Dostavba zvětšila kapacitu

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str. 4

dialyzačního

centra

13. května 2014 / 8 / XXVI

více v článku na str. 3

Ptáme se: Františka Poláka,

Osobnosti Metrostavu 2013 str. 2

čtrn á ctiden í k

M etrostav

a .s.

Lávka přes Labe v Čelákovicích je

hotová str. 2

Divize 6 staví na Labi dvě nové malé

vodní elektrárny str. 3

Změna je příležitost i výzva

Krátce / Aktuálně

Změny ve společnosti Metrostav

Novým náměstkem divize 1 se v dubnu stal Ing. Luboš

Kasa. Na místo vedoucího elektrostřediska divize 1 se

vrátil Jiří Chalupský. Ing. Pavol Hrúzik z divize 4 nastoupil

na Slovensko jako oblastní ředitel pro dopravní stavby.

Ceny pro vítěze

V soutěži TOP INVEST 2013

udělila porota čestné uznání

rekonstrukci a přístavbě

Machoňovy pasáže

v Pardubicích (foto), které

řídil Ing. Petr Jeřábek, MBA,

z divize 9. Stejné dílo získalo

cenu také ve 12. ročníku Soutěže o stavbu s ekologickým

přínosem, v níž uspělo i Krkonošské centrum

environmentálního vzdělávání, jež budoval tým Ing. Pavla

Trojana z divize 9. Ze stejného ocenění se radoval i kolektiv

Jaroslava Jedličky z divize 6, a to za dokončení vltavské

vodní cesty v úseku Hluboká n/V–VD Hněvkovice.

Železniční dopravní cesta 2014

V Českých Budějovicích proběhla 8.–10. dubna osmnáctá

konference Železniční dopravní cesta. Pracovníci SŽDC,

ale i zástupci výzkumných ústavů a vysokých škol

se na ní věnovali otázkám týkajícím se zajišťování

provozuschopnosti železnice, její správy, modernizace

a údržby i výroby a použití nových konstrukcí či technologií

pro železniční stavby. V čele představitelů Metrostavu se

jednání zúčastnil obchodní ředitel Ing. Milan Veselský.

Sportovní slavnost

V Hradci Králové 19. dubna

slavnostně otevřeli areál

TJ Slavia. Rekonstruované

zařízení se 13 hřišti, z nichž

tři jsou fotbalová, se

zázemím, šatnami,

tribunami, občerstvením

a objektem pro zaměstnance dokončil tým Ing. Filipa

Křesťana z divize 9. Zahájení provozu se zúčastnil oblastní

ředitel divize Ing. Jaroslav Dolejší (foto třetí zprava).

Kde jsme a kde bychom měli být

V Kongresovém centru ČNB uspořádali 16. dubna první

ročník Národní konference o české infrastruktuře. Mezi

odborníky z řad státní a soukromé sféry byl účastníkem

jednání i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát,

který vystoupil na téma Kde jsme, kam míříme a kde

bychom měli být. O zvýšení efektivity investičního cyklu

dopravní infrastruktury promluvil JUDr. Lukáš Klee, Ph.D.,

vedoucí právní služby divize 4 Metrostavu.

O měsíc později než v předchozích letech se ve čtvrtek

17. dubna uskutečnila Programová konference Metrostavu – TEK 2014. Na 250 účastníků jejího 11. ročníku

si v kongresovém sále hotelu Olympik vyslechlo vystoupení generálního ředitele společnosti Ing. Pavla

Piláta (titulní foto) a ředitelů divizí o výsledcích uplynulého období a strategii do budoucnosti. Odborné

referáty následovalo vyhlášení nejlepších pracovníků,

vyhodnocení programu Bezpečné pracoviště a diskuse

včetně příspěvků výkonných ředitelů (foto č. 1).

„Jsem rád, že se s vámi opět mohu setkat a že můžeme společně probrat postavení Metrostavu i situaci

na trhu, výsledky, které jsme dosáhli, i to, jaká jsou východiska pro naši strategii do budoucího období,“ přivítal

kolegy (foto č. 2) Ing. Pilát. Konstatoval, že obrat firmy

v roce 2013 byl vcelku uspokojivý, protože nekopíroval

pokles trhu, společnosti se však nepodařilo dosáhnout

plánované hospodářské výsledky zejména kvůli prodeji

akcií Doprastavu a několika ztrátovým zakázkám.

melín, jak jsme vloni předpokládali, a na našem trhu nemůžeme očekávat dostatek bonitních či velkých projektů.

