Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 2
Cesta zKarlsruhe vedla docelého Německa
Pracovníci oddělení speciálního zakládání firmy BeMo
Tunnelling (BeMo) vespolupráci s českým Zakním
staveb úspěšně dokoili většinu prací nastavbě leh-
ho metra vKarlsruhe. Dobrá kvalita idodržení ter-
mínu jim umožnily vyrazit zaprací pocelém Německu.
Pro připomenutí – natrase dlouhé 4,6 km zahrnovala
stavba vKarlsruhe vybudování osmi podzemních stanic,
1,6 km hloubených tunelů a2,3 km tunelu raženého po-
mocí NRTM vkesonu aTBM. Práce speciálho zakládání
(foto) se týkaly především stanic a hloubeného tunelu
od Ettlinger Tor směrem na jih včetně tří nájezdových
avýjezdových ramp. Jednotlivé stavební úseky zde muse-
ly být vodonepropustně usněny vzhledem kegeologic-
kým poměrům, propustmu podloží ahladině podzemní
vody někde jen tři metry pod terénem. Základní koncept
řešení stavebních jam spočíval vezhotovení jejich obvo-
dového pláště zpodzemních sn nebo štovnic kotve-
ných v několika úrovních pramencovými kotvami. Dno
utěsnila trysková injektáž vyztužená tahovými tyčemi,
která současně rozpínala paty konstrukcí po obvodu.
Postup výstavby metra nebyl vevšech úsecích stejný.
Odvýchodu kzápadu, mezi Durlacher Tor aMühlburger
Tor, stavbaři nejprve budovali stanice anájezdové rampy.
Podokončení prací speciálního zakládání provedli stropní
železobetonové konstrukce stanic metodou Cut and Co-
ver arazicí štít je projížl. Vjní ose tví velkou část
úseku hloubený tunel, jehož konstrukce byly vestavěny
dovodonepropustně usněných jam. Vúseku mezi stani-
cemi Markplatz aEttlinger Tor zmonolitnila štěrkopískové
základové lože chemická injektáž – právě v tomto více
než 250 m dlouhém úseku probíhá odzátku roku 2016
ražba tunelu metodou NRTM vkesonu.
Kromě projektu vKarlsruhe pracovali kolegové zod-
lení speclního zakní BeMo i na dalších němec-
kých zakázkách, především v tunelech Bad Cannstatt
i projektu Stuttgart 21 pro Deutsche Bahn avtunelu
Zierenberger uKasselu. Pro Max-Delbrück-Centrum für
Molekulare Medizin Humboldtovy univerzity v Berlíně
samostatně provedli kotvené stěny stavební jámy atrys-
kovou injektáž jeho dna. Také navěině těchto projek
BeMo spolupracovalo se společností Zakládání staveb.
Velkým úspěchem BeMo byl v eznu 2016 podpis
smlouvy sberlínským senátem na realizaci části měst-
ského silničního okruhu A100 ve čtvrti Berlin-Treptow,
kde firma uspěla ve sdrení se spolností Heitkamp
Ingenieur und Kraftwerksbau. Pce speciálho zakládá-
ní zde zahrnou velký rozsah podzemních stěn, těsnicích
injektáží dna, prací kotvich i daích v objemu kolem
15milionůeur. Izde bude BeMo spolupracovat s kolegy
ze Zakládání staveb a zužitkuje tak synergické výhody
Skupiny Metrostav. Zdař Bůh!
Robert Dostál, foto archiv BeMo
Každá krev pomáhá
Vsouvislosti sMetrostavem noviny převážně zmují
muže – vefirmě jich totiž pracuje téř 83 %. Přesto
8.dubna najubilejní 20. akci Daruj krev s Metrosta-
vem dorazilo víc dívek a žen. Poděkoní ale samo-
zřejmě paí všem, protože život zachrání kdá krev.
Zdravotci z ÚVN odebrali zaměstnancům Metro-
stavu, několika kolegům zMetrostavů Facility (foto č. 1)
iDevelopment azástupci Subterry celkem přes 20 litrů kr-
ve. Vedoucí odběrového týmu MUDr.Michaela Kořánová
(foto č. 2) byla překvape: „Jsem uvás poprvé amusím
říct, že je to jedna znejlépe organizovaných akcí, nakte-
rých jsem kdy byla. Vše probíhá hladce, nejsou žádné
fronty, žádné kolapsy, dárci jsou poučení adva nac pro-
jevili zájem darovat kostní dřeň! Tento výjezd je tak velmi
úspěšný.“ Všichni, kdo dobrovolně darovali krev (foto
