strana 2
Ocel pro kotelnu
O náročných stavbách divize 3 Metrostavu v Elektrárně
Prunéřov II (EPRUII) jsme v poslední době psali několikrát. K jedné z nich se vrací i fotosloupek.
Řada jeho snímků přibližuje prvky, které provoz ocelových konstrukcí divize 3 pod vedením Ing. Daniela Riedla
montuje do kotelny. A to jak za pomoci vlastních pracovníků, tak i subdodavatelů. Právě výměna tří starých kotlů
za nové pomocí provizorních příhradových konstrukcí
a hydraulických jednotek patří k nejsložitějším činnostem,
které Metrostav v EPRUII provádí.
Současně s rekonstrukcí kotelny stejný projektový
tým zajišťuje i demontáž a montáž tří zásobníků chladicí
vody. Na chladicích věžích ještě pracuje tým Ing. Josefa Bednáře, další zaměstnanci divize 3 pod vedením
Ing. Marka Šacha zase provádějí veškeré stavební práce
obchodního balíčku 11, které zahrnují činnost skoro ve
všech dalších provozních objektech EPRUII.
Generálním dodavatelem přestavby druhé části prunéřovské elektrárny je společnost ŠKODA PRAHA Invest. Jejím úkolem je modernizace tří výrobních bloků a zvýšení
jejich jednotkového výkonu na 250 MWe. Poslední blok by
měl být uveden do provozu v první polovině roku 2015,
odkdy bude v okolí Prunéřova i mnohem čistší vzduch.
Podpůrné konstrukce umožňují vznik nového ocelového
patra ve výšce 67 m nad podlahou kotelny
Nový rošt prvního tahu kotle D s namontovanými trvalými
závěsy pro upevnění konstrukce výparníku
Ptáme se
Ing. Michaela Dibona,
ředitele organizační složky v Polsku
1
Divize 6 má s rekonstrukcemi ČOV zkušenosti
I když by se mohlo zdát, že čistírny odpadních vod
(ČOV) jsou jedna jako druhá, při bližším pohledu se
mezi nimi dají najít zajímavé rozdíly. Své by o tom mohl vyprávět Ing. Petr Brož z divize 6. Jen v posledním
roce se se svým týmem podílel na modernizaci hned
několika těchto zařízení. Vedle ČOV v Chebu, o které
jsme psali v minulém čísle novin Metrostavu, ukončil
letos v lednu modernizaci čistírny v Pardubicích (foto
č. 1) a tento měsíc dokončuje ČOV v Čáslavi (foto č. 2).
V Pardubicích-Rybitví, kde toto zařízení likviduje odpadní vody z města i z nedalekých chemiček Synthesia
a Explosia, pracovníci pod vedením stavbyvedoucího
Ing. Přemysla Sochy během pár měsíců nejen vylepšili
účinnost celého zařízení, ale prodloužili i životnost jeho
objektů. Opravili střechu, vylepšili zateplení, zmodernizovali řídicí systém a navíc geometrickým a barevným
členěním fasád zlepšili celkový vzhled ČOV. „Je to zatím
největší čistírna, na jaké jsme pracovali. Poprvé jsme si
zde sami řídili i technologické dodávky,“ uvedl Ing. Brož.
„Termín výstavby byl přitom přímo šibeniční. Práce jsme
začali vloni v prosinci a dnes, poslední týden v dubnu, již
probíhají komplexní zkoušky technologické části stavby.
Doděláváme ještě chodníky, terénní úpravy, založení
trávníků a další práce, které velmi ovlivnilo počasí, respektive letošní opožděný nástup jara. Ještě před třemi
týdny byla země úplně promrzlá,“ popisuje dokončování
prací Ing. Brož. Povinnosti Metrostavu však na stavbě
v Pardubicích ještě nekončí. Podílí se totiž i na zkušebním
provozu ČOV, který potrvá až do konce letošního roku.
ČOV Čáslav je součástí rozsáhlého projektu Kutnohorsko-Čáslavsko, který zahrnuje celkem pět akcí. Kromě
„Čáslavi“ sem spadá i rekonstrukce čistírny v Kutné Hoře
a dostavba kanalizace v Kutné Hoře, Zruči nad Sázavou,
Uhlířských Janovicích a v Sázavě. Akce pomůže zlepšit
čistotu vod hned v několika vodních tocích – v Labi, Sá-
zavě, Vrchlici, Brslence a Výrovce. Stavební práce zahájil
tým divize 6 pod vedením stavitele Miloslava Koubíka
v polovině února 2012 a celý projekt skončí letos v květnu.
