strana 4
Tři otázky pro...
informace / aktuality / zajímavosti
Současnost divize 3
n a š e FOTORE P ORTÁ Ž
PaedDr. Marii Kopečnou, ředitelku Střední průmyslové
školy stavební se sídlem v Praze 1 v Dušní ulici. Tato
SPŠS je jednou ze dvou smluvních průmyslovek, se
kterými Metrostav dlouhodobě spolupracuje.
Mohla byste ve stručnosti vaši školu představit?
Naše průmyslová škola má mnohaletou úspěšnou tradici
a velmi dobré výsledky při přípravě studentů pro výkon
povolání i další studium. Svým odborným zaměřením je
spádovou školou nejen pro Prahu, ale pro celý Středo
český kraj. Poskytuje čtyřleté střední vzdělání v oboru
Stavebnictví ukončené maturitou. Po 1. ročníku SPŠS,
ve kterém je obsah učiva společný, se žáci specializují –
na pozemní stavby, dopravní stavby nebo vodohospodář
ské a ekologické stavby. Součástí studia je u nás samo
zřejmě i výuka jazyků, kde nabízíme na výběr angličtinu
nebo němčinu, volitelně i ruštinu. Žáci se také pravidelně
zúčastňují soutěží, které spoluvytvářejí předpoklady pro
další rozvoj jejich znalostí a dovedností. Od začátku příš
tího školního roku nově nabízíme i vyšší odborné vzdělání
v akreditovaném oboru Příprava a realizace staveb, který
ukončuje absolutorium a titul DiS. Na základě akreditace
pořádáme i kurzy oceňování nemovitostí pro zájemce
s ukončeným středním či vysokoškolským vzděláním.
Jak vaše škola spolupracuje s Metrostavem?
Na základě dlouhodobé smlouvy o spolupráci nám Met
rostav umožňuje prohlídku zajímavých a technicky nároč
ných staveb, vaši specialisté pro nás připravují přednášky.
Žáci i studenti u vás mohou vykonávat odbornou praxi.
Bez úzké spolupráce s partnery bychom jim nemohli tak
dobře představovat novinky v oboru a skutečnou práci.
Jaké uplatnění mají absolventi vaší školy?
Po maturitě mohou jako střední technicko-hospodářští
pracovníci pracovat buď ve stavebních firmách na různých
pozicích, či přímo na stavbách třeba jako mistři. Také mo
hou najít uplatnění v projektových kancelářích, stavebních
úřadech, organizacích zabývajících se stavební činností či
podnikat podle podmínek stanovených živnostenským zá
konem. A to jak ve stavebnictví obecně, tak i podle zamě
ření vystudovaného oboru. Pracovat samozřejmě mohou
i ve správních orgánech. Většina našich absolventů však
dále pokračuje ve studiu na vysoké škole. Absolventi VOŠ
budou mít v budoucnosti podobné uplatnění jako středo
školáci, ale ve vyšších pracovních pozicích.
Pochod přes Oparno
V sobotu 30. dubna pořádá Klub českých turistů Lovosice, Metrostav, Eurovia CS a ŘSD ČR už 32. ročník
Jarního putování okolím Lovoše. Účastníci pochodu
na všech trasách, kromě 50 km, při něm projdou po rozestavěném dálničním mostě přes Oparenské údolí.
Putování začíná mezi 7. a 10. hodinou na Václavském
náměstí v Lovosicích, odkud autobus dopraví účastníky
ke startu nad Oparenským údolím. Cesta končí u chaty
Lovoš na stejnojmenném vrchu Českého středohoří.
Pěší turisté mají při pochodu na výběr trasy s délkou
6,5 km, 11 km, 15 km, 24 km, 30 km a 50 km. S výjimkou
té nejdelší všechny vedou přes unikátní obloukový most
Oparno, který na posledním dostavovaném úseku dálni
ce D8 buduje vlastními silami naše divize 5. Pro cyklisty
jsou připraveny dvě zvláštní trasy s délkou 35 a 60 km.
Bližší podrobnosti o Jarním putování kolem Lovoše
najdete na internetové adrese www.kct.lovosice.net.
1
2
3
Přehled technologií a činností, které nabízí Metrostav,
pokračuje představením divize 3. Od letošního 1. dubna se rozrostla o část pracovníků zrušené divize 7,
a proto nově i o její vnitropodnikovou nosnou technologii – výrobu a montáž ocelových konstrukcí.
