strana 2

Ocel pro kotelnu

O náročných stavbách divize 3 Metrostavu v Elektrárně

Prunéřov II (EPRUII) jsme v poslední době psali několikrát. K jedné z nich se vrací i fotosloupek.

Řada jeho snímků přibližuje prvky, které provoz ocelových konstrukcí divize 3 pod vedením Ing. Daniela Riedla

montuje do kotelny. A to jak za pomoci vlastních pracovníků, tak i subdodavatelů. Právě výměna tří starých kotlů

za nové pomocí provizorních příhradových konstrukcí

a hydraulických jednotek patří k nejsložitějším činnostem,

které Metrostav v EPRUII provádí.

Současně s rekonstrukcí kotelny stejný projektový

tým zajišťuje i demontáž a montáž tří zásobníků chladicí

vody. Na chladicích věžích ještě pracuje tým Ing. Josefa Bednáře, další zaměstnanci divize 3 pod vedením

Ing. Marka Šacha zase provádějí veškeré stavební práce

obchodního balíčku 11, které zahrnují činnost skoro ve

všech dalších provozních objektech EPRUII.

Generálním dodavatelem přestavby druhé části prunéřovské elektrárny je společnost ŠKODA PRAHA Invest. Jejím úkolem je modernizace tří výrobních bloků a zvýšení

jejich jednotkového výkonu na 250 MWe. Poslední blok by

měl být uveden do provozu v první polovině roku 2015,

odkdy bude v okolí Prunéřova i mnohem čistší vzduch.

Podpůrné konstrukce umožňují vznik nového ocelového

patra ve výšce 67 m nad podlahou kotelny

Nový rošt prvního tahu kotle D s namontovanými trvalými

závěsy pro upevnění konstrukce výparníku

Ptáme se

Ing. Michaela Dibona,

ředitele organizační složky v Polsku

1

Divize 6 má s rekonstrukcemi ČOV zkušenosti

I když by se mohlo zdát, že čistírny odpadních vod

(ČOV) jsou jedna jako druhá, při bližším pohledu se

mezi nimi dají najít zajímavé rozdíly. Své by o tom mohl vyprávět Ing. Petr Brož z divize 6. Jen v posledním

roce se se svým týmem podílel na modernizaci hned

několika těchto zařízení. Vedle ČOV v Chebu, o které

jsme psali v minulém čísle novin Metrostavu, ukončil

letos v lednu modernizaci čistírny v Pardubicích (foto

č. 1) a tento měsíc dokončuje ČOV v Čáslavi (foto č. 2).

V Pardubicích-Rybitví, kde toto zařízení likviduje odpadní vody z města i z nedalekých chemiček Synthesia

a Explosia, pracovníci pod vedením stavbyvedoucího

Ing. Přemysla Sochy během pár měsíců nejen vylepšili

účinnost celého zařízení, ale prodloužili i životnost jeho

objektů. Opravili střechu, vylepšili zateplení, zmodernizovali řídicí systém a navíc geometrickým a barevným

členěním fasád zlepšili celkový vzhled ČOV. „Je to zatím

největší čistírna, na jaké jsme pracovali. Poprvé jsme si

zde sami řídili i technologické dodávky,“ uvedl Ing. Brož.

„Termín výstavby byl přitom přímo šibeniční. Práce jsme

začali vloni v prosinci a dnes, poslední týden v dubnu, již

probíhají komplexní zkoušky technologické části stavby.

Doděláváme ještě chodníky, terénní úpravy, založení

trávníků a další práce, které velmi ovlivnilo počasí, respektive letošní opožděný nástup jara. Ještě před třemi

týdny byla země úplně promrzlá,“ popisuje dokončování

prací Ing. Brož. Povinnosti Metrostavu však na stavbě

v Pardubicích ještě nekončí. Podílí se totiž i na zkušebním

provozu ČOV, který potrvá až do konce letošního roku.

ČOV Čáslav je součástí rozsáhlého projektu Kutnohorsko-Čáslavsko, který zahrnuje celkem pět akcí. Kromě

„Čáslavi“ sem spadá i rekonstrukce čistírny v Kutné Hoře

a dostavba kanalizace v Kutné Hoře, Zruči nad Sázavou,

Uhlířských Janovicích a v Sázavě. Akce pomůže zlepšit

čistotu vod hned v několika vodních tocích – v Labi, Sá-

zavě, Vrchlici, Brslence a Výrovce. Stavební práce zahájil

tým divize 6 pod vedením stavitele Miloslava Koubíka

v polovině února 2012 a celý projekt skončí letos v květnu.

