xxxx
28. dubna 2011 / 7 / XXIII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Vladimíra Veverky,
tajemníka Metrostavu str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Jedinou viditelnou částí Blanky bude
Trojský most str. 2
Příprava personálu Metrostavu pro
práci v zahraničí str. 2
Bytový dům vymodelovaný
regulačními limity str. 3
Intenzifikace zvyšuje provozní
parametry čističky v Litovli str. 3
Prezidenti na hlavním nádraží
Kladenští senioři mají zaručenou
vyhlídku str. 3
krátce / aktuálnĚ
Pozorná prohlídka stavby metra
Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav navštívil
1. dubna stavbu prodloužení metra z Dejvic do Motola.
Po staveništích jej provázel ředitel divize 8 Ing. Pavel
Šrámek, ředitel výstavby metra V. A Ing. Miroslav Filip
a vedoucí projektů, kteří informovali o technických
řešeních konstrukcí, časovém řízení zakázky i vlastní
realizaci. Jiří Bělohlav vyjádřil s průběhem stavby
spokojenost a zdůraznil požadavek na kvalitu prací.
Manažer roku 2010
Generální ředitel Metrostavu
Ing. Pavel Pilát získal
v soutěži Manažer roku 2010
druhý nejvyšší počet
hlasů mezi 72 finalisty.
Gratulujeme! V přehlídce
nejlepších manažerských
osobností a jejich práce v ČR Ing. Piláta předstihla pouze
Ing. Senta Čermáková ze společnosti Hewlett-Packard.
Z veletržního Brna
Stavební veletrhy Brno 2011
byly pro naše zástupce
příležitostí k prohloubení
obchodních vztahů
i k neformálním setkáním.
A to i přesto, že se jich
ani letos Metrostav přímo
nezúčastnil. Byl však partnerem tiskové konference
Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR, která v rámci IBF
proběhla 13. dubna. Naši specialisté tradičně přispěli
i do programu už 16. mezinárodního sympozia Mosty.
Pětiletá spolupráce
Ve čtvrtek 24. března se
generální ředitel Metrostavu
Ing. Pavel Pilát setkal na
pracovním obědě s řediteli
smluvních středních škol
z Prahy, Brna-Bosonoh,
Ústí n/L a Tábora, se kterými
naše společnost spolupracuje při projektu na obnovu
kvalifikovaného dělnického personálu. Ředitelé SŠ ocenili
ojedinělý přístup Metrostavu k přípravě vlastního kádru
a přínos někde už pětileté spolupráce pro jejich školy.
Nový kontakt
Po přesunu provozů
zemních prací i dopravy
a mechanizace z divize 7
do divize 4 se změnila
kontaktní adresa pro
poptávku jejich služeb na:
obchod.d4@metrostav.cz.
Provozy nabízejí demolice, přípravy území, zemní práce,
kompletní spodní stavby, běžnou i nadrozměrnou dopravu.
Změny ve slovenském Doprastavu
Od 1. dubna došlo v Doprastavu ke dvěma organizačním
změnám. Vznikl Závod Bratislava, jehož ředitelem se
stal Ing. Marián Repák, a původní bratislavské závody,
Mlynské Nivy a Petržalka, byly zrušeny. Skupinu Doprastav
doplnila také nová dceřiná společnost Doprastav Asfalt,
a.s. Jejím ředitelem byl jmenován Ing. Rastislav Löffler.
Za dar od divize 8 koupili nebulizátory
Sto tisíc korun, které pracovníci naší divize 8 vloni před
Vánocemi věnovali Klinice dětské neurologie ve Fakultní
nemocnici v Motole, posloužilo pro nákup nebulizátorů.
Tyto ultrazvukové inhalátory přeměňují léčiva na aerosol.
Inhalace je pro děti výhodnější než jiné způsoby podávání
léků. Působí totiž rychleji a k vyvolání efektu stačí menší
dávka, takže se omezují nežádoucí účinky přípravků.
Metrostav_07_2011.indd 1
Prezidenti České a Italské republiky Václav Klaus (foto vpravo) a Giorgio Napolitano slavnostně otevřeli nově zrekonstruovanou odbavovací halu železniční stanice Praha – hlavní
nádraží. Pro italskou společnost Grandi Stazioni ČR řídil její modernizaci tým Ing. Michala Kaisera z divize 9 Metrostavu. Více se dozvíte ve fotoreportáži na straně 4.
nad vodním stupněm České Vrbné klesá opona
Barborka pro tBM
Přejímkou hotového díla zahájil 30. března tým pracovníků jihočeského regionu divize 6, vedený jeho
ředitelem Miroslavem Führerem, závěrečnou část výstavby vodního stupně České Vrbné. Stavba sice skončila již počátkem loňského listopadu, od té doby zde
ale probíhal zkušební provoz, několikrát přerušený zamrzlou hladinou řeky. Seřízení a prověření hydraulických systémů a doladění řídicího modulu, který ovládá
a kontroluje plavební komoru i chod celého stupně, se
proto protáhlo. Skončilo však přesně v termínu.
