strana 4
tunel pro velké lodě
Zatímco v Česku se debatuje o stavbě říčního průplavu
s vodními mosty a tunely, který by spojil řeky Dunaj–
Odra–Labe, norská vláda uvažuje o výstavbě tunelu
pro velké námořní lodě, který by překonal poloostrov
Stad. Na projekt zatím vyčlenila miliardu norských
korun (3,4 miliardy Kč) a se stavbou by chtěla začít už
v roce 2018. Trvat by měla čtyři roky.
Stad maritime tunnel by měl usnadnit plavbu velkých
výletních turistických lodí i dopravních plavidel s tonáží
až do 16 tisíc tun podél členitého jihozápadního pobřeží
Norska. Hlavním záměrem jeho výstavby je především zajistit větší bezpečnost a usnadnit plavbu v bouřlivé oblasti,
které se obávali už Vikingové. Internetové stránky s adresou www.norge.cz kupříkladu uvádějí: „Moře v okolí
Vestkappu je známé svými proudy, jež už několik desítek
lodí navedly na nebezpečná skaliska místního pobřeží.
Věděli o tom už i dávní mořeplavci. Proto se nepokoušeli
Stad obeplout, ale tahali své lodě ručně přes průsmyk, ve
kterém leží Dragseidet. Jeho vikinské jméno odkazuje na
přetahování lodí, pro Nory je však od roku 997 svatým
místem, odkud se do země šířilo křesťanství.“
První plán na výstavbu mořského tunelu se v Norsku
objevil už v roce 1874. K jeho výstavbě se však i přes řadu
neštěstí nepřistoupilo a počet obětí narůstal. Podle studie specializované firmy Nordvest Fjordservice se poblíž
poloostrova jen od konce druhé světové války odehrálo
46 lodních nehod a zahynulo zde 33 lidí.
Už nyní existují podobná technická díla pro menší
lodě a čluny, např. 240 km dlouhý Canal du Midi mezi
Toulouse a Sète ve Francii, který spojuje Atlantský oceán
se Středozemním mořem. Plánovaný tunel Stad by se
však měl stát největším vodním podzemním dílem na
světě. Ražbou v délce necelých dvou kilometrů by překonal horský hřeben a propojil dva norské fjordy. O jeho
přesné trase se zatím diskutuje, v úvahu přicházejí hned
dvě možné cesty – mohl by spojit buď města Mannseidet
a Kjødepollen, nebo by zamířil ze Skårbø do Fløde. Jistý je
však jeho podkovovitý profil s poloměrem oblouku 18 m,
a tedy šířkou 36 m, výškou nad hladinou až 37 m a hloubkou vody 12 m. Velikost a tvar totiž určují lodě, pro které
bude sloužit. O ekonomické návratnosti projektu zatím
nejsou všichni přesvědčení, nejisté je i jeho další financování – náklady na výstavbu tunelu by podle odhadu měly
dosáhnout 1,6 miliardy norských korun (5,5 miliardy Kč),
a kdo zaplatí zbytek nad jednu vyčleněnou miliardu, zatím
nikdo neví. Zvýšení bezpečnosti plavby v neklidné oblasti
je však pro norskou vládu prioritou.
INFORMACe / AKtUALItY / ZAJÍMAVOStI
NAŠe FOtORePORtáŽ
SLOUPeK ODBORŮ
Dětský zájezd
Stejně jako v předchozích letech připravil výbor ZO
ve spolupráci s agenturou Márty i pro tento rok
jednodenní zájezd ke Dni dětí. Uskuteční se v sobotu
1. června a pod názvem Pohádkovým krajem Josefa
Lady bude tentokrát tematicky zaměřen na poznání oblasti, v níž svou inspiraci našel známý český
malíř, spisovatel a ilustrátor. Podrobnější informace
včetně kontaktních údajů k přihlášení – nejpozději
do 18. května 2013 – naleznete v odkazu Akce na internetové adrese www.odbory-metrostav.cz.
Odvětvová kolektivní smlouva
Zástupci smluvních partnerů OS Stavba ČR a Svazu podnikatelů ve stavebnictví podepsali 17. dubna
kolektivní smlouvu vyššího stupně pro odvětví stavební výroby a výroby stavebních hmot na období
od 1. dubna 2013 do 31. března 2016. Nová odvětvová kolektivní smlouva je umístěna na webových
stránkách ZO v odkazu Dokumenty.
1
Investovat chytře
2
3
4
5
zdroj: Wikipedia
Sběratelské rarity
Někdo sbírá známky a ve snu si představuje, že do svého alba jednou založí třeba i modrý mauritius. Někteří
ze členů Clubu sběratelů hracích karet zase touží
po tom, vlastnit chybotisky kvarteta Metrostavu – buď
ty černobílé s chybějícím číselným pořadím, nebo ty,
které mají bílý podklad zadní strany, nebo úplně jiné...
Třeba je máte doma ukryté mezi svými vzpomínkami.
