Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 2
Hydroizolace ajejich ochrana nastavbách I
Tenké povlakové izolace proti vodě jsou mimádně
citlivé nejen nasprávné vodotěsné provedení, ale kvůli
snadné zranitelnosti vyžadují i důkladnou a pečlivou
ochranu. Ze zkoumání příčin poruch staveb vyplývá,
že jsou jednou znejrizikovějších konstrukcí. Nejen pro
snadnost, sjakou se poruší, ale především pro násled-
ky, které jejich poškození (foto) přináší.
Promáčení chráněch konstrukcí mění nejen jejich
vodní vlastnosti, a to především izolní schopnosti
– tepelné, hlukové i otřesové, ale u zděných konstruk
snižuje navíc i jejich pevnost auželezobetonových ohro-
žuje výztuž korozí. Pokud je stavba již vprovozu, vlivem
poruch hydroizolací často dochází takékpoškození vnitř-
ho vybavení či zízení objektu avněm skladovaného
zbí, strojů čimateriálů.
Dlouhodobě nejčastějším důvodem poškození hyd-
roizolací nastavbách jsou související pracovní operace,
které po jejich položení následu. Vodotěsnost při nich
ohrožují manipulace s tvrdými či ostrými předměty,
výstupky jako výztuže následných konstrukcí nebo ne-
chráněný provoz poznečtěném anezakrytém povrchu.
Kromě speciálních případů totiž není hydroizolace navrho-
na ani vyrána tak, aby bylo možné přímo naní sklado-
vat výrobky amateriály nebo ji používat jako komunikaci.
Vespodní stavbě hydroizolaci nejlépe ochrání betono-
vý potěr minimální tloušťky 50 mm. Pokud je hydroizolace
zvelmi tenkých plastických fólií, neměla by jejich tloušť-
ka klesnout pod 1,5, lépe 1,8 mm apři přím provozu
na izolované ple by se měla fólie chránit ochrannou
textilií sminimální plošnou hmotností 300 g/m². Nejčas-
ji používané fólie zPVC-P jsou namechanický průraz
vůbec nejcitlivější. Riziko proražení značně snižuje změna
materlu naPE (HD/LD), který je ale hůř zpracovatelný.
Odolnější jsou asfaltové modifikované pásy. Jejich mini-
lní tloušťka zpravidla dosahuje 4 mm vedvou vrstvách,
ale ikdyž mají výrazně vyšší mechanickou odolnost n
lie, je také je nutné chránit. Pokud hydroizolace nekryje
monolitická vrstva, jsou pro její ochranu vhodné pev
desky (OSB, překližky aj.) polené naochranných texti-
liích nebo polystyrenu, které tlumí přenos přímého účinku
zatížení nahrach nebo nerovnostech.
Ve sešních plášch riziko pkození hydroizolace
zvyšuje stlačitelnost tepelné izolace uložené pod ní, kdy
pevné odtokové tvarovky zůstávají v vodní výšce,
zatímco stlené okolí klesá pod úroveň odtoku. Tím, že
voda ze sechy neodtéká, hydroizolaci zatěžuje trvalá zá-
topová zkouška. Když naní současně pracují zámečníci,
montéři či elektrikáři, snadno ji pkodí padající oezky,
špony, hřeby či šrouby. Pokud hydroizolaci adekvátně
nechráníme, je toto riziko mimádné – sjeho eliminací
proto musíme počítat už při přípravě stavby.
Podrobněji se ochraně sešch hydroizolací bude
novat čnek v íštím čísle novin. Daí informace
najdete také na intranetu Metrostavu na portále výrobně-
-technického ředitele v sekci hydroizolace.
Ing.Jaroslav Synek
Procházka na mos
Do desky Trojského mostu (foto č. 1), jehož výstavbu
řídí sdružení divizí 2 a 5 Metrostavu, uložili betonáři
25. dubna poslední kubík betonu. Tím definitivně pře-
klenuli Vltavu a dali základ nomu pražskému mostu.
lo, ke kterému ocelovými oblouky (foto č. 2) při-
spívají oceři z divize 3, si přišel prohlédnout i pražský
primátor MUDr. Bohuslav Svoboda. Při proczce po
novém mostě jej doprovodili nejen vedoucí pracovníci
Metrostavu, ale i lidé, kteří se na stavbě přímo polejí.
S problematikou výstavby jej tak obeznámil i Ing. Robert
Br, Ph.D., specialista z divize 5 (foto č. 3). Primátorovi
se věnoval také ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava (foto
č. 4 vpravo) a prezident Skupiny Metrostav Jí Bělohlav
