Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 3
Ražené konstrukce a definitivní obezvky tunelů paí
v Metrostavu mezi vnitropodnikové nosné technologie.
Zatímco divizi 5 zajímají velká podzemní díla, kterými
projedou auta či vlaky, pracovci provozu inžer-
ských sítí a podzemí divize 1, který řídí Ing. Pavel Kař,
razí štoly s profilem jen do 20 m² (foto).
I když máme dvě samostatná sediska – podzemních
prací a kanalizací a vodovodů – doba a krize ve stavebnic-
tví nás naučily vzájemně se zastupovat,“ říká Ing. Kař,
pro kterého je prioritou zajistit práci pro všech zhruba
50dělků a 20 techniků, kteří pod jeho provoz spada.
Zaměstnanci střediska podzemních prací ovládají
ražbu tunelů mach profilů, kolektorů či kabelových
kanálů, ale prodějí i hloubení šachet různých profilů
až do hloubky 65 m. Pod vedením Jiřího Nováka pracují
pomocí NRTM s využitím bezkolejové mechanizace nebo
sminimem mechanizace ručně. Při ražbě přívodní štoly
do přehrady Mšeno poprvé využili také vrtací vůz. Ke
zhotovení primárho ostění používají převážně stříkané
betony zprefabrikované směsi ulené ve vysokotlakých
silech a dopravované na místo aplikace bezprašně, a to
až do vzdálenosti 600 m. Pro definitivní vystrojení pod-
zemních děl umí navrhnout i vyrobit betořskou formu
a ostění provést i z vodostavebho betonu.
Také ve sedisku kanalizací a vodovo, které vede
Ing.Patrik Eckert, jsou raziči. Rně a s minimem me-
chanizace však prodějí ražené kanalizní řady s profily
2–5m², z klasických i nových materlů.
„S trochou štěstí jsme v několika předchoch letech
splnili plán, ale nebylo to jednoduché,“ konstatuje Ing.Ka-
ř a doplňuje: „Také letos se zdá, že se nám to povede.
me stabilní a spolehlivý pracovní kádr, který se umí
vzájemně zastoupit. Na stavbě Blanky třeba v subdovce
pracuje na kanalizačních šachtách tým podzemních prací,
prote zakázek na tunely s malými profily je nedostatek.
Nedělají se ani kolektory, ještě že Pražská vodohospodář-
ská společnost zala znovu vypisovat soutěže na opravy
metropolitní vodovodní sítě a kanalizační soustavy. V trž-
ním prosedí jsme dvě větší a tři menší vyhráli a máme
teď tolik práce, že musíme dasně povolat zt kolegy,
ktí vloni odli do důchodu.“ Nedávná nadka divize 1
na vybudování bezbariérového přístupu do stanice metra
stek měla nejnižší cenu v soutěži, a proto se zdá, že
se tým Jiřího Nováka přece jen dočká práce, na kterou je
středisko specializono – začne hloubit šachtu pro výtah
a razit k němu přístupovou chodbu.
Divize 3 rozšířila výrobní provoz konkurenci
Před několika dny ukončila divize 3 více než roč
stavbu pro spolnost MCE Slaný, která stejně jako
Metrostav vyrábí masivní ocelové konstrukce. Na roz-
l odněj ale není univerlní stavební firmou, atak
když poebovala rozšířit svůj provoz, musela využít
konkurenci. Tým, který nejív řídil Ing.Vladimír Be-
neš apozji Ing.Tomáš Daček, se tak zasloil oto,
že vevýrobní hale, tryskárně alakovně už veSlam
mohou vznikat mostní díly až orozměrech 30 x 6 x 5 m.
„Kurzní bylo, že jsme stavěli pro přímého konku-
renta naší divize a všechny ocelové díly poebné pro
stavbu vznikly us vHorch Pernicích,“ vzpomíná
Ing. Beneš, který práce na zakázce zahájil. V extrémně
krátm termínu – vloni mezi ktnem asrpnem – jeho
tým ve slánském průmyslovém areálu upravil stávající
provozovnu povrchových úprav apřistavěl kní ocelovou
halu pro prodloužení tryskací alakovací linky (foto č. 1).
Zahájení stavby mu odsunul záchranný archeologický
výzkum, který nastaventi odhalil třeba postatky něko-
lika neolitických domů zobdobí kolem roku 5000př.n.l.,
mu ze závěru doby bronzové aobjekty ze starší doby
želez. Nálezy byly tak význam, že se snimi vejnost
mohla seznámit nasamostatné výstavě vmístním muzeu.
Napodzim pak začali pracovníci divize 3 pod vedením
Ing.Dačka zaplho provozu rozšovat o24 m téměř
padesát metrů širokou výrobní halu (foto č. 2). Úpravy
