Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 2
Nová nabídka akreditovaných zkoušek
Laboratoř VHP společnosti SQZ, která je soás
Skupiny Metrostav, rozšířila svoje autorizace o mě-
ření hluku – zpracovho prostředí idoživotního. Pro
účely zákona oochraně vejného zdraví je oprávněna
řit jak hluk vevenkovním chrám prostoru, tak
ivevenkovm avnitřním chráněném prostoru staveb.
Pořídila si ktomu autorizní sety G1 aG2 (foto).
kladním hodnocením při měření hluku je porovnání
jeho naměřené hodnoty shygienickým limitem. Zatímco
limity jsou dané, měření ahodnocení hluku vmimopra-
covním prostředí jsou různá aporně slitá. Hluk má
totiž různé druhy. Mezi zvuky, které vytváří lidská činnost
avevenkovním prostředí obžují nebo jsou škodlivé, lze
zahrnout jak hluk zmobilních zdrojů (dopravy), tak hluk
vytvářený stacionárními imobilními zdroji zprůmyslové
činnosti (provoz technologických strojních zařízení, re-
spektive jejich pohonů), hluk uvnitř budov, který vyva
například ventilační systémy, zařízení kanceláří, domácí
spotřebiče, nebo hluk ze sousedství – třeba zrestaurací,
diskok či sportovních stadionů. Liší se idruhy prostoru,
jež mají být odhluku chrány. Jiné limity mají kanceře
ajiné třeba nemocnní pokoje či ordinace. Aby byl výsle-
dek měření hluku akceptovatelný, atedy ireprodukovatel-
ný aprůkazný, musí proto hned nazačátku měřič podle
svých zkeností zvážit jeho účel al. Měření lze totiž
provádět různými způsoby, aněkteré znich se mohou pro
danou situaci hodit více ajiné méně.
Uhluku vmimopracovním prostředí se měří imisní
hodnota vmístě nejčastějšího či dlouhodobého pobytu
osob. Vyjauje se ekvivalentní hladinou akustického tla-
ku, jež se vdenní době zjišťuje pro 8 souvislých anasebe
navazujících nejhlučích hodin avnoci pro 1 nejhluč-
í hodinu. Pro hluk zdopravy napozemních komuni-
kacích adrahách ipro hluk zletecho provozu se stanoví
pro celou denní a noční dobu. Dalšími způsoby měře
jsou zjišťování subjektivních účinků hluku naexponované
osoby nebo analýza hlukových rizik natším území.
Riziko nárůstu intenzity dopravy azvýšení hladiny hlu-
ku zprůmyslových zdrojů představují mnohé investiční
akce. Podléhají proto schlením, která vyvají orgány
ochrany veřejného zdra. Směrodatm podkladem pro
jejich rozhodování vlegislativních procesech, jako je třeba
kolaudační řízení, je jedině to měření hluku, které provádí
autorizovaná laboratoř. Pracovníci laborate VHP firmy
SQZ dnes mají všechna oprávnění ktomu, aby jejich mě-
ření hluku, ato ivevenkovním prostře, byla pkazná
pro všechny účely zákona č. 258/2000 Sb., o ochra
veřejného zdraví. Jejich znalosti inadku mohou využít
echny firmy Skupiny Metrostav iexterní společnosti.
red–, foto archiv SQZ
Nezištný dar
Do 16. akce Daruj krev s Metrostavem se 11. dubna
zapojilo 51 dobrovolných dárců krve, kterým zdravot-
níci zÚVN odebrali téměř 23 litrů životodárné tekutiny.
Všem, kdo se zúčastnili, děkujeme!
Odběry krve letos poprvé proběhly vCentru vzdělává-
ní Skupiny Metrostav (foto č. 1), které si výjezdový tým
zÚstřední vojenské nemocnice vPraze pochvaloval. „Vel-
mi se nám tu líbí, ato nejen proto, že je zde čisté a moderní
prosedí. Těší nás, že sem máme přímý přístup zulice
anemusíme těžké vybavení navážet dloumi chodbami
nebo výtahy,“ řekla stanní sestra úseku odběrů azpra-
coní krve Iveta Ftová (foto č. 2), která transfuze vedla.
Pochlila všechny příchozí (foto č. 3 a4) včetně počet
skupiny prvodárců apoděkovala také kolegyni a dma
kolegům, ktí za desátý bezplatný odběr krve převzali
bronzovou medaili prof.MUDr.Jana Jansho (foto č. 5).
Mezi předem přihlášenými zaměstnanci Metrostavu
se naseznamu dárců letos objevili idva pracovci Sub-
terry. Tři kolegové zase šli náhodou kolem, uodběrů bylo
volno, atak neplánovaně odli lehčí o450 ml krve.
