Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 3
U snku Metrostavu mohli letos návštěvci staveb-
ho veletrhu vidět i skleněný tubus se vzorky neogenních
jí. Poczely z ražby brněnských Královopolských tu-
nelů, známých i pod názvem tunely Dobrovského I a II.
Od ledna 2008 je razí pracovníci společnosti Subterra
pod dohledem týmu Ing. Pavla Brka z divize 1.
Zprovoznění obou tunelůispěje k odlehčení dopravy
městských čásKrálovo Pole a Žabovřesky a na Malém
městském okruhu. Prv tubus tunelu Dobrovského I ko-
píruje stejnojmennou ulici. Z celkové lky 1239 m
1053 m ražených (foto č. 2), zbytek tvoří tunely hloubené
(foto č. 1). Tunel Dobrovského II je delší, měří 1258 m
a prochází pod ulicemi Chodská, Vodová a Jana Babáka.
Ražba probíhá v podmínkách, s jakými se kvůli kombi-
naci zastižené geologie, nízkého nadloží a husté zástavby
na povrchu dosud stavbaři tunelů nikde v ČR nesetkali.
Tomu odpovídá i metoda ražby, při které je vše podřízeno
bezpečnosti a minimalizaci rizik v podzemí i na povrchu.
Královopolské tunely jsou raženy Novou rakouskou
tunelovací metodou po malých částech – čelba je dělena
na šest lčích výrubů, odtěžovaných po vzdálenostech
cca 8 až 16 m. Každý z chto výrubů je po jednom metru
samostat vyztužován pomocí primárního dočasného
ostění ze svařovaných a montovaných prvků HEBREX,
vyvinutých speciálně pro tuto stavbu, a stříkaného betonu
se svařovanými sími. Po provedení všech dílčích výru-
jsou části jejich vnitřních ostění vybourány a vnější
vytvoří primárostění celého tunelu.
Pro ochranu nadzemních objektů v úsecích s nízkým
nadložím byla kromě clony z tryskové injekže úspěšně
použita i tzv. kompenzační injekž, kteje svým rozsa-
hem asi největší v Evropě. Rovněž souhrn nejrůznějších
pomocných opatření pro eliminaci rizik a poklesů na po-
vrchu a soubor měření a sledování nemá v ČR obdoby.
„Náklady na dokončení stavby jsou odhadovány na
osm miliard ,uvedl Ing. Brožek a dodal, že zprůjezd-
nění tune je naplánováno na konec roku 2011, celkové
dokončení zakázky na kten roku 2014.
Tereza Regnerová, foto Josef Husák
dokončení ze str. 1
Proudící voda oživuje prostor atria ticm zvukem a zvlh-
čením vzduchu výrazně přispík íjemné tepelné po-
hodě vnitřního prostředí. Bazénky z boku lemují truhlíky
s různě vysokými rostlinami zasazenými tak, aby výškově
tvořily jak jinak opět lichoběžky. Čelní stranu vod-
ních ploch ohraničují světlovodní kabely, které ve t
vymezují hlavní komunikační cesty po atriu.
„Naše práce na Amazon Court pomalu končí, říká
Ing. Vlak. hem zkebního provozu dnes odstra-
ňujeme jen drobné vady a nedodělky a 18. května stavbu
předáme zástupcům investora ze společnosti Europolis
Real Estate Asset Management. Jsem rád, že jsem na-
to náročné zakázce mohl pracovat. Po stránce ípravy
i provedení byla velmi složitá. Ať už se jednalo o upevnění
vykonzolovaných vnějších mostů, zakry atria pomocí
třívrstvé fólie ETFE na leh ocelové konstrukci či řešení
edpjaté prosklené fasády zavěše na prich, o kte-
rých jsme už v novinách Metrostavu několikrát psali.
Amazon Court, společné dílo evropského investora,
dánských architek z ateliéru SHL, britské firmy ZEF,
francouzských projektanocelových konstrukcí z RFR
Paris a českého Metrostavu byl ještě ed dokončením
vybrán za nejlepší kancelářský objekt v mezinárodní
soutěži Budova budoucnosti MIPIM Architectural Review
2008. Zaslouží si, aby to nebyla jeho poslední výhra.