aprodloužení se týkaly i její jeřábové dráhy. Aby práce
naní omezily vlastní výrobu co nej, probíhaly podle
přesně určeného a na hodiny rozepsaného harmono-
gramu. Ze stejho důvodu mohli elektrikáři zasahovat
do elektroinstalace jen okendech. Celá zakázka zahr-
novala mimo jiné iztšení manipulačních ploch včetně
venkovních jeřábových drah, terénní či sadové úpravy,
oplocení astavbu nové veřejné komunikace. Posta-
vební stránce nic příliš složitého, ikdyž třeba vybudovat
podlahy avenkovní plochy, pokterých se budou pohybo-
vat až 120 tun těžké ocelové výrobky, není nic obvykho.
i jejich návrhu musel statik nac vycházet z toho, že
emena budou oceři ze Slaného ukládat jen na dva
body nadesku oroznášecí ploše 1 m². Vybudování takto
únosných železobetonových desek, najejichž výrobě se
polela divize 6, bylo natolik nákladné, že investor snižo-
val požadované zatížení, kde to jen šlo. Pod venkovm
mostovým jábem třeba pouze na30t/m².
Dnes je tedy výrobní areál společnosti – odletho
února nově pojmenované Bilfinger MCE Slaný – schopen
vyrábět mostní dílce až ovelikosti 30 x 6 x 5 m ahmotnos-
ti 120 tun. Oceláři zdivize 3 Metrostavu však vHorních
Počernich vyrobili už i40 m dlouhé kolosy shmotností
es 175 tun. Ani práce jejich kolegů tak konkurenci ze
Slaného nepože, aby Metrostav předstihla vžebříčku
největších vyráběných ocelových konstrukcí.
Stavbu městských okruhů vítají především obyvatelé
center měst – očekávají, že pod okny jim přestanou
jezdit dlouhé kolony aut, ulice budou bezpnější, tišší
a méně prašné. Výjimkou nejsou ani Plzeňané. Daí
etapu západho obchvatu Plzně by pro ně už za rok
lo dokoit sdružení Metrostavu s firmami BERGER
BOHEMIA, STRABAG a EUROVIA CS.
V rámci vloni zajené stavby sdrení propojí kru-
hový objezd na plzské Domažlické třídě s Křimickou
ulicí. Projekt obsahuje vybudování jednoho mostu, dvou
nadjezdů, páteřní komunikace i napojovacích silnic, pěší
a cyklistické stezky, opěrné a protihlukové sny i ne-
zbytné přelky inžerských sí. Nebudou chybět ani
rehabilitace plynovodů a finální vegetační úpravy.
Za Metrostav je členem sdrení divize 1, která ve
spolupráci s týmem Ing. Petra Hanzala z divize 5 sta
jediný most na trase. Bude 314,6 m dlouhý a v nejvším
bodě nad terénem dosáhne výšky 27 m. Standardní šířka
jeho komunikace je navržena na 13,1 m, část mostu bude
ale rozšířena až na 16,75 metru. „Most bude mít kro
opěr sedm mezilehlých pilířů, založených na pilotách
oprůru 1500 mm a délce až 22 m,“ říká vedoucí pro-
jektu Ing.Pavel Brázdil z divize 1 a Ing. Hanzal dopuje:
„Základ mostovky vytvoří ocelová konstrukce, kterou
postupně vysunujeme na železobetonové podpěry (foto
č. 1). Poslední dva výsuny budou velmi nároč. Nosnou
konstrukci mostu totiž mume vysunout společně se
spodním betořským vokem délky 30 m a také s čás-
tečně vybetonovanou spřaženou deskou v krajních polích.
le pak bude betonáž mostovky pokračovat na posuv-
m bednicím vozíku pohybujícím se po nosné ocelové
konstrukci mostu.“ Divize 5 výsun ocelové konstrukce, její
spuštění na definitivní ložiska i betož železobetonové
spřené desky zajišťuje nejen technicky, ale i persolně.
V současné době je hotové založení mostu a se spod-
ní stavbou stavbaři finišují – postupně předepínají hlavy
pilířů a instalují na ně výsuvná ložiska (foto č. 2). Z devíti
plánovaných výsunů už mají za sebou čti, přičemž při
kažm z nich konstrukci vysunuli asi o 35 met. Do kon-
ce dubna pítají s dokoením spodní stavby ado polo-
viny letního období by pak měla být vysunuta i zbývající
část ocelové konstrukce. Zakázka by měla být dokončena
v polovině července příštího roku. Daí etapa výstavby
západho obchvatu Plzně pak počítá s dokoem okru-
hu a propojením Křimické ulice a Karlovarské třídy.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Nový most pro plzeňský městský okruh
1
2
1 2
V ktnu to bude rok, co pracovci divize 8 zali
s rekonstruními pracemi v areálu chemky v Zá-
