strana 3

Pacienty vystřídali v lázních stavbaři

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Developeři Metrostavu rozšiřují Palmovka Park

Prostranství mezi pražským sídlem Metrostavu a továrním komínem u Libeňského mostu ožije do konce

roku 2016 čilým stavebním ruchem. Metrostav Development zde totiž už brzy zahájí výstavbu objektů

Palmovka Open Park (POP) III a IV a rekonstrukci

památkově chráněné tovární haly označované jako

POP 0. Stavbu podle návrhů ateliéru Aulík Fišer Architekti povede tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3.

„Hlavním kladem nového komerčního projektu je jeho

umístění. Brownfield s vyhořelou výrobní halou proměníme v moderní administrativní komplex s výbornou

dopravní dostupností. Opravený, památkově chráněný

průmyslový objekt a tovární komín ponechají místu autentické prvky (vizualizace č. 1), které většina dnes otevíraných kancelářských areálů postrádá,“ říká obchodní

ředitel Metrostavu Development Ing. Ondřej Buršík.

Tři budovy – POP III, IV a 0 – nabídnou 26 000 m² kancelářských, maloobchodních a skladových ploch s efek-

2

3

tivně využitelnými půdorysy, které flexibilně umožní kombinovat open space s klasickými uzavřenými kancelářemi.

Tomu budou odpovídat i možnosti variantního umístění

a dispozice sociálních zařízení a kuchyněk.

POP

III

IV

0

Pronajímatelná plocha

9720 m2

14 425 m2

1855 m2

Pro chlazení objektů POP projektant navrhl chladicí

trámy kombinovatelné s dalšími technologiemi podle potřeb klienta. Topení vyřeší podlahové konvektory. K jistotě

při zásobování energií přispěje náhradní zdroj.

Protože se areál nachází v záplavovém území Rokytky,

je v objektu POP III navržen keson pro uložení technologií.

Součástí projektu jsou i opatření umožňující použití mobilních protipovodňových stěn.

V rekonstruované POP 0 najde místo jídelna a kavárna, možná i minipivovar. Budovy s certifikátem Bream

Excelent by měly zahrnovat také kolárny a sprchy pro cyklisty, zásuvky pro nabíjení elektromobilů a venkovní wifi.

Do objektu POP IV budou moci vjíždět i vozidla na LPG.

Pro odpočinek zaměstnanců či pořádání neformálních

setkání poslouží střešní terasy se sadovými úpravami.

Jako bonus architekti přidali velkorysé vstupní prostory,

zajímavě řešený parter s vodními prvky, zelení a drobnou

architekturou v nově založeném parku mezi Libeňským

mostem a projektem Palmovka Open Park (viz. č. 2).

Martina Vampulová, ilustrace archiv stavby

1

2

METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE

Zdroj Metrostav Development

Střešní konstrukci haly POP 0 z 20. let 20. století (viz.

č. 3) tvoří Stephanova soustava – obloukové příhradové

nosníky tesařského mistra Stephana z Düsseldorfu,

který zkombinoval l’Ormeho a Emyho skruže (noviny

č. 6/2013), provedl z nich horní a dolní pásy oblouku

a mezi ně umístil příhradovinu z latí nebo prken.

Oblouky, jež po statické stránce tvoří dvoukloubové

či tříkloubové vazby, se obvykle kladly 4 až 5 m od sebe

a zastřešovaly se jimi stavby až do rozpětí 60 m.

obchodního centra IGY1, jeho nástavbu pro multikino

s devíti sály a rekonstrukci obvodového pláště. Součástí

díla je i souběžná výstavba polyfunkčního objektu IGY2,

který na celkové ploše 7765 m² v přízemí i patře nabídne

47 variabilních pronajímatelných jednotek pro obchody

či služby a 215 parkovacích stání ve 3. a 4. nadzemním

podlaží. Obě budovy, které odděluje Pekárenská ulice,

spojí v úrovni 2. podlaží dvě široké kryté lávky.

