strana 2
Sláva na Islandu
Ptáme se
Téměř 7 km dlouhý tunel Ólafsfjörður na Islandu pro
razili ve čtvrtek 9. dubna pracovníci Metrostavu z di
vize 5. V extrémních hydrogeologických podmínkách
zkrotili 2 ºC studenou vodu, která s vydatností až
3000 l/s tryskala z vrtu pod tlakem přes 30 barů!
Místní obyvatelé slavili s raziči. Tunel Ólafsfjörður
spolu s vloni proraženým tunelem Siglufjörður jim totiž
zkrátí jízdu mezi stejnojmennými rybářskými osadami
z 230 zimních či 60 letních km na pouhých čtrnáct. Není
divu, že se při posledním symbolickém odpalu v tune
lu sešli mnozí, kdo v okolí žijí. Pokud se vám podaří
správně zadat do internetu adresu http://www.sksiglo.is/
is/gallery/myndir_settar_inn_2009/hedinsfjardargong/
fimmtudagur_9._april_2009__fyrri_partur/, můžete si je
prohlédnout na fotografiích Steingrímura Kristinssona.
Ing. Petra Zábského,
ředitele divize 9 Metrostavu
Elektrárna Ledvice – stavební jáma zajištěna
1
Nejvyšší betonovou stavbou u nás bude hlavní výrobní
blok o výkonu 660 MW v elektrárně Ledvice. Výškou
145 m přeroste o 36 m i pražský City Tower. Jeho vý
stavba probíhá pod taktovkou divize 8 a Ing. Radka Ze
mana a komplikuje ji umístění v areálu nepřerušovaně
provozované stávající elektrárny.
Aby se dílo mohlo zahájit, jiné projekční týmy divize 8
v předstihu zdemolovaly části stávající administrativní
budovy a staví novou. Výrobní blok je rozdělen na kotel
nu, strojovnu, mezistrojovnu, dozornu, potrubí chladicí
vody a trafostanici. Dnes je už pro ně zajištěna stavební
jáma pomocí 2100 m² milánských stěn. Byly nutné hlavně
kvůli spodní vodě, která má ustálenou hladinu na kótě
-5 m. Z jámy o půdorysu 90 x 140 m bylo zatím odvezeno
90 000 m³ odkopku a dalších 20 000 m³ na odtěžení če
ká. Po dokončení obvodových stěn objektů se 20 000 m³
zeminy přiveze zpět na zásypy. V současnosti jsou hotové
i piloty pro založení všech objektů, základové desky pod
schodišťové věže, mezistrojovnu a části kotelny a strojov
ny. Rozběhla se také montáž potrubí chladicí vody.
Jak dál ve firemním vzdělávání
2
Vteřiny do odpalu poslední nálože počítal islandský
ministr dopravy Kristján Möller spolu s ředitelem výstav
by tunelů Ing. Ermínem Stehlíkem (foto č. 1). K oslavám
se připojil i ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup (foto č. 2
vpravo). Lidé, kteří přišli od Siglu, se na hromadě z po
sledního odpalu setkali s návštěvníky a oficiálními hosty,
kteří přijeli od Olafsu (foto č. 3). Islandskou vlajku nad
hlavami doplnila nejen česká, kterou nesl Ing. David Cy
roň, ale i prapor Metrostavu v rukou Ladislava Ministra.
Účastníci slavnosti suchem netrpěli. Pod holinkami
jim čvachtala voda z přítoků, která do tunelu pronikla
i přes vydatné chemické injektáže (foto č. 4). Ke svlažení
hrdel jim výjimečně přispělo i něco ostřejšího. Náš tým
(foto č. 5) si totiž oslavu opravdu zasloužil.
foto Steingrímur Kristinsson, Luděk Brablc
Na současnou situaci českého stavebního trhu zarea
goval útvar kvalifikačního rozvoje Metrostavu aktuali
zací systému firemního vzdělávání. S ohledem na nové
technologie i budoucí potřeby naší společnosti a Sku
piny Metrostav zefektivnil všechny oblasti vzdělávání
zaměstnanců a začal upřednostňovat interní kurzy.
