28. dubna 2016 / 7 / XXVIII

Každá krev pomáhá str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ptáme se: Ing. Josefa Neuwirtha,

ředitele divize 4 str. 2

Cesta z Karlsruhe zavedla firmu

BeMo do celého Německa str. 2

Sjednocená Evropa str. 3

Developeři Metrostavu rozšiřují

komplex Palmovka Park str. 3

Inspirace pro další cestu

Přestavba IGY1 a novostavba IGY2

v Českých Budějovicích str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

MIPIM Awards 2016 pro ELI Beamlines

Laserové centrum ELI Beamlines v Dolních Břežanech

zvítězilo na veletrhu v Cannes v soutěži MIPIM Awards

v kategorii Průmyslové a logistické nemovitosti. Pod

vedením Ing. Tomáše Vašuta z divize 3 komplex postavilo

sdružení, v němž firmu zastupovala i divize 9.

Sacre Coeur²

Residence Sacre Coeur²

prošla 29. března závěrečnou

prohlídkou v kolaudačním

řízení. Ocelářům, betonářům

i ostatním pracovníkům

Metrostavu, které řídil

tým Ing. Filipa Křesťana

z divize 9, za to 7. dubna za přítomnosti Ing. Petra

Zábského, ředitele divize 9, poděkoval také zástupce

investora Ing. Robert Pavelka ze společnosti SATPO.

Každá pochvala potěší, veřejná zvlášť

Na facebookovém profilu Metrostavu se pod videem

průletu hotovou částí tunelu Ejpovice objevila 31. března

pochvala od návštěvníka DK: „Najlepsza strona firmy

budowlanej jaką widziałem. Pozdrowienia z Polski.“

Pochvala jistě potěšila nejen pracovníky útvaru vztahů

k veřejnosti, kteří internetové výstupy firmy spravují.

Dispečink pro SŽDC

Správa železniční dopravní

cesty (SŽDC) 7. dubna

slavnostně ukončila výstavbu

Centrálního dispečerského

pracoviště (CDP) v Praze

na Balabence. Akce se

zúčastnil i generální ředitel

Metrostavu Ing. Pavel Pilát a ředitel divize 3 Ing. Martin

Plch. Výstavbu řídil tým Ing. Stanislava Červeného.

Metrostav v Polsku nejen staví

Divize 4, která v současnosti pracuje v Polsku na dvou

dopravních stavbách, se stala partnerem výstavy fotografií

Václava Havla. Proběhne od 19. května do 22. června

v Evropském centru solidarity v Gdaňsku.

Nejatraktivnější zaměstnavatel

V kariérním průzkumu společnosti Universum, kterého se

letos v Česku zúčastnilo téměř 14 500 vysokoškolských

studentů, získal Metrostav prvenství v kategorii Best in

Industry 2016/Construction/Engineering. Celkově byl pátý.

Třináctý ročník Programové konference Metrostavu

– TEK 2016 – se uskutečnil 13. dubna v kongresovém

centru pražského hotelu Olympik. Díky hostům i filmovému dokumentu se při něm více než 330 manažerů

nejprve seznámilo s významnými milníky 45leté historie firmy. Po ohlédnutí do minulosti nastal čas na představení vybraných projektů či technologií nedávné

doby, na posouzení současnosti a nastínění strategie

pro budoucnost. Vedení společnosti tradičně ocenilo

nejlepší pracovníky roku 2015 a generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát konferenci uzavřel prvními

výsledky průzkumu spokojenosti zaměstnanců.

TEK 2016 otevřely vzpomínky pamětníků – předsedy

dozorčí rady Metrostavu Ing. Jindřicha Hesse, Ph.D.,

(titulní foto uprostřed) a prezidenta Svazu podnikatelů

ve stavebnictví v ČR Ing. Václava Matyáše. Přiblížili zejména dobu, kdy se měnilo společenské uspořádání v zemi, což mělo samozřejmě dopad i na historii Metrostavu.

Ing. Hess (malé foto) připomněl: „V roce 1989 měl

Metrostav tisíc techniků, čtyři tisíce dělníků a vlastními

silami budoval ročně až sedm kilometrů traťových tunelů

metra a 800 metrů staničních. Přes 99 % objemu prostavěl v Praze, 88 % představovalo metro a Strahovský

tunel. Když se nám otevřely dveře do světa, věděli jsme,

že chceme udržet silný podnik schopný provádět velké

projekty. Ve strategii jsme si kromě toho vytyčili nutnost

naučit se získávat zakázky mimo metro – první byly výstavba budovy Sazky a rekonstrukce Lichtenštejnského

paláce –, dostat se mimo Prahu a rozvinout marketing.“

Tlak na rozpad velkých státních podniků byl v té době

enormní, proto vedení Metrostavu jako jedno z prvních

zažádalo o převedení na státní akciovou společnost, což

se v roce 1991 zdařilo. Ing. Hess promluvil i o privatizaci

Metrostavu a spolupráci se slovenským Doprastavem.