A jaké jsou další podobnosti a odlišnosti čistíren?

„V zásadě jde o stejný typ prací, které provádíme vždy

za plného provozu. Vzhledem k financování z dotačních

peněz jde i o podobný způsob řízení změn na projektech,“

srovnává Petr Brož a dodává: „Na akcích působíme

převážně ve sdružení. V Pardubicích je lídrem Skanska

se 70% podílem, Metrostav má 30 %. U Kutnohorska-Čáslavska má Skanska 40 % a Metrostav se společností

VCES po 30 %. Princip sdružení se však může lišit. U Čáslavi a Pardubic je finanční výsledek všech částí stavby

společný. Jindy – jako např. u Chebu nebo u Chotusic

– byly veškeré náklady a výnosy naším rizikem.“

Někdy stavby výrazně odlišuje i okolní prostředí.

V Čáslavi bylo třeba staveniště v ochranném pásmu

vojenského letiště. „Kvůli blízkému vzletovému koridoru

jsme pro věžový jeřáb museli mít povolení od správy letiště. A při cvičných letech grippenů jsme vždy byli nuceni

přerušit jednání nebo telefonování, člověk totiž v tom

rámusu neslyšel ani sám sebe,“ uzavírá Petr Brož.

–jar–, foto Josef Husák

2

Developerská činnost Metrostavu SK posiluje

Montáž závěsů pro jednotlivé díly kotle pomocí pákových

plošin

Montáž membránových stěn a trubních svařenců (šotů)

prvního tahu kotle C

Koncem března zahájil Metrostav SK s pomocí české

mateřské společnosti svůj v pořadí už druhý developerský projekt nazvaný Bytový dom Košická (vizualizace).

Stavba dvou domů Nejedlého, se kterými své aktivity

v této oblasti začínal, se zatím zdárně blíží kolaudaci.

I když název nového developerského projektu odkazuje na východoslovenskou metropoli, jeho cílem je

přestavět bývalou bratislavskou ubytovnu Doprastavu

pro bydlení obyvatel hlavního města Slovenska. Tento

záměr má velkou šanci uspět, protože rekonstruovaná

budova stojí ve čtvrti Ružinov a podobných příležitostí

začít bydlet v této oblíbené lokalitě je méně, než o kolik je

zájem. „Očekáváme, že všechny prostory budou v době

kolaudace rozprodané. Úvěr na financování projektu tak

budeme moci splatit už v průběhu roku 2014,“ říká vedoucí střediska Reality Ing. Vladimír Paulička.

S přestavbou budovy začali pracovníci Metrostavu SK

25. března, aby v ní za zhruba deset měsíců vybudovali

80 bytů a čtyři obchodní prostory. Zájem o jejich koupi

stále roste a asi polovina z nich je už dnes zadaná. Klienti,

kteří si je koupí, získají navíc jeden rok parkování zdarma.

Výstavba domů Nejedlého se 166 byty v bratislavské

čtvrti Dúbravka zatím dospěla do poslední fáze a blíží se

ke kolaudaci. Celý projekt vlastně tvoří tři bytové domy.

Jeden z nich byl postaven v první etapě stavby a je už delší

dobu obydlený. Další dva dostavuje jako investor právě

Metrostav SK. Společná podzemní podnož všech tří domů

byla zkolaudována už v 1. etapě projektu a její dvě podlaží

vyplňují garáže a sklepní kóje.

Postup prací sice letos zdržela nezvykle dlouhá zima,

dnes už ale stavbaři provádějí zateplení objektů a v interiéru obklady a kompletaci sanitárního vybavení. Byty by

měly začít sloužit novým obyvatelům ve třetím čtvrtletí

letošního roku. Zájem o ně v posledních dvou měsících

stoupl a do konce března jich už developeři z Metrostavu

SK prodali více než osmdesát. Tato nabídka je díky lokalitě

a příznivé ceně zajímavá zejména pro mladé rodiny. O moderním a přitom přírodou obklopeném sídlišti si zájemci

mohou přečíst v mnoha různých časopisech nebo najít

informace na webové adrese www.nejedleho.sk.

zdroj: Metrostav SK

Při rozhovoru v posledním čísle novin Metrostavu

z roku 2007 Ing. Dibon prozradil, že by si po řadě let

strávených prací na tuzemských silničních stavbách

rád zkusil řídit nějakou stavbu i v zahraničí. Jeho přání

se splnilo – 1. června 2011 se stal ředitelem výstavby

divize 4 v Polsku a dnes vede i tamější organizační

složku Metrostavu a řídí dvě polské stavby. Přitom stále bydlí ve Frýdku-Místku a do své kanceláře ve městě

Bielsko-Biała dojíždí.

