Slavnostní prorážka tunelu
Dýrafjörður na Islandu
2. května 2019 / 7 / XXXI
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Iva Vrbky,
ředitele divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Nadále jednička na trhu
Subterra pracuje na revitalizaci
barokní budovy v Praze str. 2
Komplex Stanica Nivy v Bratislavě
roste jako z vody str. 3
V Berouně nedaleko centra města
vznikl zajímavý bytový dům str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Konference
Subterra
V prostorách Střediska
vzdělávání Skupiny
Metrostav proběhla 9. dubna
Programová konference
společnosti Subterra.
Za přítomnosti více než
130 účastníků z řad manažerů společnosti generální ředitel
Ondřej Fuchs představil informace o výsledcích uplynulého
roku Skupiny Metrostav i firmy Subterra. Ekonomický
ředitel Pavel Zykán dále zhodnotil vývoj společnosti
i dceřiných společností a po představení tří zajímavých
staveb loňského roku – Kolektor Hlávkův most, TZB pro
PP III a IV a Pevná jízdní dráha tunelů Ejpovice – proběhlo
ocenění nejlepších zaměstnanců (foto).
Materiály z Programové konference
TEK 2019
najdete na intranetu Skupiny
Metrostav v sekci Vzdělávání
Jednání Metrostavu Slovakia
Konference organizovaná společností Metrostav Slovakia
proběhla letos 4. dubna a uskutečnila se v netradičních
prostorách Nové Cvernovky, kreativního a kulturního
centra v Bratislavě v Ateliéru Svetlík. Generální ředitel
Robert Pátek informoval o dosažených výsledcích
společnosti, představil vize a další směřování firmy. Druhá
část konference byla věnována především developerským
projektům, které jsou v přípravě a ve výstavbě, na závěr
pak kolegové z technického útvaru přednesli prezentaci
o moderních technologiích na stavbách.
Ocenění RABF
V Praze proběhla v úterý
23. dubna tisková konference
k průběhu soutěže Stavba
roku 2019 a k aktuálním
tématům ve stavebnictví.
Součástí akce bylo předání
certifikátu Rating nadace
pro rozvoj architektury a stavitelství (RABF), který obdržel
Metrostav za excelentní kvalitu! Certifikát za nejlepší
umístění v Ratingu 2019 převzal obchodní ředitel Ing. Karel
Volf, MBA (na snímku uprostřed). Gratulujeme! Jde
o ocenění dlouhodobější práce – RABF komplexně hodnotí
účastníky soutěže Stavba roku za tří- a pětileté období.
Hlavní tah u Benešova v novém
Tým divize 4 pod vedením Ing. Jiřího Zapadla dokončuje poslední etapu rekonstrukce dopravně velmi zatížené silnice I/3 u Bystřice na Benešovsku. Pokládku
asfaltových vrstev realizuje Středisko asfaltových
vozovek pod vedením Rostislava Kameníka. Výroba
asfaltových směsí je prováděna ve skupinových obalovnách společnosti BES. Silnice I/3 je silnice I. třídy
spojující dálnici D1 s Benešovem, Táborem, Českými
Budějovicemi a Rakouskem.
Foto archiv stavby
Metrostav_07_2019.indd 1
Stavbaři naší firmy se 25. dubna sešli v hotelu Olympik – Artemis v Praze, aby se zúčastnili již 16. setkání
vedoucích manažerů Metrostavu – Programové konference TEK (titulní foto). Generální ředitel Ing. Pavel
Pilát ohodnotil výsledky firmy v uplynulém roce 2018,
nastínil strategii do příštích let, připomněl skladbu
projektů a projevil radost z rozvoje pozice firmy v regionech. Konference se kromě prezentace projektů
také věnovala postavení Metrostavu a jeho divizí, obchodním příležitostem či digitalizaci ve stavebnictví.
V závěru byli oceněni úspěšní zaměstnanci.
Ing. Pavel Pilát (foto č. 1) se v úvodu svého vystoupení
zaměřil na výkony firmy i Skupiny Metrostav. Ty v loňském roce dosáhly 35,1 miliard Kč, v roce 2017 to bylo
31,2 miliard Kč, což znamená, že druhý rok po sobě jsme
docílili 12procentní nárůst výkonů. Tento údaj je z pohledu
skupinového postavení na trhu výborný a stvrzuje naše
postavení jedničky na tuzemském trhu. Budeme usilovat
o to, abychom toto postavení potvrdili v letošním roce.
Pro zlepšení hospodářských výsledků je zapotřebí také
nadále zvyšovat počet projektů, které dosáhnou plánovaných hospodářských výsledků.
