Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 3
Divize 6 staví na Labi dvě nové MVE
K více než šesti detkám malých vodních elektráren,
které fungují na Labi, přibudou na přelomu letošního
a íšho roku další dvě. Pracovníci divize 6 Metro-
stavu je budují nedaleko Štětí (foto č. 1) a u Liběchova.
Ta první paí k vůbec nejtším unás – průměr jejích
dvou turbín dosáhne úctyhodných 510cm a má projekto-
vaný výkon 5,2MW. Stavba MVE Štětí je specifická im,
že ji Metrostav, který na díle působí ve sdružení se Zak-
ním staveb, staví na kč. Obě firmy elektrárnu navíc
budují na vlastní náklady a peníze dostanou, až ji dokončí.
Stavbaři zde už od začátku díla překovají problémy.
Asi čtvrtina výkopu stavební jámy byla oproti geologic-
kým průzkumům v třídě 6, a tak jsme byli nuceni neplá-
novaně nasadit rypper,“ říká vedoucí projektu Ing. Jiří
Škranc a pokračuje: „V červnu 2013 nás zase vyplavila
povod, která stavbu zastavila na celých 50dnů. Toto
zpní jsme dohnali hlavně díky našim betonářům, ktí
i měsíce pracovali v nepřetržitém provozu. Pomohlo
m ito, že jsme měli zkenosti spodobnou stavbou
vLitořicích, a tak jsme věděli, co nás čeká a jak na to.“
Daí komplikace stavbaře postihly letos v lednu, kdy
se protrhla larsenová jímka v nadje. Škody na stavebním
le sice nebyly nijak závaž, ale bohužel byla zaplavena
namontovaná technologie – nejvíce to odnesly převodov-
ky turbín a jejich ložiska. Poškozené díly musely projít
repasí ve výrobních závodech v Rakousku a Německu,
což práce zdrželo o daí měc.
„Technologii bychom ale chtěli dokončit letos v létě
avříjnu pak zahájit zkušební provoz obou turn najed-
nou,“ popisuje Ing. Škranc. „Pokud všechno půjde doe,
edáme hotové dílo investorovi v únoru 2015.
Elektrárna by měla podle předpokladů ročně vyrobit
asi 30 GWh elekiny, což odpovídá zhruba spotřebě
sta s 22 000 obyvateli. Jde ale nejen o významné eko-
logické dílo – tento projekt má nac i ušlechtilé poslání.
Objednatel a budoucí provozovatel, obecně prospěšná
spolnost Energeia, totiž bude z provozu MVE Štětí fi-
nancovat své neziskové aktivity. Peníze půjdou naíklad
do Dětsho hospice v Malejovicích u Kutné Hory.
Projekt a jeho poslání ocenili i rekti – prof. Petr Kon-
valinka z ČVUT a prof. Tomáš Zima z Univerzity Karlovy
– a nástek ministra školství, mládeže a tělovýchovy
Ing. Michal Zaorálek, kteří spolu s dalšími hosty stavbu
11. dubna navšvili (foto č. 4) v doprovodu prezidenta
Skupiny Metrostav Jího Bělohlava (foto č. 2 vpravo).
Jednoduchá není ani druhá zakázka, v jejímž rámci
budují pracovci divize 6 malou hydroelektrárnu ujezu
Dolní Bkovice nedaleko Liběchova na Mělnicku. Tato
akce totiž byla rozlena na etapy a první část MVE byla
dohotovena už vloni. Je umísna v nevyužívané voro
propusti a má jednu přímoproudou horizontální Kaplano-
vu turbínu s průměrem ožho kola 4,5 m, která již do
tě dodává elektrický proud. Za jeho plného provozu
stavbaři v současné době pracují na vedleí druhé části
MVE (foto č. 3), která je umístěna v úzkém prostoru mezi
již existující hydroelektrárnou a drážním tělesem železnič-
ní trati. Původně měly být etapy stavby dokonce tři, ale
druhou fázi investor zatím nespustil.
„Momentálně dokončujeme železobetonové konstruk-
ce a zahajujeme hrubou montáž technologie,“ přibližuje
současný stav prací vedoucí projektu Petr Hanzk. „Jtě
m zbývá provést montáž vzduchotechniky a elektro
