xxxx

28. dubna 2011 / 7 / XXIII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Vladimíra Veverky,

tajemníka Metrostavu str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Jedinou viditelnou částí Blanky bude

Trojský most str. 2

Příprava personálu Metrostavu pro

práci v zahraničí str. 2

Bytový dům vymodelovaný

regulačními limity str. 3

Intenzifikace zvyšuje provozní

parametry čističky v Litovli str. 3

Prezidenti na hlavním nádraží

Kladenští senioři mají zaručenou

vyhlídku str. 3

krátce / aktuálnĚ

Pozorná prohlídka stavby metra

Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav navštívil

1. dubna stavbu prodloužení metra z Dejvic do Motola.

Po staveništích jej provázel ředitel divize 8 Ing. Pavel

Šrámek, ředitel výstavby metra V. A Ing. Miroslav Filip

a vedoucí projektů, kteří informovali o technických

řešeních konstrukcí, časovém řízení zakázky i vlastní

realizaci. Jiří Bělohlav vyjádřil s průběhem stavby

spokojenost a zdůraznil požadavek na kvalitu prací.

Manažer roku 2010

Generální ředitel Metrostavu

Ing. Pavel Pilát získal

v soutěži Manažer roku 2010

druhý nejvyšší počet

hlasů mezi 72 finalisty.

Gratulujeme! V přehlídce

nejlepších manažerských

osobností a jejich práce v ČR Ing. Piláta předstihla pouze

Ing. Senta Čermáková ze společnosti Hewlett-Packard.

Z veletržního Brna

Stavební veletrhy Brno 2011

byly pro naše zástupce

příležitostí k prohloubení

obchodních vztahů

i k neformálním setkáním.

A to i přesto, že se jich

ani letos Metrostav přímo

nezúčastnil. Byl však partnerem tiskové konference

Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR, která v rámci IBF

proběhla 13. dubna. Naši specialisté tradičně přispěli

i do programu už 16. mezinárodního sympozia Mosty.

Pětiletá spolupráce

Ve čtvrtek 24. března se

generální ředitel Metrostavu

Ing. Pavel Pilát setkal na

pracovním obědě s řediteli

smluvních středních škol

z Prahy, Brna-Bosonoh,

Ústí n/L a Tábora, se kterými

naše společnost spolupracuje při projektu na obnovu

kvalifikovaného dělnického personálu. Ředitelé SŠ ocenili

ojedinělý přístup Metrostavu k přípravě vlastního kádru

a přínos někde už pětileté spolupráce pro jejich školy.

Nový kontakt

Po přesunu provozů

zemních prací i dopravy

a mechanizace z divize 7

do divize 4 se změnila

kontaktní adresa pro

poptávku jejich služeb na:

obchod.d4@metrostav.cz.

Provozy nabízejí demolice, přípravy území, zemní práce,

kompletní spodní stavby, běžnou i nadrozměrnou dopravu.

Změny ve slovenském Doprastavu

Od 1. dubna došlo v Doprastavu ke dvěma organizačním

změnám. Vznikl Závod Bratislava, jehož ředitelem se

stal Ing. Marián Repák, a původní bratislavské závody,

Mlynské Nivy a Petržalka, byly zrušeny. Skupinu Doprastav

doplnila také nová dceřiná společnost Doprastav Asfalt,

a.s. Jejím ředitelem byl jmenován Ing. Rastislav Löffler.

Za dar od divize 8 koupili nebulizátory

Sto tisíc korun, které pracovníci naší divize 8 vloni před

Vánocemi věnovali Klinice dětské neurologie ve Fakultní

nemocnici v Motole, posloužilo pro nákup nebulizátorů.

Tyto ultrazvukové inhalátory přeměňují léčiva na aerosol.

Inhalace je pro děti výhodnější než jiné způsoby podávání

léků. Působí totiž rychleji a k vyvolání efektu stačí menší

dávka, takže se omezují nežádoucí účinky přípravků.

Metrostav_07_2011.indd 1

Prezidenti České a Italské republiky Václav Klaus (foto vpravo) a Giorgio Napolitano slavnostně otevřeli nově zrekonstruovanou odbavovací halu železniční stanice Praha – hlavní

nádraží. Pro italskou společnost Grandi Stazioni ČR řídil její modernizaci tým Ing. Michala Kaisera z divize 9 Metrostavu. Více se dozvíte ve fotoreportáži na straně 4.

nad vodním stupněm České Vrbné klesá opona

Barborka pro tBM

Přejímkou hotového díla zahájil 30. března tým pracovníků jihočeského regionu divize 6, vedený jeho

ředitelem Miroslavem Führerem, závěrečnou část výstavby vodního stupně České Vrbné. Stavba sice skončila již počátkem loňského listopadu, od té doby zde

ale probíhal zkušební provoz, několikrát přerušený zamrzlou hladinou řeky. Seřízení a prověření hydraulických systémů a doladění řídicího modulu, který ovládá

a kontroluje plavební komoru i chod celého stupně, se

proto protáhlo. Skončilo však přesně v termínu.