Prote se loni napodzim pravidelná akce Daruj krev
s Metrostavem neuskutečnila pro nezájem zdravot-
, zajímalo nás, jaký je výhled do budoucnosti. Iveta
Fořtová uvedla: „Vposledních letech potřeba krve klesá
vcelé České republice. Tím, jak se medicína vyjí, se totiž
omezuje nutnost transfuzí při operačních zákroch ato
je dobře. Čím méně cizí krve člověk dostane, tím je to pro
j leí. Věřím ale, že naše spolupráce s Metrostavem
bude pokračovat. Krev se totiž pořád nahradit ne, dárce
poebujeme akvám jezdíme rádi avždy úsšně.“
Ing. Františka Poláka,
Osobnosti Metrostavu 2013
Ing. Pok získal ve stavebnictví bohaté zkušenosti.
Pracoval jako přípravář, technický dozor, hlavní inže-
r i technický náměstek Investora dopravních staveb.
Po roce 1990 působil jako zastupitel, tři roky byl ná-
stkem pražského primátora. V Metrostavu v roce
1993 začínal jako vedoucí útvaru obchodní strategie
vúseku OŘ. Dnes je už 15. rokem tiskovým mluím
společnosti a předsedá redakční radě jejích novin.
Co je náplní práce tiskového mluího?
Tiskový mluí by měl ukojit zájem noviřů o informace,
a to pokud možno tak, aby z toho firma vyšla bez ztráty
kytičky. To je poměrně obžný úkol a trochu protimluv,
prote většina šéfredaktorů má za to, že noviny jsou tím
prodejněí, čím horší zprávy přináše, a nutí novináře,
aby právě po takových zprách pátrali. Věinou pak
dochází ke kompromisu, protože novinář pochopí, že pů-
vodní informace nebyla tak tragická, a popíše realitu dle
zaměření toho kterého periodika.
Jak je vaše práce náročná na čas po pracovní době?
Ona vlastně pořádná pracovní doba neexistuje. Uzárky
novin jsou totiž kolem osmé večer, a proto nejtší hlad
po aktualitách je v pozdním odpoledni. Zase to má tu vý-
hodu, že dopoledne jsou většinou klidná a je čas podívat
se na stavby aněco si o nich přečíst, nebo naopak napsat.
Co všechno musí tiskový mluvčí ovdat?
Myslím, že jsou dva typy tiskových mluvčích: jeden je
valý novinář a více nebo méně se sezmil s tím, o čem
má mluvit. Druhý pak je nějaký technik, který ví, o čem
mluví, a více nebo méně se vyzná v novinářském řemesle.
Doba je dnes taková, že preferuje formu před obsahem,
a proto i mezi tiskovými mluvčími převažují ti, kdo mlu
vzletně, před těmi, kdo vědí, o čem mlu.
Jak se vám spolupracuje s novináři?
Nikdo si dosud nestěžoval… Myslím, že se vzájemně
respektujeme. Oni vědí, proč se vyjauji právě tak aneji-
nak, a já cpu, že jejich text musí být dramatický – každý
me svou práci. Je asi výhoda, že svou funkci zastá-
m dlouho, často se mě ptají neoficiál, prote vědí,
že leccos pamatuji. Novinářské řemeslo je velice těž,
denně musíte něco napsat, i kdyby se nedělo vůbec nic.
V oboru je ohromná fluktuace, takže málokdy má novinář
šanci se v nějaké oblasti lépe zorientovat. Smi, kterým
se to podařilo, je radost pracovat, i když mi vidí hlouběji
do taře. Těm ostatním se snažím pomoci, ale oas si
žete příst text, který dok, že se mi to nepodařilo.
Jak vte negativní obraz Metrostavu v médiích?
Stavebnictví má jednu ohromnou nevýhodu – vyrábíme
ed očima lidí. Stroji třeba prezentují až výsledek –
ukážou vám nabskané auto a už nikdo netí, jaký je
hluk v lisovně nebo čistota vzduchu v lakovně. My razíme
metro pod obytmi domy a výkopek vozíme před jejich
okny. To samo o sobě je handicap. K tomu jsme největší
na trhu, a tak jsme i nejvíc vit. Myslím, že důležií než
obraz v médch je ale to, jak nás vnímá veřejnost. Jte
se podívat na den oteených dveří a uvidíte, že firma má
prestiž a že o naší práci lidé vědí.
Co považuje za svůj pracovní úsch?
O naše velké stavby typu metra nebo Blanky měla a má
ohromný zájem laická i odborná veřejnost. Velice mne
ší těmto lidem naše stavby přibližovat a ukazovat jim je.
Vinfostředisku na Blance jsme měli mateřské školy, klu-
