Dostavba zvětšila kapacitu
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
dialyzačního
centra
13. května 2014 / 8 / XXVI
více v článku na str. 3
Ptáme se: Františka Poláka,
Osobnosti Metrostavu 2013 str. 2
čtrn á ctiden í k
M etrostav
a .s.
Lávka přes Labe v Čelákovicích je
hotová str. 2
Divize 6 staví na Labi dvě nové malé
vodní elektrárny str. 3
Změna je příležitost i výzva
Krátce / Aktuálně
Změny ve společnosti Metrostav
Novým náměstkem divize 1 se v dubnu stal Ing. Luboš
Kasa. Na místo vedoucího elektrostřediska divize 1 se
vrátil Jiří Chalupský. Ing. Pavol Hrúzik z divize 4 nastoupil
na Slovensko jako oblastní ředitel pro dopravní stavby.
Ceny pro vítěze
V soutěži TOP INVEST 2013
udělila porota čestné uznání
rekonstrukci a přístavbě
Machoňovy pasáže
v Pardubicích (foto), které
řídil Ing. Petr Jeřábek, MBA,
z divize 9. Stejné dílo získalo
cenu také ve 12. ročníku Soutěže o stavbu s ekologickým
přínosem, v níž uspělo i Krkonošské centrum
environmentálního vzdělávání, jež budoval tým Ing. Pavla
Trojana z divize 9. Ze stejného ocenění se radoval i kolektiv
Jaroslava Jedličky z divize 6, a to za dokončení vltavské
vodní cesty v úseku Hluboká n/V–VD Hněvkovice.
Železniční dopravní cesta 2014
V Českých Budějovicích proběhla 8.–10. dubna osmnáctá
konference Železniční dopravní cesta. Pracovníci SŽDC,
ale i zástupci výzkumných ústavů a vysokých škol
se na ní věnovali otázkám týkajícím se zajišťování
provozuschopnosti železnice, její správy, modernizace
a údržby i výroby a použití nových konstrukcí či technologií
pro železniční stavby. V čele představitelů Metrostavu se
jednání zúčastnil obchodní ředitel Ing. Milan Veselský.
Sportovní slavnost
V Hradci Králové 19. dubna
slavnostně otevřeli areál
TJ Slavia. Rekonstruované
zařízení se 13 hřišti, z nichž
tři jsou fotbalová, se
zázemím, šatnami,
tribunami, občerstvením
a objektem pro zaměstnance dokončil tým Ing. Filipa
Křesťana z divize 9. Zahájení provozu se zúčastnil oblastní
ředitel divize Ing. Jaroslav Dolejší (foto třetí zprava).
Kde jsme a kde bychom měli být
V Kongresovém centru ČNB uspořádali 16. dubna první
ročník Národní konference o české infrastruktuře. Mezi
odborníky z řad státní a soukromé sféry byl účastníkem
jednání i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát,
který vystoupil na téma Kde jsme, kam míříme a kde
bychom měli být. O zvýšení efektivity investičního cyklu
dopravní infrastruktury promluvil JUDr. Lukáš Klee, Ph.D.,
vedoucí právní služby divize 4 Metrostavu.
O měsíc později než v předchozích letech se ve čtvrtek
17. dubna uskutečnila Programová konference Metrostavu – TEK 2014. Na 250 účastníků jejího 11. ročníku
si v kongresovém sále hotelu Olympik vyslechlo vystoupení generálního ředitele společnosti Ing. Pavla
Piláta (titulní foto) a ředitelů divizí o výsledcích uplynulého období a strategii do budoucnosti. Odborné
referáty následovalo vyhlášení nejlepších pracovníků,
vyhodnocení programu Bezpečné pracoviště a diskuse
včetně příspěvků výkonných ředitelů (foto č. 1).
„Jsem rád, že se s vámi opět mohu setkat a že můžeme společně probrat postavení Metrostavu i situaci
na trhu, výsledky, které jsme dosáhli, i to, jaká jsou východiska pro naši strategii do budoucího období,“ přivítal
kolegy (foto č. 2) Ing. Pilát. Konstatoval, že obrat firmy
v roce 2013 byl vcelku uspokojivý, protože nekopíroval
pokles trhu, společnosti se však nepodařilo dosáhnout
plánované hospodářské výsledky zejména kvůli prodeji
akcií Doprastavu a několika ztrátovým zakázkám.
melín, jak jsme vloni předpokládali, a na našem trhu nemůžeme očekávat dostatek bonitních či velkých projektů.