Průběh přejímky odhalil jen některé drobné nedodělky

a spíš „kosmetické“ nedostatky, které se nyní napravují,

takže předávací protokol by měl být podepsán 27. dubna.

Tímto okamžikem se v podstatě uzavře jeden z nejdůle­

Od 11. dubna chrání pracovníky při ražbách metra pomocí TBM sama svatá Barbora. Její sošku i tunelovací

stroj se jménem Tonda pokřtil podle starého hornického zvyku páter Benedikt Kolaja. Vedoucí projektu

ražeb TBM Ing. David Cyroň z divize 5 Barborku umístil

do schránky před portálem tunelů na Vypichu (foto).

„S uložením Barborky si přejeme, abychom se všichni

ve zdraví sešli na konci projektu, aby stroj dobře sloužil

a aby nám vydrželo i štěstí,“ uvedl Ing. Cyroň před širo­

kým publikem, ve kterém byli kromě pracovníků divizí 5

a 8 i zástupci firem Subterra, Doprastav a Herrenknecht.

To proto, že ražeb se kvůli praxi zúčastní i dvě osádky naší

dceřiné firmy a Doprastav se podílí na výrobě tybinků.

Akce, na niž dorazil i prezident Skupiny Metrostav Jiří

Bělohlav, se zúčastnili také výrobně­technický ředitel Me­

trostavu Ing. Ivan Hrdina a ředitelé našich divizí 8, 5 a 11 –

Ing. Pavel Šrámek, Ing. Václav Soukup a Ing. Zdeněk Šev­

čík. Všichni přítomní si při pohledu na Tondu připomněli,

jak mnoho se kompletně smontovaný moderní tunelovací

stroj, který právě procházel staveništní přejímkou, liší

od svých sovětských předchůdců, s jejichž pomocí Me­

trostav budoval první tunely pražského metra.

Po ukončení přejímky a uložení sošky sv. Barbory už

sdružení našich divizí 8 a 5 nic nebránilo v zahájení ražeb

– 13. dubna Tonda vyrazil na cestu z Vypichu do Dejvic.

žitějších článků celého projektu splavnění horního toku

Vltavy v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou.

Pracovníci divize 6 se na vodní díla specializují a hned

tak je něco nepřekvapí. Přesto i pro ně byla stavba v Čes­

kém Vrbném svým způsobem mimořádná. A to nejen pro­

to, že její součástí byla rozsáhlá modernizace nejvyššího

jezu na celé Vltavě. Zdejší vodní stupeň je totiž navíc spe­

cifický tím, že kromě nové plavební komory, překonávající

zhruba sedmimetrový spád, k němu patří také hydroelek­

trárna, vodácký sportovní kanál a ochranný přístav se

sklopným mostem, jehož ocelovou konstrukci zajišťovala

naše divize 7 jako subdodávku pro firmu HOCHTIEF CZ.

A nelze zapomenout ani na prohrábku dna mezi zdejším

jezem a jeho protějškem v Hluboké nad Vltavou na plaveb­

ní hloubku 1,6 m, která byla také součástí zakázky.

„Práce v Českém Vrbném byly po technické strán­

ce velice zajímavé,“ zhodnotil stavbu Miroslav Führer.

„Nejsložitější bylo podchytit pravý jezový pilíř při stavbě

plavební komory. Byl totiž založen 5 m nad úrovní jejího

založení a museli jsme jej zajišťovat nejen tryskovou injek­

táží, pilotami s převázkami, ale i maloprofilovými pilotami,

kterými je i provrtán. Vrásky nám přidělaly také povodně.

Ta největší přišla v červnu 2010, kdy při vyhrazeném pra­

vém jezovém poli vystoupala hladina během pár hodin

do úrovně II. stupně povodňové aktivity a z našeho stave­

niště byla divoká řeka. Díky dobré spolupráci se správcem

toku a naší připravenosti však škody byly minimální.“

Novou plavební komoru, která umožní průplav lodím

s délkou až 36 m a šíří 5,5 m, tvoří železobetonová polorá­

mová konstrukce – 45 m dlouhá a 6 m široká (foto). Na jejím

dolním ohlaví jsou osazena dvacetitunová jednokřídlová

vrata s přímým prázdněním, horní uzavírají klapková vrata

s nepřímým plněním jednostranným krátkým obtokem.

Pracovníci divize 6 sice v Českém Vrbném končí, ne­

odcházejí však daleko. Jejich novým „domovem“ se stal

jez v Hluboké n/V, kde již zahájili stavbu další komory.

–rip–, foto Josef Husák

27.4.11 15:49