strana 2

Sláva na Islandu

Ptáme se

Téměř 7 km dlouhý tunel Ólafsfjörður na Islandu pro­

razili ve čtvrtek 9. dubna pracovníci Metrostavu z di­

vize 5. V extrémních hydrogeologických podmínkách

zkrotili 2 ºC studenou vodu, která s vydatností až

3000 l/s tryskala z vrtu pod tlakem přes 30 barů!

Místní obyvatelé slavili s raziči. Tunel Ólafsfjörður

spolu s vloni proraženým tunelem Siglufjörður jim totiž

zkrátí jízdu mezi stejnojmennými rybářskými osadami

z 230 zimních či 60 letních km na pouhých čtrnáct. Není

divu, že se při posledním symbolickém odpalu v tune­

lu sešli mnozí, kdo v okolí žijí. Pokud se vám podaří

správně zadat do internetu adresu http://www.sksiglo.is/

is/gallery/myndir_settar_inn_2009/hedinsfjardargong/

fimmtudagur_9._april_2009__fyrri_partur/, můžete si je

prohlédnout na fotografiích Steingrímura Kristinssona.

Ing. Petra Zábského,

ředitele divize 9 Metrostavu

Elektrárna Ledvice – stavební jáma zajištěna

1

Nejvyšší betonovou stavbou u nás bude hlavní výrobní

blok o výkonu 660 MW v elektrárně Ledvice. Výškou

145 m přeroste o 36 m i pražský City Tower. Jeho vý­

stavba probíhá pod taktovkou divize 8 a Ing. Radka Ze­

mana a komplikuje ji umístění v areálu nepřerušovaně

provozované stávající elektrárny.

Aby se dílo mohlo zahájit, jiné projekční týmy divize 8

v předstihu zdemolovaly části stávající administrativní

budovy a staví novou. Výrobní blok je rozdělen na kotel­

nu, strojovnu, mezistrojovnu, dozornu, potrubí chladicí

vody a trafostanici. Dnes je už pro ně zajištěna stavební

jáma pomocí 2100 m² milánských stěn. Byly nutné hlavně

kvůli spodní vodě, která má ustálenou hladinu na kótě

-5 m. Z jámy o půdorysu 90 x 140 m bylo zatím odvezeno

90 000 m³ odkopku a dalších 20 000 m³ na odtěžení če­

ká. Po dokončení obvodových stěn objektů se 20 000 m³

zeminy přiveze zpět na zásypy. V současnosti jsou hotové

i piloty pro založení všech objektů, základové desky pod

schodišťové věže, mezistrojovnu a části kotelny a strojov­

ny. Rozběhla se také montáž potrubí chladicí vody.

Jak dál ve firemním vzdělávání

2

Vteřiny do odpalu poslední nálože počítal islandský

ministr dopravy Kristján Möller spolu s ředitelem výstav­

by tunelů Ing. Ermínem Stehlíkem (foto č. 1). K oslavám

se připojil i ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup (foto č. 2

vpravo). Lidé, kteří přišli od Siglu, se na hromadě z po­

sledního odpalu setkali s návštěvníky a oficiálními hosty,

kteří přijeli od Olafsu (foto č. 3). Islandskou vlajku nad

hlavami doplnila nejen česká, kterou nesl Ing. David Cy­

roň, ale i prapor Metrostavu v rukou Ladislava Ministra.

Účastníci slavnosti suchem netrpěli. Pod holinkami

jim čvachtala voda z přítoků, která do tunelu pronikla

i přes vydatné chemické injektáže (foto č. 4). Ke svlažení

hrdel jim výjimečně přispělo i něco ostřejšího. Náš tým

(foto č. 5) si totiž oslavu opravdu zasloužil.

foto Steingrímur Kristinsson, Luděk Brablc

Na současnou situaci českého stavebního trhu zarea­

goval útvar kvalifikačního rozvoje Metrostavu aktuali­

zací systému firemního vzdělávání. S ohledem na nové

technologie i budoucí potřeby naší společnosti a Sku­

piny Metrostav zefektivnil všechny oblasti vzdělávání

zaměstnanců a začal upřednostňovat interní kurzy.

