strana 4

Tři otázky pro...

informace / aktuality / zajímavosti

Současnost divize 3

n a š e FOTORE P ORTÁ Ž

PaedDr. Marii Kopečnou, ředitelku Střední průmyslové

školy stavební se sídlem v Praze 1 v Dušní ulici. Tato

SPŠS je jednou ze dvou smluvních průmyslovek, se

kterými Metrostav dlouhodobě spolupracuje.

Mohla byste ve stručnosti vaši školu představit?

Naše průmyslová škola má mnohaletou úspěšnou tradici

a velmi dobré výsledky při přípravě studentů pro výkon

povolání i další studium. Svým odborným zaměřením je

spádovou školou nejen pro Prahu, ale pro celý Středo­

český kraj. Poskytuje čtyřleté střední vzdělání v oboru

Stavebnictví ukončené maturitou. Po 1. ročníku SPŠS,

ve kterém je obsah učiva společný, se žáci specializují –

na pozemní stavby, dopravní stavby nebo vodohospodář­

ské a ekologické stavby. Součástí studia je u nás samo­

zřejmě i výuka jazyků, kde nabízíme na výběr angličtinu

nebo němčinu, volitelně i ruštinu. Žáci se také pravidelně

zúčastňují soutěží, které spoluvytvářejí předpoklady pro

další rozvoj jejich znalostí a dovedností. Od začátku příš­

tího školního roku nově nabízíme i vyšší odborné vzdělání

v akreditovaném oboru Příprava a realizace staveb, který

ukončuje absolutorium a titul DiS. Na základě akreditace

pořádáme i kurzy oceňování nemovitostí pro zájemce

s ukončeným středním či vysokoškolským vzděláním.

Jak vaše škola spolupracuje s Metrostavem?

Na základě dlouhodobé smlouvy o spolupráci nám Met­

rostav umožňuje prohlídku zajímavých a technicky nároč­

ných staveb, vaši specialisté pro nás připravují přednášky.

Žáci i studenti u vás mohou vykonávat odbornou praxi.

Bez úzké spolupráce s partnery bychom jim nemohli tak

dobře představovat novinky v oboru a skutečnou práci.

Jaké uplatnění mají absolventi vaší školy?

Po maturitě mohou jako střední technicko-hospodářští

pracovníci pracovat buď ve stavebních firmách na různých

pozicích, či přímo na stavbách třeba jako mistři. Také mo­

hou najít uplatnění v projektových kancelářích, stavebních

úřadech, organizacích zabývajících se stavební činností či

podnikat podle podmínek stanovených živnostenským zá­

konem. A to jak ve stavebnictví obecně, tak i podle zamě­

ření vystudovaného oboru. Pracovat samozřejmě mohou

i ve správních orgánech. Většina našich absolventů však

dále pokračuje ve studiu na vysoké škole. Absolventi VOŠ

budou mít v budoucnosti podobné uplatnění jako středo­

školáci, ale ve vyšších pracovních pozicích.

Pochod přes Oparno

V sobotu 30. dubna pořádá Klub českých turistů Lovosice, Metrostav, Eurovia CS a ŘSD ČR už 32. ročník

Jarního putování okolím Lovoše. Účastníci pochodu

na všech trasách, kromě 50 km, při něm projdou po rozestavěném dálničním mostě přes Oparenské údolí.

Putování začíná mezi 7. a 10. hodinou na Václavském

náměstí v Lovosicích, odkud autobus dopraví účastníky

ke startu nad Oparenským údolím. Cesta končí u chaty

Lovoš na stejnojmenném vrchu Českého středohoří.

Pěší turisté mají při pochodu na výběr trasy s délkou

6,5 km, 11 km, 15 km, 24 km, 30 km a 50 km. S výjimkou

té nejdelší všechny vedou přes unikátní obloukový most

Oparno, který na posledním dostavovaném úseku dálni­

ce D8 buduje vlastními silami naše divize 5. Pro cyklisty

jsou připraveny dvě zvláštní trasy s délkou 35 a 60 km.

Bližší podrobnosti o Jarním putování kolem Lovoše

najdete na internetové adrese www.kct.lovosice.net.

1

2

3

Přehled technologií a činností, které nabízí Metrostav,

pokračuje představením divize 3. Od letošního 1. dubna se rozrostla o část pracovníků zrušené divize 7,

a proto nově i o její vnitropodnikovou nosnou technologii – výrobu a montáž ocelových konstrukcí.