Divize 3 je divizí výrobní, která je současně zaměřena
na inženýring v segmentech občanských, průmyslo
vých, energetických a bytových staveb. Své obchodní
zastoupení má i na východním Slovensku a v Bělorusku.
Na podporu technologie ocelových konstrukcí je novým
členem vedení divize 3 Ing. Jiří Vích, náměstek pro oce
lové konstrukce a energetiku. Pro následující technologie
a služby zpracovává nabídky Ing. Jakub Cejnar:
Vnitropodnikové nosné technologie:
Provoz výroby a montáže ocelových konstrukcí re
alizuje mosty, velkokapacitní nádržové systémy, složité
střešní velkoplošné konstrukce i nosné ocelové kon
strukce různých technologických, průmyslových a skla
dových objektů. Sídlí ve stavební zóně Horní Počernice,
kde v dvoulodní hale, na niž navazuje přípravna materiálů
a nově zbudovaná lakovna, může vyrábět až 35 m dlouhé
konstrukce s hmotností do 50 tun.
Kontaktní osoba: Petr Kadeřábek
Středisko výroby ocelových konstrukcí
Kontaktní osoba: Ing. Petr Obitko
Středisko montáže ocelových konstrukcí
Kontaktní osoba: Zdeněk Podrázský
Divizní technologie:
Konstrukce pro kabely pro pražské metro
Kontaktní osoba: Ing. Jindřich Hátle
Pro technologii svařování provádí konzultace a tvorbu
technologických postupů svářecích prací a průběžnou
i závěrečnou kontrolu svařovaných konstrukcí.
Kontaktní osoba: Ing. Peter Horbaľ
Pochvala od obyvatel
4
5
Hlavní pražské nádraží zvelebila česko-italská spolupráce a Metrostav
Železniční stanice Praha – hlavní nádraží je jednou ze vstupních bran do naší republiky. Při její rozsáhlé rekonstrukci,
kterou řídí tým divize 9, už vynikla velkolepost původní odbavovací haly (foto č. 1), kterou Metrostav postavil v letech
1971–1979. Práce na obnovení značně vybydleného podzemního prostoru zahrnuly i 9900 m³ demolic, rekonstrukce
prostor na ploše 30 000 m², vybudování 12 000 m² nových podhledů a 4800 m² prosklených stěn. Stavbaři zde
vytvořili také 64 nových prodejních míst, z nichž většinu už cestující několik měsíců využívají. Oficiální otevření haly
však čekalo až na historicky první návštěvu italského prezidenta v ČR. Při ní, 14. dubna, oba prezidenti – Václav
Klaus a Giorgio Napolitano – společné dílo italského investora, Českých drah a Metrostavu inaugurovali. Pásku s nimi
přestřihli (foto č. 2) i generální ředitel ČD Petr Žaluda (vlevo) a Mauro Moretti (vpravo), jednatel společnosti Ferrovie
Dello Stato, hlavního akcionáře firmy Grandi Stazioni ČR, která rekonstrukci nádraží zajišťuje. Slavnostní akce se
zúčastnili i naši zástupci. Mimo výrobně-technického ředitele Metrostavu Ing. Ivana Hrdiny i obchodní ředitel firmy
Jiří Procházka, MBA, a ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský (foto č. 3 zprava) a další. „Jsme rádi, že jsme touto úspěšně
dokončenou 2. a 3. etapou modernizace stanice přispěli k tomu, že se hala pražského nádraží podobá odbavovacím
plochám nádraží i letišť v jiných velkých metropolích (foto č. 4),“ řekl vedoucí projektu Ing. Michal Kaiser. „Nebyla
to vůbec jednoduchá práce, probíhala totiž za plného provozu nádraží. Abychom cestující příliš neomezovali, museli
jsme řadu stavebních činností přesouvat až do nočních hodin. Teď bychom se ale my rádi přesunuli po schodech
nahoru (foto č. 5) a s rekonstrukcí pokračovali ve Fantově budově, pro kterou se právě teď dělá realizační
projektová dokumentace.“ Kdy práce v historické secesní budově začnou, zatím investor neoznámil. Za hotové části
rekonstrukce pražského hlavního nádraží však všem, kdo se na nich podíleli, poděkoval sám český prezident.
Výročí kolébky Metrostavu III.