„Pro prohlubování znalostí pracovníků v nestavebních

profesích jsme dosud ve značné míře využívali externí

nabídku vzdělávacích agentur, které školení ve vyžadova­

ných oborech nabízely,“ vysvětlil vedoucí ÚKR Metrostavu

Mgr. Jan Kuchař. „Setkáváme se však s tím, že tyto kurzy

jsou často obecné a nezohledňují ani specifiku staveb­

nictví, ani konkrétní požadavky naší firmy. Po dobrých

zkušenostech se vzděláváním stavebních techniků, které

už několik let provádíme v interních kurzech ve spolu­

práci s vysokými či středními školami, jsme se proto

rozhodli stejně kvalifikovat i zaměstnance v nestavebních

profesích. Také kurzy rozvoje osobních schopností a do­

vedností, které jsou určené především pro zaměstnance

připravující se na vyšší pozice, budeme propříště připra­

vovat sami za pomoci vybraných odborníků.“

Na interních kurzech, sestavených podle požadavků

Metrostavu, se podílejí naši lektoři z řad zaměstnanců

– máme jich už na 80 – i pedagogové vysokých a střed­

ních škol nebo odborníci ze spolupracujících firem. Jsou

určeny také pro vybrané pracovníky firem Subterra, Me­

trostav SK, Metrostav Development a METROS. Používají

jednotnou terminologii a vycházejí z našich procesů.

„Po úspěšných kurzech Ekonomického managementu

dnes probíhá na Podnikohospodářské fakultě VŠE v Praze

kurz Marketing stavebního trhu pod patronací proděkana

prof. Ivana Nového a obchodního ředitele Metrostavu

Jiřího Procházky, MBA,“ říká Mgr. Kuchař. „V závěru ab­

solventské týmy představí řešení konkrétních marketin­

gových projektů a obhájí je. Další interní kurzy chystáme

v oborech odměňování a ekonomika práce, marketing

zahraničních zakázek a akvizice. Pracovníci stavebních

profesí se mohou těšit na kurzy Environment ve stavební

výrobě a Geotechnika a podzemní stavitelství.“

Metrostav má zájem rozvíjet schopnosti svých za­

městnanců ve speciálních dovednostech či v nových tech­

nologiích, které bude potřebovat podle strategie i k další­

mu růstu po skončení ekonomické krize. V současnosti

proto bude velmi obezřetně využívat externí příležitosti

pro kvalifikační rozvoj a nastoupil úspornější, ale cíleněj­

ší cestu interních kurzů vzdělávání. Každý zaměstnanec

však musí především dbát o vlastní nepřetržité sebevzdě­

lávání, které je základem jeho šancí na kariérní růst.

Profil člena Skupiny: CCE Praha, spol. s r.o.

3

4

5

Metrostav_08_09.indd 2

Společnost CCE Praha se na konci dubna letošního

roku stala po šesti letech polovičního vlastnictví sto­

procentní dceřinou společností Metrostavu. Zaměřuje

se na inženýrskou a zeměměřičskou činnost, včetně

výzkumu a vývoje. Za dobu svého působení získala

mimo jiné i ocenění Výrobek roku 2007 od Asociace

obranného průmyslu za bojovou verzi mobilního topo­

grafického pracoviště pro dělostřelectvo armády.

CCE Praha, spol. s r.o. působí na našem trhu deset

let. S Metrostavem začala spolupracovat v roce 2001

při stavbě výsuvných tunelů metra pod Vltavou, pro niž

její odborníci navrhovali světově unikátní automatizovaný

systém měření a vyhodnocení pohybu tunelových těles.

Vedle ČR se CCE Praha orientuje i na mezinárodní trh.

Tato malá, dynamicky se rozvíjející společnost s osmnácti

zaměstnanci poskytuje služby jak orgánům státní správy,

tak i soukromému sektoru. Generuje pro ně vysoce pro­

gresivní výzkumné a vývojové projekty. K jejich řešení

a realizaci uplatňuje pružnou organizační strukturu. Do­

hody o spolupráci a dodávkách zpravidla uzavírá s dalšími

osvědčenými a pro danou oblast špičkovými českými

a zahraničními vývojovými a výrobními firmami.

Významný podíl na činnosti firmy mají zejména vy­

soce specializovaná geodetická měření při rozsáhlých

investičních akcích a výzkumné a vývojové projekty řeše­

né ve prospěch Armády České republiky. Velmi dobrých

výsledků dosahuje zejména u projektů řešených ve spolu­

práci s vojenskou geografickou službou AČR. Tyto aktivity

společnosti CCE Praha se opírají o vzájemnou důvěru

a respekt i o zkušenosti a hlubokou znalost potřeb a pod­

mínek u tohoto klíčového zákazníka, které management

firmy získal během mnohaleté vzájemné spolupráce.