Také přizpůsobení legislativy, zejména zákona o zadávání
veřejných zakázek, je velmi složité. Firma však ještě má
rezervy v tuzemských krajích. Velkou příležitost jí nabízejí
změny na slovenském trhu a v rozumné míře se může
soustředit i na další zahraniční příležitosti. Musí přitom
více využívat vlastní kapacity i nabídky ostatních členů
koncernu Skupina Metrostav.
Do strategie společnosti přitom nepatří dumpingové
ceny nebo snižování počtu dělníků, i když také personální
vývoj firmy musí kopírovat situaci na trhu.
„Jsem přesvědčen, že zvýšit motivovanost zaměstnanců i sehranost vedení pomáhá také nové sídlo společnosti,“ řekl Ing. Pilát a své vystoupení na TEK 2014 uzavřel: „Je na nás všech, jak naplníme strategii a vyrovnáme
se s cíli, které jsme si stanovili. Metrostav je významným
hráčem na trhu. Kdo jiný než my z Metrostavu by měl
problémy překonat a přežít recesi, která trvá už šestý rok?
Metrostav Slovakia
V Bratislavě se 9. dubna
konala první Programová
konference Metrostavu
Slovakia, při které jeho
ředitelé zhodnotili rok 2013
a představili plány pro dobu
příští. Jednání se zúčastnili
i čeští kolegové v čele s viceprezidentem Skupiny
Metrostav Ing. Františkem Kočím. Na závěr konference
předal generální ředitel Metrostavu Slovakia Ing. Miroslav
Zobaník (foto vpravo) ocenění nejlepším zaměstnancům.
Glajcha na slovenské stavbě
Poslední pátek v březnu kolegové z Metrostavu Slovakia
slavnostně ukončili hrubou stavbu Pavilonu materiálových
věd SAV v Bratislavě. Tento objekt je součástí první etapy
budování Centra aplikovaného výzkumu nových materiálů
a transferu technologií, které podle slov předsedy SAV
prof. RNDr. Jaromíra Pastorka, DrSc., patří mezi
nejvýznamnější projekty Slovenské akademie věd.
Metrostav_8_2014.indd 1
1
Externí obrat a hospodářské výsledky divizí Metrostavu byly vloni v podstatě stabilní, a to zejména díky
zásobníku práce z minulosti. U všech výrobních jednotek
je ale co zlepšovat, zejména v oblasti kvality stavební
produkce, která má rozhodující vliv na ziskovost zakázek.
Jednoduché to nebudou mít kolegové z divizí 2 a 8, kteří
hledají nový výrobní program po ukončení staveb tunelového komplexu Blanka a metra V.A, což je při současném
trvalém poklesu stavebního trhu velmi složité.
Aby celý Metrostav obstál, uvedl jeho generální ředitel
Ing. Pilát, musí uspět v obchodní činnosti. V dohledné
době přitom nedojde k dostavbě Jaderné elektrárny Te-
2
Nemůžeme toho ale dosáhnout bez dodržování hodnot,
které jsme si stanovili, což je profesionalita, důvěryhodnost a samozřejmě dodržování zákonů. Situace je vážná
a selhání jednotlivce může mít velké důsledky pro firmu,
což by představovalo nejen znehodnocení naší práce, ale
i díla našich předchůdců. Sám jsem ale optimista a věřím,
že si stabilní postavení na trhu udržíme, úkoly zvládneme
a že nás i v budoucnosti čekají dobré výsledky, na které
jsme byli doposud zvyklí.“
Konferenci TEK 2014 se v tomto čísle
novin věnují i další materiály včetně fotoreportáže na straně 4
Nad Strahovským tunelem roste
rezidence Sacre Coeur II. str. 3
Prezentace divizí
Ředitelé výrobních divizí Metrostavu představili
na TEK 2014 nejen výsledky loňského roku a strategii
pro příští období, ale seznámili kolegy i se zajímavými
projekty ze svého portfolia. I když se lišily oborové
segmenty, z nichž vybírali, či kraje, ve kterých jednotlivé divize podnikají, všichni se shodli na tom, že
základem úspěchu každé divize jsou pracovní týmy.