Divize 3 je divizí výrobní, která je současně zaměřena

na inženýring v segmentech občanských, průmyslo­

vých, energetických a bytových staveb. Své obchodní

zastoupení má i na východním Slovensku a v Bělorusku.

Na podporu technologie ocelových konstrukcí je novým

členem vedení divize 3 Ing. Jiří Vích, náměstek pro oce­

lové konstrukce a energetiku. Pro následující technologie

a služby zpracovává nabídky Ing. Jakub Cejnar:

Vnitropodnikové nosné technologie:

Provoz výroby a montáže ocelových konstrukcí re­

alizuje mosty, velkokapacitní nádržové systémy, složité

střešní velkoplošné konstrukce i nosné ocelové kon­

strukce různých technologických, průmyslových a skla­

dových objektů. Sídlí ve stavební zóně Horní Počernice,

kde v dvoulodní hale, na niž navazuje přípravna materiálů

a nově zbudovaná lakovna, může vyrábět až 35 m dlouhé

konstrukce s hmotností do 50 tun.

Kontaktní osoba: Petr Kadeřábek

Středisko výroby ocelových konstrukcí

Kontaktní osoba: Ing. Petr Obitko

Středisko montáže ocelových konstrukcí

Kontaktní osoba: Zdeněk Podrázský

Divizní technologie:

Konstrukce pro kabely pro pražské metro

Kontaktní osoba: Ing. Jindřich Hátle

Pro technologii svařování provádí konzultace a tvorbu

technologických postupů svářecích prací a průběžnou

i závěrečnou kontrolu svařovaných konstrukcí.

Kontaktní osoba: Ing. Peter Horbaľ

Pochvala od obyvatel

4

5

Hlavní pražské nádraží zvelebila česko-italská spolupráce a Metrostav

Železniční stanice Praha – hlavní nádraží je jednou ze vstupních bran do naší republiky. Při její rozsáhlé rekonstrukci,

kterou řídí tým divize 9, už vynikla velkolepost původní odbavovací haly (foto č. 1), kterou Metrostav postavil v letech

1971–1979. Práce na obnovení značně vybydleného podzemního prostoru zahrnuly i 9900 m³ demolic, rekonstrukce

prostor na ploše 30 000 m², vybudování 12 000 m² nových podhledů a 4800 m² prosklených stěn. Stavbaři zde

vytvořili také 64 nových prodejních míst, z nichž většinu už cestující několik měsíců využívají. Oficiální otevření haly

však čekalo až na historicky první návštěvu italského prezidenta v ČR. Při ní, 14. dubna, oba prezidenti – Václav

Klaus a Giorgio Napolitano – společné dílo italského investora, Českých drah a Metrostavu inaugurovali. Pásku s nimi

přestřihli (foto č. 2) i generální ředitel ČD Petr Žaluda (vlevo) a Mauro Moretti (vpravo), jednatel společnosti Ferrovie

Dello Stato, hlavního akcionáře firmy Grandi Stazioni ČR, která rekonstrukci nádraží zajišťuje. Slavnostní akce se

zúčastnili i naši zástupci. Mimo výrobně-technického ředitele Metrostavu Ing. Ivana Hrdiny i obchodní ředitel firmy

Jiří Procházka, MBA, a ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský (foto č. 3 zprava) a další. „Jsme rádi, že jsme touto úspěšně

dokončenou 2. a 3. etapou modernizace stanice přispěli k tomu, že se hala pražského nádraží podobá odbavovacím

plochám nádraží i letišť v jiných velkých metropolích (foto č. 4),“ řekl vedoucí projektu Ing. Michal Kaiser. „Nebyla

to vůbec jednoduchá práce, probíhala totiž za plného provozu nádraží. Abychom cestující příliš neomezovali, museli

jsme řadu stavebních činností přesouvat až do nočních hodin. Teď bychom se ale my rádi přesunuli po schodech

nahoru (foto č. 5) a s rekonstrukcí pokračovali ve Fantově budově, pro kterou se právě teď dělá realizační

projektová dokumentace.“ Kdy práce v historické secesní budově začnou, zatím investor neoznámil. Za hotové části

rekonstrukce pražského hlavního nádraží však všem, kdo se na nich podíleli, poděkoval sám český prezident.

Výročí kolébky Metrostavu III.