Současným ředitelem a jedním ze dvou jednatelů

společnosti je Ing. Jaroslav Pohan, který mezi lety 1971

a 1986 pracoval v Metrostavu.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k

Pro Petra Zábského je divize 9 synonymem profesního

života. Pracoval v ní už při studiu jako asistent vedou­

cího střediska speciálního zakládání a demolic. Coby

stavbyvedoucího a posléze vedoucího projektu jste

jej později mohli mimo jiné potkat na tak významných

stavbách divize 9, jako byla centrála Metrostavu v Ko­

želužské ulici, Corso Karlín a dostavba kardiocentra

IKEM. V roce 2006 se stal obchodním náměstkem své

divize a od ledna 2009 je jejím ředitelem.

Ve funkci jste vystřídal Ing. Ivana Kajera, který si pro

svůj odborný i lidský přístup a dlouholetou činnost v di­

vizi 9 vysloužil titul Osobnost Metrostavu roku 2007.

Jak se vám usedalo do jeho křesla?

První pocit, který jsem si v kanceláři po Ing. Kajerovi

uvědomil, byla tíha plné odpovědnosti za rozvoj divize,

jež v minulosti dosáhla řady cenných úspěchů. Převzetí

funkce po úspěšném a oblíbeném řediteli proto nebylo

jednoduché. Zvlášť, když od poloviny loňského roku mu­

síme víc bojovat o naplnění výrobního programu. Divizi

také oslabilo vyčlenění provozu TZB do divize 4 Subterra.

Několik našich zkušených vedoucích projektů a stavby­

vedoucích navíc odešlo posílit její divizi 2. Pokračovat

v úspěšném rozvoji proto není vůbec jednoduché. Udělám

ale vše, co je v mých silách, aby se to povedlo.

Ze stavebního trhu prakticky vypadl soukromý develop­

ment. Jak tato situace ovlivnila divizi 9?

Odpadlo nám několik velkých zakázek. Abychom pro naše

týmy zajistili práci, musíme vstupovat i do menších soutě­

ží, kde je velká konkurence. Museli jsme také snížit počet

zaměstnanců a další kolegové zůstávají doma s 60% ná­

hradou mzdy. Věřím, že to nepotrvá dlouho a že práci pro

ně brzo zajistíme. Rozhodně s nimi počítám do příštího

období. Musíme však zvýšit vnitřní výkonnost a stále

prověřovat veškeré fixní náklady a účinnými opatřeními je

snižovat. Čas, kdy je méně práce, využijeme i pro prohlou­

bení kvalifikace v oblasti rekonstrukcí zejména památkově

chráněných objektů. Je to obor, který divize tradičně ovlá­

dá a usilujeme v něm i o další certifikáty.

Na jakých velkých stavbách dnes divize 9 pracuje?

Vloni jsme získali zakázku na další etapu rekonstrukce

a přestavby dětské části Fakultní nemocnice Motol. Je

to velmi náročný projekt, se kterým si ale naši technici

umějí dobře poradit i díky tomu, že jeho první etapu už

ve sdružení zdárně dokončili. Na hlavním nádraží v Praze

a v Mariánských Lázních pokračujeme s revitalizací že­

lezničních stanic v programu Živá nádraží. V Karlových

Varech dokončujeme hned tři stavby – parkovací dům

v Libušině ulici, výrobně-skladovací halu Lincoln a multi­

funkční arénu v Tuhnicích.

Kromě Karlovarského máte na starosti i Pardubický

a Královéhradecký kraj. Jaký je v nich výhled práce?

Dnes tam soutěžíme mnoho menších zakázek, ale v bu­

doucnosti bychom se rádi podíleli na stavbách, pro které

města, obce či kraje získaly dotace z fondů EU a právě je

připravují. Jsou to třeba kanalizace – jako Labe-Loučná

v Pardubickém kraji, kde právě pracujeme, ale zejména

revitalizace nemocnic, rekonstrukce škol a výstavba či

přestavba akvacenter či koupališť.

V Praze jste dokončili stavbu Národní technické knihov­

ny. Na co dalšího se tu připravujete?

Rádi bychom stavěli administrativní budovu CORSO IIB

pro našeho dlouholetého významného partnera Serge

Borensteina. Připravuje se i rekonstrukce Klementina

a Národního muzea, při nichž bychom nechtěli chybět.

Jste tedy optimista?

Jsem realista s optimistickým pohledem. Současná doba

není jednoduchá, ale věřím, že si s ní nejen my poradíme.

Naše divize teď přihlásila hned dvě stavby do soutěže

Stavba roku – Národní technickou knihovnu a novostavbu

FCHT Univerzity Pardubice. Obě jsou krásné a věřím, že

alespoň jedna z nich titul získá. A my tak budeme zdárně

pokračovat v cestě vytyčené naším bývalým ředitelem.

5/6/09 12:14:16 PM