A jaké jsou další podobnosti a odlišnosti čistíren?
„V zásadě jde o stejný typ prací, které provádíme vždy
za plného provozu. Vzhledem k financování z dotačních
peněz jde i o podobný způsob řízení změn na projektech,“
srovnává Petr Brož a dodává: „Na akcích působíme
převážně ve sdružení. V Pardubicích je lídrem Skanska
se 70% podílem, Metrostav má 30 %. U Kutnohorska-Čáslavska má Skanska 40 % a Metrostav se společností
VCES po 30 %. Princip sdružení se však může lišit. U Čáslavi a Pardubic je finanční výsledek všech částí stavby
společný. Jindy – jako např. u Chebu nebo u Chotusic
– byly veškeré náklady a výnosy naším rizikem.“
Někdy stavby výrazně odlišuje i okolní prostředí.
V Čáslavi bylo třeba staveniště v ochranném pásmu
vojenského letiště. „Kvůli blízkému vzletovému koridoru
jsme pro věžový jeřáb museli mít povolení od správy letiště. A při cvičných letech grippenů jsme vždy byli nuceni
přerušit jednání nebo telefonování, člověk totiž v tom
rámusu neslyšel ani sám sebe,“ uzavírá Petr Brož.
–jar–, foto Josef Husák
2
Developerská činnost Metrostavu SK posiluje
Montáž závěsů pro jednotlivé díly kotle pomocí pákových
plošin
Montáž membránových stěn a trubních svařenců (šotů)
prvního tahu kotle C
Koncem března zahájil Metrostav SK s pomocí české
mateřské společnosti svůj v pořadí už druhý developerský projekt nazvaný Bytový dom Košická (vizualizace).
Stavba dvou domů Nejedlého, se kterými své aktivity
v této oblasti začínal, se zatím zdárně blíží kolaudaci.
I když název nového developerského projektu odkazuje na východoslovenskou metropoli, jeho cílem je
přestavět bývalou bratislavskou ubytovnu Doprastavu
pro bydlení obyvatel hlavního města Slovenska. Tento
záměr má velkou šanci uspět, protože rekonstruovaná
budova stojí ve čtvrti Ružinov a podobných příležitostí
začít bydlet v této oblíbené lokalitě je méně, než o kolik je
zájem. „Očekáváme, že všechny prostory budou v době
kolaudace rozprodané. Úvěr na financování projektu tak
budeme moci splatit už v průběhu roku 2014,“ říká vedoucí střediska Reality Ing. Vladimír Paulička.
S přestavbou budovy začali pracovníci Metrostavu SK
25. března, aby v ní za zhruba deset měsíců vybudovali
80 bytů a čtyři obchodní prostory. Zájem o jejich koupi
stále roste a asi polovina z nich je už dnes zadaná. Klienti,
kteří si je koupí, získají navíc jeden rok parkování zdarma.
Výstavba domů Nejedlého se 166 byty v bratislavské
čtvrti Dúbravka zatím dospěla do poslední fáze a blíží se
ke kolaudaci. Celý projekt vlastně tvoří tři bytové domy.
Jeden z nich byl postaven v první etapě stavby a je už delší
dobu obydlený. Další dva dostavuje jako investor právě
Metrostav SK. Společná podzemní podnož všech tří domů
byla zkolaudována už v 1. etapě projektu a její dvě podlaží
vyplňují garáže a sklepní kóje.
Postup prací sice letos zdržela nezvykle dlouhá zima,
dnes už ale stavbaři provádějí zateplení objektů a v interiéru obklady a kompletaci sanitárního vybavení. Byty by
měly začít sloužit novým obyvatelům ve třetím čtvrtletí
letošního roku. Zájem o ně v posledních dvou měsících
stoupl a do konce března jich už developeři z Metrostavu
SK prodali více než osmdesát. Tato nabídka je díky lokalitě
a příznivé ceně zajímavá zejména pro mladé rodiny. O moderním a přitom přírodou obklopeném sídlišti si zájemci
mohou přečíst v mnoha různých časopisech nebo najít
informace na webové adrese www.nejedleho.sk.
zdroj: Metrostav SK
Při rozhovoru v posledním čísle novin Metrostavu
z roku 2007 Ing. Dibon prozradil, že by si po řadě let
strávených prací na tuzemských silničních stavbách
rád zkusil řídit nějakou stavbu i v zahraničí. Jeho přání
se splnilo – 1. června 2011 se stal ředitelem výstavby
divize 4 v Polsku a dnes vede i tamější organizační
složku Metrostavu a řídí dvě polské stavby. Přitom stále bydlí ve Frýdku-Místku a do své kanceláře ve městě
Bielsko-Biała dojíždí.