Metrostav spatřil světlo světa sice před 40 lety, ale každému zrození

předchází početí. V případě Metrostavu spadá početí již do roku 1968,

kdy byly Vodní stavby pověřeny generální dodávkou stavební části metra. Bylo jen otázkou času, kdy bude nutno tak velkou a významnou stavbu organizačně zabezpečit samostatným podnikem. Stalo se tak, jakmile byl schválen postup výstavby, tzv. etapizace stavby metra, a spolu

s ní i finanční objemy, plánované k prostavění v dalších letech.

Období od „početí“ po „zrození“ naší společnosti bylo velmi bouřlivé jak

společenskými proměnami, tak spory o koncepci podzemní dráhy v Praze.

V té době bylo upuštěno od tzv. podpovrchové tramvaje a její již započatá

stavba byla „za pochodu“ transformována pro potřeby metra. Metrostav

tedy dostal do vínku již rozestavěnou stavbu a spolu s ní vše, co bylo k její

další úspěšné realizaci připraveno.

Když jsme oslavovali 25. výročí založení podniku, bylo nás z těch

původních 1820 zaměstnanců ještě na 600, kteří jsme kdysi obouvali gu­

movky Vodních staveb. Kolik z nich asi zbylo dnes?

Zaměstnanci provozu inženýrských sítí pracují už několik měsíců v ulici Na Šafránce v Praze 10, kde mění

vodovodní potrubí a rekonstruují kanalizaci. O tom, že

se jim dílo daří, svědčí děkovný dopis, který dostal

starosta městské části Ing. Milan Richter.

Obyvatelé dotčení stavbou vytvořili petiční sdružení,

které jim umožnilo informovat se o stavbě a vyjadřovat

k plánovaným omezením, jež z nich pro život vyplynou.

V pondělí 4. dubna napsali svému starostovi dopis, který

poslali i všem účastníkům stavby. Z textu citujeme:

„Skončila první etapa rekonstrukce ulice Na Šafránce

– pokládka vodovodního potrubí – a lze konstatovat, že

stavba proběhla v dohodnutém termínu. Díky organizaci

práce nedošlo k žádnému narušení našich práv a komu­

nikace s firmou Metrostav byla skutečně velice dobrá.

Druhá etapa – práce na kanalizačním potrubí – začne

6. dubna. I když si uvědomujeme, že bude složitější, věří­

me, že proběhne na kvalitativně podobné úrovni.

Dosavadní řízení stavby je příkladem dobré spoluprá­

ce mezi firmou Metrostav, Úřadem MČ Praha 10 a občany.

Velice všem děkujeme. S pozdravem

Mgr. Kristián Hynek, předseda petičního výboru,

a Jiří Dohnal a Petr Fiala, členové petičního výboru.“

Pochvala pro divizi 1 je svědectvím nejen o práci jejích

zaměstnanců, ale i o dobře zvládnuté komunikaci s míst­

ními obyvateli. Potvrzuje, že Metrostav nejen ovládá svůj

obor, ale že jeho pracovníci dodržují i kodex naší firmy.

Připomeňme si ještě téměř „aktuální“ výročí

Před 20 lety, v roce 1991, docházelo k transformaci státních podniků

na akciové společnosti. Zatímco Metrostav tímto obdobím privatizace pro­

šel úspěšně, Vodní stavby se rozpadly a postupně zanikly. Toto poslední

výročí Vodních staveb patří k těm neradostným.

Abych nekončil smutně, sledujme, jak jubilující akciová společnost

Metrostav, úspěšný pokračovatel stavbařských tradic, udržuje svůj vysoký

standard, orientuje se nejen na podzemní stavby, ale stále rozšiřuje rádius

své činnosti doma i za hranicemi a výkonností přesahuje 21 miliard Kč

ročně. Má svou odnož na Slovensku, v Bělorusku, v Německu, a po Turecku

úspěšně kooperovala při stavbě silničních tunelů na Islandu a dnes staví

metro v Helsinkách. Přes současný útlum investic ve stavebnictví, zejména

v dopravní infrastruktuře, pokračuje i s výstavbou pražského metra, a to

pomocí moderních tunelovacích strojů! Cestu k dalším úspěšným jubileím

má tedy Metrostav, na rozdíl od Vodních staveb, otevřenou.

In g. K ar el M a t z ner, b ý v al ý pr ac o v ní k Vo dníc h s t a v eb

a Metrostavu, čestný člen České tunelářské asociace,

foto ze stavby metra v Bolzanově ulici Zdeněk Bořek

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 7/2011 vyšlo 28. 4. 2011 (8/2011 vyjde 12. 5. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_07_2011.indd 4

27.4.11 15:49