Ing. Vlasák, který v současnosti dokončuje přestavbu

kotelny na administrativní budovu v pražských Radlicích,

k projektu v Budějovicích uvedl: „Práce na novostavbě

IGY2 jsme už začali, do IGY1 nastoupíme v červenci.

Při zachování jeho plného provozu ve dvou obchodních

podlažích budeme ve třetím, kde jsou na střeše nástavby,

provádět masivní demolice a později osazovat nové těžké

konstrukce, které se stanou základem multikina. Bude to

technicky velmi náročné a z celého projektu nejobtížnější.

Věřím, že všechno zvládneme včas, do podzimu 2017.“

–red–, foto archiv CPI Property Group

Metrostav_07_2016.indd 3

promění i dispozice bazénového zázemí a k relaxaci hostů doplní malou saunu s odpočívárnou či ochlazovnou.

Na budoucí hosty zde bude čekat nové podlahové vytápění pod keramickou protiskluzovou dlažbou.

V současné době dělníci dokončili všechny potřebné

demolice, otloukli znehodnocené omítky a z větší části

vybourali podlahy. Do finální podoby dokončili i dva

vzorové pokoje (vizualizace). „Momentálně měníme okna

a opravujeme nezateplené historické části fasády. Vznikají

už i nové podlahy a opravujeme omítky,“ vyjmenovává Radek Kučera s tím, že ačkoli jde o rekonstrukci památkově

chráněného objektu, z hlediska stavbařů se jedná o standardní, ničím výjimečnou stavbu. Musí být ale dokončená

v termínu. „Z časového hlediska je to neskutečně náročné

dílo. Někde sice máme mírné zpoždění víceméně plynoucí

z chybné projektové dokumentace, snažíme se ale napjatý

harmonogram dodržet co nejlépe,“ uvádí Radek Kučera.

Kompletní dokončení všech objektů a znovuobnovení

provozu by mělo proběhnout už začátkem srpna. A vzhledem k tomu, že ve Spa & Kur Hotelu Praha neprobíhá

rekonstrukce celková, ale jen částečná, je při ní kladen

obzvláštní důraz i na kvalitu provedených prací. Všichni,

kdo se na stavbě z divize 9 podílejí, věří, že výsledkem

jejich sedmiměsíční práce bude zdařile přestavěný hotel,

ve kterém pacienti naleznou nejen kvalitní lázeňskou péči,

ale hlavně maximální komfort a pohodlí.

Počet parkovacích míst

106

111

Přestavba i novostavba v Českých Budějovicích

Slavnostní poklep na základní kámen zahájil 19. dubna

modernizaci a přístavbu obchodního centra IGY v Českých Budějovicích. Zakázku pro CPI Property Group povede tým Ing. Davida Vlasáka z divize 3, proto se kladívka chopil i její ředitel Ing. Martin Plch (foto vlevo).

Projekt navržený architekty z Ateliéru 8000 a kanceláře Chapman Taylor zahrnuje přestavbu části 10 let starého

Ačkoli lázeňská sezona ve Františkových Lázních ještě

nezačala, ve Spa & Kur Hotelu Praha je i přesto hodně

rušno. Hosty totiž letos na začátku roku vystřídali stavbaři z divize 9 vedení Radkem Kučerou, aby památkově

chráněný hotel na kraji městské památkové rezervace

zrenovovali a připravili pro jeho budoucí návštěvníky

příjemné a komfortní ubytování s kvalitním zázemím.

Proměnou projdou nejen hotelové budovy (historické

foto), ale také bazén. V plánu je i kompletní rekonstrukce

interiéru, která mimo jiné zahrnuje výměnu oken, opravu

podlah i vnitřních omítek a nové rozvody instalací. „Dispoziční uspořádání hotelu se v základním členění nijak

zásadně nezmění, budeme pouze částečně upravovat

recepci a tam, kde se v současné době nachází vinárna,

se po rekonstrukci objeví solná jeskyně. Kromě toho

přistavíme k bazénu malou saunu a z několika místností

vzniknou čtyři nové pokoje s koupelnami a předsíněmi,“

říká Radek Kučera. Celková kapacita hotelu se tak ze

79 pokojů navýší na 83, z toho čtyři budou bezbariérové.

