28. dubna 2016 / 7 / XXVIII
Každá krev pomáhá str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ptáme se: Ing. Josefa Neuwirtha,
ředitele divize 4 str. 2
Cesta z Karlsruhe zavedla firmu
BeMo do celého Německa str. 2
Sjednocená Evropa str. 3
Developeři Metrostavu rozšiřují
komplex Palmovka Park str. 3
Inspirace pro další cestu
Přestavba IGY1 a novostavba IGY2
v Českých Budějovicích str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
MIPIM Awards 2016 pro ELI Beamlines
Laserové centrum ELI Beamlines v Dolních Břežanech
zvítězilo na veletrhu v Cannes v soutěži MIPIM Awards
v kategorii Průmyslové a logistické nemovitosti. Pod
vedením Ing. Tomáše Vašuta z divize 3 komplex postavilo
sdružení, v němž firmu zastupovala i divize 9.
Sacre Coeur²
Residence Sacre Coeur²
prošla 29. března závěrečnou
prohlídkou v kolaudačním
řízení. Ocelářům, betonářům
i ostatním pracovníkům
Metrostavu, které řídil
tým Ing. Filipa Křesťana
z divize 9, za to 7. dubna za přítomnosti Ing. Petra
Zábského, ředitele divize 9, poděkoval také zástupce
investora Ing. Robert Pavelka ze společnosti SATPO.
Každá pochvala potěší, veřejná zvlášť
Na facebookovém profilu Metrostavu se pod videem
průletu hotovou částí tunelu Ejpovice objevila 31. března
pochvala od návštěvníka DK: „Najlepsza strona firmy
budowlanej jaką widziałem. Pozdrowienia z Polski.“
Pochvala jistě potěšila nejen pracovníky útvaru vztahů
k veřejnosti, kteří internetové výstupy firmy spravují.
Dispečink pro SŽDC
Správa železniční dopravní
cesty (SŽDC) 7. dubna
slavnostně ukončila výstavbu
Centrálního dispečerského
pracoviště (CDP) v Praze
na Balabence. Akce se
zúčastnil i generální ředitel
Metrostavu Ing. Pavel Pilát a ředitel divize 3 Ing. Martin
Plch. Výstavbu řídil tým Ing. Stanislava Červeného.
Metrostav v Polsku nejen staví
Divize 4, která v současnosti pracuje v Polsku na dvou
dopravních stavbách, se stala partnerem výstavy fotografií
Václava Havla. Proběhne od 19. května do 22. června
v Evropském centru solidarity v Gdaňsku.
Nejatraktivnější zaměstnavatel
V kariérním průzkumu společnosti Universum, kterého se
letos v Česku zúčastnilo téměř 14 500 vysokoškolských
studentů, získal Metrostav prvenství v kategorii Best in
Industry 2016/Construction/Engineering. Celkově byl pátý.
Třináctý ročník Programové konference Metrostavu
– TEK 2016 – se uskutečnil 13. dubna v kongresovém
centru pražského hotelu Olympik. Díky hostům i filmovému dokumentu se při něm více než 330 manažerů
nejprve seznámilo s významnými milníky 45leté historie firmy. Po ohlédnutí do minulosti nastal čas na představení vybraných projektů či technologií nedávné
doby, na posouzení současnosti a nastínění strategie
pro budoucnost. Vedení společnosti tradičně ocenilo
nejlepší pracovníky roku 2015 a generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát konferenci uzavřel prvními
výsledky průzkumu spokojenosti zaměstnanců.
TEK 2016 otevřely vzpomínky pamětníků – předsedy
dozorčí rady Metrostavu Ing. Jindřicha Hesse, Ph.D.,
(titulní foto uprostřed) a prezidenta Svazu podnikatelů
ve stavebnictví v ČR Ing. Václava Matyáše. Přiblížili zejména dobu, kdy se měnilo společenské uspořádání v zemi, což mělo samozřejmě dopad i na historii Metrostavu.
Ing. Hess (malé foto) připomněl: „V roce 1989 měl
Metrostav tisíc techniků, čtyři tisíce dělníků a vlastními
silami budoval ročně až sedm kilometrů traťových tunelů
metra a 800 metrů staničních. Přes 99 % objemu prostavěl v Praze, 88 % představovalo metro a Strahovský
tunel. Když se nám otevřely dveře do světa, věděli jsme,
že chceme udržet silný podnik schopný provádět velké
projekty. Ve strategii jsme si kromě toho vytyčili nutnost
naučit se získávat zakázky mimo metro – první byly výstavba budovy Sazky a rekonstrukce Lichtenštejnského
paláce –, dostat se mimo Prahu a rozvinout marketing.“
Tlak na rozpad velkých státních podniků byl v té době
enormní, proto vedení Metrostavu jako jedno z prvních
zažádalo o převedení na státní akciovou společnost, což
se v roce 1991 zdařilo. Ing. Hess promluvil i o privatizaci
Metrostavu a spolupráci se slovenským Doprastavem.