Lidé, kteří mají nejen „hlavu či svaly“, ale také srdce.
Ing. Jaroslav Heran z divize 1 mimo jiné zmínil, že
na dobrých hospodářských výsledcích jeho divize se
v loňském roce významně podílely dvě nezvykle velké
akce – výstavba Aqualandu Moravia v Pasohlávkách
a Galerie Šantovka v Olomouci.
Pro divizi 2 bude rok 2014 zlomový, konstatoval její
ředitel Ing. Miloslav Hadrava. Shrnul stav rozpracovanosti
tunelů Blanka i vývoj jednání s pražským magistrátem
a označil za další oblast působení segment jaderných
elektráren, v němž se začaly objevovat požadavky na rekonstrukce. Divize jako celek i její pracovníci už pro takovou práci splnili všechny legislativní požadavky.
Ředitel divize 3 Ing. Martin Plch založil své vystoupení
zejména na představení staveb divize 3 a jejího personálu,
který považuje ze jeden z nejdůležitějších pilířů budoucího
úspěchu. Divize 4 se podle slov svého ředitele Ing. Josefa
Neuwirtha chce víc soustředit na segment železničních
staveb, na nosné technologie – mezi které nově patří
i budování cementobetonových krytů vozovek – a na podnikání na Slovensku a v Polsku.
Ing. Roman Fuksa, ředitel divize 5, promluvil o nové
personální politice divize, o možnostech tunelových staveb na Slovensku a připomněl, že k úspěchu je zapotřebí
i štěstí. Na Islandu jej kolegové podle fotografie měli – jejich staveniště jen těsně minula nebezpečná lavina.
Divize 6, jak přednesl její ředitel Ing. Jan Cuc, se
kromě typické oblasti vodohospodářských staveb začala
z nedostatku jiných zakázek vracet i k výstavbě bytových
domů. Hledá rezervy a příležitost pro rozvoj vidí také
na Slovensku či v Polsku. Za divizi 8 promluvil její obchodní náměstek Ing. Josef Špryňar, který v zastoupení
ředitele Ing. Iva Vrbky nastínil směřování divizních aktivit
do segmentů ekologických staveb, přenosových soustav
či jaderných elektráren zejména na Slovensku.
Ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský byl i přes neuspokojivé výsledky při pohledu do budoucna optimistický.
Přiblížil stavby, které divize zahájila, a sdělil, že až 40 %
výrobního programu by chtěla zajišťovat v regionech.
Otevírá se jí příležitost proniknout také do Vietnamu.
Odborné referáty
Velký zájem publika vzbudila na konferenci TEK 2014
vystoupení vybraných manažerů Metrostavu o zajímavých dokončených stavbách nebo o práci v zahraničí.
Ing. Jan Šlajs z divize 1 ve své prezentaci kromě jiného
zdůraznil, že úspěch stavby Galerie Šantovka v Olomouci, kterou řídil, spočíval v dobré spolupráci a obrovském
nasazení celého projektového týmu, kterému poděkoval
stejně jako dalším subdodavatelům ze Skupiny Metrostav.
Ing. Ladislav Pokorný z provozu ocelových konstrukcí divize 3 představil unikátní postup výměny tří kotlů
v Elektrárně Prunéřov II pomocí hydraulických systémů,
pro který již byl zaregistrovaný užitný vzor a podána přihláška vynálezu. Novou metodu demontáže a montáže
kotlů objasnil po jednotlivých krocích za pomoci sběrné
fotodokumentace.
V přednášce Ing. Josefa Dufka z divize 3 o stavbě logistického centra Ščitomiriči posluchače zaujala zejména
specifika stavby v Bělorusku a humorné postřehy o odlišnostech práce za našimi východními hranicemi.
Blok odborných referátů uzavřel Ing. Radim Čáp,
Ph.D., z divize 4 – ředitel výstavby obchvatu S8 ve Varšavě. Ve svém referátu přiblížil způsob podnikání v Polsku
a specifika tamějšího trhu, který do budoucnosti nabízí
velké příležitosti, ale skrývá i nemalá rizika.
6.5.14 11:41