avybudovat přístupovou cestu a odstavné plochy. Ce
elektrárna bude skryta pod úrovní terénu, proto veškeré
činnosti provádíme v jámě pažené pilotovými stěna-
mi nebo výpažnicemi, které jsou doplněny ocelovými
rozpěrami. Ty během výstavby demontujeme a znovu
obnovujeme v hotové konstrukci, což značně komplikuje
práce na železobetonech,“ doplňuje Petr Hanzk. Situaci
stavbařům, kteří i zde pracují ve sdružení se Zakládáním
staveb, neusnadňuje ani velmi omezené staventě.
V druhé části MVE bude vyrábět proud stejný typ
Kaplanovy turbíny jako v té provozované. Jen bude o něco
meí – průměr bude mít jen tři metry. Po svém dokon-
če, které je pnováno na letošní prosinec, bude i tato
elektrárna fungovat v plně automatickém provozu.
Labská kaskáda i s novými hydroelektrárnami vypro-
dukuje ročně víc než 400 GWh. Voda tak nahradí na 380ti-
síc tun uhlí, které by jinak musely být pro výrobu stejho
množství energie sleny velektrch tepelných.
jar–, foto Josef Huk
Dostavba ztšila kapacitu dialyzačního centra
Od konce dubna slouží pacienm a personálu Karlo-
varské krajské nemocnice nové dialyzační středisko
(foto č. 1). Díky nástavbě a přístavbě k původnímu pro-
vozu lékské slby první pomoci se mohla kapacita
odlení zdvojsobit z deseti lůžek na dvacet.
Rekonstrukci a dostavbu představovaly především
poměrně rozhlé bourací práce a hlavně třípodlažní pří-
stavba, jež je na objekt lékařské slby první pomoci výš-
kově napojena v úrovni 1. a 2. nadzemního podlaží. Tým
Jana Mráze zdivize 9 stavbu zajil loni v srpnu ahem
osmi měsíců, přesně podle stanoveného harmonogramu,
ji bez věích komplikací dokončil. „Po celou dobu vý-
stavby jsme časový pn bez probmů dodržovali, jedi-
nou menší komplikaci představovalo dokončení okolních
komunika,“ vzpomíná vedoucí projektu a vysvětluje:
„Museli jsme totiž pkat, až se po zimě otevře obalovna,
abychom mohli dokončit jejich asfaltový kryt.“
Stavbu ještě drobně zžila nutná koordinace s pro-
vozem vedleí zubní ambulance. Technici tak museli nej-
zími zsoby řešit omezení hlučnosti prací v do,
kdy zubaři ve stomatologické ordinaci ošeovali pacienty.
Stím se ale tým Jana Mráze rychle vyrovnal.
Práce v karlovarské nemocnici zahrnovaly demontáž
dřevěného druhého nadzemního podlaží původního ob-
jektu včetně sedlové střechy, což umožnilo provést novou
lehkou nástavbu v celé půdorysné ploše. Na severní stra-
ně budovy stavbaři odstranili nájezdovou rampu aokolní
betonové plochy,u jižní fasády pak nákladovou rampu se
schodišm. Budova lékařské pohotovosti se tak mohla
rozšířit srem na sever o již zmovanou třípodlaž
přístavbu z vyzdívaného monolitického skeletu, kterou
překryla plochá střecha.
Dialyzační středisko je dnes situováno do rozšířeného
druhého podlaží (foto č. 2), zatímco v přístavbě se nachází
technické zázemí, sklady, prostory pro zásoboní amíst-
nosti persolu. Tímto způsobem byla vyřena malá
kapacita a obtížná provozní dostupnost, s níž se centrum,
které v Karlovarské krajské nemocnici funguje už déle n
tadvacet let, dlouhodobě potýkalo. Prostory, které t
používá, se rozšířily na více než 700 m². Vznikl v nich
nový dialyzační sál se sledovnou sester, dostatečně velké
zázemí pro pacienty i zdravotnický persol. Pacienti mají
nově kdispozici i peritonlní ambulanci, která zabezpe-
čí péči o nemocné využívající domácí dialýzu. Divize 9
vybudovala v rámci projektu i moderní úpravnu vody.