Jeho vzpomínky doplnil Ing. Matyáš o charakteristiku
tehdejšího vnějšího prostředí, kde zmínil období vstupu
zahraničních investorů na český trh a zdůraznil velmi negativní dopad zrušení ministerstva stavebnictví. V závěru
okomentoval vývoj stavebního trhu od roku 1994 a zmínil
i dnešní stav oboru – nestabilitu státního rozpočtu, nepřipravenost projektů a problémy s legislativou i s EIA.
K tomu, co znamená Metrostav, Ing. Matyáš řekl:
„Vnímám ho jako sebevědomou
společnost, komplexně vybavenou
a s jasnou filozofií i strategií
do budoucna. Jeho výkony v zahraničí
oslovují celé české stavebnictví.“
„Minulost byla krásná a měla by inspirovat budoucnost. Aby firma pokračovala úspěšně dál, musí chtít něco
dokázat. Měla by si udržet charakter profesně ‚rodinného
podniku‘ s dlouhodobě věrnými zaměstnanci, kteří ponesou svou osobní zodpovědnost. To je jediná správná
cesta, po které Metrostav může pokračovat, a já jsem
přesvědčen, že po ní už jde,“ uzavřel Ing. Hess.
První část konference zakončil dokument složený
z historických záběrů a časosběrných filmů ze staveb Metrostavu od 70. let minulého století až do dnešních dnů.
Více o TEK 2016 na stranách 2 a 4
Pohled zpět i dopředu
Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto)
na TEK 2016 zhodnotil výsledky minulého roku a promluvil i o výhledu společnosti do budoucna.
„Výkony i hospodářský výsledek Metrostavu byly
v roce 2015 vzhledem k situaci na trhu dobré,“ řekl
Ing. Pilát a připojil své hodnocení divizí. Ocenil, že propad na domácím trhu se Metrostavu podařilo eliminovat
růstem obratu v zahraničí a na Slovensku, kde podíl výkonů od roku 2011 stoupl na 11 procent. „S růstem počtu
podaných nabídek a získaných projektů ale bohužel roste
i podíl neúspěšných a ztrátových zakázek, které musíme
do budoucna minimalizovat,“ okomentoval situaci Ing. Pilát a projev doplnil o informace týkající se investování
do vlastních kapacit, rozvoje personálu a provedených
obměn na vyšších manažerských pozicích.
Na závěr konference odkázal na společné hodnoty,
které Metrostav ctí a sdílí po několik pracovních generací:
profesionalitu, důvěryhodnost a stabilitu. „Profesionalita
je nejen o schopnosti provádět kvalitní stavební díla, ale
i o zvládání náročné spolupráce s našimi partnery s profesní ctí. Dobrá práce by měla pro nás být synonymem
pro 100% kvalitu. Té lze dosáhnout, a zvlášť v dnešní
době, jedině sehraností celého týmu – tedy nás všech,“
sdělil Ing. Pilát. Zmínil také dílčí výsledky průzkumu
spokojenosti zaměstnanců, který v Metrostavu proběhl
minulý měsíc: „V Metrostavu se léta traduje, že zde pracují
‚srdcaři‘. Lidé, kteří jsou loajální k firmě, váží si své práce
a odvádějí ji nejlépe, jak umějí. Velmi mě těší, že průzkum
potvrdil, že tomu tak skutečně je.“
Nejnovější úspěch ve Finsku
Metrostav získal další zakázku v Helsinkách – raziči
divize 5 vedení týmem Ing. Aleše Gotharda zde už brzy začnou prodlužovat metro. Zakázka, na níž budou
opět pracovat ve sdružení s místní firmou DESTIA,
zahrne zejména ražbu dvou tunelů v úhrnné délce
2770 m a stanice Espoonlahti. Smlouvu o provedení
díla podepsali 18. dubna v Helsinkách (foto zprava)
Matti Kokkinen, generální ředitel investora, kterým je
Länsimetro, Minna Heinonen, viceprezidentka DESTIA,
a obchodní náměstek divize 5 Ing. Jan Kvaš, MBA.
Metrostav_07_2016.indd 1
Ing. Jindřich Hess, Ph.D., pracoval od roku 1963 jako
mistr u Vodních staveb, po roce 1971 spojil profesní
život s Metrostavem. Začínal na Pankráci jako hlavní
stavbyvedoucí ražených tunelů metra C, byl technickým
i výrobním náměstkem firmy a od roku 1988
podnikovým ředitelem. Po vzniku akciové společnosti
byl v roce 1991 zvolen předsedou jejího představenstva
a stal se generálním ředitelem Metrostavu. Z funkce
odstoupil roku 2001, aby ve společnosti pracoval
na jiných pozicích. Dnes je předsedou dozorčí rady.
25.04.16 10:20