Průběh přejímky odhalil jen některé drobné nedodělky
a spíš „kosmetické“ nedostatky, které se nyní napravují,
takže předávací protokol by měl být podepsán 27. dubna.
Tímto okamžikem se v podstatě uzavře jeden z nejdůle
Od 11. dubna chrání pracovníky při ražbách metra pomocí TBM sama svatá Barbora. Její sošku i tunelovací
stroj se jménem Tonda pokřtil podle starého hornického zvyku páter Benedikt Kolaja. Vedoucí projektu
ražeb TBM Ing. David Cyroň z divize 5 Barborku umístil
do schránky před portálem tunelů na Vypichu (foto).
„S uložením Barborky si přejeme, abychom se všichni
ve zdraví sešli na konci projektu, aby stroj dobře sloužil
a aby nám vydrželo i štěstí,“ uvedl Ing. Cyroň před širo
kým publikem, ve kterém byli kromě pracovníků divizí 5
a 8 i zástupci firem Subterra, Doprastav a Herrenknecht.
To proto, že ražeb se kvůli praxi zúčastní i dvě osádky naší
dceřiné firmy a Doprastav se podílí na výrobě tybinků.
Akce, na niž dorazil i prezident Skupiny Metrostav Jiří
Bělohlav, se zúčastnili také výrobnětechnický ředitel Me
trostavu Ing. Ivan Hrdina a ředitelé našich divizí 8, 5 a 11 –
Ing. Pavel Šrámek, Ing. Václav Soukup a Ing. Zdeněk Šev
čík. Všichni přítomní si při pohledu na Tondu připomněli,
jak mnoho se kompletně smontovaný moderní tunelovací
stroj, který právě procházel staveništní přejímkou, liší
od svých sovětských předchůdců, s jejichž pomocí Me
trostav budoval první tunely pražského metra.
Po ukončení přejímky a uložení sošky sv. Barbory už
sdružení našich divizí 8 a 5 nic nebránilo v zahájení ražeb
– 13. dubna Tonda vyrazil na cestu z Vypichu do Dejvic.
žitějších článků celého projektu splavnění horního toku
Vltavy v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou.
Pracovníci divize 6 se na vodní díla specializují a hned
tak je něco nepřekvapí. Přesto i pro ně byla stavba v Čes
kém Vrbném svým způsobem mimořádná. A to nejen pro
to, že její součástí byla rozsáhlá modernizace nejvyššího
jezu na celé Vltavě. Zdejší vodní stupeň je totiž navíc spe
cifický tím, že kromě nové plavební komory, překonávající
zhruba sedmimetrový spád, k němu patří také hydroelek
trárna, vodácký sportovní kanál a ochranný přístav se
sklopným mostem, jehož ocelovou konstrukci zajišťovala
naše divize 7 jako subdodávku pro firmu HOCHTIEF CZ.
A nelze zapomenout ani na prohrábku dna mezi zdejším
jezem a jeho protějškem v Hluboké nad Vltavou na plaveb
ní hloubku 1,6 m, která byla také součástí zakázky.
„Práce v Českém Vrbném byly po technické strán
ce velice zajímavé,“ zhodnotil stavbu Miroslav Führer.
„Nejsložitější bylo podchytit pravý jezový pilíř při stavbě
plavební komory. Byl totiž založen 5 m nad úrovní jejího
založení a museli jsme jej zajišťovat nejen tryskovou injek
táží, pilotami s převázkami, ale i maloprofilovými pilotami,
kterými je i provrtán. Vrásky nám přidělaly také povodně.
Ta největší přišla v červnu 2010, kdy při vyhrazeném pra
vém jezovém poli vystoupala hladina během pár hodin
do úrovně II. stupně povodňové aktivity a z našeho stave
niště byla divoká řeka. Díky dobré spolupráci se správcem
toku a naší připravenosti však škody byly minimální.“
Novou plavební komoru, která umožní průplav lodím
s délkou až 36 m a šíří 5,5 m, tvoří železobetonová polorá
mová konstrukce – 45 m dlouhá a 6 m široká (foto). Na jejím
dolním ohlaví jsou osazena dvacetitunová jednokřídlová
vrata s přímým prázdněním, horní uzavírají klapková vrata
s nepřímým plněním jednostranným krátkým obtokem.
Pracovníci divize 6 sice v Českém Vrbném končí, ne
odcházejí však daleko. Jejich novým „domovem“ se stal
jez v Hluboké n/V, kde již zahájili stavbu další komory.
–rip–, foto Josef Husák
27.4.11 15:49