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Vzorek horniny z ražby Královopolských tunelů
1
Historie ve fotografii
Před 35 lety začalo v Praze jezdit metro. Jeho první budovaná stanice Hlavní nádraží se začala stavět v březnu 1967. Spolu
s přilehlým traťovým úsekem byla založena v otevřené stavební jámě v poměrně malé hloubce jen 12 m pod povrchem.
Uveřejněný snímek z Vrchlického sadů byl pořízen v roce 1971. V době, kdy ve Vodních stavbách vznikl Metrostav, jako
úzce specializovaná výrobní jednotka vleněná pvě pro stavbu prského metra.
Amazon Court – stavba plná lichoběžníků
2
Nová budova pro ojedinělou technologii
Pokud ve snu a krytý snami staré Waltrovky vy-
růs v Jinonicích železobetonový skelet no výrob-
-administrativní budovy. Je to možná trochu škoda,
protože tahle stavba je zajímavá jak svou konstrukcí,
tak architektonickým pojetím.
Částečně dvoupodlažní a částečně jednopodl-
objekt navazuje na stávající výrobní prostory firmy
HVM Plasma, která je investorem ceakce. Investiční
náklady necelých sto milionů korunedstavují co do roz-
sahu pro divizi 8 Metrostavu, která tuto dostavbu zajišťuje
jako generální dodavatel, stavbu sše menší velikosti, ale
díky některým technickým řešením a celkové koncepci se
otevírá reálný předpoklad, že konečný výsledek přesáhne
obvyklý standard staveb tohoto typu. Takový je alespoň
zor Ing. Petra ty z divize 8, který jako vedoucí pro-
jektu má celou dostavbu na starosti.
Vlastní objekt sestává z jednoho podzemního a ze
dvou nadzemních podlaží. šková úroveň nad zemí dává
objektu specifický architektonický výraz, odlehčuje jeho
celkovou hmotu a přirozeně holí na výrobní a adminis-
trativní segmenty. Jak se uzalo loni v srpnu v samot-
ném začátku stavby, geologické podmínky byly složitější
a náročnější, než naznačoval průzkum. To přineslo i určité
technické problémy; bylo nutné změnit systém izolací
a jednotlivých detailů spodní stavby. S ekvapeními
tohoto druhu ovšem Metrostav dostatek zkušeností,
a tak tyto změny nenarušily průběh výstavby.
Ceobjekt je navržen jako železobetonový skelet vy-
ztužený výtahovou a schodišťovou šachtou. Jako výztuž
slouží i část stěn, zatímco obvodové zdivo je evážně
výplňové. Stropní monolitické desky jsou křížem vyztuže-
né a odlehčené plastovými bedničkami. Toto konstrukční
ření představuje jeden z nejzamajších prvků stavby.
Nejen že přineslo finanční úsporu, ale je natolik designově
zvláštní a zajímavé, že v části výrobní prostor zůstane
přiznáno jako definitivní povrchová úprava podhledu.
Střechu administrativních křídel tvoří obloukovée-
věné vazníky. Zaoblená nároží a přilehlé prostory i plochu
mezi administrativními křídly bude kt monolitická des-
ka, takže v těchto místech vznikne jakási terasa.
V suterénu bude strojovna vzduchotechniky, sklady,
technické zázemí a hromadná garáž se 14 parkovacími
místy. První podlaží bude vyhrazeno výrobním linkám,
sociálnímu zázemí a operativním skladům, ve druhém
bude administrativa, laboratoře, archivy apod.
V současnosti vstupuje projekt do závěrečné fáze.
Počátkem května skončí hrubá stavba a vzápětí nastoupí
řemesla. Jednotliví subdodavatelé se zde střídají jako
na běžícím páse. Paili mezi ně i pracovníci z naší divi-
ze 11, kteří zajišťovali provoz jeřábu. Minulý čas v ed-
chozí větě však dává najevo, že se s touto stavbou už roz-
loučili – jeřáb byl totiž před několika dny rozmontován.