Když v roce 2009 zastoupení divize 4 v Polsku vzniklo,

mělo tři pracovníky. Kolik jich má dnes?

V současnosti nás v Polsku působí už víc než dvacet.

Když jsme s divizí 6 vyhráli zakázku na modernizaci vodní

nádrže Nisa, rozdělili jsme se na samostatnou organizační

složku a úsek ředitele výstavby. V první části pracují dvě

účetní a asistentka-tlumočnice, které v souladu s místními

zákony zajišťují chod a reprezentaci aktivit Metrostavu

před polskými úřady. V úseku ředitele výstavby je oddělení přípravy, kde se osm kolegů zabývá marketingem,

vyhledává vhodné zakázky a připravuje pro ně nabídky.

S nimi ještě spolupracují polský právník, tlumočník, dva

místní mistři a stavbyvedoucí, kteří jsou zatím všichni

z Česka. Já sám působím v obou útvarech, víc času

ale věnuji řízení výstavby. Zatím s námi sídlí i kolegové

z divize 6, ti se však už brzy odstěhují na své staveniště.

Vyhráli jste už dvě zakázky – most přes Přemši ve městě Chełmek a zmíněnou Nisu. Jak probíhají?

Letos jsme práce na mostě – konkrétně betonáž nosné

vodorovné konstrukce na pevné skruži – mohli zahájit až

v polovině dubna, protože o Velikonocích napadlo 40 cm

sněhu. Až bude hotová mostovka, vybudujeme uprostřed

ní jeden monolitický železobetonový oblouk a spřáhneme

jej ocelovými táhly. Termín dokončení stavby nám investor posunul, takže mu hotový most včetně křižovatky na

předpolí musíme předat letos v srpnu. U vodního díla Nisa, kde jsme staveniště převzali v únoru, zahájíme práce

demolicemi a kanalizací zřejmě až v květnu. Technologický most i lávku, které jsou hlavní částí naší zakázky, totiž

budeme moci začít budovat až v návaznosti na dokončené

práce divize 6 a obou polských partnerů ve sdružení.

Jaká panuje situace na polském stavebním trhu?

U staveb, které zajímají divizi 4, je o hodně lepší než doma.

Polská vláda se totiž zavázala, že před mistrovstvím Evropy ve fotbale postaví asi 3000 km dálnic a rychlostních

silnic, a všechny nestihla. Soutěží se tak dnes vypisuje

víc, než kolik jich vzhledem k počtu přípravářů stačíme

obeslat. Vybíráme si proto jen zakázky pro státní investory a z nich ty, co nám nejvíc vyhovují – mosty a přilehlé

komunikace. Větší stavby mohou být kdekoliv, menší

jen kolem Bielska-Białé. Chtěli bychom podávat jednu

nabídku do soutěže týdně, ale zatím nestíháme. Avšak

vzhledem k tomu, že v Polsku často zakázky získají i ti,

kdo podle ceny v soutěži obsadí třeba až 3. či 4. místo,

věříme, že se nám brzo podaří nějakou větší vyhrát.

Spolupracujete i s jinými divizemi či našimi firmami,

které v Polsku podnikají nebo chtějí podnikat?

Na polském trhu chce dál v oblasti vodohospodářských

staveb působit divize 6 a chystají se sem i divize 2 a 8.

Snažíme se jim pomáhat a zaštiťovat je jako organizační

složka. Svůj čas ale musíme především věnovat práci

pro divizi 4, která je náš chlebodárce. Poté, co se členem

Skupiny Metrostav stala firma Doprastav Asfalt, která má

jednu obalovnu v Polsku, bychom chtěli po dohodě s ní

soutěžit zakázku v oblasti Řešova, kde je požadavek na

mnoho živičných prací. Uvidíme, zda a jak se dohodneme.

Pracujete v cizině a bydlíte doma. Jak se vám to líbí?

Je příjemná shoda náhod, že zastoupení v Polsku bylo

založeno jen 45 minut jízdy autem od města, kde žiju

s rodinou. Jsem tak docela spokojený – oproti vedoucímu projektu se mi pracovní obzor rozšířil o další oblasti

a to mě baví. Díky televizi od dětství rozumím polštině

a stavebnictví našich severních sousedů je podobné jako

v Česku. Teď jen uspět s nějakou zajímavou zakázkou...