Slavnostní prorážka tunelu

Dýrafjörður na Islandu

2. května 2019 / 7 / XXXI

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Iva Vrbky,

ředitele divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Nadále jednička na trhu

Subterra pracuje na revitalizaci

barokní budovy v Praze str. 2

Komplex Stanica Nivy v Bratislavě

roste jako z vody str. 3

V Berouně nedaleko centra města

vznikl zajímavý bytový dům str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Konference

Subterra

V prostorách Střediska

vzdělávání Skupiny

Metrostav proběhla 9. dubna

Programová konference

společnosti Subterra.

Za přítomnosti více než

130 účastníků z řad manažerů společnosti generální ředitel

Ondřej Fuchs představil informace o výsledcích uplynulého

roku Skupiny Metrostav i firmy Subterra. Ekonomický

ředitel Pavel Zykán dále zhodnotil vývoj společnosti

i dceřiných společností a po představení tří zajímavých

staveb loňského roku – Kolektor Hlávkův most, TZB pro

PP III a IV a Pevná jízdní dráha tunelů Ejpovice – proběhlo

ocenění nejlepších zaměstnanců (foto).

Materiály z Programové konference

TEK 2019

najdete na intranetu Skupiny

Metrostav v sekci Vzdělávání

Jednání Metrostavu Slovakia

Konference organizovaná společností Metrostav Slovakia

proběhla letos 4. dubna a uskutečnila se v netradičních

prostorách Nové Cvernovky, kreativního a kulturního

centra v Bratislavě v Ateliéru Svetlík. Generální ředitel

Robert Pátek informoval o dosažených výsledcích

společnosti, představil vize a další směřování firmy. Druhá

část konference byla věnována především developerským

projektům, které jsou v přípravě a ve výstavbě, na závěr

pak kolegové z technického útvaru přednesli prezentaci

o moderních technologiích na stavbách.

Ocenění RABF

V Praze proběhla v úterý

23. dubna tisková konference

k průběhu soutěže Stavba

roku 2019 a k aktuálním

tématům ve stavebnictví.

Součástí akce bylo předání

certifikátu Rating nadace

pro rozvoj architektury a stavitelství (RABF), který obdržel

Metrostav za excelentní kvalitu! Certifikát za nejlepší

umístění v Ratingu 2019 převzal obchodní ředitel Ing. Karel

Volf, MBA (na snímku uprostřed). Gratulujeme! Jde

o ocenění dlouhodobější práce – RABF komplexně hodnotí

účastníky soutěže Stavba roku za tří- a pětileté období.

Hlavní tah u Benešova v novém

Tým divize 4 pod vedením Ing. Jiřího Zapadla dokončuje poslední etapu rekonstrukce dopravně velmi zatížené silnice I/3 u Bystřice na Benešovsku. Pokládku

asfaltových vrstev realizuje Středisko asfaltových

vozovek pod vedením Rostislava Kameníka. Výroba

asfaltových směsí je prováděna ve skupinových obalovnách společnosti BES. Silnice I/3 je silnice I. třídy

spojující dálnici D1 s Benešovem, Táborem, Českými

Budějovicemi a Rakouskem.

Foto archiv stavby

Metrostav_07_2019.indd 1

Stavbaři naší firmy se 25. dubna sešli v hotelu Olympik – Artemis v Praze, aby se zúčastnili již 16. setkání

vedoucích manažerů Metrostavu – Programové konference TEK (titulní foto). Generální ředitel Ing. Pavel

Pilát ohodnotil výsledky firmy v uplynulém roce 2018,

nastínil strategii do příštích let, připomněl skladbu

projektů a projevil radost z rozvoje pozice firmy v regionech. Konference se kromě prezentace projektů

také věnovala postavení Metrostavu a jeho divizí, obchodním příležitostem či digitalizaci ve stavebnictví.

V závěru byli oceněni úspěšní zaměstnanci.

Ing. Pavel Pilát (foto č. 1) se v úvodu svého vystoupení

zaměřil na výkony firmy i Skupiny Metrostav. Ty v loňském roce dosáhly 35,1 miliard Kč, v roce 2017 to bylo

31,2 miliard Kč, což znamená, že druhý rok po sobě jsme

docílili 12procentní nárůst výkonů. Tento údaj je z pohledu

skupinového postavení na trhu výborný a stvrzuje naše

postavení jedničky na tuzemském trhu. Budeme usilovat

o to, abychom toto postavení potvrdili v letošním roce.

Pro zlepšení hospodářských výsledků je zapotřebí také

nadále zvyšovat počet projektů, které dosáhnou plánovaných hospodářských výsledků.