č.3), si mohli poodru odpočinout umalého oerstvení
(foto č. 4). Aby nabrali energii, pošil je isesičky (foto
č.5) originální zákusek (foto č. 6). Nashledanou příště!
Ing.Josefa Neuwirtha,
ředitele divize 4
Ing.Neuwirth změnil zaměstnavatele jen jednou vži-
votě – po 28 letech praxe v kolektivu působícím pod
emi různými firemními jmény nastoupil před 16 lety
doMetrostavu, kde přijal výzvu vybudovat specializo-
vanou divizi dopravho stavitelství. Otom, že se mu
úkol podařil, svědčí i ocenění Osobnost Metrostavu,
které převzal naletošní konferenci TEK.
Co pro vás titul Osobnost Metrostavu znamená?
Pošil mě. Ulalo mi radost, že si firma váží mé práce
acení si jí. Sám bych ale mnoho nedokázal. Podporovalo
mě vedení, kolegové zjiných divizí či centrály avnepo-
slední řadě se oúspěch zasloili mí spolupracovníci.
Divizi 4 jste vystavěl na„zelené louce“. Jak vznikala?
Nebylo to lehké. Je to patrné izrozhovorů, které vyšly
v novinách Metrostavu – první pár měců po založení
divize a druhý po 10 letech činnosti. Když je teď čtu,
dokládají, že jsme měli už odzátku správně vytenou
strategii, ato mě těší. Všechno, očem jsem mluvil, se po-
tvrdilo. Hned nazátku bylo třeba obtížné najít zast-
nance – zkení praktici už byli rozebráni. Většina našich
techniků, a to ich, kteří dnes působí ve významných
funkcích, us zínala jako čerství absolventi staveb-
ní fakulty ČVUT nebo jako její studenti. Snažil jsem se
znich vybrat ty samostatné, kteří vědí, co ajak by chtěli
lat, měli zájem oobor ahledali další mnosti vzdělání
ipraxe, třeba vzahraní. Jak se pak divize zvětšovala,
roovaly se vní pozice aschopní mladí kolegové měli
možnost stát se idříve než ve30 letech nástky nebo
vedoucími projektů. Stále chceme, aby všichni lidé byli
us spokojení, proto kladu důraz naátelskou atmosfé-
ru iochotu spolupracovat aslet zkenosti. Sice jsme
se sněkým museli rozloučit, protože nám nevyhovoval,
daí jsme bohužel museli při hluboké recesi oboru pro-
pustit. Většina je ale divizi 4 věr.
Jaká tedy je divize 4 dnes aco umí?
Vdivizi je nás kolem 520, ztoho asi 110 techniků má pol-
skou státní příslušnost aosm slovenskou, adosahujeme
ročního obratu větší stavební firmy. Umíme vlastními
silami stat nejen mosty, se kterými jsme zínali, ale
iprovát zemní práce. Díky nevným velkým investicím
pokládáme cementobetonové iasfaltové povrchy vozovek
aktomu máme geodety, dopravu amechanizaci isprávu
inventárho materlu. Dokážeme tedy postavit dálnici
nebo silnici odAdoZ, svýjimkou specializovaných prací,
nakteré si ale subdodavatele najímá ikonkurence. Jediné,
co nás limituje, je nedostatek zdrojů asfaltových směsí.
Doprastav Asfalt sice disponuje řetězcem obaloven, kte-
ré pokrývají velkou část Slovenska, ale us firma BES
prakticky stí sama položit vše, co její obalovny vyrobí.
Odlišuje se podle vás Metrostav odkonkurence?
Je u nás nejtší stavební společností a není součás
žádného nadnárodního koncernu. To má tu výhodu, že
firma není pouhou investicí ajejí vedení podporuje daí
rozvoj ifinaně. Myslím si, že inaše vzájemné vztahy
jsou korektjší, serióznější a dlouhodobější než jinde.
Nac nejsme vpodnikání omezeni regionem jako poboč-
ky zahraničních firem amůžeme podnikat kdekoli vcizině.
Loni jste byli úsšní vPolsku. Jak vidíte letošek?
Zatím se zdá, že tamější obrat dosáhne asi 60 % celkové-
ho. Ikdyž nás úschy vPolsku těší, velkým problémem
stává situace vČesku anaSlovensku, které stále přiřa-
zujeme kdocímu trhu. VPolsku totiž máme jen 25na-
šich pracovků, knim přes stovku Poláků aichni ří
stavby inženýrským způsobem. Zbylých asi 220 techniků,