Její práce v Karlových Varech prosla nejen těm, kdo se
vdialyzačním sedisku léčí, ale i těm, kdo v něm pracují.
Martina Vampulová, foto Josef Huk
Rezidence nad Strahovským tunelem
U Holkovy ulice na svahu pod pražskou rezidenč
čtvrtí Hřebenka se narok atři čtvrtě zabydlel tým Jana
Kučery zdivize 9. Pod jeho vedem tu přímo nad Stra-
hovským tunelem vyroste dopodzimu 2015 rezidence
Sacre Coeur II. s luxusními byty, lofty, penthousy
iobchodními jednotkami. Nový komplex získal název
podle sousedícího chrámu Sacre Coeur, který nechala
nakonci 19. století postavit Josefina Goetz, generál
edstavená řeholních panen Srdce Pána Ježíše.
Rezidence s půdorysem podkovy a šesti vchody
bude mít celkem šest nadzemních podlaží, z nichž to
poslední bude mírně ustupovat (vizualizace). Vedle loftů,
umístněných vprvních dvou patrech, obsáhne apartmá-
ny ovelikosti 1+kk až 6+kk, které autoři ze společnosti
SCHINDLER SEKO ARCHITEKTI umístili do etího až
ho patra. Přímo nastře objektu vznikne ještě ně-
kolik penthousů. Vedvou podzemních podlažích najdou
prostor sklepy adohromady 109 parkovach stání svý-
jezdem doKobrovy ulice. Podzemní garáže jtě doplní
19venkovních stání přímo před recepcí objektu.
Součástí Sacre Coeur II. budou ikomerční prostory
vpřízemí splochou od174 do595,3 m² vhodné pro kan-
ceře, prodej výrobků islužby, naíklad kavárny. Kromě
prostorných zděných skladů knim totiž přiléhají iterasy.
Investor projektu, společnost SATPO, předal staveni-
ště týmu Jana Kučery nakonci března auž pár dní nato
stavbaři odkryli konstrukce Strahovsho tunelu, který
pod místem stavby prochází. Umístění komplexu přímo
nad tunelem stavební práce velmi limituje. „Konstrukce
tunelu totiž nejsou schopné přenést zažení odnového
objektu. Proto musel být pro založení Sacre Coeur II.
navržen systém, který tunel přemostí aspolně sjeho
konstrukcemi zajistí bezpečné vybudování nové reziden-
ce. Přemostění bude zocelových příhradových nosníků
nesech pilotami umístěmi postrach tunelu. Daí
speciální konstrukce ze soustavy ocelových stropních
nosníků um, aby byla napřemosní vynesena tři pa-
tra objektu tvená spřažemi ocelobetonovými strop-
ními deskami,“ vysvětluje vedoucí projektu. Knezvyklé
konstrukci se vnovinách vráme, až bude rozestavěná.
Zvýsledků měření, provedených vrámci základního
korozho průzkumu, vyplynulo pro železobetonové kon-
strukce Sacre Coeur II. také zvýšené nebezpečí korozho
naní výzte. Odborníci teď přešlejí nad tím, jaká
ochranná opatření navrhnou, aby snížili působení takzva-
ch bludných proudů. Ani s touto situací se tým Jana
Kučery běžně nesetkává.
Dopzdnin by měly být vybudovány základy stavby
adokončeny nezbytné úpravy vHolečkově ulici. Dokon-
čení celého projektu je naplánováno napodzim příštího
roku. Už dnes má však více než jedna čtvrtina bytů své
majitele, ktí by se donových domovů měli nastěhovat
ještě dokonce příštího roku.
mv–, vizualizace 4A Architekti
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
1 2
3
2 4
Metrostav_8_2014.indd 3 6.5.14 11:41
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (386 ms)

Rendering Strana 4 (102904): (0/1) (379 ms)

Rendering Strana 3 (102902): (0/1) (418 ms)

Rendering Strana 2 (102900): (0/1) (417 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3006/vth119257-1.jpg

 i3006/vth119259-1.jpg

 i3006/bg102902.svg

 i3006/vth119261-1.jpg

 i3006/vth119255-1.jpg