s generálním ředitelem Metrostavu Ing. Pavlem Pilátem
(foto č. 5 zleva). Slavnostně laděného odpoledne se sa-
mozřejmě zúčastnil i vedoucí projektu výstavby Trojského
mostu Bc. Alexandr Tvrz z divize 5 (foto č. 6 vpravo).
Ing.Zdeňka Donáta, Ph.D.,
ředitele firmy PRAGIS
Na stavbě Palmovka Parku II beraní zaměstnanci fir-
my PRAGIS štětové sny na ochranu stavební jámy.
Jejich přítomnost na staveništi je víc než oprávná.
Nejenže speciální zakládání dlouhodobě dobře ovláda-
jí, ale jejich firma je už od roku 2009 členem Skupiny
Metrostav. Předseda představenstva a ředitel firmy
PRAGIS Ing. Donát zná za víc než 30 let praxe staveb-
nictví do detailů – jako dělník, mistr, ředitel i majitel.
Vystudoval jste obor konstrukce a dopravní stavby na
stavební fakultě ČVUT v Praze. Co jste dělal dál?
Po vojně, kterou jsem z většiny pril na stavbě jader
elektrárny Dukovany, jsem v roce 1982 nastoupil do IPS
závodu 01. Nejdřív jsem se jako mistr polel na budová
technické vybavenosti nových prských sídlišť, potom
pracoval jako příprař a stavbyvedou. V polovi
roku 1990 jsem se osamostatnil a pustil do podnikání.
Zínal jsem na stavbách kanalizace, a to i tak, že jsem
vlastnorně zdil šachty a pokládal roury. Postupně jsme
vybudovali malou stavební firmu Z+D, která se v roce
1992 přihsila do soutěže o privatizaci státho podniku
PRAGIS Praha, jenž vznikl ze závodu IPS 01. S projektem
jsme uspěli a od té doby pomáhám sehnat práci pro více
než 230 našich zaměstnanců, což zvšť v posledních le-
tech opravdu není jednoduché. Byl jsem proto rád, když
jsme se v roce 2009 domluvili s Metrostavem, který je
dnes se 70% polem majoritním vlastkem naší firmy.
Jak byste spolnost PRAGIS charakterizoval?
Z hlediska stavebnictví patříme mezi menší firmy regi-
onálho významu a na rozl od některých jiných spo-
lečností provádíme větší část zakázek vlastními silami.
Dlouhodobě spolupracujeme pouze s několika malými fir-
mami, které si při projektech najímáme na specializova
profesní práce. Máme pět divizí zaměřených na inžer-
ské, vodohospodářské, podzemní a pozemní stavby a na
stavební specializace, kam paí třeba provádění systémo-
vého bednění, železobetonové konstrukce, vrtané piloty
imikropiloty a bera. Jsme jeden z mála podniků, kte
znají pražskou vodovodní a kanalizační síť, protože jsme
je historicky pomáhali budovat i rekonstruovat. Právě toto
zaměření nám ale dnes přiší největší problémy.
Roční obrat firmy v posledních letech klesá. Čím to je?
Třeba právě její specializací na kanalizace, vodu a technic-
ké vybave, které prováděla v hlavním městě – pražský
magistrát totiž v poslední době omezil investice. Náklady
itom stále stoupají a cena stavebch prací kvůli eko-
nomické recesi klesá. Optimalizovali jsme stav zaměst-
nanců, ale dál je to už obtížné, prote zajišťujeme řadu
odborných činnos, třeba ruční ražby, které vyžadují pro-
školené specialisty, jejichž počet můžeme při zachování
konkurenceschopnosti těžko redukovat. V regionech zase
sobí místní firmy a přesouvat do nich řemeslníky ne
efektiv. Loňský rok byl v historii firmy vůbec nejhorší,
který jsem zažil, a nechtěl bych jej opakovat.
Pohá firmě začlenění do Skupiny Metrostav?
Zprvu jsem měl větší očekávání, ale všechno vyžaduje
čas. Pracujeme už pro některé divize Metrostavu i pro
Subterru a svou prací přesvědčujeme vedoucí projek
otom, že jsme spolehlivý partner, který dílo dokončí kva-
litně a včas. Určitě se jim vyplatí vybrat si nás, i když naše
cena bývá o něco vší než nejlevnější nadka, a proto
doufáme, že náš objem prací pro Skupinu dále poroste.
Jakou máte vizi do budoucna?
ežít, prote doba bude slitá. Chl bych, aby lidé po-
chopili, že jim firma dává práci a slušně je platí, acítili sní