Karty pro dětskou hru Kvarteto vydal Metrostav jako
svůj reklamní předmět zhruba před 35 lety. Podle námětu
Zdeňka Bořka, který byl současně autorem jejich textů, je
nakreslil akad. malíř Zdeněk Kondelík. Nebyly prodejné,
vyšly však v nákladu 10 000 kusů. Kolik se jich dodnes
dochovalo, nikdo neví. Vloni se jejich kompletní sada prodala na Aukro.cz téměř za sto korun. To ale byly ty správně
barevné (obr.). Člen Clubu sběratelů hracích karet Petr
Kruml, který se na Metrostav obrátil s dotazem na výrobu
kvarteta, má ve své kolekci navíc jeho černobílé chybotisky bez číselného rozlišení. Sada s bílým podkladem reverzu mu však zřejmě stále chybí. I ona je nejen zajímavým
grafickým artefaktem, ale také dokladem doby, v níž jako
reklama na Metrostav vznikla.
Metrostav je členem řady profesních organizací, jejichž výčet uvádí na svém webu. Patří mezi ně i Asociace pro rozvoj infrastruktury (APRI), která sjednocuje
a prosazuje zájmy svých členů – významných dodavatelů z oblasti infrastruktury. Snaží se přitom o to,
aby právě infrastruktura byla hybnou silou prosperity
v České republice.
Posláním asociace je vytváření podmínek a prosazování procesů a modelů vedoucích k minimálně třicetiprocentnímu zvýšení efektivity při obnově a rozvoji tuzemské
infrastruktury. APRI byla založena v roce 2004 jako Asociace pro podporu projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru (Asociace PPP). Koncem loňského roku
však její členská základna rozhodla, že širší prosazení alternativních forem financování bez hlubších koncepčních
změn v samotném tradičním způsobu přípravy a realizace
infrastrukturních projektů není proveditelné. Od počátku
roku 2013 proto rozšířila své působení na rozvoj infrastruktury jako celku.
Metrostav je dlouholetým a aktivním členem této
asociace a Ing. Petr Řezáč, expert z úseku viceprezidenta
Skupiny Metrostav, je dokonce členem jejího řídícího
výboru. Další informace o APRI jsou uvedeny na internetových stránkách www.asociaceppp.cz.
Přehled asociací, jichž je Metrostav členem, naleznete
na jeho internetových stránkách www.metrostav.cz, kde
se skrývají pod odrážkami Profil společnosti a Základní
informace. V následujících číslech novin některé z nich
představíme blíž, a to včetně úlohy, kterou v nich společnost nebo její zástupci zastávají. V příštím čísle tak
můžete očekávat článek o Sdružení pro rozvoj dopravní
infrastruktury na Moravě, které v září pořádá v Luhačovicích mezinárodní konferenci Moravské dopravní fórum.
CCe Praha zaujala
6
7
Tunelový komplex Blanka nabývá svou konečnou podobu
Na 22. mezinárodní konferenci nazvané Měřicí technika pro kontrolu jakosti představila společnost CCE Praha, jež je členem Skupiny Metrostav, špičkovou měřicí
techniku V-STARS pro velmi přesná měření deformací.
Přednáška Doc. Ing. Jiřího Šímy, CSc., o této technologii a následné předvedení jejích možností, které prezentoval Ing. Stanislav Mikšík (foto), vzbudily velký zájem
všech delegátů. V dotazníkové akci na závěr konference,
která se březnu konala v Plzni, je označili za druhé nejzajímavější vystoupení z pětadvaceti předvedených.
zdroj: CCE Praha
Už za rok by mohl být v Praze otevřen tunelový komplex Blanka, jehož stavbu řídí divize 2 Metrostavu. Některé
jeho úseky už proto dnes vypadají skoro jako hotové. V třípruhové části Bubenečského tunelu jsou dokončené
obklady, které v této části podzemní stavby mají dominantní modrý pás. Na ocelových portálech však zatím chybí
dopravní značení (foto č. 1). O kus dál vzduchotechnici montují proudové ventilátory provozního větrání (foto č. 2)
upevněné pod tunelovou klenbu (foto č. 3). Stavební činnost už utichla i kolem propojky číslo 13, jež v prostoru nad
mezistropem (foto č. 4) převádí větrání ze strojovny vzduchotechniky pod Letnou. Na Bubenečský tunel, který vede
z Troje, navazuje v křižovatce U Vorlíků tunel nazvaný Dejvický. Jeho zvýrazněný obkladový pás je fialový (foto č. 5).
Některé úseky stavby už vlastně vypadají tak, jak je za rok uvidí projíždějící řidiči (foto č. 6), do jiných se však
už veřejnost běžně nedostane. Třeba právě do strojovny vzduchotechniky, v níž jsou už namontované i ventilátory
požárního větrání (foto č. 7). Potrubí ji zaplnilo natolik, že už jen vzdáleně dává tušit, že kaverna, kterou pro ni
vyrazili raziči divize 5, má profil téměř 300 m² a délku přes 125 metrů. Klid v podzemí je však zdánlivý. I když
některé stavební objekty, třeba trafostanice TGC4 a TGC5, jsou stavebně dokončeny a začínají jejich přejímky,
technologové v Blance svou práci zdaleka neskončili. Ve žlutém Brusnickém tunelu pak ještě pracují i obkladači.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 8/2013 vyšlo 30. 4. 2013 (9/2013 vyjde 22. 5. 2013) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček
(místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.