa, ulehčí Vítěznému náměstí od autobusové dopravy až o padesát procent. V dochozí vzdálenosti poslouží 90 000 Pražanům a největší pražskou
nemocnici v Motole lépe zpřístupní celému čtvrt milionu
obyvatel její spádové oblasti. O průběhu stavby, jejíž
zahájení je už na Veleslavíně patrné (malé foto), budeme
v novinách Metrostavu pravidelně informovat.
Sympozium Mosty 2010
Už popatnácté se letos v dubnu sešli v Brně odborníci
na výstavbu a rekonstrukce mostů. Nechyběli mezi
nimi technici z Metrostavu, který byl jedním z hlavních
partnerů mezinárodního sympozia Mosty 2010, pořádaného v rámci doprovodného programu veletrhu IBF.
Třídenní setkání, jehož heslem bylo „Mosty – stavby
spojující národy a generace“, seznámilo širokou technickou veřejnost s nejnovějšími poznatky souvisejícími se
všemi druhy mostů jak v České republice, tak i v zahraničí.
„O našich mostech většinou máme povědomí. Zajímavé
proto pro mě byly informace třeba ze Slovenska, například příspěvek o stavbě Městské estakády v Povážské
Bystrici, na které se podílel i Doprastav,“ řekl Ing. Radim
Čáp, vedoucí projektu z divize 4 Metrostavu.
Zaměstnanci naší společnosti byli na sympoziu mezi
posluchači i sami o stavbách referovali. Velkou pozornost
vzbudila zpráva o výstavbě obloukového železobetonového mostu přes Oparenské údolí (foto), na které se podíleli
jak specialisté a technici z divize 5, třeba vedoucí projektu
Martin Špička, tak i prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., z centrály
naší společnosti. Na příspěvku o dálničním mostě přes
údolí u Dobkoviček zase spolupracoval s naším ředitelem
dostavby dálnice D8 Ing. Romanem Fuksou a expertem
Ing. Robertem Brožem, Ph.D., z divize 5 i vedoucí projektu
Ing. Petr Štědronský z divize 4. O lávce přes Ocelářskou
ulici v Praze potom informoval materiál, který připravil
i Ing. Vladimír Beneš z divize 7.