strana 2

Prorážka na Islandu

PTÁME SE

Kolegové z divize 5 pod vedením Ing. Josefa Mal­

knechta provedli ještě před Velikonocemi slavnostní

prorážku tunelu Dýrafjörður na Islandu. Významné

akce se účastnily desítky místních obyvatel i obchodní

ředitel Metrostavu Ing. Karel Volf.

Raziči Metrostavu (foto č. 1) tu během stavby vytvořili

již několik rekordů v rychlosti ražby: za týden dokázali

prorazit 111 m, za jeden měsíc 405 m tunelu!

Oslava (foto č. 2) proběhla za doprovodu místního

pěveckého mužského sboru (foto č. 3). Nálože, jejichž výbuch propojil obě části pětikilometrového tunelu, odpálil

někdejší islandský premiér a nynější ministr dopravy Sigurður Ingi Jóhannsson (foto č. 4) a „na hromadě“ v místě

prorážky proběhlo setkání zástupců zhotovitele investora

(foto č. 5). Vedoucí projektu Josef Malknecht obdržel

pamětní kámen z vůbec prvního odpalu tohoto tunelu

s přesně vyfrézovaným tvarem tunelu uvnitř (foto č. 6).

Ing. Iva Vrbky,

ředitele divize 8

–red–, foto archiv stavby

1

Subterra a obnova Clam-Gallasova paláce

1

2

3

Od loňského podzimu pracuje divize 2 dceřiné společnosti Subterra na revitalizaci barokní budovy na Ma­

riánském náměstí v Praze. Památka bude upravena pro

kulturní a společenské využití a otevře se veřejnosti.

Významný vrcholně barokní palác z 18. století, který

navrhl císařský architekt Johann Bernhard Fischer z Erlachu, sloužil v posledních desetiletích Archivu hlavního

města Prahy. Magistrát naplánoval celkovou rekonstrukci

budovy, v níž budou prostory (foto č. 1) pro stálé i dočasné expozice. Proměny se dočkají rovněž dvě zahrady

a nádvoří, kde dojde k osazení kašen a jejich technologií,

úpravě podkladu a předláždění průjezdu. Ve venkovních

prostorech pak bude restaurace, kavárny a scéna pro

divadelní představení či koncerty.

Kromě obnovy historických konstrukcí a prvků (foto

č. 2), které zahrnují restaurování a repasi dveří, oken,

podlah, nástěnných maleb, omítek, štuků, soch, kachlových kamen nebo lustrů, přinese stavba rovněž vybavení

a technologie nezbytné pro soudobý provoz.

Památka plná překvapení

K převzetí budovy Clam-Gallasova paláce došlo loni v říjnu, kdy začaly restaurátorské průzkumy, inventarizace

historických prvků a nezbytné porovnání projektu se

skutečným stavem. Vzhledem ke staršímu datu stávajících sond, které se provedly již přibližně před 10 lety,

bylo potřeba rozšířit jejich počet a rozsah. Pracovníci

divize 2 dále zbourali betonové podlahy a nenosné svislé

konstrukce a namontovali konstrukce provizorní. Dále

zkontrolovali rozvody a trasování stávající elektroinstalace a prozkoumali veškeré poruchy a praskliny.

Náročná je obsluha stavby nákladními vozidly kvůli

špatné dopravní dostupnosti. Příjezd nákladních vozidel

omezuje poloha v centru Prahy a také úzká brána. Část

interiéru paláce je navíc ve velmi špatném stavu a chybí

mnoho dekorativních prvků z porcelánu nebo dřeva.

Poškozené jsou i nášlapné vrstvy podlah, jejichž restaurování, respektive výroba a montáž kopií budou náročné.

„Při takto rozsáhlé rekonstrukci historického objektu

můžeme s velkou pravděpodobností očekávat komplikace a různá překvapení. Již při bouracích pracích jsme

objevili podsklepenou část, s kterou dokumentace vůbec

nepočítala. Rozsah podzemních prostor budeme mapovat

pomocí endoskopu. Na základě tohoto průzkumu bude,

po konzultaci se zástupci památkové péče, upravena

projektová dokumentace. Dají se navíc očekávat i další

nálezy,“ popisuje zvláštnosti práce na památce vedoucí

projektu Pavel Horák. Revitalizace Clam-Gallasova paláce

má být ukončena v lednu 2021.