soulitost, abychom náklady nešetřili až po montáži
GPS do aut a měřich sond do nádrží stavebních strojů.
Vaši zálibu v lovu pozná na první pohled každý, kdo
vkročí do ví trofejemi vyzdobené kanceláře. Čemu
se ještě věnujete ve svém volnu, když nepracujete?
ed pár lety jsem dokončil doktorandské studium na VUT
v Br, které mi zabralo dost času. Teď trávím volno s ro-
dinou při potápění nebo sám v lese. Jedině tak si vyčism
hlavu, abych mohl znovu usednout za pracovní stůl.
strana 2
PME SE
Zajímavá stavba snezvykm financováním
Na pravém břehu Labe vedle patkově chráněho
pilíře, který je pozůstatkem více než stoletého hradlo-
ho jezu uŠtětí, začala na91,58. říčním km vznikat
nová malá vodní elektrárna (MVE). V únoru 2015 ji
pro obecně prospěšnou společnost Energeia zprovozní
sdružení firem Metrostav a Zakní staveb vedené
týmem Ing.Jiřího Škrance znaší divize6. Zvláštnos
projektu bude nejen to, že sdružení elektrárnu vybu-
dujenakč včetně technologie, ale nac zajistí ijejí
financování. Úhrada investice proběhne za vzájem
dohodnutých podmínek až poúplm dokončení díla.
Se stavební částí MVE si sdružení jistě snadno poradí,
nebude se totiž lišit odjiných podobch staveb, se který-
mi má divize 6 bohaté zkenosti. Podzemní inadzemní
část objektu elektrárny jsou navrženy jako vodosné
z vodostavebho železobetonu a provedou je betoři
divize 6. Okna ivstup doobjektu budou umístěny až nad
úrovní, kterou hladina řeky dosáhla při povodni vroce
2002 (vizualizace). Pro výstavbu vtokoho objektu bude
nutné stabilizovat konstrukci původního pilíře hradlového
jezu azachovat ičást jeho sklopené ocelové konstrukce.
Pocházejí zroku 1909 aporekonstrukci jezu vroce 1970
staly jako technická památka. Další běžné součásti díla,
jako je výtokový objekt, stavební technologie, komunikace
avenkovní úpravy, ještě doplní rekonstrukce části jezové
lávky astávajícího komůrkového rybochodu avestavba
dalšího rybího přechodu dovorové propusti.
„Staveniště jsme převzali na Josefa a hned jsme
kolem něj sesbírali voďanku žabí, kterou jsme přenesli
dobezpečné vzlenosti. Prostor jsme vistili oddřevin
apřipravili si trasu napřelku telekomunikačních asi-
lových kabelů,“ popisuje Ing. Škranc. „Zajili jsme už
iberanění ocelových štětovnic, které vytvoří ochrannou
jímku pro založení stavby naskalní podloží.“ Vybudování
sedmcti stavebch objektů, které malá vodní elektrár-
na Štětí zahrnuje, needstavuje pro Metrostav žádnou
novinku. Dva provozní soubory – strojní a elektro – si
ak vádají doplnění týmu o odborky schopné řídit
a kontrolovat montáž technologií elektrárny až po je
zprovoznění. „To jsme totiž zatím na starost neměli,“
vysvětluje Ing. Škranc. „Dvě třílopatové přímoproudé
Kaplanovy turbíny vuspořádání PIT sčelní převodovkou
m dodá rakouská firma Voith. Při návrhom spádu
2,6metru acelkové hltnosti 340 m³/s budou mít celkový
dosažitelný výkon asi 5,20 MW.
Obecně prospěšná společnost Energeia by chla pro-
vozem elektrárny získat stálý zdroj prosedků pro finan-
cování neziskových aktivit, které provozuje v partnerst
s Nadačním fondem Kček (www.klicek.org) a mezi něž
patří především dětská hospicová péče.
Slavnostní poklep základního kamene novostavby
MVEŠtětí prohne v červnu, smluvní tern pření vy-
zkoené azkolaudované elektrárny bude v únoru 2015.
ls–, vizualizace Pöyry Environment
1
2
3
4
5
6
Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2012, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (376 ms)

Rendering Strana 3 (103848): (0/1) (369 ms)

Rendering Strana 2 (103846): (0/1) (414 ms)

Rendering Strana 1 (103844): (0/1) (414 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3066/vth120466-1.jpg (2x)

 i3066/vth120468-1.jpg (2x)

 i3066/bg103846.svg

 i3066/vth120470-1.jpg (2x)

 i3066/vth120472-1.jpg