luží uMostu. Pod vedem Ing.Marka Magerova zde
opravují amodernizují starší objekt pro účely nového
výzkumného avzdělávacího centra.
Touto dobou se již měli chystat naení stavby, ale
člověk či původní projekt míní apánbůh iobjevené závady
vkonstrukci mě. Situaci totiž divizi 8 výrazně zkompli-
kovaly poruchy železobetonového skeletu budovy (foto
č.2), s nimiž plány rekonstrukce nepočítaly, atak se celá
akce zhruba opůl roku prodloužila. Nosnou kostru prostě
bylo nutné z gruntu opravit ato si vádalo čas navíc.
„Se sanací skeletu právě v těchto dnech končíme
azínáme spracemi, které jsme kli ní museli odložit,“
vystluje současnou situaci vedoucí projektu Ing.Mage-
rov. „Naštěstí se nám podařilo poměrně náročné sanační
práce zkrátit zhruba oměc oproti předpokladům, atak
jsme se vyhnuli ještě většímu zdržení. Abychom co nej-
více původní termín dohnali, celou čtpodlažní budovu
jsme zaplachtovali (foto č. 1) a ky tomu jsme mohli
veškeré mokré procesy sanačních prací provádět ipři ne-
íznivém pasí, které vletní zimě panovalo nezvykle
dlouho,“ řekl Ing.Magerov.
Ibez ohledu naproblémy se stavem nosných prvků
provádí tým divize 8 vZálí poměrně náročnou akci. Ob-
jekt pocházející ze 70. let minuho stole, který původně
sloužil jako cechovna lihu, musí kromě moderního vnitř-
ního zařízení dostat inovou keramickou fasádu spředsa-
zemi okny acelkově uj bude použit vyšší standard
povrchových úprav azizovacích předmětů. Dlažby bude
t třeba zírodního kamene aobjeví se vněm atypické
hlikové dve, prosklené sny apod. Soástí zakázky
je irozvod inženýrských sítí včetně technických plynů.
Nové výzkumné centrum, které ponese zkratkový
zev UniCRE (Unipetrol Centre for Research and Edu-
cation), bude stát bezla 800 milionů korun. Tři čtvr-
tiny znich pomohou uhradit evropské anárodní dotace.
Uplatnění vm najde na85 odborků, ktí budou mít
kromě moderch laboratí k dispozici i kancelářs,
konferenční a výukové prostory. Po zahájení provozu,
které se předpokládá v průběhu roku 2014, se UniCRE
stane vedoucím pracovištěm českého petrochemického
výzkumu. Bude se orientovat hlavně napraktický výzkum,
naíklad nahledání lepších asfaltů nebo využívání od-
padů zrafinérské výroby. Vevropském rozru má dál
vyjet transformaci biomasy nebo nové polymery.
Až tedy zanějaký čas pojedete pokvalitní nerozbi
asfaltové silnici, možná bude právě výsledkem práce no-
vého centra, ujehož zrodu stál iMetrostav.
jar, foto Josef Husák
UniCRE je zatím oblečené vplachtom obalu
Cesta k úspěchu vede přes zvýšení flexibility
1 2
sto Slaný má velmi bohatou historii. Tu nejstarší
pohají odhalovat archeologické výzkumy, jaké
prohly i na staveništi Metrostavu. Potvrzují, že na
jeho místě už dávno procházela stará obchodní cesta
ze směru od Žatce do Prahy. Úvodní zpráva opřím
osídlení kraje se pak objevuje v kronice Václava
jka z Libočan. Podle ní tu roku 750 založil sídlo
slebk knížete Nezamysla jménem Holot. Pod horou
nalezl slaný pramen a z popudu samotného knížete
v jeho bzkosti založil osadu solnařů nebo solivarů
nazvanou Slaný Vrch. Nedaleko tohoto pramene,
ubrodu Červeného potoka, zřídili později ostrovští
benediktini špitál a nejsš roku 1136 tu postavili
chrám sv.Gotharda. První dochovaná písemná znka
o Slaném je v listině papeže Řehoře IX. z roku 1239.
Data opovýšení Slaného na město jsou pak uvána
dvě, a sice 1295 a 1305, kdy král Václav II. vysadil
sto Slaný na magdeburském městském právu. V té
době už bylo obestaveno hradbami abranami.
Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2013, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (337 ms)

Rendering Strana 4 (103719): (0/1) (331 ms)

Rendering Strana 3 (103714): (0/1) (378 ms)

Rendering Strana 2 (103709): (0/1) (377 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3043/vth120306-1.jpg (3x)

 i3043/vth120312-1.jpg (3x)

 i3043/bg103714.svg

 i3043/vth120319-1.jpg (3x)

 i3043/vth120301-1.jpg