Jeho vzpomínky doplnil Ing. Matyáš o charakteristiku

tehdejšího vnějšího prostředí, kde zmínil období vstupu

zahraničních investorů na český trh a zdůraznil velmi negativní dopad zrušení ministerstva stavebnictví. V závěru

okomentoval vývoj stavebního trhu od roku 1994 a zmínil

i dnešní stav oboru – nestabilitu státního rozpočtu, nepřipravenost projektů a problémy s legislativou i s EIA.

K tomu, co znamená Metrostav, Ing. Matyáš řekl:

„Vnímám ho jako sebevědomou

společnost, komplexně vybavenou

a s jasnou filozofií i strategií

do budoucna. Jeho výkony v zahraničí

oslovují celé české stavebnictví.“

„Minulost byla krásná a měla by inspirovat budoucnost. Aby firma pokračovala úspěšně dál, musí chtít něco

dokázat. Měla by si udržet charakter profesně ‚rodinného

podniku‘ s dlouhodobě věrnými zaměstnanci, kteří ponesou svou osobní zodpovědnost. To je jediná správná

cesta, po které Metrostav může pokračovat, a já jsem

přesvědčen, že po ní už jde,“ uzavřel Ing. Hess.

První část konference zakončil dokument složený

z historických záběrů a časosběrných filmů ze staveb Metrostavu od 70. let minulého století až do dnešních dnů.

Více o TEK 2016 na stranách 2 a 4

Pohled zpět i dopředu

Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto)

na TEK 2016 zhodnotil výsledky minulého roku a promluvil i o výhledu společnosti do budoucna.

„Výkony i hospodářský výsledek Metrostavu byly

v roce 2015 vzhledem k situaci na trhu dobré,“ řekl

Ing. Pilát a připojil své hodnocení divizí. Ocenil, že propad na domácím trhu se Metrostavu podařilo eliminovat

růstem obratu v zahraničí a na Slovensku, kde podíl výkonů od roku 2011 stoupl na 11 procent. „S růstem počtu

podaných nabídek a získaných projektů ale bohužel roste

i podíl neúspěšných a ztrátových zakázek, které musíme

do budoucna minimalizovat,“ okomentoval situaci Ing. Pilát a projev doplnil o informace týkající se investování

do vlastních kapacit, rozvoje personálu a provedených

obměn na vyšších manažerských pozicích.

Na závěr konference odkázal na společné hodnoty,

které Metrostav ctí a sdílí po několik pracovních generací:

profesionalitu, důvěryhodnost a stabilitu. „Profesionalita

je nejen o schopnosti provádět kvalitní stavební díla, ale

i o zvládání náročné spolupráce s našimi partnery s profesní ctí. Dobrá práce by měla pro nás být synonymem

pro 100% kvalitu. Té lze dosáhnout, a zvlášť v dnešní

době, jedině sehraností celého týmu – tedy nás všech,“

sdělil Ing. Pilát. Zmínil také dílčí výsledky průzkumu

spokojenosti zaměstnanců, který v Metrostavu proběhl

minulý měsíc: „V Metrostavu se léta traduje, že zde pracují

‚srdcaři‘. Lidé, kteří jsou loajální k firmě, váží si své práce

a odvádějí ji nejlépe, jak umějí. Velmi mě těší, že průzkum

potvrdil, že tomu tak skutečně je.“

Nejnovější úspěch ve Finsku

Metrostav získal další zakázku v Helsinkách – raziči

divize 5 vedení týmem Ing. Aleše Gotharda zde už brzy začnou prodlužovat metro. Zakázka, na níž budou

opět pracovat ve sdružení s místní firmou DESTIA,

zahrne zejména ražbu dvou tunelů v úhrnné délce

2770 m a stanice Espoonlahti. Smlouvu o provedení

díla podepsali 18. dubna v Helsinkách (foto zprava)

Matti Kokkinen, generální ředitel investora, kterým je

Länsimetro, Minna Heinonen, viceprezidentka DESTIA,

a obchodní náměstek divize 5 Ing. Jan Kvaš, MBA.

Metrostav_07_2016.indd 1

Ing. Jindřich Hess, Ph.D., pracoval od roku 1963 jako

mistr u Vodních staveb, po roce 1971 spojil profesní

život s Metrostavem. Začínal na Pankráci jako hlavní

stavbyvedoucí ražených tunelů metra C, byl technickým

i výrobním náměstkem firmy a od roku 1988

podnikovým ředitelem. Po vzniku akciové společnosti

byl v roce 1991 zvolen předsedou jejího představenstva

a stal se generálním ředitelem Metrostavu. Z funkce

odstoupil roku 2001, aby ve společnosti pracoval

na jiných pozicích. Dnes je předsedou dozorčí rady.

25.04.16 10:20