Také přizpůsobení legislativy, zejména zákona o zadávání

veřejných zakázek, je velmi složité. Firma však ještě má

rezervy v tuzemských krajích. Velkou příležitost jí nabízejí

změny na slovenském trhu a v rozumné míře se může

soustředit i na další zahraniční příležitosti. Musí přitom

více využívat vlastní kapacity i nabídky ostatních členů

koncernu Skupina Metrostav.

Do strategie společnosti přitom nepatří dumpingové

ceny nebo snižování počtu dělníků, i když také personální

vývoj firmy musí kopírovat situaci na trhu.

„Jsem přesvědčen, že zvýšit motivovanost zaměstnanců i sehranost vedení pomáhá také nové sídlo společnosti,“ řekl Ing. Pilát a své vystoupení na TEK 2014 uzavřel: „Je na nás všech, jak naplníme strategii a vyrovnáme

se s cíli, které jsme si stanovili. Metrostav je významným

hráčem na trhu. Kdo jiný než my z Metrostavu by měl

problémy překonat a přežít recesi, která trvá už šestý rok?

Metrostav Slovakia

V Bratislavě se 9. dubna

konala první Programová

konference Metrostavu

Slovakia, při které jeho

ředitelé zhodnotili rok 2013

a představili plány pro dobu

příští. Jednání se zúčastnili

i čeští kolegové v čele s viceprezidentem Skupiny

Metrostav Ing. Františkem Kočím. Na závěr konference

předal generální ředitel Metrostavu Slovakia Ing. Miroslav

Zobaník (foto vpravo) ocenění nejlepším zaměstnancům.

Glajcha na slovenské stavbě

Poslední pátek v březnu kolegové z Metrostavu Slovakia

slavnostně ukončili hrubou stavbu Pavilonu materiálových

věd SAV v Bratislavě. Tento objekt je součástí první etapy

budování Centra aplikovaného výzkumu nových materiálů

a transferu technologií, které podle slov předsedy SAV

prof. RNDr. Jaromíra Pastorka, DrSc., patří mezi

nejvýznamnější projekty Slovenské akademie věd.

Metrostav_8_2014.indd 1

1

Externí obrat a hospodářské výsledky divizí Metrostavu byly vloni v podstatě stabilní, a to zejména díky

zásobníku práce z minulosti. U všech výrobních jednotek

je ale co zlepšovat, zejména v oblasti kvality stavební

produkce, která má rozhodující vliv na ziskovost zakázek.

Jednoduché to nebudou mít kolegové z divizí 2 a 8, kteří

hledají nový výrobní program po ukončení staveb tunelového komplexu Blanka a metra V.A, což je při současném

trvalém poklesu stavebního trhu velmi složité.

Aby celý Metrostav obstál, uvedl jeho generální ředitel

Ing. Pilát, musí uspět v obchodní činnosti. V dohledné

době přitom nedojde k dostavbě Jaderné elektrárny Te-

2

Nemůžeme toho ale dosáhnout bez dodržování hodnot,

které jsme si stanovili, což je profesionalita, důvěryhodnost a samozřejmě dodržování zákonů. Situace je vážná

a selhání jednotlivce může mít velké důsledky pro firmu,

což by představovalo nejen znehodnocení naší práce, ale

i díla našich předchůdců. Sám jsem ale optimista a věřím,

že si stabilní postavení na trhu udržíme, úkoly zvládneme

a že nás i v budoucnosti čekají dobré výsledky, na které

jsme byli doposud zvyklí.“

Konferenci TEK 2014 se v tomto čísle

novin věnují i další materiály včetně fotoreportáže na straně 4

Nad Strahovským tunelem roste

rezidence Sacre Coeur II. str. 3

Prezentace divizí

Ředitelé výrobních divizí Metrostavu představili

na TEK 2014 nejen výsledky loňského roku a strategii

pro příští období, ale seznámili kolegy i se zajímavými

projekty ze svého portfolia. I když se lišily oborové

segmenty, z nichž vybírali, či kraje, ve kterých jednotlivé divize podnikají, všichni se shodli na tom, že

základem úspěchu každé divize jsou pracovní týmy.