Pavel Pilát se dále věnoval vývoji externího obratu
a hospodářskému výsledku u jednotlivých divizí. „U většiny divizí v loňském roce vzrostly tržby, ale stále se u některých divizí potýkáme s rozkolísanými hospodářskými
výsledky. Většina negativních čísel jde na vrub chybně
vysoutěžených projektů z minulosti. Další získávání takových projektů je nežádoucí a nepřijatelné,“ uvedl během
prezentace grafu s externím obratem a dále vyzdvihl
výsledky divizí 1, 3 a 4, které obstály v těžkém období
recese ve stavebnictví. Na výrazně růstové trajektorii je
také divize 8, kterou by mohla následovat divize 6 a divize
9, kterou nejvíce zatěžují projekty z minulosti.
Pokles zastaven
Další část Programové konference TEK byla věnována
situaci na českém trhu. Ten se vrací do velikosti, ve které
byl před 10 lety. Problémem je ale nedostatek pracovních
sil, a tak trendem musí být zvyšování našich vlastních
kapacit v technologiích i v teritoriích. Potěšující je, že
z hlediska hodnocení tržního podílu firem se Metrostavu
po roce 2013 podařilo zastavit pokles.
V pasáži věnované plnění strategie společnosti Pavel Pilát porovnal segmenty v roce 2000 a v roce 2019
a zmínil, nakolik bylo náročné reagovat na poklesy pro
Metrostav tradičních segmentů podzemních staveb a metra – dříve 39 procent, dnes 11 procent a to ještě převážně
v zahraničí. „Výkony v posledních pěti letech jsou v zahraničí mimo Slovensko stabilní a budou nejvíce důležité
pro divizi 5. Na území Čech a Slovenska budou minimálně
v následujících dvou letech zcela chybět velké tunelové
projekty. Překlenout tento výpadek jinými tržbami převážně v zahraničí bude jednou z největších výzev budoucích období,“ shrnul a zmínil, že spolu s našimi výkony
v zahraničí roste zároveň počet našich kolegů vyslaných
na zahraniční projekty a zvyšuje se také počet cizinců,
kteří na těchto projektech pracují.
Daří se pronikat do regionů
Projev Pavla Piláta zpestřila obsáhlá prezentace snímků
s připomenutím konkrétních projektů u nás i v zahraničí. Metrostavu se daří pronikat stále více do regionů
a realizovat v nich významné projekty také z celorepublikového pohledu. „Stále častěji stavíme pro průmyslové
podniky, jejich výrobní, skladové a distribuční základny.
Z těch významnějších bych uvedl Volkswagen Bratislava,
Škoda Auto, MERO, NEXEN, Benteler, SHR, Mondi Štětí,
Constellium a Würth,“ jmenoval generální ředitel a zmínil
také projekty v oblasti energetiky, či že divize 6 zajišťuje
stálou přítomnost v segmentu vodohospodářských staveb. Významným segmentem na území České republiky
jsou dopraní stavby, na jejichž předpokládanou kumulaci
v budoucnu se musíme dobře připravit.
1
Výzva v silničním stavitelství
Konference TEK pokračovala vystoupením obchodního
ředitele Metrostavu Ing. Karla Volfa, který zhodnotil
rok 2018 jako mimořádně úspěšný. „Zasmluvnili jsme
rekordní objem zakázek, trh nám dovolil mírně zvýšit
marže, chceme nadále zlepšovat ziskovost ze stavebních
zakázek,“ uvedl s tím, že do nového roku vstupujeme se
zabezpečeným výrobním programem a nejlepším zásobníkem práce za posledních 10 let.
Ing. Volf, ale také zmínil, že nás trápí nízká výkonnost
silničního stavitelství v České republice. Pro nejbližší
období bude nutné nalézt takový model jak obchodní činnosti, tak realizace, abychom na tomto trhu lépe uspěli.
Zamyslel se také nad tím, že si nelze jen stěžovat na nepříznivé podmínky, ale je třeba hledat prostor na trhu, který
nám dovoluje realizovat zakázky s lepší marží anebo díky
technickým řešením umožnit takovou marži vytvořit.
Na TEK (foto č. 2) vystoupili další naši kolegové, prostor
byl věnován historii divize 8, Stavebnictví 4.0 či představení tří aktuálních projektů a byli oceněni nejlepší zaměstnanci firmy. Programové konferenci TEK 2019 se ostatně
věnují další články novin (na str. 2 a 4).
V závěrečném vystoupení generální ředitel Pavel Pilát
poděkoval všem, kteří přispěli k výsledkům Metrostavu,
a řekl: „Konstatuji tak s potěšením a navíc s vědomím,
že jsou před námi další příležitosti, které byly zmíněny.
Metrostav je na trhu vnímán jako silná firma, která dokáže
realizovat náročné projekty i mimo své domácí teritorium.
Máme být na co hrdí. A díky tomu si můžeme dovolit být
také patřičně obchodně sebevědomí.“
–red–, foto archiv Metrostavu
2
30.04.19 13:57