Půjde-li všechno podle harmonogramu, proběhne ko-
laudace objektu letos v říjnu. HMV Plasma tak získá nové
prostory pro rozšíření své výroby, v Česku ojedinělé. Její
výrobní náplní je vakuové plazmové pokovování různých
předmětů. A mimochodem – nejbližší další podnik, který
tuto technologii používá, sídlí až v Německu.
–rip–, foto Josef Husák
Dostavba rychlostní silnice R6 je zahájena
Krumpáče a lopaty v rukou edstavitelů Karlovars-
ho kraje (foto č. 1) ve čtvrtek 23. dubna symbolicky
zahájily dostavbu posledního úseku čtyřpruhové rych-
lostní silnice R6 mezi Novým Sedlem a Sokolovem. Po
dokončení v roce 2011 ispěje ke zvýšení plynulosti
dopravy v regionu a ke zkrácení epravdoby.
Celá trasa budoucí rychlostní silnice R6 je součás
silnic evropské sítě E48 a zajišťuje spojení od Prahy přes
Karlovy Vary a Cheb až ke stát hranici s Německem.
„Stavba R6 Nové SedloSokolov je jen jednou ze souboru
staveb v tomto úseku,připomněl generální ředitel ŘSD
Alfred Brunclík a vysvětlil: Ke zkapacitnění trasy mezi
Karlovými Vary a Chebem proto dojde až po dokončení
ceR6 v úsecích Kamenný Dvůr–Tisová, Nové SedloJe-
nišov a Sokolov–Tisová, které jsou nyní ve stavbě.
V téměř 7,5 km dlouhém úseku Nové SedloSokolov
upraví dodavatelské sdružení firem STRABAG, Metrostav
a Skanska DS stávající dvoupruhovou silnici první třídy
na silnici rychlostní se čtyřmi jízdními pruhy. Téměř ce
její trasa je navržena tak, aby v co největší míře využívala
stávající komunikaci. V lesním úseku (km 1,0–3,0) tato
sada nemohla t dodržena. Aby zde nová R6 splnila
požadavky EIA (Environmental Impact Assessment), tedy
zákona o posuzování vlina životprostředí, bude její
niveleta vyvýšena a pod ní projde biokoridor.
V rámci výstavby rychlostní komunikace bude no-
postaveno či rekonstruováno také deset mostních
objektů,“ řekl vedouprojektu Ing. Zdeněk Rozsypálek
z divize 4. „Metrostav bude zajišťovat výstavbu dvou
z nich – nového mostu přes železniční tr ChebChomu-
tov a rekonstrukci a rozšíření mostu přes Ohři. Budou to
velmi obžné stavby, snad nejnáročnější z celého úseku.
Musíme i nich totplnit podmínky ochrany životního
prosedí a zajistit bezpečnost dopravního provozu, který
v průběhu stavby nebude vyloučen. Složitá bude i vzá-
jemná koordinace s ostatními stavbami na R6, které se
provádějí. Úsek Kamen Dr–Tisová, na kterém také
pracujeme, je itom už ed dokončením.“
Jednopolový most přes železnici zcela nahradí starý,
předpjatý železobetonový a monolitický. Bude t dvě
nové ocelobetonové spřažené konstrukce a rozpětí 50 m,
kterým překoná asi 20 m hluboký skalní zářez.
Stávající 300 m dlouhý obloukový železobetonový
most es Ohři (foto č. 2) rozpětí spodního oblouku
126 m. Bude rekonstruován a jeho vodní mostovka
z předpjatých železobetonových prefabrikovaných nos-
níků bude nahrazena novou spojitou ocelovou ortotropní
deskou, aby vozovka mohla t rozšířena na čtyřpruho-
vou komunikaci kategorie R 17,5/80. Po náročné sanaci
dojde k úplnému využití spodní stavby mostu.
1 2
Metrostav_08_09.indd 3 5/6/09 12:14:19 PM
Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (216 ms)

Rendering Strana 4 (104180): (0/1) (215 ms)

Rendering Strana 3 (104179): (0/1) (252 ms)

Rendering Strana 2 (104178): (0/1) (252 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3132/vth120849-1.jpg (3x)

 i3132/vth120850-1.jpg (3x)

 i3132/bg104179.svg

 i3132/vth120851-1.jpg (3x)

 i3132/vth120847-1.jpg (2x)