by důchodců a řadu tu- i cizozemských škol, všichni byli
zajímaví a všem byla radost takovou stavbu prezentovat.
Jak pohlížíte na práci v Metrostavu?
Je inspirací a myslím, že si v něm každý najde příležitost.
Metrostav je zvláštní ssicí tradho a zcela nového.
l jsem štěstí na zamavá zastnání, kde se vždy něco
lo, ale tahle firma mne uspokojuje nejvíc ze všech, nejen
pro to, co dě, ale – a možná hlavně – pro to, jak to dě.
Co pro vás znamená ocenění Osobnost Metrostavu?
Nečekal jsem ho a moc si jej vážím. Dostal jsem se tím do
spolnosti li, ktí pro Metrostav hodně udělali, a to je
pro mě opravdu velká čest.
strana 2
PME SE
1
Lávka přes Labe vČelákovicích je hotová
Tým Ing. Petra Koukoka z divize 5 dokoil stavbu
unikátní lávky vČelákovicích. Správnost návrhu ipro-
vedení konstrukcí ověřily vpolovině dubna zažovací
zkoky (foto č. 1). Jejich výsledky potvrdily, že na py-
lonech zavěšená subtilní mostovka zprefabrikovaných
dílců z velice vysokohodnotného betonu s rozplenou
výztí (UHPC) spolehlivě vyhoví požadavkům nabez-
pečný pohyb lidí, cyklistů ivozidel integrovaho zá-
chranho systému shmotností do3,5 tuny.
Výsledky zkoek nás neekvapily,“ říká Ing.Kou-
kolík ado: „Konstrukce lávky totiž musely při stavbě
ekonat namáhání, jaká se připrovozu nebudou opako-
vat. Segmenty mostovky jsme speciálními vozíky syme-
tricky vyvěšovali napylony srem odehu kestředu
řeky. Největších průhybů dosahovaly obě konzoly těsně
edtím, než jsme zabetonovali uzarací sry mezi vr-
cholovým segmentem a konzolami.
Při statické zkoušce zažilo lávku 8 břemen sjednot-
livou hmotností 3,5 tuny – 6 multikár adva transity. „Toto
zatížení bylo zhruba 60% z maximálního, na které je lávka
navržena. Nejtší naměřený průhyb se pohyboval kolem
20 cm, což odpovídá asi polovině maximálho spočíta-
ho průhybu vyvolaho nahodilým zažením 300 kN/m²,“
řekl Ing.Milan Kalný, technický ředitel firmy Pontex, která
vku vyprojektovala azapomoci geodetů zdivize5 (foto
č. 2) provedla statickou zkoku.
Dynamické zkoušky dostal na starost tým prof. Mi-
chala Poka zkatedry mechaniky stavební fakulty ČVUT.
Ověřovaly vlastní frekvenci lávky a účinek jejích vibrací
na lidský organismus. V prvním případě konstrukce
zatěžoval elektrodynamický budič a vedruhém skupina
dobrovolků – běžným isynchronizovaným pochodem či
hem askákáním, které mělo imitovat choní vandalů,
když chtějí lávku rozhoupat.
Zkoušky ověřily správnost návrhu iprovedení lávky,
která bude unikátem kvůli prvmu poití UHPC us.
Konstrukce zněj jsou ivevropském měřítku tak ojedi,
že pro jejich navrhoní dosud nejsou stanoveny žádné
normy. Největší podíl na úspěšné realizaci lávky proto
přísluší technické skupině provozu mostů aželezobeto-
nových konstrukcí dopravch staveb divize 5, kterou
vede Ing. Robert Brož, Ph.D., expertovi Metrostavu
prof.Ing.Janu Vítkovi, CSc., a kolektivu TBG Metrostav
v čele s Ing. Robertem Coufalem, Ph.D. Díky použití
UHPC bylo možné navrhnout dvakrát leí mostovku, než
jaká by byla z běžného betonu, čímž stavba ušetřila na
základech, spodní stavbě a pylonech. Mostovka je navíc
zbezúdržbového materiálu s deí životností.
Stavbi z divize 5 předali hotovou lávku investorovi
24. dubna a 30. dubna po ní město zahájilo provoz. Slav-
nostho otevření se ale dká až v červnu, kdy skončí
ivšechny návazné práce na jejím předpolí.
2
2
1
3
4
5
Metrostav_8_2014.indd 2 6.5.14 11:41
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (399 ms)

Rendering Strana 3 (102902): (0/1) (390 ms)

Rendering Strana 2 (102900): (0/1) (438 ms)

Rendering Strana 1 (102898): (0/1) (437 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3006/vth119255-1.jpg (3x)

 i3006/vth119257-1.jpg (3x)

 i3006/bg102900.svg

 i3006/vth119259-1.jpg (3x)

 i3006/vth119261-1.jpg