„Pro prohlubování znalostí pracovníků v nestavebních
profesích jsme dosud ve značné míře využívali externí
nabídku vzdělávacích agentur, které školení ve vyžadova
ných oborech nabízely,“ vysvětlil vedoucí ÚKR Metrostavu
Mgr. Jan Kuchař. „Setkáváme se však s tím, že tyto kurzy
jsou často obecné a nezohledňují ani specifiku staveb
nictví, ani konkrétní požadavky naší firmy. Po dobrých
zkušenostech se vzděláváním stavebních techniků, které
už několik let provádíme v interních kurzech ve spolu
práci s vysokými či středními školami, jsme se proto
rozhodli stejně kvalifikovat i zaměstnance v nestavebních
profesích. Také kurzy rozvoje osobních schopností a do
vedností, které jsou určené především pro zaměstnance
připravující se na vyšší pozice, budeme propříště připra
vovat sami za pomoci vybraných odborníků.“
Na interních kurzech, sestavených podle požadavků
Metrostavu, se podílejí naši lektoři z řad zaměstnanců
– máme jich už na 80 – i pedagogové vysokých a střed
ních škol nebo odborníci ze spolupracujících firem. Jsou
určeny také pro vybrané pracovníky firem Subterra, Me
trostav SK, Metrostav Development a METROS. Používají
jednotnou terminologii a vycházejí z našich procesů.
„Po úspěšných kurzech Ekonomického managementu
dnes probíhá na Podnikohospodářské fakultě VŠE v Praze
kurz Marketing stavebního trhu pod patronací proděkana
prof. Ivana Nového a obchodního ředitele Metrostavu
Jiřího Procházky, MBA,“ říká Mgr. Kuchař. „V závěru ab
solventské týmy představí řešení konkrétních marketin
gových projektů a obhájí je. Další interní kurzy chystáme
v oborech odměňování a ekonomika práce, marketing
zahraničních zakázek a akvizice. Pracovníci stavebních
profesí se mohou těšit na kurzy Environment ve stavební
výrobě a Geotechnika a podzemní stavitelství.“
Metrostav má zájem rozvíjet schopnosti svých za
městnanců ve speciálních dovednostech či v nových tech
nologiích, které bude potřebovat podle strategie i k další
mu růstu po skončení ekonomické krize. V současnosti
proto bude velmi obezřetně využívat externí příležitosti
pro kvalifikační rozvoj a nastoupil úspornější, ale cíleněj
ší cestu interních kurzů vzdělávání. Každý zaměstnanec
však musí především dbát o vlastní nepřetržité sebevzdě
lávání, které je základem jeho šancí na kariérní růst.
Profil člena Skupiny: CCE Praha, spol. s r.o.
3
4
5
Metrostav_08_09.indd 2
Společnost CCE Praha se na konci dubna letošního
roku stala po šesti letech polovičního vlastnictví sto
procentní dceřinou společností Metrostavu. Zaměřuje
se na inženýrskou a zeměměřičskou činnost, včetně
výzkumu a vývoje. Za dobu svého působení získala
mimo jiné i ocenění Výrobek roku 2007 od Asociace
obranného průmyslu za bojovou verzi mobilního topo
grafického pracoviště pro dělostřelectvo armády.
CCE Praha, spol. s r.o. působí na našem trhu deset
let. S Metrostavem začala spolupracovat v roce 2001
při stavbě výsuvných tunelů metra pod Vltavou, pro niž
její odborníci navrhovali světově unikátní automatizovaný
systém měření a vyhodnocení pohybu tunelových těles.
Vedle ČR se CCE Praha orientuje i na mezinárodní trh.
Tato malá, dynamicky se rozvíjející společnost s osmnácti
zaměstnanci poskytuje služby jak orgánům státní správy,
tak i soukromému sektoru. Generuje pro ně vysoce pro
gresivní výzkumné a vývojové projekty. K jejich řešení
a realizaci uplatňuje pružnou organizační strukturu. Do
hody o spolupráci a dodávkách zpravidla uzavírá s dalšími
osvědčenými a pro danou oblast špičkovými českými
a zahraničními vývojovými a výrobními firmami.
Významný podíl na činnosti firmy mají zejména vy
soce specializovaná geodetická měření při rozsáhlých
investičních akcích a výzkumné a vývojové projekty řeše
né ve prospěch Armády České republiky. Velmi dobrých
výsledků dosahuje zejména u projektů řešených ve spolu
práci s vojenskou geografickou službou AČR. Tyto aktivity
společnosti CCE Praha se opírají o vzájemnou důvěru
a respekt i o zkušenosti a hlubokou znalost potřeb a pod
mínek u tohoto klíčového zákazníka, které management
firmy získal během mnohaleté vzájemné spolupráce.
Současným ředitelem a jedním ze dvou jednatelů
společnosti je Ing. Jaroslav Pohan, který mezi lety 1971
a 1986 pracoval v Metrostavu.
Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k
Pro Petra Zábského je divize 9 synonymem profesního
života. Pracoval v ní už při studiu jako asistent vedou
cího střediska speciálního zakládání a demolic. Coby
stavbyvedoucího a posléze vedoucího projektu jste
jej později mohli mimo jiné potkat na tak významných
stavbách divize 9, jako byla centrála Metrostavu v Ko
želužské ulici, Corso Karlín a dostavba kardiocentra
IKEM. V roce 2006 se stal obchodním náměstkem své
divize a od ledna 2009 je jejím ředitelem.
Ve funkci jste vystřídal Ing. Ivana Kajera, který si pro
svůj odborný i lidský přístup a dlouholetou činnost v di
vizi 9 vysloužil titul Osobnost Metrostavu roku 2007.
Jak se vám usedalo do jeho křesla?
První pocit, který jsem si v kanceláři po Ing. Kajerovi
uvědomil, byla tíha plné odpovědnosti za rozvoj divize,
jež v minulosti dosáhla řady cenných úspěchů. Převzetí
funkce po úspěšném a oblíbeném řediteli proto nebylo
jednoduché. Zvlášť, když od poloviny loňského roku mu
síme víc bojovat o naplnění výrobního programu. Divizi
také oslabilo vyčlenění provozu TZB do divize 4 Subterra.
Několik našich zkušených vedoucích projektů a stavby
vedoucích navíc odešlo posílit její divizi 2. Pokračovat
v úspěšném rozvoji proto není vůbec jednoduché. Udělám
ale vše, co je v mých silách, aby se to povedlo.
Ze stavebního trhu prakticky vypadl soukromý develop
ment. Jak tato situace ovlivnila divizi 9?
Odpadlo nám několik velkých zakázek. Abychom pro naše
týmy zajistili práci, musíme vstupovat i do menších soutě
ží, kde je velká konkurence. Museli jsme také snížit počet
zaměstnanců a další kolegové zůstávají doma s 60% ná
hradou mzdy. Věřím, že to nepotrvá dlouho a že práci pro
ně brzo zajistíme. Rozhodně s nimi počítám do příštího
období. Musíme však zvýšit vnitřní výkonnost a stále
prověřovat veškeré fixní náklady a účinnými opatřeními je
snižovat. Čas, kdy je méně práce, využijeme i pro prohlou
bení kvalifikace v oblasti rekonstrukcí zejména památkově
chráněných objektů. Je to obor, který divize tradičně ovlá
dá a usilujeme v něm i o další certifikáty.
Na jakých velkých stavbách dnes divize 9 pracuje?
Vloni jsme získali zakázku na další etapu rekonstrukce
a přestavby dětské části Fakultní nemocnice Motol. Je
to velmi náročný projekt, se kterým si ale naši technici
umějí dobře poradit i díky tomu, že jeho první etapu už
ve sdružení zdárně dokončili. Na hlavním nádraží v Praze
a v Mariánských Lázních pokračujeme s revitalizací že
lezničních stanic v programu Živá nádraží. V Karlových
Varech dokončujeme hned tři stavby – parkovací dům
v Libušině ulici, výrobně-skladovací halu Lincoln a multi
funkční arénu v Tuhnicích.
Kromě Karlovarského máte na starosti i Pardubický
a Královéhradecký kraj. Jaký je v nich výhled práce?
Dnes tam soutěžíme mnoho menších zakázek, ale v bu
doucnosti bychom se rádi podíleli na stavbách, pro které
města, obce či kraje získaly dotace z fondů EU a právě je
připravují. Jsou to třeba kanalizace – jako Labe-Loučná
v Pardubickém kraji, kde právě pracujeme, ale zejména
revitalizace nemocnic, rekonstrukce škol a výstavba či
přestavba akvacenter či koupališť.
V Praze jste dokončili stavbu Národní technické knihov
ny. Na co dalšího se tu připravujete?
Rádi bychom stavěli administrativní budovu CORSO IIB
pro našeho dlouholetého významného partnera Serge
Borensteina. Připravuje se i rekonstrukce Klementina
a Národního muzea, při nichž bychom nechtěli chybět.
Jste tedy optimista?
Jsem realista s optimistickým pohledem. Současná doba
není jednoduchá, ale věřím, že si s ní nejen my poradíme.
Naše divize teď přihlásila hned dvě stavby do soutěže
Stavba roku – Národní technickou knihovnu a novostavbu
FCHT Univerzity Pardubice. Obě jsou krásné a věřím, že
alespoň jedna z nich titul získá. A my tak budeme zdárně
pokračovat v cestě vytyčené naším bývalým ředitelem.
5/6/09 12:14:16 PM