Tex t a f o t o s pole č n o s t S ub t e r r a

2

Odborné příspěvky z Programové konference

Na TEK 2019 vystoupili vedoucí projektů se třemi prezentacemi a představili aktuální velké projekty Metrostavu: Modernizaci Úpravny vody Želivka (ÚVŽ) – GAU,

Rekonstrukci a dobudování Janáčkova divadla a stavbu Argentinská Office Building.

4

5

6

Metrostav_07_2019.indd 2

Administrativní budova v Argentinské

Jiří Pauler z divize 9 představil nový administrativní objekt Argentinská Office Building, který se nachází na rohu

frekventovaných ulic Argentinská a Plynární v pražských

Holešovicích. Šestipatrová prosklená budova elegantním

obloukem navazuje na okolí a unikátním prvkem jsou „šikmé“ sloupy vedoucí přes dvě podlaží, umístěné na nároží.

Projekt byl v divizi poprvé prováděn s využitím procesu

BIM za pomoci moderních softwarových nástrojů. Jejich

možnosti Jiří Pauler názorně ukázal na videu.

Návrat na Želivku

Ing. Petr Brož z divize 6 pohovořil o významné zakázce, která běží zhruba rok a spočívá v modernizaci ÚVŽ

a stavbě objektu GAU – vybudování nové haly filtrace

s granulovaným aktivním uhlím.

Díky projektu bude možné ročně dodávat 83 mil. m3

pitné vody ve zlepšené kvalitě. V areálu ÚVŽ již roste nová

hala o rozměrech 50 × 100 m o výšce 14 m. Tento objekt

GAU obsáhne 16 filtrů s celkovou plochou 1604 m2.

A jak jsou stavbaři daleko? „Na patkách a základových

stěnách je postaveno sedm rámů z devíti. Nyní modelujeme základovou spáru pro železobetonové konstrukce

nádrží filtrů a odtokového kanálu,“ uvedl v prezentaci

inženýr Brož. Připomněl společnou minulost – tedy že I.

a II. etapu úpravny a vodní nádrže vybudoval v 60. letech

podnik Vodní stavby a v letech 1983 až 1987 III. etapu

dobudovala divize 6 Metrostavu.

Janáčkovo divadlo v Brně

Největší prostor jeviště v České republice, šest podlaží

pro zázemí divadla, dvě technologická podlaží a celkem

883 místností. To v kostce představuje objekt Janáčkova

divadla, které ve sdružení rekonstruoval tým Ing. Radomíra Richtera (foto) z jihomoravského regionu divize 1.

V prezentaci na TEK seznámil s průběhem první a druhé

etapy. Proběhla výměna konstrukce střech nad hledištěm

a jevištěm, rekonstrukce foyer z roku 1965, zázemí pro

herce, technologií – strojovny VZT, jevištní technologie,

jímky vyrovnávací plošiny a také rekonstrukce příjezdových a pochozích ploch – 1800 m2 teras.

Inženýr Richter zdůraznil, že termín na realizaci zakázky 14 měsíců byl velmi náročný a rekonstrukci bylo potřeba rozdělit do tří etap. Nutné bylo zprovoznění divadla

na festival Janáček Brno 2018 do 17. listopadu.

–red–, snímky archiv Metrostavu

Po studiu pozemních staveb na ČVUT v Praze několik

let pracoval jako stavbyvedoucí a poté jako výrobní

ředitel v regionální firmě v Libereckém kraji. K Metrostavu nastoupil v lednu 2004 jako výrobní náměstek

divize 8 a měl za úkol postarat se o její rozvoj tak, aby

se stala univerzální divizí. V roce 2012 usedl do křesla

ředitele a nyní má za sebou sedm let úspěšné práce.