kolem 180 dělků astroje závisí nadomách zazkách.
Potřebujeme proto kolem dvou miliard korun obratu tvořit
doma. Vzhledem ke stavu českého dopravního staveb-
nict, legislativě aproblémům sEIA nás tak vnejbližších
letech čeká těžké období. Chceme si během něj připravit
vPolsku asi 20 absolventů, aby získali zkenosti abyli
ipraveni plnit úkoly, až se situace zlepší. Rád bych vMe-
trostavu ještě pár let zůstal, moje práce se mi líbí abaví
mě. Věřím proto, že se nám vdivizi bude inadále dařit.
strana 2
PME SE
1
Technický atechnologický rozvoj společnosti
Odbornou část TEK uvedl výrobně-technický ředitel
Ing.Ivan Hrdina (foto č. 1) přehledem nejležitějších
technologií, které Metrostav ovdá. Pět dalších kole-
gů (foto č. 2) poté představilo vybranéprojekty.
Mezi technologiemi, které Metrostav rozjí, vzbudily
největší zájem scmata razicích štítů odnemechanizo-
vaho zmetra I.C asovětského mechanizovaného tune-
lovacího kompletu zmetra I.A přes alternativu nemecha-
nizovaného štítu pro Strahovský tunel až poTondu, Adélu
aViktorii – nejmoderí TBM soasnosti. Ing.Hrdina
zmínil mimo jiné i vysouvané tunely metra IV.C1 pod
Vltavou, předpjaté betonové nádrže vLoukově, výměnu
kotlů v Prunéřově, most Opárno, Trojský most a lávku
vČelákovicích – konstrukce, kjejichž výstavbě Metrostav
použil vlastní patenty askal zaně iřadu ocenění.
Výrobní náměstek divize 4 Ing.Pavel Kout se vpro-
jevu věnoval výrobním kapacitám divize. Významná byla
zpva zmiňující druhou sestavu finerů naCB kryt, sníž
budou moci silničáři pracovat už začátkem května.
Ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc promluvil o výstav
rozsáhlé Residence Garden Towers se 700 byty ascel-
kovým obestam prostorem 276092 m
2
. Naroč-
m projektu pracovali divizní betoři, ktí dobed
splochou 205435 m
2
uložili 38045 m
3
betonu a3387 tun
oceli. V konferením sále byl k vidění i model komplexu.
Vedoucí projektu Jan Mráz představil výstavbu regi-
onálního centra zpracování odpadů Karlovarského kraje.
Divize 9 ji prodí vesdružení seSubterrou atechnologie,
ž komplex vybaví, bude první svého druhu vrepublice.
Snovinkami se setkávali ipracovníci divizí 3 a9, když
vedení Ing.Tošem Vašutem řídili vesdrení stavbu
výzkumného laserového centra ELI Beamlines vDolních
anech. Poradili si přitom svelkým množstvím zn,
které vyřešilo 11 dodatků kesmlouvě a336 pokynů pro
stavbu. Mohutné železobetonové konstrukce, ty stínící
zbetonu oobjemové hmotnosti 3450 kg/m
3
, provedli be-
tonáři divize 6. „Abychom dílo vyfakturovali, bylo potřeba
15600 podpisů na1300 fakturačních oddílech. Během
projektu jsme také podepsali více než 1000 protoko
odsouhlasení vzorků včetně ukázky kuku zeminy,“ uvedl
vzávěru Ing.Vut.
Technickou část konference uzavřelo vystoupení
Ing.Pavla Djuga zdivize 5, který pomocí schémat ifo-
tografií přiblížil stavbu tunelu Joberg v Norsku. Pod
vedením Ing. Ivana Piršče tam pracovci divize 5 vy-
razí téměř 2 km silnho tunelu metodou Drill & Blast
a90 m v obtížm geologickém prosedí pomocí No
rakouské tunelovací metody, což bude její vůbec prv
použití vNorsku. Kprorážce tunelu Joberg by mělo dot
už vpolovině letošního července.
2
1
2
3
4
5
6
Metrostav_07_2016.indd 2 25.04.16 10:20
Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2016, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (434 ms)

Rendering Strana 3 (102601): (0/1) (428 ms)

Rendering Strana 2 (102599): (0/1) (473 ms)

Rendering Strana 1 (102597): (0/1) (472 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2957/vth118933-1.jpg

 i2957/vth118935-1.jpg

 i2957/bg102599.svg

 i2957/vth118937-1.jpg

 i2957/vth118943-1.jpg