Když v roce 2009 zastoupení divize 4 v Polsku vzniklo,
mělo tři pracovníky. Kolik jich má dnes?
V současnosti nás v Polsku působí už víc než dvacet.
Když jsme s divizí 6 vyhráli zakázku na modernizaci vodní
nádrže Nisa, rozdělili jsme se na samostatnou organizační
složku a úsek ředitele výstavby. V první části pracují dvě
účetní a asistentka-tlumočnice, které v souladu s místními
zákony zajišťují chod a reprezentaci aktivit Metrostavu
před polskými úřady. V úseku ředitele výstavby je oddělení přípravy, kde se osm kolegů zabývá marketingem,
vyhledává vhodné zakázky a připravuje pro ně nabídky.
S nimi ještě spolupracují polský právník, tlumočník, dva
místní mistři a stavbyvedoucí, kteří jsou zatím všichni
z Česka. Já sám působím v obou útvarech, víc času
ale věnuji řízení výstavby. Zatím s námi sídlí i kolegové
z divize 6, ti se však už brzy odstěhují na své staveniště.
Vyhráli jste už dvě zakázky – most přes Přemši ve městě Chełmek a zmíněnou Nisu. Jak probíhají?
Letos jsme práce na mostě – konkrétně betonáž nosné
vodorovné konstrukce na pevné skruži – mohli zahájit až
v polovině dubna, protože o Velikonocích napadlo 40 cm
sněhu. Až bude hotová mostovka, vybudujeme uprostřed
ní jeden monolitický železobetonový oblouk a spřáhneme
jej ocelovými táhly. Termín dokončení stavby nám investor posunul, takže mu hotový most včetně křižovatky na
předpolí musíme předat letos v srpnu. U vodního díla Nisa, kde jsme staveniště převzali v únoru, zahájíme práce
demolicemi a kanalizací zřejmě až v květnu. Technologický most i lávku, které jsou hlavní částí naší zakázky, totiž
budeme moci začít budovat až v návaznosti na dokončené
práce divize 6 a obou polských partnerů ve sdružení.
Jaká panuje situace na polském stavebním trhu?
U staveb, které zajímají divizi 4, je o hodně lepší než doma.
Polská vláda se totiž zavázala, že před mistrovstvím Evropy ve fotbale postaví asi 3000 km dálnic a rychlostních
silnic, a všechny nestihla. Soutěží se tak dnes vypisuje
víc, než kolik jich vzhledem k počtu přípravářů stačíme
obeslat. Vybíráme si proto jen zakázky pro státní investory a z nich ty, co nám nejvíc vyhovují – mosty a přilehlé
komunikace. Větší stavby mohou být kdekoliv, menší
jen kolem Bielska-Białé. Chtěli bychom podávat jednu
nabídku do soutěže týdně, ale zatím nestíháme. Avšak
vzhledem k tomu, že v Polsku často zakázky získají i ti,
kdo podle ceny v soutěži obsadí třeba až 3. či 4. místo,
věříme, že se nám brzo podaří nějakou větší vyhrát.
Spolupracujete i s jinými divizemi či našimi firmami,
které v Polsku podnikají nebo chtějí podnikat?
Na polském trhu chce dál v oblasti vodohospodářských
staveb působit divize 6 a chystají se sem i divize 2 a 8.
Snažíme se jim pomáhat a zaštiťovat je jako organizační
složka. Svůj čas ale musíme především věnovat práci
pro divizi 4, která je náš chlebodárce. Poté, co se členem
Skupiny Metrostav stala firma Doprastav Asfalt, která má
jednu obalovnu v Polsku, bychom chtěli po dohodě s ní
soutěžit zakázku v oblasti Řešova, kde je požadavek na
mnoho živičných prací. Uvidíme, zda a jak se dohodneme.
Pracujete v cizině a bydlíte doma. Jak se vám to líbí?
Je příjemná shoda náhod, že zastoupení v Polsku bylo
založeno jen 45 minut jízdy autem od města, kde žiju
s rodinou. Jsem tak docela spokojený – oproti vedoucímu projektu se mi pracovní obzor rozšířil o další oblasti
a to mě baví. Díky televizi od dětství rozumím polštině
a stavebnictví našich severních sousedů je podobné jako
v Česku. Teď jen uspět s nějakou zajímavou zakázkou...