Když se ohlédnete za uplynulými roky v pozici ředitele

divize, co vše divize 8 prodělala a jak se změnila?

Divize se výrazně personálně obměnila a rozrostla. Prvotním cílem bylo zajistit maximální šíři výrobního programu

a rozběhnout naše krajská zastoupení, stát se ve svěřených regionech jedničkou. Kromě výše zmíněného jsme

vstoupili na Slovensko, převzali jsme také divizi 2, která

měla na starosti Blanku, a zaměřili jsme se na vybudování

vlastních dělnických kapacit.

Co zejména považujete za úspěch?

Podařilo se nám divizi skvěle personálně poskládat.

Všichni táhneme za jeden provaz a funguje nám zde příznivá vnitřní chemie. Daří se nacházet a vychovávat mladé

šikovné lidi a posouvat je do vyšších pozic.

Můžete jmenovat zásadní projekty v regionech?

Máme za to, že pokud chce být firma v regionech úspěšná, musí se podílet na budování regionální infrastruktury.

Jsme proto rádi, že se nám podařilo uzavřít rámcové smlouvy se Severočeskou vodárenskou společností

(SVS) na budování a rekonstrukce vodovodů a kanalizací.

Obdobně chceme uspět v energetice a dopravě. Ověřené postupy budeme následně uplatňovat ve svěřených

re­gionech na Slovensku. Klíčové je rovněž opakovaně

uspět u nejvýznamnějších zákazníků, kterými jsou pro

nás Dopravní podnik města Prahy, Diamo, Mondi, Magna,

Constellium, Unipetrol a řada dalších.

A kdybychom připomněli nejdůležitější projekty v historii vaší divize...

Historicky jsme se účastnili výstaveb pražského metra

IV.C1, IV.C2 poté V.A a nyní se budeme podílet na geologických průzkumech pro trasu D. Zasloužili jsme se třeba

o vybudování nového bloku elektrárny v Ledvicích, postavili paroplynovou elektrárnu v Počeradech, kdysi jsme

stavěli hlavní administrativní budovu pro ČEZ a významným projektem byla obchodní galerie v Mostě. Po mnohaletém úsilí se nám daří opakovaně uspět ve všech čtyřech

jaderných elektrárnách u nás a na Slovensku.

Aktuálně běží projekt Gabčíkovo. Čím je zásadní?

Gabčíkovo je od ostatních projektů odlišné svojí velikostí,

typem a svojí jedinečností. Ke stavbě takového typu se

většina lidí za svůj život nedostane a my si vždy interně

říkáme, že účast na takovém projektu je za odměnu, a vážíme si toho, že máme možnost ho realizovat. Tato stavba

stojí trochu mimo naše dva slovenské regiony a personálně ji pokrýváme prakticky celou z Prahy.

Na co byste se rád soustředil v dalších letech?

V regionech rozvíjíme střediska infrastruktury, která jsou

zaměřena na rekonstrukci a výstavbu vodovodů a kanalizací. Rádi bychom to doplnili o rozvody elektrické energie

a v návaznosti na strategii společnosti o dopravní infrastrukturu. Obdobně chceme pracovat na Slovensku. Rozvíjíme středisko HSV, které je primárně zařízené na železobetony. Až na úplné výjimky jsme všechny železobetony

realizovali sami a nyní nás začali poptávat i ostatní divize.

Co vám v souvislosti s Metrostavem v poslední době

udělalo radost?

Z pohledu celé společnosti je zřejmé, že se nám podařilo

vypořádat se s dopady minulé krize a s projekty, které byly

s krizí spojené, a že konečně nastaly lepší časy. Z pohledu

divize mě samozřejmě těší, když vidím, že se divizi daří,

že zaměstnanci spolu čile komunikují, že táhnou za jeden

provaz a jsou si schopni navzájem pomáhat. Rád bych

jim tímto poděkoval za obrovské pracovní nasazení. To

se pozitivně odráží na výsledcích divize a objemech, které

jsme schopni realizovat.

Za rozhovor děkuje David Kalců

30.04.19 13:57