Pavel Pilát se dále věnoval vývoji externího obratu

a hospodářskému výsledku u jednotlivých divizí. „U většiny divizí v loňském roce vzrostly tržby, ale stále se u některých divizí potýkáme s rozkolísanými hospodářskými

výsledky. Většina negativních čísel jde na vrub chybně

vysoutěžených projektů z minulosti. Další získávání takových projektů je nežádoucí a nepřijatelné,“ uvedl během

prezentace grafu s externím obratem a dále vyzdvihl

výsledky divizí 1, 3 a 4, které obstály v těžkém období

recese ve stavebnictví. Na výrazně růstové trajektorii je

také divize 8, kterou by mohla následovat divize 6 a divize

9, kterou nejvíce zatěžují projekty z minulosti.

Pokles zastaven

Další část Programové konference TEK byla věnována

situaci na českém trhu. Ten se vrací do velikosti, ve které

byl před 10 lety. Problémem je ale nedostatek pracovních

sil, a tak trendem musí být zvyšování našich vlastních

kapacit v technologiích i v teritoriích. Potěšující je, že

z hlediska hodnocení tržního podílu firem se Metrostavu

po roce 2013 podařilo zastavit pokles.

V pasáži věnované plnění strategie společnosti Pavel Pilát porovnal segmenty v roce 2000 a v roce 2019

a zmínil, nakolik bylo náročné reagovat na poklesy pro

Metrostav tradičních segmentů podzemních staveb a metra – dříve 39 procent, dnes 11 procent a to ještě převážně

v zahraničí. „Výkony v posledních pěti letech jsou v zahraničí mimo Slovensko stabilní a budou nejvíce důležité

pro divizi 5. Na území Čech a Slovenska budou minimálně

v následujících dvou letech zcela chybět velké tunelové

projekty. Překlenout tento výpadek jinými tržbami převážně v zahraničí bude jednou z největších výzev budoucích období,“ shrnul a zmínil, že spolu s našimi výkony

v zahraničí roste zároveň počet našich kolegů vyslaných

na zahraniční projekty a zvyšuje se také počet cizinců,

kteří na těchto projektech pracují.

Daří se pronikat do regionů

Projev Pavla Piláta zpestřila obsáhlá prezentace snímků

s připomenutím konkrétních projektů u nás i v zahraničí. Metrostavu se daří pronikat stále více do regionů

a realizovat v nich významné projekty také z celorepublikového pohledu. „Stále častěji stavíme pro průmyslové

podniky, jejich výrobní, skladové a distribuční základny.

Z těch významnějších bych uvedl Volkswagen Bratislava,

Škoda Auto, MERO, NEXEN, Benteler, SHR, Mondi Štětí,

Constellium a Würth,“ jmenoval generální ředitel a zmínil

také projekty v oblasti energetiky, či že divize 6 zajišťuje

stálou přítomnost v segmentu vodohospodářských staveb. Významným segmentem na území České republiky

jsou dopraní stavby, na jejichž předpokládanou kumulaci

v budoucnu se musíme dobře připravit.

1

Výzva v silničním stavitelství

Konference TEK pokračovala vystoupením obchodního

ředitele Metrostavu Ing. Karla Volfa, který zhodnotil

rok 2018 jako mimořádně úspěšný. „Zasmluvnili jsme

rekordní objem zakázek, trh nám dovolil mírně zvýšit

marže, chceme nadále zlepšovat ziskovost ze stavebních

zakázek,“ uvedl s tím, že do nového roku vstupujeme se

zabezpečeným výrobním programem a nejlepším zásobníkem práce za posledních 10 let.

Ing. Volf, ale také zmínil, že nás trápí nízká výkonnost

silničního stavitelství v České republice. Pro nejbližší

období bude nutné nalézt takový model jak obchodní činnosti, tak realizace, abychom na tomto trhu lépe uspěli.

Zamyslel se také nad tím, že si nelze jen stěžovat na nepříznivé podmínky, ale je třeba hledat prostor na trhu, který

nám dovoluje realizovat zakázky s lepší marží anebo díky

technickým řešením umožnit takovou marži vytvořit.

Na TEK (foto č. 2) vystoupili další naši kolegové, prostor

byl věnován historii divize 8, Stavebnictví 4.0 či představení tří aktuálních projektů a byli oceněni nejlepší zaměstnanci firmy. Programové konferenci TEK 2019 se ostatně

věnují další články novin (na str. 2 a 4).

V závěrečném vystoupení generální ředitel Pavel Pilát

poděkoval všem, kteří přispěli k výsledkům Metrostavu,

a řekl: „Konstatuji tak s potěšením a navíc s vědomím,

že jsou před námi další příležitosti, které byly zmíněny.

Metrostav je na trhu vnímán jako silná firma, která dokáže

realizovat náročné projekty i mimo své domácí teritorium.

Máme být na co hrdí. A díky tomu si můžeme dovolit být

také patřičně obchodně sebevědomí.“

–red–, foto archiv Metrostavu

2

30.04.19 13:57