Metrostav spatřil světlo světa sice před 40 lety, ale každému zrození
předchází početí. V případě Metrostavu spadá početí již do roku 1968,
kdy byly Vodní stavby pověřeny generální dodávkou stavební části metra. Bylo jen otázkou času, kdy bude nutno tak velkou a významnou stavbu organizačně zabezpečit samostatným podnikem. Stalo se tak, jakmile byl schválen postup výstavby, tzv. etapizace stavby metra, a spolu
s ní i finanční objemy, plánované k prostavění v dalších letech.
Období od „početí“ po „zrození“ naší společnosti bylo velmi bouřlivé jak
společenskými proměnami, tak spory o koncepci podzemní dráhy v Praze.
V té době bylo upuštěno od tzv. podpovrchové tramvaje a její již započatá
stavba byla „za pochodu“ transformována pro potřeby metra. Metrostav
tedy dostal do vínku již rozestavěnou stavbu a spolu s ní vše, co bylo k její
další úspěšné realizaci připraveno.
Když jsme oslavovali 25. výročí založení podniku, bylo nás z těch
původních 1820 zaměstnanců ještě na 600, kteří jsme kdysi obouvali gu
movky Vodních staveb. Kolik z nich asi zbylo dnes?
Zaměstnanci provozu inženýrských sítí pracují už několik měsíců v ulici Na Šafránce v Praze 10, kde mění
vodovodní potrubí a rekonstruují kanalizaci. O tom, že
se jim dílo daří, svědčí děkovný dopis, který dostal
starosta městské části Ing. Milan Richter.
Obyvatelé dotčení stavbou vytvořili petiční sdružení,
které jim umožnilo informovat se o stavbě a vyjadřovat
k plánovaným omezením, jež z nich pro život vyplynou.
V pondělí 4. dubna napsali svému starostovi dopis, který
poslali i všem účastníkům stavby. Z textu citujeme:
„Skončila první etapa rekonstrukce ulice Na Šafránce
– pokládka vodovodního potrubí – a lze konstatovat, že
stavba proběhla v dohodnutém termínu. Díky organizaci
práce nedošlo k žádnému narušení našich práv a komu
nikace s firmou Metrostav byla skutečně velice dobrá.
Druhá etapa – práce na kanalizačním potrubí – začne
6. dubna. I když si uvědomujeme, že bude složitější, věří
me, že proběhne na kvalitativně podobné úrovni.
Dosavadní řízení stavby je příkladem dobré spoluprá
ce mezi firmou Metrostav, Úřadem MČ Praha 10 a občany.
Velice všem děkujeme. S pozdravem
Mgr. Kristián Hynek, předseda petičního výboru,
a Jiří Dohnal a Petr Fiala, členové petičního výboru.“
Pochvala pro divizi 1 je svědectvím nejen o práci jejích
zaměstnanců, ale i o dobře zvládnuté komunikaci s míst
ními obyvateli. Potvrzuje, že Metrostav nejen ovládá svůj
obor, ale že jeho pracovníci dodržují i kodex naší firmy.
Připomeňme si ještě téměř „aktuální“ výročí
Před 20 lety, v roce 1991, docházelo k transformaci státních podniků
na akciové společnosti. Zatímco Metrostav tímto obdobím privatizace pro
šel úspěšně, Vodní stavby se rozpadly a postupně zanikly. Toto poslední
výročí Vodních staveb patří k těm neradostným.
Abych nekončil smutně, sledujme, jak jubilující akciová společnost
Metrostav, úspěšný pokračovatel stavbařských tradic, udržuje svůj vysoký
standard, orientuje se nejen na podzemní stavby, ale stále rozšiřuje rádius
své činnosti doma i za hranicemi a výkonností přesahuje 21 miliard Kč
ročně. Má svou odnož na Slovensku, v Bělorusku, v Německu, a po Turecku
úspěšně kooperovala při stavbě silničních tunelů na Islandu a dnes staví
metro v Helsinkách. Přes současný útlum investic ve stavebnictví, zejména
v dopravní infrastruktuře, pokračuje i s výstavbou pražského metra, a to
pomocí moderních tunelovacích strojů! Cestu k dalším úspěšným jubileím
má tedy Metrostav, na rozdíl od Vodních staveb, otevřenou.
In g. K ar el M a t z ner, b ý v al ý pr ac o v ní k Vo dníc h s t a v eb
a Metrostavu, čestný člen České tunelářské asociace,
foto ze stavby metra v Bolzanově ulici Zdeněk Bořek
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 7/2011 vyšlo 28. 4. 2011 (8/2011 vyjde 12. 5. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_07_2011.indd 4
27.4.11 15:49