Lidé, kteří mají nejen „hlavu či svaly“, ale také srdce.

Ing. Jaroslav Heran z divize 1 mimo jiné zmínil, že

na dobrých hospodářských výsledcích jeho divize se

v loňském roce významně podílely dvě nezvykle velké

akce – výstavba Aqualandu Moravia v Pasohlávkách

a Galerie Šantovka v Olomouci.

Pro divizi 2 bude rok 2014 zlomový, konstatoval její

ředitel Ing. Miloslav Hadrava. Shrnul stav rozpracovanosti

tunelů Blanka i vývoj jednání s pražským magistrátem

a označil za další oblast působení segment jaderných

elektráren, v němž se začaly objevovat požadavky na rekonstrukce. Divize jako celek i její pracovníci už pro takovou práci splnili všechny legislativní požadavky.

Ředitel divize 3 Ing. Martin Plch založil své vystoupení

zejména na představení staveb divize 3 a jejího personálu,

který považuje ze jeden z nejdůležitějších pilířů budoucího

úspěchu. Divize 4 se podle slov svého ředitele Ing. Josefa

Neuwirtha chce víc soustředit na segment železničních

staveb, na nosné technologie – mezi které nově patří

i budování cementobetonových krytů vozovek – a na podnikání na Slovensku a v Polsku.

Ing. Roman Fuksa, ředitel divize 5, promluvil o nové

personální politice divize, o možnostech tunelových staveb na Slovensku a připomněl, že k úspěchu je zapotřebí

i štěstí. Na Islandu jej kolegové podle fotografie měli – jejich staveniště jen těsně minula nebezpečná lavina.

Divize 6, jak přednesl její ředitel Ing. Jan Cuc, se

kromě typické oblasti vodohospodářských staveb začala

z nedostatku jiných zakázek vracet i k výstavbě bytových

domů. Hledá rezervy a příležitost pro rozvoj vidí také

na Slovensku či v Polsku. Za divizi 8 promluvil její obchodní náměstek Ing. Josef Špryňar, který v zastoupení

ředitele Ing. Iva Vrbky nastínil směřování divizních aktivit

do segmentů ekologických staveb, přenosových soustav

či jaderných elektráren zejména na Slovensku.

Ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský byl i přes neuspokojivé výsledky při pohledu do budoucna optimistický.

Přiblížil stavby, které divize zahájila, a sdělil, že až 40 %

výrobního programu by chtěla zajišťovat v regionech.

Otevírá se jí příležitost proniknout také do Vietnamu.

Odborné referáty

Velký zájem publika vzbudila na konferenci TEK 2014

vystoupení vybraných manažerů Metrostavu o zajímavých dokončených stavbách nebo o práci v zahraničí.

Ing. Jan Šlajs z divize 1 ve své prezentaci kromě jiného

zdůraznil, že úspěch stavby Galerie Šantovka v Olomouci, kterou řídil, spočíval v dobré spolupráci a obrovském

nasazení celého projektového týmu, kterému poděkoval

stejně jako dalším subdodavatelům ze Skupiny Metrostav.

Ing. Ladislav Pokorný z provozu ocelových konstrukcí divize 3 představil unikátní postup výměny tří kotlů

v Elektrárně Prunéřov II pomocí hydraulických systémů,

pro který již byl zaregistrovaný užitný vzor a podána přihláška vynálezu. Novou metodu demontáže a montáže

kotlů objasnil po jednotlivých krocích za pomoci sběrné

fotodokumentace.

V přednášce Ing. Josefa Dufka z divize 3 o stavbě logistického centra Ščitomiriči posluchače zaujala zejména

specifika stavby v Bělorusku a humorné postřehy o odlišnostech práce za našimi východními hranicemi.

Blok odborných referátů uzavřel Ing. Radim Čáp,

Ph.D., z divize 4 – ředitel výstavby obchvatu S8 ve Varšavě. Ve svém referátu přiblížil způsob podnikání v Polsku

a specifika tamějšího trhu, který do budoucnosti nabízí

velké příležitosti, ale skrývá i nemalá rizika.

6.5.14 11:41