Rekonstrukce se dotkne i krytého hotelového bazénu,

který mimo jiné dostane nové zastřešení. Původní nosnou pultovou střechu z polykarbonátu nahradí dřevěné

lepené vazníky, které ponesou sendvičový střešní plášť

s dřevěnou nosnou konstrukcí z pohledově upraveného

celoplošného záklopu. Pro návštěvníky neviditelná, ale

z hlediska provozu důležitá bude také změna vany bazénu

na nerezovou. Stavbaři podle architektonických plánů

Sjednocená Evropa na vinohradském náměstí

Fontána z liberecké žuly, kterou nalezneme na náměstí Jiřího z Poděbrad, vznikla v roce 1980 v souvislosti s výstavbou druhého úseku metra linky A.

Vytvořil ji akademický sochař Petr Šedivý spolu s Annou Hübschmannovou, projektantkou stanice metra,

a architektkou Beryl Schütznerovou – Filsakovou.

Petr Šedivý dnes není tak známý jako jiní umělci jeho

generace. Narodil se roku 1948 a vzdělání se mu dostalo na pražské Akademii výtvarných umění v ateliérech

Karla Lidického a Miloše Axmana. Po absolvování studia

v roce 1976 nastoupil jako odborný asistent do ateliéru

Jiřího Bradáčka, kde působil až do jeho smrti v roce

1984. Pedagogické činnosti se na akademii v Praze

věnoval i v následujících letech, a to v ateliéru svého

učitele Miloše Axmana. V roce 1988 získal Fullbrightovo

stipendium a celý rok strávil na studijní cestě v USA.

K fontáně inspirovala Petra Šedivého historická událost spjatá s králem Jiřím z Poděbrad, na jehož počest

je pojmenované náměstí. Tento vladař, který jako jediný

z českých panovníků nepocházel z panovnické dynastie,

nýbrž byl v roce 1458 zvolen stavy, kolem roku 1464 inicioval mírové poselství známé jako Smlouva o nastolení

míru v celém křesťanstvu. Tato nóta, jež se z logických

důvodů nesetkala u evropských panovníků s pochopením, je vyzývala ke spolupráci, nevměšování a řešení

sporů prostřednictvím mezinárodního tribunálu.

Podle soutěžních podmínek měla být fontána pojata jako horizontální dílo s vertikálním střikem vody,

což souviselo se sousedním Plečnikovým kostelem

Nejsvětějšího Srdce Páně, jehož dominanta nesměla

být narušena. Fontánu se tudíž Petr Šedivý rozhodl

koncipovat jako kruhový, částečně zapuštěný bazén lemovaný dlažbou, která symbolizuje svět. Nad tímto asi

20 metrů širokým útvarem levituje kamenný disk, jenž

naopak symbolizuje naši společnost. „Disk je puklý silou

husitského hnutí, společenskou silou, která rozdělila

společnost na své příznivce a odpůrce“ (Petr Šedivý).

Disk zároveň vyjadřuje dichotomii tehdejší společnosti,

světské na jedné a církevní na druhé straně. Další symbolický aspekt pak samozřejmě představuje voda, která

má, jak autor napsal: „...dopadat na obě půlky, stékat

do struktur a přetékáním přes hranu bazénu se ztrácet

do země jako do časoprostoru“. Jde tedy o jakési „perpetuum mobile lidské touhy po nápravě“ (Petr Šedivý).

Fontáně, kterou umělec navrhl společně s odvětrávací věží metra a dnes již neexistujícími pítky (bez jeho

souhlasu byla v roce 2002 odstraněna), hrozí likvidace

v souvislosti s připravovaným projektem rekonstrukce

náměstí. Nezbývá než doufat, že tento vynikající umělecký objekt, který má s normalizační dobou pramálo

společného, zůstane zachován.

Jakub Potůček

25.04.16 10:20